Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alternativ for el

NYTT TEMA
xpoolman

Makro1

Makro1
18.01.21 23:14
xpoolman: Litt informasjon for dem som fortsatt tror det finnes en klimakrise: https://blog.friendsofscience.org/2021/01/06/the-most-important-reasons-why-there-is-no-climate-emergency-dr-roy-spencer-jan-19-2021-at-7pm-mst/

Jeg er ferdig for lenge siden med å diskutere OM.

Så den få du ta med noen andre i menigheta...

Makro1

Makro1
18.01.21 23:25
ulefos: du kan lese mer om det her hvis du er interessert

Dette byrådet har ila. 6 år sikkert klart å få ned klimautslippene enormt, for det er jo deres ALLER viktigste oppgave. Iflg. Lan står det om livet til våre barn og barnebarn (tenk det!). Og de har klart å få til temmelig inngripende forandringer for folk flest.

Slik sett er det vel bare å konstatere at det ikke kommer til å gå så bra hverken for barn eller barnebarn om dette byrådet skal fortsette, for klimagassene er som før.

Hvorfor får jeg slike assosiasjoner til fullstendig fiasko, når jeg ser Lan og Raymond? Merkelige greier...

xpoolman

xpoolman
18.01.21 23:27
Makro1: Jeg er ferdig for lenge siden med å diskutere OM.

Har du noen eksempler på denne påståtte krisa du da, eller er det bare noe du har hørt om fra andre i menigheten ?

(Innlegget ble redigert 18.01.21 23:27)

Makro1

Makro1
18.01.21 23:28
ulefos: det du vet, forutsatt at du vil vite er at denne massive motstanden kom med oljeministerens tildeling av konsesjoner i øst og vest, med en litt mer pragmatisk tilnærming og med litt bedre tid så ville ikke denne motstanden vært slik den er i dag vi har tross alt enorme mengder utmarksområder, da trenger man ikke legge vindturbiner opp i stueglasset til folk

Ja, vi har masse muligheter. Men ingen får til noe. Og folk protesterer i vilden sky. Uansett!

Men vi får i alle fall høyere bompenger, dyrere parkering og mer rød asfalt. Så da blir det nok bra, skal du se...

Makro1

Makro1
18.01.21 23:31
xpoolman: Har du noen eksempler på denne påståtte krisa du da, eller er det bare noe du har hørt om fra andre i menigheten ?

Jeg er som sagt ferdig med å diskutere OM...

Så får heller de som tror at å brenne opp jordens lagrede fossile reserver, på én milliontedel (omtrent) av tiden det tok å lagre disse reservene, ikke har noen effekter på jordens klima.

Greit nok...

Makro1

Makro1
18.01.21 23:33
xpoolman: Jadda, det går jo strålende med "Die Grüne Wende" :-) https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_generation/15.01.2021/18.01.2021/

Jeg kjenner ikke til detaljene der. Men de har en plan, det bygges mye ut grønn kraft, og jeg har tro på at de får til det de prøver på.

Makro1

Makro1
18.01.21 23:35
ulefos: det er så kjekt å kunne ty til en stråmann

Det går litt surr for meg hva du prøver å fortelle. 

Men om du mener at vindturbiner på land har en positiv effekt på klima-utslippene, så er det bra!

Makro1

Makro1
18.01.21 23:37
ulefos: det lønner seg å stelle seg slik at man får en landsdekkende motstand mot vindmøller, det trenger vi vel ikke krangle om

????

Litt vanskelig å oppfatte poenget ditt, er det...

steep

steep
20.01.21 15:52
Makro1: Jeg er som sagt ferdig med å diskutere OM...

Eksempler må du da kunne vise til?

Makro1

Makro1
20.01.21 17:47
steep: Eksempler må du da kunne vise til?

Nei.

Jeg er som sagt ferdig med å diskutere OM.

Hvis du ikke er det, og trenger mer kunnskap, så må du gjerne skaffe deg det. Men som sagt får du ikke det fra meg...

xpoolman

xpoolman
20.01.21 19:29
Makro1: mer kunnskap

All kunnskap om dagens klima stadfester at kloden har aldri vært et bedre sted å leve på for menneskeheten.

Det har aldri (i moderne tid) vært færre fattige, mindre sult, eller færre omkomne av værrelaterte katastrofer.

Så hva / hvor er problemet ?

Makro1

Makro1
20.01.21 21:42

Nei, si det!

Enda bedre blir det om vi går over til en mer bærekraftig energiproduskjon. Og det klarer vi fint!

steep

steep
21.01.21 19:05
Makro1: Enda bedre blir det om vi går over til en mer bærekraftig energiproduskjon. Og det klarer vi fint!

Ehh, nei vi gjør ikke det om du tenker på sol og vind.

madiba

madiba
22.01.21 07:53
jeolno: Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler. Hva er beat for klmaet? ? ?

Hvor uansvarlig MDG og klimafantikernes plan for energileveranse i fremtiden kan man få en smakebit av i disse dager.

Elektrifiseringen av Norge med uvær som stormen Frank viser kan være en trussel mot liv og helse uten alternative kilder til oppvarming og energi.

Manglende muligheter til å opprettholde normal innetemperatur vil være alvorlig vinterstid, særlig for eldre og syke.

I et fremtidsscenario med MDG politikk vil det ikke finnes kjøretøyer eller alternative energikilder for strøm. Da vil selv sykehus kunne bli satt ut av spill.

Hva er MDGs plan for alternativ energi i tider med uvær?

perchri

perchri
22.01.21 08:42
Torotto: Dette handler om flere valg.  Forbrukersamfunnet i nåværende form, er ikke bærekraftig.  Så det må det komme endringer på flere plan. Eksempelvis at privatbilen inntar en mindre rolle og hvor folk i større grad, reiser kollektivt i urbane strøk med gode kollektivsystem. 
Vedrørende kull så står vi overfor land og krefter, lik de med oljen i Norge.  Arbeidsplasser og økonomi trumper miljø. 
Skal jorda overleve miljømessig og økonomisk, så må adferd endres. 
Problemet er jo å definere for andre hva et godt liv er, uten kjøp av stadig nye produkter og økning i «levestandard», som gjør de fleste av oss til slaver av tingene.

Med det kommende forbruk av strøm, er det ikke snakk om hva vi vil foretrekke. Kull kan fort bli gul i framtida. Utviklingen med batterier til biler som varer og er effektive ,ser ut til å ta tid. Oljen må vi nok slite med, og kan ende med at blir så dyr at kull må benyttes i framtida. Man vil så mye, men får det ikke til...

I allefall prates det mye om utvikling innen feltene strøm, men skjer svært lite pr år. men å fortsette å sage på greina vi sitter på ,virker svært ufornuftig.

jeolno

jeolno
22.01.21 10:45
perchri: I allefall prates det mye om utvikling innen feltene strøm, men skjer svært lite pr år. men å fortsette å sage på greina vi sitter på ,virker svært ufornuftig.

En ny elbil belaster forsyningsnettet under ladning. En tilsvarende mengde ny el må da tilføres nettet. I dag er all ren el allerede i bruk. Bare produksjonen av skitten kraft kan  omgående økes. Derfor vil i praksis denne bilen gå på kullkraft. 

Så lenge nettet er avhengig av kullkraft øker elbiler utslippene av skadelige klimagasser!

Makro1

Makro1
22.01.21 12:10
jeolno: En ny elbil belaster forsyningsnettet under ladning. En tilsvarende mengde ny el må da tilføres nettet. I dag er all ren el allerede i bruk. Bare produksjonen av skitten kraft kan  omgående økes. Derfor vil i praksis denne bilen gå på kullkraft.  Så lenge nettet er avhengig av kullkraft øker elbiler utslippene av skadelige klimagasser!

Det du egentlig sier her, er at produksjonen av grønn kraft må økes. Og det er riktig!

At du i tillegg mener at det er bedre for klimaet om du bytter ut din elektriske motorsag med en bensindreven, eller at det er bedre for klimaet om du fjerner varmekablene dine på badet, og går over til noe oljefyrte greier, blir for dumt...

steep

steep
22.01.21 14:39
Makro1: Jeg er som sagt ferdig med å diskutere OM...

Ok, da går vi videre til synlige bevis for menneskeskapte klimaendringer? 

Makro1

Makro1
22.01.21 14:55
steep: Ok, da går vi videre til synlige bevis for menneskeskapte klimaendringer?

Jeg er som sagt ferdig med å diskutere OM.

Men du finner masse forum med klimaskeptikere hvor du garantert for god mottagelse for din skepsis. Disse folkene er absolutt ikke ferdig med å diskutere OM. Jeg tipper de kommer til å diskutere OM i mange år enda. Slik sett har du gode muligheter til å fortsette en, sikkert for deg, givende diskusjon...

Lykke til!

steep

steep
22.01.21 15:03
Makro1: eg er som sagt ferdig med å diskutere OM. Men du finner masse forum med klimaskeptikere hvor du garantert for god mottagelse for din skepsis. Disse folkene er absolutt ikke ferdig med å diskutere OM. Jeg tipper de kommer til å diskutere OM i mange år enda. Slik sett har du gode muligheter til å fortsette en, sikkert for deg, givende diskusjon... Lykke til!

Jeg vil ikke diskutere om, jeg vil bare vite hvor de sliter som følge av global oppvarming. FOr her jeg bor gjør vi det ikke, så da er det vel global minus? 

Jeg synes det er fascinerende med mennesker som tror de kan endre klima. Spesielt når de finner på ting som å elektrifisere norsk sokkel, å sende gassen nedover europa. Det vil stoppe en global oppvarming mener da presumptivt voksne mennesker. For å klare dette for kloden flotte prosjektet, må vi sette opp vindmøller over alt, å håpe de får akkurat nok vind til å produsere dyr strøm som vi får gleden av å betale for på nettleien.

Jeg er også ferdig med å diskutere om, men det er fint å endre folks oppfatning av saker og ting, for er det noe jeg har lært er det at nordmenn driter i alt til regningen kommer. Da først reagerer de, men de reagerer ikke mye, de endrer status på fb og hever stemmen rundt lunchbordet på jobben, så går de hjem å betaler regningen, om det er en faktura, eller en vindmølle i hagen.

Makro1

Makro1
22.01.21 15:23
steep: Jeg vil ikke diskutere om, jeg vil bare vite hvor de sliter som følge av global oppvarming. FOr her jeg bor gjør vi det ikke, så da er det vel global minus?  Jeg synes det er fascinerende med mennesker som tror de kan endre klima. Spesielt når de finner på ting som å elektrifisere norsk sokkel, å sende gassen nedover europa. Det vil stoppe en global oppvarming mener da presumptivt voksne mennesker. For å klare dette for kloden flotte prosjektet, må vi sette opp vindmøller over alt, å håpe de får akkurat nok vind til å produsere dyr strøm som vi får gleden av å betale for på nettleien. Jeg er også ferdig med å diskutere om, men det er fint å endre folks oppfatning av saker og ting, for er det noe jeg har lært er det at nordmenn driter i alt til regningen kommer. Da først reagerer de, men de reagerer ikke mye, de endrer status på fb og hever stemmen rundt lunchbordet på jobben, så går de hjem å betaler regningen, om det er en faktura, eller en vindmølle i hagen.

Er enig i mye her!

Spesielt dette med å elektrifisere sokkelen fremstår som å bruke enorme summer på lite virkningsfulle tiltak. Det er som du er inne på; tullete!

Og ja; nordmenn er ikke akkurat som franske bønder, mht å protestere...

Mht klimaforandringer, så mener jeg at det er merkelig at å frigjøre det karbonet som naturen har lagret i form av kull, gass og olje på én milliontedel av tiden naturen brukte for å lagre dette, ikke skulle ha noe å si for klimaet. Men som du er inne på: I Norge er det alt for kaldt store deler av året, og sommeren er heller ikke hverken for lang eller for varm, så for oss er ikke dette noe problem! Litt verre blir det for de som opplever stadige varmerekorder i allerede alt for varme strøk, for de som opplever stadige rekorder mht tørke, ekstrem nedbør, m.m. 

For øvrig synes jeg også det er lite fruktbart å komme til bunns i om vi kan forandre klimaet. For meg holder det at å forandre naturens lager av fossilt brennstoff i dagens tempo, ikke virker særlig smart. Energi fra sol, vind og vann virker rett og slett som en mye smartere måte å gjøre det på. Elektrisitet og grønn energiproduksjon virker rett og slett mye mer intelligent.

Men for all del; det er nok av dem som mener at å brenne kull, gass og olje er det lureste, så lenge det går! Jeg skal ikke prøve å forandre ditt syn på det. Vi får bare leve med at vi ser litt forskjellig på dette...

(Innlegget ble redigert 22.01.21 15:24)

steep

steep
23.01.21 10:42
Makro1: For øvrig synes jeg også det er lite fruktbart å komme til bunns i om vi kan forandre klimaet. For meg holder det at å forandre naturens lager av fossilt brennstoff i dagens tempo, ikke virker særlig smart. Energi fra sol, vind og vann virker rett og slett som en mye smartere måte å gjøre det på. Elektrisitet og grønn energiproduksjon virker rett og slett mye mer intelligent. Men for all del; det er nok av dem som mener at å brenne kull, gass og olje er det lureste, så lenge det går! Jeg skal ikke prøve å forandre ditt syn på det. Vi får bare leve med at vi ser litt forskjellig på dette...

Alle skjønner at fossilt brensel har en sluttdato. Men hva med det de bruker i batteriproduksjon? El-biler er et blindspor, og tvang har aldri fungert. Når det gjelder kull f.eks på Svalbard mener jeg det skal brennes der for strømproduksjon, og hvorfor skal vi kutte kulldrift når andre land øker på?

Det er atomkraft som gjelder, og en viss kontroll på befolkningsøkningen. De samme folkene som ønsker grønne tider står klar for å ta i mot hele afrika til vesten, men det det vil tilføre av økt forbruk.

Vindkraft kan funke noen plasser i begrenset omfang, men som hovedkilde for strøm, nix, njet no og nei.

Nå sier Biden den gamle senile ostepoppen nei til rørledning fra Canada til USA, hva innbiller han seg? At de slutter å ta opp oljen? Latterlige grønne idioter.

Jeg er i mot fracking, det er skitten biz, men det er en annen story.

jeolno

jeolno
23.01.21 18:03
Makro1: Det du egentlig sier her, er at produksjonen av grønn kraft må økes. Og det er riktig!

Ja, men skal ny ren kraft også benyttes til redusering av utslippene av skadelige klimagasser, så må de mest effektive bruksalternativene velges,

Da må all ny ren el benyttes som erstatning for en tilsvarende reduksjon i produksjonen av skitten kullkraft!

Makro1

Makro1
23.01.21 20:31
jeolno: Ja, men skal ny ren kraft også benyttes til redusering av utslippene av skadelige klimagasser, så må de mest effektive bruksalternativene velges, Da må all ny ren el benyttes som erstatning for en tilsvarende reduksjon i produksjonen av skitten kullkraft!

Du er nok ikke så veldig langt unna å forstå sammenhengene her, tydeligvis, men du henger deg litt for mye opp i forbrukssiden:

At tilbudet av ren kraft må økes er vi tydeligvis enige om. Jeg mener at også på forbrukssiden bør det bli mest mulig overgang fra fossilt brennstoff til elektrisitet. At du tydeligvis mener vi skal fortsette med å bruke oljefyring, bensindrevne motorsager og gressklippere (og mye mer) istedet for å gå over til elektrisk drevne motorer, blir for meg alt for sært...

Makro1

Makro1
23.01.21 20:47
steep: Alle skjønner at fossilt brensel har en sluttdato. Men hva med det de bruker i batteriproduksjon? El-biler er et blindspor, og tvang har aldri fungert. Når det gjelder kull f.eks på Svalbard mener jeg det skal brennes der for strømproduksjon, og hvorfor skal vi kutte kulldrift når andre land øker på? Det er atomkraft som gjelder, og en viss kontroll på befolkningsøkningen. De samme folkene som ønsker grønne tider står klar for å ta i mot hele afrika til vesten, men det det vil tilføre av økt forbruk. Vindkraft kan funke noen plasser i begrenset omfang, men som hovedkilde for strøm, nix, njet no og nei. Nå sier Biden den gamle senile ostepoppen nei til rørledning fra Canada til USA, hva innbiller han seg? At de slutter å ta opp oljen? Latterlige grønne idioter. Jeg er i mot fracking, det er skitten biz, men det er en annen story.

Ja. Alle med litt vett skjønner at ved å forbruke en begrenset kilde, så går denne kilden en eller annen dag tom.

At man skal fortsette med kullbrenning i Norge, på Svalbard, fordi andre land gjør dette, minner meg av en eller annen merkelig grunn om argumentasjonen vi brukte på barneskolen...

Atomkraft skal ikke jeg diskutere. Tilhengere av dette skal få fortsette med det uavhengig av min skepsis mot dette.

Kontroll på befolkningsøkningen høres fornuftig ut, helt til man eventuelt skal diskutere tiltak...

Å legge til rette for innvandring fra Afrika er nok ikke helt heldig for oss, men sikkert bra for afrikanerne som ikke klarer å lage gode samfunn selv. Man kunne ha tenkt seg at vi heller hadde hjulpet dem med å skape og drifte gode samfunn i Afrika, men det går jo heller ikke. Det blir alt for politisk ukorrekt.

Vindkraft fungerer svært bra i Danmark, i større og større grad, men vi har ikke danskenes vilje til å få til noe slikt i Norge. Vi er alt for opptatt av å irritere oss over at vindturbiner er stygge. Så vindkraft i Norge går ikke. Men vindkraft i Danmark, går.

Om Biden er en senil ostepopp, eller bare en ostepopp, eller eventuelt bare senil, skal ikke jeg vurdere. Jeg vet rett og slett ikke! 

For øvrig ser det ut til at fracking har vært svært bra for USA. Økonomisk har dette hjulpet USA på en helt utrolig måte som ingen kunne forutse for noen få ti-år siden. Men om det er bra for miljøet, er en annen sak.

steep

steep
24.01.21 08:57
Makro1: At man skal fortsette med kullbrenning i Norge, på Svalbard, fordi andre land gjør dette, minner meg av en eller annen merkelig grunn om argumentasjonen vi brukte på barneskolen...

Vel, det virker logisk på meg å bruke kull på svalbard all den tid de har kull der. Hva er alternativet? 

xpoolman

xpoolman
24.01.21 12:37
Makro1: Vindkraft fungerer svært bra i Danmark, i større og større grad

Ja så lenge det blåser godt så.
Når strømmen trenges som mest er det ofte nærmest vindstille og da tyr også danskene til kull og gass.
I dag for eksempel står vindkrafta for 2 % av danskenes forbruk.
Vindmøller vil aldri kunne erstatte konvensjonell kraft.

xpoolman

xpoolman
24.01.21 12:38
steep: Hva er alternativet?

De kan bygge et gasskraftverk og så kan de slenge bortom en og annen gasstanker fra Melkøya.

Makro1

Makro1
24.01.21 14:13
steep: Vel, det virker logisk på meg å bruke kull på svalbard all den tid de har kull der. Hva er alternativet?

Jeg vet ikke hva det beste alternativet er. Men kull er en versting, og det blir helt sikkert strøm på Svalbard uten kull også.

Sol? Vind? Gass? Diesel? Vann? 

Noe blir det...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg