Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trygdeskandalen,nå ramler skjelettene ut av skapet

NYTT TEMA
ulefos

ulefos
20.11.20 20:30

i 2014 nedsatte regjeringen et tverrdepartementalt utvalg hvis oppgave var å begrense trygdeeksporten, denne utredningen har til nå vært ukjent for de folkevalgte. Det er etter at granskingsutvalget har levert sin rapport at man har blitt kjent med dokumentets eksistens, uten at man av den grunn kjenner det hele innhold.

"rapporten har egne kapitler som behandler henholdsvis syke-, pleie- og arbeidsavklaringspenger.
Granskningsutvalget skriver videre:«I samtlige kapitler understrekes det at krav om faktisk opphold i Norge ikke kan gjøres gjeldende i EØS, og at den eneste måten å begrense utbetalingene derfor er å skjerpe inn bruken av aktivitetskrav.»

Dette er rimeligvis svært pinlig for regjeringen som til nå har nektet innsyn. Vi er kjent med at veldig mange mennesker som lever av svært begrensede midler har blitt straffet hardt for denne politikken regjeringen Solberg med Finansminister Siv Jensen har påført dem.

Som om ikke det var nok så gikk regjeringen til det skritt i 2017 å fremmet et eget lovforslag i 2017 om å skjerpe kravet til opphold i Norge for å motta arbeidsavklaringspenger ikke kunne anvendes i EØS.
Vel vitende om at dette lovforslaget var i strid med gjeldende retningslinjer som de ellers har sluttet seg til.

Det må være på tide å minne om følgende ord fra Frostatingsloven: Med lov skal landet bygges ikke med ulov ødes.

Og det er nettopp med ulov Solberg og Jensen har ødelagt liv og rykte til så mange mennesker. Jeg håper virkelig at de skammer seg, men vil ikke sette en hundrings på det

(Innlegget ble redigert 20.11.20 20:35)

EinarSalbu

EinarSalbu
20.11.20 21:28

Innertier, ulefoss, men jeg tror ikke de to nevnte skammer seg vesentlig.

ulefos

ulefos
20.11.20 22:05

Høyres Svein Harberg ønsker ikke at det skal rippes opp i denne saken, åpenbart i likhet med mange av våre høyreorienterte venner på VGD

ulefos

ulefos
20.11.20 23:01
aegi2: angående trygdeskandalen og hvor mange som skal skamme seg på så er det vel flere politikere som går stille i dørene for dette kan være vel mange år en skal gå tilbake .....

kan du ikke først sette deg inn i saken

ulefos

ulefos
21.11.20 18:18

hvor blir det av de som mente trygdeskandalen var de rødgrønnes feil?

Folkflesk

Folkflesk
23.11.20 08:57

Da kan man iallefall legge spørsmålet om det var riktig at Anniken Hauglie måtte gå av død. Nå benektet Erna Solberg riktignok at avgangen hadde noe med NAV-skandalen å gjøre for at Høyre ikke skulle miste ansikt, men det var vel ganske åpenbart for alle andre at Hauglie ikke hadde kontroll på det hun drev med som arbeidsminister.

Regner derfor med at vi har sett det siste forsøket på VGD på å gjøre Hauglie til en slags "martyr".

(Innlegget ble redigert 23.11.20 08:58)

ulefos

ulefos
25.11.20 18:22
Folkflesk: Da kan man iallefall legge spørsmålet om det var riktig at Anniken Hauglie måtte gå av død.

jeg tror nok du må snu deg mot en annen person hvis du vil finne pådriveren for det som nå er kjent som trygdeskandalen

Folkflesk

Folkflesk
25.11.20 18:39
ulefos: jeg tror nok du må snu deg mot en annen person hvis du vil finne pådriveren for det som nå er kjent som trygdeskandalen

En som siden den gang har vært på NAV som klient, antar jeg. Det som er den største skandalen akkurat nå er at Asheim nekter å gi stortinget innsyn i rapporten om saken. Begrunnelse: "Det har ikke vært vanlig praksis".

ulefos

ulefos
25.11.20 19:05
Folkflesk: En som siden den gang har vært på NAV som klient, antar jeg.

nei jeg tror ikke det, vi snakker vel om en høyt gasjert politiker, som i 2014 uttalte:

I Norge er ytelsene ganske høye. Når du sender det ut av landet blir det relativt sett ganske mye penger. Derfor ønsker vi å få kontroll på eksport av trygdeytelser og velferd. Vi kan ikke ha det sånn, sier hun.

....ikke er snakk om de store beløpene nå, men at det vil ha en klar og tydelig signaleffekt og vil få konsekvenser.

---

og konsekvenser fikk det, tusener fikk sin liv snudd opp ned, mange ble fornedret

(Innlegget ble redigert 25.11.20 19:07)

Sparkonge

Sparkonge
25.11.20 19:06

I utgangspunktet finner jeg det vanskelig å klandre verken den ene eller den andre for dette rotet. Jeg tror ikke det har vært noe massivt komplott hvor man med viten og vilje har gått mot EØS-retten bare for å skjerpe trygdedes oppholdskrav. Det hele skyldes nok ren og skjær uvitenhet i samtlige ledd og instanser.

Mer kritikkverdig er dette etterspillet, hvor man forsøker å tie ihjel og hemmeligholde alt mulig. Det er en svakhet ved parlamentarismen at partiene hele tiden må tenke på PR istedenfor transparens. Det viktigste for meg er ikke å fordele skyld, det er å avdekke hvor ting gikk galt slik at vi kan hindre at det skjer igjen.

ulefos

ulefos
25.11.20 19:08
Sparkonge: Jeg tror ikke det har vært noe massivt komplott hvor man med viten og vilje har gått mot EØS-retten bare for å skjerpe trygdedes oppholdskrav.
FrannyLee

FrannyLee
25.11.20 19:10
ulefos: Og det er nettopp med ulov Solberg og Jensen har ødelagt liv og rykte til så mange mennesker. Jeg håper virkelig at de skammer seg, men vil ikke sette en hundrings på det

ikke en femtilapp heller

aegi2

aegi2
26.11.20 21:05
Sparkonge: I utgangspunktet finner jeg det vanskelig å klandre verken den ene eller den andre for dette rotet. Jeg tror ikke det har vært noe massivt komplott hvor man med viten og vilje har gått mot EØS-retten bare for å skjerpe trygdedes oppholdskrav. Det hele skyldes nok ren og skjær uvitenhet i samtlige ledd og instanser.

enig

Eksperter VG har snakket med tror NAV-skandalen kan gå tilbake til 1994, og mener den norske folketrygdloven burde vært justert etter EØS-reglene i 2012

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nalA9o/tror-nav-skandalen-gaar-lenger-tilbake-enn-2012

Men slikt vil nok bli feid under teppet på vgd for her er det for noen  en stor glede  å klistre noe negativt på noen parti/politikere...

Det var jo en grunn til at politikerne fra flere parti gikk stille i dørene fordi de visste at her kan nok sitt eget parti selv bli sittende med " skyld "

(Innlegget ble redigert 26.11.20 21:06)

ulefos

ulefos
26.11.20 22:13
aegi2: Eksperter VG har snakket med tror NAV-skandalen kan gå tilbake til 1994

hvor mange ble fikk tilbakebetalingskrav eller fengsel i de 20 årene som gikk fram til 2014?

farout05

farout05
26.11.20 22:25

Nå starter ESA sak mot Norge, håper at man må ut med flere titalls milliarder i bot, som en lærepenge.

Det hadde vært mye enklere og billigere om Norge som selvstendig land leide inn arbeidshjelp utenfra etter behov, og lønnet de etter norske regler og latt disse arbeiderne få norske rettigheter til sykepenger, opptjening av pensjon, osv.

Da hadde vi sluppet en stab med byråkrater som sitter og tolker hva EU mener med formuleringene i regelverket unionen sender til Norge. Vi har ikke bruk for deres regler her.

(Innlegget ble redigert 26.11.20 22:26)

ulefos

ulefos
29.11.20 23:40
farout05: Nå starter ESA sak mot Norge, håper at man må ut med flere titalls milliarder i bot, som en lærepenge.

jeg vil vel si at det viktigste er at de som urettmessig ble utsatt for denne prosessen, som jeg er rimelig sikker på at ble iverksatt av FRP ved Siv Jensen får sin oppreisning

forøvrig er det påfallende at debattanter som ellers forsvarer FRP og Høyre ved enhver anledning glimrer med sitt fravær, hva er de redde for?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg