Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

MDG har valgt side

NYTT TEMA
Tempus

Tempus
23.11.20 22:44

Ljot....joda de som spyr ut mindre flatterende tråder om noen få partier som de har så inn i granskauen  i vrangsrupen blamerer seg selv og det er vanskelig å ta de alvorlig, riktig det.

Jean_Grey

Jean_Grey
23.11.20 22:49
Folkflesk: Staten eier allerede en del av ressursene i landet, jf. begrepet "offentlig eierskap". Kan du spesifisere hva MDG vil at staten skal overta som den ikke eier i dag?

Ressurser er her å forstå som råvarer eller på engelsk commodities. 

MDG bygger delvis på tankene til Slavoj Žižek. Tanken er her at en s.k verdensregjering skal overprøve demokratiet for å få gjennomslag for miljøsaken. Žižek mener verden er i ferd med å gå under og da er parlamentarisk demokrati for luksus å regne. I Norge har Jørgen Randers tatt til orde for noe lignende. Som del av dette skal økonomien slik vi kjenner den opphøre. Fordeling av ressurser skal gjøres/bestemmes av denne verdensregjeringen, som igjen delegerer ansvar til stater. Som fordeler innbyrdes. Et spørsmål er hvor sterkt disse ideene står i MDG! Dette er i alle fall radikalt nok!

Tempus

Tempus
23.11.20 22:52

Det kommer altså kjørende folk inn til Oslo fra Viken området for å gjøre jobben sin, betaler i dyre dommer for å passere bommene, og så mener Mdg at de også skal betale for å parkere hos arbeidsgiver. 

Dette kan vel alle arbeisgiverne det er snakk om bare nekte?

trøndergutten

trøndergutten
23.11.20 22:55

Ljot viser nok en gang at han er en av de beste debattantene her inne. Han klarer på mesterlig vis å se bort fra sine personlige politiske synspunkter når han kommenterer. Og han har selvfølgelig helt rett i at MDG ikke er kommunister. At de tilhører venstresiden av norsk politikk har de aller fleste forstått for lenge siden, men som Ljot påpeker, vil jeg si at de er nærmere AP enn de f. eks er Rødt. 

Folkflesk

Folkflesk
23.11.20 22:59
Jean_Grey: Ressurser er her å forstå som råvarer eller på engelsk commodities.  MDG bygger delvis på tankene til Slavoj Žižek. Tanken er her at en s.k verdensregjering skal overprøve demokratiet for å få gjennomslag for miljøsaken. Žižek mener verden er i ferd med å gå under og da er parlamentarisk demokrati for luksus å regne. I Norge har Jørgen Randers tatt til orde for noe lignende. Som del av dette skal økonomien slik vi kjenner den opphøre. Fordeling av ressurser skal gjøres/bestemmes av denne verdensregjeringen, som igjen delegerer ansvar til stater. Som fordeler innbyrdes. Et spørsmål er hvor sterkt disse ideene står i MDG!

Har aldri hørt dem nevne noe av det du skriver. Men her har du partiprogrammet deres:

https://www.mdg.no/partiprogram_og_dybdeinformasjon

Gi meg beskjed når du har funnet den delen med verdensregjeringen.

Tempus

Tempus
23.11.20 22:59

I skattepolitikken er de nærmere Rødt.

Og ja, Ljot er en eminent debattant, helt enig, og hyn er en av få.

(Innlegget ble redigert 23.11.20 23:05)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
23.11.20 23:01
Tempus: Dette kan vel alle arbeisgiverne det er snakk om bare nekte?

Jeg tror ikke Oslo kommune kan pålegge dette, men kommer MDG i regjering kan de sikkert presse AP, SV og SP til dette. AP fordi vi i Oslo har sett hvordan AP stiller seg på alle fire og lar seg rævkjøre av MDG og SP rett og slett fordi man vet at de ønsker så mye faenskap i Oslo som mulig.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
23.11.20 23:03
trøndergutten: At de tilhører venstresiden av norsk politikk har de aller fleste forstått for lenge siden, men som Ljot påpeker, vil jeg si at de er nærmere AP enn de f. eks er Rødt.

Ja, det ser vi jo i deres alternative statsbudsjett der de vil øke skatter og avgifter med fantastiske 32.000.000.000 kroner på et eneste år.

Jean_Grey

Jean_Grey
23.11.20 23:03

Hva ønsker de grønne med politikken sin?

Bård Larsen fra Civita har en grei oppsummering:

De grønnes politikk dersom den skal kunne la seg gjennomføre vil kreve dyptgripende reformer av det norske samfunn. Partiet er skeptiske til økonomisk vekst og vil bl.a. halvere norsk oljeindustri og avvikle den helt innen 20 år. Partiet ønsker også en sterkere statlig styring enn det vi har i dag.

Når vi kan lese i programmet at MDG vil forby finansvirksomhet uten påviselig samfunnsnytte og begrense størrelsen på banker og andre finansinstitusjoner, flagger partiet en økonomisk politikk langt ute på venstrefløyen.

Partiet vil ha høyere skatter, en redusert finanssektor, økte avgifter på biler, flyreiser og strøm. Veiutbyggingen skal kuttes dramatisk. Fellesskapet skal sørge for ”rettferdig fordeling og omfordeling av godene”. I tillegg skal oljenæringen avvikles og leverandørbransjen vil naturlig nok desimeres. Inntektene skal MDG hente fra borgerne. De vil innføre avgift på finanstransaksjoner, med satser og innslagspunkt innrettet for å ramme skadelig spekulasjon. MDG vil øke formueskatten og begrense retten til rentefradrag. Kommunene skal gis anledning til å øke sine inntekter ved å fjerne maksimalgrensene for kommunale skattesatser.

MDG deler den radikale venstresidens NATO-motstand, en av krumtappene i venstreradikalernes utsyn mot verden, uten at de gir en fornuftig forklaring på hvorfor dette er god miljøpolitikk.

Kilde:

https://www.civita.no/2013/09/05/miljopartiet-de-gronne-kaos-og-sosialisme

Jean_Grey

Jean_Grey
23.11.20 23:05
Folkflesk: Har aldri hørt dem nevne noe av det du skriver. Men her har du partiprogrammet deres: https://www.mdg.no/partiprogram_og_dybdeinformasjon Gi meg beskjed når du har funnet den delen med verdensregjeringen.

Her står det om Randers og hans uttalelser:

https://morgenbladet.no/samfunn/2013/ekstremranders#.UiRZlDb0Hu4

Tempus

Tempus
23.11.20 23:09

For meg høres dette ut som reinspikka kommunisme, dersom partiprogrammet er tolket riktig.

SlimWhitman

SlimWhitman
23.11.20 23:09

Spiller dette noen rolle? Stemmer man blått, får man jo grønt. Stemmer man rødt, får man jo grønt. Stemmer man gult, får man jo grønt. MDG er overflødig, ideologien deres deles jo av alle andre. Til og med fjolsene i Partiet De Kristne skal jo nå satse på vannkraft og fornybar energi.

Tempus

Tempus
23.11.20 23:12

Ikke glem nyansene da, bedre med lysegrønt enn irrgrønt:)

Folkflesk

Folkflesk
23.11.20 23:13
Jean_Grey: Her står det om Randers og hans uttalelser: https://morgenbladet.no/samfunn/2013/ekstremranders#.UiRZlDb0Hu4

Jeg spurte deg om du kunne finne det du snakket om hos MDG, ikke hos en Randers, som vel ikke engang er medlem av partiet. Det blir litt som om jeg skulle klippe ut noen "kongstanker" fra Fjordmann og deretter hevde at det var FrPs offisielle politikk. Når du så spør meg hvor i FrPs program jeg finner Fjordmanns tanker om en kommende sivilisasjonskrig i 2083, så kjører jeg på med en lenke til det høyreekstreme nettstedet "Gates of Vienna".

Vi kommer liksom veldig langt med denne absurd-formen for diskusjon. 

Tempus

Tempus
23.11.20 23:24

Hva er galt med "Fjordmann", han er da mottaker  av "Fritt ords prisen":)

Jean_Grey

Jean_Grey
23.11.20 23:27
Folkflesk: Jeg spurte deg om du kunne finne det du snakket om hos MDG, ikke hos en Randers, som vel ikke engang er medlem av partiet. Det blir litt som om jeg skulle klippe ut noen "kongstanker" fra Fjordmann og deretter hevde at det var FrPs offisielle politikk. Når du så spør meg hvor i FrPs program jeg finner Fjordmanns tanker om en kommende sivilisasjonskrig i 2083, så kjører jeg på med en lenke til det høyreekstreme nettstedet "Gates of Vienna". Vi kommer liksom veldig langt med denne absurd-formen for diskusjon.

Hvis du leser mitt innlegg om igjen vil du se at jeg tar det man kaller et forbehold. Jeg stiller spørsmål om hvor sterkt slike tanker står i MDG! Poenget var at slike radikale tanker ikke er helt fremmede for MDG! Noe vi av og til hører fra medlemmer fra MDG er f.eks at det representative demokratiets utilstrekkelige evne til å fatte de ”rette” beslutninger ses på som et problem (i deler av miljøbevegelsen.) 

Folkflesk

Folkflesk
23.11.20 23:33
Tempus: Hva er galt med "Fjordmann", han er da mottaker  av "Fritt ords prisen":)

Er han det? Jeg vet at Fritt Ord presterte å gi ham penger til å skrive en bok om ABB - noe jeg mener er et prakteksempel på å dumme seg ut i ytringsfrihetens navn. 

Hva er galt med ham? Hvis du fant ut at store deler av Fjottolfs såkalte manifest stammet fra ting du selv hadde skrevet så ville du kanskje tenkt en og annen kritisk tanke om deg selv? Eller kanskje ikke.

(Innlegget ble redigert 23.11.20 23:34)

Folkflesk

Folkflesk
23.11.20 23:37
Jean_Grey: Hvis du leser mitt innlegg om igjen vil du se at jeg tar det man kaller et forbehold. Jeg stiller spørsmål om hvor sterkt slike tanker står i MDG!

Nei, du har allerede konkludert ved å skrive:

F.eks den økonomiske politikken har marxistiske trekk, særlig når det gjelder hvordan ressursene skal fordeles. Som skal gjøres av staten, som også skal eie ressursene.

Og du har enda ikke svart på hva det er de vil at staten skal overta som staten ikke eier i dag. Istedenfor ble det Randers og en slovensk filosof.

(Innlegget ble redigert 23.11.20 23:38)

Jean_Grey

Jean_Grey
23.11.20 23:41
Folkflesk: Nei, du har allerede konkludert ved å skrive: F.eks den økonomiske politikken har marxistiske trekk, særlig når det gjelder hvordan ressursene skal fordeles. Som skal gjøres av staten, som også skal eie ressursene. Og du har enda ikke svart på hva det er de vil at staten skal overta som staten ikke eier i dag.

Staten skal overta styringen med commodities. Staten skal fordele dem på en grønn rettferdig måte. I stedet for hvordan det foregår i dag gjennom handel!

HLund

HLund
23.11.20 23:41
trøndergutten: men som Ljot påpeker, vil jeg si at de er nærmere AP enn de f. eks er Rødt.

Jepp, de krangler langt oftere med Rødt og står mye lengre unna Rødt enn de gjør Ap. (Bare å se på en ting som f.eks. synet på EU).

Folkflesk

Folkflesk
23.11.20 23:43
Jean_Grey: Staten skal overta styringen med commodities. Staten skal fordele dem på en grønn rettferdig måte.

Tror det heter "varehandel" på norsk. Hvor står det i programmet deres at staten skal overta varehandelen?

HLund

HLund
23.11.20 23:45
Tempus: Men de oppfører seg som om de skulle være det.

Det er strengt tatt sånt man slenger fra seg når man ikke har noen argumenter å komme med. Lett gjennomskubart.

Tempus

Tempus
23.11.20 23:47

Folkflesk....mener du da at denne Fjordmann er medskyldig i terroren og at galningen ble inspirert av å lese det han skrev.

Ja han fikk betalt av Fritt ord, slik var det.

Folkflesk

Folkflesk
23.11.20 23:52
Tempus: Folkflesk....mener du da at denne Fjordmann er medskyldig i terroren og at galningen ble inspirert av å lese det han skrev.

Selvsagt ble han inspirert av det han leste av Fjordmann. Han gadd ikke engang å omformulere skriveriene; han brukte rett og slett copy & paste. ABBs manifest er dermed på mange måter Fjordmanns manifest.

Men vil ikke gå så langt som å si at Fjordmann var medskyldig i terrorisme. Men at han er en høyreekstremist av verste sort kan jeg skrive under på med to streker under signaturen.

(Innlegget ble redigert 23.11.20 23:54)

Tempus

Tempus
23.11.20 23:57

Har ikke lest hverken noe av Fjordmanns skriblerier eller det såkalte manifestet, så vanskelig å uttale seg. 

Men okke som er,  nå er tråden brakt langt ut på viddene:)

trondhjem

trondhjem
24.11.20 13:04
Jean_Grey: Hva ønsker de grønne med politikken sin? Bård Larsen fra Civita har en grei oppsummering:

Svaret på ditt spørsmål er at MDG ønsker et samfunn der vi tar vare på hverandre (i god sosialdemokratisk ånd) og hvor vi lever i harmoni med naturen for å sikre bærekraft. Dette er essensen av hva vi i MDG vil og ønsker. 

Det første punktet gjør at vi oppfattes som sosialister av mange på høyresiden. Men det er upresist fordi MDG er ikke mot kapitalsime eller bruk av markedet. Vi har elementer av blå politikk også. Det som skiller oss mest fra de andre politiske pariene, og det gjelder like mye de på rød og de på blå side, er at MDG setter prioriteringen til naturens behov høyest av alle prioriteringer. Det er et radikalt brudd med stort sett all næringspolitisk tenkning fra den industrielle revolusjon til i dag. 

Årsaken til dette er budskapet i FNs klimpanels og FNs Naturpanels rapporter om hvor raskt menneskesamfunnet fortrenger og ødelegger den ville naturen. F.eks. er verdens populasjoner av ville dyr og fisk mer enn halvert siden 1970-tallet. Det skjønner enhver som vil at slik kan det ikke fortsette. Vi ødelegger livsgrunnlaget vårt i stort tempo. Derfor vil MDG ha en ny næringspolitikk hvor hensynet til å bevare natur og holde oss innenfor naturens tålegrense settes som et ufravikelig krav. All næringsaktivitet må begrenses innenfor den rammen. Det gjør oss radikale (for mange også rabiate) fordi det innebærer et brudd med vekstmodellen all økonomipolitikk har higet etter i generasjoner. 

Men det gjør oss ikke røde fordi MDG har ikke noe imot å bruke markedsbaserte løsninger så lenge de holder seg innenfor naturnes tålegrense. MDG kan derfor godt bli med høyresiden i å finne svaret på hvordan skape morgendagens levebrød. 

Neiet vi har gitt overfor de blå foran dette valget/stortingsperiode er situasjonsbetinget. Det er en konsekvens av at den blå siden største parti forsøker danne en plattform med FrP - et parti som ikke skjønner filla av behovet for å bevare natur eller å begrense ressursbruk. 

MDG oppfatter seg fortsatt som blokkuavhengig. Vi vil samarbeide med alle som tilbyr god klima og naturvernpolitikk. Der er ikke dagens FrP og det tar vi konsekvensen av ved denne korsvei. Hva som skjer ved neste kan være en annen skål.

(Innlegget ble redigert 24.11.20 13:04)

nissen26

nissen26
24.11.20 13:12

Håper vi blir kvitt denne sekten av aktivister, hipstere og halvstuderte røvere fort som faen

PerryAndre

PerryAndre
24.11.20 13:59
trondhjem: Det første punktet gjør at vi oppfattes som sosialister av mange på høyresiden. Men det er upresist fordi MDG er ikke mot kapitalsime eller bruk av markedet.

Kapitalismen fungerer slik at bedrifter produserer varer, som kundene etterspør. Kunder er markedet. De bedriftene som produserer varene som selges mest av, tjener mest. 

Trepartsamarbeidet mellom LO, NHO og regjering er viktig brikke for at vårt kapitalistiske system fungerer. LO aksepterer at eksport bedrifter effektriveres for å være konkurranse dyktige i utlandet. Ny teknologi innføres og oppsigelser av ansatte aksepteres. Og industrien er lønnsveiledene i lønnsforhandlingene.

(Innlegget ble redigert 24.11.20 13:59)

ostgote

ostgote
24.11.20 14:00
arkles: MDG vil da støtte en AP++ regjering

MDG vil bli en skikkelig velgerskremmer for AP.
AP har vist seg å gi etter for MDGs klimasprell og kvasi-miljøpolitikk   i Oslo.

arkles

arkles
24.11.20 14:13
trondhjem: Svaret på ditt spørsmål er at MDG ønsker et samfunn der vi tar vare på hverandre (i god sosialdemokratisk ånd) og hvor vi lever i harmoni med naturen for å sikre bærekraft. Dette er essensen av hva vi i MDG vil og ønsker.

Ser man på MDG's utstillingsvindu i Oslo - er det ingen tvil om hvem som blir tatt mest vare på og hvem som prioriteres. Det er så langt fra god sosialdemokratisk ånd man kan komme..

Og det blir litt lettvint å si til eldre/uføre, og folk med lavere inntekter i de ytre bydelene at vi er alle vinnere når man sparer miljøet. Det er mat for akademikerne i de indre bydelene som nyter godt av prioriteringene som gjøres.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg