Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stortingsvalget i 2021

NYTT TEMA
BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
26.11.20 12:42
Everenga: SP har jo profilert seg mer som protestparti enn som interesseparti de siste årene og da er risikoen for regjeringsslitasje stor. Frp fikk kjenne dette, protestvelgere er ikke glad i kompromisser og SP vil nok føle mye av det samme.

Jeg er enig i at de nok har gått mer over i rollen som protestparti. Det var tross alt plutselig et stort tomrom der de kunne fylle.

I motsetning til Frp så har de jo interessepartiprofilen å falle tilbake på så risikoen er kanskje ikke like stor.

Forskjellen er imidlertid der protestpartiet Frp hadde klare, og stort sett urealistiske, løsninger de skulle gjennomføre bare de kom i regjering, så har SP valgt å være svært lite konkret om de løsningene de eventuelt har på ulike problemer de har funnet i det norske samfunnet.

Der Frp fant integreringsproblemer og hadde løsningen med å sende de tilbake til Afrika så har Sp funnet ut at det finnes problemer i distriktene men vil ikke si hva de skal gjøre for å løse dem.

Hva denne forskjellen vil ha å bety for protestvelgerne når kompromissene kommer er ikke godt å si. Siden Sp ikke har vært konkrete så åpner dette kanskje for større mulighet til å hevde seire.

Everenga

Everenga
26.11.20 12:52
BornOnThe4thOfJuly: I motsetning til Frp så har de jo interessepartiprofilen å falle tilbake på så risikoen er kanskje ikke like stor

Absolutt, grunnfjellet deres er vel det mest solide av alle nå som det ser ut til at Krf sitt har falt for aldersgrensen. 

SP har alltid vært veldig gode til å hestehandle. De gir fullstendig beng i en del store politikkområder så lenge de får det de vil til landbruk og distriktsoverføringer. Den linja kan de ikke fortsette om de har tenkt å beholde sine nyervervede velgere, disse er nemlig ikke bønder.   

Human

Human
26.11.20 15:18
Everenga: De fleste har nok skjønt at å sentralisere hele greia er en kjempebrøler men så var det å snu da. Det å endre standpunkt har blitt utrolig vanskelig for politikere.

Redd Ullevål Sykehus er den desidert viktigste saken for folk flest i Oslo.

Senterpartiet har mer enn fordoblet sin oppslutning i Oslo pga. Jan Bøhler og kampen for å redde Ullevål sykehus for befolkningen i Oslo.
Det på bekostning av Arbeiderpartiet i Oslo.

AUF i Oslo vil vrake sin egen ungdomskandidat, gå mot sine egne prinsipper, overkjøre valgkomiteen, og flertallet i fylkeslagene.

Kamzy som er mer opptatt av seg selv, enn av sitt parti, har skapt et kaos i Oslo Ap.

Les om dette i  Dagsavisen i dag,

(Innlegget ble redigert 26.11.20 15:20)

GreySerpent

GreySerpent
26.11.20 15:27
Human: Redd Ullevål Sykehus er den desidert viktigste saken for folk flest i Oslo. Senterpartiet har mer enn fordoblet sin oppslutning i Oslo pga. Jan Bøhler og kampen for å redde Ullevål sykehus for befolkningen i Oslo.
AUF i Oslo vil vrake sin egen ungdomskandidat, gå mot sine egne prinsipper, overkjøre valgkomiteen, og flertallet i fylkeslagene. Kamzy som er mer opptatt av seg selv, enn av sitt parti, har skapt et kaos i Oslo Ap. Les om dette i  Dagsavisen i dag,

Denne saken har vel Moxnes mast om i flere år?

vetalt11

vetalt11
26.11.20 16:10

KOmmer til å stemme SP til jeg dør fra no, aldri mer H og FRP. Landssvikere.

farout05

farout05
26.11.20 16:46
vetalt11: KOmmer til å stemme SP til jeg dør fra no, aldri mer H og FRP. Landssvikere.

Man bør vel ta fortløpende vurderinger på hvordan man skal stemme. Partiene kan forandre politisk kurs, slik f.eks AP gjorde da høyresiden i partiet tok makta på 80-tallet, og gikk i bresjen for legge Norge inn under utenlandsk styre.

Partiet som hadde vært en spydspiss i byggingen av landet og for anstendighet for arbeidere, samt skape et velorganisert samfunn forøvrig, dreide om og gikk i spissen for å ødelegge det som var bygget opp. I to-spann med Høyre har AP og EU tatt anstendig- og verdighet fra arbeiderne, som nå må stå med lua i hånda og fallby sine tjenester i konkurranse med billige arbeidere østover på jordkula, helt øst til Filippinene og Kina, samt i konkurranse med mafia-nettverk.

EU har blitt lovgiver for Norge.

Er det rart at AP mister velgere?

ulefos

ulefos
26.11.20 17:22
Everenga: Det å endre standpunkt har blitt utrolig vanskelig for politikere.

da kommer de som gauler om vingling og det gjør det ikke enklere

kristofferbd

kristofferbd
26.11.20 17:33
vetalt11: Landssvikere.

Ordet «landssviker» har blitt ganske utvannet de siste årene. Best om sparer slike betegnelser til Quisling og terroriser, og ikke folk man er politisk uenig med...

(Innlegget ble redigert 26.11.20 17:34)

farout05

farout05
26.11.20 18:23
kristofferbd: Ordet «landssviker» har blitt ganske utvannet de siste årene. Best om sparer slike betegnelser til Quisling og terroriser, og ikke folk man er politisk uenig med...

Qusling hadde en politisk agenda, det samme har de former for terrorisme vi kjenner pr. nå.

Det er meget alvorlig at en person jobber for at et selvstendig land blir underlagt utenlandsk styringsmakt, men det er jo langt verre at politiske partier bevirker avtaler med utlandet om det samme.

Presiserer at jeg ikke sammenligner EØS-avtalen med den tyske okkupasjonen av Norge.

vetalt11

vetalt11
28.11.20 07:52
kristofferbd: Ordet «landssviker» har blitt ganske utvannet de siste årene. Best om sparer slike betegnelser til Quisling og terroriser, og ikke folk man er politisk uenig med...

Hva skal du kalle folk som konsekvent jobber for andre nasjoner?

kristofferbd

kristofferbd
28.11.20 09:56
vetalt11: Hva skal du kalle folk som konsekvent jobber for andre nasjoner?

At norske politikere i dag konsekvent jobber for andre nasjoner, kaller jeg en konspirasjonsteori. Du får komme opp med noe bedre.

farout05

farout05
28.11.20 10:22
vetalt11: Hva skal du kalle folk som konsekvent jobber for andre nasjoner?

Spørsmålet er ikke rettet til meg, men det minner meg på trender i tiden, bl.a hatet mot politikere som setter hensynet til landet og befolkningen foran utlandet.

Trenden er internasjonalisering/globalisering. Tenkningen bak er en selvfølgelighet og betingelsesløs.

Høres det et lite pip om at man må la hensynet til eget lands befolkning gå foran prinsippet om globalisering i enkeltsaker, da bryter helvete løs, da kommer det lille pipet fra en nasjonalist (ment i betegnelsens mest negative betydning), da er det nasjonalisme. Og da forventes det at "debatten" er over, han med det lille pipet har gjort seg skyld i en forferdelig forbrytelse ved å bryte den hellige- og betingelsesløse tanken om globalismens fortreffelighet.

Av mange årsaker må verdens land samarbeide for å løse problemer og konflikter. Men dette samarbeidet må skje på basis av landenes selvstendighet og ikke på basis av tvang. Derfor har vi internasjonale organisasjoner hvor landene kan komme sammen og bli enige om veien videre i spesifikke saksområder.

En av organisasjonene er WTO, verdens handelsorganisasjon, som ikke er perfekt for alle (lik andre organisasjoner), men hvor man har blitt enige om internasjonale handelsregler. Disse reglene legges til grunn for handelsavtaler landene inngår seg imellom.

Norge handler med en rekke andre land på basis av handelsavtaler som bygger på WTO-regelverket. Unntaket er handelen med EU hvor en del av handelen er tatt inn i EØS-avtalen, en avtale som ikke primært er en handelsavtale, men en spesial-designet avtale for å ta EU-retten inn i retten til Norge, Liechtenstein og Island.

Avtalen fører til at EU er lovgiver i Norge, og derfor har overtatt styringsmakten over Norge. Uten sammenligning forøvrig, jobbet endel nordmenn for at Tyskland skulle ha styringsmakten over Norge før- og under krigen. 

Skal ikke komme med forslag om betegnelser, men mange som vil at utlandet skal ha styringsmakt over Norge har fine titler og høye stillinger i dages situasjon.

farout05

farout05
28.11.20 10:39
kristofferbd: At norske politikere i dag konsekvent jobber for andre nasjoner, kaller jeg en konspirasjonsteori.

Det er jo norske politikere som har bestemt at Norge skal ligge styringsmessig inn under EU. Konsekvensen av dette er bl.a at øst-europeisk mafia har kunnet komme til Norge og etablere seg i arbeids- og næringslivet her.

Det var mye kriminalitet i de forhenværende sovjetrepublikkene utover på 90-tallet. Kriminelle fra disse landene dro til Skandinavia etter at landene ble medlemmer av EU i 2004, hvilket førte til at fengslene etterhvert ble tømt for innsatte og kriminaliteten gikk ned.

På denne måten jobber norske politikere for å avlaste andre land ved å ta kriminelle til Norge, som her fortsetter med kriminalitet som presser seriøse norske bedrifter ut.

(Innlegget ble redigert 28.11.20 10:40)

Zpiff

Zpiff
28.11.20 12:37
kristofferbd: altså langt under sperregrensen.

Om KRF, SV, MDG og Rødt ligger under sperregrensen ved stortingsvalget, så er i hvert fall ikke jeg lei meg.  
De øvrige partiene (ihht. partiprogram "hjertesaker") har ikke allverden å skilte med de heller, men om en slipper innblanding av de førstnevnte så anser jeg det som positivt. 

Human

Human
28.11.20 13:01
Zpiff: De øvrige partiene (ihht. partiprogram "hjertesaker") har ikke allverden å skilte med de heller,

En meget viktig valgkampsak i 2021, blir å redde Ullevål sykehus og helsepolitikk. Sykehus og sykehjem er kraftig Underfinansiert.

kristofferbd

kristofferbd
28.11.20 13:29

Der var Jon Helgheim vraket av Buskerud Frp. Må være dagens beste nyhet.

kval

kval
28.11.20 16:01
kristofferbd: Der var Jon Helgheim vraket av Buskerud Frp. Må være dagens beste nyhet.

Trodde Jon var kronprinsen ved siden av kronprinsessa Sylvi. Hva skjer? Er krybba tom og hestene bites?

Human

Human
30.11.20 21:34
Human: Redd Ullevål Sykehus er den desidert viktigste saken for folk flest i Oslo. Senterpartiet har mer enn fordoblet sin oppslutning i Oslo pga. Jan Bøhler og kampen for å redde Ullevål sykehus for befolkningen i Oslo.
AUF i Oslo vil vrake sin egen ungdomskandidat, gå mot sine egne prinsipper, overkjøre valgkomiteen, og flertallet i fylkeslagene. Kamzy som er mer opptatt av seg selv, enn av sitt parti, har skapt et kaos i Oslo Ap.

Sykehusplanene for Oslo innebærer at Ullevål sykehus skal deles i to og tomta selges til private utbyggere. Stadig flere ser galskapen i disse planene.

Lokaldemokratiet og fagforeningene overkjøres!

(Innlegget ble redigert 30.11.20 21:36)

perchri

perchri
01.12.20 08:53
William_S3: Er ikke gitt det blir flertallsregjering. Det normale etter 2 verdenskrig har jo vært mindretallsregjeringer. Kan godt tenkes at det blir Ap og Sp med støtte fra Sv. Jeg tror heller ikke løpet er helt kjørt for Erna men det ser ganske mørkt ut nå. Uansett blir det skifte om den rødgrønne blokken får flertall. Frp har jo forsøkt å lokke Sp over men forsøket er fånyttes.

...spiller det noen rolle,da? Skuta gjynger avsted den, uansett hva coctailen blir.

Human

Human
01.12.20 23:48
AUF i Oslo vil vrake sin egen ungdomskandidat, gå mot sine egne prinsipper, overkjøre valgkomiteen, og flertallet i fylkeslagene.

Innspillene som har kommet fra partilagene i Oslo Ap viser at Al-Samarai var mest populær blant de voksne lokallagene i Oslo Ap, mens Gunaratnam er den suverent mest populære blant AUF.

AUF er den absolutt største blokken av delegater på nominasjonsmøtet

Folkflesk

Folkflesk
02.12.20 10:50
kval: Trodde Jon var kronprinsen ved siden av kronprinsessa Sylvi. Hva skjer? Er krybba tom og hestene bites?

Han var tydelig sjokkert over det selv og påsto vel at det skjedde "fordi han kommer fra Drammen" og at det har blitt bedrevet skittent spill mot ham. På spørsmål hva som var skittent begynte han bare prate om at han selv hadde vært så opptatt med innvandringsspørsmålet, så på meg virker det bare som han er en dårlig taper og takler nederlaget på Trump-vis. Han trodde sikkert han var blitt en stor stjerne i både partiet og norsk politikk.

(Innlegget ble redigert 02.12.20 10:51)

kval

kval
02.12.20 11:16
Folkflesk: at det har blitt bedrevet skittent spill mot ham

Det Helgheim kaller skittent spill er det andre kaller en normal nominasjonsprosess i et politisk parti.

Jeg så også at han skyldte på mye å gjøre slik at han ikke fikk tid til kontakt med velgerne og deres saker. Og jeg som trodde at slik kontakt var en del av jobben som tillitsvalgt.

Human

Human
02.12.20 11:56

Oslo Ap er på ville veier, og går mot egen befolkning!

Når det gjelder Oslos framtidige sykehus har enigheten innad i byrådet blitt borte.
Nå står Arbeiderparti-ledelsen og byrådspolitikerne snart ALENE om å legge ned Ullevål sykehus.

I dag er flertallet i bystyret mot den planlagte utbyggingen på Gaustad.
Folkeopinionen vokser dag for dag for å skrote den skandaløse utbyggingen, på Gaustad og for å redde Ullevål.

Oslo Arbeiderparti bør ta rev i seilene,
 og snu i sykehussaken for ikke å være i utakt med befolkningen.

Det er nødvendig om Aker igjen skal bli sykehus for ALLE bydelene i Groruddalen.

Er det for mange politiske broilere uten arbeidserfaring i Arbeiderpartiet?

(Innlegget ble redigert 02.12.20 11:56)

nissen26

nissen26
02.12.20 12:18
Zpiff: Om KRF, SV, MDG og Rødt ligger under sperregrensen ved stortingsvalget, så er i hvert fall ikke jeg lei meg.

ikke jeg heller....

Folkflesk

Folkflesk
02.12.20 12:42
nissen26: ikke jeg heller....

Det er omtrent like stor sjanse for at FrP kommer under sperregrensen som SV (dvs. null sjanse for begge deler).

De andre 4 kan komme både over og under sperregrensen, uten at dette nødvendigvis avgjør regjeringsspørsmålet.

(Innlegget ble redigert 02.12.20 12:43)

Bagley-Towns

Bagley-Towns
02.12.20 13:05

Jeg tror SPs framgang har sammenheng med at mange er trøtt av de endeløse globaliseringsprosessene. Både medier og mange politikere har minst like stort fokus på hva som skjer i andre land, enn hva som skjer med naboen eller de som sliter i eget nærområde. Senterpartiet er en motvekt til denne utviklingen, og det tror jeg tiltaler mange. 

HarryH

HarryH
02.12.20 13:52

Er småpartier som FrP en trussel mot demokratiet? Burde sperregrensen heves?  

Scuderia

Scuderia
02.12.20 14:21
nissen26: ikke jeg heller....

Siste måling fra sentio viser faktisk alle småpartiene under

Rødt 3,96

V       2,9

MDG 3,98

KrF    3,4

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
02.12.20 14:22
Scuderia: Siste måling fra sentio viser faktisk alle småpartiene under Rødt 3,96 V       2,9 MDG 3,98 KrF    3,4

For et drømmesenario.

Folkflesk

Folkflesk
02.12.20 14:30

Apropos småpartier: Lippestad kan nå juble over 6000 signaturer - noe som betyr at den nye kometen "Sentrum" kan stille til valg i 2021.

Den dårlige nyheten er at partiet oppnådde henholdsvis 0,1% og 0,0% på de to siste målingene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg