Det går fint an å organisere et skolesystem slik at de flinke elevene får muligheter til å utvikle seg optimalt, helt uavhengig av sosioøkonomi (og hudfarge/religion).
Det er jo nettopp lik behandling av absolutt alle som er den sosialistiske tankegangen som får oss som er opptatt av individets frihet til å grøsse på ryggen.
Just another brick in the wall.
Like muligheter til å dyrke talenter, er noe annet enn at alle skal ha nøyaktig den samme skolegangen og det samme pensumet.
Alle elever er forskjellige med forskjellig ferdighetsregister. Dette blir kvalt i enhetsskolen, hvor alle firkanter og trekanter skal presses gjennom rundingen.
Når det gjelder den svenske skolen, så er det veldig fint for sosialister at de har fått privatskolene å skylde på. Men den svenske skolen kneler under det samme presset som alle andre institusjoner i Sverige, og ville kollapset uansett hvordan den ble organisert.
Ellers er det helt opplagt fra innlegget ditt at du ikke aner hvordan hverdagen ser ut på Holmlia eller i Groruddalen. For den norske offentlige skolen er allerede høyst segregert i praksis, og det bare øker.
Jeg er veldig for at alle mennesker skal få like gode muligheter i skolen. Jeg er samtidig sterk motstander av at man skal forsøke å behandle alle mennesker som om de er like.
Håper du skjønner at det er mulig å differensiere på de to tingene.