DenSisteBohem: NHO og Virke jubler, størstedelen av venstresiden på VGD er negative.
Jeg tror at NHO og Virke vet en smule bedre enn venstresiden her inne hva dette vil bety, mens venstresiden selvfølgelig mener at de vet bedre.
Naivismen lenge leve. Så fort grensa åpner, kommer nordmenn til å strømme til Sverige for å kjøpe øl, vin, sprit og sigaretter, og selvfølgelig dra med seg noen handlevogner mat når de allerede er der. Prisforskjellen vil være enorm, også etter de mikroskopiske småpengene prisene senkes med. Og det er jo ikke foreslått noen som helst avgiftslettelser på mat. Det er vel kun SP som vil senke matmomsen, men de har jo ikke makt.
(Innlegget ble redigert 02.12.20 09:16)

fargerik: Hadde vært på sin plass om også byggingen av 1000 nye sykehjemsplasser kunne blitt borret litt i.
Frp legger 1 milliard i tillegg til de 1,85 milliardene som regjeringen i sitt statsbudsjett har satt av til å få 1000 nye "sykehjemsplasser og omsorgsleiligheter"
De rødgrønne klarte litt over 500 nye sykehjemsplasser på 8 år, hvis vi trekker fra de over 1100 plassene som ble nedlagt på gamlehjem. De er som kjent best på gode ord enn handling.
(Innlegget ble redigert 02.12.20 09:22)

PerryAndre: Frp legger 1 milliard i tillegg til de 1,85 milliardene som regjeringen i sitt statsbudsjett har satt av til å få 1000 nye "sykehjemsplasser og omsorgsleiligheter"
Det flyr mange tall i lufta når det gjelder denne saken. Tidligere har sittende regjering hatt til hensikt å bygge 2 000 plasser. Det har ikke skjedd. Nå er det 1 000 som gjelder.
I motsetning til hva som påstås har Frp ikke sørget for 1 000 ekstra plasser. Regjeringens plan er ikke endret men det er lagt mer penger i potten, noe som styrker finansieringen.
Så får vi se hvor mange plasser som faktisk blir bygd ute i det virkelige liv i kommunene.
Det finnes ingen politisk uenighet om disse ambisjonene.
(Innlegget ble redigert 02.12.20 09:46)

kval: Det er vel også kommunene som skal bygge plassene. Skal regjeringen fullfinansiere eller er dette en tilskuddsordning som tar deler?
Jepp. Det har vist seg at mange kommuner har bygget nye plasser, og lagt ned gamle utdaterte sykehjem som ikke tilfredsstiller nye krav.....og flyttet beboerne fra de sykehjem som blir nedlagt til de nye som blir bygget. Ja, de får nye plasser, men ikke flere plasser.
Akkurat det skjedde også her i Fredrikstad. Det ble bygget nytt sykehjem på østsiden, og beboerne fra Onsøyheimen ble flyttet dit. Nå er gamle Onsøyheimen revet.
(Innlegget ble redigert 02.12.20 09:58)

IndocteCollectio: Du kan få en stokk snus til 200kr i Sverige, hva vil billigste snus i Norge koste etter avgiftslettelsen?
Jeg leste for et par dager siden tallet 65 kr. pr. boks med avgiftslettelser. (husker ikke akkurat hvor jeg leste det i farta) Jeg snuser ikke, men er det ti bokser i en stokk? I så fall blir det jo 650 kroner med avgiftslettelsene. Hva koster en boks snus i Norge nå?
(Innlegget ble redigert 02.12.20 10:01)

fargerik: Jeg leste for et par dager siden tallet 65 kr. pr. boks med avgiftslettelser. (husker ikke akkurat hvor jeg leste det i farta) Jeg snuser ikke, men er det ti bokser i en stokk? I så fall blir det jo 650 kroner med avgiftslettelsene. Hva koster en boks snus i Norge nå?
Det er ti bokser i en stokk og en boks snus i Norge ligger vel på i underkant av en 100-lapp vil jeg tro.
I Sverige varierer prisene enormt da de har en god del billigmerker. De dyreste ligger vel der på ca en 50-lapp.
(Innlegget ble redigert 02.12.20 10:13)