Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva blir resultatet av statsbudsjettet?

NYTT TEMA
DenSisteBohem

DenSisteBohem
02.12.20 09:05
fargerik: Det er bevilget penger til det på 2021- budsjettet. Det skrev du jo selv. Men jeg blir selvfølgelig ikke overrasket dersom du erklærer at det slett ikke bør bygges i 2021.

Det står da intet om at de skal BYGGES ferdig i 2021. Selv om du er en av forumets største kverulanter så ved selv du at det tar tid å planlegge og igangsette bygging av slike plasser, men det er en begynnelse, og det er et håp om at byggingen av de fleste av disse plassene kan igangsettes iløpet av 2021.

Men jeg skjønner at det er bittert for deg at det har kommet en del gode forbedringer i statsbudsjettet nå, så da må du selvfølgelig som vanlig finne noe du kan raljere og kverulere over.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
02.12.20 09:06
Cabal: Blir uansett spennende å se om avgiftlettelsene får noen positive ringvirkninger.

NHO og Virke jubler, størstedelen av venstresiden på VGD er negative.

Jeg tror at NHO og Virke vet en smule bedre enn venstresiden her inne hva dette vil bety, mens venstresiden selvfølgelig mener at de vet bedre.

fargerik

fargerik
02.12.20 09:09
DenSisteBohem: Det står da intet om at de skal BYGGES ferdig i 2021.

Du får gjengi eksakt hva som står skrevet, da. Slik at all uklarhet blir ryddet av veien.

fargerik

fargerik
02.12.20 09:14
DenSisteBohem: NHO og Virke jubler, størstedelen av venstresiden på VGD er negative. Jeg tror at NHO og Virke vet en smule bedre enn venstresiden her inne hva dette vil bety, mens venstresiden selvfølgelig mener at de vet bedre.

Naivismen lenge leve. Så fort grensa åpner, kommer nordmenn til å strømme til Sverige for å kjøpe øl, vin, sprit og sigaretter, og selvfølgelig dra med seg noen handlevogner mat når de allerede er der. Prisforskjellen vil være enorm, også etter de mikroskopiske småpengene prisene senkes med. Og det er jo ikke foreslått noen som helst avgiftslettelser på mat. Det er vel kun SP som vil senke matmomsen, men de har jo ikke makt.

(Innlegget ble redigert 02.12.20 09:16)

kval

kval
02.12.20 09:15
Hansaguden: Avgiftsreduksjonen på en halvliter pils blir ca. kr.1,14. Usikker på om det vil bety noe som helst.

Det har selvsagt ingen effekt på grensehandelen. Kanskje snarere tvert imot. Oppmerksomheten saken har fått setter søkelyset på prisforskjellene. Når alkohol fremdeles vil koste det dobbelte i Norge tas det med på handleturen til Sverige.

Gunstein12

Gunstein12
02.12.20 09:16
Hansaguden: Avgiftsreduksjonen på en halvliter pils blir ca. kr.1,14. Usikker på om det vil bety noe som helst.

Helt sikkert ikke så mye, men i forhold til pris/avgiftsøkning , så er det da noe.

Jeg handlet en tobakkspakke med papir til en eldre herre forleden, og betalte nesten 300 kroner for denne.  Nå er det vel kanskje ikke så mange som benytter seg av rulletobakk lenger, og mitt inntrykk er at det stort sett er eldre personer som benytter seg av denne typen tobakk.

Så da burde de vel heller benytte anledningen til å senke avgiften/prisen på denne varen?

Grensehandelen blir man ikke kvitt likevel.

Gunstein12

Gunstein12
02.12.20 09:19
fargerik: Det er vel kun SP som vil senke matmomsen, men de har jo ikke makt.

Mulig de får makt til høsten, uten at jeg tror matmomsen blir noe mindre av den grunn.

fargerik

fargerik
02.12.20 09:19
kval: Det har selvsagt ingen effekt på grensehandelen. Kanskje snarere tvert imot. Oppmerksomheten saken har fått setter søkelyset på prisforskjellene. Når alkohol fremdeles vil koste det dobbelte i Norge tas det med på handleturen til Sverige.

Jeg spår at svenskene kommer til å få karasjokk, at det vil være kø på veiene minst fra Nordby/Strømstad til forbi Halden i samme øyeblikk som grensa åpner.

PerryAndre

PerryAndre
02.12.20 09:20
fargerik: Hadde vært på sin plass om også byggingen av 1000 nye sykehjemsplasser kunne blitt borret litt i.

Frp legger 1 milliard i tillegg til de 1,85 milliardene som regjeringen i sitt statsbudsjett har satt av til å få 1000 nye "sykehjemsplasser og omsorgsleiligheter"

De rødgrønne klarte litt over 500 nye sykehjemsplasser på 8 år, hvis vi trekker fra de over 1100 plassene som ble nedlagt på gamlehjem. De er som kjent best på gode ord enn handling.

(Innlegget ble redigert 02.12.20 09:22)

fargerik

fargerik
02.12.20 09:21
Gunstein12: Mulig de får makt til høsten, uten at jeg tror matmomsen blir noe mindre av den grunn.

De har det på årets alternative statsbudsjett, men det kan sikkert droppes i neste statsbudsjett. Det vet vi jo ikke.

fargerik

fargerik
02.12.20 09:23
PerryAndre: Frp legger 1 milliard i tillegg til de 1,85 milliardene som regjeringen i sitt statsbudsjett har satt av til å få 1000 nye "sykehjemsplasser og omsorgsleiligheter"

Jeg leser det som at det er 2,85 milliarder til dette på statsbudsjettet for 2021. Kan det leses på en alternativ måte?

Gunstein12

Gunstein12
02.12.20 09:29
PerryAndre: hvis vi trekker fra de over 1100 plassene som ble nedlagt på gamlehjem.

Nå var det vel de rødgrønne som satte sving i dette med å legge til rette for å fortsatt ha muligheter til å bo hjemme, så vidt jeg husker.

Da har man selvfølgelig ikke de samme behovene for aldersboliger/hjem.

Uavhengig av hvem som styrer, så håper jeg de fortsetter å prioritere dette.

fargerik

fargerik
02.12.20 09:30
PerryAndre: De rødgrønne klarte litt over 500 nye sykehjemsplasser på 8 år, hvis vi trekker fra de over 1100 plassene som ble nedlagt på gamlehjem. De er som kjent best på gode ord enn handling.

De gjorde en generaltabbe. Uklar kommunikasjon, og løfter på vegne av andre. Regjeringen kan ikke love på vegne av kommunene....som faktisk er de som har ansvar for utbygging. Det kunne heller ikke de rødgrønne, og fikk svi for det.

Her er et sammendrag fra Aftenposten fra 2014.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
02.12.20 09:31
fargerik: Naivismen lenge leve. Så fort grensa åpner, kommer nordmenn til å strømme til Sverige for å kjøpe øl, vin, sprit og sigaretter, og selvfølgelig dra med seg noen handlevogner mat når de allerede er der. Prisforskjellen vil være enorm, også etter de mikroskopiske småpengene prisene senkes med. Og det er jo ikke foreslått noen som helst avgiftslettelser på mat. Det er vel kun SP som vil senke matmomsen, men de har jo ikke makt.

Jeg registrerer at du anser deg som en større ekspert på området enn NHO og Virke. Det sier vel sitt om deg.

fargerik

fargerik
02.12.20 09:33
Gunstein12: Uavhengig av hvem som styrer, så håper jeg de fortsetter å prioritere dette.

Jeg er hjertens enig. Jeg begynner selv å bli ganske gammel, og trives fortreffelig i min egen lille villa som jeg eier selv. Her vil jeg bo så lenge som mulig, med eventuell hjemmehjelp når helsa svikter for alvor. De aller fleste vil helst det.

engafever

engafever
02.12.20 09:34
DenSisteBohem: Det står da intet om at de skal BYGGES ferdig i 2021. Selv om du er en av forumets største kverulanter så ved selv du at det tar tid å planlegge og igangsette bygging av slike plasser, men det er en begynnelse, og det er et håp om at byggingen av de fleste av disse plassene kan igangsettes iløpet av 2021. Men jeg skjønner at det er bittert for deg at det har kommet en del gode forbedringer i statsbudsjettet nå, så da må du selvfølgelig som vanlig finne noe du kan raljere og kverulere over.

Noen lar seg sikkert imponere over 1000 flere plasser, men det eldreomsorgen trenger er flere hender og mer kompetanse. Skal man styrke eldreomsorgen så er det dette man må gjøre noe med.

Vil tusen flere plasser hjelpe mot underernæring blandt de eldre?

Frp foreslo for 10-12 år siden at eldreomsorgen skulle få ca. 4 milliarder kroner mer. I dag får de altså 2 milliarder. Har behovene blitt mindre på 10 år? Tvilsomt.

Regjeringen har fire helseråd for eldre. Vær sosial, spis sundt, mosjoner og bruk hodet. Så gjør man alkohol og snus billigere og fjerner sukkeravgiften.

Man får bare holde pusten og håpe på at ikke flere blir syke, både eldre og yngre.

fargerik

fargerik
02.12.20 09:35
DenSisteBohem: Jeg registrerer at du anser deg som en større ekspert på området enn NHO og Virke. Det sier vel sitt om deg.

Jeg registrerer at du er latterlig naiv.

Hadde fienden (venstresiden) kommet med like symbolske og latterlige avgiftssenkninger ville du vært den første til å slakte det.

kval

kval
02.12.20 09:37
PerryAndre: Frp legger 1 milliard i tillegg til de 1,85 milliardene som regjeringen i sitt statsbudsjett har satt av til å få 1000 nye "sykehjemsplasser og omsorgsleiligheter"

Det flyr mange tall i lufta når det gjelder denne saken. Tidligere har sittende regjering hatt til hensikt å bygge 2 000 plasser. Det har ikke skjedd. Nå er det 1 000 som gjelder.

I motsetning til hva som påstås har Frp ikke sørget for 1 000 ekstra plasser. Regjeringens plan er ikke endret men det er lagt mer penger i potten, noe som styrker finansieringen. 

Så får vi se hvor mange plasser som faktisk blir bygd ute i det virkelige liv i kommunene.

Det finnes ingen politisk uenighet om disse ambisjonene.

(Innlegget ble redigert 02.12.20 09:46)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
02.12.20 09:39
fargerik: Hadde fienden (venstresiden) kommet med like symbolske og latterlige avgiftssenkninger ville du vært den første til å slakte det.

Nei, det ville jeg ikke, det er ikke alle som er som deg.

fargerik

fargerik
02.12.20 09:39
engafever: Noen lar seg sikkert imponere over 1000 flere plasser, men det eldreomsorgen trenger er flere hender og mer kompetanse. Skal man styrke eldreomsorgen så er det dette man må gjøre noe med.

Det vil jo bli kommunene som må lønne flere ansatte, jeg vet ikke om regjeringen har tatt med dette i sitt opplegg?

fargerik

fargerik
02.12.20 09:40
DenSisteBohem: Nei, det ville jeg ikke, det er ikke alle som er som deg.

Morroklumpen.

kval

kval
02.12.20 09:49
fargerik: Det vil jo bli kommunene som må lønne flere ansatte, jeg vet ikke om regjeringen har tatt med dette i sitt opplegg?

Det er vel også kommunene som skal bygge plassene. Skal regjeringen fullfinansiere eller er dette en tilskuddsordning som tar deler?

IndocteCollectio

IndocteCollectio
02.12.20 09:49
DenSisteBohem: Jeg registrerer at du anser deg som en større ekspert på området enn NHO og Virke. Det sier vel sitt om deg.

Du kan ikke mene at disse avgiftslettelsene vil føre til noen stor forskjell i grensehandelen? 

Alkohol og tobakksvarer vil fortsatt ha så store prisforskjeller at grensehandelen vil bestå på noenlunde samme nivå. eller?

Du kan få en stokk snus til 200kr i Sverige, hva vil billigste snus i Norge koste etter avgiftslettelsen? 

fargerik

fargerik
02.12.20 09:53
kval: Det er vel også kommunene som skal bygge plassene. Skal regjeringen fullfinansiere eller er dette en tilskuddsordning som tar deler?

Jepp. Det har vist seg at mange kommuner har bygget nye plasser, og lagt ned gamle utdaterte sykehjem som ikke tilfredsstiller nye krav.....og flyttet beboerne fra de sykehjem som blir nedlagt til de nye som blir bygget. Ja, de får nye plasser, men ikke flere plasser.

Akkurat det skjedde også her i Fredrikstad. Det ble bygget nytt sykehjem på østsiden, og beboerne fra Onsøyheimen ble flyttet dit. Nå er gamle Onsøyheimen revet.

(Innlegget ble redigert 02.12.20 09:58)

fargerik

fargerik
02.12.20 09:56
IndocteCollectio: Du kan få en stokk snus til 200kr i Sverige, hva vil billigste snus i Norge koste etter avgiftslettelsen?

Jeg leste for et par dager siden tallet 65 kr. pr. boks med avgiftslettelser. (husker ikke akkurat hvor jeg leste det i farta) Jeg snuser ikke, men er det ti bokser i en stokk? I så fall blir det jo 650 kroner med avgiftslettelsene. Hva koster en boks snus i Norge nå?

(Innlegget ble redigert 02.12.20 10:01)

kval

kval
02.12.20 10:04
fargerik: Jeg leste for et par dager siden tallet 65 kr. pr. boks med avgiftslettelser. (husker ikke akkurat hvor jeg leste det i farta) Jeg snuser ikke, men er det ti bokser i en stokk? I så fall blir det jo 650 kroner med avgiftslettelsene.

Dette er ett produkt. Men handleturen til Sverige omfatter gjerne besøk på matbutikk, apotek, bensinstasjon, kafé og systemet. Alt dette er veldig mye dyrere i Norge. Frihet til å reise og krysse grensene vil ikke bli begrenset - unntatt i pest og krig.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
02.12.20 10:13
fargerik: Jeg leste for et par dager siden tallet 65 kr. pr. boks med avgiftslettelser. (husker ikke akkurat hvor jeg leste det i farta) Jeg snuser ikke, men er det ti bokser i en stokk? I så fall blir det jo 650 kroner med avgiftslettelsene. Hva koster en boks snus i Norge nå?

Det er ti bokser i en stokk og en boks snus i Norge ligger vel på i underkant av en 100-lapp vil jeg tro.

I Sverige varierer prisene enormt da de har en god del billigmerker. De dyreste ligger vel der på ca en 50-lapp.

(Innlegget ble redigert 02.12.20 10:13)

puma1

puma1
02.12.20 10:18
PerryAndre: Frp legger 1 milliard i tillegg til de 1,85 milliardene som regjeringen i sitt statsbudsjett har satt av til å få 1000 nye "sykehjemsplasser og omsorgsleiligheter" De rødgrønne klarte litt over 500 nye sykehjemsplasser på 8 år, hvis vi trekker fra de over 1100 plassene som ble nedlagt på gamlehjem. De er som kjent best på gode ord enn handling.

Det har ikke vært så veldig stort behov for nye sykehjemsplasser. Det var en ekstrem nedgang i antall fødte i perioden 1920-1935. Fra 69 326 i 1920 til 41 321 i 1935. En nedgang på 28 005 pr år. 

Den vanligste alderen for død i Norge er 91 år for kvinner og 88 år for menn og det er på det siste at behovet for sykehjemsplass oppstår. 

Men: Om noen år kan behovet eksplodere. 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
02.12.20 10:20
fargerik: Jeg leste for et par dager siden tallet 65 kr. pr. boks med avgiftslettelser. (husker ikke akkurat hvor jeg leste det i farta)

Mener det er på nettbutikkene man har sagt at det vil havna her. Der koster vel en boks i dag i underkant av 80 kr. Så det ser ut til at de mener at prisen vil synke med 15kr pr boks da. Det er jo ganske så mye egentlig men forskjellen til sverige er jo fortsatt formidabel.

William_S3

William_S3
02.12.20 10:20
DenSisteBohem: NHO og Virke jubler, størstedelen av venstresiden på VGD er negative. Jeg tror at NHO og Virke vet en smule bedre enn venstresiden her inne hva dette vil bety, mens venstresiden selvfølgelig mener at de vet bedre.

Det er vel snakk om at 0.5 liter øl blir 2 kroner billigere maks. Det er neppe noe som vil fjerne svenskehandelen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg