Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høstens drittpakke til Vedum

NYTT TEMA
farout05

farout05
29.11.20 19:07
Arrcab: For et Bondeparti er det sjølsagt en ærlig sak å ønske senket matmoms, selv om det bare er deres egne kjernevelgere som tjener på statens tap av inntekter.

Merkelig hvordan iveren etter å demonisere bønder og SP får noen til å gå av skaftet og blokkere hjerneceller.

Berører senket matmoms bare SPs kjernevelgere? Fortell hvordan det foregår?

Blokkeringen av hjerneceller skjer også ofte med begrepet subsidier. Er det noe bøndene får? Og er landbruket alene om å bli støttet av subsidier?

Tipper at dette er sviende lære for mange av dere som øser deres hat mot landbruket.

(Innlegget ble redigert 29.11.20 19:08)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
29.11.20 21:50
farout05: Merkelig hvordan iveren etter å demonisere bønder og SP får noen til å gå av skaftet og blokkere hjerneceller. Berører senket matmoms bare SPs kjernevelgere? Fortell hvordan det foregår? Blokkeringen av hjerneceller skjer også ofte med begrepet subsidier. Er det noe bøndene får? Og er landbruket alene om å bli støttet av subsidier? Tipper at dette er sviende lære for mange av dere som øser deres hat mot landbruket.

Det som er mest merkelig er forestillingen av at SPs kjernevelgere består av i underkant av 40 000 bønder som alle stemmer på ulike partier.

Velgermassen til SP er selvfølgelig langt større enn dette, og befinner seg både på landet og i byene.

Hatet og forakten for bønder er et merkelig fenomen, jeg skjønner det ikke. Og denne forestillingen om at norsk mat har dårlig kvalitet, den blir rimelig merkelig. For den stemmer overhodet ikke. Norsk mat er av den aller beste kvalitet grunnet svært god avl og dyrevelferd og derav lite medisinforbruk.

farout05

farout05
29.11.20 23:59
GARDSDATTRA: Hatet og forakten for bønder er et merkelig fenomen, jeg skjønner det ikke.

Det baserer seg på nedarvede fordommer og mangel på kunnskap.

En rekke bransjer får subsidier, men det er kun bøndene som blir hudflettet. Og så er det ikke bøndene som blir begunstiget av subsidier, men forbrukerne som kjøper maten.

Uten subsidier til landbruket ville maten vi kjøper i butikkene få høyere pris, kanskje ville de fattigste ikke hatt råd til å kjøpe da.

EinarSalbu

EinarSalbu
30.11.20 09:46

Det er ikke så vanskelig å forstå, egentlig. Men det er flere årsaker. 

Carl I. Hagen skal ha litt av æren for at det snakkes dritt om den norske bonde. Han ville jo ha vekk alt som het subsidier, bøndene var late og lite omstillingsvillige. Bare der viste Hagen hvor lite han egentlig har peiling. han ville heller man skulle drive gård som i Sveits helt til han fikk høre at den sveitiske bonde var langt mer subsidiert enn den norske.

Uansett ble det dannet et bilde av den norske bonde som lite effektiv og dyr. 

Men det eksisterte et hat eller en forakt mot småbrukeren før det mellom industri og bondesamfunnet. Den er mer forståelig. Bøndene foraktet industriarbeiderne som ikke ville stå med lua i hånden og gikk ikke av veien for å ta en konflikt for å få bedre kår. Når bøndene i tillegg ville ha en "lønnsvekst som industriarbeideren" uten å ha bidratt med annet enn forakt for de streikende, og til alt overmål brente bråte eller spredde møkk på 1. mai var forakten fullkommen og gjensidig - de hadde ingenting til overs for hverandre.

Denne forakten seg i mellom har vært til skade for både småbrukere og industriarbeider. Jeg skriver bevisst småbruker, for de store gårdseierne var og er mer som kapitalister å regne.

DrSchwei

DrSchwei
30.11.20 12:43
EinarSalbu: Men det eksisterte et hat eller en forakt mot småbrukeren før det mellom industri og bondesamfunnet. Den er mer forståelig. Bøndene foraktet industriarbeiderne som ikke ville stå med lua i hånden og gikk ikke av veien for å ta en konflikt for å få bedre kår. Når bøndene i tillegg ville ha en "lønnsvekst som industriarbeideren" uten å ha bidratt med annet enn forakt for de streikende, og til alt overmål brente bråte eller spredde møkk på 1. mai var forakten fullkommen og gjensidig - de hadde ingenting til overs for hverandre.

Ja, det er nok riktig. Dette utartet nok litt forskjellig i de ulike delene i Norge. På Møre, der man stort sett har forholdvis middels bruk, så tror jeg særlig de voldsomme investeringene og subsidiene på 70-tallet gjorde et allerede middels dårlig forhold mellom industiarbeidere og selveiende bønder enda dårligere. Det var nok vanskelig å forstå for hardtarbeidende industriarbeidere at stadig mer av deres verdiskapning skulle gå til subsider av traktorer og driftsbygninger til de som eide jorda i bygda...

farout05

farout05
30.11.20 15:27
EinarSalbu: Men det eksisterte et hat eller en forakt mot småbrukeren før det mellom industri og bondesamfunnet. Den er mer forståelig. Bøndene foraktet industriarbeiderne som ikke ville stå med lua i hånden og gikk ikke av veien for å ta en konflikt for å få bedre kår. Når bøndene i tillegg ville ha en "lønnsvekst som industriarbeideren" uten å ha bidratt med annet enn forakt for de streikende, og til alt overmål brente bråte eller spredde møkk på 1. mai var forakten fullkommen og gjensidig - de hadde ingenting til overs for hverandre.

Kan du dokumentere historien om at bøndene foraktet industriarbeiderne fordi arbeiderne ville ha bedre kår?

Stortinget vedtok rundt midten av 70-tallet at bøndene skulle ha samme inntekt som en industriarbeider, med flere arbeidstimer pr. årsverk enn industriarbeideren. Dette var vel mere tenkt som et passende nivå på inntekten til bøndene, som beregningsnemda skulle gå etter ved jordbruksoppgjørene. Dette innebar ei nivåheving, som aldri ble nådd, så vidt meg bekjent.

Staten har av ulike årsaker støttet bl.a landbruk og industri.

Tålte virkelig ikke industriarbeiderne at det ble brent bråte og spredd møkk på 1. mai?

Var det slik at bøndene hindret industriarbeiderne å streike og å feire 1. mai?

Og så er det vel ikke bare etterkommerne etter industriarbeiderne som fotgår bøndene i dag med demonisering?

farout05

farout05
30.11.20 15:33
DrSchwei: Det var nok vanskelig å forstå for hardtarbeidende industriarbeidere at stadig mer av deres verdiskapning skulle gå til subsider av traktorer og driftsbygninger til de som eide jorda i bygda...

Historien om bonden viser også hardt arbeid. Staten støttet både landbruket og industrien, ofte for å lette kroppsarbeidet for bønder og industriarbeidere.

Høres litt på kanten at industriarbeidernes verdiskapning gikk til subsidier av traktorer. Kan du dokumentere på hvilken måte det foregikk?

EinarSalbu

EinarSalbu
30.11.20 15:43
farout05: Stortinget vedtok rundt midten av 70-tallet at bøndene skulle ha samme inntekt som en industriarbeider, med flere arbeidstimer pr. årsverk enn industriarbeideren.

..men industriarbeiderens lønnsutvikling var basert på produktivitetsøkning i industrien. Så det var industrien som kjørte lønnsløpet for småbrukerne også. Bøndenes "hev" seg bare på uten at det ble stilt krav til produktivitetsøkning. 

"Å kreve samme lønn som industriarbeideren" var et kjent begrep på -50, -60, -70 og litt ut på -80- tallet.

dalagubbe

dalagubbe
30.11.20 15:51

Jeg personlig syns at Vedum er og blir en klovn, direkte useriøs politiker som slipper unna med det meste, kanskje dette kommer til å forandre seg fremover, håper ihvertfall det. Kanskje på høy tid at journalistene stiller oppfølgingsspørsmål til Vedum, tipper det vil virke på meningsmålingene fremover.

farout05

farout05
30.11.20 16:44
EinarSalbu: ..men industriarbeiderens lønnsutvikling var basert på produktivitetsøkning i industrien. Så det var industrien som kjørte lønnsløpet for småbrukerne også. Bøndenes "hev" seg bare på uten at det ble stilt krav til produktivitetsøkning.  "Å kreve samme lønn som industriarbeideren" var et kjent begrep på -50, -60, -70 og litt ut på -80- tallet.

Stortingsvedtaket om at bøndenes inntekt skulle heves til nivå til industriarbeider ble gjort i 1975.

Etter midten av 70-tallet har det vært enorm effektivisering i landbruket, det er vel knapt noen bransje som kan oppvise maken. Det er jo hovedårsaken til den sterke nedgangen i antall gårdsbruk.

Det var staten som hev seg på inntektsnivået til industriarbeiderne og mente at dette skulle være passende nivå for bøndene. Det var partiene på stortinget som vedtok dette målet for bøndene, som aldri ble nådd etter det jeg kjenner til.

I beste fall var det ei uheldig formulering stortinget brukte. Staten er suveren når det gjelder makt og kontroll over landbruket og produksjonen. Bøndene har aldri hatt makt til å "hive seg på" inntekten til noen som helst, de er prisgitt hva stortinget gjør. Og hvis noen ikke vet, så var arbeidet til bøndene hardt kroppslig. For melkebruk (de fleste småbruk) foregikk arbeidet tidvis over hele døgnet, også lørdag og søndag, og alle helligdager. Nå har mekaniseringen ført til mindre kroppsarbeid i pakt med den generelle utviklingen i samfunnet.

Det er åpenbart at de verste bondehaterne mangler kunnskaper og lager seg forestillinger om bøndene som ikke stemmer med virkeligheten.

farout05

farout05
30.11.20 16:47
dalagubbe: Jeg personlig syns at Vedum er og blir en klovn, direkte useriøs politiker som slipper unna med det meste, kanskje dette kommer til å forandre seg fremover, håper ihvertfall det. Kanskje på høy tid at journalistene stiller oppfølgingsspørsmål til Vedum, tipper det vil virke på meningsmålingene fremover.

Ja, det er jo den 4 statsmakt som er årsak til at vi integreres stadig sterkere til EU, da bør det jo være en lett oppgave å parkere Vedum.

EinarSalbu

EinarSalbu
30.11.20 17:04

Du kverulere, farget. Jeg skrev ikke at det ikke var effektivisering i det hele tatt. Hele slekten min har vært småbruket så langt til ake jeg kanhuske og vet veldig godt anden norske bonde har vært meromstiølongsvillug enn de fleste. Fra slakt, til melk, til griser, høns og eggproduksjon  bringebær, struts og lama....men alt dette begynte ikke før midten av -70- tallet. Før det hev de seg bare påindustriarbeideren. Jeg sier ikke at det var galt, men industriarbeiderenmente de fikk for lite støtte fra bøndene når det gjaldt.

Ditt problem er at du er en kverulant som ser ut til å misforstå med vilje. Joda...bøndene hev seg på kravet om samme lønn og jeg har aldri påståtte de bestemte sin egen lønn. Slutt med den kverulering. Legg godviljen til så forstår du det nok

kristofferbd

kristofferbd
30.11.20 17:57
farout05: Ja, det er jo den 4 statsmakt som er årsak til at vi integreres stadig sterkere til EU, da bør det jo være en lett oppgave å parkere Vedum.

Han ble jo parkert. Problemet er vel at han har sluppet unna kritiske spørsmål alt for lenge. 

Du må jo være besatt av EU, siden du trekker det inn i nærmest hvert eneste innlegg fra deg. 

farout05

farout05
30.11.20 18:41
kristofferbd: Han ble jo parkert. Problemet er vel at han har sluppet unna kritiske spørsmål alt for lenge.  Du må jo være besatt av EU, siden du trekker det inn i nærmest hvert eneste innlegg fra deg.

Regnet med at det var behov for å fortelle deg at media kan utføre langt større oppgaver enn å knekke Vedum.

molishani

molishani
01.12.20 14:35

Vi må gi milliarder i subsidier til bøndene slik at de kan dyrke maten vår, så kan vi bare drite i skole, eldrepolitikk osv. Det viktigste er at maten er fra Norge. Utenlandsk mat er ekkelt!!!

Folkflesk

Folkflesk
01.12.20 15:02

Vedum nå størst i en måling fra TV2:

https://www.tv2.no/nyheter/11807326/

AP, Høyre og spesielt FrP sakker akterut.

(Innlegget ble redigert 01.12.20 15:04)

HLund

HLund
01.12.20 15:52
Folkflesk: Vedum nå størst i en måling fra TV2: https://www.tv2.no/nyheter/11807326/ AP, Høyre og spesielt FrP sakker akterut.

Syntes denne var ganske så moro fra Dagbladet:

https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringens-oppgjor-med-vedum/73123649

Fulgt opp rett under av denne overskriften:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=50401

inspector

inspector
01.12.20 16:42
inspector: Denne typen drittpakker er en risikosport som sannsynligvis vil slå tilbake på de som er i ferd med å miste grepet om velgerne...

Og sannelig fikk jeg rett igjen. SP er plutselig Norges største parti :  https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/391LMA/et-varslet-jordskjelv

Vedum har funnet argumentene og realitetsbeskrivelsene som går hjem hos folk flest. Møkk lei av manglende troverdighet, økende forskjeller, sentralisering av penger/makt og tilhørende rasering av norsk velferdsmodell....

dalagubbe

dalagubbe
01.12.20 16:54

Det er bare en ting jeg lurer på, vil folk virkelig sitte å se på at resten av verden utvikler seg mens vi skal stå stille og helst gå bakover i tid, scary, se på den utenrikspolitikken da, vi skal gjemme oss bort og kutte all forbindelse med omverdenen, hjelpes meg

inspector

inspector
01.12.20 17:05
dalagubbe: Det er bare en ting jeg lurer på, vil folk virkelig sitte å se på at resten av verden utvikler seg mens vi skal stå stille og helst gå bakover i tid, scary, se på den utenrikspolitikke

Stigmatiseringen din er preget av BI-rampens våteste drømmer og manglende bakkekontakt.....

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
01.12.20 19:36
inspector: Stigmatiseringen din er preget av BI-rampens våteste drømmer og manglende bakkekontakt.....

Stigmatiserer du folk som har gått på BI nå?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
01.12.20 21:36
inspector: Og sannelig fikk jeg rett igjen.

Du fikk dette spørsmålet på forrige side:

Mener du virkelig at en journalist skal innhente tillatelse fra en politiker før vedkommende publiserer?? Seriøst??

AV en eller annen grunn hadde du visst ikke lyst til å svare på dette...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg