Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alkohol og sjokolade tar knekken på folk nå

NYTT TEMA
stjerta

stjerta
05.12.20 10:23

Alt er bedre enn avgiftsøkning. Et bittelite skritt i riktig retning.  Gjør vi det samme i 10 år fremover, kan det monne. Er jo lov å drømme urealistisk også. Men først og fremst, ingen økninger i forhold til Sverige.

fargerik

fargerik
05.12.20 10:24
gugler: En dagstur til Strømstad så kan du kjøpe tax free kvoten. Du kan handle tac free på vei til strømstad , men ikke på tilbakeveien. "Kjøp" en veis billeter (turen er vel så og si gratis (maks 50 kr.); Ta med varer ut av båten og kjøp en enkelt billet tilbake vent , 1 time i Strømstad og ta samme båten tilbake . Tollvesenet kan ikke bevise at du ikke har vært utenfor grensen i mindre enn 24 timer. Enkelt triks benyttet av mange.

Litt knotete å komme fra Fredrikstad til Sandefjord, da. Spesielt siden jeg ikke har bil ;-)

Men det er sikkert smart for de som holder til på den andre siden av fjorden.

Reiser ikke mange egentlig for å spise buffet på første etappe og ta seg en fest på tilbaketuren, a? Maten er jo skamrost opp i skyene av mange.

(Innlegget ble redigert 05.12.20 10:27)

EinarSalbu

EinarSalbu
05.12.20 10:27
vetalt11: Idiotene i frp tror folk slutter å reise til sverige fordi de setter ned avgiftene på brus og sjokolade.

Nemlig..det gjør de ikke.

gugler

gugler
05.12.20 10:29
fargerik: Reiser ikke mange egentlig for å spise buffet på første etappe og ta seg en fest på tilbaketuren, a?

Ikke de som er interessert i å reise for inntjening nei. En enkel middagstallerken fra kafeteriaen ombord til f.eks 100 kr blir valgt fremfor den dyrere buffeen som man kun velger dersom man ønsker en festlig "cruise" tur.

Buffeer er egentlig ikke som ekstremt flotte heller. Det er så mye å velge mellom at man egentlig ikke får bestemt seg for hva man skal spise.

Man blir ikke senere forsynt selv om det er mye å velge mellom.

Varer som ikke faller under alkohol , snus  og røyk er forøvrig alle sammen fritatt for MVA så det er en del å tjene på disse også . Disse kan man handle begge veier.

En klokke , som kostet 2600 i butikken , fikk jeg for 1800 på color line båt. Ansatte i color line får også 20 % rabatt på alle varer og siden mannen til min datter er ansatt på colorline. De har riktignok ikke lov til å handle tax free varer i perioden de jobber og er med på seilingene.

(Innlegget ble redigert 05.12.20 10:35)

EinarSalbu

EinarSalbu
05.12.20 10:34

Det er lenge siden jeg var i Strømstad eller for den del...handlet noe hos naboen, men er det ikke noe med at man ikke trenger å forholde seg til 24- timersregelen dersom man handler i butikk på land? Er det ikke bare i taxfree på båten 24- timersregelen gjelder?

return_of_drakkar

return_of_drakkar
05.12.20 10:36

Ser at folk på Stortinget vil forby varer fra First Price og Eldorado.
Det vil også en debattant fra Småbrukarlaget.
Det er fordi de er "for billige".

Det nevnes da også:
Merkenavn som «Coop» og «Xtra» (Coop), «Nordfjord», «Kjeldsberg» og «Solvinge» (Rema 1000) eller «Folkets», «Eldorado» og «First Price»...

(Innlegget ble redigert 05.12.20 10:40)

gugler

gugler
05.12.20 10:37
EinarSalbu: Er det ikke bare i taxfree på båten 24- timersregelen gjelder?

Gjelder for alle dersom man passerer den tollfrie kvoten.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
05.12.20 10:42
EinarSalbu: Hadde de tatt bort endagersregelen kunne det blitt mye moro i tollen.

Så lenge du handler tobakk og alkohol i Sverige er det ikke noen endagersregel, du kan kjøre over grensa, handle på Systembolaget og reise rett hjem igjen 100% lovlig så lenge du er innafor kvota.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
05.12.20 10:43
gugler: Det er og har vært lovfestet hele tiden , viste du ikke det ?

Nei, det er ikke lovfestet, det du skriver gjelder bare det som kjøpes avgiftsfritt på båt eller flyplass. Handler du i butikk i utlandet er det ingen tidsfrist.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
05.12.20 10:45
gugler: Gjelder for alle dersom man passerer den tollfrie kvoten.

Nei, du kan fortsatt fortolle inn mer enn den tollfrie kvoten selv om du bare er ute av landet i 10 minutter

fargerik

fargerik
05.12.20 11:01
return_of_drakkar: Ser at folk på Stortinget vil forby varer fra First Price og Eldorado.
Det vil også en debattant fra Småbrukarlaget.
Det er fordi de er "for billige". Det nevnes da også:
Merkenavn som «Coop» og «Xtra» (Coop), «Nordfjord», «Kjeldsberg» og «Solvinge» (Rema 1000) eller «Folkets», «Eldorado» og «First Price»...

Hmmm...da må de vel også forby f. eks. billigvarene Meek som kun Jula selger, og billigvarene Cotec som Clas Ohlson selger?

De er jo "alt for billige" sammenlignet med merkevarer...

gugler

gugler
05.12.20 11:04
DenSisteBohem: Nei, du kan fortsatt fortolle inn mer enn den tollfrie kvoten selv om du bare er ute av landet i 10 minutter

Det er riktig og man er påbelagt å kjøre inn på declare fremfor northing to declare når man kommer til grensen, men det er feil når du skriver at det ikke er lovfestet at man må være utenfor landet i minst 24 timer for å frakte taxfree varer inn i landet.

Alle varer man kjøper i utlandet som går over tollfri grensen (er det 3000kr eller mindre) skal det betales toll for; dette gjelder også varer man bestiller  på nettbutikker fra utlandet (menes ikke har et lager i Norge).

Det virker som det er lenge siden du har handlet på tax free.

(Innlegget ble redigert 05.12.20 11:07)

fargerik

fargerik
05.12.20 11:16

Teori kan nok diskuteres i det vide og brede, men i praksis tar bare folk med seg litt over kvota på harryturen akkurat som det passer, siden det er mikroskopiske sjanser for å bli kontrollert på grensa på vei hjem.

gugler

gugler
05.12.20 11:27
fargerik: Teori kan nok diskuteres i det vide og brede, men i praksis tar bare folk med seg litt over kvota på harryturen akkurat som det passer, siden det er mikroskopiske sjanser for å bli kontrollert på grensa på vei hjem.

Riktig

ulefos

ulefos
05.12.20 11:47

forrige gang FRP gjorde noe med tollfrie kvoter var da det kom en regel om at folk kunne veksle inn tobakkskvoten til vinflasker, Siv Jensen var veldig fornøyd med den politiske seieren

hva gjorde det med grensehandelen?

fargerik

fargerik
05.12.20 11:54
ulefos: forrige gang FRP gjorde noe med tollfrie kvoter var da det kom en regel om at folk kunne veksle inn tobakkskvoten til vinflasker, Siv Jensen var veldig fornøyd med den politiske seieren hva gjorde det med grensehandelen?

Ingen ting. Grensehandelen har økt ufortrødent. Men omsetningen av vin gikk jo opp en del på taxfreesjappa på flyplassen.

EinarSalbu

EinarSalbu
05.12.20 13:02

Vi vet hva FrP vil: brød og sirkus...eller i vår moderne tid uten mangel på brød...alkohol og sirkus.

Begrepet "brød og sirkus" stammer fra romertiden og politikerne brukte brød og sirkus til å roe folkemasser og lede oppmerksomheten bort fra viktige politiske avgjørelser. Når FrP lokker med alkohol og sirkus (segway, lakrispiper osv) er det for å lede oppmerksomheten bort fra deres politiske mål om å fjerne velferdsstaten.

ulefos

ulefos
05.12.20 14:21
EinarSalbu: Når FrP lokker med alkohol og sirkus (segway, lakrispiper osv) er det for å lede oppmerksomheten bort fra deres politiske mål om å fjerne velferdsstaten.

I hver fall privatisere den, noe som uvegerlig vil føre til at store deler av befolkningen kan vinke farvel til velferdsstaten

ironisk nok vil FRPs velgere merke dette hardere enn mange andre, men vi ser jo at folk flokket seg om Trump som følge av politisk retorikk ikke praktisk utvikling

vetalt11

vetalt11
05.12.20 14:32
gugler: Det er og har vært lovfestet hele tiden , viste du ikke det ?

Det er lov å ta med varer for inntil 3000 om du har vært ute under 24 timer.

EinarSalbu

EinarSalbu
05.12.20 14:59

En stat som ikke kan gi helsetilbud til alle er ikke en velfetdsstat. I det øyeblikket helsen er privatisert er det slutt.

erdetslik

erdetslik
05.12.20 15:04
EinarSalbu: ...men så er de jo FrPere da, så da kan man ikke forvente all verden.

Når du prøver å framstå som så utrolig mye mer intelligent enn frp'ere, så kan du jo gjerne forklare hvordan man beregner mengden av alkohol nordmenn kjøper i Sverige.
Det burde være en smal sak for deg  -  med din kunnskap og intelligens.
Forklar . . . . .
Så da er din forklaring på 30% økning av alkoholomsetninger er at folk drikker 30% mer ?
Tror du på det sjøl . . . .   ?
Eller er det mer sannsynlig at denne økning kommer av at folk har kjøpt alkoholen i Norge enn andre steder ?
La din intelligens få fritt spillerom og tenk sjøl nå . . . . . .

(Innlegget ble redigert 05.12.20 15:07)

erdetslik

erdetslik
05.12.20 15:16
vetalt11: Idiotene i frp tror folk slutter å reise til sverige fordi de setter ned avgiftene på brus og sjokolade. Vi de ha slutt på det kan de lovfeste at man skal være ute av landet 1 eller 2 døgn for å kunne ta med alkohol, tobakk,snus til Norge.

Nå vet ikke jeg hvilken idiot-gruppe du tilhører . . . . . .
Men gidder du virkelig å reise 5 - 50 mil til Sverige for å kjøpe noe som er like billig i Norge ? Så store idioter tror jeg ikke folk generelt er.
Eller å drasse på noe som er like billig å kjøpe i Norge.

ulefos

ulefos
05.12.20 15:40
EinarSalbu: En stat som ikke kan gi helsetilbud til alle er ikke en velfetdsstat. I det øyeblikket helsen er privatisert er det slutt.

poenget mitt er vel at de framstår som varm tilhenger av velferdsstaten, men når de samtidig ivrer for privatisering så går det ut over det offentlige helsetilbudet som må betale de private, følgelig vil det offentlige sakte men sikkert bli dårligere. Det forundrer meg at ikke alle ser det opplagte

KapteinMark

KapteinMark
05.12.20 15:45
ulefos: jeg trodde ellers fedme var i ferd med å bli en folkesykdom her i landet

Nja, i all hovedsak er det vel de slanke som er problemet.

Det er de som forårsaker at de feite ser tjukke ut :o)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
05.12.20 15:49
fargerik: Hmmm...da må de vel også forby f. eks. billigvarene Meek som kun Jula selger, og billigvarene Cotec som Clas Ohlson selger? De er jo "alt for billige" sammenlignet med merkevarer...

Poenget var nok at de store kjedene (Rema, COOP, KIWI) ikke skulle få selge slike varer som de selv står bak. Hvis du eller jeg produserte kjøtt til langt rimeligere enn Gilde kunne de få selge det: altså fra andre produsenter enn seg selv.

Coop ekstra kyllingkjøttdeig som er mye billigere enn Gildes kunne man selge om andre lagde den - eller da merket ikke var knyttet til Coop slik som nå.

(Innlegget ble redigert 05.12.20 15:49)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
05.12.20 18:26
gugler: Det virker som det er lenge siden du har handlet på tax free.

Det å handel i Sverige har ingenting, absolutt ingenting med tax-free å gjøre.

A_Øivind

A_Øivind
05.12.20 18:53
erdetslik: Får vi en tilsvarende økning på sjokolade og brus nå, så vil det  bety mange arbeidsplasser i produksjon, lagerhåndtering, transport, butikk osv.
Det er på tide - en takk til Frp

Det skulle Frp ha fått gjennomslag for da de gikk inn i regjeringen for noen år siden. Nå framstår det kun som et umusikalsk innspill i valgkampen. 

erdetslik

erdetslik
05.12.20 21:31
EinarSalbu: Man skal være litt lettlurt for å tro at grensehandelen står for 30 % av all alkoholen som blir kjøpt av nordmenn.

Du som ikke er så lettlurt . . . . .
Nå må du hjelpe meg som er lettlurt = iflg dine utsagn

Takk fra SSB viser at salg av alkohol har økt med 30% i 3, kvartal ifht ifjor . . . .
Og så viser en ny undersøkelse at vi drikker mindre enn før
Nordmenn i ny undersøkelse: Vi drikker mindre alkohol enn før (msn.com)
Så nå kan jo du som tror du er så mye mer intelligent enn Frp'ere forklare oppgangen på 30% om det ikke er at folk kjøper alkoholen sim i Norge framfor utlandet . . . . . . .

Og om du er så dum at du tror det er mulig for noen å beregne hva nordmenn har kjøpt av alkohol i Sverige, så er du faktisk dummere enn jeg noen gang har trodd  . . . . . . .
Men om du vet noe jeg ikke vet, så forklar gjerne . . . . . .

Jeg tror vi kan konkludere med at du er ikke så snart allikevel  -  bare litt naiv og forferdelig dum. Faktisk dummere enn hva du mener vi Frp'ere er.

erdetslik

erdetslik
05.12.20 21:35
A_Øivind: Det skulle Frp ha fått gjennomslag for da de gikk inn i regjeringen for noen år siden. Nå framstår det kun som et umusikalsk innspill i valgkampen.

For deg gjør det nok det . . . . .
Men siden de andre parti sjelden er interessert i avgiftslettelser, så må det være bra.
Om du synes detter er umusikalsk, kan du neppe ha sett og hørt Sp sine forslag til å stoppe grensehandelen . . . . . .
Det er umusikalsk det . . . . .

vetalt11

vetalt11
06.12.20 09:42
erdetslik: Nå vet ikke jeg hvilken idiot-gruppe du tilhører . . . . . .
Men gidder du virkelig å reise 5 - 50 mil til Sverige for å kjøpe noe som er like billig i Norge ? Så store idioter tror jeg ikke folk generelt er.
Eller å drasse på noe som er like billig å kjøpe i Norge.

Vel, jeg reiser ikke til sverige for å handle om jeg ikke tilfeldigvis befinner meg nære grensen. 

Og det er ikke like billig i Norge som i sverige, da må alkoholavgifter og tobakksavgifter ned betraktelig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg