Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

3 år gamle Elektriske biler vrakes

NYTT TEMA
TheFamous25

Innlegg: 18329
TheFamous25
05.01.21 19:23

Pga enorme kostnader så vrakes en del elektriske biler kun små skader 

https://www.dagsavisen.no/demokraten/meninger/vraking-av-skadde-elbiler-gjor-at-miljoprofilen-rakner-1.1818954

Denne galskapen sponses med våre skatte penger. Hvor mye miljøvennlig er dette da?

(Innlegget ble redigert 05.01.21 19:23)

Justice 96

Innlegg: 54588
Justice 96
05.01.21 19:28
TheFamous25: Hvor mye miljøvennlig er dette da?

Finnes ikke miljøvennlig. EL-biler og klimagevinst er basert på et enormt luftslott.

(Innlegget ble redigert 05.01.21 19:34)

aegi2

Innlegg: 33848
aegi2
05.01.21 21:36
TheFamous25: Pga enorme kostnader så vrakes en del elektriske biler kun små skader

så dette .... 3 år ? er jo ikke bra

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 07:48

Elbil er bare en av mange produkter som akkurat det samme skjer med. Ryker f. eks. vaskemaskinen, er det ingen vits i å tenke på å reparere, vi tar bare med den gamle til butikken og kjøper ny. Butikken stabler den gamle sammen med andre elektovarer bak bygget, og så kommer østeuropeerne etter stengetid og henter dem og kjører dem ut av landet.

Fint at de tar opp det sløsesamfunnet vi lever i. Massevis av produkter kan repareres.

For noen år siden ble batteriet i en Bosch batteridrill jeg hadde ødelagt, og jeg tenkte å kjøpe nytt. Det ble billigere å kjøpe en ny drill lik den gamle, med ny lader og to batterier i en transportkoffert enn å kjøpe ett batteri. Sykt.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 07:56)

DenSisteBohem

Innlegg: 63919
DenSisteBohem
06.01.21 08:09
fargerik: Elbil er bare en av mange produkter som akkurat det samme skjer med. Ryker f. eks. vaskemaskinen, er det ingen vits i å tenke på å reparere, vi tar bare med den gamle til butikken og kjøper ny. Butikken stabler den gamle sammen med andre elektovarer bak bygget, og så kommer østeuropeerne etter stengetid og henter dem og kjører dem ut av landet.

Fantastisk sammenligning mellom en vaskemaskin til 3-4-5000 og en bil til flere hundre tusen. Glimrende, du overbeviser igjen!!!

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 08:20
DenSisteBohem: Fantastisk sammenligning mellom en vaskemaskin til 3-4-5000 og en bil til flere hundre tusen. Glimrende, du overbeviser igjen!!!

Du har som vanlig ikke fattet noen ting. Programmet om elbiler er ett program i en serie om flere eksempler på sløsesamfunnet.

Få av deg skylappene.

TheFamous25

Innlegg: 18329
TheFamous25
06.01.21 08:49

Fargerik 

Her er det nå du som ikke fatter noen ting og ikke han andre

Er det sinnsykt med subsidier ved kjøp av vaskemaskin eller batteri drill? 

Elektriske biler skal liksom være så innmari miljø vennlige derfor de sponses så mye fra staten . Hysteriet rundt hvor bra dette el bil er noe som burde virkelig satt fokus på der er jeg helt enig med deg i

(Innlegget ble redigert 06.01.21 08:52)

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 09:05
TheFamous25: Fargerik Her er det nå du som ikke fatter noen ting og ikke han andre Er det sinnsykt med subsidier ved kjøp av vaskemaskin eller batteri drill? Elektriske biler skal liksom være så innmari miljø vennlige derfor de sponses så mye fra staten . Hysteriet rundt hvor bra dette el bil er noe som burde virkelig satt fokus på der er jeg helt enig med deg i

Saken ligger i hendene på markedet, helt fra produsentene via forhandlerne og til forsikringsselskapene. Så lenge slike ting overlates til markedet, vil det fortsette som det er.

Bare å følge med videre. Neste program setter fokus på klær, de skal sette fokus på møbler.......og ja, det kommer også et program som tar for seg elektronikk og hvitevarer. Bare å følge med.

I debatten rundt gamle radioer som ble kastet pga at FM-nettet ble stengt kom det frem at FM-radioer i 2009 utgjorde ca. 25000 tonn elekronisk avfall. Men fakta er at vi kaster over 150 000 tonn elektronikk og hvitevarer hvert år. Hvorav massevis kan repareres ganske enkelt.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 09:11)

Columbus_3

Innlegg: 14694
Columbus_3
06.01.21 09:12
fargerik: Saken ligger i hendene på markedet, helt fra produsentene via forhandlerne og til forsikringsselskapene. Så lenge slike ting overlates til markedet, vil det fortsette som det er. Bare å følge med videre. Neste program setter fokus på klær....og ja, det kommer også et program som tar for seg elektronikk og hvitevarer. Bare å følge med.

EL-bilmarkedet er spesielt fordi myndighetene dytter på med enorme avgiftsfritak.

Sløseriet i samfunnet er enormt, og mange har skylda. Kanskje er forbrukeren den største synderen?

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 09:16
Columbus_3: EL-bilmarkedet er spesielt fordi myndighetene dytter på med enorme avgiftsfritak. Sløseriet i samfunnet er enormt, og mange har skylda. Kanskje er forbrukeren den største synderen?

Forbrukeren kan da ikke velge å reparere elbilen når forsikringsselskapene bestemmer at bilen ikke skal repareres?

Myndighetene kan sikkert bestemme å endre dette, og de kan sikkert senke moms på reservedeler eller kreve at brukte deler skal brukes.

Men det gjør de ikke. Og dermed vil alt forbli som det er.

Sevens7ar

Innlegg: 1224
Sevens7ar
06.01.21 09:18

fargerik har jo helt rett når han evner å se denne elbilproblematikken i en større sammenheng, som til sammen utgjør et stort samfunnsproblem.

Før elbilene tok av var det stadig snakk om at bilavgiftene måtte kuttes sånn at folk skulle få råd til hyppigere bytter til biler med lavere utslipp enn den forrige. Og det samme fenomenet finner vi igjen over alt, som fargerik påpeker.

Denne ideen om at vi liksom kan forbruke oss til en mer miljøvennlig hverdag får ofte stå uimotsagt. Sikkert fordi det er et behagelig selvbedrag.

Columbus_3

Innlegg: 14694
Columbus_3
06.01.21 09:21
fargerik: Forbrukeren kan da ikke velge å reparere elbilen når forsikringsselskapene bestemmer at bilen ikke skal repareres? Myndighetene kan sikkert bestemme å endre dette, og de kan sikkert senke moms på reservedeler eller kreve at brukte deler skal brukes. Men det gjør de ikke. Og dermed vil alt forbli som det er.

Min kommentar om forbrukerens skyld i sløseriet var myntet på generelt sløseri, ikke EL-bilen. Der må myndighetene ta mye av skylda.

sl500

Innlegg: 12126
sl500
06.01.21 09:31

Kan ikke skjønne at det er dyrere å reparere enn el bil enn en vanlig bil ved skade.
Når det er skrevet så skiller Tesla seg ut med dyre deler og idiotiske reperasjons prosedyrer så de er litt på siden

Nye biler er dyre å reparere fordi delene er kostbare langt over hva som burde være normalt.
Når frontlykter kan ha en pris på 20-40k pr stk så drar det seg fort på.
De samme lyktene koster bare bilfabrikken en "brøkdel" i innkjøp.

Har en bil der venstre frontlys begynte å ta inn vann.
En ny lykt kostet noen og tyve tusen.
Etter litt tube kikking og lesing på forum endte jeg opp med i legge hovedlampa i stekeovnen for å få ha "glasset"
Etter å ha renset flatene for billig møkka produkt vulket jeg på glasset igjen med ett silikonlignende produkt som er til å tette elektronikk bokser.
Skal vedde hånden på at min reparasjon er langt bedre enn måten de var satt i sammen på fabrikk.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 09:41)

InnocentBystander

Innlegg: 10505
InnocentBystander
06.01.21 09:32
TheFamous25: Pga enorme kostnader så vrakes en del elektriske biler kun små skader

Eg ser at artikkelen har gode intensjonar, men i forsøket på å få fram eit poeng, så blir den uredelig.

I eit avsnitt står det " Enkelte har kun små skader, som en bulk og en knust lykt. Det er ikke mye som skal til for å ende som et slitent vrak i Brumunddal." 

Men når dei skal ta eit konkret eksempel, så er det ein e-Golf med ødelagt batteri. Det er jo noe heilt anna enn "en bulk og en knust lykt". Alle skjønner jo at batteriet er den dyraste komponenten på ein elbil, så som artikkelen faktisk viser, så vil det også med brukt batteri bli ein dyr reparasjon.

Det er ingenting i artikkelen som dokumenterar at elbilar (eller andre bilar, for den del) med småskader blir vraka. 

Columbus_3

Innlegg: 14694
Columbus_3
06.01.21 09:36
sl500: Kan ikke skjønne at det er dyrere å reparere enn el bil enn en vanlig bil ved skade.
Når det er skrevet så skiller Tesla seg ut med dyre deler og idiotiske reperasjons prosedyrer så de er litt på siden Nye biler er dyre å reparere fordi delene er kostbare langt over hva som burde være normalt.
Når frontlykter kan ha en pris på 20-40k pr stk så drar det seg fort på.
De samme lyktene koster bare bilfabrikken en "brøkdel" i innkjøp.

Når man reparerer er det mva. både på deler og arbeid.
Når kostnaden ved reparasjon når et visst punkt blir det billigere å kjøpe ny og slippe mva.

Arrcab

Innlegg: 10314
Arrcab
06.01.21 09:39
DenSisteBohem: Fantastisk sammenligning mellom en vaskemaskin til 3-4-5000 og en bil til flere hundre tusen. Glimrende, du overbeviser igjen!!!

Sammenlikningen er egentlig ikke så "ueffen". Vaskemaskinen og bilen er begge et billig masseprodukt, og ingeniørene prøver å designe alle hverdagsprodukter slik, at de ulike komponentene slites ut så samtidig som mulig. Dette er også en av årsakene til at det blir dyrt/ vanskelig, ofte umulig å reparere, samtidig som batteriene "ødelegger" for mange elektriske småprodukter..
Ubalansen her er subsidieringen av det ene produktet, mens det andre får en pris på grunnlag av hva markedet er villig til å betale.
Dersom gjenbruk av f.eks. metaller inngår i produksjonskjeden av nye produkter, er det langt fra en selvfølge at dette litt romantiske "bruk og kast hysteriet" er framtiden.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 09:42)

FjodorDVD

Innlegg: 1300
FjodorDVD
06.01.21 09:43
TheFamous25: Denne galskapen sponses med våre skatte penger. Hvor mye miljøvennlig er dette da?

Menneskeheten har problemer. Klima. Hva skal vi gjøre?

Jaaaa! Vi kjøper en ny bil. Og selvsagt betales moroa med oljepenger. Direkte og åpent eller en smule diskret subsidiert. Samme det. For både forbruker og miljø.

Til alle klimahyklere: Ha det klinkende klart for dere. Med en oljepris på 50 USD/fat  må Norge eksportere 2000 fat pr. importert Tesla. Eller 240.000 ltr. om du vil.  Det må også inn i regnskapet.

Lek med disse tallene. Fortsett med å lure deg selv. Mens klimaet går til helvete. Og da er nettopp klimahyklere hovedproblemet.

Arrcab

Innlegg: 10314
Arrcab
06.01.21 09:52
Columbus_3: Når man reparerer er det mva. både på deler og arbeid.

Slik må det sjølsagt også fortsatt være. Bare fantasien setter begrensninger for snylting, på et system basert på momsfritak på deler, og vedlikehold av en type biler.
Behandling måte skje etter rekvisisjon, og delene kjøpes på resept.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 09:52)

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 10:10
FjodorDVD: Jaaaa! Vi kjøper en ny bil. Og selvsagt betales moroa med oljepenger. Direkte og åpent eller en smule diskret subsidiert. Samme det. For både forbruker og miljø.

Du betaler også med oljepenger når kona kjøper sko og klær hver uke for å bruke dem to ganger før det havner i innsamlingscontaineren til fretex eller noe lignende.

Følg med, jeg forsto det slik at neste sløsesjokk-program tar for seg kles-sjokket.

Jeg tar det som en selvfølge at de som går i harnisk over elbil-sjokket også vil bli like forbannet etterhvert som hele bildet av vanvittig sløseri og bruk-og-kast rulles opp.

Jeg har da selv sett unge jappedamer (gammelt uttrykk) som i fullt alvor står frem i media og  erklærer at et plagg er utbrukt når det er brukt et par ganger.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 10:19)

InnocentBystander

Innlegg: 10505
InnocentBystander
06.01.21 10:29
sl500: Kan ikke skjønne at det er dyrere å reparere enn el bil enn en vanlig bil ved skade.

Problemet er at artikkelen eigentleg ikkje hjelper oss til å forstå om det er korrekt. Når artikkelen kun tar for seg bytte av batteri i ein elbil, så blir samanlikning med "vanlig" bil umulig.

I tillegg er det ingen tall for antall vraka bilar, så uansett blir det ein artikkel full av påstander utan dokumentasjon.

trondhjem

Innlegg: 11938
trondhjem
06.01.21 10:35
sl500: Kan ikke skjønne at det er dyrere å reparere enn el bil enn en vanlig bil ved skade.

Det tror jeg ikke det er.

Problemet her er at alle biler, inkludert tradisjonelle bensin og dieselbiler, vrakes dersom reparasjonskostnaden overskrider innkjøpsprisen til en ny bil. For elbiler blir balansepunktet mellom reparasjon eller vraking skjøvet mot nyere biler sammenlignet med bensin/dieselmodeller  fordi elbiler er fritatt for avgifter ved nybilsalg. 

Dette er et bruk-og-kast-problem som gjelder for alle biler og alle andre varer/produkter, men som slår litt verre ut for elbiler siden de har avgiftsfritak ved nybilkjøp. 

MDG ønsker å gjøre noe med dette problemet:

https://www.mdg.no/gjenbruk_og_reparasjon

 

 

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 10:39
trondhjem: MDG ønsker å gjøre noe med dette problemet: https://www.mdg.no/gjenbruk_og_reparasjon

Det er ikke spesielt vanskelig å være enig i det de tar for seg her. Problemet er at det er lite begeistring for slike tanker i markedet og blant de andre partiene. Jeg syns det er kloke tanker.

Har selv opplevd "møbel-sjokket" når jeg har vært på gjennvinningsstasjonen med søppel.

Det er helt sprøtt å se at folk dumper så mange pene og fullt brukbare møbler.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 10:42)

InnocentBystander

Innlegg: 10505
InnocentBystander
06.01.21 10:41
trondhjem: For elbiler blir balansepunktet mellom reparasjon eller vraking skjøvet mot nyere biler sammenlignet med bensin/dieselmodeller  fordi elbiler er fritatt for avgifter ved nybilsalg.

Dette er jo kun eit problem i tilfeller der reparasjonskontnaden ligg nær grensa for kondemnering. 

Ingen tall for kor mange dette gjeld blir presentert, og då veit vi ikkje om det er eit reelt problem, eller om det er eit clickbait problem.

Dersom det gjeld eit lite antall bilar, så er det kanskje ikkje der vi skal bruka engasjementet.

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 10:45
InnocentBystander: Dersom det gjeld eit lite antall bilar, så er det kanskje ikkje der vi skal bruka engasjementet.

Det kommer nok til å bli et større problem. Jeg snappet opp i nyhetene for et par dager siden at det faktisk for første gang ble solgt flere nye  elbiler enn nye fossilbiler i Norge i 2020. Det er jaggu på tide at bilprodusentene ser å få gjort reservedeler billigere og mer tilgjengelig. Staten kan bidra med tiltak som det MDG foreslår i linken fra Trondheim.

Hva blir det neste?

At en Tesla blir skrotet på grunn av at setet er løsnet?

I denne saken foreslo faktisk Tesla å heller gi ham en ny bil i stedet for å reparere setet.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 10:52)

Torotto

Innlegg: 21436
Torotto
06.01.21 10:59
Sevens7ar: Denne ideen om at vi liksom kan forbruke oss til en mer miljøvennlig hverdag får ofte stå uimotsagt. Sikkert fordi det er et behagelig selvbedrag.

Dette er faktisk kjerneproblemet.  Hovedårsaken ligger i manglende satsing på fellesskapsløsninger, slik at individuelle løsninger blir mindre nødvendige.   Dårlige kollektive løsninger, gjør bilen nødvendig for mange, på denne måten hindrer valg av å abonnere på bil ved behov. 

Infrastruktur blir fortsatt bygget, basert på bruk av bil.  I tillegg lever vi i et forbrukersamfunn, hvor poenget er stadig skifte ut ting.  Ikke grunnet feil, men har blitt «umoderne» ( Forbrukersamfunnets forbannelse ) 

Dessuten så brukes deler og service, til å skaffe inntekter i produktets levetid.  Hvor produksjonskostnad er kr.10,00 men selges for + 1000,00 

Med timepriser opp mot kr. 2000,00 eksklusiv moms, så sier det seg selv. Billigere å bytte med nytt produkt.   

Batteripakker er ikke verdiløs ved skade på noen element, men kan brukes til mange andre produkter.    

(Innlegget ble redigert 06.01.21 10:59)

Arrcab

Innlegg: 10314
Arrcab
06.01.21 10:59
sl500: Kan ikke skjønne at det er dyrere å reparere enn el bil enn en vanlig bil ved skade.

Kan årsaken være at el-bilen fortsatt er et nisjeprodukt. I et verdensmarked der det produseres 100 millioner biler i året, er elbilproduksjonen fortsatt under 2%. Det gjør priser på el-biler og delene eksotiske.
Verden bruker Norge som en "forsøkskanin", og vi gaper og betaler kostnadene, på grunn av at vi kan. 

la1goa

Innlegg: 14693
la1goa
06.01.21 11:07
TheFamous25: Pga enorme kostnader så vrakes en del elektriske biler kun små skader  https://www.dagsavisen.no/demokraten/meninger/vraking-av-skadde-elbiler-gjor-at-miljoprofilen-rakner-1.1818954 Denne galskapen sponses med våre skatte penger. Hvor mye miljøvennlig er dette da?

Dette viser oss at det er på høy tid at el-bil eiere må ut med fullt ut alle avgifter på denne galskapen med el-bil. Vi kan ta det med en eneste gang, el-bil har aldri vært hverken klima- eller miljøvennelig selv om det finnes nok av idioter der ute som hevder det. Det er null problem å tilbakevise enhver påstand om at redskapen er klima- eller miljøvennlig.

Så kommer sammenligningen el-bilen med vaskemaskiner og annen elektronikk, men når var det vaskemaskiner var utsatt for kollisjonsskader? Det har ikke denne gjengen fått med seg.

Fra det politiske ståsted så er vi alle ute etter å tette hull som nullskattytere benytter seg av, men her har de skap et enormt hull som ligger til fri benyttelse.

Galskapen slutter nok ikke med dette, en såkalt miljø-bil skal slippe MVA. mens togreisende må betale det. Til og med gamlemor med minstepensjon skal blø mva. til medisiner m.m. og ikke minst strøm som også deles ofte ut gratis til denne snyltegjengen. 

Sett full avgift som alle andre må betale, og problemet er solved.

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 11:11
la1goa: Sett full avgift som alle andre må betale, og problemet er solved.

Sorry, Sam. Det ER full avgift på reservedeler.

Å innføre full avgift og moms på elbiler vil heller ikke løse noe som helst.

Det er full moms på klær, hvorfor kastes da så mye klær?

edit : Jeg er klar over din agenda. Du sier det rett ut i innlegget jeg svarer på. "Elbiler er galskap" mener du.

(Innlegget ble redigert 06.01.21 11:13)

Benkeslitern

Innlegg: 1533
Benkeslitern
06.01.21 11:11
trondhjem: innkjøpsprisen

 Skadede biler vrakes ikke hvis reparasjonskostnadene av bilen overstiger innkjøpsprisen til en ny bil, men hvis reparasjonskostnadene overstiger nåverdien til bilen, altså vrakes f eks en gammel bil med nåverdi til 20 tusen hvis skadene overstiger dette.

 Men den artikkelen det vises til i åpningsinnlegget må være skrevet av en elbil-motstander, for det er garantert ikke sant at elbiler nesten aldri repareres etter kollisjoner og at nyere elbiler vrakes selv om skadene er nesten ubetydelige.

  Men at vrakningsandelen av elbiler er høyere enn for fossilbiler stemmer nok.

 Men da vil det vokse frem en industri hvor mange av disse bilene vil bli fraktet til lavkostland som f eks Polen eller Litauen, for å bli reparert der. Vet selv om en eldre tysk luksusbil som ble vraket av forsikringsselskapet fordi reparasjonskostnadene ble estimert til over 150 tusen, hvoretter en kar kjøpte den billig av forsikringsselskapet, fraktet den til Polen og fikk den satt i stand for 30 tusen.

fargerik

Innlegg: 71746
fargerik
06.01.21 11:15
Benkeslitern: Vet selv om en eldre tysk luksusbil som ble vraket av forsikringsselskapet fordi reparasjonskostnadene ble estimert til over 150 tusen, hvoretter en kar kjøpte den billig av forsikringsselskapet, fraktet den til Polen og fikk den satt i stand for 30 tusen.

Det kan vel sammenlignes med at de vaskemaskinene og andre elektronikkvarer vi kaster blir plukket opp bak butikken av polakker som tar dem med seg til Polen og får dem reparert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg