Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

3 år gamle Elektriske biler vrakes

NYTT TEMA
steep

steep
16.01.21 10:07

Det er ufattelig denne el-bil religionen,den seiler opp til å ta rotta på islam i idioti.

1.Folk vil ikke ha el-bil, alle bor ikke i Oslo, vi har behov for bilen som lattedrikkende oslofjols aldri kommer til å skjønne. Vi trekker hengere, vi kjører lengre distanser, vi bruker bilen på andre måter enn en som bor i en by.

2. Dersom man likevel kunne tenkt seg å prøve el-bil, hva får man for 2-300000 ? Mannskit med batteri! Elendig rekkevidde, null hengerfeste, og en levetid på 5-10 år.

3. El-bil slaget i Norge skyldes utelukkende at folk har sluppet unna avgifter ved kjøp, bompenger, ferger osv.

For mange har det blitt en bil nr 2 eller 3.

4. Om det var slik at alle kunne kjøpe en el-bil å lade hjemme så kunne de som hadde råd, og ville ha kjøpe, sånn er det heller ikke.

Mange har kun offentlig parkering, uten mulighet for lading, basere seg på lading vekke fra hjemmet koster like mye som bensin, eller mer, dersom man slipper til. 

5.Utlendinger vil ikke ha el-bil, de får ikke støtte i hue og ræv som vi, de har ikke politikere som tenker mer på FN enn egne borgere.

6. Som vi så i sløsesjokket vrakes nye el-biler etter en liten dult pga dyre deler, enormt mange av de som hadde disse bilene løper jo til forhandleren å kjøper ny el-bil, så der ligger endel av statistikken på dette.

Det er ca 2,5 mill fossilbiler i Norge, det er utopisk å tro at de kan forvandles til el-biler. Det er på høy tid politikerne tenker på folks liv og økonomi i stedet for et innbilt klimaproblem. Å lage co2 til et problem er så hinsides all fornuft at det er til å grine av.

Sløsesjokket 2 om klær viste bilder av klesproduksjon i fattige land, gjør ne med slik forurensing i stedet, det er et ekte problem, men politikere er rare dyr, de konstruerer alltid problem først så de kan sole seg i glansen av at nu går det så meget bedre.

Gloriana

Gloriana
16.01.21 10:13
steep: Det er ufattelig denne el-bil religionen,den seiler opp til å ta rotta på islam i idioti.

Tommel. Her nailer du det, det er og blir idioti. 

Dette er det som er miljøvennlig, litt av problemet her er helt planlagt foreldelse og det er helt hjernedødt at en bil skal måtte vrakes før den er 10 år gammel. Jeg tror ikke man kan forvente å ha en elbil så lenge engang, men det som virkelig viser den kognitive dissonansen her er når ny elbileiere stolt påpeker hvor mye de "sparer" i bompenger. Ikke nevner de at bilen ofte er belånt og de må betale avdrag på 3-7000/mnd, en forsikring (og på disse på må du nesten ha full kasko) koster gjerne opp mot 15-20 000 per år. Ko kooo! 

(Innlegget ble redigert 16.01.21 10:14)

steep

steep
16.01.21 10:17

En kjapp kikk på Finn bekrefet at el-bil er noe jeg aldri skal ha.

Nesten flett nye polestar ligger ute, rullet noen få km, og selges nå....why tror dere? Noen har bikket 1000 km, andre noen få tusen...

Nissan Leaf, selve folkebilen til bomsnikere over hele landet. Det ligger 854 Nissan Leaf ute per nå på finn.

X trail, en annen pop Nissan modell legger det 172 stk ute av.

El bil er ikke fremtiden, det er et gigantisk co2 hav av mannskjit, ikke at det betyr noe for meg, men for klimaklovnene burde det bety mer.

steep

steep
16.01.21 10:20
Gloriana: Dette er det som er miljøvennlig, litt av problemet her er helt planlagt foreldelse og det er helt hjernedødt at en bil skal måtte vrakes før den er 10 år gammel.

Den godeste Tommy måtte hatt 10 el-biler for å kjøre så langt på den tiden.

fargerik

fargerik
16.01.21 10:27
steep: En kjapp kikk på Finn bekrefet at el-bil er noe jeg aldri skal ha. Nesten flett nye polestar ligger ute, rullet noen få km, og selges nå....why tror dere? Noen har bikket 1000 km, andre noen få tusen... Nissan Leaf, selve folkebilen til bomsnikere over hele landet. Det ligger 854 Nissan Leaf ute per nå på finn. X trail, en annen pop Nissan modell legger det 172 stk ute av.

Sjokkerende. Tok du deg tid til å se hvor mange bensinbiler og dieselbiler som er til salgs?

steep

steep
16.01.21 10:39
fargerik: Sjokkerende. Tok du deg tid til å se hvor mange bensinbiler og dieselbiler som er til salgs?

Ja, du får lese igjen.

Torotto

Torotto
16.01.21 13:01
fargerik: Sjokkerende. Tok du deg tid til å se hvor mange bensinbiler og dieselbiler som er til salgs?

Slapp av! steep og hans tilhengere ville vært bilmotstandere, i tiden bilen ble lansert.  
Bråkete, liten rekkevidde. Kjøpt og kjørt av eliten.  Hester og havre fantes overalt og man kunne dra uten rekkevidde angst, slik automobil eiere fikk.  

Lan har en enorm farlig makt, hun har alene klart å få store bilfabrikker til å legge om. Millioninvesteringer i batteri og motorteknologi.  Hvor dum kan de egentlige være, disse investorersom lar seg lure av Lan og ikke bil høre på fornuften til steep. ;-)

GM og Ford i USA, har også gått på limpinnen til MDG og Lan.

Experts found the powertrain in the all-electric Chevrolet Bolt has 80% fewer moving parts than a comparable car with a gasoline engine. Tesla Inc. has said its drivetrain has fewer than 20 moving parts.

Det er klart at disse biler, er mye mer utsatt enn de tradisjonelle, med stadige mer dyrt renseutstyr.    Så EV folk, har skjønt at moderne fossilbiler, er kostbare i vedlikehold.  Registerkjede og regninger på +100.000 

(Innlegget ble redigert 16.01.21 13:07)

fargerik

fargerik
16.01.21 13:13
steep: Ja, du får lese igjen.

Du må lese igjen. Hvor mange biler er til salgs på Finn?

Svaret er at det er nesten 55 000 biler til salgs på Finn.

Hvor mange elbiler fant du, sa du?

soldado

soldado
16.01.21 13:28

Har akkurat kjøpt elbil (bor ikke i Oslo for å si det mildt), og kan ikke se for meg å gå tilbake til fossilbil.

Men denne tråden har fått meg til å tenke litt …

Tror faktisk MGD får min stemme til høsten :-D Har alltid hatt lyst å være en del av en religion. 

God helg alle bilglade der ute!

soldado

soldado
16.01.21 13:30

Ser at Bård Hoksrud også har fått seg elbil. Selvfølgelig en mann av folket også han. 

steep

steep
16.01.21 13:46
fargerik: Du må lese igjen. Hvor mange biler er til salgs på Finn? Svaret er at det er nesten 55 000 biler til salgs på Finn. Hvor mange elbiler fant du, sa du?

Du har litt tungt for det skjønner jeg. Poenget er ikke at det er biler til salgs på finn, poenget er at de selges rett etter de har truffet asfalten, fordi de er ubrukelige. 

steep

steep
16.01.21 13:46
soldado: Har akkurat kjøpt elbil (bor ikke i Oslo for å si det mildt), og kan ikke se for meg å gå tilbake til fossilbil.

Hvilken og til hvas bruk?

steep

steep
16.01.21 13:48
Torotto: Slapp av! steep og hans tilhengere ville vært bilmotstandere, i tiden bilen ble lansert.  
Bråkete, liten rekkevidde. Kjøpt og kjørt av eliten.  Hester og havre fantes overalt og man kunne dra uten rekkevidde angst, slik automobil eiere fikk.

Jeg er ikke motstander av elbil, jeg er motstander av at jeg skal :

1.Betale for andre bilbruk.

2. Tvinges til å kjøpe noe jeg ikke kan bruke.

Men at venstresiden trives i totaliære styresett er ikke nytt for meg.

Og ganske riktig, jeg ville heller hatt hest og kjerre enn elbil.

Bill_Babba

Bill_Babba
16.01.21 14:44
granateple: Nå kjørte jeg 320 km fra Gol og hjem, og med 15% igjen på "tanken" så det tilsier ca. ytterligere 75 km  Om jeg hadde kjørt i eco modus hele veien så skulle jeg tynt enda en 50km ut av batteriet Minus 15 på fjellet, og ca minus ti fra Nærøydalen til Dale. Det er ikke lengre så enormt fall i kapasitet

Jeg syns det er meget interessant å lese om kjørerutinene du har på akkurat disse turene, da dem er veldig like turer jeg har.

Og ut fra hva du forteller, så må jeg ved kjøp av el bil kun tilpasse 1 stk lade pause, som varer lenger en hva pauser jeg gjør med dieselbilen. Ellers så blir det mye det samme.

(om jeg har forstått deg rett)  

Og dermed endres total tiden kun den 35 - 50 min pausen!!

granateple

granateple
16.01.21 15:04
steep: 5.Utlendinger vil ikke ha el-bil, de får ikke støtte i hue og ræv som vi, de har ikke politikere som tenker mer på FN enn egne borgere.

Alt du påstår er feil, og mye av det er allerede tilbakevist i denne tråden, men når det gjelder denne påstanden s skal jeg ta meg bryet:

I 2019 sett under ett ble Norges drøyt 60 000 solgte elbiler slått av Nederlands 62 000 og Tysklands 63 000. Mesteparten av oppsvingen kom i årets siste måneder, og ser man på fjerde kvartal alene ble det solgt flere elbiler i både Frankrike (12 000), Tyskland (15 000), Nederland (32 000) og Storbritannia (13 000) enn her til lands (snaut 11 000). 

Den europeiske salgsstatistikken kommer fra bilprodusentorganisasjonen ACEA. Elbilsalget i Europa (EU- og EFTA-landene) har økt med drøyt 80 prosent på ett år, fra 200 000 elbiler i 2018 til 360 000 i 2019. 

https://bilimportorene.no/kraftig-vekst-i-elbilsalget-i-europa/

Elbil-boom i Europa
granateple

granateple
16.01.21 15:20
Gloriana: åtte vrakes før den er 10 år gamme

Hva er gjennomsnittsalderen på biler i Norge?

Snittalderen på biler med norske skilt har gått fra 10,5 til 10,7 år

Mange gamle biler på veien er rett og slett en dårlig greie.

Slike biler mangler mange av førerassistentene som nye biler er utstyrt med, og sjansen for å krasje blir dermed større.

Og når det krasjes er det dessverre også større sjanser for at personskadene blir mer alvorlige, for jo eldre bilene er dess mindre er de i stand til å takle en kollisjon.

Til slutt er eldre biler mindre miljøvennlig, med et større forbruk og utslipp enn moderne biler.

Dette samtidig som elbilene dominerer nybilmarkedet, så om påstanden om at elbilene skrotes for småskader, så burde den norske bilparken være Europas uten sammenligning yngste.

Virkeligheten er en annen, den norske bilparken er med sitt store elbil antall likevel ikke i toppen:

Norge er altså godt plassert på 12. plass blant de 27 landene som utgjør statistikken, men utviklingen går dessverre den gale veien.

Nå melder Norges Bilbransjeforbund (NBF) at snittet har gått opp til 10,7 år, og de har mer dårlig nytt å komme med.https://bil24.no/hjelp-den-norske-bilparken-blir-eldre/

Så nei ingenting tyder på at elbilene vil leve kortere liv enn andre, og en løgn blir ikke sann bare den gjentas ofte nok. Og både jeg og andre ar dokumentert dette flere ganger i denne tråden, men du bare kommer med udokumenterte påstander, tro og følelser

granateple

granateple
16.01.21 15:30
steep: Du har litt tungt for det skjønner jeg. Poenget er ikke at det er biler til salgs på finn, poenget er at de selges rett etter de har truffet asfalten, fordi de er ubrukelige.

Ja det ligger nesten helt nye elbiler til salgs på Finn

Bla 3 Audi 21 modeller alle med mer enn 1500 km

3 BMW 21 mod med mellom 5000 og 16 000km

Skal vi fortsette?

Dette kan være demobiler, firmabiler og folk som har gapt over for mye....

Det er overhodet ikke sikkert at bilen er "ubrukelig"

(Innlegget ble redigert 16.01.21 15:39)

granateple

granateple
16.01.21 15:37
Bill_Babba: Jeg syns det er meget interessant å lese om kjørerutinene du har på akkurat disse turene, da dem er veldig like turer jeg har. Og ut fra hva du forteller, så må jeg ved kjøp av el bil kun tilpasse 1 stk lade pause, som varer lenger en hva pauser jeg gjør med dieselbilen. Ellers så blir det mye det samme. (om jeg har forstått deg rett)   Og dermed endres total tiden kun den 35 - 50 min pausen!!

Ja jeg tror din oppfattelse er rett, og om du er villig til å betale ca 500000 for en Tesla så kan du redusere ladetiden enda mer siden de både lader raskere enn min bil, og at ladenettverket er best utbygd, noe som fører til at du "aldri" trenger å bekymre deg for kø ved laderen.

For lade kø kan fortsatt være ett problem på enkelte dager, og på enkelte steder.

Utbygging av ladenettverket er imidlertid noe det er fokus på så problemet er synkende, men det er der fortsatt

steep

steep
16.01.21 16:39
granateple: Alt du påstår er feil, og mye av det er allerede tilbakevist i denne tråden, men når det gjelder denne påstanden s skal jeg ta meg bryet: I 2019 sett under ett ble Norges drøyt 60 000 solgte elbiler slått av Nederlands 62 000 og Tysklands 63 000. Mesteparten av oppsvingen kom i årets siste måneder, og ser man på fjerde kvartal alene ble det solgt flere elbiler i både Frankrike (12 000), Tyskland (15 000), Nederland (32 000) og Storbritannia (13 000) enn her til lands (snaut 11 000).  Den europeiske salgsstatistikken kommer fra bilprodusentorganisasjonen ACEA. Elbilsalget i Europa (EU- og EFTA-landene) har økt med drøyt 80 prosent på ett år, fra 200 000 elbiler i 2018 til 360 000 i 2019.  https://bilimportorene.no/kraftig-vekst-i-elbilsalget-i-europa/ Elbil-boom i Europa

El bil boom i Europa? U gotta be kidding. Det er over 45 mill biler i tyskland, så den boomen din er i ditt eget hode.

Ingenting er tilbakevist, dere farer med propganda.

steep

steep
16.01.21 16:40
granateple: Ja det ligger nesten helt nye elbiler til salgs på Finn Bla 3 Audi 21 modeller alle med mer enn 1500 km 3 BMW 21 mod med mellom 5000 og 16 000km Skal vi fortsette? Dette kan være demobiler, firmabiler og folk som har gapt over for mye.... Det er overhodet ikke sikkert at bilen er "ubrukelig"

Privateide demobiler? Og hvorfor skulle et firma selge en bil de var happy med?

steep

steep
16.01.21 16:42
granateple: Mange gamle biler på veien er rett og slett en dårlig greie. Slike biler mangler mange av førerassistentene som nye biler er utstyrt med, og sjansen for å krasje blir dermed større.

Dette tror du ikke på selv engang. Bilen min er nå 15 år gammel, strøken. Det som gjør den farlig er alle batteribilene besatt av en femikladd som ikke kan kjøre.

granateple

granateple
16.01.21 16:55
steep: Ingenting er tilbakevist, dere farer med propganda.

Du gadd ikke lese linken nei.... Gud forby at man faktisk kunne lære noe

granateple

granateple
16.01.21 16:56
steep: Privateide demobiler? Og hvorfor skulle et firma selge en bil de var happy med?

Og hvorfor selges 2 måneder gamle AUDI og BMW?

granateple

granateple
16.01.21 16:57
steep: Dette tror du ikke på selv engang. Bilen min er nå 15 år gammel, strøken. Det som gjør den farlig er alle batteribilene besatt av en femikladd som ikke kan kjøre.

Sorry at jeg forstyrret deg.

Vend tilbake til psykosen din du.

Bill_Babba

Bill_Babba
16.01.21 17:25
granateple: Ja jeg tror din oppfattelse er rett, og om du er villig til å betale ca 500000 for en Tesla så kan du redusere ladetiden enda mer siden de både lader raskere enn min bil, og at ladenettverket er best utbygd, noe som fører til at du "aldri" trenger å bekymre deg for kø ved laderen. For lade kø kan fortsatt være ett problem på enkelte dager, og på enkelte steder. Utbygging av ladenettverket er imidlertid noe det er fokus på så problemet er synkende, men det er der fortsatt

Du har nok rett, men en sik prisøkning fjerner jo gevinst. Doble lånet blir mye pr måned.

Må nok finne en balanse, når rett tid kommer.

granateple

granateple
16.01.21 17:38
Bill_Babba: Du har nok rett, men en sik prisøkning fjerner jo gevinst. Doble lånet blir mye pr måned. Må nok finne en balanse, når rett tid kommer.

Ja selvfølgelig.

Derfor solgte jeg min langt dyrere elbil, og kjøpte en Kina bil til litt over halve prisen.

Ca. 100 km kortere sommerrekkevidde, litt mer på vinteren, men siden jeg sjeldent kjører mer enn ca. 20 mil tur retur hytten på vinteren så er det uproblematisk.

Vel og merke, nå snakker jeg Bergensk vinter, ikke Østerdalen, der er nok forskjellene større

Jeg kan hjemme lade 90% av årsforbruket mitt, så de 7- 8 gangene jeg må betale for hurtiglading ser jeg nesten som litt som eksotiske øyeblikk.

Elbil hold  og bruk er uproblematisk og mine 2 elbiler har levert alt jeg har bedt dem om, i motsetning til en del av bensin og diesel bilene jeg har eid.

Elektrisk er enkelt og utrolig mye billigere å eie og vedlikeholde enn tradisjonelle biler.

Jeg går aldri tilbake!

(Innlegget ble redigert 16.01.21 17:51)

steep

steep
17.01.21 09:40
granateple: Du gadd ikke lese linken nei.... Gud forby at man faktisk kunne lære noe

Jo jeg leste, solgt et par hundre tusen elbiler i europa, piss i havet.

steep

steep
17.01.21 09:43
granateple: Ja selvfølgelig. Derfor solgte jeg min langt dyrere elbil, og kjøpte en Kina bil til litt over halve prisen. Ca. 100 km kortere sommerrekkevidde, litt mer på vinteren, men siden jeg sjeldent kjører mer enn ca. 20 mil tur retur hytten på vinteren så er det uproblematisk. Vel og merke, nå snakker jeg Bergensk vinter, ikke Østerdalen, der er nok forskjellene større Jeg kan hjemme lade 90% av årsforbruket mitt, så de 7- 8 gangene jeg må betale for hurtiglading ser jeg nesten som litt som eksotiske øyeblikk. Elbil hold  og bruk er uproblematisk og mine 2 elbiler har levert alt jeg har bedt dem om, i motsetning til en del av bensin og diesel bilene jeg har eid. Elektrisk er enkelt og utrolig mye billigere å eie og vedlikeholde enn tradisjonelle biler. Jeg går aldri tilbake!

Mulig det passer deg. Men fortell meg hvilken el-bil jeg må ha for å trekke henger, kjøre til oslo, trondheim, danmark, sverige? Fra Bergen.

steep

steep
17.01.21 10:25
granateple: Og hvorfor selges 2 måneder gamle AUDI og BMW?

Jeg finner ingen private som selger så nye bensin eller dieselbiler, kun forhandlere. El biler er det mange private som selger.

fargerik

fargerik
17.01.21 10:30
steep: Du har litt tungt for det skjønner jeg. Poenget er ikke at det er biler til salgs på finn, poenget er at de selges rett etter de har truffet asfalten, fordi de er ubrukelige.

OK. Jeg var ikke klar over at du har snakket med alle selgerne. Jeg har ikke snakket med noen av dem, og må dessverre legge meg flat.

(jeg regner med at det trengs et sarkasmevarsel her)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg