Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

3 år gamle Elektriske biler vrakes

NYTT TEMA
Rainmaker

Innlegg: 57149
Rainmaker
22.02.21 08:29
Gloriana: Det er ingen logikk i å betale 3-600 000 for en elbil fordi man vil spare noen skarve hundrelapper i mnd på bompenger og drivstoff.

Alternativet er en fossilbil i samme prisklasse.

Så da er logikken at man kjøper el-bil for å samtidig spare på bompenger og drivstoff.

Ingen bilkjøpere vurderer om man enten skal kjøpe en fossilbil til 100k eller en elbil til 300k.

skaftetryne32

Innlegg: 2553
skaftetryne32
22.02.21 12:42
Noreger: Det er godt å vite at en ikke er en av de selvgode, pompøse og egotrippende elbil-eierne som heller vil at penger skal brukes på dem enn de som har mindre og mer behov.

Hvis det virkelig var sånn at de tapte kronene fra elbil incentiver blir tatt fra de som har minst så hadde du hatt et poeng, men det er neppe sannsynlig. Det er dog et poeng i at de som har minst gjerne bor i områder med dårligere luft enn de rikeste, i mindre grad i Norge enn globalt, men likefullt så ser vi den tendensen i Norge og, det er mer  trafikk på østkanten enn oppi dollaråsen. Millioner av mennesker dør og blir syke av luftforurensing hvert år. At det blir renere luft i byene pga elbil er en selvfølge, det kan ses på som uegoistisk, spesielt for de som tydeligvis bare ser ulemper med elbil.

Rikssynseren2013

Innlegg: 986
Rikssynseren2013
22.02.21 12:45
granateple: Det går ikke an å diskutere med folk som uansett ikke leser linker, ikke bryr seg om fakta eller som bare fortsetter å servere løgner. At du heller aldri underbygger noe av det du hevder med dokumentasjon gjør det umulig å a en voksen samtale med deg.

Sånne folk er irriterende. Vi har også de som referer til noen linker bare i håp om at folk ikke gidder å sjekke eller at de håper det står noe som er klargjørende for dem.

ulefos

Innlegg: 120506
ulefos
22.02.21 12:47
Gloriana: Vil ikke si at en 4 år gammel bil er gammel.

du må gjerne mene det er rimelig å sammenligne nye biler med biler som har gjort unna 1/3 av sitt normale livsløp, jeg syns bare det er rart

farout05

Innlegg: 4037
farout05
22.02.21 13:00

Har vært borti en beregning/regnskap om CO2 el.bil vs fossil.

Noen som vet om det ble tatt med i regnskapet at Norge importerer 46 % fossil varmekraft fra Europa?

skaftetryne32

Innlegg: 2553
skaftetryne32
22.02.21 13:41
farout05: Noen som vet om det ble tatt med i regnskapet at Norge importerer 46 % fossil varmekraft fra Europa?

Det logiske er at det er tatt med, man må også ta med at vi eksporterer en viss andel vannkraft. Så vidt og bredt jeg vet så eksporterer vi mer enn vi importerer.

MacanT

Innlegg: 15274
MacanT
22.02.21 13:41
farout05: Noen som vet om det ble tatt med i regnskapet at Norge importerer 46 % fossil varmekraft fra Europa?

Det trenger du ikke bekymre deg om, Norge eksporterer mer fornybar kraft enn man importerer fossil kraft.

farout05

Innlegg: 4037
farout05
22.02.21 13:53
MacanT: Det trenger du ikke bekymre deg om, Norge eksporterer mer fornybar kraft enn man importerer fossil kraft.

Jeg tenkte på regnestykket ved bruk av el.bil i Norge.

Regnestykket globalt tilsier jo selvsagt at CO2-produksjonen blir mindre i forbindelse med kraftproduksjonen, dess mere fornybar kraft som blir produsert.

 

steep

Innlegg: 1243
steep
22.02.21 14:20
MacanT: Nei det stemmer ikke. Texas Energy Costs Enter Orbit – But, No, You Won’t Pay $900 to Charge Your Tesla

The truth is not so simple. Yes, in parts of Texas, some utilities are spending nearly 40 times more than normal to purchase emergency energy supplies, so it could — in theory — cost as much as $900 to recharge a drained Tesla battery.

The good news for EV owners is that despite rolling blackouts and other headaches, they’ll likely pay little to no more for power to run lights, heat, TVs — or charge EVs — than they did before the storm. It’s shortsighted utility companies set to swallow the extra costs. For now, anyway.

fargerik

Innlegg: 71128
fargerik
22.02.21 15:26
MacanT: Det trenger du ikke bekymre deg om, Norge eksporterer mer fornybar kraft enn man importerer fossil kraft.

Husk at kullkraft som importeres er øremerket til å lade elbiler, da.

Vi burde hatt en ordning som tillot eiere av elbiler å lade med vannkraft.

(humorvarsel)

Rikssynseren2013

Innlegg: 986
Rikssynseren2013
22.02.21 23:33
fargerik: Vi burde hatt en ordning som tillot eiere av elbiler å lade med vannkraft.

Slike ordninger finnes. I Tyskland selger de ren energi i fra Norge. Vi mener strømmen vår er ren så den rene strømmen blir solgt 2 ganger.

Gloriana

Innlegg: 9905
Gloriana
22.02.21 23:38
ulefos: du må gjerne mene det er rimelig å sammenligne nye biler med biler som har gjort unna 1/3 av sitt normale livsløp, jeg syns bare det er rart

Gjennomsnittlig levealder på norske biler er 19,2 år....

jeolno

Innlegg: 13261
jeolno
23.02.21 13:12
FjodorDVD: Du må gjerne kjøpe ny bil. Men for klima? Nix. Det er hykleri

Så lenge det felles nordiske forsyningsnettet er kontinuerlig avhengig av kullkraft fra Polen, vil alle nye behov for strøm øke behovet for denne importen.

Strøm fra lland til oljeplattformer og til nye elbiler vil derfor dekkes opp med kullkraft.

Vraking av elbiler er altså bra for det globale klimaet.

fargerik

Innlegg: 71128
fargerik
23.02.21 13:24
Rikssynseren2013: Slike ordninger finnes. I Tyskland selger de ren energi i fra Norge. Vi mener strømmen vår er ren så den rene strømmen blir solgt 2 ganger.

Virkeligheten er virkeligheten. 98% av det vi bruker av strøm i Norge er produsert i Norge. Det er hovedsaklig vannkraft.

Likevel fikser opprinnelsesgaranti-svindelens talltriksing og pengemaskin for at vi på papiret bruker nesten 50% kullkraft her i landet. Svindel opp og i mente.

Bare de dummeste tror at vi både eksporterer vannkraft og importerer kullkraft gjennom de samme kablene samtidig.

Ingen skal få lurt meg til å kjøpe noen opprinnelsesgaranti. Jeg bor bare noen stenkast fra et av de største kraftverkene i Glomma. Det er fysisk umulig å trøkke noe kullkraft inn i dette distriktet.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 13:28)

Rikssynseren2013

Innlegg: 986
Rikssynseren2013
23.02.21 13:32
fargerik: Virkeligheten er virkeligheten. 98% av det vi bruker av strøm i Norge er produsert i Norge. Det er hovedsaklig vannkraft. Likevel fikser opprinnelsesgaranti-svindelens talltriksing og pengemaskin for at vi på papiret bruker nesten 50% kullkraft her i landet. Svindel opp og i mente. Bare de dummeste tror at vi både eksporterer vannkraft og importerer kullkraft gjennom de samme kablene samtidig.

Interessante tall. Det er flere måter å se på det. Før hadde vi kun et norsk strømmarked, så hadde vi et skandinavisk før det blir mer og mer et europeisk. Så da blir det mer en sum. Hvem som forbruker hvilken strøm som blir produsert er veldig hypotetisk med mindre du ikke har en vindmølle på taket. 

fargerik

Innlegg: 71128
fargerik
23.02.21 13:37
Rikssynseren2013: Interessante tall. Det er flere måter å se på det. Før hadde vi kun et norsk strømmarked, så hadde vi et skandinavisk før det blir mer og mer et europeisk. Så da blir det mer en sum. Hvem som forbruker hvilken strøm som blir produsert er veldig hypotetisk med mindre du ikke har en vindmølle på taket.

Jeg skal gjøre noe annet en stund, og kan ikke finne dette med kraftflyt akkurat nå. Det er uansett kraftflyt som er det interessante.

Kraften flyter mer ut fra Norge enn inn.

Vindmølle på taket er ikke tema. Men det er veldig mange som har installert solceller på taket, og de selger strøm når sola skinner. Og lader selvfølgelig elbilen gratis.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 13:39)

Torotto

Innlegg: 20745
Torotto
23.02.21 13:56
jeolno: Så lenge det felles nordiske forsyningsnettet er kontinuerlig avhengig av kullkraft fra Polen, vil alle nye behov for strøm øke behovet for denne importen.

Norge og det skandinaviske strømnettet har overskudd på strøm.  Behov for import henger sammen med ned tapping av det som skulle være flere års magasin.  Før endringer i energiloven, så var dette bygget opp, som ett flerårig batteri. Betalt av oss!

Plutselig ble dette frigjort fra fellesskapet og gjort om til en forretningsmodell.  Basert på eksport av strøm til Europa.  Ideelt sett, overskudd i vannmagasiner.  Men i realiteten er det lønnsomt å tappe ned og kjøpe kraft inn fra utland og la forbruker betale regninga.  

Men stats kraft er noen smartinger de har tjent 2,8 milliarder på kabalen til England.   Samtidig så måtte de forsterke nettet i Norge, for å gjøre dette mulig.  Dem kostnaden har de forsøkt innbille oss er noe de har gjort av hensyn til oss og som vi slipper betale.  

Faktiske så er behovet opp hauset, når de bygger stadig nye kabler og sier de, bygges for å trygge leverings sikkerhet. 

Utrolig rart, når det viser seg at brudd på kabler, faktisk gir oss rekordbillig strøm.  I tillegg må vi kjøpe strøm i Euro og slik sett bære tappet mellom norske kroner og Euro.   

 

 

farout05

Innlegg: 4037
farout05
23.02.21 16:48
Torotto: Utrolig rart, når det viser seg at brudd på kabler, faktisk gir oss rekordbillig strøm.  I tillegg må vi kjøpe strøm i Euro og slik sett bære tappet mellom norske kroner og Euro.

Bare fordeler for oss forbrukere med andre ord;)

Rikssynseren2013

Innlegg: 986
Rikssynseren2013
23.02.21 17:12
fargerik: Kraften flyter mer ut fra Norge enn inn.

Det kommer an på årstiden. Blir nokk hjemmekontor for å spare strøm om vinteren om noen år tenker jeg,

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg