Alternativet er en fossilbil i samme prisklasse.
Så da er logikken at man kjøper el-bil for å samtidig spare på bompenger og drivstoff.
Ingen bilkjøpere vurderer om man enten skal kjøpe en fossilbil til 100k eller en elbil til 300k.
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Alternativet er en fossilbil i samme prisklasse.
Så da er logikken at man kjøper el-bil for å samtidig spare på bompenger og drivstoff.
Ingen bilkjøpere vurderer om man enten skal kjøpe en fossilbil til 100k eller en elbil til 300k.
Hvis det virkelig var sånn at de tapte kronene fra elbil incentiver blir tatt fra de som har minst så hadde du hatt et poeng, men det er neppe sannsynlig. Det er dog et poeng i at de som har minst gjerne bor i områder med dårligere luft enn de rikeste, i mindre grad i Norge enn globalt, men likefullt så ser vi den tendensen i Norge og, det er mer trafikk på østkanten enn oppi dollaråsen. Millioner av mennesker dør og blir syke av luftforurensing hvert år. At det blir renere luft i byene pga elbil er en selvfølge, det kan ses på som uegoistisk, spesielt for de som tydeligvis bare ser ulemper med elbil.
Sånne folk er irriterende. Vi har også de som referer til noen linker bare i håp om at folk ikke gidder å sjekke eller at de håper det står noe som er klargjørende for dem.
du må gjerne mene det er rimelig å sammenligne nye biler med biler som har gjort unna 1/3 av sitt normale livsløp, jeg syns bare det er rart
Har vært borti en beregning/regnskap om CO2 el.bil vs fossil.
Noen som vet om det ble tatt med i regnskapet at Norge importerer 46 % fossil varmekraft fra Europa?
Det logiske er at det er tatt med, man må også ta med at vi eksporterer en viss andel vannkraft. Så vidt og bredt jeg vet så eksporterer vi mer enn vi importerer.
Det trenger du ikke bekymre deg om, Norge eksporterer mer fornybar kraft enn man importerer fossil kraft.
Jeg tenkte på regnestykket ved bruk av el.bil i Norge.
Regnestykket globalt tilsier jo selvsagt at CO2-produksjonen blir mindre i forbindelse med kraftproduksjonen, dess mere fornybar kraft som blir produsert.
The truth is not so simple. Yes, in parts of Texas, some utilities are spending nearly 40 times more than normal to purchase emergency energy supplies, so it could — in theory — cost as much as $900 to recharge a drained Tesla battery.
The good news for EV owners is that despite rolling blackouts and other headaches, they’ll likely pay little to no more for power to run lights, heat, TVs — or charge EVs — than they did before the storm. It’s shortsighted utility companies set to swallow the extra costs. For now, anyway.
Husk at kullkraft som importeres er øremerket til å lade elbiler, da.
Vi burde hatt en ordning som tillot eiere av elbiler å lade med vannkraft.
(humorvarsel)
Slike ordninger finnes. I Tyskland selger de ren energi i fra Norge. Vi mener strømmen vår er ren så den rene strømmen blir solgt 2 ganger.
Gjennomsnittlig levealder på norske biler er 19,2 år....
Så lenge det felles nordiske forsyningsnettet er kontinuerlig avhengig av kullkraft fra Polen, vil alle nye behov for strøm øke behovet for denne importen.
Strøm fra lland til oljeplattformer og til nye elbiler vil derfor dekkes opp med kullkraft.
Vraking av elbiler er altså bra for det globale klimaet.
Virkeligheten er virkeligheten. 98% av det vi bruker av strøm i Norge er produsert i Norge. Det er hovedsaklig vannkraft.
Likevel fikser opprinnelsesgaranti-svindelens talltriksing og pengemaskin for at vi på papiret bruker nesten 50% kullkraft her i landet. Svindel opp og i mente.
Bare de dummeste tror at vi både eksporterer vannkraft og importerer kullkraft gjennom de samme kablene samtidig.
Ingen skal få lurt meg til å kjøpe noen opprinnelsesgaranti. Jeg bor bare noen stenkast fra et av de største kraftverkene i Glomma. Det er fysisk umulig å trøkke noe kullkraft inn i dette distriktet.
(Innlegget ble redigert 23.02.21 13:28)
Interessante tall. Det er flere måter å se på det. Før hadde vi kun et norsk strømmarked, så hadde vi et skandinavisk før det blir mer og mer et europeisk. Så da blir det mer en sum. Hvem som forbruker hvilken strøm som blir produsert er veldig hypotetisk med mindre du ikke har en vindmølle på taket.
Jeg skal gjøre noe annet en stund, og kan ikke finne dette med kraftflyt akkurat nå. Det er uansett kraftflyt som er det interessante.
Kraften flyter mer ut fra Norge enn inn.
Vindmølle på taket er ikke tema. Men det er veldig mange som har installert solceller på taket, og de selger strøm når sola skinner. Og lader selvfølgelig elbilen gratis.
(Innlegget ble redigert 23.02.21 13:39)
Norge og det skandinaviske strømnettet har overskudd på strøm. Behov for import henger sammen med ned tapping av det som skulle være flere års magasin. Før endringer i energiloven, så var dette bygget opp, som ett flerårig batteri. Betalt av oss!
Plutselig ble dette frigjort fra fellesskapet og gjort om til en forretningsmodell. Basert på eksport av strøm til Europa. Ideelt sett, overskudd i vannmagasiner. Men i realiteten er det lønnsomt å tappe ned og kjøpe kraft inn fra utland og la forbruker betale regninga.
Men stats kraft er noen smartinger de har tjent 2,8 milliarder på kabalen til England. Samtidig så måtte de forsterke nettet i Norge, for å gjøre dette mulig. Dem kostnaden har de forsøkt innbille oss er noe de har gjort av hensyn til oss og som vi slipper betale.
Faktiske så er behovet opp hauset, når de bygger stadig nye kabler og sier de, bygges for å trygge leverings sikkerhet.
Utrolig rart, når det viser seg at brudd på kabler, faktisk gir oss rekordbillig strøm. I tillegg må vi kjøpe strøm i Euro og slik sett bære tappet mellom norske kroner og Euro.
Bare fordeler for oss forbrukere med andre ord;)
Det kommer an på årstiden. Blir nokk hjemmekontor for å spare strøm om vinteren om noen år tenker jeg,