Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når Politireformen osv skal reverseres

NYTT TEMA
erdetslik

erdetslik
14.01.21 14:15

Hvem skal betale . . . . . .
Sp og Vedum skal reversere  -  men bare hvis kommunene vil . . . . .
"Dette skal vi reversere, skrek Vedun seg hes på. men nå er det bare hvis kommunene vil . . . . . .

Hva om kommunene hverken vil ha lensmannskontor eller reversere kommunesammenslåinger ?
En egentlig interessant problemstilling . . . . . .
For hvis kommunene ikke ønsker reversering, så er jo det uttrykk for at endringene var vellykket. 
For meg står da Vedum tilbake som en folkeforfører . . . . . . 
Han utnytter en svakhet hos mange mennesker  =  redselen for endringer / nytt til sin fordel når det diskuteres  -  egentlig veldig kynisk.
Mens når endringene vel er satt ut i livet, er det ingen som merker noe -- og alt er bra igjen  =  ingen misfornøyde.
Men de var bare litt redde for nye ting (som folk ofte er),
men det det vet vi først etter valget.

Men om kommunene ønsker reversering  -  hvem skal da betale ?
Kommunene eller folket ?  For det vil jo koste . . . . . .

Benkeslitern

Benkeslitern
14.01.21 14:34
erdetslik: reversere

Med mindre SP får rent flertall ( Gud forby ) ved stortingsvalget i år, så vil ingen av reformene reverseres.   Alle sammenslåtte kommuner og fylker vil forbli sammenslått og politireformen vil bestå.  Det eneste SP kan få til for å prøve å bevare ansikt er å gjenåpne noen få lensmannskontorer.

Nå har vel kommune og fylkes-sammenslåingen vart i ett år.  Hvis noen her har opplevd noen som helst negative konsekvenser av disse sammenslåingene, så er det bare å liste de opp her.

vif_support

vif_support
14.01.21 14:36

Hele poenget med politireformen var at man skulle ha flere biler på veien. Bilen skulle være kontoret. Det har jo ikke skjedd. Politikerne og POD sier vi har fått bedre beredskap pga. beredskapssenteret. Det hjelper jo ingen som blir ranet på gata, slått ned, frastjålet lommebok etc. 

PS. Når man ikke klarer sine egne mål - Helsedirektoratet endrer måten ambulansenes responstid måles på

Everenga

Everenga
14.01.21 14:39
Benkeslitern: Alle sammenslåtte kommuner og fylker vil forbli sammenslått og politireformen vil bestå.

Kommuner sannsynligvis ja siden det var få som ble slått sammen mot egne ønsker, men Viken blir helt sikkert delt opp igjen og Troms og Finnmark nok også. Dette er det ikke vanskelig for SP å få AP og SV med på. Dette får jo minimal praktisk betydning men har stor symbolverdi og er sånn sett veldig verdifullt for Vedum. 

Benkeslitern

Benkeslitern
14.01.21 14:55
Everenga: Viken

Tror du tar feil med Viken og Troms og Finnmark. Folk har, innen neste regjering er klar, sett at de nye fylkene fungerer helt greit, så Vedum har vært veldig svær i kjeften, men etter valget blir det andre ord.   Sannsynligvis vil han bruke som unnskyldning for ikke å reversere dette , at det vil koste mer enn det det er verdt.

Fylkene er egentlig en kunstig konstruksjon som driver med veldig lite og egentlig er overflødig.  Det ideelle ville ha vært større og mer solide kommuner og staten utover dette.

Det er meningsløst å bruke så mye midler som vi gjør på administrering av fylkeskommunene når stort sett det eneste ansvaret de har er videregående skole, tannhelse og noen få fylkesveier (og eventuelle ferger på disse).  Alt dette kunne med letthet blitt overtatt av enten kommune eller stat.   Men helt greit å opprettholde de 19 valgdistriktene ved stortingsvalget, slik det er i dag.

(Innlegget ble redigert 14.01.21 14:56)

Everenga

Everenga
14.01.21 15:01
Benkeslitern: Fylkene er egentlig en kunstig konstruksjon som driver med veldig lite og egentlig er overflødig.  Det ideelle ville ha vært større og mer solide kommuner og staten utover dette.

Helt enig i dette men de har symbolverdi og det er en symboltung sak der Vedum virkelig kan synliggjøre at SP har fått en stor synlig seier. Alle ser at skiltene er tilbake til de gamle osv. Kjempefin sak for ham egentlig for som du sier har de knapt noen praktisk betydning. 

fargerik

fargerik
14.01.21 15:02

Viken er en feilkonstruksjon. Personlig tror jeg fremdeles at det vil bli reversert til en viss grad. Buskerud hører slett ikke hjemme sammen med Østfold. Akershus er egentlig en del av Oslo. Hverken Buskerud eller Akershus hører hjemme sammen med Østfold.

(Innlegget ble redigert 14.01.21 15:03)

Everenga

Everenga
14.01.21 15:08
fargerik: Viken er en feilkonstruksjon. Personlig tror jeg fremdeles at det vil bli reversert til en viss grad. Buskerud hører slett ikke hjemme sammen med Østfold. Akershus er egentlig en del av Oslo. Hverken Buskerud eller Akershus hører hjemme sammen med Østfold.

Hadde man holdt Hallingdal og Ringerike utenfor hadde det gitt en viss mening. Da hadde man hatt det som faktisk er Viken. Buskerud måtte man da delt opp uten at det spiller noen stor rolle, de kan ikke fordra hverandre uansett som sist sett ved Frps nominasjonsvalg. 

(Innlegget ble redigert 14.01.21 15:08)

Everenga

Everenga
14.01.21 15:10

Buskerud uten Drammensregionen kunne da vært et fylke sammen med Vest-Oppland (altså Valdres). Hallinger og Valdriser har slåss i alle år så det kunne jo blitt moro. Stort område med veldig lite folk.  

Benkeslitern

Benkeslitern
14.01.21 15:13
fargerik: feilkonstruksjon

Hvorfor er det en feilkonstruksjon ?   Jeg mener, utover det at Vedum sier det og at det for deg er noe nytt å forholde seg til.

Jeg har bodd i Oslo hele livet inntil jeg relativt nylig flyttet utenfor bygrensen til Akershus.  Det er da for meg og mitt liv totalt revnende likegyldig om jeg bor i Akershus eller Viken.   Husk at det fylkene har ansvar for er videregående skoler, tannhelsen og fylkesveiene.  Hva blir dårligere av dette for deg i Østfold etter at Østfold ble en del av Viken ?

(Innlegget ble redigert 14.01.21 15:13)

fargerik

fargerik
14.01.21 15:16
Benkeslitern: Hva blir dårligere av dette for deg i Østfold etter at Østfold ble en del av Viken ?

Vi mister identiteten og blir et underbruk av Oslo. De kunne like godt inkludert også Oslo, som er plassert midt inne i Viken uten å være en del av det men kommer til å bli maktsentrum dersom det ikke blir en viss reversering. Vi er mange som ikke er oslofolk.

(Innlegget ble redigert 14.01.21 15:18)

Everenga

Everenga
14.01.21 15:19
Benkeslitern: Jeg har bodd i Oslo hele livet inntil jeg relativt nylig flyttet utenfor bygrensen til Akershus.  Det er da for meg og mitt liv totalt revnende likegyldig om jeg bor i Akershus eller Viken.   Husk at det fylkene har ansvar for er videregående skoler, tannhelsen og fylkesveiene.  Hva blir dårligere av dette for deg i Østfold etter at Østfold ble en del av Viken ?

Disse fylkesgreiene er jo stort sett føleri og identitet. Noen fylker har stor identitestsverdi. Trøndelag, Telemark og Finnmark f.eks. mens andre som Akershus, Buskerud og Oppland ikke har det samme i det hele tatt. Østfold er vel et fylke der folk oppfatter seg som østfoldinger.

Ingen jeg kjenner oppfatter seg selv som akershusinger og jeg er oppvokst i Bærum. 

Benkeslitern

Benkeslitern
14.01.21 15:26
fargerik: identiteten

Seriøst , er det viktig for deg identitetsmessig at Østfold består som fylke ?

Østfold vil nok i all overskuelig fremtid fortsatt være et definert område, så når du i fremtiden forteller folk at du er østfolding, så vil fortsatt folk i dette landet vite ganske nøyaktig hvor du er fra ( men det visste de nok uansett allerede sekunder etter at du begynte å prate ).

fargerik

fargerik
14.01.21 15:32
Benkeslitern: Seriøst , er det viktig for deg identitetsmessig at Østfold består som fylke ?

Det er bare ETT svar, og svaret er ja.

Østfold er allerede i ferd med å bli budsjett-taperen.

(Innlegget ble redigert 14.01.21 15:35)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
14.01.21 15:34
Benkeslitern: Hvorfor er det en feilkonstruksjon ?   Jeg mener, utover det at Vedum sier det og at det for deg er noe nytt å forholde seg til.  Jeg har bodd i Oslo hele livet inntil jeg relativt nylig flyttet utenfor bygrensen til Akershus.  Det er da for meg og mitt liv totalt revnende likegyldig om jeg bor i Akershus eller Viken.   Husk at det fylkene har ansvar for er videregående skoler, tannhelsen og fylkesveiene.  Hva blir dårligere av dette for deg i Østfold etter at Østfold ble en del av Viken ?

At Viken er en feilkonstruksjon handler mest om at det egentlig ikke er noen geografisk sammenheng i dette store fylket. Navet i fylket er utelatt fra fylket og hverandre har ingenting med hverandre å gjøre.

Det sagt så spiller ikke det all verdens rolle med de oppgavene fylket har i dag da de oppgavene kunne man organisere med et enda merkeligere fylke.

Grunnen til at man ikke merker at Viken er feilkonstruert handler således opp fylkets oppgaver og ikke om fylket i seg selv.

Men hvorvidt det var en gevinst med denne sammenslåingen er mer usikkert. Enhver omorganisering krever ressurser og her skulle man altså slå sammen 3 fylker med noen ulik organisering og kultur samt at man skulle etablere en helt ny samferdselsetat skrapt sammen fra veivesenet sine ansatte der man åpenbart gikk fra et større faglig miljø til et mindre faglig miljø.

Men tross alt snakker vi om landets desidert største fylke så man klarer disse utfordringene rimelig greit selv om det ikke nødvendigvis er en fornuftig sammenslutning.

Det betyr dog ikke at det er fornuftig å dele dem heller da det er enda en omorganisering og enda mindre fagmiljøer innen samferdsel.

Når det gjelder Troms og Finnmark så får man også problematikken knyttet til at enkelte steder er helt avhengig av offentlige arbeidsplasser som nå står i fare. Slik sett er det nok større press på å reversere den fylkessammenslutningen men da ender man altså opp med et veldig lite samferdselsfaglig miljø i Finnmark.

ulefos

ulefos
14.01.21 15:43
fargerik: Viken er en feilkonstruksjon.

jeg tror man må lete etter noen som er uenig i det

Benkeslitern

Benkeslitern
14.01.21 15:44
fargerik: taperen

Fint om du kan kan dokumentere dette, for fakta trumfer følelser.

For du har jo i lang tid før Viken var en realitet klaget her på ihvertfall busstilbud, veiutbygging og togutbygging.

Men igjen, husk at det  fylkeskommunene driver med stort sett bare er videregående skoler. tannhelse og fylkesveiene.  

Så på hvilke av disse tre feltene er Østfold budsjett-taper ?

fargerik

fargerik
14.01.21 15:52
Benkeslitern: For du har jo i lang tid før Viken var en realitet klaget her på ihvertfall busstilbud, veiutbygging og togutbygging.

Ikke rør sammen epler og pærer. Slikt er bare tull.

erdetslik

erdetslik
14.01.21 16:27
Benkeslitern: Alle sammenslåtte kommuner og fylker vil forbli sammenslått og politireformen vil bestå.  Det eneste SP kan få til for å prøve å bevare ansikt er å gjenåpne noen få lensmannskontorer.

Og dette har han da vunnet sin store oppslutning på . . . . . .
Ved å utnytte folks frykt for det ukjente nye . . . . .

Speciale

Speciale
14.01.21 16:35
fargerik: Viken er en feilkonstruksjon. Personlig tror jeg fremdeles at det vil bli reversert til en viss grad. Buskerud hører slett ikke hjemme sammen med Østfold. Akershus er egentlig en del av Oslo. Hverken Buskerud eller Akershus hører hjemme sammen med Østfold.

Og indre østfold hører ikke sammen med nedre glommen osv. Vi har siden Østfold fylke ble opprettet blitt overkjørt gang på gang av fylket, hvor 90% av all utbygging og større prosjekter skjedde i Sarpsberg og Fredrikstad.

Det er enda godt med Viken, at ikke lenger Sarpsborg og Fredrikstad får alt de har lyst på, slik det var før (sammenlignet med andre deler av fylket.)

Så om Viken skal reverseres tilbake til gamle, grenser, så ta gjerne å lag ett minifylke bestående av Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Hvaler i samme slengen. Resten av det gamle fylket vil nemlig ikke tilbake til hvordan det var før. Haabeth og vennene hans, nei takk!!

En fornuftig "reversering" er å innlemme Asker, Bærum og deler av Skedsmo og Nittedal i Oslo, resten av gamle Akershus kan eksistere sammen med gamle Østfold, og Buskerud kan stå for seg selv eller bli med i Telemark og Vestfold istedet.

Speciale

Speciale
14.01.21 16:45
Benkeslitern: Fint om du kan kan dokumentere dette, for fakta trumfer følelser.

Det er ingen tvil om at Nedre Glomma+Halden(Fredrikstad, Halden, Hvaler og Sarpsborg) taper stort på sammenslåingen, for det er nemlig slik at Viken er blitt så stor at ingen kan favoriseres, slik tilfellet var før om årene. De fleste fra Fredrikstad vil riktignok aldri innrømme dette, fordi de ikke forstår at andre har opplevd favoriseringen fra egoistiske politikere fra den nedre regionen som særdeles skjev og vond. Bare dette er årsak nok til at gamle Østfold aldri igjen må se dagens lys. Vi må ha med Romerike, slik at midlene kan fordeles rettferdig.

fargerik

fargerik
14.01.21 16:48
Speciale: Og indre østfold hører ikke sammen med nedre glommen osv. Vi har siden Østfold fylke ble opprettet blitt overkjørt gang på gang av fylket, hvor 90% av all utbygging og større prosjekter skjedde i Sarpsberg og Fredrikstad. Det er enda godt med Viken, at ikke lenger Sarpsborg og Fredrikstad får alt de har lyst på, slik det var før (sammenlignet med andre deler av fylket.) Så om Viken skal reverseres tilbake til gamle, grenser, så ta gjerne å lag ett minifylke bestående av Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Hvaler i samme slengen. Resten av det gamle fylket vil nemlig ikke tilbake til hvordan det var før. Haabeth og vennene hans, nei takk!! En fornuftig "reversering" er å innlemme Asker, Bærum og deler av Skedsmo og Nittedal i Oslo, resten av gamle Akershus kan eksistere sammen med gamle Østfold, og Buskerud kan stå for seg selv eller bli med i Telemark og Vestfold istedet.

Indre Østfold er da vår indrefilet og stolthet, ikke et vondt ord om min slekts krybbe. Jeg nikker ellers bifallende til resten av det du skriver i innlegget.

Dog tviler jeg på om indre vil bli mer tilgodesett i monsterregionen enn slik det har vært. Tror du? Viken er jo i utgangspunktet underfinansiert.

(Innlegget ble redigert 14.01.21 16:50)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
14.01.21 17:21
fargerik: Hverken Buskerud eller Akershus hører hjemme sammen med Østfold.

Akershus grenset da til Østfold for sammenslåingen, så hvorfor ikke?

Benkeslitern

Benkeslitern
14.01.21 17:41
fargerik: underfinansiert

Hvorfor og hvor mye er Viken underfinansiert med ?

Du kan sannsynligvis ikke bakke opp den uttalelsen med ett eneste tall. Du kjøper bare retorikken til politikerne rått.

Det finnes sannsynligvis ikke en eneste ordfører eller fylkestingsleder som ikke mener at kommunen eller fylket deres er underfinansiert og trenger større overføringer.

Benkeslitern

Benkeslitern
14.01.21 17:44
DenSisteBohem: hvorfor

Du må da forstå at folk fra Fredrikstad ikke kan forholde seg til folk fra f eks Drøbak og Vestby.  Det blir kulturkræsj.....

Tullekoppen

Tullekoppen
14.01.21 19:09
Everenga: hadde det gitt en viss mening.

Nei, Viken gir ingen mening uansett hvor du ser det fra.

fargerik

fargerik
14.01.21 19:47
Tullekoppen: Nei, Viken gir ingen mening uansett hvor du ser det fra.

Min stemme går til den som garanterer å oppløse Viken.

perchri

perchri
14.01.21 20:18
vif_support: Hele poenget med politireformen var at man skulle ha flere biler på veien. Bilen skulle være kontoret. Det har jo ikke skjedd. Politikerne og POD sier vi har fått bedre beredskap pga. beredskapssenteret. Det hjelper jo ingen som blir ranet på gata, slått ned, frastjålet lommebok etc.  PS. Når man ikke klarer sine egne mål - Helsedirektoratet endrer måten ambulansenes responstid måles på

De reformerer stadig vekk til det ukjennlige, samt effektiviteten er så som så.Noen oppfatter aldri at noe av det bestående faktisk er det beste....noen har funnet opp hjulet for lengst.

Men, det er jo sikkert morro,da, å oppfinne det på nytt, for tiden reformeres det jo over den lave sko....med politisk krangel av kvalitet barnehage.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
14.01.21 21:04
Speciale: En fornuftig "reversering" er å innlemme Asker, Bærum og deler av Skedsmo og Nittedal i Oslo, resten av gamle Akershus kan eksistere sammen med gamle Østfold, og Buskerud kan stå for seg selv eller bli med i Telemark og Vestfold istedet.

Dersom det var fornuftig så burde man vel gjort det ved å slå sammen disse kommunene nå.

Men hva Tofte ytterst på Hurumlandet (del av Asker kommune) har med Oslo å gjøre kan man spørre seg om.

(Innlegget ble redigert 14.01.21 21:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg