Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Senterpartiet vil ikke svare på kritikk !

NYTT TEMA
DenSisteBohem

DenSisteBohem
19.01.21 23:42
vif_support: Tull og tøys

Nei, det er ikke tull og tøys. Vedum er det nærmeste vi komme Trump i Norge med sin nasjonalisme og proteksjonisme. Han minner om Donald Trump på mange måter.

Columbus_3

Columbus_3
19.01.21 23:44
DenSisteBohem: Bedre avtaler? Hva er det som tilsier at vi skal få noen bedre avtaler enn det vi har nå, spesielt med EU?

Blir som å spille bingo. 

Solvgutt1

Solvgutt1
19.01.21 23:48
Kul_Djevel: Alt dette er fornuftig. Å få bedre avtaler er ikke å melde seg ut

De vil jo melde seg ut av en rekke samarbeid og avtaler. Jeg ser ingenting om at dette er med forbehold om at en bedre avtale ligger på bordet. Det virker mer som at de vil gjøre som UK. Melde seg ut, og forsøke å forhandle fram nye avtaler.

Sjansen for at disse avtalene skal være bedre er vel heller lav. Alle disse samarbeidene og avtalene refohandles vel uansett med jevne mellomrom?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
19.01.21 23:59
Solvgutt1: Sjansen for at disse avtalene skal være bedre er vel heller lav. Alle disse samarbeidene og avtalene refohandles vel uansett med jevne mellomrom?

Nå har det jo kommet frem at fiskeindustrien og eksportindustrien i UK langtifra er fornøyd med den avtalen de fikk med EU, og jeg ser ikke noe som tilsier at Norge skal få noen bedre avtale.

Men det er enkelte her som mener at vi bare kan falle tilbake på den avtalen vi hadde før EØS...

erdetslik

erdetslik
20.01.21 08:31
GARDSDATTRA: På flere områder, ja. Men det verste er at ulike regjeringer setter selvstyret i spill gjennom å implementere de fleste EU-direktivene som popper opp. Vi burde styre oss selv og ha gode handelsavtaler, og forsvarsavtaler gjennom NATO og FN. Det er ingen mening skapt i at vi skal overlate til Brussel å vedta norske lover. Jeg fatter ikke at noen mener det er en god ide.

Vi som stemmer Frp har i alle år fått tutet øra fulle om at vi er nasjonalister og høyre-ekstreme.
Når vi leser ditt innlegg, så er det, dessverre, gjennomsyret av både nasjonalisme og proteksjonisme. Jeg fatter ikke hvorfor du omfavner innvandrere i den grad du gjør  -  når du hevder nasjonalisme og proteksjonisme.

Mener du da at "annerledeslandet" langt oppe i nord vil få bedre eller dårligere avtaler om vi sier opp EØS-avtalen ?
Jeg er overbevist om at vi får dårligere avtaler  -  totalt sett.

Hva mener du er galt med de avtalene vi har i dag  ?
Hva vil du ha annerledes i en ny avtale ?

Nå er det vel fremdeles slik at det er Stortinget som vedtar de lovene som skal gjelde i Norge.

Og så er det vel slik at de eneste som vil ha en fordel av nasjonalisme og proteksjonisme er bønder / jordbruk  -  som da slipper å ta hensyn til evt import av gode jordbruksprodukter.
Beklageligvis, ble vi et land med høye priser og høye kostnader  -  som selvfølgelig vil slå ut i høye priser fra et jordbruk som synes er avhengig av tilskudd fra Staten for at ikke prisene skal bli for høye for forbrukerne. Og dette blir ikke bedre med proteksjonisme og nasjonalisme  -  i et land som knapt nok kan skape lønnsom industrielle arbeidsplasser.

Og jeg ser det som en stor fordel at det meste av Europa har noe i nærheten av samme tanker om framtid og utvikling. Og at vi har en forhandlingspartner  -  framfor å måtte forhandle med landene i Europa enkeltvis.

erdetslik

erdetslik
20.01.21 08:37
GARDSDATTRA: Tenk over og søk på nettet så finner du ut av hva 1905 betydde for Norges selvstendighet.

Og nå skriver jeg faktisk 2021 . . . . .
Og imellomtiden har vi hatt to verdenskriger  -  med mange erfaringer.
Og en av erfaringene er vel at samarbeid er lønnsomt.

Jeg synes å kjenne igjen Vedum's føleri og hans argument som folkeforfører.

erdetslik

erdetslik
20.01.21 08:42
Solvgutt1: Sjansen for at disse avtalene skal være bedre er vel heller lav.

Bare det å tro at vi kan melde oss ut av et samarbeid, og så forhandle om ny og bedre avtale . . . . . .
Det er vel nesten som å tro på julenisse . . . . .
Høres ikke bra ut  -  så lenge vi ikke har noe som "de andre" har et stort behov for. 

fazz

fazz
20.01.21 09:12
erdetslik: En interessant artikkel om at framtiden er mer globalisering og ikke mindre slik Sp vil. 
"Senterpartiet har fått tilbud om å svare, men har takket nei." 
Tidligere Bush-rådgiver tar oppgjør med Vedums politikk: – Blir som å slåss med en arm på ryggen (msn.com)

>>> Dette er den nye strategien fra SP, de snakker ikke politikk... Eller de svarer i alle fall ALDRI på spørsmål om politikk, men heller bare ler bort og flåser bort alle kritiske spørsmål. SP har så langt fått veldig mye gratis av norsk presse, hovedsakelig fordi de har en "likandes" partileder. 

Solvgutt1

Solvgutt1
20.01.21 09:19

Seansen der Vedum skulle svare om alkoholavgiften, sto lenge og svarte som en idiot som ikke ante noe om temaet, før han til slutt fikk en åpenbaring, slo fast at "nå husker jeg hva jeg skulle si" og sa "Vi i Senterpartiet mener at det er viktigere å ha lavere avgifter på pølser og pizza enn på pjolter og pils" før han lo og stakk av fra intervjuet er ganske avslørende for substansen i SPs politikk.

Å tro at den fyren og det partiet skal lede an i et så komplisert og sammensatt spørsmål som internasjonale handelsavtaler og samarbeid blir absurd. De har selvfølgelig ikke sjans. Det er bare tull. Jeg er skeptisk til hvor tett Norge binder seg til EU. Men jeg stemmer ikke på enhver idiot som er enig, uten noe fullverdig alternativ eller kapasitet til å håndtere problemstillingen på en seriøs måte.

farout05

farout05
20.01.21 09:19
erdetslik: Bare det å tro at vi kan melde oss ut av et samarbeid, og så forhandle om ny og bedre avtale . . . . . .

Bare det å tro at Norge må ha EØS-avtalen for å kunne handle med EU, er å tro på julenissen, storken og statsminister Erna Solberg.

Noe nær 100 % av EUs import skjer basert på bilaterale avtaler. Da forstår kanskje du også at EU krever ikke EØS eller EØS-lignende avtale for at land kan handle med unionen! Dette gjelder selvsagt også Norge.

Samarbeid: Norge har et syttitalls avtaler med EU. Det viser at når partene ser behov for avtale på ett eller annet område, da oppretter man bilaterale avtaler og samarbeidet er på plass.

Å forsøke å skape inntrykk av at EØS-avtalen betyr en slags tvang på EU til f,eks å handle med Norge, er ganske naivt. Handelen mellom partene har selvsagt sin årsak i eget behov for handel. Det samme gjelder samarbeid.

Den eneste tvangen med EØS-avtalen er at Norge må ta inn EU-regelverket, som har som konsekvens at EU styrer Norge.

farout05

farout05
20.01.21 09:24
Solvgutt1: Å tro at den fyren og det partiet skal lede an i et så komplisert og sammensatt spørsmål som internasjonale handelsavtaler og samarbeid blir absurd

Gjør oppmerksom på at Norge har et byråkrati som jobber daglig med handelsavtaler, og som har denne oppgaven uavhengig av hvilke partier som sitter i regjeringen.

farout05

farout05
20.01.21 09:32
erdetslik: Og nå skriver jeg faktisk 2021 . . . . .
Og en av erfaringene er vel at samarbeid er lønnsomt.

Samarbeid er positivt for alle land, for å skape en god verden å bo i.

Det samme kan man ikke si når land blir styrt av andre land, enten det dreier seg om anneksjon eller at politikere med utopiske drømmer og behov for å skaffe seg personlige gode internasjonale jobber, lar landet de representerer frivillig annektere.

C-172

C-172
20.01.21 10:04
legalize_it: Vedum er Norges svar på Trump. Selvfølgelig vil han ikke svare på kritikk.

Stemmer det. Og vi så hvor bra anti-globaliseringen fungerte for Trump og republikanerne. Hvilke tullinger de fant støtte hos i folket.

erdetslik

erdetslik
20.01.21 10:07
farout05: Bare det å tro at Norge må ha EØS-avtalen for å kunne handle med EU, er å tro på julenissen, storken og statsminister Erna Solberg. Noe nær 100 % av EUs import skjer basert på bilaterale avtaler. Da forstår kanskje du også at EU krever ikke EØS eller EØS-lignende avtale for at land kan handle med unionen! Dette gjelder selvsagt også Norge.

Nærmere nisselue-mentalitet kommer man vel ikke . . . .

Så du tror at om Norge kommer med nisslua langt nedover øra, og sier til EU; nå vil vi melde oss ut av EØS-samarbeidet fordi vi ønsker en bedre handelsavtale med hvert enkelt land, så får vi bedre avtaler med hvert enkelt land.

Og da spør jeg deg igjen: hva er det konkret i de avtalene vi har i dag som ikke er bra nok og som vil kunne bli bedre.
Jeg har spurt deg flere ganger, men savner svar . . . . .
Når du er i mot noe, så må du vite hva du er i mot . . . . .
Så igjen hva er det vi kan få bedre ved å gå ut av EØS (/ EU)-samarbeidet ?
Kom med noe konkret  -  eller vet du ikke hva du egentlig ikke hva du er i mot . . . . .

Norge i ensomhet er nok ikke det mest interessante landet  -  når olja skal fases ut . . . . . .
Det tok litt tid før England fikk til noen avtale med EU  -  og du tror det blir enklere og bedre for Norge.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
20.01.21 10:20
farout05: Noe nær 100 % av EUs import skjer basert på bilaterale avtaler. Da forstår kanskje du også at EU krever ikke EØS eller EØS-lignende avtale for at land kan handle med unionen! Dette gjelder selvsagt også Norge.

Og på veldig mange områder har EU toll og avgifter på varer fra andre land, toll og avgifter som vi er fritatt for gjennom EØS-avtalen. Men du og resten av Nei-sekten tror altså at vi vil få beholde disse fritakene uansett.

Snakk om å være naive.

Og hvordan vil du forklare at nettopp eksport- og fiskeindustrien i UK er de som er misfornøyde med Brexit?

erdetslik

erdetslik
20.01.21 10:27
farout05: Samarbeid er positivt for alle land, for å skape en god verden å bo i.

Og det blir langt mer forutsigbart i en union. Jeg ser også en fordel i at de europeiske land forholder seg mest mulig enhetlig til resten av verden og til hverandre.
Og da blir det slik.

Men tror du på at proteksjonisme og nasjonalisme er et godt grunnlag for å forhandle om nye handelsavtaler ?

Forklar gjerne hva som er ulempene med det. 
Er det bare det at vi burde bestemme selv det samme som EU mener er best  =  nasjonalisme ?
Synes du det er på tide å vekke til live i "nasjonal samling" ?
Som Bondepartiet syntes var en god ide rundt 1930-tallet . . . . . .
(Det var Bondepartiet som tok til orde for "nasjonal samling".)

PerryAndre

PerryAndre
20.01.21 10:34
vif_support: Jeg tenker jo kanskje at en rådgiver til George H. W. Bush ikke akkurat er den første man bør høre på ;)

Det bøndene i Sp ikke forstår: Når vi importerer biler, mobiler, TV, fly, vaskemaskiner med mer. Må vi eksportere mer enn importerer ellers krymper norsk økonomi, og vi har mindre å bruke på velferd. 

I dag er det eksport av olje som er vår redningsbøye. For vi var i minus i handelsbalansen med 275,7 milliarder i 2019 uten oljeeksporten. 

farout05

farout05
20.01.21 11:31
erdetslik: Nærmere nisselue-mentalitet kommer man vel ikke . . . .

Så da mener du at de landene som står for nesten 100 % av EUs import, har nisselua på?

vif_support

vif_support
20.01.21 11:58
DenSisteBohem: Nå har det jo kommet frem at fiskeindustrien og eksportindustrien i UK langtifra er fornøyd med den avtalen de fikk med EU, og jeg ser ikke noe som tilsier at Norge skal få noen bedre avtale. Men det er enkelte her som mener at vi bare kan falle tilbake på den avtalen vi hadde før EØS...

Dette var vel en "hestehandel" der EU gjorde alt de kunne for å sette kjeppene i hjulene for Storbritannia. 

Vi har jo noen fysaker her til lands som vil gi fra seg kvoter til EU 

farout05

farout05
20.01.21 12:04
DenSisteBohem: Og på veldig mange områder har EU toll og avgifter på varer fra andre land, toll og avgifter som vi er fritatt for gjennom EØS-avtalen. Men du og resten av Nei-sekten tror altså at vi vil få beholde disse fritakene uansett. Snakk om å være naive. Og hvordan vil du forklare at nettopp eksport- og fiskeindustrien i UK er de som er misfornøyde med Brexit?

EU og Norge er medlemmer av WTO. Da må WTO-reglene følges, og det innebærerer at EU har begrensete muligheter til å endre toll.

Null-toll på industrivarer ligger i handelsavtalen, så det vil bli videreført ved oppsigelse av EØS. Det er lite trolig at EU ønsker økt toll på innsatsvarer til egen industri. Toll hindrer ikke handelen EU har med andre land.

Når det gjelder brexit, var det mye rop og skrik i SB da SB gikk inn i EU også, så dette er normalt. Brexit er for fersk til å dra konklusjoner.

farout05

farout05
20.01.21 12:07
erdetslik: det blir langt mer forutsigbart i en union.

Norge har jo vært medlem av et par unioner tidligere....

erdetslik

erdetslik
20.01.21 12:48
farout05: Norge har jo vært medlem av et par unioner tidligere....

Å, ja, på 1800-tallet . . . . .
For snart 3 uker siden begynte jeg å skrive 2021 på ordre . . . . .
Husket du å bla om fra 1840 eller hva nå din kalender sto på  -  til 2021 ?
Eller mener du at det ikke er særlig endringer i forutsetninger siden 17- / 1800-tallet og nå  ?

Du har noen merkelige assosiasjoner for de forskjellige tidsepoker . . . . . .

farout05

farout05
20.01.21 14:06
erdetslik: Å, ja, på 1800-tallet . . . . .
For snart 3 uker siden begynte jeg å skrive 2021 på ordre . . . . .
Husket du å bla om fra 1840 eller hva nå din kalender sto på  -  til 2021 ?
Eller mener du at det ikke er særlig endringer i forutsetninger siden 17- / 1800-tallet og nå  ? Du har noen merkelige assosiasjoner for de forskjellige tidsepoker . . . . . .

Mine assosiasjoner kom på bakgrunn av at du skrev at "det blir langt mer forutsigbart i en union".

Norge har erfaringer med å være med i unioner, og det var stor jubel da landet igjen ble selvstendig.

Men så tok unionistene seg tilrette og meldte Norge inn, hvormed Norge igjen mistet selvstendigheten og dermed utvikler underdanighet og uavhengighet.

Siste: ESA må godkjenne bruk av norske penger til norske tiltak mot koronaen i Norge. 

Dette var bare ett eksempel på uselvstendighet, vi må be unionen om en tillatelse som er en selvfølge for et selvstendig land.

(Innlegget ble redigert 20.01.21 14:07)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
20.01.21 23:48
Og en av erfaringene er vel at samarbeid er lønnsomt. Jeg synes å kjenne igjen Vedum's føleri og hans argument som folkeforfører.

Hvilket føleri?

farout05

farout05
21.01.21 11:36
farout05: Men så tok unionistene seg tilrette og meldte Norge inn, hvormed Norge igjen mistet selvstendigheten og dermed utvikler underdanighet og uavhengighet.

Ble u for mye i innlegget, dermed ble betydningen av ordet motsatt, skal være:

Men så tok unionistene seg tilrette og meldte Norge inn, hvormed Norge igjen mistet selvstendigheten og dermed utvikler underdanighet og avhengighet.

Torotto

Torotto
21.01.21 16:14
erdetslik: Og da mener du at en sjefsøkonom i verdens største bank ikke har særlig greie på internasjonal økonomi . . . . . .
og det da er bedre å lytte til "sjefsbonden" i Sp . . . . . 
Sp som aldri vil bli noe annet enn for bonden . . . . .

Det har hun sikkert, men server jo nettopp store internasjonale banker sin årsak at folk mister jobber ved at eliten 1% flytter produksjon til land uten fagforeninger, som kan stoppe utarming av folk flest.  

I Norge har SP fått oppslutning, ikke på grunn av sin politikk, men de har klart å sette ord på det folk rundt omkring i landet frykter og hva de ønsker.  Erna og Støre vil ikke høre på folk flest, men mener de vet bedre og fortsetter med sentralisering og lar kapitalkrefter styre fremtiden og stadig mer fleksibilitet og uttrygge ansettelsesforhold. 

Sammeni USA. Fagforeninger er svekket og folk ser at deres krav om lønn og arbeidsbetingelser blir utkonkurrert og flyttet ut.  

Dette er en trend i hele den vestlige verden og vi vet at dagens politikk, vil bare bety, mer av de som er ille.

Personlig tror jeg vi skal være skeptiske til at SP kan levere, men vi bør gi dem en sjanse.  For alternativer å velge folk som ikke gidder lytte til folket, er farlig for fremtiden og demokrati.  

farout05

farout05
21.01.21 17:02
Torotto: Dette er en trend i hele den vestlige verden og vi vet at dagens politikk, vil bare bety, mer av de som er ille.

Trenden skapes av politikere som styrer slik næringslivet vil.

Dermed blir arbeids- og næringslivet slik disse to artiklene viser:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ned-mot-60-kroner-i-timen-og-opp-til-32-timers-arbeidsdag/71805347

https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-sporet-av-menneskehandel/71806849

Kripos sier at det er et enormt omfang av kriminalitet i arbeidslivet.

glaoksen2203

glaoksen2203
21.01.21 21:37
Torotto: Personlig tror jeg vi skal være skeptiske til at SP kan levere, men vi bør gi dem en sjanse. For alternativer å velge folk som ikke gidder lytte til folket, er farlig for fremtiden og demokrati.

Det vestlige "globalistiske" samarbeidet tøyer folks tålmodighet med krise etter krise nå. Flere begynner å karakterisere styresettet i mange vestlige nasjoner som kommunisme der kapitalismen er styrt eller som sosialisme med autoritære innslag. 

Det er nødvendigvis ikke sannheten, men slik situasjonen er kan Senterpartiet gjøre en middelmådig jobb og samtidig få mer oppslutning. Høyre gjør muligens en utmerket jobb, men sliter vel litt med å synliggjøre det for folk flest hvis krise på krise scenarioet forsetter.

Tar poenget om at SP bør ha mer smidighet i forhold til handelsavtaler. Å trenes opp til å håndtere EU byråkratiet perfekt tar vel noen 10 år om de skulle komme i regjeringsposisjon.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
21.01.21 22:04
Og en av erfaringene er vel at samarbeid er lønnsomt. Jeg synes å kjenne igjen Vedum's føleri og hans argument som folkeforfører.

Samarbeide og gode avtaler landene i mellom er viktig. Men en union handler ikke om samarbeid, men om et overnasjonalt styringsett. Og det blir noe helt annet enn samarbeid på like vilkår.

farout05

farout05
21.01.21 22:12
glaoksen2203: Tar poenget om at SP bør ha mer smidighet i forhold til handelsavtaler. Å trenes opp til å håndtere EU byråkratiet perfekt tar vel noen 10 år om de skulle komme i regjeringsposisjon.

SP satt i regjering og forhandlet frem handelsavtalen av 1973, det tok noen få måneder. Avtalen gjelder fortsatt og trer inn dersom EØS-avtalen faller.

Vi ha historisk hatt handel med EU-landene. Det er vel kjent hva landene ønsker av handel og hva vilkårene har vært. Derfor vil det aller meste i en oppdatert handelsavtale være ren plankekjøring.

I tillegg legger WTO-regelverket føringer på slike avtaler.

Norsk byråkrati har profesjonelle som til daglig jobber med avtaler med utlandet.

Jeg ser ingen grunn til å frykte at SP kommer til å sette kjepper i hjulene for en fortsatt avtale om handel mellom Norge og EU.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg