IndocteCollectio: Grunnet gode tiltak fra regjeringen basert på gode faglige råd. Snodig nok glemmer du dette men kommer med noe tøv jeg ikke en gang gidder å sitere.
Men siden du tydeligvis er så kritisk, kan du peke på et land som du mener har håndtert denne pandemien vesentlig bedre enn Norge og ta da gjerne men en begrunnelse.
Stråmann. Jeg er ikke kritisk til regjeringens generelle håndtering, men til håndteringen deres av denne "sosiale pausen" og at de nå har begynt å la det gå skikkelig politikk.
Så har de sviktet på håndteringen av importsmitte.
Men for den saks skyld: Island har lavere dødsfall per innbygger og innlagte per innbygger. Finland har omtrent det samme, men har klart seg med langt mindre tiltak i høst og vinter. Australia, Japan og New Zealand har i alle fall ikke klart seg dårligere enn Norge.
(Innlegget ble redigert 22.01.21 09:24)

IndocteCollectio: Grunnet gode tiltak fra regjeringen basert på gode faglige råd.
Men den nasjonale skjenkestoppen virker ikke å være avgjørende for nedgangen, iallefall ikke hvis man ser på smittetallene fra Trondheim (der jeg har best oversikt).
I følge tallene fra FHI så ble toppen av smitte her registrert 29. og 30.12, med nesten 80 nye smittede pr. dag. Dette tallet begynte å falle bratt fra 2.1 da tallene de neste dagene lå på 14-25 pr. dag før de falt ytterligere. Skjenkestoppen og de nye nasjonale tiltakene ble innført 4.1 - og da vil effekten av den først kunne måles flere dager senere.
Siden jeg er mye i sentrum både i romjula og ut i januar så vil jeg si at det generelt er enorm forskjell på hvor mange folk det er i butikker og på julemarked (dette ble stengt ned rett før jul) i desember og romjula/januar (også i et "normal-år" uten corona).
Så denne forskjellen, og ikke minst fordi man identifiserte de tre konkrete miljøene som var kilden til den høye smitten i desember, er nok hovedforklaringen på det bratte fallet målt fra begynnelsen av januar. En ev. effekt av de nye nasjonale tiltakene fra 4.1 kan man altså først se etter at det meste av nedgangen i smitten allerede hadde funnet sted.
(Innlegget ble redigert 22.01.21 09:37)

DenSisteBohem: Vi er uansett hva du måtte mene 100% avhengig av våre utenlandske arbeidere. Om du liker det eller ikke spiller ingen rolle.
Det er ingen som er 100% avhengige av å få drikke alkohol til maten. Absolutt ingen.
Noen av dem. På langt, langt, langt, nær alle som denne regjeringen har sluppet inn. Ferdig snakka.
Ingen er avhengige av å drikke alkohol til maten, men noen er avhengige av å selge alkohol til maten for å ha nok inntjening til å kunne holde åpent, lønne sine ansatte og unngå konkurs.
Hvor mange av de leveransene dine sjåfører leverer er helt nødvendige for samfunnet, og hvor mange hadde vi klart oss uten? Da snakker jeg ikke om hva som hadde fått konsekvenser for deg og dine. Vi er jo midt i en pandemi og jeg regner med at du er like villig til å ofre store deler av dine inntekter, kanskje til og med risikere konkurs, som du er til å ofre dette på andres vegne.
Hvor mye smitte kunne ikke vært unngått hvis vi kun slapp inn utenlandske arbeidere som var høyst nødvendig for å holde akutte, samfunnskritiske funksjoner gående og stengte grensen for alle andre?
(Innlegget ble redigert 22.01.21 12:24)