Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vi står med USA - alltid

NYTT TEMA
Niffen

Niffen
20.01.21 20:46
fargerik: Veien til å redde USA er nok å avskaffe den korrupte kapitalismen og innføre sosialdemokrati.

Tja og hvem skal gjøre det?
Det amerikanske politiske systemet lider av en (eller flere) alvorlige systemfeil og denne systemfeilen har ført til at tullinger som Trump har kommet til makten i USA. Et system som tillater at en bitteliten elite kan bli ufattelige rike, mens en annen del ender i stor fattigdom er ikke liv laga. Det er jo nettopp det som nå skjer/har skjedd i USA og som den franske økonomen Piketty advarte mot. For store økonomiske forskjeller ville alltid føre til stor sosial uro og økonomisk tilbakegang for de fattigste i land som ble utsatt for en slik utvikling. De motsetningene vi nå har sett i USA skyldes ikke Trump eller fattigfolk som protesterer, men ligger i systemet. Dessverre tror jeg ikke Biden kommer til å gjøre noe som helst for å rette opp disse farlige systemfeilene.

MorganBlueKane

MorganBlueKane
20.01.21 20:51

Slim,

I mitt hode er det et hav mellom «å stå med» og å «følge dem blindt». For å snu på det, det er tinj er enig med Kina om, men jeg står ikke med Kina av den grunn. De er et ufritt udemokratisk sosialistisk styrt land.

Vi deler verdier med USA. Vi tror på frihet og demokrati sammen med USA. Vi støtter hverandre militært. Vi besøker hverandre. Osv

MbK

MorganBlueKane

MorganBlueKane
20.01.21 20:55

Niffen,

13-14 ganger Norges samlede befolkning stempte på Trump, i motsetning til marginaliserte kommunistiske radikalisters hundretusener i Norge.

USA har utfordringer, har alltid hatt utfordringer, og er likefullt verdens eneste Super Power. Ingen over ingen på siden, ennå.

MbK

SlimWhitman

SlimWhitman
20.01.21 20:58
MorganBlueKane: Slim, I mitt hode er det et hav mellom «å stå med» og å «følge dem blindt». For å snu på det, det er tinj er enig med Kina om, men jeg står ikke med Kina av den grunn. De er et ufritt udemokratisk sosialistisk styrt land. Vi deler verdier med USA. Vi tror på frihet og demokrati sammen med USA. Vi støtter hverandre militært. Vi besøker hverandre. Osv

Javisst er det det, men som jeg allerede har vært inne på, så ga det absolutt ingen mening i at vi skulle "stå med" USA i Afghanistan eller Libya, noe som hjalp USA, men som etter min mening gikk i mot våre egne interesser.

MorganBlueKane

MorganBlueKane
20.01.21 21:00

Slim,

Poenget er at selv om USA nå er «sosialistisk» ledet så står vi med USA, slik vi også gjorde da de var ledet av en narcisstisk republikaner. Vennskap med ett land er større enn en person.

MbK

(Innlegget ble redigert 20.01.21 21:05)

SlimWhitman

SlimWhitman
20.01.21 21:05
MorganBlueKane: Slim, Poenget er at selv om USA nå er «sosialistisk» ledet så står vi med USA, slik vi også gjorde da de var ledet avven narcissistk republikaner. Vennskap med ett land er større enn en person.

Det finnes ikke "vennskap" i geopolitikk, kun interesser. Og 'interesser' er større enn en person. Sto Storbritannia og Frankrike sammen med Russland på samme måte før og etter Brest-Litovsk for eksempel? Burde de ha gjort det?

MorganBlueKane

MorganBlueKane
20.01.21 21:08

Slim,

Så historisk bevandret at jeg kjenner Brest-Litovsk er jeg ikke. Store land kan ha interesser, Norge bør ha venner.

MbK

fargerik

fargerik
20.01.21 22:25
MorganBlueKane: Jeg undres av og til på sosialisters verdensbilde.

Kaller du meg sosialist??? Er du fullstendig NEK i pappen?

Har jeg tillatelse til å kalle deg nasjonalsosialist? Eller kanskje du foretrekker høyreekstrem fascist? Jeg driver ikke med slikt.

Slapp av, så tett i nøtta er jeg ikke. Det er bare IDIOTER (som deg) som driver og setter merkelapper på folk. Jeg er ikke så dum at jeg driver med slikt.

Om jeg ønsker deg god bedring? Det kan du bare skyte en hvit pil etter. Drit og dra.

(Innlegget ble redigert 20.01.21 22:26)

Torotto

Torotto
20.01.21 22:50
MorganBlueKane: La oss håpe Putin ikke bestemmer seg for å komme på kaffebesøk ... med et par divisjoner soldater en gang...

Hvorfor skulle han det?  Kan du gi en god forklaring.  Under Sovjet tiden, så hadde man ideologien og henge hatten på.

Men i dag er Russland basert på kirke og stat, akkurat som i USA. 

Hvor det ikke er særlig hyggelig å være ateist. 

Eneste årsaken til en krig er at USA setter i gang en konflikt med en av sine nye venner i Baltikum, som ærer gamle allierte til Hitler. Med historieforfalskning forsøker fremstille massedrap på jøder, som en frihetskamp fra Russland. 

Da kan Norge omdøpes til Jevnaker.  Hjelp kan du se lenge etter. Huske 1940 til 1945 og hvor folk nordfra ikke bare måtte kjempe mot tyskerne, men også mot nordmenn som hjalp dem. Ordfører i Trondhjem. 

Hvem frigjorde det meste av okkupert område og i nord var de helt alene og ofret mange folk, som en frekk nåværende norsk forsvarsminister, ikke makter å ære i sine taler. 

Samtidig som forsvarsdepartementet motsetter seg å gi  medalje til partisaner, så henger fortsatt bilde av Qusling i forsvarsdepartementet. 

(Innlegget ble redigert 20.01.21 22:59)

madiba

madiba
20.01.21 22:52
MorganBlueKane: La oss benytte denne anledningen til å forsterke vårt løfte til å stå sammen med USA i kampen for fred, frihet, demokrati og vestlige verdier

Sammen med Saudi Arabia, Qatar, Tyrkia osv. Nei takk

MorganBlueKane

MorganBlueKane
20.01.21 23:18

Fargerik,

Etter på side 1 i denne tråden, hvor du slår alle i hartkorn under tittelen .... avskaffe «den korrupte kapitalismen», så kommer du med at du ikke setter merkelapper på folk??? Halllooo?

MbK

MorganBlueKane

MorganBlueKane
20.01.21 23:20

Madiba,

Nei, la oss velge Afghanistan, Iraq, Cuba,Kina, Bolivia og Venezuela. Jeg har da aldri foreslått å stå sammen med statene du nevner.

Det er ytterst lett å være kritisk.

Fortell meg hva du vil at vi, og Biden, skal gjøre med Tyrkia og Afghanistan da? Ikke bare vær kritisk, pest og kolera er på bordet, hva velger du av dem? Og nei, det finnes ikke vaksiner mot noen av dem, velg ...

MbK

(Innlegget ble redigert 20.01.21 23:25)

MorganBlueKane

MorganBlueKane
20.01.21 23:22

Torotto,

Det er et tankekors at «ekstreme» Trump (og det er han på mange områder) er den første amerikanske president i nyere tid som ikke har startet en krig??? Og vi ga Obama fredsprisen, rettere sagt, sosialisten Jagland overtalte Nobelkomiteen til å gi Obama fredsprisen.

MbK

(Innlegget ble redigert 20.01.21 23:28)

Torotto

Torotto
20.01.21 23:56
MorganBlueKane: Det er et tankekors at «ekstreme» Trump (og det er han på mange områder) er den første amerikanske president i nyere tid som ikke har startet en krig???

Vårt forhold til USA handler ikke om hvilken president som sitter.

Trump tok tak i sinnet og utålmodigheten med sittende styre og deres koplinger til eliten. 

Trumps seier i 2016 og nesten denne gangen, handler om avmakt til det etablerte politiske system. 

Ser at Biden skal bruke de samme rådgivere som Obama på utenriks, de tonedøve folkene som, intervenerer i  andra lands politikk og bryter folkeretten, ved å godta drap på sivile uten bruk av rettssystem.  Så står de der å gjør seg til dommere over folkevalgte Putin.  De er samme ulla, bar med mer krefter og makt. 

Makro1

Makro1
20.01.21 23:58
fargerik: Det beste ville vel være å lage en union mellom Kina, Norge og Russland.

Så sant du ikke er uigur. Eller Navalnyj. Eller homo. Eller arbeider. Eller bonde. Eller ikke er kommunist. Eller har en litt annen politisk oppfatning enn Putin. Eller har lyst til å si det du mener. Eller osv, osv.

Men godt du "slipper katta ut av sekken..."

(Innlegget ble redigert 20.01.21 23:58)

GaiusMariusSPQR

GaiusMariusSPQR
21.01.21 07:03
fargerik: Veien til å redde USA er nok å avskaffe den korrupte kapitalismen og innføre sosialdemokrati.

USA er allerede sosialdemokratisk, det er problemet. Ønsker de den veksten og velstanden de hadde i etterkrigstiden må de tilbake til den frie markedsøkonomien

MorganBlueKane

MorganBlueKane
21.01.21 07:15

Torotto,

Det er jo litt av det samme jeg opplever i Norge, der AP har vært mye mer opptatt av å fortelle at de er mot Regjeringens politikk, kritisere, tidvis skape oss - dem bilder, splitte, men på ingen måte får oppslutningsmessig uttelling for denne splitt og hersk stratefien. Deres forsøk på å gjøre som Trunp har ikke lykkes.

MbK

(Innlegget ble redigert 21.01.21 07:23)

Mister_Bister

Mister_Bister
21.01.21 07:31
MorganBlueKane: Det er et tankekors at «ekstreme» Trump (og det er han på mange områder) er den første amerikanske president i nyere tid som ikke har startet en krig??? Og vi ga Obama fredsprisen, rettere sagt, sosialisten Jagland overtalte Nobelkomiteen til å gi Obama fredsprisen.

Trump slapp strengt tatt å måtte ta stilling til nye internasjonale konflikter, der storstilt amerikansk militær innblanding kunne ha vært et realistisk valg. Så man har egentlig ikke noe grunnlag å vurdere ham på. 

Nobelprisen til Obama må vel uansett være en av prisens absolutte lavmål. Vi får håpe det er siste gangen den blir tildelt for "fremtidige forhåpninger". 

(Innlegget ble redigert 21.01.21 07:32)

Gunstein12

Gunstein12
21.01.21 07:39
Folkflesk: Det viser vel hvor ureflektert du er. Selv om USA fikk Hitler som president så ville du lagt deg ned i nesegrus hyllest. Og nå fikk de en som minnet om nettopp Hitler. Og du hyller i vei som en annen idiot.

Men i motsetning til mange av forgjengerne sine, har Trump ikke startet noen kriger.

Han ønsker å trekke amerikanske styrker tilbake til USA, paradoksalt nok til kritikk fra SV(!).

https://www.nettavisen.no/okonomi/vrangforestillinger-om-trump-og-usa/s/12-95-3423999865

Rainmaker

Rainmaker
21.01.21 08:39
MorganBlueKane: Flesk, Og fra deg er det desverre bare dumt hatprat
immediately

immediately
21.01.21 09:34
zetta: nordmenn har vel ikke stått med USA under trump. Kronisk drittslenging mot den valgte presidenten er direkte fiendtlig

Enig.

immediately

immediately
21.01.21 09:36
fargerik: Det beste ville vel være å lage en union mellom Kina, Norge og Russland.

Så du vil ha kinesiske og russiske forhold i Norge?

Hva er så bra med det?

(Innlegget ble redigert 21.01.21 09:36)

Folkflesk

Folkflesk
21.01.21 09:39
Gunstein12: Men i motsetning til mange av forgjengerne sine, har Trump ikke startet noen kriger.

Han og Pompeo jobbet hardt med det i forhold til Iran gjennom sabotering av atomavtalen og "targeted assassination" av høytstående iranske militære ledere. At ikke Iran gikk på limpinnen med en mer heftig respons er ikke akkurat Trump/Pompeos fortjeneste. Dette kunne lett ha blitt en ny storkrig i Midtøsten.

Ljot

Ljot
21.01.21 09:56

Takk for at du ga meg en god latter til formiddagskaffien!

Ljot

Ljot
21.01.21 10:03
SlimWhitman: Det finnes ikke "vennskap" i geopolitikk, kun interesser. Og 'interesser' er større enn en person. Sto Storbritannia og Frankrike sammen med Russland på samme måte før og etter Brest-Litovsk for eksempel? Burde de ha gjort det?

Det er mye sant i dette. Samtidig tenker jeg at det er forskjell på midlertidige allianser i krigstid og de mer langsiktige og strategiske alliansene som man håper skal føre til fravær av krig. Man bør dog ikke forlove seg med en annen statsmakt, heller ikke ubetinget stå ved deres side slik trådstarter ser ut til å mene.

Heldigvis slapp Norge og de andre vestlige landene å måtte ta stilling til det nå i forhold til USA. Men gitt et scenario hvor Trump hadde fått fire nye år til å rive ned landet og dets allianser tror jeg mange land ville sett seg nødt til å revidere sitt forhold til USA og til å bygge/styrke andre allianser. For allianser trenger vi for å beholde det samfunnssystemet vi har kjært. Alternativet er dystert. 

MorganBlueKane

MorganBlueKane
21.01.21 10:21

Mister_Bister,

Helt enig på Obama - når kandidaten selv blir fortørnet over å ha fått den (før han hadde gjort noe, eller hadde intensjon om å gjøre noe) sier det alt om fraværet av fokus hos Jagland.

Med Trump så beskriver du litt av det jeg kanskje synes er problemet med Vestens, spesielt venstresidens, håndtering av Trump. Trump får velfortjent kritikk for de dårlige valgene eller tåpelighetene han har gjort. Men - så «bortforklarer» vi (venstresiden oftest, men også media og samfunnet generelt) det han får til. Fakta er at han ikke startet noen kriger, den første amerikanske president på lang tid. Fakta. Så «forklarer» vi hvorfor han ikke kan få kreditt for dette, mens    vi lar være å forklare der han feiler? Unfair?

MbK

(Innlegget ble redigert 21.01.21 10:24)

fargerik

fargerik
21.01.21 10:33
Ljot: Takk for at du ga meg en god latter til formiddagskaffien!

Det er snasent når folk oppfatter at et innlegg er humoristisk selv om man ikke skriver en undertekst som forklarer at innlegget inneholder humor ;-)

Evergood Classic i koppen her.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 10:34)

Mister_Bister

Mister_Bister
21.01.21 10:40
MorganBlueKane: Med Trump så beskriver du litt av det jeg kanskje synes er problemet med Vestens, spesielt venstresidens, håndtering av Trump. Trump får velfortjent kritikk for de dårlige valgene eller tåpelighetene han har gjort. Men - så «bortforklarer» vi (venstresiden oftest, men også media og samfunnet generelt) det han får til. Fakta er at han ikke startet noen kriger, den første amerikanske president på lang tid. Fakta. Så «forklarer» vi hvorfor han ikke kan få kreditt for dette, mens    vi lar være å forklare der han feiler? Unfair?

Her kan jeg bare snakke for meg selv. Jeg mener man skal gi kreditt (eller kritikk) for hvordan man har håndtert problemstillinger man faktisk har måttet ta stilling til. Man kan f.eks. med rette gi Trump kritikk for elendig håndtering av pandemien, men man kan ikke bruke Obamas hypotetisk (bedre) håndtering av samme situasjon som målestokk. På samme måte kan man ikke måle Trumps hypotetiske håndtering av 9/11 opp mot den faktiske responsen fra Bush. 

(Innlegget ble redigert 21.01.21 10:43)

toydoll

toydoll
21.01.21 10:43

Har reist mye i USA, fantatisk natur, men that´s it.
Kommer aldri til å "stå" med USA.

Er en skam at vi hiver oss på sanksjoner samme med USA så fort et annet land har et valg som kan kritiseres, hele verden burde samlet satt kraftige sanksjoner mot Trump og hans bedrifter nå.

fargerik

fargerik
21.01.21 12:10
toydoll: hele verden burde samlet satt kraftige sanksjoner mot Trump og hans bedrifter nå.

Vi er nok mange som tenker "Jeg kan bidra litt"  og vil velge bort alt Trump er involvert i i den grad det er mulig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg