Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gjestearbeidere og smitte- hva med oss norske?

NYTT TEMA
GreySerpent

Innlegg: 29280
GreySerpent
21.01.21 20:57
DenSisteBohem: Mine sjåfører fra Latvia og Polen får nøyaktig samme lønn som de norske sjåførene, i tillegg har de fri reise hjem (og tilbake til Norge) når de har sine friperioder.

Altså bedre betalt enn de norske?

Øst-blokk folka som kjørte i samme firma jeg kjørte for, kosta skjorta i drift. Han ene hadde kjørt med kjetting fra Borlaug til Fredrikstad. Den bilen var pen etterpå.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 21:03)

startelver

Innlegg: 71271
startelver
21.01.21 21:18
DenSisteBohem: Du kan ikke kjøre lastebil uten førerkort for lastebil

Tenkte på vanlige sjåførjobber Klasse B.  Pizzabud og lignende. 

Jeg har vurdert å ta lappen for store kjøretøy hvis det finnes et arbeidsmarked for meg , så lenge det ikke står 1000 polakker foran meg i kø. 


startelver

Innlegg: 71271
startelver
21.01.21 21:27

Jeg har også vurdert å kjøre buss, men da må jeg vite at det er jobber som venter før jeg må låne 20000 kr for å ta lappen. 


GreySerpent

Innlegg: 29280
GreySerpent
21.01.21 21:29
startelver: Jeg har også vurdert å kjøre buss, men da må jeg vite at det er jobber som venter før jeg må låne 20000 kr for å ta lappen.

Er det så billig?

farout05

Innlegg: 4093
farout05
21.01.21 21:33
DenSisteBohem: De aller aller fleste arbeidsgivere i Norge følger lover og regler. Her forsøker du å gi inntrykk av at flertallet ikke gjør det.

Også mafiaen som driver næringsvirksomhet har sine papirer i orden, leste du listen over 17 metoder i link ovenfor? Det hindrer ikke at de kan drive med menneskehandel, bedrageri, skatte- og avgiftssvindel....osv.

startelver

Innlegg: 71271
startelver
21.01.21 21:34
GreySerpent: Er det så billig?

Tror man kan søke støtte om det, jeg har hatt lappen siden jeg var 18 og er en stabil fører.  

Det er en mulighet for å omskolere seg helt uten at det krever en omfattende utdannelse. 

farout05

Innlegg: 4093
farout05
21.01.21 21:36
DenSisteBohem: Pisspreik. Mine sjåfører fra Latvia og Polen får nøyaktig samme lønn som de norske sjåførene, i tillegg har de fri reise hjem (og tilbake til Norge) når de har sine friperioder. De jobber 4 uker på og har så 2 uker fri. Selv om det finnes useriøse arbeidsgivere er det ikke sånn at flertallet er sånn selv om du forsøker å gi inntrykk av det. Men dette er jo typisk for EU-motstandere, det skal svartmales så mye som mulig.

Da er vel du en av de seriøse.

Kripos sier at kriminaliteten i arbeidslivet har et enormt omfang i Norge.

farout05

Innlegg: 4093
farout05
21.01.21 21:38
DenSisteBohem: Du vet at vi er inne i en unntakstilstand for tiden? Det er ikke sånn at det til enhver tid har vært 200.000 arbeidsledige her i landet, og det har i flere år omtrent ikke vært mulig å få tak i f. eks. norske sjåfører til vanlige sjåførejobber. Det er stor manko på lastebilsjåfører i Norge og i store deler av Europa. Men dette vet du selvfølgelig, det passer bare ikke inn i din agenda.

Vi har pandemi, vi har 200.000 arbeidsledige, og vi har tusenvis av utenlandske arbeidere i Norge.

Samtidig!

startelver

Innlegg: 71271
startelver
21.01.21 21:42
farout05: Vi har pandemi, vi har 200.000 arbeidsledige, og vi har tusenvis av utenlandske arbeidere i Norge. Samtidig!

Nemlig, mens Ola Nordmann sitter med henda i lomma og blir stemplet av å være dovne og giddaløse.  

Det gjelder heldigvis ikke majoriteten av de som vil jobbe. 

farout05

Innlegg: 4093
farout05
21.01.21 21:47
DenSisteBohem: Du kan ikke kjøre lastebil uten førerkort for lastebil. Hjelper ikke mye med opplæring hvis du ikke har det gitt

Sier du det, utenlandske lastebilsjåfører kjører med falske sertifikater og flere identiteter:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/VmMAV/lastebileierforbundet-utenlandske-sjaafoerer-kjoerer-ulovlig-paa-falske-identiteter

farout05

Innlegg: 4093
farout05
21.01.21 21:53
startelver: Nemlig, mens Ola Nordmann sitter med henda i lomma og blir stemplet av å være dovne og giddaløse.   Det gjelder heldigvis ikke majoriteten av de som vil jobbe.

Ja, hvis myndighetene hadde lagt tilrette for det (regelverk), kunne vi ha hatt langt mindre arbeidledighet.

Men så lenge det normale er at regelverket legger tilrette for invasjon av billig arbeidskraft fra utlandet, får man stor ledighet, samt at færre finner det verdt å ta utdannelse.

Selvsagt vil de aller fleste ha et normalt liv med arbeid og lønn, slik at det er mulig å etablere seg med familie, og tjene opp pensjonspoeng.

farout05

Innlegg: 4093
farout05
21.01.21 21:58
DenSisteBohem: og det har i flere år omtrent ikke vært mulig å få tak i f. eks. norske sjåfører til vanlige sjåførejobber.

Det skyldes jo sosial dumping i transporten, hvor sjåfører bor i bilene over flere uker, og omgår krav til identitet, sertifikater og kjøre- og hviletid.

I noen tilfeller stjeler de diesel fra parkerte kjøretøy natterstid.

Ikke rart at rekrutteringen blant norske sjåfører er dårlig.

Fortsetter trenden vil utlendinger kunne besette samtlige arbeidsplasser i Norge.

startelver

Innlegg: 71271
startelver
21.01.21 22:16
farout05: Ja, hvis myndighetene hadde lagt tilrette for det (regelverk), kunne vi ha hatt langt mindre arbeidledighet. Men så lenge det normale er at regelverket legger tilrette for invasjon av billig arbeidskraft fra utlandet, får man stor ledighet, samt at færre finner det verdt å ta utdannelse.

Hvis man er godt voksen (40+) og må finne et annet yrke, er det mye NAV kunne gjort for å tilrettelegge.  

Lånekassen kan også hjelpe godt voksne med en omskolering.

Men dette er altså en type jobber som ikke krever noe annet at du snakker godt norsk og kan kjøre eller kan jobbe som produksjonsarbeider osv.  

Så lenge vi har bemanningsselskaper som tjener penger på utenlandsk arbeidskraft er det vanskelig å stoppe "mafiaen" hvis myndighetene selv ikke ser problemet. 

farout05

Innlegg: 4093
farout05
21.01.21 22:45
startelver: Så lenge vi har bemanningsselskaper som tjener penger på utenlandsk arbeidskraft er det vanskelig å stoppe "mafiaen" hvis myndighetene selv ikke ser problemet.

Det har du rett i.

Politikerne er kjent med mafia-nettverkene i arbeids- og næringslivet, men har så langt ikke villet gjøre effektive tiltak for å få slutt på forholdet. Kripos sier da også at de føler å ikke bli hørt av politisk hold.

Det er jo omtrentlig ikke noen offentlig debatt om saken, og jeg tror at dersom politikerne setter saken på dagsordenen, så kan dette føre til en offentlig debatt om EØS-avtalen, og det vil ja-partiene på liv og død unngå.

På den måten beskytter politikerne de kriminelle, som stort sett får holde på med sin virksomhet i fred og ro.

startelver

Innlegg: 71271
startelver
21.01.21 22:54
farout05: Det er jo omtrentlig ikke noen offentlig debatt om saken

Savner også en offentlig debatt om de tusenvis av arbeidssøkere som er over en viss alder. 

Det er alltid de unge som står i fokus naturlig nok, men nå har vi en stor generasjon med 40 plussere, og mange har ikke noe annet enn NAV å støtte seg til.

Det er virkelig synd i et land som Norge. 

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:29
GreySerpent: Altså bedre betalt enn de norske?

Du kan jo se det på den måten ja, men de norske får en liten bonus på slutten av året som tilsvarer omtrent det samme, så det er ingen som klager.

Jeg har vært borti samme type sjåfører som han du omtaler, de forsvinner like fort som de kommer. Fordelen med å ha et gjeng med sjåfører fra samme land og omtrent samme sted i det landet er at de gir hverandre god opplæring, og de finner alltid en ny sjåfør når det behøves. Sender også alltid en nå sjåfør på 14 dagers opplæring med en av de eldre. Funker stort sett bra, på 6 år nå er det bare 1 som har vist seg å ikke fungere.

Og brukbart engelsk er et must.

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:37
startelver: Tenkte på vanlige sjåførjobber Klasse B. Pizzabud og lignende.

Der er det ikke noe problem å få jobb så lenge det er noe ledig, men mange budbilfirmaer krever at du skal ha egen bil og at du må registrere eget firma. Det anser jeg som totalt useriøst, og anbefaler definitivt å holde seg unna slike. Og der er det stort sett norske eiere, uten alle disse utenlandske mafiosoene som EU-motstanderen vår fabulerer om.

Det er dessverre veldig dyrt å ta førerkort på vogntog, og det er ikke bare vanlig teorikurs og og kjøring du må gjennom lenger. Jobber finnes det en god del av, men det er vanskelig å komme igang, ihvertfall med grei kjøring. Som nybegynner må du regne med mye jobbing på sene kvelder og netter, den kjøringa som de fleste norske sjåfører ikke vil ha. Til og begynne med kan du ikke regne med noen 9-4 jobb for å si det enkelt.

Men det er etter min mening et fint yrke, selv om vi gamlingene drømmer oss tilbake til glansperioden fra 70- og 80-tallet da det virkelig var mulig å tjene store penger på transport, både for bileier og sjåfør. På tidlig 80-tall var det ikke uvanlig med månedslønninger på 40-45.000 utbetalt, men du måtte jobber for det. Det var ikke så mye regler den gangen, og man kjørte til man følte at man måtte sove, så sov man de timene man hadde behov for, og så kjørte man igjen. I dag er det lovregulert hvor mye du kan kjøre.

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:38
farout05: Også mafiaen som driver næringsvirksomhet har sine papirer i orden, leste du listen over 17 metoder i link ovenfor? Det hindrer ikke at de kan drive med menneskehandel, bedrageri, skatte- og avgiftssvindel....osv.

Du sitter med andre ord her og påstår at det store flertallet av arbeidsgivere er kriminelle? Seriøst?

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:40
farout05: Sier du det, utenlandske lastebilsjåfører kjører med falske sertifikater og flere identiteter:

Jeg snakker om norske jobber. At det finnes kjeltringer i utlandet er det da ingen som nekter for.

Hvorfor må du hele tiden ty til stråmenn?

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:42
farout05: Vi har pandemi, vi har 200.000 arbeidsledige, og vi har tusenvis av utenlandske arbeidere i Norge.

Hvor mange arbeidsledige var det før pandemien, særlig innen de yrkene der det i dag er mange utenlandske arbeidere?

Jeg har søkt etter norske sjåfører i hele perioden fra 2010 til 2020, men det er omtrent umulig å finne norske sjåfører som er villige til å kjøre kvelder og netter. Så hvor skal jeg da ta sjåførene jeg trenger fra?

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:43
farout05: Det skyldes jo sosial dumping i transporten, hvor sjåfører bor i bilene over flere uker, og omgår krav til identitet, sertifikater og kjøre- og hviletid.

I norske transportselskaper? Altså hos norske transportører? Tullprat.

GaiusMariusSPQR

Innlegg: 231
GaiusMariusSPQR
21.01.21 23:44
startelver: Det er en myte at alle nordmenn er så jævla slappe.

Arbeidsgiverne er uenige, det er derfor de henter inn gjestearbeidere

Farmer

Innlegg: 2377
Farmer
21.01.21 23:44

Bohemen: Min bedrift hadde samme problemet som du nevner vedrørende manglende norske fagarbeidere for noen år siden. Men vi var også missfornøyd med en god del av de østeuropeiske arbeidstakerne, da mange av dem sliter med og ta nok ansvar og eierskap til jobben.

Vi måtte tenke litt nytt, og gjøre noen litt kostbare tiltak. Men etter hvert fikk vi en stabil norsk arbeidsstyrke som trives og blir værende i bedriften

Vi tjener mere på dette, en hva vi gjorde før med mye utenlandsk arbeidskraft. Vi ble heller ikke råket av corona, så dette har nok lønt seg i det lange perspektiv. 

GaiusMariusSPQR

Innlegg: 231
GaiusMariusSPQR
21.01.21 23:46
farout05: Lurer på hvilket annet land med drøye 5 millioner innbyggere har 200.000 arbeidsledige, mens tusenvis av arbeidere hentes fra andre land og fyller jobbene?

De fleste velfungerende vestlige land henter arbeidsinnvandrere. Har dei kke kompetansen eller motivasjonen arb.giverne trenger, betyr det ingenting at det er ledige her hjemme, de vil fortsatt måtte se utenlands for å finne dem de trenger.

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:47
startelver: Så lenge vi har bemanningsselskaper som tjener penger på utenlandsk arbeidskraft er det vanskelig å stoppe "mafiaen" hvis myndighetene selv ikke ser problemet.

Bare til info så er ingen av mine sjåfører hentet via bemanningsselskaper, og det er heller ingen av de jeg kjenner godt i denne bransjen som har gjort det. Alle jeg vet om er ansatt på vanlige norske betingelser, og de får alle sammen minst norsk tarifflønn, de fleste tjener mer pga diverse tillegg.

Det eneste "norske" transportselskapet jeg vet om som har operert på den måten var den slovakiske avdelingen til Bring, selskapet som Posten fikk lov til å etablere i Slovakia av den rødgrønne regjeringen. De kjørte innenriks i Norge med slovakiske biler med slovakiske sjåfører med slovakiske lønninger. Altså staten Norge.

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:52
startelver: Savner også en offentlig debatt om de tusenvis av arbeidssøkere som er over en viss alder. Det er alltid de unge som står i fokus naturlig nok, men nå har vi en stor generasjon med 40 plussere, og mange har ikke noe annet enn NAV å støtte seg til. Det er virkelig synd i et land som Norge.

Her er det ikke vanskelig å være enig med deg. Jeg har som nevnt 4 norske sjåfører, og de er alle godt over 40, dvs de er alle over 50 med lang erfaring. I transportbransjen ville du ikke hatt problemer med å få jobb med litt erfaring, men som jeg skrev lenger oppe er det dessverre litt vanskelig å komme inn som nybegynner, selv om alle skjønner at man må begynne et sted.

Jeg har hatt 3 lærlinger så langt, fine norske gutter som har fungert veldig bra, men dessverre ville de ikke fortsette med kvelds- og nattjobbing etter læretiden. Vurderer uansett å ta inn en ny til høsten igjen, men det kommer litt an på hvordan ting utvikler seg fremover.

DenSisteBohem

Innlegg: 63660
DenSisteBohem
21.01.21 23:53
Farmer: Bohemen: Min bedrift hadde samme problemet som du nevner vedrørende manglende norske fagarbeidere for noen år siden. Men vi var også missfornøyd med en god del av de østeuropeiske arbeidstakerne, da mange av dem sliter med og ta nok ansvar og eierskap til jobben.

Får jeg spørre hvilken bransje det er snakk om? Jeg har med veldig få unntak ikke vært borte i det problemet i transportbransjen.

startelver

Innlegg: 71271
startelver
21.01.21 23:59
DenSisteBohem: Jeg har som nevnt 4 norske sjåfører, og de er alle godt over 40, dvs de er alle over 50 med lang erfaring. I transportbransjen ville du ikke hatt problemer med å få jobb med litt erfaring, men som jeg skrev lenger oppe er det dessverre litt vanskelig å komme inn som nybegynner, selv om alle skjønner at man må begynne et sted.

Akkurat ja, trenger antageligvis å kjenne noen i bransjen for å få lov til å komme i gang. 

Men som sagt, hvis myndighetene tilrettelegger litt er det sikkert mulig å få nordmenn ut i noen av disse jobbene.  

Rainmaker

Innlegg: 57153
Rainmaker
22.01.21 09:42
startelver: Det er krav til minimumslønn i Norge

Generelt er det ikke det, nei.

Vår "minstelønn" settes mer defacto av velferdsstaten og det sikkerhetsnettet vi har der.

Ellers så er det vel knappe dusinet bransjer som har almengjorte tariffavtaler.

Rainmaker

Innlegg: 57153
Rainmaker
22.01.21 09:46
DenSisteBohem: Som sagt, over halvparten forsvant igjen iløpet av den første uka ifølge jordbærbøndene selv.

Kanskje ikke så rart, når man ser lønna. 123 kr/tme.

Til sammenlikning er det omtrent det samme som jeg hadde pr time i sommerjobben jeg hadde som ufaglært i byggebransjen for ca 20 år siden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg