Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Så er AUF igang igjen

NYTT TEMA
DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.01.21 18:15

For noen år siden var det en del unge her sørpå som følte seg lurt inn i AUF, og nå er de jaggu meg tatt med buksene nede enda en gang, denne gangen i Trondheim. Nok en gang har de bevisst utelatt å fortelle av man blir medlem i disse kampanjene de driver med, istedenfor lot de denne gangen som at det var en underskriftskampanje mot fraværsgrensen. De unge måtte betale en tier, men det ble ikke opplyst om at det var for å nli medlem.

Så ser man at AUF i Oslo muligens nok en gang har fått uberettiget støtte, og det er ikke småpenger det dreier seg om, de har de siste tre årene fått over en million kroner totalt. De har som i Trondheim hatt (og har) en rekke såkalte tikronersmedlemmer, men disse skal ikke telles med når det søkes om støtte, og et av kravene er at minst 60% av medlemsmassen skal være "ekte" medlemmer, der kravet er at kontingenten er minst 50 kroner i året. For AUF har prosenten på disse ligger på 27% (2019), 28% (2018) og 25% (2017).

AUF hevder å ha handlet i god tro, og skyver all skyld over på kommunen som faktisk har gitt støtten, men hvorfor sende de i det hele tatt inn søknader når de burde ha visst at de ikke kvalifiserte til støtte? De fraskriver seg enhver skyld for det som har skjedd, men jeg mener at det blir for lettvint. Det er godt mulig at AP-styrte Oslo har sett litt gjennom fingrene på søknadene fra sin egen ungdomsorganisasjon, men jeg mener at det ikke kan frikjenne AUF fra skyld. Disse pengene bør Oslo kommune kreve tilbakebetalt.

Forøvrig er visstnok AUF den eneste av de politiske ungdomsorganisasjonene i Oslo som har slike tikroners medlemsskap.

Langveg

Langveg
21.01.21 18:21

Kvifor i all verda skal ein gje statsstøtte til poltiiske parti og til ungomsorganisasjonane deira? Kan nokon svara på det? 

Er demokratiet så skrøpeleg at  det  må gå på ein salgs uføretrygd? 

TheBracket

TheBracket
21.01.21 19:45

De eier ikke skam. 

riksen77

riksen77
21.01.21 20:00

Er jo flott at fremtidens politikere viser så utrolig god dømmekraft. Spesielt når vi tenker på at de hadde en STOR skandale med lignende saker for bare noen år siden.  Utrolig. 

Benkeslitern

Benkeslitern
21.01.21 22:20
DenSisteBohem: kommunen

Her mener jeg det er kommunen som må få kritikk, for hvis jeg har forstått dette riktig, så har AUF oppgitt riktige tall i søknaden sin, og fått utbetalt støtten selv om de ikke kvalifiserte til det.

Litt merke at de leverer en søknad når de vet at søknaden burde bli avvist, men enda merkeligere at kommunen godkjenner søknaden når det er klokkeklart at søknaden etter regelverket ikke skal godkjennes.

Umiddelbart kan det virke som avtalt korrupsjon/kameraderi....

malacay3

malacay3
21.01.21 23:12

Gjentar meg selv for hundrede gang, men dette organisasjonstøttetullet må opphøre. Nå er det AUF (igjen), det var Født Fri, det har vært den Katolske kirken, Svenska kyrkan, SOS Rasisme, Noregs Målag, etc. etc. etc. 

Og selvfølgelig tar man bare toppen av isfjellet. Hvorfor i all verden skal man få offentlig støtte fordi man er en organisasjon ? Det er så idiotisk att halvparten kunne vært nok.

Og støtten er så gunstig at man alltid vil gå så nærme grensen som mulig. 

Kutt ut hele ordningen, og innfør heller en type offentlig gravferdsstøtte dersom det viktigste er at de pårørende trenger ett eller annet gravferdsted å gå til når noen har lagt inn årene.

Malacay

fruitman

fruitman
21.01.21 23:28

AUF igjen. Husker de drev med akkurat det samme på videregående der jeg gikk rundt 2012, så tydeligvis utbredt. Søppelorg for tapere. 

(Innlegget ble redigert 21.01.21 23:31)

Garindan

Garindan
21.01.21 23:45
DenSisteBohem: AUF hevder å ha handlet i god tro, og skyver all skyld over på kommunen som faktisk har gitt støtten, men hvorfor sende de i det hele tatt inn søknader når de burde ha visst at de ikke kvalifiserte til støtte?

Regner med at AUF har "tjenere" innad i kommunen som bevilger dette, selv om det ikke er berettiget. De sier vel bare "send inn søknaden, så ordner vi resten", samme om søknaden oppfyller kravene eller ikke. Klart det er litt kjipt når dette blir gått nærmere etter i sømmene da. Sånn jeg ser det så er det noen utro/korrupte  tjenere i kommunen som må stå til ansvar for dette.

Garindan

Garindan
21.01.21 23:46
Benkeslitern: Her mener jeg det er kommunen som må få kritikk, for hvis jeg har forstått dette riktig, så har AUF oppgitt riktige tall i søknaden sin, og fått utbetalt støtten selv om de ikke kvalifiserte til det. Litt merke at de leverer en søknad når de vet at søknaden burde bli avvist, men enda merkeligere at kommunen godkjenner søknaden når det er klokkeklart at søknaden etter regelverket ikke skal godkjennes. Umiddelbart kan det virke som avtalt korrupsjon/kameraderi....

Ja, nettopp.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
22.01.21 13:12
malacay3: Kutt ut hele ordningen

Enig. Jeg mener at ingen organisasjoner eller politisk parti skal ha statsstøtte. De får klare seg med medlemsavgifter og frivillige donasjoner. Også all støtte til religion, enten det er kristne, muslimer eller annet bør opphøre. 

Everenga

Everenga
22.01.21 13:15
malacay3: Og selvfølgelig tar man bare toppen av isfjellet. Hvorfor i all verden skal man få offentlig støtte fordi man er en organisasjon ? Det er så idiotisk att halvparten kunne vært nok.

Veldig vanskelig å være uenig i dette. Hvordan er dette i andre europeiske land? Vi har vel rekorden i organisasjonsliv og det er vel i stor grad fordi det er ansett som et offentlig ansvar å bevilge penger til det, uvisst av hvilken grunn. 

Strå

Strå
22.01.21 15:01

Jeg fatter ikke hvorfor politiske organisasjoner og trossamfunn får støtte i det hele tatt. Politikk og tro burde klare å finansiere seg selv.

vif_support

vif_support
22.01.21 15:43
DenSisteBohem: For noen år siden var det en del unge her sørpå som følte seg lurt inn i AUF

Kan det hende at 'lokkemannen' i Oslo faktisk er Støre på jakt etter nye medlemmer ;)

Cabal

Cabal
22.01.21 16:14
DenSisteBohem: Forøvrig er visstnok AUF den eneste av de politiske ungdomsorganisasjonene i Oslo som har slike tikroners medlemsskap.

Dette må da være overlagt juks og bedrag?

Arrcab

Arrcab
22.01.21 19:53
DenSisteBohem: Forøvrig er visstnok AUF den eneste av de politiske ungdomsorganisasjonene i Oslo som har slike tikroners medlemsskap.

Hvorfor ti kroner, hvorfor ikke en krone? Dette er rent bondefangeri av naive barn, og likner mer på en underskriftskampanje for saka. 

(Innlegget ble redigert 22.01.21 19:54)

vif_support

vif_support
22.01.21 19:58
Arrcab: Hvorfor ti kroner, hvorfor ikke en krone?

Det var vel set Stratosen kostet. 'Vervet av AUF: − Jeg fikk Stratos, men bare hvis jeg betalte

Så ser du Jonas med en Stratos bør du kanskje gå en annen vei ;)

(Innlegget ble redigert 22.01.21 19:59)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
22.01.21 22:05
Cabal: Dette må da være overlagt juks og bedrag?

Tja, de legger jo all skyld på Oslo kommune selv om de samtidig innrømmer at de visste at de ikke oppfyller kravene. Denne saken lukter.

Arrcab

Arrcab
22.01.21 22:38
vif_support: Det var vel set Stratosen kostet. 'Vervet av AUF: − Jeg fikk Stratos, men bare hvis jeg betalte'

Stratos er nok ikke tilfeldig valgt. Rundt Youngstorget i Oslo ligger hovedkvarteret til LO, og Folketeaterbygningen, Arbeiderpartiets gamle høyborg, med avholdsrestaurant Stratos på toppen.

Videoseven

Videoseven
23.01.21 10:24
Langveg: Kvifor i all verda skal ein gje statsstøtte til poltiiske parti og til ungomsorganisasjonane deira? Kan nokon svara på det?  Er demokratiet så skrøpeleg at  det  må gå på ein salgs uføretrygd?

Du snakker om tyver som utnytter organisasjonstøtten fra skattebetalerne. Dette er skattepenger som kunne vært brukt på nyttige formål.

AUF henter ut flere hundre kroner av skattebetalere for hver av disse falske medlemmene. Samtidig kan de bruke disse "medlemmene" som press mot andre grupperinger innad i partiorganisasjonen for å få mer makt. "se hvor store vi er".

Organisasjonsstøtten generelt skulle vært fjernet for alle medlemmer over 18 år.

De religiøse organisasjonene er de verste.

Fra 2018 til 2019 økte den statlige støtten per medlem fra 543 til 589 kroner.

Justice 96

Justice 96
05.02.21 16:57

For et rottereir AP er:

------

Torsdag slo Oslo kommune fast at AUF har fått nesten 1,5 millioner på feil grunnlag. Kulturetaten tok på seg mye av ansvaret for at ungdomsorganisasjonen fikk for mye utbetalt. Nå kan VG avdekke at Oslo AUF selv oppga feil medlemstall to år på rad – og fikk firedoblet støtten.

De mest sentrale aktørene bak søknadene med feil medlemstall – to tidligere fylkessekretærer og en tidligere leder i Oslo AUF – vil ikke svare på spørsmål om funnene eller la seg intervjue av VG.

Fylkessekretæren som signerte og leverte søknaden med feil medlemstall i 2017, heter Henrik Dahl Jacobsen (23) og er nå bystyrerepresentant for Ap. Jacobsen er medlem i Kultur- og utdanningsutvalget, den samme komiteen som nå diskuterer om AUFs feilaktige støtte skal få konsekvenser.

Sentralstyremedlem i AUF, Agnes Viljugrein, ledet Oslo-laget de to årene søknadene med feil medlemstall ble sendt. Hun er nå nestleder i bydelsutvalget i Gamle Oslo, og står på 7. plass på Oslo Aps stortingsliste. Viljugrein bekrefter å ha mottatt spørsmål fra VG, men har ikke svart på dem.

(Innlegget ble redigert 05.02.21 17:02)

Slikkepott

Slikkepott
05.02.21 17:25
Justice 96: men har ikke svart på dem.

Lurt

Hansaguden

Hansaguden
05.02.21 17:30
DenSisteBohem: Tja, de legger jo all skyld på Oslo kommune selv om de samtidig innrømmer at de visste at de ikke oppfyller kravene. Denne saken lukter.

Forutsetter selvsagt at beløpet må tilbakebetales, selv om stratosen er spist opp.

esoxlusius

esoxlusius
05.02.21 19:41

Tenk im AUF hadde hatt ansvaret for opptellingen av stemmene ved neste stortingsvalg. Da hadde AP fått over 50 % av stemmene. Og Frp hadde vært ute av stortinget.

daskedusken

daskedusken
05.02.21 20:26

Dette har AUF drevet med i (minst) 20 år, og til stadighet blitt tatt for. Har tydeligvis NULL konsekvenser at man er en kronisk bandittorganisasjon.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
05.02.21 21:44
Hansaguden: Forutsetter selvsagt at beløpet må tilbakebetales, selv om stratosen er spist opp.

Vi får se, siden det er AP som styrer i Oslo vil det ikke forundre meg det minste dersom de finner en kreativ løsning.

Forøvrig er det litt interessant at venstresiden med et hederlig unntak er totalt fraværende her. Ingen Einar, ingen bror, ingen fargerik og ingen ulefos. Tror du de ville vært like fraværende dersom det her hadde vært snakk om UH eller FPU?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
05.02.21 23:15
Cabal: Dette må da være overlagt juks og bedrag?

Nå kommer det frem at AUF for årene 2017 og 2018 har oppgitt falske tall i søknadene.

Selvfølgelig nekter de som sendte inn søknadene å svare på spørsmål fra VG. Den ene sitter i dag i bystyret for AP, av alle ting i nettopp Kultur- og Utdanningsutvalget som er de som skal behandle denne saken videre, den andre er nå nestleder i bydelsutvalget i Gamle Oslo, og står på 7. plass på Oslo Aps stortingsliste.

Dette ser jo mer og mer ut til å være bevisst svindel, og det må få konsekvenser. Agnes Viljugrein og Henrik Dahl Jacobsen bør vel anmeldes, og støtten de har fått på falskt grunnlag må kreves tilbakebetalt umiddelbart.

Det virker ikke som at AUF har lært noe som helst av tidligere saker.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
08.02.21 11:06
DenSisteBohem: Nå kommer det frem at AUF for årene 2017 og 2018 har oppgitt falske tall i søknadene. Selvfølgelig nekter de som sendte inn søknadene å svare på spørsmål fra VG. Den ene sitter i dag i bystyret for AP, av alle ting i nettopp Kultur- og Utdanningsutvalget som er de som skal behandle denne saken videre, den andre er nå nestleder i bydelsutvalget i Gamle Oslo, og står på 7. plass på Oslo Aps stortingsliste. Dette ser jo mer og mer ut til å være bevisst svindel, og det må få konsekvenser. Agnes Viljugrein og Henrik Dahl Jacobsen bør vel anmeldes, og støtten de har fått på falskt grunnlag må kreves tilbakebetalt umiddelbart. Det virker ikke som at AUF har lært noe som helst av tidligere saker.

Stemmer det som her kommer fram og det er bevisst svindel så bør det jo straks opprettes straffesaker mot de som har bedrevet svindelen. Sinnsvakt at de ikke har lært en tøddel fra sist.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg