Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overtidseksplosjonen i FHI

NYTT TEMA
ehall

ehall
26.01.21 23:59
fargerik: BAH! Du vet utmerket godt at de vanlige arbeiderne i FHI ikke er direktører. Dessuten har ikke overtidsbetaling noe med saken å gjøre.

Da burde du ikke nevne at Direktør Stoltenberg sier "Jeg har selv jobbet alt for mye overtid...gratis". Er du som blandet det inn i saken.

ehall

ehall
26.01.21 23:59
fargerik: Som sagt fikk regjeringen mange advarsler i god tid, men fortsatte å kutte. Fagfolk har advart, forskere har advart, WHO har advart, de ansatte har advart, opposisjonen har advart. For døve ører.

Hvor mange offentlig ansatte må til for at dere skal blir fornøyd? 100%? Den offentlig sektor øser ut noe helt vanvittig og totalt uten bærekraft, men regjeringen burde satt inn penger der det egentlig er behov. Og jeg er enig at de bommer her, nå har vi snart hatt pandemi i et år, og fortsatt evner ikke regjeringen og kommunene å ha nok ansatte på de riktige stedene for å takle pandemien.

(Innlegget ble redigert 27.01.21 00:03)

Ljot

Ljot
27.01.21 07:54
fargerik: Jeg tar for gitt at nøyaktig den samme kritikken ville kommet (spesielt fra dere på høyresiden) dersom hypotetisk Jens Stoltenberg og de rødgrønne hadde vært ansvarlige for de samme kuttene og på samme måte hatt ansvaret for at FHI var så dårlig rustet når den varslede pandemien kom. Det er selvfølgelig leit for regjeringen å oppleve at dette får såpass fokus nå i et valgår, men slikt er ikke mulig å stoppe.

Med fare for å gjenta meg selv - jeg tror jeg etterhvert har vært ganske tydelig på at jeg ville holdt en rødgrønn regjering til akkurat den samme standard som den sittende regjeringen. Forskjellen i disse to konstellasjonenes evne til å levere den politikken jeg ønsker er uansett marginal. Hovedpoenget her er at det er urealistisk, sannsynligvis uønsket, at FHI skulle vært bemannet til et nivå som kunne håndtert en slik ekstraordinær og langvarig situasjon på strak arm, uten nevneverdig bruk av overtid.

Forøvrig - dere på høyresiden? Må alt tvinges inn i Den Evige Kampen? Fremstår jeg som en politisk fotballsupporter?

Jeg lener meg ellers mer og mer i den retning at det kunne vært sunt med en maktavløsning nå. Solberg, Høie og en del andre ledende høirepolitikere fremstår mer og mer som autoritære og kontrollerende formynderspirer. Ikke at jeg tror Støre med et haleheng av sinte bønder og millitante grønne mennesker ville vært det spor bedre. Men de starter iallefall på bar bakke der dagens regjering har kokt frosken i over syv år nå.

engafever

engafever
27.01.21 08:21
DavidSkruiz: De fikk advarsler mot Corona mener du? Tror ikke det hadde hjulpet med noen 100 flere stillinger i siste liten. Vi har skaffet oss tid til å gjøre alt av nødvendige tiltak. Uansett, er vi de beste i verden :) Vi har klart oss best av alle, både sykdom/dødsfall, og inngripen av sivile liv.

Verden ble ikke advart mot Corona spesielt, men mot pandemier generelt. Og mot å redusere beredskapen.

"Nå får vi også tydelig demonstrert det eksperter tidligere har påpekt: Det er langt mer effektivt og kostnadsbesparende å bygge et vern mot katastrofale pandemier enn å reagere i ettertid."

Verden ble advart

Det kan bli det samme med matsikkerhet hvor ansvarlig statsråd (Frp) svarte at det ikke var noe å bekymre seg for, for mat kan vi importere. Men om import ikke lar seg gjøre..men det er en annen sak. 

ulefos

ulefos
27.01.21 08:51
Ljot: Fremstår jeg som en politisk fotballsupporter?

svar:Ja

Ljot

Ljot
27.01.21 09:22
engafever: Verden ble ikke advart mot Corona spesielt, men mot pandemier generelt. Og mot å redusere beredskapen. "Nå får vi også tydelig demonstrert det eksperter tidligere har påpekt: Det er langt mer effektivt og kostnadsbesparende å bygge et vern mot katastrofale pandemier enn å reagere i ettertid." Verden ble advart Det kan bli det samme med matsikkerhet hvor ansvarlig statsråd (Frp) svarte at det ikke var noe å bekymre seg for, for mat kan vi importere. Men om import ikke lar seg gjøre..men det er en annen sak.

Det er naturlig at det blir en beredskapsdebatt i etterkant av denne pandemien. Både med hensyn til dimensjonering av instanser som FHI og med hensyn til lagre av f eks smittevernsutstyr. Beredskaptankegang er forøvrig et felt det samlede politiske miljøet den siste mannsalderen har feilet i å levere på. Et av de verste eksemplene er det du peker på. FrP-statsråden som mente det ikke var nøye med egenforsyning og kriselager fordi man 'bare kunne importere mat' i en krisesituasjon. Hvor korttenkt går det egentlig an å bli?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
27.01.21 09:28
ulefos: lol

I 2012 var det 1.763.265 pasientbehandlinger på norske sykehus.
I 2019 var det 1.987.263 pasientbehandlinger på norske sykehus.

Det er en økning på 224.000 behandlinger det, og det forsøker du å le bort.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
27.01.21 09:29
ulefos: svar:Ja

Og du fremstår som det desidert største partipapegøyen her inne.

engafever

engafever
27.01.21 14:07
Ljot: Det er naturlig at det blir en beredskapsdebatt i etterkant av denne pandemien. Både med hensyn til dimensjonering av instanser som FHI og med hensyn til lagre av f eks smittevernsutstyr. Beredskaptankegang er forøvrig et felt det samlede politiske miljøet den siste mannsalderen har feilet i å levere på. Et av de verste eksemplene er det du peker på. FrP-statsråden som mente det ikke var nøye med egenforsyning og kriselager fordi man 'bare kunne importere mat' i en krisesituasjon. Hvor korttenkt går det egentlig an å bli?

Ja, det er naturlig at det blir en debatt om beredskap og det har også flere politikere meldt. Synd er det, at dette må nye generasjoner lære igjen og igjen. Men, kanskje man lærer en gang for alle nå da? 

Makro1

Makro1
27.01.21 15:30
fargerik: Arbeidstilsynet oppretter visst tilsynssak mot Folkehelseinstituttet på grunn av fryktelig mange brudd på arbeidsmiljøloven i 2020. Dette er interessant, og fortjener en oppklaringstråd. Hvem har ansvaret, og hvem skal få kritikk? Jeg har selvfølgelig mine tanker. Og det er at det er regjeringens ansvar. Noen som har andre meninger om andre som heller skal kritiseres?

De som står bak arbeidsmiljøloven bør "tas".

Jeg er glad for all innsats som gjøres mot denne pandemien. Selv om det strider mot tullete regler. Men for noen er det sikkert viktigere at folk hviler enn at de kjemper mot pandemien...

Solvgutt1

Solvgutt1
27.01.21 15:32
ulefos: svar:Ja

Ærlig spørsmål: Du vet at du er en av de verste, minst nyanserte "fotballsupporter"-debattantene her inne, sant?

fargerik

fargerik
27.01.21 15:37
Makro1: De som står bak arbeidsmiljøloven bør "tas".

Det er notert. Betyr det at vi dermed også f. eks. skal glemme bruddene på AML i Trondheim og Oslo? Du vet det som har gitt så mange tråder i VGD?

(Innlegget ble redigert 27.01.21 15:38)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
27.01.21 16:09
fargerik: Det er notert. Betyr det at vi dermed også f. eks. skal glemme bruddene på AML i Trondheim og Oslo? Du vet det som har gitt så mange tråder i VGD?

Selv du forstår at det er en viss forskjell på renholdsetaten i Oslo og FHI i en krisesituasjon som den vi nå har hatt i snart et år? Jeg håper ihvertfall at du forstår det.

Makro1

Makro1
27.01.21 16:10
fargerik: Det er notert. Betyr det at vi dermed også f. eks. skal glemme bruddene på AML i Trondheim og Oslo? Du vet det som har gitt så mange tråder i VGD?

I Oslo kommune ble en privat aktør tatt svært hardt for slike brudd. Da må selvfølgelig det samme regelverket gjelde for kommunens ansvarlige også. Siden kommen selv valgte å "kjøl-hale" denne private aktøren. Jeg regner derfor med at Lan allerde står klar til å ta sin straff. Hvis ikke Oslo kommune hadde tatt denne private aktøren så hardt, hadde jeg heller ikke hat noe som helst problem med å la Lan slippe unna. Så her er det kommunen selv som har lagt lista.

Saken i Trondheim kjenner jeg ikke til så godt. Men mitt syn der også kan du utlede fra det jeg har ment om Oslo.

Uansett så mener jeg denne arbeidsmiljøloven er flott for sarte sjeler og folk som balanserer på grensen mellom alvorlig sykdom og å være arbeidsfør. Vanlige folk tåler å jobbe mye mer enn det arbeidsmiljøloven tillater.

Men ut fra sykdomsstatistikk er vi jo verdens sykeste folk her i Norge, så loven ble nok laget ut fra denne bevisstheten...

(Innlegget ble redigert 27.01.21 16:11)

Arrcab

Arrcab
27.01.21 16:15
engafever: Ja, det er naturlig at det blir en debatt om beredskap og det har også flere politikere meldt. Synd er det, at dette må nye generasjoner lære igjen og igjen. Men, kanskje man lærer en gang for alle nå da?

Slik er det, og slik vil det fortsatt være, når støvet etter denne pandemien har lagt seg.
Beredskap er "kjedelige saker", øvelse, planer, dokumenter, samordning av etater osv, osv, og det prioriteres gjerne ned, når hverdagen kommer.
Vi har et helt direktorat med hundrevis av ansatte, som server kommuner, fylker, og en rekke andre viktige samfunnsfunksjoner  med tilbud om informasjon, kursing og hjelp med oppdatering av planer og rutiner, men interessen er neppe særlig pårengende i hverdagen.  

ulefos

ulefos
27.01.21 16:37
DenSisteBohem: I 2012 var det 1.763.265 pasientbehandlinger på norske sykehus.
I 2019 var det 1.987.263 pasientbehandlinger på norske sykehus. Det er en økning på 224.000 behandlinger det, og det forsøker du å le bort.

slik kan det gå når de endrer beregningsmåten

Solvgutt1

Solvgutt1
27.01.21 16:39
fargerik: Mener du det er for tidlig? I så fall tar du feil. Kritikken av regjeringen kom lenge før pandemien kom. Det står respekt av at Camilla Stoltenberg ikke sier "Hva var det vi sa?"....men jeg antar hun verker etter å komme med et stikk. (edit...det har hun vel faktisk gjort..."Jeg har selv jobbet alt for mye overtid...gratis")

Jeg mener det er en selvfølge at AML ikke følges av FHI og Hdir midt i en pandemi. Det hadde skjedd under enhver regjering.

(Innlegget ble redigert 27.01.21 16:40)

fargerik

fargerik
27.01.21 16:52
Solvgutt1: Jeg mener det er en selvfølge at AML ikke følges av FHI og Hdir midt i en pandemi. Det hadde skjedd under enhver regjering.

Vi får se. Det er dog ikke"enhver regjering" som har hatt makt siden 2013 og har stått bak ostehøvelkuttene som har rammet bl. a. FHI.

Det er selvfølgelig ikke slik at det er en selvfølge at AML skal kunne brytes. Loven er loven. Og loven er lik for alle.

Jeg er klar over at visse vil liberalisere og uthule loven, men det har fremdeles ikke skjedd. Ikke en gang etter snart åtte år med Høyre, FrP, Venstre og KrF med stortingsflertall.

(Innlegget ble redigert 27.01.21 16:56)

Solvgutt1

Solvgutt1
27.01.21 17:00
fargerik: Vi får se. Det er dog ikke"enhver regjering" som har hatt makt siden 2013 og har stått bak ostehøvelkuttene som har rammet bl. a. FHI. Det er selvfølgelig ikke slik at det er en selvfølge at AML skal kunne brytes. Loven er loven. Og loven er lik for alle. Jeg er klar over at visse vil liberalisere og uthule loven, men det har fremdeles ikke skjedd. Ikke en gang etter snart åtte år med Høyre, FrP, Venstre og KrF med stortingsflertall.

Bruddene på AML skyldes en ekstraordinær pandemi. Ikke reformer og kutt.

Skulle likt å se Gahr Støre nekte FHI å la sine ansatte jobbe for mye overtid midt i koronapandemien. Det ser jeg for meg.

(Innlegget ble redigert 27.01.21 17:00)

KingAnderson

KingAnderson
27.01.21 17:21
fargerik: Det er selvfølgelig ikke slik at det er en selvfølge at AML skal kunne brytes. Loven er loven. Og loven er lik for alle.

Nå er det slik at disse ansatte jobber mye overtid fordi vi har en verdensomspennende pandemi som vi ikke har under kontroll enda. Og det finnes så vidt jeg husker regler for unntak av AML i det norske regelverket. Vil tro at det å bekjempe et virus som lammer norsk økonomi, som dreper mennesker i tillegg til mange andre ulemper er nok til å komme under disse unntakene.

fargerik

fargerik
27.01.21 17:37
KingAnderson: Nå er det slik at disse ansatte jobber mye overtid fordi vi har en verdensomspennende pandemi som vi ikke har under kontroll enda. Og det finnes så vidt jeg husker regler for unntak av AML i det norske regelverket. Vil tro at det å bekjempe et virus som lammer norsk økonomi, som dreper mennesker i tillegg til mange andre ulemper er nok til å komme under disse unntakene.

Arbeidstilsynet er vel ute etter å gå til bunns og finne ut de bakenforliggende årsakene, på samme måte som det er blitt gjort med f. eks. Røde Rita og Lan.

Er det ikke noe grunn til kritikk, vil det ikke bli noen stor sak av det denne gangen heller.

Men jeg ser ikke bort i fra at det kan komme en debatt i ettertid rundt regjeringens kuttpolitikk. Ostehøvelkuttene har jo rammet flere andre enn bare FHI.

For alt jeg vet, kan det jo godt tenkes at arbeidstilsynet vil konkludere med at FHI er blitt styrket ved hjelp av ostehøvelkutt. Den som lever får se.

Arbeidstilsynet hadde jo en tilsynssak mot Lan i 2019, og etter det har det vært tyst om saken. Hva fant de ut? Jeg aner ikke.

(Innlegget ble redigert 27.01.21 17:44)

Solvgutt1

Solvgutt1
27.01.21 17:41

Arbeidstilsynet kommer ikke til å vurdere effekten av regjeringens kutt. Det er ikke deres jobb. De skal vurdere om FHI har fulgt loven og om det er gyldige grunner til å gå vekk fra den der de ikke har gjort det.

fargerik

fargerik
27.01.21 17:45
Solvgutt1: Arbeidstilsynet kommer ikke til å vurdere effekten av regjeringens kutt. Det er ikke deres jobb. De skal vurdere om FHI har fulgt loven og om det er gyldige grunner til å gå vekk fra den der de ikke har gjort det.

OK. Da er det jo bare en formalitet, da. Nok en sak vil gå inn i glemselen.

farout05

farout05
27.01.21 17:57
ehall: Hvor mange offentlig ansatte må til for at dere skal blir fornøyd?

Det er vel nok når jobben blir gjort, tenker jeg.

KingAnderson

KingAnderson
27.01.21 17:59
fargerik: Da er det jo bare en formalitet, da.

Ja, alt annet vil overraske veldig.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
27.01.21 18:31
ulefos: slik kan det gå når de endrer beregningsmåten

Selvfølgelig... Antall behandlinger kan man jo selvfølgelig jukse med...

Du er rett og slett ikke sann.

ehall

ehall
27.01.21 21:05
Makro1: Uansett så mener jeg denne arbeidsmiljøloven er flott for sarte sjeler og folk som balanserer på grensen mellom alvorlig sykdom og å være arbeidsfør. Vanlige folk tåler å jobbe mye mer enn det arbeidsmiljøloven tillater. Men ut fra sykdomsstatistikk er vi jo verdens sykeste folk her i Norge, så loven ble nok laget ut fra denne bevisstheten...

Nettopp. Om man ikke klarer å jobbe mer enn AML må man være syk. Men den er laget for at Den Gode Stat skal passe på oss, vi sarte nordmenn klarer ikke det selv.

Rainmaker

Rainmaker
28.01.21 10:44
fargerik: Vi får se. Det er dog ikke"enhver regjering" som har hatt makt siden 2013 og har stått bak ostehøvelkuttene som har rammet bl. a. FHI.

ABE er en håpløs måte å innføre kutt på.

Samtidig som Stortinget utvider oppgavene til offentlig sektor pålegges et ostehøvelkutt. 

Hos oss har det i hovedsak ført til to effekter;

- effektiviseringstiltak har blitt kuttet i. Siden det er der "frie midler" brukes

- man rebesetter ikke en stilling når noen går ut av organisasjonen. Med påfølgende kapasitetsproblemer dersom det er "feil" fagområde som mister en person.

ostgote

ostgote
28.01.21 14:41
fargerik: Dette er interessant, og fortjener en oppklaringstråd.

Det er jo en dugnad som vi alle skal delta i og skal da være unntatt fra arbeidsmiljøloven og teller ikke som overtid.

fargerik

fargerik
28.01.21 15:25
ostgote: Det er jo en dugnad som vi alle skal delta i og skal da være unntatt fra arbeidsmiljøloven og teller ikke som overtid.

Dugnad? Lederne i FHI, ni stykker i tallet, fikk da litt ekstra til Sjampis i kongepjolteren i fjor. "Dugnaden" for de 9 lederne var en flat ekstrabetaling på 2 700 000 kroner, altså røffly småpene 300 000 til hver.

Dugnad, liksom...det er vanlige folk som merker dugnaden. På lommebok og frihet.

(Innlegget ble redigert 28.01.21 15:28)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg