Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alle ferger bør bli gratis (FrP)

NYTT TEMA
fargerik

fargerik
12.02.21 10:53

Sylvi Listhaug lanserer ny kampsak i dag. Alle ferger helt gratis.

Link

Ja, hvorfor ikke? De har det jo slik i Sverige, og har hatt det lenge. Svenskene tar det over skatteseddelen. Prislappen er visst ikke mer enn 3 000 000 000 kroner pr. år, og en så knøttliten skatteøkning syns jeg vi kan tåle veldig godt.

Godt forslag fra FrP, dette må jo være som harpens klang for alle som er fergebrukere.

Montro om FrP gjør comeback i regjering, og slår opp plakater på alle fergeleier :

"Gratis med FrP i regjering!"

(Innlegget ble redigert 12.02.21 10:55)

EinarSalbu

EinarSalbu
12.02.21 11:07

Ja, nå har FrP panikk og overbudspolitikken når nye grenser. Det er jo selvsagt smart å si gratis, for da kan ingen by over.

Lurer på om TV 2 nå vil grave like mye som når AP ønsket halvering av fergebillettene?

ONV95

ONV95
12.02.21 11:10

Neste bud blir da at passasjerene får betalt for å ta ferge. God distrikspolitikk det.

fargerik

fargerik
12.02.21 11:12
ONV95: Neste bud blir da at passasjerene får betalt for å ta ferge. God distrikspolitikk det.

Kanskje de kan få noen kroner for å kjøre ferge ferge pluss gratis svele også? Skal ta det opp med Støre.

(Innlegget ble redigert 12.02.21 11:12)

EinarSalbu

EinarSalbu
12.02.21 11:14

Gratis svele og kaffe er uimotståelig. Hvem kan si nei til det?

ONV95

ONV95
12.02.21 11:25

Da flytter jeg til Vestlandet.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
12.02.21 11:36
EinarSalbu: Lurer på om TV 2 nå vil grave like mye som når AP ønsket halvering av fergebillettene?

Støre garantertehalvering av fergeprisene. Det var ikke noe ønske, det var en garanti. Så får vi se hva som skjer, vi vet jo alle hvor opprørte dere der på venstresiden over garantien til Siv Jensen om at alle bompenger skulle bort selv om det løftet kom før valget i 2009, og da kom jo ikke FrP i noen regjering. Vil dere AP-supportere bli like opprørte dersom AP ikke sørger for en halvering av fergeprisene?

Merk: Støre har altså garantert dette uten noen som helst forbehold da løftet kom. At han i ettertid har fått panikk og febrilsk forsøker å sette ny verdensrekord i roing forandrer ikke på det.

TheBracket

TheBracket
12.02.21 11:43

"Vi lover at X blir gratis etter at vi har inndratt mer av lønnen din"

Våre politikere er velsignet med en befolkning som ikke forstår begrepet gratis. Det er helt fantastisk. Her er det faktisk mulig å overbevise folk som betaler flere hundretusen i skatt i året om at kladdebøkene barna deres får på skolen er gratis. 

Jeg lurer på om disse folka også tror de kjører karusellene på Tusenfryd gratis etter å ha betalt inngangspengene. 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
12.02.21 11:44
fargerik: Sylvi Listhaug lanserer ny kampsak i dag. Alle ferger helt gratis.

Fantastisk, lukter jo ikke populisme og overbudspolitikk i det hele. Snart vil de vel fjerne bomringene også.

(Innlegget ble redigert 12.02.21 11:44)

fargerik

fargerik
12.02.21 11:51
DenSisteBohem: Støre

Jeg har ikke opprettet en tråd om Støre.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
12.02.21 12:25
fargerik: Sylvi Listhaug lanserer ny kampsak i dag. Alle ferger helt gratis. Link Ja, hvorfor ikke? De har det jo slik i Sverige, og har hatt det lenge. Svenskene tar det over skatteseddelen. Prislappen er visst ikke mer enn 3 000 000 000 kroner pr. år, og en så knøttliten skatteøkning syns jeg vi kan tåle veldig godt. Godt forslag fra FrP, dette må jo være som harpens klang for alle som er fergebrukere. Montro om FrP gjør comeback i regjering, og slår opp plakater på alle fergeleier : "Gratis med FrP i regjering!"

Her var det vel med absolutt alle de ordene som skulle være med for at løftet overhode ikke er et løfte om at dette verken blir prioritert eller gjennomført.

Utover det så vil en slik ordning automatisk bety at enhver forbedring blir enda dyrere og vanskeligere å få in i budsjettene. For skal disse pengene gå via fylkene så vil det de måtte finne enda mer penger for forbedringer.

Alternativt så må det på statlig nivå og da får storsamfunnet bestemme ferjetilbudet. Altså at også Oslofolk skal bestemme over det ferjetilbudet man skal betale for ute i distriktsnorge.

Man skal dog ikke se bort fra at det kommer et forslag der fylkene kan bestemme hva slags ferjetilbud de vil ha å automatisk sende regningen til staten. Det vil dog ikke være gjennomførbart.

Men det vil selvsagt ikke være noe Frp vil prioritere. Det er bare Listhaug som har et av de 4 ukentlige utspillene sine da hun er desperat for å komme i media.

fargerik

fargerik
12.02.21 12:31
BornOnThe4thOfJuly: Alternativt så må det på statlig nivå og da får storsamfunnet bestemme ferjetilbudet. Altså at også Oslofolk skal bestemme over det ferjetilbudet man skal betale for ute i distriktsnorge.

Det er vel nesten tre millioner arbeidsplasser i landet, og dersom kostnaden fordeles på arbeiderne blir det jo bare en drøy tusenlapp mer skatt pr. arbeider pr. år. Det er vel ikke så ille? Trinnskatten vil jo sørge for at de med lav inntekt betaler litt mindre, altså bare etter evne.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
12.02.21 12:47
fargerik: Det er vel nesten tre millioner arbeidsplasser i landet, og dersom kostnaden fordeles på arbeiderne blir det jo bare en drøy tusenlapp mer skatt pr. arbeider pr. år. Det er vel ikke så ille? Trinnskatten vil jo sørge for at de med lav inntekt betaler litt mindre, altså bare etter evne.

Neida. Men dersom man skal betale for noe så skal man også bestemme over tilbudet.

Jeg kunne jo tenke meg å bare betale 500 kr ekstra og kutte tilbudet med 50 %. Fortsatt gratis ferje må vite. Den går bare litt sjeldnere siden store del av de som skal ta regningen ikke gidder å bruke penger på noe de ikke får nytte av.

I dag er det de lokale fylkene som styrer både tilbudet og pengesekken (de får penger overført av staten men de styrer disse pengene de får overført selv). Skal regningen sendes direkte til staten så må også ferjetilbudet avgjøres på riksnivå.

Ellers ender man med at ferjefylkene 5 dobler antall avganger og sender regningen til oss andre og det vil ikke bli godtatt av oss andre.

(Innlegget ble redigert 12.02.21 12:48)

engafever

engafever
12.02.21 12:49
fargerik: Sylvi Listhaug lanserer ny kampsak i dag. Alle ferger helt gratis.

Og det forslaget kan ikke på noen som helst måte karakteriseres som valgflesk, vil jeg tro.

(Innlegget ble redigert 12.02.21 12:51)

milfern

milfern
12.02.21 12:51

Virker som FrP er klar over at mange av velgerne deres har gått over til SP.

Gloriana

Gloriana
12.02.21 12:51

Det skulle bare mangle at alle ferger var gratis, akkurat som det skulle mangle at penger til vei og samferdsel gikk over skatteseddelen og statsbudsjettet og ikke ble finansiert gjennom bompenger og dyre fergebilletter.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
12.02.21 12:57
Gloriana: Det skulle bare mangle at alle ferger var gratis, akkurat som det skulle mangle at penger til vei og samferdsel gikk over skatteseddelen og statsbudsjettet og ikke ble finansiert gjennom bompenger og dyre fergebilletter.

Det samme med buss og tog. Alt i hele samfunnet kan bli gratis.

Vent litt. Dette er vel ikke kapitalisme men det motsatte av kapitalisme.

For de av oss som fortsatt vil at det skal være det kapitalistiske system som skal råde i Norge er det mekanismer knyttet til tilbud, etterspørsel og ris som gjør det veldig uheldig om offentlig transport blir gratis. Det fører nemlig til et "overforbruk" av tjenesten og at det dermed blir dyrere for samfunnet totalt sett (samfunnet er her både det offentlige og privatpersonene) og at vi dermed vil dimensjonere for det som egentlig ville vært behovet dersom vi tok penger for bruk av offentlig transport.

fargerik

fargerik
12.02.21 12:58
BornOnThe4thOfJuly: Jeg kunne jo tenke meg å bare betale 500 kr ekstra og kutte tilbudet med 50 %. Fortsatt gratis ferje må vite. Den går bare litt sjeldnere siden store del av de som skal ta regningen ikke gidder å bruke penger på noe de ikke får nytte av. I dag er det de lokale fylkene som styrer både tilbudet og pengesekken (de får penger overført av staten men de styrer disse pengene de får overført selv). Skal regningen sendes direkte til staten så må også ferjetilbudet avgjøres på riksnivå. Ellers ender man med at ferjefylkene 5 dobler antall avganger og sender regningen til oss andre og det vil ikke bli godtatt av oss andre.

Jeg bruker ikke noen ferger selv, det er milevis til nærmeste ferge.....og den trenger jeg aldri. Jeg tenker bare på de som sliter med dyre ferger, uselvisk som jeg er ;-)

Dog var jeg mer interessert den gangen Sylvi skulle senke avgiftene på øl. Øl liker jeg, men jeg har ikke lagt merke til noen prisnedgang.

Likevel skal jeg snart sykle til butikken og kjøpe en sixpack. Fergefri sykkeltur.

Gloriana

Gloriana
12.02.21 12:59
BornOnThe4thOfJuly: Det samme med buss og tog. Alt i hele samfunnet kan bli gratis

Nei det er ikke det samme. 

TheBracket

TheBracket
12.02.21 13:03

Den eneste måten FrP kan hente tilbake velgere fra SP er å love å skyte noe. Det er ikke så farlig hva man skyter, bare man skyter ett eller annet. 

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
12.02.21 13:08
fargerik: Jeg bruker ikke noen ferger selv, det er milevis til nærmeste ferge.....og den trenger jeg aldri. Jeg tenker bare på de som sliter med dyre ferger, uselvisk som jeg er ;-) Dog var jeg mer interessert den gangen Sylvi skulle senke avgiftene på øl. Øl liker jeg, men jeg har ikke lagt merke til noen prisnedgang. Likevel skal jeg snart sykle til butikken og kjøpe en sixpack. Fergefri sykkeltur.

Har ikke du gratisferje innenfor egen kommune betalt av kommunen?

Folk sliter med ferjepriser, togpriser, busspriser etc. Det har dessverre konsekvenser hvordan vi ordner finansieringen av slike ordninger. Stort sett er det store negative konsekvenser ved både gjøre det gratis (overforbruk) og ikke subsidiere i det hele tatt (liten bruk og dermed stor gjennomsnittskostnad pr bruker).

Så kan man selvsagt regne på alternativkostnad og i din kommune vil jo alternativkostnaden for en god sykkelløsning over Glomma være veldig mye større enn gratisferjene over Glomma. Det samme kan man selvsagt si dersom man regner alternativkostnad med bru/tunnel til Træna. Så er spørsmålet om alle alternativkostnader skal godtas som et argument for å bruke mye penger gratistilbudet.

Listhaug skulket nok ellers Bedøk-timene der man gikk igjennom prismekanismene for varer med endringsskift i avgifter. Der ville hun nemlig fått med seg at effekten av avgiftsendringer aldri kan sees hundre prosent på endringen i pris. Noen ganger kan det bli null endringer i pris faktisk.

fargerik

fargerik
12.02.21 13:09
TheBracket: Den eneste måten FrP kan hente tilbake velgere fra SP er å love å skyte noe. Det er ikke så farlig hva man skyter, bare man skyter ett eller annet.

Trump! Snåsamannen sa at Trump vil bli skutt. En jobb for Gjedda.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
12.02.21 13:09
Gloriana: Nei det er ikke det samme.

Nei det ene er offentlig transport på sjøen og det andre er offentlig transport på land. Så nei det er ikke det samme.

Men det er offentlig transport begge deler.

fargerik

fargerik
12.02.21 13:11
BornOnThe4thOfJuly: Har ikke du gratisferje innenfor egen kommune betalt av kommunen?

Jo, men det blir langt å komme dit. En halv mil å sykle til bussholdeplassen, deretter en mil i buss. Mye pes for å kjøre byferga gratis bare på gøy :-)

Seriøst....alle bor ikke i sentrum.

(Innlegget ble redigert 12.02.21 13:13)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
12.02.21 13:12
fargerik: Jo, men det blir langt å komme dit. En halv mil å sykle til bussholdeplassen, deretter en mil i buss. Mye pes for å kjøre byferga :-)

Fin båttur da mellom Gressvik og Gamlebyen. Du får gjøre det til en tur.

fargerik

fargerik
12.02.21 13:14
BornOnThe4thOfJuly: Fin båttur da mellom Gressvik og Gamlebyen. Du får gjøre det til en tur.

Håper på en pestfri sommer. Da vil jeg myldre i denne herlige byen.

Speciale

Speciale
12.02.21 13:15
fargerik: det er milevis til nærmeste ferge

Nuvel, det er ikke så mange mil fra Fredrikstad til Moss... 

farout05

farout05
12.02.21 14:19
fargerik: Jeg bruker ikke noen ferger selv,

Bruker du ikke "ferja" fra Gamlebyen til sentrum heller? ;)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
12.02.21 14:23
fargerik: Jeg har ikke opprettet en tråd om Støre.

Men du har opprettet en tråd om fergepriser, og din gode venn Einar trekker inn AP, så da er det naturlig å sammenligne Listhaugs ønske med Støres garanti.

Merkelig at du ikke arresterer Einar for å trekke inn AP også da.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
12.02.21 14:26
IndocteCollectio: Fantastisk, lukter jo ikke populisme og overbudspolitikk i det hele. Snart vil de vel fjerne bomringene også.

Selvfølgelig er det populisme, og selvfølgelig er det et svar på Støres garanti om at fergeprisene skal halveres, det sier seg selv.

Men FrP har faktisk vært med på å forslå at prisene settes ned ute i fylkene, blandt annet i Nordland. Der stemte Høyre og FrP for mens AP med nestleder Skjærvan i spissen stemte imot.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg