Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På tide å kaste bilen

NYTT TEMA
Tullekoppen

Innlegg: 9799
Tullekoppen
14.02.21 13:42

Allerede neste år kan byrådet i Oslo utvide forbudssonen for bensin- og dieselbiler. Tipper det bare er opptakten til totalforbud mot alle typer biler i Oslo.

Det forundrer meg at Ap lar seg styre av MGD. Det blir spennende å se hva slags utslag dette gir i neste valg. Eller syns ikke folk flest at dette går for langt?

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
14.02.21 13:49
Tullekoppen: Allerede neste år kan byrådet i Oslo utvide forbudssonen for bensin- og dieselbiler. Tipper det bare er opptakten til totalforbud mot alle typer biler i Oslo.

du kan trolig være enig i at det er bra for de som bor og beveger seg i det området

Mister_Bister

Innlegg: 2577
Mister_Bister
14.02.21 13:56
Tullekoppen: Allerede neste år kan byrådet i Oslo utvide forbudssonen for bensin- og dieselbiler. Tipper det bare er opptakten til totalforbud mot alle typer biler i Oslo.

Nå er det ingen forbudssoner i dag, så jeg ville heller sagt introdusere. I første omgang er det i hovedsak snakk om kontor- og foretningsstrøk. Men at de mest monomane symbolpolitikkerne allerede i 2026 ønsker å gå løs på store boligområder, sier det meste om hva man har sluppet til å styre og stell.

Vi får håpe Stortinget setter ned foten. Foreløpig er det vel kun åpnet for "forsøksordninger".  Omfanget som skisseres er av en helt annen størrelsesorden. 

(Innlegget ble redigert 14.02.21 14:00)

Garindan

Innlegg: 8204
Garindan
14.02.21 13:57
ulefos: du kan trolig være enig i at det er bra for de som bor og beveger seg i det området

Blir sikkert fint å bære det nye kjøleskapet, senga, eller hva det måtte være fra der forbudssonen starter.

Tullekoppen

Innlegg: 9799
Tullekoppen
14.02.21 14:11
ulefos: du kan trolig være enig i at det er bra for de som bor og beveger seg i det området

Jada, hvis de er 30 år, ikke har noen handikapp og har en bussholdeplass i nærheten.

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
14.02.21 14:22
Garindan: Blir sikkert fint å bære det nye kjøleskapet, senga, eller hva det måtte være fra der forbudssonen starter.

det kan nok fortsatt være en butikk som selger hvitevarer i Bogstadveien, men du kan være helt trygg på at de ikke har lager i et av byens mest kostbare strøk, forøvrig skulle jeg gjerne sett deg buksere et kjøleskap inn i en stasjonsvogn

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
14.02.21 14:23
Tullekoppen: Jada, hvis de er 30 år, ikke har noen handikapp og har en bussholdeplass i nærheten.

det er ikke det minste problem med offentig kommunikasjon i denne delen av byen, her har man mye å velge mellom

det eri alle fall fint at du også ser fordelene

(Innlegget ble redigert 14.02.21 14:24)

farout05

Innlegg: 4805
farout05
14.02.21 14:31
Tullekoppen: Eller syns ikke folk flest at dette går for langt?

Nei, det går ikke for langt, dersom målsettingen er å få avskaffet bilen.

Så da er det bare å forberede seg på at bilen forsvinner. Dette fører til at man ikke har behov for veier, og sparer masse penger på det.

Vi har jo allerede et DNT-løypenett i landet som kan brukes for tilknytning mellom byer og områder i landet, slik at vi sparer masse penger der også i forbindelse med bygging av stier.

Og når isbreene begynner å vokse igjen, kan vi bruke kjelke, akebrett og sparkstøtting som fremkomstmiddel.

(Innlegget ble redigert 14.02.21 14:34)

Makro1

Innlegg: 12329
Makro1
14.02.21 14:43
ulefos: det kan nok fortsatt være en butikk som selger hvitevarer i Bogstadveien, men du kan være helt trygg på at de ikke har lager i et av byens mest kostbare strøk, forøvrig skulle jeg gjerne sett deg buksere et kjøleskap inn i en stasjonsvogn

...og ikke trenger de hverken kjøleskap eller andre hvitevarer heller, de som bor innenfor Ring 2. Lan og Raymond sørger for å bo utenfor Ring 2 selv, for de trenger sikkert slikt.

Skikkelig smart politikk, det disse holder på med!

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
14.02.21 15:03
Makro1: ...og ikke trenger de hverken kjøleskap eller andre hvitevarer heller, de som bor innenfor Ring 2.

tror du virkelig varelevering blir forbudt i Oslo sentrum, eller later du som om du tror det?

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
14.02.21 15:04
farout05: Nei, det går ikke for langt, dersom målsettingen er å få avskaffet bilen.

det er ingen målsetting å avskaffe bilen, men det er et mål å bli kvitt fossilbiler på sikt, det er visst alle partier enige i

jeg er som vanlig usikker på FRP som snur kappa etter vinden så fort det kommer en trekk, men jeg tror ikke de guøper opp igjen den kamelen de allerede har svelget, i så fall vil de for evig og alltid stå utenfor enhver regjeringskonstellasjon

(Innlegget ble redigert 14.02.21 15:07)

farout05

Innlegg: 4805
farout05
14.02.21 15:09
ulefos: det er ingen målsetting å avskaffe bilen, men det er et mål å bli kvitt fossilbiler på sikt,

Og kvitter man seg med fossilbiler, vil produksjon og bruk av el.biler fortsatt forurense og bidra til problemer for miljø og klima.

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
14.02.21 15:17
farout05: Og kvitter man seg med fossilbiler, vil produksjon og bruk av el.biler fortsatt forurense og bidra til problemer for miljø og klima.

all mennesklig aktivitet vil påvirke naturen

Makro1

Innlegg: 12329
Makro1
14.02.21 15:40
ulefos: tror du virkelig varelevering blir forbudt i Oslo sentrum, eller later du som om du tror det?

Hvis varelevering med dieselbiler ikke blir forbudt, så blir det ingen sone med dieselbil-forbud. 

Jeg vet ikke hvordan dette blir, men kanskje du vet?

perchri

Innlegg: 12013
perchri
14.02.21 16:31
Garindan: Blir sikkert fint å bære det nye kjøleskapet, senga, eller hva det måtte være fra der forbudssonen starter.

halve kloden påstås er idioter....pluss Oslo. Jeg tror de forventer en "Oscar" pris for den vanskeligste byen i verden å kjøre bil i. 

Dere vet...å komme på første siden og omtales i mediene generelt, betyr ulidelig mye for mange politikere....uansett fornuft eller klokskap. Norge er jo et av de landene som forurenser aller mest, så i bresjen må man jo være, kan skjønne. Mindre en et knappenålshode på globusen.

Dustologien, eller idiotismen er kanske skadelig for omgivelsene.

Bill_Babba

Innlegg: 6443
Bill_Babba
14.02.21 17:35
ulefos: det kan nok fortsatt være en butikk som selger hvitevarer i Bogstadveien, men du kan være helt trygg på at de ikke har lager i et av byens mest kostbare strøk, forøvrig skulle jeg gjerne sett deg buksere et kjøleskap inn i en stasjonsvogn

Slike ting går helt fin i en skoda octavia. (Egen erfaring)

Jhinx

Innlegg: 8496
Jhinx
14.02.21 17:36

Ny viten sier at skadde elbiler i mange tilfeller er så dyre å reparere at de bare blir skrotet. Det gjør at hele miljøgevinsten faller bort. Dette bør adresseres før man tenker på å bytte ut alle bensin biler med elbil.

Mister_Bister

Innlegg: 2577
Mister_Bister
14.02.21 19:16
Jhinx: Ny viten sier at skadde elbiler i mange tilfeller er så dyre å reparere at de bare blir skrotet. Det gjør at hele miljøgevinsten faller bort. Dette bør adresseres før man tenker på å bytte ut alle bensin biler med elbil.

Det skyldes at reparasjon av elbiler ikke er like tungt subsidiert som kjøp av ny elbil. Problemet kan til stor del løses ved å enten stoppe dagens subsidier av nybiler, eller begynne å subsidiere reparasjoner og deler tilsvarende. 

(Innlegget ble redigert 14.02.21 19:19)

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
14.02.21 21:07
Makro1: Jeg vet ikke hvordan dette blir, men kanskje du vet?

jeg tenker praktisk det hjelper

Makro1

Innlegg: 12329
Makro1
14.02.21 21:22
ulefos: jeg tenker praktisk det hjelper

Hvis all varelevering- og henting med diesel-biler fortsatt blir lov, så vil det ikke bli noen diesel-fri sone innenfor Ring 2.

Hva er f.eks. varelevering? Og henting? Hvilken type bil kan man bruke til levering og henting? Lastebiler? Varebiler? Personbiler? Med eller uten tilhenger? Er det å hente folk henting? Dyr? Små pakker? Hvor kan man kjøre etter henting eller etter levering?

Så nei; jeg vet ikke hvordan dette blir, men det vet kanskje du?

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
14.02.21 21:53
Makro1: Så nei; jeg vet ikke hvordan dette blir, men det vet kanskje du?

hvis du tenker praktisk så slipper du kverulere

Makro1

Innlegg: 12329
Makro1
14.02.21 22:30
ulefos: hvis du tenker praktisk så slipper du kverulere

Hvis jeg tenker praktisk, så fjerner man hele dette tullete bilfri-opplegget.

Og hvis jeg fortsetter å tenke praktisk, så ville jeg hatt mindre, bilfrie gågateområder inne i bykjernen med gode parkeringsmuligheter inntil. Slik du finner i andre moderne europeiske byer.

Jeg vil ha en livlig, pulserende by, med både folk og handel. Tilrettelagt både for kollektiv transport og for individuell transport. 

Istedet får vi områder som med stor risiko vil fremstå som en Lan-ørken. Uten hverken handel eller liv. Den siste plassen jeg så de nå klagde på, var Youngstorget. Flere slike Lan-ørkener håper jeg vi unngår!

Rainmaker

Innlegg: 57476
Rainmaker
15.02.21 09:34
Mister_Bister: Det skyldes at reparasjon av elbiler ikke er like tungt subsidiert som kjøp av ny elbil. Problemet kan til stor del løses ved å enten stoppe dagens subsidier av nybiler, eller begynne å subsidiere reparasjoner og deler tilsvarende.

Eventuelt at forsikringsselskapene endrer sin praksis rundt det at dersom reparasjonskostnaden bikker 60% av bilprisen så kondemnerer de bilen.

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
15.02.21 10:14
Makro1: Istedet får vi områder som med stor risiko vil fremstå som en Lan-ørken.

nå har jeg flyttet fra Oslo, og er der ikke så ofte, men min opplevelse av byen er at den aldri har hatt et så levende bysentrum som den har i dag

farout05

Innlegg: 4805
farout05
15.02.21 10:52

Partienes ja-politikk (gjelder også el.bil og klimapolitikken) bygger på at alle personer har samme inntekt, at næringslivet er likt over hele landet, at avstandene og temperaturer er like overalt, og at alle har de samme problemene.

F.eks kan det ikke sees at partiene bak denne politikken har oppdaget at en vridning av beskatningen fra skatter til avgifter, rammer lavinntekter som en torpedo.

Når det gjelder overgang til el.biler, tror man at markedet skal få folk til å kjøpe el.biler framfor fossile (bortsett fra frafall av statlige avgifter ved kjøp). Etter flere år er det mest skrammel og udugelige el.biler (under norske forhold) å få kjøpt. Man kjøper seg problemer, bl.a er ladenettet høyst mangelfullt.

Inntil nå har det vært solgt forholdsvis mange el.biler, mye basert på at disse skal brukes til lokalt bruk og uvitenhet om at de kjøper seg problemer. Nå kritiseres forhandlerne fordi bilkjøpere har fått feilaktige opplysninger om f.eks rekkevidde. Når vi har fått så mange el.biler oppdager eierne at de må bruke masse tid på å stå i ladekø.

Dette er ikke vilkår som lokker folk til å kjøpe el.bil. 

 

Torotto

Innlegg: 21787
Torotto
15.02.21 11:54
Tullekoppen: Det forundrer meg at Ap lar seg styre av MGD. Det blir spennende å se hva slags utslag dette gir i neste valg. Eller syns ikke folk flest at dette går for langt?

Ja! Du er en ordentlig «tullekopp.».  Ved kommunevalget i 2019 fikk MDG, prosentvis størst andel av stemmene i indre bydeler.  

Eksempelvis Bjølsen skole krets. Her

I disse bydelene hvor reguleringer blir aktuelle, så var FrP og Bompengeparti  rundt 3% 

Men MDG gikk fram i Oslo, så hadde de AP, Høyere og FrP tilbakegang fra 2015 valget. 

Gloriana

Innlegg: 9991
Gloriana
15.02.21 11:57
Tullekoppen: Eller syns ikke folk flest at dette går for langt?

Folk flest synes vel at det har gått for langt for lenge siden, men så lenge hipsterne og bleiebarna på løkka uten bil stemmer på MdG og alle motstemmer sitter hjemme og stemmer på sin egen sofa så går det som det må gå. 

Makro1

Innlegg: 12329
Makro1
15.02.21 16:04
ulefos: nå har jeg flyttet fra Oslo, og er der ikke så ofte, men min opplevelse av byen er at den aldri har hatt et så levende bysentrum som den har i dag

Tja.

For meg fremstår bil-politikken til Lan som en gavepakke for de bil-baserte kjøpesentrene rundt Oslo. På bekostning av handelen i sentrum.

Men det var kanskje meningen, også...?

Torotto

Innlegg: 21787
Torotto
15.02.21 16:55
Makro1: Tja. For meg fremstår bil-politikken til Lan som en gavepakke for de bil-baserte kjøpesentrene rundt Oslo. På bekostning av handelen i sentrum. Men det var kanskje meningen, også...?

Det eneste som hindrer deg i å handle i sentrum, er i såfall prisen på parkeringshus.  Går du tilbake til 1950 tallet, så var det meste av butikker, små kjøtt/melk/ eller kolonialbutikker.  De lå på nesten hvert gatehjørne. Møbelgata var Møllergaten. Denne strukturen forsvant gitt. Ble til små barer og serveringssteder for når bilen kom, så kunne folk dra til nye sentra og  handlet der. På 1970 tallet, kom ulike sentra og folk dro dit.  Det var et lite unntak Thon kjøpt opp gamle håndverk eiendommer  og laget bilfrie gågater i mellom blant annet  Torggata og Storgata.   På denne tiden var det sentrum og biltrafikk, noe man helst unngikk. Mer og mer av byens sentrum forfalt og folk flyktet ut av sentrum. Gårder eid av «brakkebaroner» ble leid ut til innvandrer til ågepriser.    Det som reddet disse strøkene var byfornyelse prosjekt og ikke minst kunstnere og folk på venstresiden, som kjøpt opp ôg bygget sammen flere små leiligheter til større.  Områdene blomstret opp og ble oaser i en by, hvor det ble bygget uten en ordentlig plan i sentrum.  Drabantbyene vokste imidlertid enormt og ga folk et bedre liv. Nye sentra poppet opp. 

Det som dessverre har herjet Oslo Sentrum,  en evigvarende anleggsvirksomhet.  Ofte dårlig utført.  Aldri ferdig. Det er dette som ødelegger byen og ikke MDG

Jozsef

Innlegg: 1441
Jozsef
15.02.21 19:02

Litt "artig" intervju med helsebyråden på nyhetene tidligere idag. Tatt opp på Fritfjof Nansens plass, altså ved inngangen til rådhuset. Under hele seansen står en svær lastebil på tomgang rett bak byråden, kameraet gjør en rask sveip, fanger opp nesnødde, folketomme benker og bord... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg