Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På tide å kaste bilen

NYTT TEMA
Jozsef

Jozsef
15.02.21 19:10
ulefos: nå har jeg flyttet fra Oslo, og er der ikke så ofte, men min opplevelse av byen er at den aldri har hatt et så levende bysentrum som den har i dag

Akkurat i dag/disse tider, er vel å ta i litt...?

Jozsef

Jozsef
15.02.21 19:17
Torotto: Det som dessverre har herjet Oslo Sentrum,  en evigvarende anleggsvirksomhet.  Ofte dårlig utført.  Aldri ferdig. Det er dette som ødelegger byen og ikke MDG

Det er klart at når man svir av 100-vis av millioner på oppgradering av trikkeskinner, hvor arbeidet trekker ut i langdrag, så blør de berørte nærbutikkene. 

Makro1

Makro1
15.02.21 21:05
Torotto: Det eneste som hindrer deg i å handle i sentrum, er i såfall prisen på parkeringshus.  Går du tilbake til 1950 tallet, så var det meste av butikker, små kjøtt/melk/ eller kolonialbutikker.  De lå på nesten hvert gatehjørne. Møbelgata var Møllergaten. Denne strukturen forsvant gitt. Ble til små barer og serveringssteder for når bilen kom, så kunne folk dra til nye sentra og  handlet der. På 1970 tallet, kom ulike sentra og folk dro dit.  Det var et lite unntak Thon kjøpt opp gamle håndverk eiendommer  og laget bilfrie gågater i mellom blant annet  Torggata og Storgata.   På denne tiden var det sentrum og biltrafikk, noe man helst unngikk. Mer og mer av byens sentrum forfalt og folk flyktet ut av sentrum. Gårder eid av «brakkebaroner» ble leid ut til innvandrer til ågepriser.    Det som reddet disse strøkene var byfornyelse prosjekt og ikke minst kunstnere og folk på venstresiden, som kjøpt opp ôg bygget sammen flere små leiligheter til større.  Områdene blomstret opp og ble oaser i en by, hvor det ble bygget uten en ordentlig plan i sentrum.  Drabantbyene vokste imidlertid enormt og ga folk et bedre liv. Nye sentra poppet opp. 
Det som dessverre har herjet Oslo Sentrum,  en evigvarende anleggsvirksomhet.  Ofte dårlig utført.  Aldri ferdig. Det er dette som ødelegger byen og ikke MDG

Det har blitt alt for tungvint, og dyrt, å kjøre til sentrum. Selv bor jeg i sentrum, men handler stort sett alt utenfor sentrum. Tidligere var det greit å stoppe utenfor en butikk, eller en service-bedrift i sentrum, men det blir for tungvint nå. Og siden mange tenker slik, blir også utvalget av butikker dårligere. Greit nok, bare dette ikke fører til forslumming. Noe man risikerer hvis vanlige folk holder seg unna sentrum.

Mht den evigvarende gravingen i sentrum, gir jeg deg helt rett! Det er sikkert flere grunner til det, men her er to: Vi liker å flikke på det gamle her i landet. Helst uten en overordnet plan. Hver etat lever ofte sitt eget liv, med sin egen plan for graving. En entrepenør fortalte at at han hadde nettopp gravd opp den samme gatestumpen 5 (FEM!) ganger iløpet av svært kort tid. 

Trikken er også en svært god "arbeidsgiver" for entrepenører. Det går ikke mange år mellom hver gang en skinnelagt gate må opparbeides. Og går det for lenge, synes kommunen tydeligvis hele trasseen bør legges om.

Om MDG klarer å ødelegge sentrum, vil vi se: Hvis det blir mer øde, og mer forslumming, så er det absolutt ingen tvil om hvem som har skylden! Det er temmelig harde greier Lan og resten av folkene driver frem. Koste hva det koste vil. Jeg har ingen tro på at en hel by skal pulsere om bilene blir fjernet. Jeg tror både handel, service og vanlige folk vil finne alternativer andre steder enn i byen, slik MDG nå holder på. Vi får se... 

ulefos

ulefos
16.02.21 10:39
Jozsef: Akkurat i dag/disse tider, er vel å ta i litt...?

jeg ser bort fra smittesituasjonen, pandemien blir bekjempet og Oslo er igjen en høyst levende by, selv om ikke hvem som helst kan starte fossilbilen og kjøre inn for å kjøpe et kjøleskap i Torggata

ulefos

ulefos
16.02.21 10:40
Torotto: Det var et lite unntak Thon kjøpt opp gamle håndverk eiendommer og laget bilfrie gågater i mellom blant annet Torggata og Storgata.

det var ikke Thon som laget gatetun i Oslo

sl500

sl500
16.02.21 18:27
ulefos: du kan trolig være enig i at det er bra for de som bor og beveger seg i det området

Neppe.
Jeg ville ikke ha bod ett sted man ikke kan parkere bilen "på trappa" hjemme.

Torotto

Torotto
16.02.21 19:39
ulefos: det var ikke Thon som laget gatetun i Oslo

Nei! Men han bevarte bygninger og laget butikker med gå passasje mellom.  Strøget. 

Torotto

Torotto
16.02.21 21:15
Makro1: Trikken er også en svært god "arbeidsgiver" for entrepenører. Det går ikke mange år mellom hver gang en skinnelagt gate må opparbeides. Og går det for lenge, synes kommunen tydeligvis hele trasseen bør legges om.

Det var jo trikkene til Gerhardsen, som var for tunge og ødela skinner og grunn. 

Dette blir nå ordnet og det var på høy tid å endre en del av trasene. 

Dette ble vedtatt i 2013 og lenge før Lan. 

Sitat. 

I 2013 vedtok bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut. Oslo kommune ga Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet i 2015 og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Sitat slutt. 

Løpet i Prinsensgate, gir en god transport opp langs Karl Johan. 

(Innlegget ble redigert 16.02.21 21:16)

Torotto

Torotto
16.02.21 21:23
Makro1: Om MDG klarer å ødelegge sentrum, vil vi se: Hvis det blir mer øde, og mer forslumming, så er det absolutt ingen tvil om hvem som har skylden! Det er temmelig harde greier Lan og resten av folkene driver frem. Koste hva det koste vil. Jeg har ingen tro på at en hel by skal pulsere om bilene blir fjernet. Jeg tror både handel, service og vanlige folk vil finne alternativer andre steder enn i byen, slik MDG nå holder på.

Det handler ikke om en total bilfri by. Derimot viser trender i alle sammenlignbare byer, lignede problem og løsninger. 

Bil vil dessuten på sikt bli abonnement, ettersom  reparasjonskostnader akselerer, gjennom økt bruk av teknologisk utstyr, med kort levetid før utskifting og velstand med stadig høyere timepriser hos bilfirmaer.  Eksempel grunnet antall biler, så pøses det på salt og bremser og understell blir ødelagt i løpet av en par år. Skifte skiver og belegg (kr 6000,00 oppover.)  Biler som står 98% av døgnet.  På 1960 tallet så ble det saltet mindre, men da sto biler fast mellom Bryn og Teisen, på dager med snø. Husker 1 gang jeg var med å dytte i gang 5 biler, men da gav jeg opp, for selv ble jeg stående. ;-) 

Speciale

Speciale
16.02.21 22:00
Torotto: Bil vil dessuten på sikt bli abonnement

Kanskje i byene, men for Ola Bonde, så er det nok ikke så ofte han gidder å gå 2 mil til plassen dere bilene blir parkert.

Skifte skiver og belegg (kr 6000,00 oppover.) 

Neh, jeg skifta bremser på bilen min før jul. Det kostet 1900 kroner for skiver og klosser. Altså, jeg gjorde jobben selv, fordi det er ikke noe hokuspokus å bytte bremser på de aller fleste biler. Det finnes unntak, men å bytte bremser er ikke stort vanskeligere enn å bytte hjul. 

ulefos

ulefos
16.02.21 23:01
Torotto: Nei! Men han bevarte bygninger

jeg er ikke så helt sikker på det er hele sannheten

Makro1

Makro1
16.02.21 23:36
Torotto: Det var jo trikkene til Gerhardsen, som var for tunge og ødela skinner og grunn.  Dette blir nå ordnet og det var på høy tid å endre en del av trasene.  Dette ble vedtatt i 2013 og lenge før Lan.  Sitat.  I 2013 vedtok bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut. Oslo kommune ga Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet i 2015 og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Sitat slutt.  Løpet i Prinsensgate, gir en god transport opp langs Karl Johan.

Trikker er dyre og ødeleggende for veiene. Men nostalgien trumfer dette. Folk tenker ikke noe særlig på kostnadene, og vil ha trikk. Men du verden for et pengesluk...

Makro1

Makro1
16.02.21 23:55
Torotto: Det handler ikke om en total bilfri by. Derimot viser trender i alle sammenlignbare byer, lignede problem og løsninger.  Bil vil dessuten på sikt bli abonnement, ettersom  reparasjonskostnader akselerer, gjennom økt bruk av teknologisk utstyr, med kort levetid før utskifting og velstand med stadig høyere timepriser hos bilfirmaer.  Eksempel grunnet antall biler, så pøses det på salt og bremser og understell blir ødelagt i løpet av en par år. Skifte skiver og belegg (kr 6000,00 oppover.)  Biler som står 98% av døgnet.  På 1960 tallet så ble det saltet mindre, men da sto biler fast mellom Bryn og Teisen, på dager med snø. Husker 1 gang jeg var med å dytte i gang 5 biler, men da gav jeg opp, for selv ble jeg stående. ;-)

Du har et poeng: Uansett hvor mye Lan vil, og Raymond står og fniser i bakgrunn, så vil hun ikke bli kvitt bilene. Til det er bil et alt for genialt verktøy. Men hun vil klare å lage svært mye bry og elendighet for folk med ikke alt for mye penger, men som likevel vil bo i byen.

Bil-abonnement vil sikker få en viss utbredelse, men folk med passe med penger som ønsker seg et effektivt liv, vil også i fortsettelsen holde seg med egen bil. Om det er mulig. (Det er nok det Lan skjønner, og derfor vil gjøre det mest mulig umulig). Kollektivtransport er vel og bra, spesielt når store folkemengde skal fraktes ila. et kort tidsrom. Slik som ut og inn av byene i rushtiden. Men ellers vil det være mest naturlig at voksne folk frakter seg selv. Og ikke er avhengig av en eller annen offentlig ansatt som skal stå for transporten.

Kostnadene med bil tror jeg vil synke kraftig i årene som kommer. Utslippsfrie små elbiler vil kunne produseres svært rimelig, når teknologi-utviklingen har kommet litt lengre. Om 10-15 år? Men før vi kommer dit, risikerer vi at politikere som nå styrer Oslo bygger ned, og ødelegger mulighetene til godt tilrettelagt, forurensningsfri, trygg og behagelig individuell transport. Det bygges nå så trangt og tett at kanskje vi må til utlandet for å finne hovedsteder med nok plass på bakkenivå. I de fleste europeiske byene er det ikke noe problem med å kjøre bil til byen, parkere, og så bruke beina i små gågate-områder med både handel, service og restauranter. Mens i Oslo må vi nøye oss uten slike definerte gågateområder, samtidig som å komme seg til byen for å bruke penger begynner å bli såpass vanskelig at mange ikke gidder.

De bilbaserte kjønnsløse kjøpesentrene går derfor tydeligvis godt. Men var det det vi ville...?

Investor

Investor
17.02.21 08:59

Det er komplett umulig å kjøre bil i byen nå uten å bryte skiltreglene flere ganger. Har et par eksempler på idiotisk skilting:

1. Hvis man kjører fra Kontraskjæret og bort til Tollbugata, tar til høyre ned mot Børsen, så møter man plutselig på et gjennomkjøring forbudt-skilt i et av kvartalene, sånn helt uten mening!

2. Kjører man Dr. Eufemias gate mot Middelalderparken, er det ulovlig å svinge til venstre i hvert eneste kryss, sikkert pga. trikken. Det topper seg ved det siste krysset, der man har brua på venstre hånd mot Grønland. Skal man kjøre til høyre mot Operatunnellen og snu i rundkjøringen da, eller hva tenker man egentlig?!

Dette er bare to eksempler av maaange.

HusebyD

HusebyD
17.02.21 10:57

Da regner jeg med att de rødgrønne stiller opp og kjøper inn elbil til alle de som bor i disse omeråedene og har under en viss inntekt. Strengt tatt så blir vell folk som er dårlig til beins og er avhenging av bil for å bevege seg inn til sentrum. Disse vil jo bli gradvis skivset ut og nesten bannlyst med mindre de har råd til elbil. 

Elbil er og forblir ett gode frem til bilparken begynner gradvis å bli byttet ut, og de med lavere inntekt har råd til å kjøpe 2. 3. eller 4. generasjons el-biler. 

(Innlegget ble redigert 17.02.21 11:00)

Torotto

Torotto
17.02.21 11:28

Her 

Torotto

Torotto
17.02.21 11:31
Investor: Det er komplett umulig å kjøre bil i byen nå uten å bryte skiltreglene flere ganger. Har et par eksempler på idiotisk skilting:

Samme med ungdommen til noen venner.  De jævla fartsdumpene, man kan ikke kjøre fortere enn 30km/t 

Det er vel hensikten med skilter og regulere trafikk bilde?

Torotto

Torotto
17.02.21 13:23
Makro1: Det bygges nå så trangt og tett at kanskje vi må til utlandet for å finne hovedsteder med nok plass på bakkenivå. I de fleste europeiske byene er det ikke noe problem med å kjøre bil til byen, parkere, og så bruke beina i små gågate-områder med både handel, service og restauranter. Mens i Oslo må vi nøye oss uten slike definerte gågateområder, samtidig som å komme seg til byen for å bruke penger begynner å bli såpass vanskelig at mange ikke gidder.

Syntes du er altfor negativ holdningsmessig. Utgangspunktet for Oslo sentrum er trange gateløp og ikke som i enkelte andre byer, hvor både fortau og gateløp er brede. 

Hovedproblemet veldig mange ikke vil innse er, at det ikke er plass til alle de som ønsker å kjøre på et gitt tidspunkt.  Da må dette som alt annet reguleres ved hjelp av pris.  Enkelte politikere ynder å fremstille seg som de fattiges talsmenn og kvinner.  Samtidig som de på alle andre felt flytter belastning fra utjevnende skatter til direkte skatter og avgifter. 

Så hovedproblemet er at byen er attraktiv både som arbeidssted og for sine fasiliteter på fritid.  Dette medfører at det oppstår køer inn og ut av byen i alle retninger.  Dette får en lammende virkning på busser og andre kollektivmidler som bruker veiene. 

Faktisk så har mange gateløp og traserer, blitt bedre de siste årene og noe av dette var også planlagt av tidligere byråd, så det er sagt.   Personlig så har det oppstått et nytt fenomen i byen, med elsykler og faktisk også syklister som utgjør en direkte fare for seg selv og andre.  Syklister som på tross av egne sykkelfelt, kjører med last elsykkel, på fortau i +15 km.  Driter i fotgjengere som går for grønt i fotgjengerfelt. Gjentatte ganger har jeg opplevd å stoppe med sykkel og slippe frem gående og opplever at en sykkel idiot, raser forbi på innside eller ytterside.   Så for å kunne ha en hyggelig tur i byen, så er dette faktisk hovedproblemet som må løses. 

For det er fult mulig å kjør helt inn til byens sentrum, men da er parkeringshus med  priser, som viser verdien av parkering i sentrum. 

(Innlegget ble redigert 17.02.21 13:25)

Makro1

Makro1
17.02.21 14:55
Torotto: Syntes du er altfor negativ holdningsmessig. Utgangspunktet for Oslo sentrum er trange gateløp og ikke som i enkelte andre byer, hvor både fortau og gateløp er brede.  Hovedproblemet veldig mange ikke vil innse er, at det ikke er plass til alle de som ønsker å kjøre på et gitt tidspunkt.  Da må dette som alt annet reguleres ved hjelp av pris.  Enkelte politikere ynder å fremstille seg som de fattiges talsmenn og kvinner.  Samtidig som de på alle andre felt flytter belastning fra utjevnende skatter til direkte skatter og avgifter.  Så hovedproblemet er at byen er attraktiv både som arbeidssted og for sine fasiliteter på fritid.  Dette medfører at det oppstår køer inn og ut av byen i alle retninger.  Dette får en lammende virkning på busser og andre kollektivmidler som bruker veiene.  Faktisk så har mange gateløp og traserer, blitt bedre de siste årene og noe av dette var også planlagt av tidligere byråd, så det er sagt.   Personlig så har det oppstått et nytt fenomen i byen, med elsykler og faktisk også syklister som utgjør en direkte fare for seg selv og andre.  Syklister som på tross av egne sykkelfelt, kjører med last elsykkel, på fortau i +15 km.  Driter i fotgjengere som går for grønt i fotgjengerfelt. Gjentatte ganger har jeg opplevd å stoppe med sykkel og slippe frem gående og opplever at en sykkel idiot, raser forbi på innside eller ytterside.   Så for å kunne ha en hyggelig tur i byen, så er dette faktisk hovedproblemet som må løses.  For det er fult mulig å kjør helt inn til byens sentrum, men da er parkeringshus med  priser, som viser verdien av parkering i sentrum.

Vel:

Jeg bor i byen, og trives med det. Er slik sett ikke negativ i det hele tatt! Men jeg er skeptisk til utviklingen. Og jeg rister på hodet av mange av valgene som er tatt de senere år, uavhengig av hvem som styrer.

At byen har blitt så trang, er pga av regulering foretatt i mange år. Hver eneste gang et nytt bygg skal opp, får man tydeligvis lov til å presse bygget helt ut mot både fortau og gate. helt unødvendig, etter mitt syn. Hadde man regulert annerledes, ville det blitt mer plass på gatenivå. Ikke i morgen, men over tid.

Omkjøringsveier RUNDT Oslo, mangler. Jeg begriper ikke hvorfor ikke man gjør det beste ut av dette. Heller ikke her vil man kunne få en løsning "i morgen", men man kunne fint ha fått til noe over tid. For selvfølgelig kan ikke alle til enhver tid kjøre inn i, og rundt omkring i Oslo sentrum. Det har aldri vært meningen, og ingen har noen gang argumentert for noe slikt. I rush-tiden er kollektiv-transport flotte greier, og bør selvfølgelig tilbys på en måte som gjør at flest mulig benytter slikt. Kanskje gratis i rushtiden? Men en by med så sterke restriksjoner mot biltrafikk som nå, mener jeg har mange ulemper. tar ikke alt her nå, men kan nevne noe som jeg mener er underkommunisert: Når det blir så vanskelig og dyrt å komme seg ut og inn av byen, samtidig som denne bilhater-politikken også gir seg utslag på reguleringen av boligtomter i noen mils avstand rundt Oslo (man skal unngå bil-baserte, nye boligområder), så medfører dette trangboddhet og galopperende boligpriser der man får lov til å bygge. Etter mitt syn ville byen hatt godt av mye bedre veier rundt, og til Oslo, og et godt opplegg for å kunne parkere i nærheten av små gågate-områder inne i sentrumskjernen. Slik man finner i stort sett alle europeiske byer. I stedet lar vi gjennomgangstrafikken dure og gå, og risikerer å legge handelen øde inne i byen.

El-sparesyklene ser på som et "godt" tegn på norsk kultur: Myndighetene har tradisjon for å la ting skure og gå alt for lenge. Og Ola selv er ikke akkurat verdens mest strukturerte, og ikke den som setter det å ta hensyn til sine medmennesker som det viktigste her i verden. Jeg har ikke vært i verken Japan eller i Singapore på en god stund, men ville blitt SVÆRT overrasket om de hadde de samme problemene med disse el-syklene som vi har, om du skjønner poenget...

Torotto

Torotto
17.02.21 15:50
Makro1: Omkjøringsveier RUNDT Oslo, mangler. Jeg begriper ikke hvorfor ikke man gjør det beste ut av dette. Heller ikke her vil man kunne få en løsning "i morgen", men man kunne fint ha fått til noe over tid.

Det er vel bare å stikke fingeren i jorda og innse at pendlertrafikk til Oslo, må i større grad skje med kollektive løsninger.  Men ser jo at flere nå i Bystyre og ikke minst på Stortinget, setter i gang med lapping igjen. Kutter ut ny tunnel og skal bruke flytoget som pendler alternativ.  Altså den samme somling som tidligere og malt seg inn i et hjørne. Ny tunnel og stenging av Oslo sentrum i årevis. ;-) 

Der er nesten så man ønsker kinesere velkommen og bygger om byen.  Der bygget de nytt sykehus i løpet av 10 dager. hele byer på 10 år. Her krangler man fortsatt om OUS og tunnel i Ekebergåsen. 

Hvor lenge har Hønefossbanen og Fornebu banen vært styrt med Flyplassen ble lagt ned i 1998. ;-) 

Makro1

Makro1
17.02.21 20:28
Torotto: Det er vel bare å stikke fingeren i jorda og innse at pendlertrafikk til Oslo, må i større grad skje med kollektive løsninger.  Men ser jo at flere nå i Bystyre og ikke minst på Stortinget, setter i gang med lapping igjen. Kutter ut ny tunnel og skal bruke flytoget som pendler alternativ.  Altså den samme somling som tidligere og malt seg inn i et hjørne. Ny tunnel og stenging av Oslo sentrum i årevis. ;-)  Der er nesten så man ønsker kinesere velkommen og bygger om byen.  Der bygget de nytt sykehus i løpet av 10 dager. hele byer på 10 år. Her krangler man fortsatt om OUS og tunnel i Ekebergåsen.  Hvor lenge har Hønefossbanen og Fornebu banen vært styrt med Flyplassen ble lagt ned i 1998. ;-)

At folk bør oppmuntres til å benytte kollektivtransport i rushtiden, er nok alle enige om. Ikke mye å diskutere, der, annet enn hvordan.

Problemet nå, er at virkemidlene dreier seg om hvordan folk flest skal presses til å ikke bruke bil i det hele tatt. Og det medfører etter mitt syn svært store ulemper. Trangboddhet, høye boligpriser og et handels-dødt sentrum kan fort bli resultatet. Jeg mener vi allerede ser klare tegn på alt sammen. 

Poengene dine mht sommel, dårlig planlegging og endeløse lokaliseringsdiskusjoner er vi helt enige om! Der har vi mye å lære!

Noreger

Noreger
17.02.21 20:30
ulefos: du kan trolig være enig i at det er bra for de som bor og beveger seg i det området

Selv om jeg neppe tror alle der vil reise uten egen bil. Til det er det for mange skuespillere, politikere, offentlige byråkrater og andre snyltere som holder til. Og vi vet jo alle at slike regler ikke ville gjeldt dem. 

BeNice

BeNice
18.02.21 18:57

Kvittet meg med bilen for 5 år siden.

Nå kjører jeg kollektivt og drosje i vinterhalvåret. Mobiltelefonen viser detaljert tid,avstand,ruter og hvordan man kan ta seg frem. Veldig enkelt

Fra mars/april sykler jeg eller kjører scooter(fossil).

Det har faktisk gått veldig greit. Ingen heft og bilrelaterte bekymringer . Flere penger til overs.Det hender likevel at jeg savner bilen hvis jeg mp bytte og vente lenge ,spesielt ivdårlig vær, men ikke nok til at jeg vil eie en . Ikke engang El bil vil jeg ha.

Jeg var litt redd for problemer med handel av større ting som feks møbler etc,men alle forhandlere leverer på dør og bærer inn mot en liten tillegskostnad. Mellomstore ting kan man jo få med i drosja også.

Torotto

Torotto
18.02.21 20:01
Makro1: Trangboddhet, høye boligpriser og et handels-dødt sentrum kan fort bli resultatet. Jeg mener vi allerede ser klare tegn på alt sammen.

Trangboddhet er faktisk valg folk gjør for å bo sentralt og på den måten slipper utgifter og tid benyttet til kjøring (arbeidsreiser.) 

Høye boligpriser avspeiler jo nettopp at folk velger å bo i sentrum, ettersom sentrum etter hvert har blitt mer grønt og bilfritt. 

Det er nettopp her MDG har sin største velgermasse. Problemet er jo at en del av disse områder Sørenga  Tjuvholmen har blitt så populærere at folk som bor der, føler seg forstyret deler av døgnet.  Faktisk noen ganger berettiget.  

Så det er vel ikke mange som savner de som absolutt må kjøre opp Karl Johansgate og andre steder i sentrum og finne gratis parkering rett utenfor eksempelvis Glassmagasinet.

Da er vi inne på det nye handlemønster og innhold i butikker.  Før var Steen & Strøm og Glassmagasinet, butikker med sjel. Store magasin med ulike varer i ulike etasjer.  I dag er disse omgjort til det du finner i store sentra rundt omkring. 

Handlemønster er på full vei til og endres uavhengige av tilgjengelighet med bil.   Folk kjøper stadig mer på nett og får det levert hjemme eller ved nærmeste butikk. Returlapp følger med. Matvarer leveres på døra.  Til konkurransedyktige  priser. For lokalleie i byen, har høy kvadratmeter pris. 

Døde sentrum har du over hele landet og i andre sammenlignbare land.    Så dette er et fenomen i tiden, selv på steder hvor du kan parkere rett utenfor butikker, så sliter de med  kundesvikt 

Så løsninger er nok mindre spesial butikker og restauranter av ulike typer. Kultur tiltak små scener, hvor folk kan opptre og bli underholdt. 

Ser opp og ned langs Akerselva, som er mektig populær for folk i alle aldrer og som  det strømmer mennesker langs det meste av døgnet.  Der har det jo nettopp oppstått, små "oaser". 

Det vi nå trenger er et løft på kollektiv transport og fortsatt utvikling av grønne områder og hvor du også kan føle på stillhet. 

Det har blitt flott langs kaiene fra Sørenga til Frognerkilen. Både for gående og syklende.   

Torotto

Torotto
18.02.21 20:08
BeNice: Det hender likevel at jeg savner bilen

Har samme problem, men velger da å sjekke Bilutleie. ( Ofte billig på Gardermoen.  Eksempel Leide bil weekend kr.750,00 + 90 kr. dagen bompenge ( alle passering pr dag.  Tur retur Oslo Mandal  til hytte. 

Bilkollektive hvor du kan leie for timer.  Har brukt det som kos Jaguar I Pace  El bil isteden for en dyr middag ute. ;-) 

Makro1

Makro1
18.02.21 20:31
Torotto: Trangboddhet er faktisk valg folk gjør for å bo sentralt og på den måten slipper utgifter og tid benyttet til kjøring (arbeidsreiser.)  Høye boligpriser avspeiler jo nettopp at folk velger å bo i sentrum, ettersom sentrum etter hvert har blitt mer grønt og bilfritt.  Det er nettopp her MDG har sin største velgermasse. Problemet er jo at en del av disse områder Sørenga  Tjuvholmen har blitt så populærere at folk som bor der, føler seg forstyret deler av døgnet.  Faktisk noen ganger berettiget.   Så det er vel ikke mange som savner de som absolutt må kjøre opp Karl Johansgate og andre steder i sentrum og finne gratis parkering rett utenfor eksempelvis Glassmagasinet.  Da er vi inne på det nye handlemønster og innhold i butikker.  Før var Steen & Strøm og Glassmagasinet, butikker med sjel. Store magasin med ulike varer i ulike etasjer.  I dag er disse omgjort til det du finner i store sentra rundt omkring.  Handlemønster er på full vei til og endres uavhengige av tilgjengelighet med bil.   Folk kjøper stadig mer på nett og får det levert hjemme eller ved nærmeste butikk. Returlapp følger med. Matvarer leveres på døra.  Til konkurransedyktige  priser. For lokalleie i byen, har høy kvadratmeter pris.  Døde sentrum har du over hele landet og i andre sammenlignbare land.    Så dette er et fenomen i tiden, selv på steder hvor du kan parkere rett utenfor butikker, så sliter de med  kundesvikt  Så løsninger er nok mindre spesial butikker og restauranter av ulike typer. Kultur tiltak små scener, hvor folk kan opptre og bli underholdt.  Ser opp og ned langs Akerselva, som er mektig populær for folk i alle aldrer og som  det strømmer mennesker langs det meste av døgnet.  Der har det jo nettopp oppstått, små "oaser".  Det vi nå trenger er et løft på kollektiv transport og fortsatt utvikling av grønne områder og hvor du også kan føle på stillhet.  Det har blitt flott langs kaiene fra Sørenga til Frognerkilen. Både for gående og syklende.

Trendene man nå ser mht bygging og bosetting, henger selvfølgelig sammen med politikken som føres. Den politikken legger opp til at folk helst skal bo oppå hverandre ved en T-bane eller ved et kollektiv-knutepunkt. Og da blir det slik. Enten folk egentlig ønsker det eller ikke. Jeg tror f.eks. at mange av de som i dag velger en liten sentrumsnær blokkleilighet, heller ville ha bodd i et litt romsligere rekkehus med en liten hageflekk. Men jobber man i sentrum, blir det gjerne for tidkrevende, og for kostbart å komme seg til og fra et slikt rekkehus.

Selvfølgelig er det mye synsing om dette. Virkeligheten vil sige frem de neste årene. Blir Oslo sentrum mer attraktiv enn tidligere, har tiltakene vært bra. Og motsatt. Selv har jeg bodd i og rundt Oslo i mange år, og er rett og slett spent på om byen vil fortsette å være like bra som før. Jeg synes f.eks. at de nye områdene som utvikles ikke er like bra som de eldre, mer klassiske områdene som Frogner, Majorstuen og Grünerløkka. Men meg om det.

Områder tilrettelagt for gående og syklende er nok ingen motstandere av. Selvfølgelig skal man ha slike områder! Problemet er å sperre bilister ute fra sentrum. Til det er bilen alt for genial. Og jeg ser absolutt ingen problemer med å legge opp til både bruk av bil, og lage gode forhold for myke trafikkanter. Slik det gjøres i hver eneste moderne by jeg har besøkt. men altså noe dagens byråd ikke ser seg i stand til. Vi får håpe for dems del at det er viljen det skorter på, men jeg lurer nesten på om det er evnen som det største hinderet...

Torotto

Torotto
18.02.21 21:40
Makro1: Jeg synes f.eks. at de nye områdene som utvikles ikke er like bra som de eldre, mer klassiske områdene som Frogner, Majorstuen og Grünerløkka. Men meg om det.

Er jo enig i det!   Saken er at tomtepriser og utbyggere har fått for frie tøyle, mange steder og det er tatt opp i arkitekt kretser.  Faktisk så har politikere lenge før MDG, bidratt til dette. 

Sønn bodde en tid i Waldemars have og han trivdes der ;- ) så smak og behag. 

Selv tilhører jeg villa generasjonen, men de gamle villa områdene blir jo nå kjøpt opp av utbyggere og der hvor et hus stod før; er det nå fra 2 til 6  hus/ leiligheter.  Det er jo også med å øke biltrafikk i områdene i utkant av byene.    

Men uansett så bor folk stadig trangere i byen og derfor er det etter min mening viktig å få til gode bilfri uteområder. Hvor du kan kjøre til og bevege deg innenfor. 

Selv om jeg selv er aktivt syklende, så må jeg innrømme at det er en stor utfordring i bilfrie strøk, hvor barn og eldre bør kunne ferdes i ro og fred. 

Makro1

Makro1
18.02.21 22:50
Torotto: Er jo enig i det!   Saken er at tomtepriser og utbyggere har fått for frie tøyle, mange steder og det er tatt opp i arkitekt kretser.  Faktisk så har politikere lenge før MDG, bidratt til dette. 
Sønn bodde en tid i Waldemars have og han trivdes der ;- ) så smak og behag. 
Selv tilhører jeg villa generasjonen, men de gamle villa områdene blir jo nå kjøpt opp av utbyggere og der hvor et hus stod før; er det nå fra 2 til 6  hus/ leiligheter.  Det er jo også med å øke biltrafikk i områdene i utkant av byene.    
Men uansett så bor folk stadig trangere i byen og derfor er det etter min mening viktig å få til gode bilfri uteområder. Hvor du kan kjøre til og bevege deg innenfor. 
Selv om jeg selv er aktivt syklende, så må jeg innrømme at det er en stor utfordring i bilfrie strøk, hvor barn og eldre bør kunne ferdes i ro og fred.

Er ikke mye uenig i dette!

utbyggere vil selvfølgelig alltid bygge mest mulig kompakt. Og høyt. det er regulerende myndighet, ved kommunen (eventuelt staten) som må stå i mot dette. Men det gjør de ikke! De legger t.o.m. opp til at det skal fortettes. Ikke bra, slik dette pågår nå for tiden! det blir nesten litt komisk når fredning og vern er det som redder oss fra disse fortettings-higende regulerende myndighetene. Slik vi ser i disse klassiske strøkene i Oslo.  

St.Hanshaugen / Ila / Grünerløkka er bra! Skjønner godt at sønnen din trivdes i det området.

Jeg tror også at passe kompakte villa-områder, slik man gjerne bygde for noen ti-år siden, er noe folk flest liker veldig godt. men som politikerne i dag delvis raserer, og i alle fall ikke legger opp noen nybygging av, p.g.a. denne ideen om at vi skal fraktes rundt av en eller annen offentlig lønnet person. Kollektivtransport er et gode, men man overdriver nå for tiden!

Ditt nest siste avsnitt er jeg helt enig i. 100%!

Sykling er bra, og noe man bør legge opp til. Men som sagt går det litt over stokk og stein i Oslo nå for tiden. 

Torotto

Torotto
18.02.21 23:19
Makro1: kompakte villa-områder, slik man gjerne bygde for noen ti-år siden, er noe folk flest liker veldig godt.

Dilemma her er jo selve utvikling på tomtepriser og det faktum at nåværende generasjoner ikke prioriterer stor hager, med frukttrær og en god del arbeid.  Så når de arver og er flere, så er eneste løsning å selge til utbyggere, ettersom de ikke kan kjøpe ut de andre.  Så her er det mange ting som utviklet seg i takt med  samfunnet ellers. 

Det er vel svært få av oss, som prioritere hage på 1/2 mål med en del jobb og gamle frukttræ, når du kan selge for flere millioner. 

Mange av husene som ble bygget på 1940 og 1950 tallet, hadde restriksjoner for kvadratmeter  og utforming, grunnet lån fra husbanken.  Så mange av disse boligen er i dag enten utvidet eller består av lite praktiske løsning. 

Dessverre så er alt for mange i dag hengt opp i å bruke transportmiddel, selv på korte avstander og heller går på treningsstudio for å få trim.  Selv over 70 år så går eller sykler jeg gjerne fra Ekeberg og ned til byen via Ekebergparken.  Det viser seg at hvis man beveger seg regelmessige, så er slike turer ikke noe ork, selv om opptur fra Gamlebyen og til sletta er litt mer krevende enn nedover. ;-)  

Med busskort til kr.398 i måneden, så går en tur ned til sentrum raskt og fra Jernbanetorget, så går busser og trikker jevnt i alle retninger.  Stort bedre kan det ikke bli, bortsett fra når rushtrafikk hindrer busser. 

FjernsynVG

FjernsynVG
18.02.21 23:19
Torotto: Det var jo trikkene til

Den største skandalen var jo at de ble bygget i Italia. Elendig kvalitet ikke minst på arbeidet. Tilsvarende for NSB da de pga eu-kravet om billigste anbud valge motorvogner bygget i Italia. Elendige, halve fabrikken måtte flyttes til Norge ett års tid for å fullføre. Spanskbygde fregatter, samme mølet. Når skal man lære at billigst betyr å betale to ganger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg