Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På tide å kaste bilen

NYTT TEMA
Makro1

Innlegg: 12329
Makro1
19.02.21 15:14
Torotto: Dilemma her er jo selve utvikling på tomtepriser og det faktum at nåværende generasjoner ikke prioriterer stor hager, med frukttrær og en god del arbeid.  Så når de arver og er flere, så er eneste løsning å selge til utbyggere, ettersom de ikke kan kjøpe ut de andre.  Så her er det mange ting som utviklet seg i takt med  samfunnet ellers.  Det er vel svært få av oss, som prioritere hage på 1/2 mål med en del jobb og gamle frukttræ, når du kan selge for flere millioner.  Mange av husene som ble bygget på 1940 og 1950 tallet, hadde restriksjoner for kvadratmeter  og utforming, grunnet lån fra husbanken.  Så mange av disse boligen er i dag enten utvidet eller består av lite praktiske løsning.  Dessverre så er alt for mange i dag hengt opp i å bruke transportmiddel, selv på korte avstander og heller går på treningsstudio for å få trim.  Selv over 70 år så går eller sykler jeg gjerne fra Ekeberg og ned til byen via Ekebergparken.  Det viser seg at hvis man beveger seg regelmessige, så er slike turer ikke noe ork, selv om opptur fra Gamlebyen og til sletta er litt mer krevende enn nedover. ;-)   Med busskort til kr.398 i måneden, så går en tur ned til sentrum raskt og fra Jernbanetorget, så går busser og trikker jevnt i alle retninger.  Stort bedre kan det ikke bli, bortsett fra når rushtrafikk hindrer busser.

Et innlegg som viser en positiv innstilling til dagens situasjon?

I så fall greit nok, men selv mener jeg dagens innstilling til bruk av bil medfører alt for store, negative konsekvenser. En mer positiv innstilling til bruk av bil, ville gitt enklere tilgang til arealer/tomteområder utenfor byene, med dertil lavere boligpriser, og mindre trangboddhet. Selvfølgelig betinget av at denne hangen til ekstrem fortetting rundt kollektive knutepunkter hadde blitt redusert. Denne ekstreme fortettingen er ene og alene initiert av kampen mot bilbruk. En helt unødvendig kamp, etter mitt syn.

Om få år vil biler bli billigere, helt forurensningsfrie, og tryggere. Mange av dagens politikere tror tydeligvis at en bil er en bil slik den var på 70-tallet, men slik er det absolutt ikke!

la1goa

Innlegg: 14863
la1goa
19.02.21 22:39
ulefos: det kan nok fortsatt være en butikk som selger hvitevarer i Bogstadveien

Hvis definisjonen på hvitevarer er "korrekt" så finnes Clas Ohlsen i Bogstadveien ... inntil Lan Marie finner på flere sprell.

Torotto

Innlegg: 21787
Torotto
19.02.21 22:54
Makro1: Om få år vil biler bli billigere, helt forurensningsfrie, og tryggere. Mange av dagens politikere tror tydeligvis at en bil er en bil slik den var på 70-tallet, men slik er det absolutt ikke!

Morgendagens biler kjører seg selv og det kan gi smidigere trafikk. 

Men ettersom Oslo øker i folketall og hver bil tar rundt 4 meter + sikkerhet, så sier det seg selv, at andre løsninger må til, selv med elbiler vil det oppstå køer.  

Så egentlig bør vi begynne se hyppige kollektive tilbud som en gave, ute i distriktene går det  1 til 2bussr pr dag eller i mer urbane strø hver time.  I Oslo går de stort sett med 10 minutters ruter i rush tid og med 15-20 minutter utenom.  Eksempelvis bor man langs T bane, så går flere linjer innom samme stasjon  Brynseng / Helsfyr / Ensjø / Tøyen. 

Oslo sine geografi, gir ikke håp om brede bulevarder, men samme smale gater som i dag.  

For forurensing er bare et av problemene med urbane strøk.

 

Makro1

Innlegg: 12329
Makro1
20.02.21 16:08
Torotto: Morgendagens biler kjører seg selv og det kan gi smidigere trafikk.  Men ettersom Oslo øker i folketall og hver bil tar rundt 4 meter + sikkerhet, så sier det seg selv, at andre løsninger må til, selv med elbiler vil det oppstå køer.   Så egentlig bør vi begynne se hyppige kollektive tilbud som en gave, ute i distriktene går det  1 til 2bussr pr dag eller i mer urbane strø hver time.  I Oslo går de stort sett med 10 minutters ruter i rush tid og med 15-20 minutter utenom.  Eksempelvis bor man langs T bane, så går flere linjer innom samme stasjon  Brynseng / Helsfyr / Ensjø / Tøyen.  Oslo sine geografi, gir ikke håp om brede bulevarder, men samme smale gater som i dag.   For forurensing er bare et av problemene med urbane strøk.

Køer kommer at at det ikke er samsvar mellom trafikk-mengden og veikapasiteten. Når veikapasiteten i Oslo er den samme som for 50(?) år siden, er det ikke særlig merkelig at folk må kaste bort mye unødvendig tid i endeløse køer. Oslo ligger faktisk svært dårlig an, sammenlignet med andre europeiske byer, slik sett. Selv om Oslo er i denne sammenheng, en liten/middels by. Vi har denne famøse innstillingen at alt det økte transportbehovet skal tas uten mer bruk av bil. Og derfor skal myndighetene gjøre det mest mulig vanskelig å bruke bil. Tidligere brukte man forurensnings-argumentet. Med forståelse hos de fleste. Når dette argumentet nå svinner mer og mer, finner man på andre tullete grunner til å kollektivisere transportbehovet for folk flest. Selv med alle ulempene det medfører både for den enkelte, og for samfunnet.

I rushtiden må man selvfølgelig satse på kollektive løsninger. Fordi det blir alt for store ulemper om alle skal dekke sitt transportbehov med individuell transport i rushtiden. Men om kollektivtransport gjøres gratis når det trengs mest (7-9, og 15-17), samtidig som bompengene fjernes for alle tidspunkter unntatt disse, så tenker jeg mye er gjort.

At det er trangt i Oslo, kommer av at man ønsket at det skulle være trangt. Det ønsker man enda mer i dag, og man regulerer derfor deretter. Tullete, spør du meg. Vi kan selvfølgelig bare drømme om plass på gatenivå som i byer som København, m.fl., men å putte hvert eneste nye bygg lengst mulig ut mot fortau og gate, er helt unødvendig.

Noreger

Innlegg: 1702
Noreger
20.02.21 16:45
FjernsynVG: Tilsvarende for NSB da de pga eu-kravet om billigste anbud valge motorvogner bygget i Italia. Elendige, halve fabrikken måtte flyttes til Norge ett års tid for å fullføre. Spanskbygde fregatter, samme mølet. Når skal man lære at billigst betyr å betale to ganger.

  Det handler ikke om å skaffe det beste for landet, men å kjøpe det som er best for unionen. 

 

    Slik blir kompetanse i Norge eliminert og gjør det enda vanskeligere å levere Norske produkter senere. Men vi kan jo bare importere alt, mens vi selger olje, som vi kjøper Tesla for slik at vi kaller oss verdens "grønneste" land. 

           Idiotiet og selvgodheten til mange nordmenn er nok noe av det EU-byråkratene elsker mest med oss. Bare å si at vi er så gode på ski, så skamrødmer alle. Da er det bare å slenge noen milliarder ut av vinduet som takk.

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
20.02.21 17:50
la1goa: Hvis definisjonen på hvitevarer er "korrekt" så finnes Clas Ohlsen i Bogstadveien ... inntil Lan Marie finner på flere sprell.

en brødrister får nok de fleste med seg på trikken

Makro1

Innlegg: 12329
Makro1
21.02.21 23:52
ulefos: en brødrister får nok de fleste med seg på trikken

Vi får håpe at de fleste er enig med deg og Lan i dét! Og at er fornøyd med å bli presset over i kollektive løsninger, istedet for å enkelt kjøre til et kjøpesenter.

Hvis dere bommer, vil vi fort få en Lan-ørken i sentrum, og det hadde vært triste greier...

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
22.02.21 11:16
Makro1: Hvis dere bommer, vil vi fort få en Lan-ørken i sentrum, og det hadde vært triste greier...

det er ingenting som tyder på det, både i Oslo eller andre storbyerblomstrer folkelivet der bilene ikke lenger har adgang

TheFamous25

Innlegg: 18485
TheFamous25
24.02.21 15:07

Morsom den siste fortvilte Twitten til Bastholm der hun prøve å angripe de som ikke er enig i hennes synspunkter hehehehe 

ulefos

Innlegg: 121819
ulefos
24.02.21 15:08
TheFamous25: Morsom den siste fortvilte Twitten til Bastholm der hun prøve å angripe de som ikke er enig i hennes synspunkter hehehehe

for det er jo veldig sjelden at politikere gjør, ikke sant?

til og med du biter vel fra deg om du blir urettferdig behandlet

(Innlegget ble redigert 24.02.21 15:09)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg