Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nå kommer rusreformen

NYTT TEMA
skaftetryne32

skaftetryne32
04.06.21 23:08
Halpert: Hvis noen stemmer FrP må dere gjerne forklare hva som er liberalistisk med dette partiet.

Jeg tror de som stemmer frp er veldig fornøyde med at de ikke er liberalistiske, nå er de blitt det ledende nanny state partiet.  

Halpert

Halpert
04.06.21 23:19
vif_support: Polititjenestekvinnen Henriette har kjempet mot foreldrenes misbruk i 14 år. Nå frykter hun at rusreformen vil gjøre det enklere for unge å ruse seg

Wow. Foreldrene hennes var rusavhengige på alkohol og medisiner. De hadde sikkert blitt friske lenge før om hun bare skrev ut bot etter bot helt til de sluttet å ruse seg. Straff fungerer jo, i følge henne.

skaftetryne32

skaftetryne32
04.06.21 23:22
vif_support: Før rusen tok Pappa

Jeg tror ikke at de som har en så negativ tilknytning til rus er de rette til og tolke de fakta som foreligger. Hun har sitt syn, men det er ikke sånn at alle som bruker rusmidler blir rusmisbrukere. Og i den grad man er en rusmisbruker så foretrekker jeg en cannabismisbruker framfor en alkoholmisbruker. Hun ser ut til og tro på trappetrinns hypotesen som er blitt spredd rundt i dette landet de siste 50 åra, den fungerer selvfølgelig ikke som de sier den gjør, men heller via de uregulerte selgerne av rusmidler, av den grunn så vil rekrutteringen til tynge rusmidler begrenses. Det er derfor far her ikke har startet heroin misbruk, for det lokale utsalget selger ikke heroin når det er tomt for vodka. 

Halpert

Halpert
04.06.21 23:24
skaftetryne32: Jeg tror de som stemmer frp er veldig fornøyde med at de ikke er liberalistiske, nå er de blitt det ledende nanny state partiet.

Hvorfor kaller de seg et "liberalistisk folkeparti" da? Dette er bokstavelig talt det første som står "om oss" på frp.no

"Fremskrittspartiet er et liberalistisk folkeparti. Vi jobber for en strengere innvandringspolitikk, trygg eldreomsorg, gode sykehus, lavere skatter og avgifter og bedre veier. En enklere hverdag for folk flest.

Fremskrittspartiets ideologiske grunnlag, liberalismen, tar utgangspunkt i at folk selv er bedre i stand enn politikerne til å bestemme hva som er best for seg og sine. Vi ønsker derfor mer individuell frihet og ansvar for enkeltmennesket."

skaftetryne32

skaftetryne32
04.06.21 23:27
Halpert: Hvorfor kaller de seg et "liberalistisk folkeparti" da? Dette er bokstavelig talt det første som står "om oss" på frp.no

Jeg vet, men de er ikke i nærheten engang lenger, de hadde visse liberalistiske tendenser engang, men nå er det blitt byttet ut med nasjonalisme, proteksjonisme, lov å orden og storebror ser deg, de lurer ingen.  

Halpert

Halpert
04.06.21 23:33

Beskrivelsen passer nok bedre til FpU, som er blant de ivrigste på legalisering osv. Dette ungdomspartiet er det vel bare å legge ned nå som Sylvi har tatt over skuta? Moderpartiet vil jo ikke en gang garantere friheten til de som ringer etter ambulanse for å redde liv.

(Innlegget ble redigert 04.06.21 23:33)

skaftetryne32

skaftetryne32
04.06.21 23:41
Halpert: Moderpartiet vil jo ikke en gang garantere friheten til de som ringer etter ambulanse for å redde liv.

Noen av de som har tatt over partiet vil vel heller se dem dø, det er ikke tvil om hvor de henter inspirasjonen sin fra, det er fra de mørkeste hjørnene av amerikansk politikk.

Jeg stemmer ikke frp altså, bare så det er sagt, bare svarte alikkavel ;-)

joplina

joplina
04.06.21 23:53
Halpert: Wow. Foreldrene hennes var rusavhengige på alkohol og medisiner. De hadde sikkert blitt friske lenge før om hun bare skrev ut bot etter bot helt til de sluttet å ruse seg. Straff fungerer jo, i følge henne.

Wow meg både her og der...

Hva er greia egentlig.... Ulovlige stoffer brukes og  når bruk går over i misbruk kan folk ikke gjøre rett og skjell for seg heller. Så kommer overdosene, forgiftningene, infeksjonene, aldri penger nok - samfunnet betaler, samfunnet må stable dem på bena, samfunnet må ta ansvar for dem - og samfunnet for øvrig må slite med følgene , ran, innbrudd, tyverier, skader, raserte familier, familievold, barnevern.

Virkeligheten er grell men den er også ærlig.

I ærlighetens navn så er det faktisk slik at mange dødssyke mennesker (f.eks terminal kreft) har gått igjennom alle smertefulle og krevende behandlinger de har kunnet - for å få livet tilbake eller i det minste forlenge livet. Men neida...de dør.

Mens tunge rusmisbrukere - vare seg det er alkohol, piller eller narkotika eller en kombinasjon av alt sammen - de skal ikke kunne kreves noe av..ja selv bøter og straff må de få slippe! ..for det har ingen hensikt hvis de virkelig ikke går inn for det og ønsker det selve. De må dikkes med og forståes i hjel så de kanskje får lyst til et annet liv.  Alle etater må vise dem inspirerende velvilje - ellers stigmatiseres de og får enda vondere i viljen sin.

Det sitter faen i meg i viljen - og de har skikkelig vondt i viljen sin. For DE kan altså oppnå helbred hvis de bare går inn for det - og de kan få behandling og oppfølging og tilrettelegging for å stå i det. Ja selv leilighet/husvære  og dekking av husleie og strøm får de hjelp at ordne...men så var det dette med viljen da... Sykdommen deres..

Men for personene som dør av terminal kreft så var aldri viljen utslagsgivende.....spiller ingen rolle hvor mye de ville - de døde allikevel fordi de var prisgitt fra the get go.

Rusmisbrukere har gode utsikter for helbred. Skal de da ikke kunne  ansvarliggjøres ...?

skaftetryne32

skaftetryne32
05.06.21 00:05
joplina: Hva er greia egentlig.... Ulovlige stoffer brukes og  når bruk går over i misbruk kan folk ikke gjøre rett og skjell for seg heller. Så kommer overdosene, forgiftningene, infeksjonene, aldri penger nok - samfunnet betaler, samfunnet må stable dem på bena, samfunnet må ta ansvar for dem - og samfunnet for øvrig må slite med følgene , ran, innbrudd, tyverier, skader, raserte familier, familievold, barnevern.

Så hvorfor vil du beholde et system som fostrer dette svineriet ? Du kan ikke med hånda på hjertet si at det vi har fungerer, for det gjør det kort og godt ikke. 

"I ærlighetens navn så er det faktisk slik at mange dødssyke mennesker (f.eks terminal kreft) har gått igjennom alle smertefulle og krevende behandlinger de har kunnet - for å få livet tilbake eller i det minste forlenge livet. Men neida...de dør."

Bør det være forskjell på de som får kreft med et liv levd etter alle kunstens regler, og de som har bøtta i seg sommerkoteletter vodka og sukker ? Eller bør de få lik behandling fordi de 2 daglige potetgull posene og de 8 tilhørende pilsa er lovlige ?  

Forbudet gjør alt verre, har du ikke forstått det ennå så må jeg bare konstatere at det sitter i vilja.

Halpert

Halpert
05.06.21 00:30
joplina: Rusmisbrukere har gode utsikter for helbred. Skal de da ikke kunne ansvarliggjøres ...?

Poenget mitt var at vi forskjellsbehandler rusmisbrukere så til de grader. De har samme diagnose men noen er avhengige av lovlige varer, andre av ulovlige. De som straffeforfølges, eller sparkes mens de ligger nede, får en lengre vei til "helbred" enn dem som ikke trenger bekymre seg for straff. Det sier seg selv.

Du må gjerne utdype hvordan du mener foreldrene til denne politikvinnen burde blitt ansvarliggjort. Rart du ikke hadde troen på endeløse bøter, det er jo slike metoder både du og denne politikvinnen forsvarer overfor andre rusavhengige.

(Innlegget ble redigert 05.06.21 00:35)

joplina

joplina
05.06.21 12:43
Halpert: Poenget mitt var at vi forskjellsbehandler rusmisbrukere så til de grader. De har samme diagnose men noen er avhengige av lovlige varer, andre av ulovlige. De som straffeforfølges, eller sparkes mens de ligger nede, får en lengre vei til "helbred" enn dem som ikke trenger bekymre seg for straff. Det sier seg selv.

Nei, det sier seg ikke selv. Det er et mantra dere gjentar - men det finnes uhorvelig mange mennesker som pleier og vedlikeholder sin "tørrfylle" (skrevet ut av lege) i mannsaldre og som gjerne "tar seg den lille"  i tillegg - selv om legen uttrykkelig har forklart hvorfor det ikke er forenlig med den medisinbruk de har.

Det er så vanlig at det garantert finnes  en slik person (eller flere) i hver eneste  familie i Norge. Og de har akkurat like vondt i viljen sin som de som bruker ulovlige rusmidler og holder offerkortet foran seg.

Eneste forskjellen er at de som driver med  "legal tørrfylle" går under radaren i større grad - ikke at de i større grad føler noe ansvar for å ta skjeen i den andre hånd og lage vei i vellinga for å fremme egen helbred!

Felles for alle misbrukere er at det strengt tatt ikke er deres skyld eller ansvar men alle andres, eller samfunnet, familie, arbeidsgiver eller fanden og hans oldemor. Det er DER problemet  ligger i følge dem. For hvis de bare kunne bli gitt litt fred og litt slack og forståelse og få ta fatt i ting i sitt eget tempo, så ville ting vært annerledes. Hvilket det selvsagt ikke ville. And so the story goes....

"VI" forskjellbehandler ikke rusmisbrukere. Det er derimot forskjellige typer rusmisbrukere. Behandling er tilgjengelig og det er den samme behandling med oppfølging som kan tilbys alle. Alle som VIL.

- Men at misbrukere har mer eller mindre vondt i viljen sin kan faktisk ikke "VI" gjøre noe med. Det er den enkeltes rusmisbrukers ansvar.

- Så hvordan skal de ansvarliggjøres da...

Ikke i det hele tatt? Bøter når rusmidlene er forbudt ved lov? Ingen bøter men fripass  når rusmidlene er ulovlige? Mer dikking, dulling og tilrettelegging for dem på sølvfat? Mindre dikking, dulling og tilrettelegging på sølvfat?  Flere skreddersydde behandlingsplasser for å virkelig tilpasses den enkeltes behov, slik at de ikke mister motivasjonen sin?

Flere behandlingsplasser som står klar akkurat i det sekund en rusmisbruker vil ha en behandlingsplass, slik at rusmisbrukere ikke ombestemmer seg...hopp når de sier hopp for øyeblikkelig behovstilfredstillelse

.....og hvis ikke, er det vår skyld, systemets skyld, samfunnets skyld at det ikke blir noe av....fordi de måtte vente... Viljen fikk fryktelig vondt igjen og det er selvsagt noen annens skyld og ansvar!

Den der svadaen om hvordan "de bekymrer seg for straff" og det er så hemmende for dem, kan med fordel slutte å spammes.

Før rusbruken gikk over i rusmisbruk - ja, allerede på dét tidspunktet  visste de følgene av å befatte seg med illegale rusmidler, men allikevel valgte de å gjøre det .  Bot-og straffe-aspektet har stått klinkende klart for dem alle helt fra start og før avhengighet.

- Men så blir det plutselig en slik fryktelig bekymring at de kan få bøter eller risikerer straff når de er langt komne rusmisbrukere....Jeg mener - seriøst!!  Finnes det virkelig ingen grenser for patetiske unnskyldninger??

"Jeg klaaaaarer ikke å motivere meg for å bli clean og nykter, for jeg har fått bøter og har sonet en straff for en tid tilbake - og det var så stigmatiserende at det føltes som å bli sparket mens man lå nede for telling og samfunnet og lovverket bryter meg ned i stedet for å bygge meg opp"...ALLTID noen annens skyld og ansvar - selvfølgelig.

Rusmisbrukere som tar ansvar og VIL oppnå helbred har meget gode utsikter for å kunne klare det. Langt bedre utsikter enn andre terminalt syke mennesker  har - faktisk.

Men fraskriver de seg ansvar for egen situasjon og har vondt i viljen og ikke egentlig har lyst å ta kampen for egen  helbred...men gir de noen slappe forsøk fordi de føler at de må eller at det forventes av dem - så pøser samfunnet ut millioner på behandling til absolutt ingen nytte!

Finnes ingen reell vilje så nytter det ganske enkelt ikke...og DA nytter det heller ikke å fjerne alt som lukter ansvarliggjøring (f.eks bøter) og sy noen gigantiske puter under armene på dem  for at de skal føøøøle seg bedre!

Halpert

Halpert
05.06.21 19:19

Kan du ikke oppdatere deg litt hvis du har så mye på hjertet? Ser ut som dette ble skrevet av en ignorant i 1983.

Er det viljen det står på hos de som driver med selvskading også? Er jo bare å slutte å kutte seg så blir alt bra?

Du klarte forøvrig ikke svare på hvordan disse som var rusavhengige på alkohol og medisiner burde ansvarliggjøres for sin sykdom, eller manglende vilje som du kaller det.

Solvgutt1

Solvgutt1
05.06.21 19:26
Halpert: Kan du ikke oppdatere deg litt hvis du har så mye på hjertet? Ser ut som dette ble skrevet av en ignorant i 1983.

Noen (en god del) mennesker er hatefulle og drives av forakt og hat mot andre mennesker. Det er det som har gjort Norges groteske ruspolitikk mulig. Det er for så vidt det som gjør all grotesk politikk mulig. Hos slike mennesker har ikke fakta og kunnskap stor verdi.

joplina

joplina
06.06.21 11:09
Halpert: Kan du ikke oppdatere deg litt hvis du har så mye på hjertet? Ser ut som dette ble skrevet av en ignorant i 1983. Er det viljen det står på hos de som driver med selvskading også? Er jo bare å slutte å kutte seg så blir alt bra? Du klarte forøvrig ikke svare på hvordan disse som var rusavhengige på alkohol og medisiner burde ansvarliggjøres for sin sykdom, eller manglende vilje som du kaller det.

Det ser nok slik ut for deg - det tviler jeg ikke på :)

Ved avhengighetslidelser så er det avhengigheten som er hovedproblemet - fordi det er den man ser følgene av og det som gjør avhengige ute av stand til å fungere rasjonelt. Det følger alltid annen problematikk med på kjøpet som f.eks angst, desperasjon, depresjon og stor grad av motløshet som ofte gir seg utslag som giddesløshet. Avhengighet er sterke krefter i sving.

Men det forandrer ikke på at forandring forutsetter og krever  vilje til forandring. Finnes ikke den så er nytter det ganske enkelt ikke.

Ingen kan bruke sin vilje til å skape varig forandring av andres liv. Personen selv må faktisk ha den viljen og gå inn for det. Har de vondt i viljen så sitter det jævlig langt inne og noen helbred oppnås ikke.

Hvorfor du dro inn selvskading vet ikke jeg...men i ditt hode er det sikkert synonymt med rusavhengighet  og relevant for rusreformforslag  - etter din 2021-standard eller noe...Who knows..

Alkoholikere og pillemisbrukere blir ansvarliggjort gjennom reaksjoner og konsekvenser når de bryter lovverket.

Opptrer de truende eller  forstyrrende offentlig, kjører i rus, pisser eller drikker offentlig , slåss de, bedriver hærverk, denger kjerring og unger/mann og unger - og politiet blir tilkalt eller kommer over slikt - så medfører det en reaksjon i form av konsekvenser av typen bøter eller anmeldelse.

Når det er sagt så er det slettest ikke uvanlig at rusmisbrukere som gjør noe skikkelig dumt/kriminelt  blir dømt til rusbehandling....eller får velge typ rusbehandling  eller fengselsstraff .

Kjenner til et ferskt tilfelle der en multirusavhengig (alkohol/piller/narkotika - hva som måtte være tilgjengelig. Rødsprit duger når det kniper.) som har en fot inne i den kommunale psykiatrien, endte opp med rusbehandlingsdom etter en rettsak som omfattet gjentatte butikktyverier , truende voldelig adferd og et tilfelle av grovt skadeverk på bil (den måtte skrotes).

Tiltross for rusbehandling glapp det.

Poenget er allikevel at selv om alle skjønner/vet at vedkommende sliter med psykiske lidelser og rusavhengighet, så er vedkommende ikke umyndiggjort eller strafferettslig utilregnelig (ikke å vite hva som er lov eller ikke lov eller hva som er att eller frem, rett eller feil, farlig kontra ufarlig osv eller direkte psykotisk der virkelighetsoppfatning preges av vrangforestillinger og hallusinasjoner) - og vedkommende blir derfor ansvarliggjort som seg hør og bør - men kan få en håndstrekning til motivasjon, der tilbudet er rusbehandling i stedet for fengsel.

- Og jeg syns at det er helt ok.

Hvis rusavhengige skal få fripass for konsekvenser så er det det samme som å si at "Du betraktes ikke som et oppegående myndig menneske og vi har ingen forventninger til deg".

Jadda, jadda - jeg har fått med meg hvordan det radbrekkes den andre veien med retoriske utsagn av typen "Straffeveldet har ikke vært til noen hjelp så nå må vi gå bort fra straffeveldet"

Jeg mener det er en fullstendig kortslutning.

Rusavhengige som ikke er umyndiggjorde må selvfølgelig ansvarliggjøres og stilles forventninger til  som alle andre. Det betyr ikke at ting ikke kan lempes på - som f.eks der straff blir omgjort til behandling. 

At fjerne reaksjoner/konsekvenser og med det fortelle at de ikke er som andre og samfunnet har ingen forventninger til dem, vil i hvert fall ikke anspore til  kampen om helbred og nykterhet eller riste liv i viljen til forandring.

Når selv samfunnet har gitt dem opp og ikke ser dem som andre myndige mennesker - hva er da vitsen?

...Og for øvrig så lever jeg ikke i noen forestilling om at å gå bort fra bøter/straff vil få rusmisbruk til å falle, krympe og bli mindre av i samfunnet. Ikke i det hele tatt. Jeg tror tiden vi lever i skaper flere rusmisbrukere lokalt og globalt enn omvendt og at forskjellige nasjonale retningslinjer ikke forandrer noe på det.

Justice 96

Justice 96
10.06.21 10:34

Sånn fungerer det uten rusreform. Politikerne burde skjemmes. 

Dødsårsaksregisterets tall viser at det i 2020 var 324 narkotikautløste dødsfall – også kalt overdoser. Ikke siden 2001 har så mange dødd av overdoser i Norge.

Det er spesielt stor økning i dødsfall som følge av heroin og andre opioider, som morfin, kodein og oksykodon, sier seniorforsker Linn Gjersing i Folkehelseinstituttets avdeling for rusmidler og tobakk.

(Innlegget ble redigert 10.06.21 10:38)

TheBracket

TheBracket
10.06.21 11:14
Halpert: "Fremskrittspartiet er et liberalistisk folkeparti.

FrP er et parti av og for sinte sosialdemokrater som ikke liker utlendinger. Det er like mye liberalisme i FrP som det er krabbe i crabsticks.

Det er knapt nok noen velgergrupper som krever så mange og kostbare statlige ordninger og overføringer som FrP-velgere. Det er penger nok til alt og alle.

Setningen som kommer oftest ut av munnen deres er "(Fyll inn valgfritt tema) har vi råd til i verdens rikeste land.".

TheBracket

TheBracket
10.06.21 11:45
joplina: Hvis rusavhengige skal få fripass for konsekvenser så er det det samme som å si at "Du betraktes ikke som et oppegående myndig menneske og vi har ingen forventninger til deg".

Hvis ikke et miserabelt liv i rennesteinen med sterk avhengighet, dårlig helse, lav status, ingen egen familie, ingen utdanning, ingen jobb, ingen bolig og høy sannsynlighet for å bli utsatt for grov kriminalitet er konsekvenser så vet ikke jeg. Dette livet er en straff i seg selv.

Kriminalisering og straffeforfølgelse har ingen annen funksjon enn å dytte disse menneskene enda lenger ned i søla. Det ondskapsfullt. Direkte ondskapsfullt. Påstanden om at avskaffelse av straff og hevn er det samme som å gi opp et menneske er absurd, og vitner om en fullstendig mangelfull forståelse av denne problematikken.

Du og dine meningsfeller er immune mot empiriske sanseinntrykk. Alt dere har å fare med er pur moralisme og evidensløs tro på at straff og hevn er det som virkelig hjelper vanskeligstilte mennesker opp fra avgrunnen. Fremtidige generasjoner kommer til å se med avsky på politikken dere omfavner.

TheBracket

TheBracket
10.06.21 13:04
Halpert: Poenget mitt var at vi forskjellsbehandler rusmisbrukere så til de grader. De har samme diagnose men noen er avhengige av lovlige varer, andre av ulovlige. De som straffeforfølges, eller sparkes mens de ligger nede, får en lengre vei til "helbred" enn dem som ikke trenger bekymre seg for straff. Det sier seg selv. Du må gjerne utdype hvordan du mener foreldrene til denne politikvinnen burde blitt ansvarliggjort. Rart du ikke hadde troen på endeløse bøter, det er jo slike metoder både du og denne politikvinnen forsvarer overfor andre rusavhengige.

Bent Høie sa det godt og konsist:

"Hovedregelen er at rusavhengige ofte er utsatt for store overgrep, vold, manglende omsorg i barne- og ungdomsårene. Det verste å tenke på er at dette er barn og unge som er blitt utsatt for den mest alvorlige kriminaliteten et menneske kan bli utsatt for. I sine mest sårbare år.

Så blir konsekvensen at de begynner å ruse seg. Så er samfunnets reaksjon å straffe dem for konsekvensen av de kriminelle handlingene de er blitt utsatt for. Det er det aller vanskeligste å tenke på med dagens system."

malacay3

malacay3
10.06.21 17:15
TheBracket: Du og dine meningsfeller er immune mot empiriske sanseinntrykk. Alt dere har å fare med er pur moralisme og evidensløs tro på at straff og hevn er det som virkelig hjelper vanskeligstilte mennesker opp fra avgrunnen. Fremtidige generasjoner kommer til å se med avsky på politikken dere omfavner.

Faktaresistens er et ord som ofte blir brukt, og sjelden har det vært mer korrekt enn i denne debatten.

Ny rekord i overdosedødsfall, vi var jo allerede ledende på dette området, og så klarer folk å komme til konklusjonen at vi fortsetter som før.

Det er jo så vellykket.

Det er rett og slett skammelig å ha den holdningen, det sier veldig mye om menneskesynet til enkelte.

Malacay

joplina

joplina
10.06.21 17:22
TheBracket: Du og dine meningsfeller er immune mot empiriske sanseinntrykk. Alt dere har å fare med er pur moralisme og evidensløs tro på at straff og hevn

Norge driver ikke med hevn-straffer. Det er en absurd påstand basert på føleri. Og jeg kan love deg at rusavhengige ikke blir vare seg  friske eller føre av andres føleri!

Har du forresten hørt utsagnet ; Loven er lik for alle?

Den som begår lovbrudd/bryter loven skal stå ansvarlig for det. Det forventes av alle myndige voksne mennesker - enten det er Krøsus Hermansen eller naver'n Jonsen.

At folk blir ansvarliggjort og at handlinger høster konsekvenser er en del av å være et myndig menneske.

Å  være umyndiggjort eller så (p)syk at man ikke kan ta ansvar for seg selv eller hva man gjør, forteller en ganske annen historie. Selv om rusavhengige lever tøffe liv så stiller jeg meg sterkt tvilsom til at de ønsker at samfunnet skal avskrive dem som "ingen verdt å ha noen forventninger til" - " A lost cause"

- Tror du rusavhengige ønsker å bli sett på som ingen man kan forvente noe av, ingen å lite på... aller minst at de skal gjøre opp for seg? Å bli umyndiggjort uten å være umyndiggjort....

Konsekvenser gir allikevel rom for justeringer...f.eks ;er bøtesatser for høye så kan de senkes og fengselsstraff kan omgjøres til rusbehandling. Det MÅ ikke være max bøtesats og lengst mulige fengselsdommer.  Det er ikke et enten eller....at enten MÅ de straffes max eller så MÅ de slippe alt som lukter av konsekvenser.

Det er fullt mulig å lande et sted i midten der de gis konsekvenser som myndige mennesker vi har forventninger til - mens de på samme tid kan justeres ned på et overkommelig nivå  slik at de får gjort opp for seg uten å brekke ryggen.

For i ærlighetens navn så er det ikke bøtene eller de korte straffene som er så destruktivt ødeleggende for rusavhengige. Det er rusgiftene som er det.

Mulig jeg er "immun" mot sanseinntrykk" og føleri, men jeg er i det minste en realist!

Jeg har ingen tro på å avskrive rusavhengige som "ikke brukbare" og i misforstått sanse-føleri fjerne alle ansvarliggjørende konsekvenser for dem....antagelig med en overbevisning om at "hvis vi er så empatiske og snille at vi fritar dem ansvar og sitter utover nettene og syr puter under armene på dem, så vil de nok se lyset og få lyst på å bli rusfrie"

- Bahha, kommer ikke til å skje. 

De får kanskje mindre stress rundt rusingen sin - men jaggu ikke mer mestringsfølelse som sporer til å ta større ansvar for egen livsførsel . Mindre forstyrrelser til å ruse seg 6 fot under. Litt av en håndstrekning.

- Du kan devaluere meg og mine meninger sønder og sammen om du vil - men fortsatt  eksisterer ikke en rusmisbruker som blir rusfri av tryllestøv ,føleri, fravær av ansvarliggjøring og konsekvenser.

Skal en rusmisbruker bli rusfri må de ha et genuint ønske om det og ha en vilje av stål - og på sidelinjen som oppbakking trenger de folk som støtter dem, ansvarliggjør dem, har krav og forventninger til dem som voksne myndige mennesker  - folk som kan hale de opp når  de har møtt en vegg av mismot, rus-sug, angst og rastløshet . Hale de opp og hjelpe dem til smulere farvann i sin kamp mot rusen. Et skritt frem og to tilbake mange ggr. Men det er fortsatt det eneste som nytter. 

MVH

Den avskyelige, ondskapsfulle, hevngjerrige moralisten 

...eller no'slikt

malacay3

malacay3
10.06.21 19:09

Synes du løsningen din fungerer bra i Norge ?

Malacay

malacay3

malacay3
10.06.21 21:46
joplina: Den avskyelige, ondskapsfulle, hevngjerrige moralisten  ...eller no'slikt

Det er ikke noe slikt. Det er det du er. Samtlige partier på  Stortinget  er i mot at "tunge rusmisbrukere" skal straffes. Problemet til enkelte er at de ikke klarer å definere "tunge".

Du avskriver forøvrig rusmiskbrukere fullstendig når du sier at de ikke forstår konsekvensene rusmisbruket medfører uten at de får bøter. Har du så liten tiltro til dem ?

Malacay

joplina

joplina
10.06.21 23:25
malacay3: Det er det du er.

Daså

skaftetryne32

skaftetryne32
10.06.21 23:50
malacay3: Du avskriver forøvrig rusmiskbrukere fullstendig når du sier at de ikke forstår konsekvensene rusmisbruket medfører uten at de får bøter. Har du så liten tiltro til dem ?

Et viktig poeng, jeg tror mange gjerne av den gamle skole tror at det er akkurat sånn det er, for de er jo blitt fortalt akkurat det fra barnsben av, kort og godt hjernevasket til og tro at rusmisbrukere er en unison gjeng med droner uten evne til og ta vare på seg selv. Som små barn så må de med jevne mellomrom disiplineres til de får ønsket adferd.  

soldado

soldado
11.06.21 10:23

Den "det er forbudt fordi det er ulovlig"-tankegangen fungerer bare helt til man endrer loven. Og det er jo det rusreformen omhandler.

Vi har hatt både jødeparagrafer og homolover i Norge, og de ville aldri vært endret om man hadde argumentert med at det som er ulovlig må forbli det fordi det er nettopp ulovlig.

Jeg tenker at når man skal ilegge noen straff, så må det være en rasjonell logikk og ønsket hensikt bak det hele. Det er mye uønsket i samfunnet som man kunne forby (arbeidsledighet, latskap, manglende dugnadsinnsats feks.), men det er ikke sikkert at det fører med seg så mye godt.

Og som Joplina skriver over her, er samfunnet i konstant utvikling. Og samfunnet har kommet dit at det er rusmidler (der ikke alle er legale) i stort sett alle samfunnslag.

Så er det heller ikke slik at all behandling fungerer. Jeg kjenner en i 20-årene som ble avhengig av opiater etter at vedkommende fikk skrevet ut sterke smertestillende av lege etter en oprasjon. Etter hvert som medisinene ikke ble nok, gikk personen over til å røyke heroin. Vedkommende la seg inn på behandlingsinstutisjon, men møtte der misbrukere som var betydelig lengre ned i rennesteinen enn han var. 

Det triste resultatet var at vedkommende sjekket inn på avrusing som pillenarkoman og sjekket ut som sprøytenarkoman. 

I dag er vedkommende derimot helt ren, og har heldigvis ikke vært uheldig og mottatt straff på veien. Da tror jeg utsiktene til vedkommende hadde vært betydelig dårligere.

Når man snakker om rusomsorg er de fleste eksperter enige om at man først og fremst må skademinimere, for når lysten på et skudd kommer, så er det ikke frykten for straff som holder de borte. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg