Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

bolighaiene skor seg

NYTT TEMA
ulefos

ulefos
18.02.21 09:02

Nå avdekkes det at det som på fint kalles boliginvestorer, men som for alle praktiske formål er bolighaier, forsyner seg godt av coronakrisa. Til tross for at boligprisene stiger voldsomt og med det øker verdien av deres virksomhet med opp mot 10% i året, har disse spekulantene magemål nok til å stikke et sugerør rett ned i statskassa og forsyne seg.

Nå har SV sett seg lei på dette og vil ha endring, og da spørs det hva FRP foretar seg, vi kan være trygge på at Høyre jabber bort saken med noen velvalgte rådgiver fraser, og vi kan være sikre på at Venstre og KrF gjør som mora dems sier.

hva med FRP, vil de stille seg solidarisk med bolighaiene? eller vil de mene at coronamilliardene burde husholderes slik at de kommer landet, folket og arbeidslassene til gode og ikke utbetales til en håndfull bolighaier. jeg frykter det første

DenSisteBohem

DenSisteBohem
18.02.21 09:44

Her ser vi misunnelsesgenet til alle i Rødt og SV slå ut i full blomst.

De største "bolighaiene" som TS så gjerne kaller disse som har noen leiligheter til utleie er Oslo Kommune der SV er med og Rødt er garantisten for at SV skal få gjennomført sin politikk.

Var det ikke 17.500 kroner Oslo kommune krever for en helt normal leilighet på Tøyen?

ventil

ventil
18.02.21 09:48
DenSisteBohem: Her ser vi misunnelsesgenet til alle i Rødt og SV slå ut i full blomst. De største "bolighaiene" som TS så gjerne kaller disse som har noen leiligheter til utleie er Oslo Kommune der SV er med og Rødt er garantisten for at SV skal få gjennomført sin politikk. Var det ikke 17.500 kroner Oslo kommune krever for en helt normal leilighet på Tøyen?

:))

peraleks

peraleks
18.02.21 09:58
ulefos: Nå avdekkes det at det som på fint kalles boliginvestorer, men som for alle praktiske formål er bolighaier, forsyner seg godt av coronakrisa. Til tross for at boligprisene stiger voldsomt og med det øker verdien av deres virksomhet med opp mot 10% i året, har disse spekulantene magemål nok til å stikke et sugerør rett ned i statskassa og forsyne seg. Nå har SV sett seg lei på dette og vil ha endring, og da spørs det hva FRP foretar seg, vi kan være trygge på at Høyre jabber bort saken med noen velvalgte rådgiver fraser, og vi kan være sikre på at Venstre og KrF gjør som mora dems sier. hva med FRP, vil de stille seg solidarisk med bolighaiene? eller vil de mene at coronamilliardene burde husholderes slik at de kommer landet, folket og arbeidslassene til gode og ikke utbetales til en håndfull bolighaier. jeg frykter det første

Skal ikke si noe på at slike saker som dette er en av de øverste grunnene til at jeg aldri har vurdert å stemme SV. Det skriker mindreverdighetskomplekser lang vei framfor reell politikk. 

Da er det bedre med AP som kan holde denne gjengen i ørene.

(Innlegget ble redigert 18.02.21 09:58)

Niffen

Niffen
18.02.21 09:59

Temaet var oppe til drøfting i Politisk kvarter i dag. Nybø gjorde en latterlig figur i mine øyne.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
18.02.21 10:05
Niffen: Nybø gjorde en latterlig figur i mine øyne.

Noe annet ville da vært en sensasjon, til dags dato har du vel aldri ment at en politiker fra høyresiden har gjort en god figur.

Niffen

Niffen
18.02.21 10:18
DenSisteBohem: Noe annet ville da vært en sensasjon, til dags dato har du vel aldri ment at en politiker fra høyresiden har gjort en god figur.

Jo når en politiker fra høyresiden gjør en god figur, så gir jeg vedkommende kred for dette om det er naturlig ut fra sammenhengen. Det hender selvfølgelig også at noen fra venstresiden gjør en dårlig figur i en debatt, og det bør kunne påtales også fra oss på samme side. Men vanligvis vil noen fra den andre siden gjøre den jobben for oss :-)). Forøvrig synes jeg Fylkesnes fra SV gjorde en god figur i dagens debatt, slik han vanligvis gjør.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
18.02.21 10:20
DenSisteBohem: Noe annet ville da vært en sensasjon, til dags dato har du vel aldri ment at en politiker fra høyresiden har gjort en god figur.

Oj, oj oj, persondebatt, har du anmeldt innlegget?

"Er det ikke du som er så opptatt av at man ikke skal debattere andre debattanter her inne? Innlegget ditt er innrapportert."

Torotto

Torotto
18.02.21 10:27
DenSisteBohem: Var det ikke 17.500 kroner Oslo kommune krever for en helt normal leilighet på Tøyen?

Hva syntes du er vanlig leie der da?  Nå tøver du godt.

Kan du dokumentere at kommunen har sendt regning for tomme utleieboliger til koronafond?   Det er det saken handler om, stor private utleiere, som ikke får leid ut boliger til den pris de ønsker og derfor heller lar de stå tomme.  Regning sendes felleskapet.  Så da forteller det litt om deg. Forsøker rette «baker for smed».

(Innlegget ble redigert 18.02.21 10:28)

ulefos

ulefos
18.02.21 10:27
DenSisteBohem: misunnelsesgenet

er det misunnelse det handler om?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
18.02.21 10:29
IndocteCollectio: Oj, oj oj, persondebatt, har du anmeldt innlegget?

Det er vel en liten forskjell på det å stile et konkret innlegg innlegg til den man snakker om å det å debattere en annen debattant med andre debattanter, altså å snakke til en debattant og ikke om en debattant til andre. Såpass skjønner du også selv om din agenda her inne helt tydelig er å finne noe å ta meg på.

Forøvrig er du helt uinteressant i den store sammenhengen.

EinarSalbu

EinarSalbu
18.02.21 10:32
Niffen: Temaet var oppe til drøfting i Politisk kvarter i dag. Nybø gjorde en latterlig figur i mine øyne.

Ja, i denne linken sier hun noe til ettertanke: https://www.nrk.no/norge/utleiere-med-tomme-boliger-far-koronastotte-1.15379329

Midt inni sier hun: – Vi kan ikke gå inn å vurdere verdigheten til den enkelte bedrift og kostnadene de har. Vi har laget en automatisert ordning som skal favne hele næringslivet. De som driver innen eiendomsutleie vil også kunne få støtte, sier Nybø.

men regjeringen har tid til å vurdere hver enkelt arbeidstaker som mister jobben.

(Innlegget ble redigert 18.02.21 10:36)

oknext

oknext
18.02.21 10:36

Her må jeg si jeg er på helt linje med SV.

Hver gang markedskreftene kan komme de som ikke er så godt stilt til gode, så roper de som sitter på toppen av næringskjeden om hjelp.

Jeg ser ingen grunn til at utleiere enten de er konger eller bare familien Olsen som har ett ekstra hus, skal få Covid-19 tilskudd.

Alle (ihvertfall brorparten) blir på en eller annen måte påvirket av Covid-19. Et marked har svingninger av så mange grunner. Hva blir det neste, at de skal få tilskudd i sommerferien fordi da er det ikke så mange skoleelever som leier ?

Når vi hadde en økonomisk krise for noen år siden så ble det ikke løftet så mange fingre for vanlige mennesker som måtte selge huset sitt, og de hadde bare ett. Hvorfor i alle dager skal vi sponse de som sitter på ett eller flere ekstra leiligheter/hus nå ?

(Innlegget ble redigert 18.02.21 10:38)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
18.02.21 10:37
DenSisteBohem: Det er vel en liten forskjell på det å stile et konkret innlegg innlegg til den man snakker om å det å debattere en annen debattant med andre debattanter, altså å snakke til en debattant og ikke om en debattant til andre. Såpass skjønner du også selv om din agenda her inne helt tydelig er å finne noe å ta meg på. Forøvrig er du helt uinteressant i den store sammenhengen.

Persondebatt er persondebatt, men du det skjønner du sikkert ikke. Også i den andre tråden så viser du NULL interesse for sak men bedriver kun avsporing, hva med å forsøke å diskutere sak?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
18.02.21 10:40
Torotto: Hva syntes du er vanlig leie der da? Nå tøver du godt.

3 roms 56m3 16.500,-

3 roms 72m3 17.000,-

3 roms 76m3 17.000,-

3 roms 110m3 18.000,-

Så må du gjerne fortelle meg hva jeg tøver med...

(Innlegget ble redigert 18.02.21 10:42)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
18.02.21 10:42
IndocteCollectio: Persondebatt er persondebatt,

Nei lille venn, det er ikke persondebatt når man henvender seg direkte til den det gjelder. Eller mener du at du nå har bedrevet persondebatt i dine siste innlegg til meg?

Persondebatt er når man debatterer en annen debattant med atter andre debattanter.

(Innlegget ble redigert 18.02.21 10:42)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
18.02.21 10:44
EinarSalbu: men regjeringen har tid til å vurdere hver enkelt arbeidstaker som mister jobben.

Tror du på det du skriver her? Tror du at regjeringens medlemmer sitter og vurderer disse? Så dum er du vel ikke Einar?

Brezjnev

Brezjnev
18.02.21 10:54

Det er merkelig at det er slik motvilje mot å diskutere hva det er fornuftig å bruke fellesskapets penger på. Bakgrunnen for corona-støtten er å holde hjulene i gang og redde arbeidsplasser.

Boligutleie er noe av det minst arbeidsintensive som finnes av næringsvirksomhet, og samtidig blant det mest kapitalintensive. Ikke vil boligen forsvinne om eieren i verste fall skulle gå konkurs, så når markedet tar seg opp igjen vil den være klar for ny utleie umiddelbart. 

Det er i det hele tatt vanskelig å se hvilke av de uttalte målene med støtten som oppnås ved å gi den til slik virksomhet, og det helt uten å moralisere over "bolighaier" og "spekulanter". At det skal være så vanskelig å i praksis avskjære utleievirksomhet er også vanskelig å tro på. Det går i hvert fall helt fint å identifisere utleieobjekter når selvangivelsen leveres.

(Innlegget ble redigert 18.02.21 10:55)

Torotto

Torotto
18.02.21 10:56
DenSisteBohem: Så må du gjerne fortelle meg hva jeg tøver med...

Leilighet følger markedspris i området. 

Poenget  en gang til.  Du prøver å skyve oppmerksomhet vekk fra store boligutleiere, som velger å la leiligheter stå tomme grunnet, prisen de vil ha for å leie ut ikke oppnås i markedet. I og for seg greit. Men når disse søker og får koronadstøtte for tapte inntekter, så er det «svindel» og dypt forkastelig.  

Peke på og gi inntrykk av at Oslo kommune som en bolighai ut fra utleiepriser.  Ja det er tøv! 

(Innlegget ble redigert 18.02.21 10:57)

ulefos

ulefos
18.02.21 10:57
DenSisteBohem: Tror du på det du skriver her? Tror du at regjeringens medlemmer sitter og vurderer disse? Så dum er du vel ikke Einar?

nei det vil jo være som å hevde at en byråd i Oslo sjøl har sørget for brudd på arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser

IndocteCollectio

IndocteCollectio
18.02.21 11:02
DenSisteBohem: Nei lille venn, det er ikke persondebatt når man henvender seg direkte til den det gjelder. Eller mener du at du nå har bedrevet persondebatt i dine siste innlegg til meg? Persondebatt er når man debatterer en annen debattant med atter andre debattanter.

Ha ha ha artig forsøk. Selvfølgelig er det persondebatt når man diskuterer person og ikke sak det spiller null rolle om man gjør det med personen eller andre.

ulefos

ulefos
18.02.21 13:32
Torotto: store boligutleiere, som velger å la leiligheter stå tomme grunnet, prisen de vil ha for å leie ut ikke oppnås i markedet. I og for seg greit

jeg syns ikke det er greit at de lar være å leie ut leiligheter for å opprettholde selgers marked

engafever

engafever
18.02.21 13:32
DenSisteBohem: 3 roms 56m3 16.500,- 3 roms 72m3 17.000,- 3 roms 76m3 17.000,- 3 roms 110m3 18.000,- Så må du gjerne fortelle meg hva jeg tøver med...

Det var et høyrebyråd som bestemte, for en del år siden, at leia i kommunale boliger skulle være markedsstyrt. Så kan man jo spørre, hvorfor har ikke dagens byråd reversert. Det kan ikke jeg svare på.

Torotto

Torotto
18.02.21 15:07
ulefos: jeg syns ikke det er greit at de lar være å leie ut leiligheter for å opprettholde selgers marked

Nei! Men ettersom de fleste etterspør kjøp av bolig, så er leiemarkedet for tiden inne i en situasjon hvor leie ikke vil dekke alle kostnader og slitasje på nye leiligheter senker prisen. 

Her har jo faktisk Oslo Kommune en jobb å gjøre, som stor utleier og hvor mye bygningsmasse står tom og har gjort det i opptil 5 år. 

Tempus

Tempus
18.02.21 22:32

Bolighaiene som  skor seg på å leie ut små rom i leiligheter ønsker jeg mindre utkomme. Har samfunnet behov for disse, hvis formål er å berike seg selv på bekostning av en viss boligmangel  i attraktive områder. Samfunnet hadde hatt bruk for folk som var mindre opptatt av penger.

I høy grad enig  med Sv i akkurat denne saken.

ulefos

ulefos
19.02.21 21:59
Tempus: Har samfunnet behov for disse, hvis formål er å berike seg selv på bekostning av en viss boligmangel i attraktive områder.

det som skjer når mange kjøper opp boliger som investering for utleie er at boligprisene stiger, og når boligprisene stiger så tjener hushaiene mer fordi færre har råd til å kjøpe og blir prisgitt leiemarkedet, en evigvarende negativ spiral som vil fortsette til politikerne bestemmer seg for å gjøre det vesentlig mindre lukrativt å leie ut

Tempus

Tempus
19.02.21 22:10

Nettopp, og ikke lages det gode boforhold heller når det kun baseres på utleie med stor gjennomtrekk  av leieboere. Dette har blitt en trend det bør settes lyskastere på. 

Hørte at Mimir var sterkt på banen i kveld i dialog med Elvestuen.

la1goa

la1goa
19.02.21 22:45
ulefos: Nå har SV sett seg lei på dette og vil ha endring, og da spørs det hva FRP foretar seg, vi kan være trygge på at Høyre jabber bort saken med noen velvalgte rådgiver fraser, og vi kan være sikre på at Venstre og KrF gjør som mora dems sier.

Du er ikke sann... Så lenge tilbud/etterspørsel virker er dette neppe noe politisk problem. Fiktivt problem? spør du meg... eh ja...

Tempus

Tempus
19.02.21 22:49

Bolighaier/ boligbaroner behøver ikke tilskudd fra coronafondet. Den kunstige markedsprisen på utleie er helt hinsides, kvalmt.

Torotto

Torotto
19.02.21 23:26
Tempus: Nettopp, og ikke lages det gode boforhold heller når det kun baseres på utleie med stor gjennomtrekk  av leieboere. Dette har blitt en trend det bør settes lyskastere på.  Hørte at Mimir var sterkt på banen i kveld i dialog med Elvestuen.

Nå har jo politikere vært veldig passive og i noen tilfeller medskyldige i dette boligmarkedet.  

Høyrebyråd og hastesalg av søsterboligene på Sinsen til Fredensborg eiendom og hvor de som hadde bodd der ikke fikk anledning til å kjøpe 

Disse typer selskap er ofte stråmenn for internasjonal finansselskaper.  Disse kjøper opp og ofte seksjonert til, små krypinn.

Det er helt klart at i dagens situasjon så strør Regjeringen penger til de som har mye fra før.  Bruker hastverk og penger gis uten kontroll. De som sitter uten jobb og/eller er permittert, får ikke slike garantier, men må stille seg i kø på NAV etter rigorøse regler. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg