Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Partileder Sylvi Listhaug

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
20.02.21 09:47

Sylvi Listhaug, odelsjenta fra Sjøholt, blir Frps nye partileder. Er hun skikket?

Samarbeidsevner er ikke hennes fremste egenskaper. Klarer hun å samle partiet. Og enda mer utfordrende - klarer hun å bygge allianser som gir partiet makt, eller skal hun bare holde på med sine "svenske tilstander" og "ikkje spare oss til fant". Det er ikke mye partiledertakter over det.

VGs politiske redaktør har en interessant kommentar her. Og hun har nok mye rett. Spørsmålet er om ikke mye av Sylvi-effekten allerede er brent ut.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kRQjy9/genialt-eller-katastrofalt

Det blir ganske interessant å følge. Vil hun måtte ty til ytterligheter når det butter imot, og vi vil det bli akseptert av de moderate liberalistene i partiet - og vil det bli belønnet i form av velgere?

Antakelig kommer nå en del gjerdesittere automatisk tilbake til partiet, men blir de værende om Sp klarer å overby Frp i motstand mot høye dieselpriser og alt annet som er viktig for denne velgergruppen.

Cabal

Cabal
20.02.21 10:13
DrSchwei: Er hun skikket?

Egentlig på overhodet ingen måte, men sannsynligvis greit nok for tullepartiet. Litt moro at denne dama også er uglesett av de ordentlige frp-velgerne, men sannsynligvis eneste person som kan få alle rasistene til å karre seg opp av sofaen og stemme på dem. Forventer maaange "innvandringskritiske" utspill fremover nå.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
20.02.21 10:24
DrSchwei: Sylvi Listhaug, odelsjenta fra Sjøholt, blir Frps nye partileder. Er hun skikket? Samarbeidsevner er ikke hennes fremste egenskaper. Klarer hun å samle partiet. Og enda mer utfordrende - klarer hun å bygge allianser som gir partiet makt, eller skal hun bare holde på med sine "svenske tilstander" og "ikkje spare oss til fant". Det er ikke mye partiledertakter over det. VGs politiske redaktør har en interessant kommentar her. Og hun har nok mye rett. Spørsmålet er om ikke mye av Sylvi-effekten allerede er brent ut. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kRQjy9/genialt-eller-katastrofalt Det blir ganske interessant å følge. Vil hun måtte ty til ytterligheter når det butter imot, og vi vil det bli akseptert av de moderate liberalistene i partiet - og vil det bli belønnet i form av velgere? Antakelig kommer nå en del gjerdesittere automatisk tilbake til partiet, men blir de værende om Sp klarer å overby Frp i motstand mot høye dieselpriser og alt annet som er viktig for denne velgergruppen.

Spå om framtiden er jo vanskelig men ser man bakover på hva hun har oppnådd og hvordan hun har håndtert ulike ting så ser det relativt svakt ut.

Hun har en lang politisk karriere bak seg men har knapt nok noe annet enn skandaler å vise til i sin politiske CV. Det gjelder både fra Oslo-politikken og på nasjonalt nivå.

Men så er hun  kanskje ikke den som skal ta Frp in  i makten korridorer men heller forsøke å sikre at de får en grei oppslutning som et evig opposisjonsparti.

Da er i tilfelle samarbeidsevnene overfor andre partier og manglende resultater når hun har hatt makt så viktige.

Samarbeidsevnene hennes overfor egne partimedlemmer blir jo dog interessant.

Det som jeg tror er det mest risikofylte siden for Frp er at hun ikke er særlig flink til håndtere kritikk samtidig som hun gjerne kommer med uttalelser som medfører at hun får kritikk. Det å komme med uttalelser som får kritikk er jo faktisk en del av strategien hennes og da bør man være vesentlig bedre på å takle det når kritikken kommer.

Men her går det i supeenkle kommunikasjonsrådgiverløsninger der det bare går på å gjenta det man ønsker å si uavhengig av hva spørsmålet er. Det går bra dersom journalistene har dårlig tid men blir så til de grader avslørt når de bruker bitte litt mer energi å spør igjen når de ikke får svar på spørsmålet de stiller. Vi har minst et intervju der hun falt helt i sammen og bare hadde lært seg en setning som hun håpet hun kunne bruke uansett hva journalisten gjorde. Det feilet totalt.

Som partileder vil du måtte ha flere kommunikasjonsverktøy i sekken enn den ene hun øyensynlig lærte seg i kommunikasjonsjobben. Det har selvsagt også sterkere negativ effekt når man gjør slike tabber som partileder enn som menig partipolitiker.

Neste verktøy i verktøykassen til Listhaug er nemlig kun å gå i total offerrolle. Man har som eksempel da hun foran det totale norske pressekorpset fortalte nasjonen at hun visst nok var blitt fratatt ytringsfriheten sin  og det er på lignende idiotnivå som Aina Stenersen sin, 17. mai har ingenting med ytringsfriheten å gjøre.

Slike offerrolleseanser vil ikke fungere i lengden for en partileder. Dersom partileder er og framstiller seg selv som et evig offer så har man vel valgt alt annet enn en sterk leder eller en lederskikkelse i det hele tatt. Da har man valgt et offer. Et selvvalgt offer.

At hun er helt ute av stand til noe så enkelt som å beklage overfor Stortinget og kun få timer etter at hun har gått av trekker det som lignet mest på en beklagelse vil også alltid henge ved henne. Hun er rett og slett en person man ikke kan stole på sier sannheten.

Så er det spørsmålet om hun kan få noen positive punkter for å oppildne massene men der tror jeg det blir en kortvarig oppildning. Som vi har sett de siste månedene så blir det lett panisk når Listhaug skal mene noe om absolutt alt og det stort sett ser ut som det viktigste er å mene noe annet enn regjeringen. I det ene øyeblikket så skulle tiltakene være hardere og i neste forsøk så skulle de være mildere.

Jeg tror hun vil ende sine dager som partileder i en skandale der hun har uttalt seg uten å tenke seg om for så å være ute av stand til å komme seg ut av det uten å gjøre det verre og verre for seg selv.

Men vi får se om hun denne gangen vokser med rollen hun har fått. Det er jo alltid en mulighet. Dog har jeg ikke sett at hun har gjort det i de andre rollene hun har fått.

EinarSalbu

EinarSalbu
20.02.21 10:56

Det er lenge siden Frp- stjerna sluknet. På et eller annet tidspunkt har Listhaug fått beskjed fra Frp- ledelsen om å gå stille dørene. 

Bevares...hun kan komme tilbake, men jeg kan vanskelig se for meg at hun blir ny. Hun faller heller tilbake til gamle synder.

Det var jo litt morsomt å høre Listhaug og Solvik Olsen sammen. Listhaugs uttalelse om at det å sitte i regjering med Høyre var som å sitte 7 år i fengsel var en helt annen enn Olsens beskrivelse. 

Jeg tror det kan plumpe mye dumt ur av Listhaug fremover.

EinarSalbu

EinarSalbu
20.02.21 11:22

Det skal også bli interessant å se hvordan Listhaug vil forholde seg til Gjedde, Helgheim og Amundsen. 

Foeøvrig er jeg ganske sikker på at det vil bli en intens fraksjonsvirksomhet i Frp fram mot årsmøtet, og det skulle ikke forundre meg om andre lederkandidater vil dukke opp. Jeg er ikke sikker på at Listhsug blir leder. Hun har like mange motstandere som tilhengere.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
20.02.21 11:25
EinarSalbu: Foeøvrig er jeg ganske sikker på at det vil bli en intens fraksjonsvirksomhet i Frp fram mot årsmøtet, og det skulle ikke forundre meg om andre lederkandidater vil dukke opp. Jeg er ikke sikker på at Listhsug blir leder. Hun har like mange motstandere som tilhengere.

Det er ingen andre potensielle lederkandidater enn Solvik-Olsen slik jeg ser det og han ser ut til å ikke ville stille opp mot Listhaug.

Selv om det er motstand, som det sikkert er, så vil jo ikke den oppnå noe uten at de klarer å samle seg bak en som vil ta kampen om ledervervet.

Rusten

Rusten
20.02.21 12:47

Det er ingen som helst tvil om at det er Olsen som har lederkompetansen. Merket det ganske godt i Dax18 hvor Listhaug bare går på repetisjon mens Olsen nesten må avbryte for å gå mer i dybden på spørsmål fra Sollun.

ulefos

ulefos
20.02.21 13:13
EinarSalbu: Jeg tror det kan plumpe mye dumt ur av Listhaug fremover.

det er det nok store muligheter for, hun er ikke kjent for å tenke seg nøye om før hun buser ut

ulefos

ulefos
20.02.21 13:15
Rusten: Det er ingen som helst tvil om at det er Olsen som har lederkompetansen. Merket det ganske godt i Dax18 hvor Listhaug bare går på repetisjon mens Olsen nesten må avbryte for å gå mer i dybden på spørsmål fra Sollun.

når (eller om) Listhaug blir leder kan ikke Solvik Olsen korrigere henne lenger, han kan ikke gå lenger enn til å si: Jeg ville ikke brukt slike ord

vif_support

vif_support
20.02.21 13:22

Jeg forventer et klart og tydelig FrP fremover

Fokus på Nei til EU. Her har partiet vinglet mye de siste årene

Fokus på at det aldri skal bli 'svenske tilstander' i Norge

Og ikke minst vende KrF og Venstre ryggen...

Trikkeren

Trikkeren
20.02.21 13:23
BornOnThe4thOfJuly: At hun er helt ute av stand til noe så enkelt som å beklage overfor Stortinget og kun få timer etter at hun har gått av trekker det som lignet mest på en beklagelse vil også alltid henge ved henne. Hun er rett og slett en person man ikke kan stole på sier sannheten.

Den beklagelsessituasjonen i Stortinget skremmer ikke bort de elementene som likte fb-posten i utgangspunktet. Dette er a'Sylvis måte å henge ut fjøslykta...

Problemet til FrP nå blir at fjøslykta faktisk lyser litt opp også. Dermed får de anstendige i FrP (og deres velgere) se hvem a'Sylvi tiltrekker seg.

Det kan nok gi litt kortsiktig oppgang, men jeg spår at den blir meget kortvarig. Så kommer sperregrensa!

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
20.02.21 13:41
Trikkeren: Den beklagelsessituasjonen i Stortinget skremmer ikke bort de elementene som likte fb-posten i utgangspunktet. Dette er a'Sylvis måte å henge ut fjøslykta... Problemet til FrP nå blir at fjøslykta faktisk lyser litt opp også. Dermed får de anstendige i FrP (og deres velgere) se hvem a'Sylvi tiltrekker seg. Det kan nok gi litt kortsiktig oppgang, men jeg spår at den blir meget kortvarig. Så kommer sperregrensa!

Sikkert ikke men det er ikke FB-posten som var avgjørende i det jeg skrev men hennes manglende evne til å forstå når hun har gått over streken og behøver å redde situasjonen.

I det tilfelle så kunne det vært over og alt glemt dersom hun hadde bare lest opp fra jukselappen hun fikk fra Jensen og Solberg. Den krøllet hun sammen og forsøkte seg på en ikke-beklagelse som medførte at hun bare kom verre og verre ut.

Det er dette som kan bli problemet hennes. Hun roter seg opp i et eller ved sine uttalelser eller ved at hun ikke håndterer interne partiproblemer godt nok. Dersom hun da ikke forstår at det er på tide å bedrive damagecontrol, inkludert litt ydmykhet, så viser hendelsen at hun er kapabel til å virkelig gjøre det ille for seg selv. Og i det tilfelle også ille for partiet dersom hun er partileder.

Og da hjelper det ingenting om den nærmeste klikken synes det var en kjempeide det som opprinnelig gjorde at hun rotet det til. Da handler det om velgerne synes det er en god ide og en god håndtering og hvor mange velgere Frp taper på det. Velgerne vil innse dersom hun ikke har det som skal til å være partileder og det vil gå utover partiet.

Nå er jeg ellers usikker på hvor ideologisk grunnfestet Listhaug faktisk er. For meg synes det som hun totalt mangler prinsipper og mer betrakter politikken ut fra kommunikasjonsrådgiverens briller der det gjelder å komme seg videre i god form fram til neste krise. Så hvilken politikk Listhaug og Frp faktisk vil fokusere på er jeg faktisk ikke sikker på.

Spørsmålet er hvilken type parti Frp ønsker å være i framtiden og hvilket Frp velgerne blir trukket til. Vil Frp bli et parti som har en hvis ansvarlighet og er villig til å ta ansvar med fare for å bli et grått og kjedelig parti men et seriøst parti så er det sikkert om velgerne som ønsker noe slik egentlig har bedre alternativer.

Ønsker de å gå videre som et rabiat opposisjonsparti uten ansvarlighet overhode der de henter fram de bortgjemte alternative statsbudsjettene fra før 2013 (de som de måtte gjemme når de kom i regjering) så er det ikke sikkert at de aktuelle velgerne lenger har tillit til dem i den rollen heller. Er dog den siste strategien jeg tror de velger da Listhaug ikke har evner som takler den første strategien.

Så får vi se hvor mange velgere som tror på det de sier etter å ha sett dem i aksjon 7 av de siste 8 årene. Og om Listhaug faktisk er en tillitsvekkende partileder.

ulefos

ulefos
20.02.21 13:59

kan dette ende med at Solvik Olsen får førsteplassen på Oslo FRPs liste og dermed blir aktuell som partileder?
Skjer det så tror jeg han får ubehagelig motstand fra Listhaugs støttespillere

Langveg

Langveg
20.02.21 14:05
ulefos: når (eller om) Listhaug blir leder kan ikke Solvik Olsen korrigere henne lenger, han kan ikke gå lenger enn til å si: Jeg ville ikke brukt slike ord

Dei som styrer  stortingspartia i det "moderne demokratiet" er  eit fast løna sekretariat, reklamekonsulentar og  partileiinga. Formannen vert nok grundig  "skolert" før han/ho uttaler seg. Det ein kan frykta, er at Lsthaug vert  like  bla-bla som dei andre partiformennene, kan henda med unntak av Vedum. 

Rusten

Rusten
20.02.21 15:26
ulefos: kan dette ende med at Solvik Olsen får førsteplassen på Oslo FRPs liste og dermed blir aktuell som partileder?
Skjer det så tror jeg han får ubehagelig motstand fra Listhaugs støttespillere

Mye mulig men jeg tror Listhaugs inkompetanse kommer tydeligere frem nå enn den gjorde tidligere. Det holder ikke lenger å argumentere for at flyktninger må lære seg norsk folkeskikk, det må være mer nyansert og der kan det hende hun svikter.

Hvis hun ikke gjør mer på det feltet så kan de like så godt slå seg sammen med partiet til Kleppe.

(Innlegget ble redigert 20.02.21 15:35)

Noreger

Noreger
20.02.21 16:47
vif_support: Jeg forventer et klart og tydelig FrP fremover Fokus på Nei til EU. Her har partiet vinglet mye de siste årene Fokus på at det aldri skal bli 'svenske tilstander' i Norge Og ikke minst vende KrF og Venstre ryggen...

BINGO!!!

Sylvi må bruke minst et par år på å rydde bort liberalistene. Send dem til Venstre, men få dem vekk iallfall.

Noreger

Noreger
20.02.21 16:50

Når noe skal samles vil det ALLTID bli mange tap på begge sider. Det betyr ikke at det ikke er verdt det, for en splittet hær på 2000 mann er ofte svakere enn enn samlet på 500. 

Først når FrP har kvittet seg med globalister, EU-groupies og liberalister har partiet håp om å kunne bygge seg opp igjen. Å bygge opp partiet på fundamentet som finnes nå vil skape samme problemene igjen. 

Noreger

Noreger
20.02.21 16:50

Når noe skal samles vil det ALLTID bli mange tap på begge sider. Det betyr ikke at det ikke er verdt det, for en splittet hær på 2000 mann er ofte svakere enn enn samlet på 500. 

Først når FrP har kvittet seg med globalister, EU-groupies og liberalister har partiet håp om å kunne bygge seg opp igjen. Å bygge opp partiet på fundamentet som finnes nå vil skape samme problemene igjen. 

ulefos

ulefos
20.02.21 18:09
Rusten: Mye mulig men jeg tror Listhaugs inkompetanse kommer tydeligere frem nå enn den gjorde tidligere. Det holder ikke lenger å argumentere for at flyktninger må lære seg norsk folkeskikk, det må være mer nyansert og der kan det hende hun svikter.

Listhaug må lære seg sjøl folkeskikk før hun belærer andre

PerryAndre

PerryAndre
20.02.21 21:44

Sjansespill å velge Listhaug som partileder for Frp. Hun befinner så langt ut på høyresiden at velgermassen er begrenset. 

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
20.02.21 22:00
PerryAndre: Sjansespill å velge Listhaug som partileder for Frp. Hun befinner så langt ut på høyresiden at velgermassen er begrenset.

Frp har ikke så mange alternativer.

Det åpenbare alternativet, Solvik-Olsen, har stilt seg bak Listhaug og det ville også vært vanskelig jobb for han også da han nok vil framstå som en ganske kjedelig leder for mange av de rabiate Frp-medlemmene og Frp-velgerne.

Han ville sikkert håndtert det interne partiarbeidet bedre med mindre konflikter men jeg er usikker på om han vil klare å oppildne medlemmene og velgerne.

Jeg så det var en sørlandsk liberalist fra Frp som nevnte Kallmyr, Dale, Wara og en lokal helt i form av tidligere Frp-ordfører i Mandal. Jeg ser kun en god kandidat blant dem og han har familiære grunner til å ikke ta jobben. De andre er enten rett og slett ikke egnet som ledere eller er alt for ukjent.

Så dersom de ikke skal sjanse på Listhaug hvem skal de satse på?

ehall

ehall
20.02.21 22:04
DrSchwei: Antakelig kommer nå en del gjerdesittere automatisk tilbake til partiet,

Mulig. Men "nasjonalkonservatisme gir henne assosiasjoner til nasjonalsosialisme. Nasjonalkonservativ er et begrep som jeg kjenner at jeg får litt frysninger av, for å være helt ærlig, sier Listhaug." gjør det uaktuelt for meg. Pluss alle kameler de svelget i regjeringen.

De har begrenset seg allerede som liberalister, Bolkesjø gjengen fikk makten, 27 år etterpå.

ehall

ehall
20.02.21 22:06
ulefos: kan dette ende med at Solvik Olsen får førsteplassen på Oslo FRPs liste og dermed blir aktuell som partileder?

Nei. Han sier det er helt uaktuelt for ham.

ulefos

ulefos
20.02.21 22:26
ehall: Nei. Han sier det er helt uaktuelt for ham.

da blir det vel en drammensfyr som skal representere Oslo da, mon tro om det drar noen stemmer

Tempus

Tempus
20.02.21 22:26

Tror ikke Listhaug er den rette til å overta ledervervet i Frp, Solvik Olsen ville nok gjøre en bedre figur. Men, dersom Listhaug blir vraket i mai og Solvik Olsen vegrer seg hvem skal da bli ny leder?

GiPazzini_85

GiPazzini_85
20.02.21 22:27
ulefos: da blir det vel en drammensfyr som skal representere Oslo da

Hokksund.

ulefos

ulefos
20.02.21 22:29
DenSisteBohem: Akkurat der har du og Listhaug noe til felles.

jeg tror ikke du vet så mye om meg som jeg tror, og når det gjelder folkeskikk så er jeg sikker på at du skal gå stille i dørene

ulefos

ulefos
20.02.21 22:29
Tempus: Men, dersom Listhaug blir vraket i mai og Solvik Olsen vegrer seg hvem skal da bli ny leder?

Eli Hagen har ennå ikke blitt nevnt

GiPazzini_85

GiPazzini_85
20.02.21 22:32
BornOnThe4thOfJuly: Frp har ikke så mange alternativer. Det åpenbare alternativet, Solvik-Olsen, har stilt seg bak Listhaug og det ville også vært vanskelig jobb for han også da han nok vil framstå som en ganske kjedelig leder for mange av de rabiate Frp-medlemmene og Frp-velgerne. Han ville sikkert håndtert det interne partiarbeidet bedre med mindre konflikter men jeg er usikker på om han vil klare å oppildne medlemmene og velgerne. Jeg så det var en sørlandsk liberalist fra Frp som nevnte Kallmyr, Dale, Wara og en lokal helt i form av tidligere Frp-ordfører i Mandal. Jeg ser kun en god kandidat blant dem og han har familiære grunner til å ikke ta jobben. De andre er enten rett og slett ikke egnet som ledere eller er alt for ukjent. Så dersom de ikke skal sjanse på Listhaug hvem skal de satse på?

For å sette det litt på spissen så er jo både Wara og Solvik-Olsen dyktige politikere, men ikke lederemner i FrP. Det er ikke denne type ledere som drar stemmer i FrP, spesielt med tanke på at Solvik-Olsen er såpass moderat og Wara såpass liberal.

Listhaug ender opp som leder for å tekkes velgere på vippen mellom FrP og en av/ eller begge av SP og AP og som blir tiltrukket av karismatiske ledere. Og dem er det nok flere av enn vi er klar over.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
20.02.21 22:43
DrSchwei: Sylvi Listhaug, odelsjenta fra Sjøholt, blir Frps nye partileder. Er hun skikket?

Fra min synsvinkel ja - til å få et enda større SP.

Klikk for å gå tilbake til toppen