Sjøforsvaret er ikke overbegeistret over tanken på at et russiskkontrollert selskap skal levere motorer og ha ansvar for service, vedlikehold og reservedeler til de norske kystvaktskipene.
Det blir spennende å se hva regjeringen vil gjøre med dette dilemaet... Og slike dilemaer vil øke hvis alt skal privatiseres uten å sikre oss hvis russiske, kinesiske eller andre land kan kjøpe opp leverandørene til forsvaret vårt slik at de har en plan B...
Det er vel uholdbart at russerne skal stå for vedlikeholdet av norske marinefartøy vil jeg tro...
(Innlegget ble redigert 22.02.21 14:49)

Jeg stilte meg spørsmålet i morres da jeg leste artikkelen, har vi ingen sikkerhetspolitikk i landet lenger?
Fra før vet vi at regjeringen setter markedskreftene langt føre menneskerettighetene. Og man baserer matsikkerheten på import. Kanskje er det sånn med forsvaret også?
(Innlegget ble redigert 22.02.21 15:22)

Noreger: bedre egnet for "internasjonale oppdrag".
Et alliansefritt Norden kunne kjøpe ifra hvem som helst og ikke minst bygge opp egen forsvarskompetanse.
Jagerfly er jo bare egnet mot fiender som ikke har egne fly eller antiluftskyts. Krigen i Syria og Nagorno-Karabach viste til fulle at droner gjør jobben billigere og sikrere. Hvis man vil forsvare seg mot fly (og droner) så trenger man antiluftskyts. Mobilt antiluftskyts, og masse av det. Ikke bare er det mye billigere, det er mye mer avskrekkende for en fiende å vite at man har med å gjøre med en haug av antiluftskyts som man ikke vet hvor er. Egentlig mener jeg at Norge ikke burde hatt noe særlig med fly i det hele tatt. Vi burde heller hatt et forsvar ala Finland.
(Innlegget ble redigert 22.02.21 17:36)

engafever: Jeg stilte meg spørsmålet i morres da jeg leste artikkelen, har vi ingen sikkerhetspolitikk i landet lenger?
Det er vel snart det eneste vi har? Her er det THM som går inn og redder 950 arbeidsplasser og som via sine eiere har stort potensiale.
Dette er finansielt og handler ikke om at virksomhet, skal flytte til Russland. Tidligere eier Rolls&Roys , selger til gruppen uten at det er stråmenn bak. Det vil si det var de, som eide teknologien.
Det er de samme norske arbeidere, som skal jobbe for marinen og her kreves klarering, som før.
(Innlegget ble redigert 22.02.21 18:36)

Torotto: Det er vel snart det eneste vi har? Her er det THM som går inn og redder 950 arbeidsplasser og som via sine eiere har stort potensiale.
Dette er finansielt og handler ikke om at virksomhet, skal flytte til Russland. Tidligere eier Rolls&Roys , selger til gruppen uten at det er stråmenn bak. Det vil si det var de, som eide teknologien.
Det er de samme norske arbeidere, som skal jobbe for marinen og her kreves klarering, som før.
Når jeg var i forsvaret så var det det ingen tvil om hvem som var fienden. Nå skal altså denne ha kontroll over et firma som produserer viktige reservedeler til Forsvaret. Dette oppfatter jeg som litt tvilsomt. Forsvaret er også betenkt.
Verden har åpenbart endra seg for man skal ikke mange år tilbake hvor dette ville vært helt uhørt, så hvor er sikkerhetspolitikken? Trenger vi ingen sikkerhetspolitikk lenger?
Å redde arbeidsplasser er en annen side ved saken og har lite med Forsvaret og hva Forsvaret trenger å gjøre.
(Innlegget ble redigert 22.02.21 18:50)

engafever: Trenger vi ingen sikkerhetspolitikk lenger?
Neida, den tar EU seg av.
Norge kvitter seg med det meste, beredskap, medisiner, landbruksproduksjon, osv.
Nå er EU også i ferd med å ta seg av fisken.
Slik går det når politikerne prioriterer avhengighet og underdanighet ovenfor EU, framfor sikkerheten til den norske befolkningen.
Her på VGD er det svært stort flertall for denne utviklingen.
(Innlegget ble redigert 24.02.21 13:18)

Torotto: Nå ser det ut til at denne tradisjonsrike bedriften som Rolls Royce kjøpte, kan være reddet.
Så da får jo eventuelt Marinen kjøpe andre motorer eller gå over til seil. ;-)
Jeg skjønner ikke dette hysteriet.
Det er motorer og arbeidsplasser det er snakk om. Hvilken krise for sikkerhetspolitikken utgjør egentlig en båtmotorservice.
Ps, russerne skal satse på togmotorer.
Russlands største, og verdens fjerde største, produsent av jernbanemateriell.
(Innlegget ble redigert 24.02.21 20:53)

Videoseven: Jeg skjønner ikke dette hysteriet.
Enig!
Da var jo salget av Olavsvern til russere merkelig!
Erna regjerings dronekart, med nesten alle militære installasjoner plottet. Har de folk i regjeringen.
(Innlegget ble redigert 24.02.21 21:02)