Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Et feilanvendt uttrykk igjen...

NYTT TEMA
nostalgikern

nostalgikern
23.02.21 09:13

Et uttrykk som påfallende mange politikere (som jo ofte har bevilgningsmakt mht. penger) oppigjennom de seinere år har brukt på en 100% misforstått måte er  ordet "forfordele".  Seinest i Politisk Kvarter (NRK P2) i dag kunne man høre hvor komisk og feil det blir når en topp-politiker  bruker dette begrepet.  Det finnes vel neppe et uttrykk som så ofte (og seiglivet) er anvendt i den tro at det uttrykker faktisk  nettopp det motsatte av ordets korrekte betydning?  Det blir jo komisk når en politiker som mener at deler av kulturlivet får for mye og urettferdig lett tilgang til statskassens midler (som jeg nok kan være enig i så absolutt..) sier i en debatt at denne delen av kulturlivet er blitt "forfordelt"...  

Tilbake på 80/90-tallet så husker jeg f.eks. en finanspolitisk talsmann for Ap som fra Stortingets talerstol sa at han var veldig imot at skipsrederne skulle forfordeles skattemessig... En kvinnelig SV-leder brukte dette uttrykket ofte i en annen sammenheng og feilaktig.  Dagens eksempel ble fremført av en FrP-politiker.  Så manglende kunnskap om hva dette uttrykket egentlig betyr, det later med andre ord til å være rel. jevnt fordelt utover i det politiske landskapet tydeligvis. 

I en norsk-engelsk ordbok blir uttrykket oversatt slik:  forfordele : "not give a fair deal; treat unfairly".   

Til orientering/voksenopplæring fra "grasrota" til pengebevilgende politikere ;)

(Må vel nødvendigvis bli en kort tråd slik som dette, men fristende å påpeke denslags vedr. toppolitiker-språket).

kval

kval
23.02.21 09:18
nostalgikern: Det finnes vel neppe et uttrykk som så ofte (og seiglivet) er anvendt i den tro at det uttrykker faktisk  nettopp det motsatte av ordets korrekte betydning?

Språket lever sitt eget liv og ord endrer mening; noen ganger til det stikk motsatte. Et pendelord.

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/forfordele/

kval

kval
23.02.21 09:23
nostalgikern: vedr. toppolitiker-språket).

Det finnes også en del eksempler på "mote"-ord som alle må bruke. F.eks. har ingen lenger problemer eller feil; de har kun "utfordringer" som man må "forholde" seg til - ikke løse eller takle. Og det finnes sikkert en hel ordbok av slikt.

nostalgikern

nostalgikern
23.02.21 09:27
kval: Språket lever sitt eget liv og ord endrer mening; noen ganger til det stikk motsatte.

Ja, når mange nok innprenter noe (som opprinnelig har en viss klar  betydning) feilaktig over lang nok tid, så kan det jo iallfall føre til misforståelse av hva som vil uttrykkes.  Vedrørende økonomiske spørsmål, så burde jo ikke et slikt uttrykk brukes i en "pendel-betydning" som du kaller det. 

Handler jo om manglende kunnskap vedr. det opprinnelige og korrekte.  (Slik gjelder vel holdninger ellers i dag også på flere områder forresten, når åpenbart galt forsøkes å bli fremstilt som rett...).

nostalgikern

nostalgikern
23.02.21 09:30
kval: Det finnes også en del eksempler på "mote"-ord som alle må bruke.

Ja, f.eks. at noe er "sinnsykt bra"...  Nye tider. 

(Men slike uttrykk bruker vel ikke politikerne våre da, om ikke annet, så da blir jo dette en digresjon her, men eks. på et merkelig nytt moteord da).

kval

kval
23.02.21 09:33
nostalgikern: Vedrørende økonomiske spørsmål, så burde jo ikke et slikt uttrykk brukes i en "pendel-betydning" som du kaller det.

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/pendelord/

Det er ikkje uvanleg at ord og uttrykk endrar meining over tid. Men at dei endar opp med å få stikk motsett tyding av den opphavlege, er heller sjeldsynt.

InnocentBystander

InnocentBystander
23.02.21 09:37
nostalgikern: forfordele

Etter mi meining er dette eit ord som ikkje burde brukast. For min del ville eg bare bruka det (sjølvsagt i korrekt historisk betydning) for å vera vrang.

Sjølv om ein til ein viss grad kan forstå kva brukaren meinar ut frå konteksten, så blir det bare dumt å bruka eit ord som har to motsette betydningar.

utenforallfarvei

utenforallfarvei
23.02.21 09:41
nostalgikern: Ja, f.eks. at noe er "sinnsykt bra"...  Nye tider.

Det er paa linje med " hvor mye koster prisen "
som jeg har hoert blitt sagt.

kval

kval
23.02.21 09:48
InnocentBystander: Etter mi meining er dette eit ord som ikkje burde brukast. For min del ville eg bare bruka det (sjølvsagt i korrekt historisk betydning) for å vera vrang. Sjølv om ein til ein viss grad kan forstå kva brukaren meinar ut frå konteksten, så blir det bare dumt å bruka eit ord som har to motsette betydningar.

Enig. Man vil jo bli forstått og da er det ingen vits i å legge opp til misforståelser.

nostalgikern

nostalgikern
23.02.21 10:25
InnocentBystander: Sjølv om ein til ein viss grad kan forstå kva brukaren meinar ut frå konteksten, så blir det bare dumt å bruka eit ord som har to motsette betydningar.

Du verden, det må sies å være (for mitt vedkommende da selvfølgelig, for egentlig uvesentlig så klart)  nærmest sensasjonelt at du "for én gangs skyld", kan si deg sånn stort sett enig med undertegnede gitt.  Ja, ja, - man skal som kjent aldri si aldri... (skjønt et slikt uttrykk er vel heller ikke alltid 100% gyldig, men).

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 11:10
utenforallfarvei: prisen

Det er paa linje med " hvor mye koster prisen "

som jeg har hoert blitt sagt.

Det utsagnet er jo helt greit - hvis man lurer på hvor dyrt det er å snuse.....

InnocentBystander

InnocentBystander
23.02.21 11:10
nostalgikern: nærmest sensasjonelt at du "for én gangs skyld", kan si deg sånn stort sett enig med undertegnede gitt.  Ja, ja, - man skal som kjent aldri si aldri...

Du skal vita at det var vanskelig.

Faktisk heilt på grensa til det mulige.

Så du bør nok printa ut det innlegget, ramma det inn i ei stor gullramme og henga det på veggen som eit eksklusift diplom.

For dette kan ha vore ein "once in a lifetime" opplevelse!

Everenga

Everenga
23.02.21 11:13
nostalgikern: (Men slike uttrykk bruker vel ikke politikerne våre da, om ikke annet

Tja, statsministeren har jo selv sagt at hun er "litt nazi på sånt". 

Everenga

Everenga
23.02.21 11:14
Benkeslitern: Det utsagnet er jo helt greit - hvis man lurer på hvor dyrt det er å snuse

Sånn apropos ord som går ut av språket, er det fortsatt folk som kaller snus for pris?

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 11:17
nostalgikern: forfordele

Nå skal det til disse politikernes og andres forsvar sies at dette er et ord som innbyr til misforståelser. Det høres jo ut som om man får en fordel og jeg tror at det er en overveldende majoritet blant den norske befolkningen som tror at det å bli forfordelt innebærer at man har fått mer enn andre, selv om betydningen av ordet er at man har fått mindre enn andre.

Jeg må også innrømme, selv om jeg er langt over gjennomsnittet interessert i det norske språk, at jeg inntil for ca ett år siden også misforstod betydningen av dette ordet.

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 11:22
Everenga: snus

Sånn apropos ord som går ut av språket, er det fortsatt folk som kaller snus for pris?

Jeg snuser ikke selv, men tror da at det fortsatt er relativt vanlig å si at man tar seg en pris, men kun når det er snakk om løs-snus og ikke porsjons-snus.

Farmer

Farmer
23.02.21 11:26

Everenga: Snus er snus. Men når jeg får lyst på, så tar jeg meg en pris og legger under leppa. 

Farmer

Farmer
23.02.21 11:34

Noen ganger kan jeg forstå at vi tar i bruk et annet utrykk en det tradisjonelle norske ordet. Dette er hvor vi forenkler eller i ord og utrykk som er greit og ha en felles internasjonal bruk av.

Men jeg irriterer meg over ord vi tar, kun for og fremstå viktig og tidsriktig. 

Jeg forstår ikke hvorfor enkelte begynner og bruke ish, når vi har et lett enkelt ord som ca. fra før.

Hvorfor bruker flere ish? 

(Innlegget ble redigert 23.02.21 11:35)

utenforallfarvei

utenforallfarvei
23.02.21 11:45
Benkeslitern: Det utsagnet er jo helt greit - hvis man lurer på hvor dyrt det er å snuse.....

Jeg er saa uvant med den prisen at det tok meg nesten
30 sek. foer jeg forstod -  ikke saa verst det vel for en som
ikke engang har tatt en roeyk ? haha

FjodorDVD

FjodorDVD
23.02.21 11:59

Er det bra for meg å bli forfordelt? Nå er jeg blitt usikker.

Rainmaker

Rainmaker
23.02.21 12:10
FjodorDVD: Er det bra for meg å bli forfordelt? Nå er jeg blitt usikker.

Tradisjonelt sett ikke.

nostalgikern

nostalgikern
23.02.21 20:03
InnocentBystander: Så du bør nok printa ut det innlegget, ramma det inn i ei stor gullramme og henga det på veggen som eit eksklusift diplom. For dette kan ha vore ein "once in a lifetime" opplevelse!

Det virker som du har noe vel høye tanker om din egen betydning her nå vel?  Riktig såå mye betyr det altså ikke for meg dette at du denne gang måtte si deg stort sett enig med meg i den aktuelle  problemstillingen. (Begynte snarere å bli litt i tvil gitt..).

Sist du prøvde deg på det motsatte, måtte jeg drive med litt info. til deg, - du trodde visst ikke at det ble produsert ski i Norge nå lenger.  Men det gjøres det til gangs, - lurer faktisk på om ikke en som ble verdensmester i skiskyting forleden gikk på norske ski jeg (Madshus-ski = mange norske arbeidsplasser, så selvfølgelig flott å se de som velger norskproduserte ski). 

nostalgikern

nostalgikern
23.02.21 20:07
Everenga: Tja, statsministeren har jo selv sagt at hun er "litt nazi på sånt".

Vel, hun har vel i etterkant forklart oss at dette uttrykket er en god del brukt i Bergensområdet som altså et rel. lokalt begrep om det å være streng/hard vedr. ditt og datt.  Verre var det visst ikke ment...

nostalgikern

nostalgikern
23.02.21 20:15
Benkeslitern: Jeg må også innrømme, selv om jeg er langt over gjennomsnittet interessert i det norske språk, at jeg inntil for ca ett år siden også misforstod betydningen av dette ordet.

Da er du nok ikke alene om det, tydeligvis.  Men som sagt, vedr. økonomi og pengebevilgende politikere, så burde de vel med fordel være litt mer forsiktige med begrepet, for det er faktisk mange som bruker dette ordet korrekt også.  Til og med fra Stortingets talerstol...

Everenga

Everenga
23.02.21 20:51
nostalgikern: Vel, hun har vel i etterkant forklart oss at dette uttrykket er en god del brukt i Bergensområdet som altså et rel. lokalt begrep om det å være streng/hard vedr. ditt og datt.  Verre var det visst ikke ment...

Klar over det. Skjønte egentlig ikke hva hun trakk fram Bergen for, det er da i høyeste grad i bruk i denne betydningen her i Oslo også. Men det får deg til å høres litt mindre glup ut når du bruker det i en offentlig setting. 

ulefos

ulefos
23.02.21 22:01
InnocentBystander: Etter mi meining er dette eit ord som ikkje burde brukast.

det er jeg helt enig i, det er et av språkets mest underlige ord

InnocentBystander

InnocentBystander
24.02.21 08:43
nostalgikern: Det virker som du har noe vel høye tanker om din egen betydning her nå vel?

Eg baserar alle tankar om meg sjølv på mine eigne tankar, og ifølge desse tankane burde alle her på forumet bøya seg i støvet i takksemd over at eg skjenkar forumet med mitt kunnskapsrike nærvær.

nostalgikern

nostalgikern
25.02.21 09:48
InnocentBystander: Eg baserar alle tankar om meg sjølv på mine eigne tankar, og ifølge desse tankane burde alle her på forumet bøya seg i støvet i takksemd over at eg skjenkar forumet med mitt kunnskapsrike nærvær.

Du verden.  Ja, det var jo ikke småtterier gitt :).   Da gjenstår det vel bare for alle oss andre å bøye oss unisont  i støvet og utrope et rungende takk da sikkert...  (Hva skal man lenger med f.eks. Wikipedia når man har slik typer her inne?...).

Men f.eks. at Madshus-ski blir produsert i Norge i et ganske stort omfang (og bidrar med arbeidsplasser her),  vel, f.eks. den "kunnskapen" satt du jo "den gang"  ikke inne med...). 

Men mulig jeg kommer tilbake med noen spørsmål seinere hen da, og man ventelig  sikkert kan få et rel. raskt svar fra "InnocentBystander".  Uttalt er uttalt.

- Og du forresten, la oss ta ett spm. med en gang  - hva kom først, høna eller egget??...

(Innlegget ble redigert 25.02.21 09:49)

InnocentBystander

InnocentBystander
25.02.21 10:27
nostalgikern: Hva skal man lenger med f.eks. Wikipedia når man har slik typer her inne?

Med bakgrunn i min ubegrensa beskjedenhet så kan eg ikkje svara på det spørsmålet.

InnocentBystander

InnocentBystander
25.02.21 10:30
nostalgikern: Og du forresten, la oss ta ett spm. med en gang  - hva kom først, høna eller egget?

Kanskje høna kom når egget kom?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg