Da har Stortinget mot regjeringens stemmer besluttet å halvere fergetakstene. Jeg forstår at det er valgår, men - Hvorfor gjør de det?
Kan de vennligst vedta å halvere tog og busstakstene også?
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Da har Stortinget mot regjeringens stemmer besluttet å halvere fergetakstene. Jeg forstår at det er valgår, men - Hvorfor gjør de det?
Kan de vennligst vedta å halvere tog og busstakstene også?
Joa, men det bor fortsatt flest velgere på østlandet, og her er alt dyrt.
Ferje er det same som ein bom, og bompengane langs kysten er mykje dyrare enn bompengane i innlandet.
Spørsmålet må jo være hvor mye det koster deg og komme deg på jobb, kontra en som må ta ferge hver dag.
Mindre, men til gjengjeld koster en hybel på ti kvadrat mer enn et palass på disse øyene.
Her har vi et eksempel på at den Urbane eliten med sine subsidierte Tesla'er ikke finner seg i at folk i distriktene også er Nordmenn.
Det er fortsatt parliamentarisme i Norge. Det er bare for Erna å gå av om hun ikke er førnøyd, men da ruker vel FN-jobben senere?
Tullekoppen: Det er sant. I pressområder er snittlønnen også bra mye høyere.
Men dette med boligprisene i byene er veldig usosialt.
Men, man må jo kunne unne hverandre slike tiltak, istedet for og kverne om denne geografiske sjalusien.
(Innlegget ble redigert 23.02.21 21:36)
Veldig bra, betyr mer penger til meg. Eller til firmaet da.
DenSisteBohemen: Generelt og flytte avgifter fra brukerne til skatteseddelen er en bedre omfordeling, både for næringslivet og sosialt for samfunnet.
Det er ikke sant, men det er klart at i pressområder er det flere yrkesveier du kan velge.
Hvis det er meg du sikter til så er saken den at jeg aldri kommer til å få råd til verken en Tesla eller en bolig i Oslo.
Og til din informasjon er det like frivillig å bo i distriktene som det er å bo på østlandet.
Oslo har den høyeste gjennomsnittlønnen i Norge for 2020, uavhengig av årsakssammenheng. Oslo kr. 688080, -
Nordland for eksempel, kr. 556800, -
I Oslo eller andre større byer kan man eksistere uten bil.
I periferien har man som regel ikke annen kommunikasjon en bilen.
Derfor er det en god sosial politikk og holde kollektivt tilbud billig i byen, og ferge/ bom og bil billigere andre steder i landet.
Dette med høye boligpriser i byene kan vi gjerne diskutere, og jeg vil nok sikkert være fult ut enig om at politikken på dette har vært forferdelig usosial.
Det koster det samme fra Nesodden til Oslo som fra meg til Oslo så det blir vel det samme som for ferje ja. Det forutsetter selvsagt at jeg bruker kollektiv.
Bruker jeg bil så koster det nok 50 % mer enn de som bruker ferje fra Nesodden.
Svaret på det gir du jo sjøl, det er valgår. Men saken vekker vel noen til å begripe, hva landets bosettingsmønster koster samfunnet, med minikommuner og "hus på alle nes".
Tar jeg ikke mye feil, ville fergeprisene være det dobbelte i dag, uten dagens subsidiering av det offentlige, og nå skal denne subsidieringen økes med halvparten av dagens priser. Dette vil ta tid, det skal utredes, innretningen blir et forhandlingstema, og innen den tid er valget over.
(Innlegget ble redigert 23.02.21 22:46)
BornOn: I ruter sin prisliste så jeg båt i sone 1 i Oslo, kostet det samme som buss, trikk ect?
Ja som sagt dersom du kjører kollektiv, som jo ferje er, så blir det likt. Med bil så blir det 50 % dyrere for en dag. For en måned så blir det rundt dobbelt så dyrt som på bruke ferje fra Nesodden.
Ganske billig med ferje altså.
Spesielt med tanke på at det er dyrere i drift enn all annen kollektivtrafikk.
Det bor vel et par millioner innbyggere i Oslo og Viken, og fylkenes subsidier av en liten elektrisk putt-putt-båt mellom Oslo og Nesodden, forsvinner vel i regnskapet for offentlig transport.
Det eneste fergesambandet i Norge som er selvfinansierende, den mellom Moss og Horten, må vel også få subsidier etter dette, og det blir dyrt..
(Innlegget ble redigert 23.02.21 23:07)
Kommer dette ikke kundene (meg) til gode ved at prisen på transport blir lavere???
Spørsmålet er videre om dette er eneste alternativ fra Nesodden, og trenger du bil for og komme deg greit videre i Oslo?
Arrcab: Om alle bor i stor Oslo med omegen, så kan vel kollektivt være selvfinansierende med en markedspris?
(Innlegget ble redigert 23.02.21 23:29)
Nei spørsmålet var faktisk ikke det. Spørsmålet var og jeg siterer:
"Spørsmålet må jo være hvor mye det koster deg og komme deg på jobb, kontra en som må ta ferge hver dag. "
Det var altså dette som måtte være spørsmålet helt til det spørsmålet ikke var så viktig lenger. Da er det plutselig nye spørsmål som gjelder.
Men som for strekningen Ulsteinvik-Ålesund så er det mulig å unngå ferje mellom Nesodden og Oslo også. Det er bare det at når man har valgt på bosette seg på det ene stedet og jobber på det andre så har man visst at det var ferje der og at denne kostet.
Om man skal ta det andre spørsmålet ditt som altså ikke er likt det spørsmålet måtte være, så er det helt avhengig av hvor i Oslo man skal og hvor lang tid ekstra man er villig til å bruke på reisen mellom hjem og jobb.
Mitt spørsmål til deg er om du heretter vil fokusere på det spørsmålet som måtte være, eller om du konstant har tenkt til å finne fram nye spørsmål når det passer deg.
BornOnThe4: Ja, spørsmålet hva det må koste deg og komme deg på jobb, gitt de alternativene du har. Du er såpass oppegående at du skjønte sammenhengen.
At du eventuelt er uenig, og mener at folk må ta mere ansvar for hvor dem bosetter seg er en annen, men redelig sak.
Om du sjekker levekostandene ved og bo en plass, så blir disse doblet på en kort periode, så er det grunn til og reagere.
(Innlegget ble redigert 23.02.21 23:52)
De visste vel det, men liker det dårlig at fergeprisen plutselig er doblet.
Jeg visste godt at det gikk buss her den gang jeg flyttet hit hvor jeg bor, og liker dårlig at bussen ble nedlagt en stund etter at jeg hadde flyttet hit. Bare et litt OT eksempel for å illustrere at man kan reagere på at rammebetingelsene for å bo et sted endres...
Jeg skjønte at du følte for å flytte målstolpene når svaret ikke ble slik du ønsket det. Det gjør det ikke mer greit å flytte målstolpene.
Jeg kom altså med svaret at det enten var like dyrt, dersom jeg tok kollektivt, eller vesentlig billigere dersom jeg kjørte bil mens de tok ferje.
Det handler ikke om å være uenig. Det handler om at jeg svarte på spørsmålet ditt og du ikke likte svaret.
Det er ingen steder der levekostnadene har blitt doblet av at ferjeprisene har økt. Folk i ferjetunge fylker lever ikke ute og de eneste levekostnadene de har er ferjekostnader.
Bompengene i Oslo har også doblet seg i løpet av kort tid. Men nei levekostnadene i Oslo har ikke doblet seg.
Selvsagt liker de ikke det som alle andre som opplever at ting blir dyrere.
Spørsmålet blir imidlertid om det betyr at du og jeg skal ta deler av regningen for dem eller om de må finne på en måte å betale for egen transport selv.
De som i dag er kjempeglad for at de muligens skal få billigere ferje kan også risikere å miste ferjetilbudet dersom staten føler det blir for dyrt.
Nei, du misforsto. Det var ikke min intensjon og flytte målstolpene!
men du flytte dem da du plutselig forlot det spørsmålet måtte være til et helt annet spørsmål.
Det handler om at vi er uenig om bruk av offentlige midler.