Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fergetakster

NYTT TEMA
BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
23.02.21 23:59
Farmer: Det handler om at vi er uenig om bruk av offentlige midler.

Nei

Farmer

Farmer
24.02.21 11:06

I spørsmålstillingen sto det må ta ferga. Så mitt retoriske spørsmål har hele tiden vært hvordan alternativ man har. 

Dette med manglende  andre alternativ mener jeg er et viktig argument for og subsidiere prisene.

Og nei, levekostene blir ikke doblet. Det var en spissing av saken. Men pendlerkostnadene til jobb ble enkelte steder doblet, uten andre reisemuligheter. 

kval

kval
24.02.21 11:27

Ferjestrekningene er en del av infrastrukturen, en del av veinettet.

Sammenligningen med bompenger er ikke helt god. Bomveier blir nedbetalt etter et antall år mens ferjene går i generasjoner med billettbetaling. Ferjebilletten er dessuten mye dyrere. I dagsrevyen fortalte en mann at det kostet ham 5 800 kr pr måned med ferja. 

Etter mitt syn burde veien på sjøen betraktes på samme måten som veien på land. Bør betales av fellesskapet.

(Innlegget ble redigert 24.02.21 11:27)

farout05

farout05
24.02.21 12:34
kval: Etter mitt syn burde veien på sjøen betraktes på samme måten som veien på land. Bør betales av fellesskapet.

Enig.

Ferjer er også en viktig del av beredskapen og sikkerheten for befolkningen.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 15:23
Farmer: I spørsmålstillingen sto det må ta ferga. Så mitt retoriske spørsmål har hele tiden vært hvordan alternativ man har.  Dette med manglende  andre alternativ mener jeg er et viktig argument for og subsidiere prisene. Og nei, levekostene blir ikke doblet. Det var en spissing av saken. Men pendlerkostnadene til jobb ble enkelte steder doblet, uten andre reisemuligheter.

Og da snakker vi om kun de som bor på øyer. Det gjelder et fåtall ferjestrekninger. De andre handler om å krysse fjorder slik at man slipper å kjøre rundt hele fjorden. Altså tilsvarende Nesodden.

Skal alle disse fjordkrysningene ikke være med i diskusjonen så vil vi måtte gå på Lindøya i Oslofjorden som sammenligning. Skal alle andre fjordkrysninger være med så gjelder også sammenligningen med Nesodden.

Men dersom man seriøst skal sammenligne det å bruke ferje og det å ikke bruke ferje så må man i tilfelle sjekke prisen på ferjebillett opp mot tilsvarende lengde på kollektivbillett på landjorden. Tar ferjen 2 timer så må man sjekke opp mot for eksempel en togreisebillett på 2 timer. 

Å late som det er ekstremt ikle uten å faktisk se på reelle tilsvarende sammenligninger fordi man ikke liker svaret man da får er etter min mening ikke redelig. Sammenligningen min mot Nesoddferjen er derimot helt sammenlignbare reiser og ender altså med enten lik pris eller høyere pris for den som ikke bruker ferje.

Subsidiering av kollektivtrafikken er ikke begrunnet med manglende alternativer. Hadde det vært det så hadde det blitt ekstremt dyrt. Subsidiering av kollektivtrafikk har alltid vært begrunnet med å få redusert reisekostnadene pr reisende og dermed at flere benytter kollektiv.

Subsidiering av distriktsbefolkningen derimot har med å gjøre at de bor på steder der det er vanskelig å bo. Disse ferjesakene handler helt klart mest om det siste og lite eller ingenting om det første.

Som jeg har advart mot så kan dette være et dødelig tveegget sverd der statens bruk av penger ender opp med store kutt i ferjetilbudet senere.

Altså som i Oslo når man trenger bilen for å få dagen til å gå opp. Men hvem bryr seg vel om 20 % av Norges befolkning som bor i Osloområdet. Det er tross alt mye viktigere med de under 5 % som daglig benytter ferje. Og jeg kan garantere deg at ferjepassasjerne fra Nesodden ikke får nyte godt av dette da de selvsagt er annenrangs ferjepassasjerer og ikke teller like mye som de som bor andre steder i landet. De får sikkert lov til å betale denne ekstraregningen da så det er jo noe.

Farmer

Farmer
24.02.21 15:52

BornOnThe4: Må mann gjøre det til en sak med konkurranse mellom geografiske steder? Det er rett og slett uredelig og tilegne meg slike intensjoner. Jeg har aldri flagget motstand mot bruk av offentlige midler med argument at f. eks Oslo får mere en andre, eller lignende.

Mesteparten av pengene må brukes der folk bor totalt sett, men vi må også akseptere at bruken av offentlige midler blir høyere pr. bosatte på mindre steder. 

Jeg har enda ikke kommet med en eneste mening om kollektivprisene eller tilbudene fra Nesodden. Jeg har spurt en del deg, da du flagget lokal kjentskap, for så og kunne danne meg en bilde av casen Nesodden. 

Har du fortsatt med å holdt deg til sak, istedet for og trekke inn mine antatte intensjoner, så har vi kommet til punktet enig eller uenig etter hvert. 

Og jeg mener, i motsetning til deg, at kommunikasjon etter veiene burde være mere subsidiert på mindre plasser hvor det har bodd folk lenge. Så mener jeg at det skulle vært bedre kollektivt og billigere i de store byene. 

Jeg er enig med ditt argument om hvor vi ønsker og bo de stedene det er nesten helt fraflyttet eller ingen næringsaktivitet. 

Men på plasser som fortsatt har næringer og en viss andel folk, så burde det legges opp til, at folk kan bo der. 

Folk over hele landet er en meget viktig sak mener jeg. Jeg vet ikke hvor lang tid mann bruker på og kjøre rundt fra Nesodden. Det var en av de tingene jeg ønsket svar på, og blant annet derfor spørsmål videre om alternativ til fergen.

Men det kan muligens være sammenlignbart med casen Drag- Tysfjord? 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 15:57)

Farmer

Farmer
24.02.21 16:12

Muligens et bedre diffransiert pris system hadde vært bedre for budsjettene til ferge drift, samtidig som det hele fremsto mere sosialt.

Men det er nok veldig vanskelig og få til optimalt, da er det enklere og redusere prisen generelt.

Nå vet jeg heller ikke om hele regulativet for ferjetakster blir redusert

farout05

farout05
24.02.21 16:26
Farmer: Det er rett og slett uredelig og tilegne meg slike intensjoner.

Det er slik at noen bruker stråmenn og rett og slett løgner, samt demonisering av motdebattanter, åpenbart for å sette seg selv på en pidestall, som et slags orakel.

Ofte virker det slik at det gir den energien som er nødvendig for å ha en god dag, det blir en slags speed som gir "rus" og velvære;)

(Innlegget ble redigert 24.02.21 16:28)

Noreger

Noreger
24.02.21 16:29
Tullekoppen: Hvis det er meg du sikter til så er saken den at jeg aldri kommer til å få råd til verken en Tesla eller en bolig i Oslo. Og til din informasjon er det like frivillig å bo i distriktene som det er å bo på østlandet.

Det første utsagnet sier jo seg selv at det ikke var DEG jeg siktet til da.

Det andre utsagnet... Tja "frivillig" er det jo ikke noen tvil om, selv om dette er et stråargument her. 

Det samme kan en vel si om bønder i distriktene i Filippinene som må flytte til slummen i Manilla fordi storkapitalen gjør det umulig for vanlige folk å leve der de har bodd i generasjoner. 

Heldigvis (

Mrsa2

Mrsa2
24.02.21 16:36
BornOnThe4thOfJuly: Og da snakker vi om kun de som bor på øyer. Det gjelder et fåtall ferjestrekninger. De andre handler om å krysse fjorder slik at man slipper å kjøre rundt hele fjorden. Altså tilsvarende Nesodden. Skal alle disse fjordkrysningene ikke være med i diskusjonen så vil vi måtte gå på Lindøya i Oslofjorden som sammenligning. Skal alle andre fjordkrysninger være med så gjelder også sammenligningen med Nesodden.

Du må sette deg litt betre inn i norsk geografi. Skal eg til "fylke hovudstaden" er det ein tur på ca 3,5 timar i bil. Då må ein fjord kryssast. Skal eg ta den turen med å køyre "rundt" som du seie då vil den turen at 12,5 timar (utan pause) og ein må kryssa høgfjellet 2 gangar. 

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 16:36
Farmer: Muligens et bedre diffransiert pris system hadde vært bedre for budsjettene til ferge drift, samtidig som det hele fremsto mere sosialt. Men det er nok veldig vanskelig og få til optimalt, da er det enklere og redusere prisen generelt. Nå vet jeg heller ikke om hele regulativet for ferjetakster blir redusert

Det første du sier er politikerspråk som ikke betyr noe som helst. Hva er et differensiert prissystem. Betyr det at du skal betale dobbelt så mye som meg eller omvendt? Begge deler vil være differensiert. Hvorvidt det ene eller andre hadde vært mest sosialt vil nok det strides om.

Ja det er sikkert enklere å dytte regningen over på de som ikke bruker ferje men særlig rettferdig er det dog ikke.

Tror du ferjeprisene til Nesodden blir redusert? Eller kommer det et magisk unntak for Osloområdet når det gjelder denne prisreduksjonen for ferjer?

Mrsa2

Mrsa2
24.02.21 16:38
BornOnThe4thOfJuly: Ja det er sikkert enklere å dytte regningen over på de som ikke bruker ferje men særlig rettferdig er det dog ikke.

No subsiderer resten av Norge togtrafikken rundt Oslo. 

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 16:55
Farmer: Må mann gjøre det til en sak med konkurranse mellom geografiske steder? Det er rett og slett uredelig og tilegne meg slike intensjoner. Jeg har aldri flagget motstand mot bruk av offentlige midler med argument at f. eks Oslo får mere en andre, eller lignende. Mesteparten av pengene må brukes der folk bor totalt sett, men vi må også akseptere at bruken av offentlige midler blir høyere pr. bosatte på mindre steder.  Jeg har enda ikke kommet med en eneste mening om kollektivprisene eller tilbudene fra Nesodden. Jeg har spurt en del deg, da du flagget lokal kjentskap, for så og kunne danne meg en bilde av casen Nesodden.  Har du fortsatt med å holdt deg til sak, istedet for og trekke inn mine antatte intensjoner, så har vi kommet til punktet enig eller uenig etter hvert.  Og jeg mener, i motsetning til deg, at kommunikasjon etter veiene burde være mere subsidiert på mindre plasser hvor det har bodd folk lenge. Så mener jeg at det skulle vært bedre kollektivt og billigere i de store byene.  Jeg er enig med ditt argument om hvor vi ønsker og bo de stedene det er nesten helt fraflyttet eller ingen næringsaktivitet.  Men på plasser som fortsatt har næringer og en viss andel folk, så burde det legges opp til, at folk kan bo der.  Folk over hele landet er en meget viktig sak mener jeg. Jeg vet ikke hvor lang tid mann bruker på og kjøre rundt fra Nesodden. Det var en av de tingene jeg ønsket svar på, og blant annet derfor spørsmål videre om alternativ til fergen. Men det kan muligens være sammenlignbart med casen Drag- Tysfjord?

Overhode ikke men du s at det måtte være et spørsmål hva som kostet mest av ferje og ikke ferje og med det så må man jo ta deg på ordet og faktisk sammenligne sammenlignbare strekninger.

Hva konkret er det du mener jeg har tillagt deg som er feil?

For du skal lete lenge etter at jeg har tillagt deg at du har sagt at du er imot å bruke offentlige midler med argument at f. eks Oslo får mere en andre, eller lignende. Så siter det jeg har skrevet og si hvorfor det er feil.

Kanskje du skulle komme med en mening siden jeg faktisk jeg har spurt deg om ting vedrørende Nesodden og Osloområdet. Jeg har svart på dine spørsmål og da hadde det jo vært fint om du svarte på mine.

For ordens skyld har jeg ikke sagt at du har noen mening om Nesodden etc. så hvor du har fått det fra vet jeg ikke.

Hvor har jeg trukket dine intensjoner inn??? Du sa du ikke hadde til intensjon om å flytte målstolpene og det er greit. Det endrer imidlertid ingenting på om du hadde til intensjon eller ikke. Du flyttet målstolpene med eller uten intensjon.

Kommunikasjon der det bor færre folk vil automatisk bli mer subsidiert da det koster forholdsvis likt pr meter vei og det er færre å dele dette på. Så slik sett har du fått ønsket ditt oppfylt og jeg har ingen som helst ønske om å endre det uungåelige at kommuniaksjon der det er lite folk nødvendigvis må subsidieres mer enn der det er mange å dele kostnadene på.

Men jeg er imot at dersom allerede er mye mer subsidiert enn de i sentrale strøk også skal trekke vinnerloddet i enhver annen sammenheng når det gjelder tildeling av offentlige midler. Offentlige midler som betales av alle og således slik at de i sentrale strøk må betale regningen for disse. Når er nok nok. Når skal distriktsbefolkningen ta ansvar for eget velferd og egne kostnader? Imotstening til deg så sier jeg kun hva jeg mener her, som altså er noe annet enn det du har tillagt meg, og lar være å si hva du mener.

Det er en ytterst flytende grense som vil være svært skremmende for folk der da med en gang hjørnesteinbedriften går konkurs så mister de alt annet også.

Hvor lang tid man bruker på å kjøre rundt fra Nesodden er helt avhengig av tidspunktet. I Osloområdet har vi nemlig noe som heter kø og den kan gi opp mot en time ekstra kjøretid på et tidspunkt enn et annet. Det har selvsagt også betydning hvor langt ut på Nesodden man starter. Ellers kan jeg henvise deg til Google maps som gir deg svaret på alt du måtte ønske om reisetider til ulike tider av uken.

Enda et spørsmål besvart fra meg. Når skal du starte å svare på spørsmål?

Drag-Kjøpsvik er begge på fastlandet og i følge deg så er det ikke de man skal bry seg om. Det var de som kun hadde ferje som alternativ og mellom Drag og Kjøpsvik kan man kjøre bil. Sjekk gjerne kostnadene ved å kjøre bil mellom Drag og Kjøpsvik og prisen med å kjøre ferje.

Farmer

Farmer
24.02.21 16:58

BornOnThe4: Jeg vet ikke hvor dem blir redusert. Om prisen på ferga fra Notodden hadde blitt redusert, vil det være greit.

Med diffransiert mener jeg rimeligere priser der mange  har bil og ferga som eneste gjennomførbare løsning, og dyrere der fergene i stor grad er et turist tilbud eller suplemang.

Det er god sosial politikk at vi subsidiere hverandre over skatteseddelen der behovene er størst. Hele velferdssystemet i Norge har tradisjonelt vært tuftet på dette, og må fortsette slik etter min mening. 

Til sammenligning er det helt fint at en andel av mine skattepenger skal være med og finansiere et godt togtilbud der det er tog, på tross av at vi ikke har tog her jeg bor. 

Vi skulle også brukt mere av skattepengene på kollektiv tilbud i byene. 

Det er veldig fint at det bygges ishaller av skattepengene sørover i landet, på tross av at vi ikke har en eneste en her. 

Faktisk skulle vi som har en grei inntekt gjerne betalt mere skatt personlig for og subsiere lavere skatt til selskapene. 

Oppsummert synes jeg det er en voldsom fin ide og tenke mere sosial omfordeling av verdiene i Norge. 

Mottsetningen for meg er egoisme og trangsyn.

(Innlegget ble redigert 24.02.21 16:59)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 17:01
Mrsa2: No subsiderer resten av Norge togtrafikken rundt Oslo.

Selvsagt gjør man det men siden det er vesentlig flere i området med tog som spytter in til felleskassen enn det er i området som er veldig avhengig av ferje så ser du sikkert hvordan det regnskapet til slutt går opp.

Som du sikkert vet så blir skatteinntekter i en del kommuner og fylkeskommuner overført til andre kommuner og fylkeskommuner. De som overfører skatteinntekter subsidierer da totalt sett de som får overført disse pengene.

Men selvsagt vil enhver offentlig tjeneste/utgift som ikke alle får like mye nytte av bli subsidiert av resten av befolkningen.

Altså vil reduserte ferjebilletter bli betalt av de som ikke bruker ferje.

ulefos

ulefos
24.02.21 17:02
BornOnThe4thOfJuly: De andre handler om å krysse fjorder slik at man slipper å kjøre rundt hele fjorden. Altså tilsvarende Nesodden. Skal alle disse fjordkrysningene ikke være med i diskusjonen så vil vi måtte gå på Lindøya i Oslofjorden som sammenligning.

fant du navlelo?

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 17:05
Mrsa2: Du må sette deg litt betre inn i norsk geografi. Skal eg til "fylke hovudstaden" er det ein tur på ca 3,5 timar i bil. Då må ein fjord kryssast. Skal eg ta den turen med å køyre "rundt" som du seie då vil den turen at 12,5 timar (utan pause) og ein må kryssa høgfjellet 2 gangar.

Jeg tror jeg kan norsk geografi bedre enn de fleste. Jeg legger merke til at du ikke tok meg i noen feil.

Ellers må du ta opp dette med Farmer som helst ville diskutere kun der ferjer var det eneste alternativet. Og som du sier så har du et alternativ. Et dårlig alternativ men et alternativ.

Det er det samme som folk på Nesodden har. Det har et godt alternativ med ferje og et dårlig alternativ dersom de ikke bruker ferje.

Synes du at vi skal ta med alle ferjestrekninger i sammenligningen med og uten ferje eller kun der det ikke er et alternativ?

Farmer

Farmer
24.02.21 17:12

Skal du kjøre Drag-Kjøpsvik gjennom Norge, så må du på ferge. Enten Drag-Kjøpsvik, eller Bogenes-Innhavet, Lødingen- Bogenes eller helt ut til Moskenes- Bodø.

Jeg mener du er avhengig av ferga også hvis omkjøringsmulighetene blir så lange, at det ikke lar seg gjøre på dagpendling. Etter mitt syn kan det være en tidsbruk på kanskje max 1.5 time pendlingsvei en vei. 

Jeg ville som sagt vite mere om casen Notodden, før jeg dannet meg en mening. 

Jeg liker ikke og mene så mye, før jeg synes jeg har kunnskap om de faktorene som er viktig i mine refleksjoner rundt hva jeg mener. 

Derfor spurte jeg som sagt om flere opplysninger før jeg hadde grunnlag for og danne meg en mening. 

Det er også relevant om mann må ha bil med, eller er det god kommunikasjon dit du skal. 

Det er vel gratis og reise på ferge uten bil? Så det kan jo egentlig ikke bli billigere pr. i dag. 

Det er jo selvsagt meget usosialt for lavtlønte mennesker i for eksempel Notodden, om det blir veldig dyrt og komme seg på jobb, barnehage ect. 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 17:12)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 17:15
Farmer: Jeg vet ikke hvor dem blir redusert. Om prisen på ferga fra Notodden hadde blitt redusert, vil det være greit. Med diffransiert mener jeg rimeligere priser der mange  har bil og ferga som eneste gjennomførbare løsning, og dyrere der fergene i stor grad er et turist tilbud eller suplemang. Det er god sosial politikk at vi subsidiere hverandre over skatteseddelen der behovene er størst. Hele velferdssystemet i Norge har tradisjonelt vært tuftet på dette, og må fortsette slik etter min mening.  Til sammenligning er det helt fint at en andel av mine skattepenger skal være med og finansiere et godt togtilbud der det er tog, på tross av at vi ikke har tog her jeg bor.  Vi skulle også brukt mere av skattepengene på kollektiv tilbud i byene.  Det er veldig fint at det bygges ishaller av skattepengene sørover i landet, på tross av at vi ikke har en eneste en her.  Faktisk skulle vi som har en grei inntekt gjerne betalt mere skatt personlig for og subsiere lavere skatt til selskapene.  Oppsummert synes jeg det er en voldsom fin ide og tenke mere sosial omfordeling av verdiene i Norge.  Mottsetningen for meg er egoisme og trangsyn.

Jeg spurte hva du trodde. Ikke hva du visste. Forsøk å lese spørsmålene mine å faktisk svare på det jeg spør om.

Så nå har du forandret det til enste gjennomførbare mulighet fra eneste alternativ? Klarer du ikke å stå inne for det duskriver i mer en et par innlegg?

Jeg tror heller ikke at du har innsett at turistene om sommeren ofte er det som gjør det mulig å opprettholde det ferjetilbudet som er der om vinteren.

Vel behovene er åpenbart størst i Osloområdet siden det bor flest folk der.

Jeg er vel ellers usikker på om subsidiering i enhver sammenheng og enhver størrelse faktisk er bra. Egetansvar er nok en egenskap jeg verdsetter ganske høyt.

Ishaller bygges av kommunene så dersom kommunen din ikke ønsker å bygge den så er det bare å be om å få mer penger overført fra oss andre. Dette løser seg greit  bare man ber innstendig og lenge nok at andre skal betale for det man ønsker seg.

For meg blir dette bare floskler uten egentlig innhold utover det man der og da legger i det.

Er det ikke egoisme å ville ha lavere ferjebillett og la andre betale prisreduksjonen? For meg så virker det som klassisk egoisme.

fargerik

fargerik
24.02.21 17:16
BornOnThe4thOfJuly: Det er det samme som folk på Nesodden har. Det har et godt alternativ med ferje og et dårlig alternativ dersom de ikke bruker ferje.

Fergene mellom Nesodden og Oslo er da ikke bilferger??? Da har de vel heller ikke innført noe autopass som har økt prisene? Eller tar jeg feil? Går det bilferger der?

Jeg spør på grunn av at jeg ikke vet...

(Innlegget ble redigert 24.02.21 17:18)

Farmer

Farmer
24.02.21 17:24

BornOnThe4: Du spurte meg om prisene for Nesoden ferga. Har noen politikere og bosatte i Viken fylke stått på barrikadene for billigere ferge? Om ja, da blir det rart om ikke dette gjelder dette område også. 

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 17:26
Farmer: Skal du kjøre Drag-Kjøpsvik gjennom Norge, så må du på ferge. Enten Drag-Kjøpsvik, eller Bogenes-Innhavet, Lødingen- Bogenes eller helt ut til Moskenes- Bodø. Jeg mener du er avhengig av ferga også hvis omkjøringsmulighetene blir så lange, at det ikke lar seg gjøre på dagpendling. Etter mitt syn kan det være en tidsbruk på kanskje max 1.5 time pendlingsvei en vei.  Jeg ville som sagt vite mere om casen Notodden, før jeg dannet meg en mening.  Jeg liker ikke og mene så mye, før jeg synes jeg har kunnskap om de faktorene som er viktig i mine refleksjoner rundt hva jeg mener.  Derfor spurte jeg som sagt om flere opplysninger før jeg hadde grunnlag for og danne meg en mening.  Det er også relevant om mann må ha bil med, eller er det god kommunikasjon dit du skal.  Det er vel gratis og reise på ferge uten bil? Så det kan jo egentlig ikke bli billigere pr. i dag.  Det er jo selvsagt meget usosialt for lavtlønte mennesker i for eksempel Notodden, om det blir veldig dyrt og komme seg på jobb, barnehage ect.

Stadig flytting av målstolpene ser jeg. Når ble kravet at man måtte holde seg i Norge? Det var sikkert ikke din intensjon denne  gangen heller å flytte målstolpene. Det bare falt seg helt naturlig.

Du mente at det gjaldt der det ikke var andre alternativer. Så har du endret deg ettersom det har passet seg i diskusjonen når det opprinnelige teksten du skrev ikke lenger var opportunt å stå på videre.

Jeg ville at du skulle svare på spørsmål og siden jeg har svart på alle spørsmål om Nesodden du har stilt så synes jeg faktisk at du skulle være såpass redelig at du svarte på mine spørsmål.

Nå har du ment 3-4 ting om hva som skal gjelde som de ferjestrekninger man skal vurdere så ikke om her å si at du ikke vil mene ting før du får flere opplysninger. Jeg er enig i at du kanskje burde fulgt den metoden men det er altså ikke det du gjør.

Hvilke konkrete opplysninger er det du mangler for å gjøre deg opp en mening. Jeg regner med at du har Google maps på pcen og kan søke opp Nesodden?

Og der kom det enda en endring av det opprinnelige utgangspunktet ditt.

Kan du ikke komme tilbake år du endelig har bestemt deg for hva som skal være utgangspunktet ditt. Målstolpene har du nå flytte over til nabobygda og de er også er ferd med å forlate denne.

Nei det er ikke gratis å reise med ferja fra Nesodden uten bil. Den tar faktisk ikke biler.

Som nevnt før så betaler de som tar ferje fra Nesodden tilsvarende det andre som bruker kollektiv på tilsvarende strekninger. De betaler mindre enn de som bruker bil til Oslo. Er det usosialt så er det i tilfelle overfor de som bruker bil uten at jeg vil bruke slike ord om det.

Farmer

Farmer
24.02.21 17:29

Da har vi mye klassisk egoisme i Norge. Hele velferdsstaten bygger på prinsippet om fordeling av midlene uavhengig om du har tatt ansvar for dette eller ikke.

Om man ikke vet konkret svaret på det som blir spurt om, eller det er behov for og nyansere noen forutsetninger som vil påvirke svaret, så skal man se bort fra dette og bare dikte opp et svar mener du?

Jeg har etter hvert sagt hva jeg mener om Nesodden. 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 17:29)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 17:30
Farmer: Du spurte meg om prisene for Nesoden ferga. Har noen politikere og bosatte i Viken fylke stått på barrikadene for billigere ferge? Om ja, da blir det rart om ikke dette gjelder dette område også.

Nei jeg spurte deg om du trodde at prisene på ferjestrekningen mellom Nesodden og Oslo ble redusert av dette vedtaket.

Må man stå på barrikadene for å nyte godt av et Stortingsvedtak som sier at man skal redusere ferjeprisene for at ferjeprisene i ditt distrikt skal få prisreduksjon? Står dette i tilfelle i Stortingsvedtaket?

Har man ikke skreket seg hese og forlangt at andre i landet skal betale for reduksjon i ferjebillettene får man heller ikke reduksjon i ferjebillettene?

Ja rart og rat. Det er som det bruker å være. Politikerne finner alltid på et grep for at det ikke skal gjelde her. Vedum var jo krystallklar på at det ikke skulle gjelde Nesoddferjen.

Farmer

Farmer
24.02.21 17:32

Jeg sa ikke hva det kostet på Nesoddenferga. Men de distrikts fergene jeg har benyttet meg av de siste par årene har vært gratis uten bil.

Er omveien inn i Sverige en overkommelig pendler ei mener du? 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 17:33)

fargerik

fargerik
24.02.21 17:35
BornOnThe4thOfJuly: Nei jeg spurte deg om du trodde at prisene på ferjestrekningen mellom Nesodden og Oslo ble redusert av dette vedtaket.

Jeg antar at man bruker ruter-app på de fergene. Hva koster en enkeltreise? Omtrent det samme som en enkeltreise med trikken?

(Innlegget ble redigert 24.02.21 17:36)

Farmer

Farmer
24.02.21 17:35

BornOnThe4: Jeg har i hvertfall vært klar på i innlegg til deg, at det burde gjelde Nesodden også. 

Farmer

Farmer
24.02.21 17:39

BornOnThe4: Du kan jo umulig ha lest hva jeg har skrevet om Nesodden, da du lurer på hva jeg mener om dette.

Men det kommer jo selvfølgelig an på om denne fergen kommer inn under det regulativet som vedtaket omfatter.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 17:39
Farmer: Da har vi mye klassisk egoisme i Norge. Hele velferdsstaten bygger på prinsippet om fordeling av midlene uavhengig om du har tatt ansvar for dette eller ikke. Om man ikke vet konkret svaret på det som blir spurt om, eller det er behov for og nyansere noen forutsetninger som vil påvirke svaret, så skal man se bort fra dette og bare dikte opp et svar mener du? Jeg har etter hvert sagt hva jeg mener om Nesodden.

Nå blander du mellom de som betaler sin skatt og godtar de offentlige godene man får ved å betale skatt.

Egoismen ser du først når folk vil ha spesielle særordninger for seg selv. Det være seg at de skal slippe unna skatt som andre ikke slipper unna eller at de ønsker seg spesielle ordninger for offentlige tjenester som de i størst grad får nytte av.

Egoismen er spesielt utpreget når de utbasunerer høylytt dette behovet for lavere skatt for seg selv eller mer offentlig bistand for seg selv.

Det må ikke forveksles med de som takknemlig mottar stor eller liten offentlig støtte.

Jeg spørs deg hva du tror. Hva du tror er selvsagt basert på den kunnskapen du til enhver tid har og du vet selv hva du tror akkurat for øyeblikket med den kunnskapen du har nå. Ønsker du å dikte opp noe annet enn det du faktisk tror for øyeblikket med den kunnskapen du har nå så endrer ikke det så mye for meg. Jeg vil da bare gå ut fra at det du skriver faktisk er sant. Det er dog enklere for alle at du bare forteller hva du tror på en oppriktig måte ut fra det kunnskapsnivået du har for øyeblikket.

Den eneste som sitter på fasiten om hva du faktisk tror er deg selv.

Når har du sagt hva du mener om Nesodden og når har du blitt spurt om hva du mener om Nesodden.

Spørsmålet går ikke på Nesodden med hvorvidt du tror at ferjen til og fra Nesodden blir innbefattet i prisreduksjonen. Jeg kan ikke se at du har svart på dette.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.02.21 17:40
fargerik: Jeg antar at man bruker ruter-app på de fergene. Hva koster en enkeltreise? Omtrent det samme som en enkeltreise med trikken?

Nesodden er i sone 2 så tilsvarende pris som ande reiser fra sone 2 til Oslo.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg