Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fantastisk rekord for Raymond og MDG i Oslo

NYTT TEMA
arkles

arkles
24.02.21 11:17

https://www.ao.no/ikke-skjedd-pa-21-ar-flere-flytter-ut-enn-inn/s/5-128-50811

For første gang på 21 år er det netto utflytting fra Oslo. 

Mer detaljer kommer til våren men jeg som internett-ekspert er relativt klar på at studenter/innvandrere inn - barnefamilier ut..

blir født flere enn det dør da, så en liten befolkningsvekst..

Stemmer hypotesen min, er oslo på vei ut i en økonomisk hengemyr..

GaiusMariusSPQR

GaiusMariusSPQR
24.02.21 11:26
arkles: For første gang på 21 år er det netto utflytting fra Oslo.

Gode nyheter, dette bør bli den nye normalen slik alt ikke samles i hovedstaden.

Farmer

Farmer
24.02.21 11:32

Arkles: Er det Oslo kommune, stor Oslo, hvordan geografisk område er satt og er det et mønster i flyttingen, flyttet for eksempel det fleste bare rett utenfor grensene? 

arkles

arkles
24.02.21 11:39
Farmer: rkles: Er det Oslo kommune, stor Oslo, hvordan geografisk område er satt og er det et mønster i flyttingen, flyttet for eksempel det fleste bare rett utenfor grensene?

Vet ikke mer enn det som står i linken, men det refereres til "Oslo" og "hovedstaden", så regner med det Oslo kommune som man setter opp tall for

Farmer

Farmer
24.02.21 11:43

Arkles: Om antagelsen våre er rett, så kan de fleste som har flyttet fortsatt være tilknyttet Oslo med omegen

Benkeslitern

Benkeslitern
24.02.21 11:54

Det som slo meg i artikkelen var den store forskjellen på antallet fødte og døde i Oslo.

Har regnet på det og Oslo står for 16,73 % av fødslene her i landet, men bare 8,34 % av dødsfallene.   Klarer ikke helt å forstå den enorme forskjellen.  Greit nok at Oslo har flere studenter enn landsgjennomsnittet og flere innvandrerfamilier som vel i snitt føder flere barn, men dett kan etter min mening bare forklare litt av den store forskjellen.

Farmer

Farmer
24.02.21 12:04

Om det gjelder hele stor Oslo som by med Viken, så utgjør dette en stor andel av befolkningen i landet. 

Men bare Oslo kommune med 6-7 hundre tusen forklarer ikke det høye fødselstall. 

Benkeslitern

Benkeslitern
24.02.21 12:07
Farmer: gjelder

Døds og fødselstallene gjelder selvfølgelig bare for Oslo kommune.  SSB fører ikke statistikk for Stor-Oslo som bare er et vagt begrep.  Så tallene i artikkelen trådstarter linket til gjelder også selvfølgelig bare for Oslo kommune.

Farmer

Farmer
24.02.21 12:12

Ok

ulefos

ulefos
24.02.21 12:20
arkles: jeg som internett-ekspert er relativt klar på at studenter/innvandrere inn - barnefamilier ut..

eksperter ville nok lest det de linket til og der står det: "De lave innvandringstallene viser seg også i hovedstaden:

I 2019 innvandret 13 000 til hovedstaden, mot 8700 for fjoråret. Dette utgjør en reduksjon på hele 33 prosent"

Benkeslitern

Benkeslitern
24.02.21 12:42
ulefos: eksperter

eksperter ville nok lest det de linket til og der står det: "De lave innvandringstallene viser seg også i hovedstaden:

I 2019 innvandret 13 000 til hovedstaden, mot 8700 for fjoråret. Dette utgjør en reduksjon på hele 33 prosent"

Men tallene viser jo at arkles ihvertfall har delvis rett.  For selv om innvandringen til Oslo var lavere enn på lenge, så viser jo tallene at det innvandret ca 800 flere personer til Oslo enn det utvandret personer fra Oslo.

arkles

arkles
24.02.21 12:48
ulefos: eksperter ville nok lest det de linket til og der står det: "De lave innvandringstallene viser seg også i hovedstaden: I 2019 innvandret 13 000 til hovedstaden, mot 8700 for fjoråret. Dette utgjør en reduksjon på hele 33 prosent"

Degraderer meg til amatør, men du gjerne opplyse om hvor mange totalt som flyttet inn til Oslo i 2019. Det mangler for et fullt tallmateriale

Noreger

Noreger
24.02.21 12:53

Synes jo egentlig det er greit at de som bor i Oslo forblir der. 

sl500

sl500
24.02.21 20:36

Det er tegn i tiden at Oslo blir norges svar på Detroit.

A_Øivind

A_Øivind
24.02.21 23:09

Tipper de som har dratt er en blanding av arbeidsinnvandrere som har reist hjem og folk som har benyttet situasjonen til å bosette seg i nabokommunene. Lillestrøm, for eksempel, har hatt flere store boligprosjekter.

Everenga

Everenga
24.02.21 23:14

Dette er da ikke nytt. Unge flytter inn, en god del flytter ut igjen til nabokommunene når de vil ha rekkehus. Sånn har det vært i 30-40 år. Også i fjor var det fler som flyttet inn enn ut.  

Pernillel

Pernillel
25.02.21 08:37
Benkeslitern: Har regnet på det og Oslo står for 16,73 % av fødslene her i landet, men bare 8,34 % av dødsfallene.   Klarer ikke helt å forstå den enorme forskjellen.  Greit nok at Oslo har flere studenter enn landsgjennomsnittet og flere innvandrerfamilier som vel i snitt føder flere barn, men dett kan etter min mening bare forklare litt av den store forskjellen.

Det henger nok sammen med aldersfordelingen. De største gruppene er i alderen 25-39 år og så dabber det av etterhvert som alderen stiger, hvilket i praksis betyr at det er vanlig å få barn i Oslo og så flytte til en annen kommune når barna begynner på skolen, og da er det gjerne fordi man ønsker mer plass eller ikke ønsker å sende barna på en Oslo-skole hvor kanskje flertallet i klassen er innvandrere.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
25.02.21 09:50
arkles: https://www.ao.no/ikke-skjedd-pa-21-ar-flere-flytter-ut-enn-inn/s/5-128-50811 For første gang på 21 år er det netto utflytting fra Oslo.  Mer detaljer kommer til våren men jeg som internett-ekspert er relativt klar på at studenter/innvandrere inn - barnefamilier ut.. blir født flere enn det dør da, så en liten befolkningsvekst.. Stemmer hypotesen min, er oslo på vei ut i en økonomisk hengemyr..

Kanskje ikke så rart med den coronasituasjonen vi har hatt det siste året. Denne har godt hardt utover jobber i hotell og restaurantbransjen og det er antageligvis vanskelig å forsvare å leve med høye bokostnader i Oslo når man ikke får nyte godt av jobbtilbudet i Oslo.

I tillegg så betyr jo muligheten/tvangen med hjemmekontor at løsninger med å bo utenfor byen er enklere enn det var for 2 år siden.

Innvandringen har som nevnt i artikkelen stupt.

Resten av landet får bare håpe at du tar grundig feil når du spår at Oslo er på vei ut i en økonomisk hengemyr. Vil du få rett så vil dette også bety at resten av landet vil følge fort etter ut i denne hengemyren. Oslo som den klart mest innflytelsesrike økonomiske motoren i Norge er egentlig noe alle nordmenn bør håpe på at går bra. Det er nemlig bra for landet som helhet. 

Nå tror jeg dog at du tar grundig feil. Selv i 2020 som på mange måter var et kriseår så er det altså fortsatt befolkningsøkning i Oslo. Det tyder ikke på noen umiddelbar hengemyr.

De fleste statistikker om menneskelig adferd for 2020 skal leses ved at man for hvert 3. tall man ser så skal ordet "corona" blinke kraftig opp som en påminnelse på at året 2020 vil være en statistisk abnormitet.

Noreger

Noreger
25.02.21 14:32
sl500: Det er tegn i tiden at Oslo blir norges svar på Detroit.

Sånn blir det når en samler all eliten isammen med alle "flyktningene" på samme sted og har en haug latte'-elitister som prioriterer at de rike har en Tesla hver istedenfor å gjøre det mulig for Nordmenn å ha det trygt i byen. 

Det er mange gode folk i Oslo, men jeg betrakter vel egentlig byen som på grensa til å være ødelagt. 

Noreger

Noreger
25.02.21 14:32
sl500: Det er tegn i tiden at Oslo blir norges svar på Detroit.

Sånn blir det når en samler all eliten isammen med alle "flyktningene" på samme sted og har en haug latte'-elitister som prioriterer at de rike har en Tesla hver istedenfor å gjøre det mulig for Nordmenn å ha det trygt i byen. 

Det er mange gode folk i Oslo, men jeg betrakter vel egentlig byen som på grensa til å være ødelagt. 

Cabal

Cabal
25.02.21 14:38
Noreger: Sånn blir det når en samler all eliten isammen med alle "flyktningene" på samme sted og har en haug latte'-elitister som prioriterer at de rike har en Tesla hver istedenfor å gjøre det mulig for Nordmenn å ha det trygt i byen.        Det er mange gode folk i Oslo, men jeg betrakter vel egentlig byen som på grensa til å være ødelagt.

Sjukt. Rett og slett sjukt.

erdetslik

erdetslik
25.02.21 20:18
arkles: https://www.ao.no/ikke-skjedd-pa-21-ar-flere-flytter-ut-enn-inn/s/5-128-50811 For første gang på 21 år er det netto utflytting fra Oslo.  Mer detaljer kommer til våren men jeg som internett-ekspert er relativt klar på at studenter/innvandrere inn - barnefamilier ut.. blir født flere enn det dør da, så en liten befolkningsvekst.. Stemmer hypotesen min, er oslo på vei ut i en økonomisk hengemyr..

Hvem skal skape arbeidsplasser og industri i Oslo.
Jeg vet ikke om man kan kalle "Kaffe-Latte" en industri . . . . .

Vi har vel diskutert Oslo i MDG's vold i flere år nå.
Vi som advart for utviklingen er forsøkt latterliggjort av MDG- og AP-tilhengere. Nå begynner det å skje det vi ble latterliggjort for. 

Og når Byrådet har forgjeldet Oslo slik de har gjort, må AP og MDG redusere på mye velferd  -  men de har jo fått mange kilometer med røde og dekorative sykkelfelt.

Like ved Gamlebyen Skole ligger Ruinparken  -  jeg er redd det meste av Oslo vil komme under betegnelsen Ruinparken  - 
Ruinert av AP og MDG hånd i hånd.

erdetslik

erdetslik
25.02.21 20:21
ulefos: ekspert

Hinter du da til deg selv som ekspert på dette området, også . . . .  ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg