Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

fra farlig til redningen

NYTT TEMA
ulefos

ulefos
26.02.21 14:17

for snart et år siden, nærmere bestemt 16.3.2020 hørte jeg regjeringens representanter i pressekonferanse fortelle befolkningen at munnbind burde man ikke bruke, det kunne snarere øke faren for å bli smittet snarere enn å redusere den. Det ble sagt med slik patos at også jeg trodde på dem i noen dager.

Nå ser jeg at Helsedirektoratet vurderer å påby munnbind i skoler.

Hvordan kunne de ta så feil og hvorfor må det ta et år før de innrømmer feilen?

InnocentBystander

InnocentBystander
26.02.21 14:29
ulefos: Hvordan kunne de ta så feil og hvorfor må det ta et år før de innrømmer feilen?

Virkelig?

Må du grava så langt ned i bøtta for å finna noe å laga svertetråd om regjeringa?

Det er då VELDIG lenge siden munnbind blei anbefalt i situasjonar der avstand ikkje kan overholdast.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
26.02.21 14:42
InnocentBystander: Det er då VELDIG lenge siden munnbind blei anbefalt i situasjonar der avstand ikkje kan overholdast.

Det er sågar flere steder i landet at munnbind allerede er påbudt enkelte steder.

Men du svarer en mann som gjentatte ganger har påstått at det er teoretisk umulig å hoste i albuen slik FHI og helsemyndighetene over store deler av verden anbefaler, det går rett og slett ikke an å gjøre det. Helt umulig.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
26.02.21 16:00
ulefos: for snart et år siden, nærmere bestemt 16.3.2020 hørte jeg regjeringens representanter i pressekonferanse fortelle befolkningen at munnbind burde man ikke bruke, det kunne snarere øke faren for å bli smittet snarere enn å redusere den. Det ble sagt med slik patos at også jeg trodde på dem i noen dager. Nå ser jeg at Helsedirektoratet vurderer å påby munnbind i skoler. Hvordan kunne de ta så feil og hvorfor må det ta et år før de innrømmer feilen?

Noe måtte de si da de ikke kunne fortelle at landet manglet smittevernutstyr deriblant munnbind.

ulefos

ulefos
26.02.21 16:46
InnocentBystander: Det er då VELDIG lenge siden munnbind blei anbefalt i situasjonar der avstand ikkje kan overholdast.

lokalt ja, men ikke som et sentralt råd

kanskje du også har en oppfatning om det råd regjeringa ga oss i mars 2020

(Innlegget ble redigert 26.02.21 16:47)

aegi2

aegi2
26.02.21 20:00
ulefos: Hvordan kunne de ta så feil og hvorfor må det ta et år før de innrømmer feilen?

når en ser dine munnbindtråder/kommentarer så kan vi begynne å snakke om å innrømme feil her 

perchri

perchri
26.02.21 20:12
ulefos: or snart et år siden, nærmere bestemt 16.3.2020 hørte jeg regjeringens representanter i pressekonferanse fortelle befolkningen at munnbind burde man ikke bruke, det kunne snarere øke faren for å bli smittet snarere enn å redusere den. Det ble sagt med slik patos at også jeg trodde på dem i noen dager. Nå ser jeg at Helsedirektoratet vurderer å påby munnbind i skoler. Hvordan kunne de ta så feil og hvorfor må det ta et år før de innrømmer feilen?

Man må jo skjønne å finne "syndere" tar tid. det har vert alfor mye tror, trodde og mener . Hadde de vært tannleger, hadde de visst at å reparere hull i en råtten visdomtann er nyttesløst.

Trodde det var "eksperter" innvolvert, men der tok jeg feil.

Fortsetter de med denne taktikken vi ser, sier kula mi, at vi kommer til å lide smertelig i flertals år framover....

Nå åpner de jaggu grensa også......og så begynner de import av flyktninger i tillegg.

(Innlegget ble redigert 26.02.21 20:13)

ulefos

ulefos
26.02.21 20:21
aegi2: når en ser dine munnbindtråder/kommentarer så kan vi begynne å snakke om å innrømme feil her

på hvilken måte, jeg var den som føst stilte spørsmål ved hvorfor regjeringen ikke tok med munnbind som et opplagt smitteverntiltak

et år etter kommer de diltende etter, som altså bekrefter at jeg hadde rett hele tiden

(Innlegget ble redigert 26.02.21 20:22)

nostalgikern

nostalgikern
26.02.21 21:10

Men myndighetene kjører nå dette med at "kan du ikke holde énmetersregelen, så bør du bruke munnbind".  Svært mange på dagligvarebutikker rundt omkring bruker ikke munnbind, og nå som dette mer smittsomme viruset er på oppløpet, burde myndighetene for sikkerhets skyld påby munnbind iallfall på matbutikker.  Det er ofte klin umulig å holde én meter der, men alle bruker ikke munnbind.  Hvorfor i all verden hjelper de ikke butikkene og særlig de ansatte som må gå i dette "hele dagen" med et slikt generelt påbud nå, mon tro?  (Er det for å spare folk for munnbindutgifter da eller, hva er egentlig problemet?).  

Egentlig i disse milliarduttellingers tid, så ville det vel vært som en pølse i slaktetida at myndighetene påbød dette, og samtidig betalte for munnbind som kunne deles ut ved butikkinngang et par måneders tid nå fremover.  "Alle" skal på matbutikk, ja, bortsett fra netthandel-opplegget da, men mange er på butikker fortsatt.  Og uten munnbind gjerne, bortsett da kanskje på steder med akutt utbrudd og/eller smittenivå av en viss størrelse osv.

Virker som mange folk ikke bryr seg, nordmenn er ikke spesielt "lydige"/ansvarsfulle f.eks. mht. dette med avstand.  Bare se på gatebildet en dag.  Ungdom kan man "aldri" se gå i flokk med en slik anbefalt avstand.  De bryr seg tydeligvis ikke overhodet.

PerryAndre

PerryAndre
26.02.21 21:29
ulefos: for snart et år siden, nærmere bestemt 16.3.2020 hørte jeg regjeringens representanter i pressekonferanse fortelle befolkningen at munnbind burde man ikke bruke, det kunne snarere øke faren for å bli smittet snarere enn å redusere den. Det ble sagt med slik patos at også jeg trodde på dem i noen dager. Nå ser jeg at Helsedirektoratet vurderer å påby munnbind i skoler. Hvordan kunne de ta så feil og hvorfor må det ta et år før de innrømmer feilen?

Du "glemte" FHI.
April 2020 anbefalte FHI friske folk om å ikke bruke munnbind. 

Derimot i to situasjoner:
- Hos helsepersonell som har kontakt med pasient med mistenkt eller bekreftet covid-19

-blant pasienter med mistenkt eller bekreftet covid-19 under transport til eller fra

Stormoen33*MOD*

Stormoen33*MOD*
26.02.21 21:39

Slettet to innlegg på grunn av personfokus. Tråden virker ellers å avspore til diskusjon om trådstarter.

Slutt med dette om det er ønskelig at tråden skal forbli åpen.

Modereringen skal ikke kommenteres i tråden, klage og spørsmål rettes til diskusjon@vg.no

/VGD MOD

(Innlegget ble redigert 26.02.21 21:41)

ulefos

ulefos
26.02.21 22:22
nostalgikern: Men myndighetene kjører nå dette med at "kan du ikke holde énmetersregelen, så bør du bruke munnbind"

de vurderer vel egentlig 2 meter + munnbind

"Han sier også at det kan bli aktuelt å vurdere om meteren i enkelte situasjoner bør dobles."

og det bare noen dager etter at de har slakket på kravene til skoler, jeg sier ikke at dette er lett, men litt rart kan vi vel være enige om at det er
Hadde de derimot kommet med munnbindpåbud tidlig, så ville mange problemer vært unngått, men da måtte de jo hatt munnbind, eller så måtte Solberg akseptert tilbudet fra Dale Industrier om å produsere munnbind 24/7 i stedet for å kjope inn ubrukelige pustemaskiner som vi ellers ikke ville hatt bruk for om alle brukte munnbind i burikker, kollektivtransport og ellers der det mange ferdes

Makro1

Makro1
26.02.21 22:38

Dette tror jeg kommer av forandret fokus:

Til å begynne med fokuserte man på beskyttelses-effekten for personen som brukte munnbind. Med dette fokuset blir nytten litt "så der". Feil-bruk kan fort gjøre effekten for den enkelte bruker, negativ.

Nå fokuserer man mer på effekten av om man beskytter sine medmennesker ved å bruke munnbind. Akkurat slik de har gjort i Asia i lange tider. 

Derfor ser jeg det ikke slik at de nødvendigvis tok feil. Men vi var nødt til å vente på at fokuset skulle forandres. Helt som forventet, for vi har aldri forstått oss på asiatenes ganske utbredte munnbind-bruk uavhengg av denne pandemien. Før nå...

ulefos

ulefos
26.02.21 23:38
Makro1: Til å begynne med fokuserte man på beskyttelses-effekten for personen som brukte munnbind.

det er jo bare tøv, enhver vil vite, og det gjelder også regjeringsmedlemer, at om alle bruker munnbind så beskytter man både seg selv og andre

kan det være noen annen grunn at Taiwan med sin trangboddhet og til dels fattigdom, et land som har fire ganger så mange innbyggere som Norge har ni - 9 - dødsfall

saken er at det ikke fantes beskyttelsesutstyr, selv etter at svineinfluensaen burde vært en vekker, og det ar åpenbart heller ikke regjeringens hensikt å skaffe folk munnbind, og det til tross for at kostnaden ved dette ville vært en dråpe i havet i forhold til de kostnader landet har hatt det siste året

og så kan man selvsag skylde på FHI eller Helsedirektoratet, men vi vet alle hvem som har siste ord

(Innlegget ble redigert 26.02.21 23:41)

ulefos

ulefos
26.02.21 23:42
Makro1: Men vi var nødt til å vente på at fokuset skulle forandres. Helt som forventet, for vi har aldri forstått oss på asiatenes ganske utbredte munnbind-bruk uavhengg av denne pandemien. Før nå...

er det rimelig at det skal ta et år? er man så jævla sikre på at vi europeere er så overlegne alle andre
det lukter Donald Trump av dette

gugler

gugler
27.02.21 08:55
ulefos: er det rimelig at det skal ta et år? er man så jævla sikre på at vi europeere er så overlegne alle andre

Jeg vil heller si at problemstillingen du tar opp lukter Bill Gates og Joe Biden.

Det finnes ikke medisinsk grunnlag at munnbind sikrer egen helse , snarere tvert imot.

Man kan si at man reduserer muligheten til å smitte andre samtidig som man øker risikoen for redusering av egen helsetilstand.

kval

kval
27.02.21 09:20

Det har ikke tatt ett år. det er lenge siden de snudde i den saken. (Aug - sept?)

Benkeslitern

Benkeslitern
27.02.21 10:01
ulefos: munnbind

for snart et år siden, nærmere bestemt 16.3.2020 hørte jeg regjeringens representanter i pressekonferanse fortelle befolkningen at munnbind burde man ikke bruke, det kunne snarere øke faren for å bli smittet snarere enn å redusere den. Det ble sagt med slik patos at også jeg trodde på dem i noen dager.

Jeg tror dessverre at det fortsatt er slik at bruken av munnbind øker smittespredningen.    Hadde folk brukt munnbind slik de skal brukes, så hadde det nok vært effektivt, men når folk bruker både munnbind av stoff og engangsmunnbind veldig mange ganger og bare putter det i lomma mellom hver gang, så tror jeg det bare øker smittespredningen.    Ideelt sett skulle stoffmunnbind kokvaskes mellom hver gang man bruker det og engangsmunnbind kastes hver gang man tok det av, men de fleste bruker nok munnbindene i dagevis eller ukesvis før de vasker eller kaster det.  Og det er sikkert også mange som vasker stoffmunnbindet på lave temperaturer slik at bakterier og virus ikke dør.

ulefos

ulefos
27.02.21 10:54
kval: Det har ikke tatt ett år. det er lenge siden de snudde i den saken. (Aug - sept?)

det var ikke offentlig, det var Høie som brukte Helsedirektoratet til å forlange at Oslo skulle påby munnbind på offentlig komm., RJ var ikke veldig klar til å bli kommandert av helseministeren og det hele endte i en uverdig krangel som Høie til slutt beklaget

ulefos

ulefos
27.02.21 10:56
gugler: Jeg vil heller si at problemstillingen du tar opp lukter Bill Gates og Joe Biden.

ble du fornærmet på vegne av Donald Trump?

morsomt

gugler

gugler
27.02.21 11:22
ulefos: ble du fornærmet på vegne av Donald Trump?

Kan ikke si det. Støtter ingen i det amerikanske maktapparatet men det er tydelig at Biden følger deep states kommandoer mer enn Trump gjorde.

Kanskje et forhold 100-90 ; Det var også årsaken til at wall street med zuckerberg, Gates , resten av makteliten luket han bort.

Trumps beslutning om å holde amerikanske styrker på olje-idlib tror jeg var et kompromiss med deep stat. Med Biden har den offisielle bombingen startet igjen og kommer til å akselerere.

(Innlegget ble redigert 27.02.21 11:22)

Noreger

Noreger
27.02.21 11:39
gugler: Trumps beslutning om å holde amerikanske styrker på olje-idlib tror jeg var et kompromiss med deep stat. Med Biden har den offisielle bombingen startet igjen og kommer til å akselerere.

Dar E-Zoor mener du vel (Øst-Syria). Idlib er Tyrkias greie, selv om USA&NATO selvsagt også hjelper til. Jihadistene der er jo tross alt nedstammet fra AQ, som vesten alltid støtter. 

Ellers har du helt rett i at Trump nok gav seg her. Dette har ingenting med hans visjoner å gjøre. Hvor langt De som kontrollerer den demente nikkedukken Biden er villige til å ta dette er det vel ingen som vet endA. 

gugler

gugler
27.02.21 11:44
Noreger: Dar E-Zoor mener du vel (Øst-Syria). Idlib er Tyrkias greie, selv om USA&NATO selvsagt også hjelper til. Jihadistene der er jo tross alt nedstammet fra AQ, som vesten alltid støtter.

bekrefter det du skriver.

ulefos

ulefos
27.02.21 12:54
gugler: deep states

hva er det?

det er vel ikke konspirasjonsteorien du henviser til

(Innlegget ble redigert 27.02.21 12:59)

Makro1

Makro1
27.02.21 14:08
ulefos: det er jo bare tøv, enhver vil vite, og det gjelder også regjeringsmedlemer, at om alle bruker munnbind så beskytter man både seg selv og andre kan det være noen annen grunn at Taiwan med sin trangboddhet og til dels fattigdom, et land som har fire ganger så mange innbyggere som Norge har ni - 9 - dødsfall saken er at det ikke fantes beskyttelsesutstyr, selv etter at svineinfluensaen burde vært en vekker, og det ar åpenbart heller ikke regjeringens hensikt å skaffe folk munnbind, og det til tross for at kostnaden ved dette ville vært en dråpe i havet i forhold til de kostnader landet har hatt det siste året og så kan man selvsag skylde på FHI eller Helsedirektoratet, men vi vet alle hvem som har siste ord

Fokuset på munnbind var i starten av pandemien uansett på om dette beskyttet brukeren. Eller ikke. Sjekk litt "gammel" informasjon, og diskusjon, så finner du ut av det.

Nå er det lenge siden jeg har vært i Taiwan, men jeg oppfattet ikke dette landet som noe fattig land. Heller tvert i mot! Men de har en annen kultur enn vår, med mer lydighet til "toppene", og et større fokus på hva som gagner samfunnet. Som kinesere flest. Dette gjør selvfølgelig at kraftige, effektive tiltak mot en ytre trussel blir håndtert på en annen måte enn hos oss.

Å skylde på regjeringen hos oss, blir etter mitt syn skivebom, for det er kulturen hos den enkelte nordmann som i stor grad har bestemt hva som er mulig, og ikke mulig, i denne pandemien. Jeg mener regjeringen har vært SVÆRT flinke til å komme med tiltak overfor oss. Selv ville jeg hatt mye kraftigere tiltak, mye raskere, men det ville ikke ha vært mulig under denne pandemien. Motstanden fra "mannen i gata" ville rett og slett ha blitt for stor.

Makro1

Makro1
27.02.21 14:19
ulefos: er det rimelig at det skal ta et år? er man så jævla sikre på at vi europeere er så overlegne alle andre

Jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn Trump her. I mangel på gode argumenter...?

Du har riktignok et poeng i at vi har høye tanker om oss selv. Jeg har også gode tanker om europeisk kultur, men vi bør nok snarest mulig kaste blikket mot de mest utviklede landene i østen før vi blir overkjørt. Vi har f.eks. svært mye å lære fra Singapore, kanskje verdens mest velfungerene land. Men nok om dét!

At fokuset mht munnbind har forandret seg så mye på ett år, synes jeg er raskt. Ved pandemiens start var jeg usikker på om vi i det hele tatt ville se særlig munnbind-bruk i det offentlige rom i denne pandemien, men jeg har hele tiden vært sikker på at ved NESTE pandemi ville vi se munnbind-bruk fra dag én! 

Jeg må riktignok innrømme at jeg ikke trodde denne pandemien skulle vare såpass lenge; jeg trodde at velferds-profitørene (legemiddelindustrien) skulle klare å komme med vaksiner/medisiner litt raskere enn de nå har gjort. Men, men...

ulefos

ulefos
27.02.21 15:27
Makro1: Vi har f.eks. svært mye å lære fra Singapore, kanskje verdens mest velfungerene land. Men nok om dét!

ja det tror jeg nok du gjerne vil avslutte ettersom Singapoore ikke er et demokrati

ulefos

ulefos
27.02.21 15:33
Makro1: Nå er det lenge siden jeg har vært i Taiwan, men jeg oppfattet ikke dette landet som noe fattig land.

jeg tror ikke at jeg skrev at Taiwan er et fattig land, det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er stor forskjell mellom fattige og rike

Makro1

Makro1
27.02.21 17:17
ulefos: ja det tror jeg nok du gjerne vil avslutte ettersom Singapoore ikke er et demokrati

Du er inne på noe der! Singapore er et diktatur, i alle fall etter våre begreper, men befolkningen har likevel frihet. Lakmustesten på slikt er gjerne å se hvilken vei gevær-løpene på landets grensestyrker peker, og i Singapore peker de utover. 

Jeg er glad jeg bor i vesten, og ville ikke byttet. Men det betyr ikke at vi ikke har noe å lære. Singapore er antageligvis verdens mest velfungerende land, og det sier sitt...

Makro1

Makro1
27.02.21 17:21
ulefos: jeg tror ikke at jeg skrev at Taiwan er et fattig land, det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er stor forskjell mellom fattige og rike

Det har du sikkert rett i. I alle fall etter våre begreper.

Men i denne sammenhengen (jeg tenker på pandemien) har land som Taiwan og Singapore bare en bitte liten fraksjon av døde i forhold til oss. Så særlig høy på pæra synes jeg ikke vi burde være, overfor disse landene...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg