Jeg er helt enig i det siste avsnittet dit, og kunne egentlig ha stoppet der. Men det blir jo litt kjedelig... ;-)
Ja, det er mange elementer som sipper inn mht å få ned kriminaliteten: Muligheter til å få et passe rikt liv uten kriminalitet er kanskje det aller viktigste. Og der har vi i Norge alle faktorer på plass: Skole, arbeidsmarked, sosialt sikkerhetsnett, m.m. Alt er på plass.
Risikoen for å bli tatt, spiller absolutt en svært stor rolle. Der stiller vi kanskje sånn mitt på treet? Andre land har nok bedre kontroll på innbyggerne, men også hos oss blir mye oppklart. Unntatt av hverdagskriminalitet. Bl.a. fordi vi har alt for mye av slikt.
En personlig erfaring ang. et potensielt fylleslagsmål: Jeg fikk engang kastet 4 fulle, unge engelskmenn ut av en drosje de ikke hadde ventet lenge nok på å få. Fire svært forbanna unge, sinte, passe fulle mannfolk hadde nok mildt sagt lyst til å slå, der de etterpå stod rundt meg. Men de gjorde det ikke. Jeg hadde heller ikke gjort det jeg gjorde noe annet sted i verden, men dette var i Singapore, og der bør du ikke slå. Selv fulle, sinte totalt overlegne unge mannfolk skjønte det. Og luska heller bort med halen mellom beina.
Ja, du får ikke antall forbrytelser ned til null uansett hvilke straffer et samfunn holder seg med. Helt klart! Men akkurat i Norge, akkurat mht vold- og vinning, har vi garantert mye å hente på å bli kvitt "straffe-scizofrenien": Vi setter ikke ned straffene for fyllekjøring, og annet du måtte drive med bak et ratt. Og vi er SVÆRT strenge mht uønsket adferd overfor barn. Så kan man selvfølgelig velge å fortsatt stå i spagat, men jeg synes det blir for dumt. Rett og slett.