ER befolkningsnedgang dårlig?
For alle andre "species"/dyr er det vel bra? For de fleste dyr suger i mennesker hesteballer, så det vore bedre om vi var så få som mulig. Og vore vi få nok, kunne vi vel også unne oss litt luksus??
Det virker som at mange tror at befolkningsnedgang vil gi lavere levestandard. Er det slik, nødvendigvis?
Selvfølgelig blir det, ved befolkningsnedgang, færre arbeidsføre til å ta hånd om flere gamle. Men det vil bli flere billige boliger.
Og jeg tviler ikke på at vi har nok arbeidskraft. Men det er rett og slett for lite respekt for det å tørke rumper! Eller andre "dritt"-jobber.
Utover dette kan jeg si at jeg kjenner mange som har tatt lang utdannelse, men som ender opp i helsevesenet. Og jeg kjenner til folk som driver med forskning som sier at de ærlig talt ikke vet om forskningen deres kommer til å lede til noe som helst.
Selv har jeg jobbet i flere bransjer, og også har jeg jobbet hvorpå jeg har tørket rumper. Mange rumper har jeg tørket, faktisk! Og jeg er stolt av det! For noen har godt av det!
Så, om temaet(vel alt jeg skrev handler på sett og vis om det)!
Selvfølgelig skal norske kvinner selv bestemme hvor mange barn det skal få. Men de ønsker jo flere enn det de får. så da må man legge til rette.
Slik det er nå, øker vi med ca 25 000 mennesker i året(dvs. det var minste økning på flere år pga korona). Mye pga. innvandring, mye pga. at flere fødes enn som dør. Men det er jo fordi vi har en megastor eldrebølge på gang som snart er borte.
Så om ikke lenge vi vokse utelukkende fra andre land. Jeg liker andre land. men jeg liker ikke at Norge har gått fra å være 98 -2% nordmenn fra jeg var liten, til 30 - 70 når jeg blir gammel.
Ikke noen i noen land liker en slik utvikling. Sier du det ikke kan skje? Det har skjedd. Der jeg bor!