Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Plikt for kvinner til å føde 4 barn.

NYTT TEMA
GaiusMariusSPQR

GaiusMariusSPQR
04.03.21 21:27
Torotto: Nå må du slutte å tøyse.   Vi som er for et godt offentlig tilbud, ønsker at kapasitet brukes i den offentlige systemet.  Slik det har fungert så har Helseforetakene. vært pålagt å holde budsjett og derved innskrenke antall operasjoner.  Slik har Eran sjonglert med å åpne for private og hvor leger som jobber i det offentlig da tar arbeid.  Dessuten så viser det seg at private tilbydere tar de lette og best betalte jobbene og det  offentlig blir sittende igjen, med de kompliserte og sammensatte tilfellende, som krever år med behandling.

I praksis fungerer ikke dette, det blir alltid lange køer, dårlig kvalitet med lidelse og død som resultat for brukerne slik vi så under de rødgrønne. Da var køene lengre og antallet med private forsikringer økte kraftig som resultat, det klassedelte helsevesenet venstresiden ønsker seg. Planøkonomi og statlig monopol dere kjemper for fører til det dere advarer mot.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/kP9/det-star-faerre-folk-i-helseko

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/EOzO3/anslaget-fem-doer-hver-dag

Pernillel

Pernillel
04.03.21 21:27
Torotto: Det er god Høyre politikk.  I stedet for å reduserer forbruk og på den måten sikre velferden for alle, så mener du at man skal privatisere velferden og redusere hva som kan gjøres i det offentlige helsevesen.

Jeg tror at hvis du klarer å løfte hodet litt ut av partigrøfta så forstår du nok at velferd ikke er gratis, penger vokser ikke på trær og at det vi holder på med nå ikke er bærekraftig. Med fortsatt høy innvandring (som venstresiden i stor grad har vært med på å fasilitere) og stadig flere som faller utenfor arbeidslivet så blir kostnadene rett og slett for store. Spesielt vil asyl- og familieinnvandringen fra R3-land gjøre store innhogg i felleskassa.

Selv har jeg ingen store meninger om velferd bør være et offentlig eller et privat anliggende så lenge de klarer å levere et tilfredstillende produkt, men jeg vet iallefall at jeg ikke ønsker å betale store summer i skatter og avgifter til en tjeneste som jeg ikke får noe igjen for og som i stadig større grad forsvinner til innvandrere. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
04.03.21 22:07
MagneR: Er du på alder med hu på bildet?

Jeg var det da bildet ble tatt.

frode57

frode57
04.03.21 22:14

Eu medlemskap er underordnet Torotto . Så store forskjeller er det i EU at det nærmest er latterlig å kalle det en Union. 

Jeg ville aldri frata kvinner råderetten over egne kropp Hyyl. Jeg vil premiere de som får barn og ta fra de som lar være å få barn. Ganske enkelt ordinær omfordeling av goder.  

Men folk må ta det innover seg at vi må ha bærekraftig befolkningsvekst i vårt land. Vi kan ha innleie fra utlandet men de vil jo ikke betale skatt til Norge og da blir pensjonssystemet utrygt. 

Pensjoner er et solidaritetssak. Jeg leser jo om aksjefond som selger seg som pensjonsfond men når det kommer til sist i reklamen så kommer det frem at folk tross alt bare har folketrygden å stole på. Det sier sitt. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
04.03.21 22:21
Kistespiker: Så når jeg snakker om etnisitet så legger jeg ikke mer i det enn hva som er åpenbart. Øke produksjonen i landet, eller fortsette å vanne ut befolkningen ved økt import fra land som har overskudd.

Jeg skjønner ikke helt dette jeg. Først tar statsministeren og kaster ut enslige mindreårige asylsøkere som var godt i gang med skolegang her i landet, var ivrige etter å lære, ivrige etter å sparke fotball og lett ble integrert. I stedet fant man igjen disse guttene på gata i blant annet Paris.

Så kom blant annet Moira-leiren på Lesvos som er full av barn, barn som Erna kunne ha hentet hit så mange hun ville av, hadde hun vært litt smart.

I stedet maser hun på at norske kvinner skal føde flere barn, hun som nedbygger barselomsorgen så godt hun kan. Og sørger for at kvinner i utkantkommuner får lengre enn lang vei til fødeavdelingen.

Jeg skjønner ærlig talt ingenting jeg. Hvorfor skal norske kvinners livmor være politisk og ikke privat?

frode57

frode57
04.03.21 22:33
Columbus_3: Selvhat mot Norge?
Mener du at det er bare høye, blonde mennesker som skal redde Norge? Den tankegangen er forsøkt tidligere.
Mesteparten av det vi gjør i lille Norge har liten effekt på verdens klima. Skal vi da droppe alle tiltak?
Uansett vi bor alle på en og samme klode og klarer ikke fristille oss fra alle andr

Minner om at engang i tiden så var Finnmark et sted en sendte folk for å avtjene straff. Det er ugjestmildt i Norge. Særlig nord for Dovre. 

Jeg har møtt folk hvor jeg arbeidet som elsket Sibir. Det var russere som var fra Sibir. Men mange blir klimaflyktninger fra Nord Norge. Fordi de ikke får stor nok premiering for å bo der. 

Det er ikke slik at befolkningen i verden vil stige fremover. Det er ikke sant. Den vil avta ettersom velferden stiger og folk kommer seg ut i bedre jobber og velferdsstater blir bygd rundt om i verden. Vi som samfunn har stagnert mens millioner om ikke milliarder er løftet ut av fattigdom og trenger ikke store barneflokker å fø seg. Men stater må i Afrika prøve å få opp levealderen , så må vi få ned snittalderen. 

Vi kan jo si det som en fleip at vi kan sende gamlemor til Afrika til pleie der og så kan vi importere unge mennesker til arbeid her. Vinn - vinn situasjon... men det går jo ikke. Selv om Carl I Hagen ville ha aldershjem i Spania og Oslo kjøpte tomt. lol  

Det var flykningene fra Afrika  som kom i stedet. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
04.03.21 22:38
Nabo: En måned i gapestokk på torget, uten benklær og prevensjon. Sånt blir det barn av:)

Jeg ser her bort fra den perverse fantasien din og skal bare opplyse om at kvinner kun er fruktbare få dager hver måned.

Nabo

Nabo
04.03.21 23:14
GARDSDATTRA: Jeg ser her bort fra den perverse fantasien din og skal bare opplyse om at kvinner kun er fruktbare få dager hver måned.

Må jeg virkelig skrive spøk, for at du ville ha skjønt at det var skrevet for spøkens skyld. I løpet av en måneds tid skal enhver fruktbar kvinne være mottakelig noen dager i løpet av den måneden i gapestokk. Sånn nå kan vi gå videre.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
04.03.21 23:26
Nabo: Må jeg virkelig skrive spøk, for at du ville ha skjønt at det var skrevet for spøkens skyld. I løpet av en måneds tid skal enhver fruktbar kvinne være mottakelig noen dager i løpet av den måneden i gapestokk. Sånn nå kan vi gå videre.

Næmmen deg da Nabo, skal vi ikke heller ta en sjenkare? (Ok, det var din replikk)

Nabo

Nabo
04.03.21 23:59
GARDSDATTRA: Næmmen deg da Nabo, skal vi ikke heller ta en sjenkare? (Ok, det var din replikk)

En stänkare er aldri feil.

HYYYL

HYYYL
05.03.21 16:07
frode57: Jeg vil premiere de som får barn og ta fra de som lar være å få barn.

Høres helt tullete ut.

Man skal få barn forde man ønsker barn ikke for å bli premiert.
Eller få uønskede barn for å slippe å bli straffet økonomisk.

joplina

joplina
06.03.21 08:54
frode57: Skal vi stoppe behovet for innvandring så må kvinner føde flere barn. Vi kan si det så enkelt at kvinner må føde flere barn. Altså må det bli plikt å føde flere barn. Og med en plikt til å føde så vil kompensasjonen komme på plass .For det er kvinnene som styrer samfunnet.   Så må det bli ekstra skatt /avgift på de som ikke får det antallet barn som samfunnet trenger for å opprettholdes.

Fatt mot frode57 - og ta ansvar sammen med dine med-menn.

I 2004 adopterte - for første gang - en enslig norsk mann et barn fra Kina.

Nå er det jo jevnlig tråder til debatt om alle enslige menn som ikke får seg dame og ikke får seg familie og hvordan denne trenden er økende....og noen må jo til slutt ta seg av disse enslige mennene når de blir skrale gamle gubber og de ikke en gang får respons fra asiatiske datingsider.

SÅH, alle enslige menn som savner familie bør jo sette Norge først og starte adopsjonsprosesser og bidra med å fostre opp barn som blir dugende nordmenn og bidragsytere i landet vårt.

Å lese innlegget ditt er jo bare pinlig - der du snakker om krav og straff og legger det hele over på norske kvinner - mens du totalt overser de viktige bidrag menn selv kan gjøre i så måte.

-Du vil ha deg frabedt å pålegges ansvar ,hva...men pålegger gladelig kvinner det ansvar du selv vil ha deg frabedt..

Det holder ikke frode57...har du ikke draget så du ikke får deg noe kvinnfolk før fylte 35 år, så får du og andre i samme båt utvise ansvar å søke om adopsjon. Hvis dere enslige menn ikke gjør det så burde dere straffes med ekstra skatt/avgift  for å være samfunns-sabotører!!

Hehe...det hadde vært no'det :D

A_Øivind

A_Øivind
06.03.21 10:33

Generelt får gjerne folk flere barn dess dårlige velferds- og helsevesen et land har. Å øke kompensasjonen for de kostnadene flere barn gir, vil derfor ikke nødvendigvis få folk til å ønske seg flere.

Selv om det er et sterkt press på kvinner i Norge til å bli selvstendige og gjøre karriære, er det likevel få liberale land hvor det er lagt bedre til rette for å få barn. At fødselstallene ikke er høyere, skyldes derfor mest sannsynlig at kvinner er fornøyd med å ikke ha mange barn.

Det mest fornuftige er derfor å regulere produksjonen og forbruket av varer og tjenester ned til det reelle balansenivået og utnytte teknologi og kompetanse til å gjøre offentlige tilbud så effektive som mulig. Siden vi er et demokrati styrt av partier og politikere som lever av løfter, er det imidlertid vanskelig å få til en slik nedskalering før en krise tvinger oss til det. At vi har oljepenger og en nærmest ubegrenset mengde arbeidskraft tilgjengelig gjennom EØS-samarbeidet, gjør det heller ikke lettere. 

Gloriana

Gloriana
06.03.21 10:44
frode57: Skal vi stoppe behovet for innvandring så må kvinner føde flere barn. Vi kan si det så enkelt at kvinner må føde flere barn. Altså må det bli plikt å føde flere barn. Og med en plikt til å føde så vil kompensasjonen komme på plass .For det er kvinnene som styrer samfunnet.   Så må det bli ekstra skatt /avgift på de som ikke får det antallet barn som samfunnet trenger for å opprettholdes.

Dummeste jeg har hørt. Det er IKKE behov for innvandring. Sannheten er at innvandrere i dag tar jobber som nordmenn ikke gidder, vi er for bortskjemte. Å tvinge kvinner til å føde barn er ca like dumt som å kastrere alle menn under tvang. 

Verden er overbefolket med ca 5 milliarder mennesker, det siste vi trenger er hodeløs formering. Intelligente mennesker som kan produsere, oppdra og oppfostre barn som kan gi oss noe er det eneste formålstjenlige, men egoismen råder og så lenge man sprer sine edle dråper i sfærer eid av intellektuelt laverestående vesener så er det dette vi får. 

(Innlegget ble redigert 06.03.21 10:46)

Noreger

Noreger
06.03.21 10:54
joplina: har du ikke draget så du ikke får deg noe kvinnfolk før fylte 35 år, så får du og andre i samme båt utvise ansvar å søke om adopsjon.

HAHAHA, typisk hersketeknikk fra enda en tydelig motbydelig feminist, eller hva? Her antar jo bare ting som du bruker fr å forsøple debatten.

Ellers er det klart at det ikke er noen løsning at "enslige" menn, eller homofile menn skal adoptere barn fra utlandet?! Barn trenger å vokse opp med mor. Det er mye verre for et barn å vokse opp uten mor enn far, på generelt grunnlag. Uansett er jo ikke dette noen løsning på noe som helst. 

Norske kvinner skal selvsagt aldri tvinges til noe som helst. Dette er jo bare mer av det typiske falske bildet feminister og globalister maler hele tida for å kontrollere situasjonen enda mer. 

Før var det jo gjerne slik at kvinner som ikke hadde hatt barn etter en viss tid kunne kalles inn til sivilforsvaret. Og så avtjente mannen verneplikt. Det er jo et av tiltakene en burde vurdere, ikke bare for barn sin skyld, men like mye for å gjenreise forvar og nødsamfunnet. 

Likedan kan en legge jobber mer til rette for kvinner ved å designe flere funksjonelle deltidsjobber på alle nivå. Livsvarig skattelette for kvinner som har barn er også en måte å gjøre det på. Og denne skatteletten kunne innlegges i en familie som skattet sammen. 

Det er veldig mange kreative løsninger en kan ta for å legge forhold til rette slik at Norske kvinner ikke fortsetter å bli førstegangsfødende når de er over 30. Samfunnsøkonomisk vil det spare helsevesenet en rekke ressurser også. Det er enkelt for 18-åringer å bli gravid, men ikke engang med alskens teknologi er det like lett når en er 40. Likedan må en jo fjerne dette tullete samfunnstigmaet rundt yngre mødre. Videregående skoler hvor forhold er skreddersydd for mødre er også en løsning. Det siste vil nok uansett bli lettere etter hvert som stort sett all utdanning blir totalt nettbasert ifra første klasse til en er ferdig utdannet. 

Det eneste som er HELT klart er at vi ikke kan fortsette å importere folk til landet som hverken har nasjonalfølelse eller kulturell tilhørighet og tro at vi vil bevare et selvstendig Norge. Noe må gjøres. 

Noreger

Noreger
06.03.21 11:00
Pernillel: Med fortsatt høy innvandring (som venstresiden i stor grad har vært med på å fasilitere) og stadig flere som faller utenfor arbeidslivet så blir kostnadene rett og slett for store. Spesielt vil asyl- og familieinnvandringen fra R3-land gjøre store innhogg i felleskassa.

Ideologiene er døde. "venstresiden" i dag er ikke noe mer innvandringstilhengere enn Erna og EU-partiene. 

Det er et Norge fri ifra Schengen og EØS som ville tatt tilbake kontrollen over egen familiepolitikk akkurat som samme land ville tatt tilbake kontrollen over grenser, natur og arbeidsvilkår. 

Ingen jeg kjenner er hverken interessert i å TVINGE noen Norske kvinner til å ha barn, eller å NEKTE kvinner alt som er godt i samfunnet. Det handler om å bli kvitt globalistene og de andre som importerer verdier til vårt land som vi ikke kan han for å være samlet og kunne enes. 

En DIALOG imellom Norske menn og kvinner om våre visjoner for landet er hva vi trenger. En ren dialog hvor vi kan enes om fremtiden. Før vi blir kvitt globalister og de som vil ødelegge nasjonalstaten er det umulig å løse disse utfordringene. 

Columbus_3

Columbus_3
06.03.21 11:10
Gloriana: Dummeste jeg har hørt. Det er IKKE behov for innvandring. Sannheten er at innvandrere i dag tar jobber som nordmenn ikke gidder, vi er for bortskjemte

Og dersom det ikke tas tak blir det flere og flere jobber som kommer i denne kategorien. Det er bare å se seg litt om i dagliglivet for å se det.

HYYYL

HYYYL
06.03.21 11:29
Noreger: Det er enkelt for 18-åringer å bli gravid,

Det er neppe mange tenåringsjenter som ønsker å føde barn.

Kvinner velger selv når og om de vil ha barn.
Ingen skal kunne presse kvinner til å føde barn om de ikke ønsker det selv, et barn bør være ønsket.

GaiusMariusSPQR

GaiusMariusSPQR
06.03.21 12:01
A_Øivind: Selv om det er et sterkt press på kvinner i Norge til å bli selvstendige og gjøre karriære, er det likevel få liberale land hvor det er lagt bedre til rette for å få barn. At fødselstallene ikke er høyere, skyldes derfor mest sannsynlig at kvinner er fornøyd med å ikke ha mange barn.
MagneR

MagneR
06.03.21 12:23
GaiusMariusSPQR: Norske kvinner ønsker seg 2.36 barn i snitt: https://www.samfunnsforskning.no/core/aktuelt/nyheter/hvorfor-far-vi-ikke-flere-barn.html

Da bør vi legge ting til rette. Spesielt mtp. boliger. Som her.

Ellers lurer jeg på om vi ikke utdanner oss for lenge? Tror at noen(ikke alle) utdannelser kunne vært en del kortere, hvor man heller kan lære resten i jobb. Hvis alle skal, satt veldig på spissen,  utdanne seg til de blir over 30, blir det ikke lett å få 2 barn i snitt.

MagneR

MagneR
06.03.21 12:26

Ang. link. Det ble Resett, gitt. Så ikke det, bare overskriften, som jeg visste omhandlet er NRK-innslag.

Men om pianisten heter Resett, betyr det bare at det er pianisten som spilte, men ikke skrev stykket, for å si det sånn.

Bare i tilfelle noen har problemer med kilden her.

joplina

joplina
06.03.21 19:51
Noreger: Det eneste som er HELT klart er at vi ikke kan fortsette å importere folk til landet som hverken har nasjonalfølelse eller kulturell tilhørighet og tro at vi vil bevare et selvstendig Norge. Noe må gjøres.

AOUCH...der tok du livsglede og håp fra alle dine med-menn som  hekker rundt på asiatiske datingsider (og andre utenlandske datingssider) for å finne seg et koneemne.

Jaja...det er vel fra sine egne de skal ha det. Mann er mann verst og menn er menn verst - så sant som det er sagt :D

MagneR

MagneR
06.03.21 20:34
joplina: AOUCH...der tok du livsglede og håp fra alle dine med-menn som  hekker rundt på asiatiske datingsider (og andre utenlandske datingssider) for å finne seg et koneemne.

Det er vel litt ikke så vanskelig å få 1 pers. som kommer hit til å elske Norge? Såfremt mannen(eller evt. damen) er noenlunde oppegående og behandler sin ektefelle bra?

Jeg vet at det er mulig. VET!

Det er ikke det samme som at det kommer folk uten kjennskap til land og kultur, og som har en del greier i bagasjen ved ankomst, som krasjer med vår kultur og våre verdier. 

Det er nok litt DDE snakk om.

puma1

puma1
06.03.21 20:36
joplina: AOUCH...der tok du livsglede og håp fra alle dine med-menn som  hekker rundt på asiatiske datingsider (og andre utenlandske datingssider) for å finne seg et koneemne.

Her er norske menn svært lite ansvarsbevisste. Thailandske kvinner får færre barn enn norske og Thailand går mot befolkningsnedgang allerede om et par år. 

Skal man tenke på Norges framtid, så bør en satse på kvinner fra Tsjad, Mali, Niger og Burkina Faso. 

MagneR

MagneR
06.03.21 21:35
puma1: Her er norske menn svært lite ansvarsbevisste. Thailandske kvinner får færre barn enn norske og Thailand går mot befolkningsnedgang allerede om et par år.

ER befolkningsnedgang dårlig?

For alle andre "species"/dyr er det vel bra? For de fleste dyr suger i mennesker hesteballer, så det vore bedre om vi var så få som mulig. Og vore vi få nok, kunne vi vel også unne oss litt luksus??

Det virker som at mange tror at befolkningsnedgang vil gi lavere levestandard. Er det slik, nødvendigvis?

Selvfølgelig blir det, ved befolkningsnedgang, færre arbeidsføre til å ta hånd om flere gamle. Men det vil bli flere billige boliger.

Og jeg tviler ikke på at vi har nok arbeidskraft. Men det er rett og slett for lite respekt for det å tørke rumper! Eller andre "dritt"-jobber.

Utover dette kan jeg si at jeg kjenner mange som har tatt lang utdannelse, men som ender opp i helsevesenet. Og jeg kjenner til folk som driver med forskning som sier at de ærlig talt ikke vet om forskningen deres kommer til å lede til noe som helst.

Selv har jeg jobbet i flere bransjer, og også har jeg jobbet hvorpå jeg har tørket rumper. Mange rumper har jeg tørket, faktisk! Og jeg er stolt av det! For noen har godt av det!

Så, om temaet(vel alt jeg skrev handler på sett og vis om det)!

Selvfølgelig skal norske kvinner selv bestemme hvor mange barn det skal få. Men de ønsker jo flere enn det de får. så da må man legge til rette. 

Slik det er nå, øker vi med ca 25 000 mennesker i året(dvs. det var minste økning på flere år pga korona). Mye pga. innvandring, mye pga. at flere fødes enn som dør. Men det er jo fordi vi har en megastor eldrebølge på gang som snart er borte. 

Så om ikke lenge vi vokse utelukkende fra andre land. Jeg liker andre land. men jeg liker ikke at Norge har gått fra å være 98 -2% nordmenn fra jeg var liten, til 30 - 70  når jeg blir gammel.

Ikke noen i noen land liker en slik utvikling. Sier du det ikke kan skje? Det har skjedd. Der jeg bor!

joplina

joplina
07.03.21 09:02
MagneR: Selvfølgelig skal norske kvinner selv bestemme hvor mange barn det skal få.

Det var en storsinnet og raus kommentar må jeg si.

Pernillel

Pernillel
07.03.21 10:29
Noreger: Ideologiene er døde. "venstresiden" i dag er ikke noe mer innvandringstilhengere enn Erna og EU-partiene.

Vel, jeg skrev "vært". Helt siden slutten av 70-tallet har venstresiden vært på tilbudssiden for å åpne opp innvandring fra den tredje verden. Enten det var snakk om asylinnvandring, kvoteflyktninger eller familieinnvandring. Riktignok hadde de en tendens til å skylde på eksterne faktorer som at det var bestemt av FN, at vi var bundet på hender og føtter av internasjonale avtaler, osv., mens andre ganger forsnakket de seg som da RVs Jon Michelet sa rett ut de ønsket seg 1 million innvandrere innen 2100. 

Helt frem til i dag har Rødt ønsket seg 20,000 kvoteflyktninger i året (i tillegg til familieinnvandring). Det er først i år at de har skrudd dette tallet ned til 5,000, som fremdeles er høyt men langt mindre enn før, så at venstresiden har begynt å få litt kalde føtter fritar dem ikke fra medansvaret for at snart 20% av Norges befolkning har innvandrerbakgrunn. 

Torotto

Torotto
07.03.21 14:06
HYYYL: Tror det blir vanskelig å frata kvinner råderett over egen kropp og reproduksjon.

Slapp av dette løser Erna!  ;-) 

Hun henter inn Amish folk, som får mange unger hver.  Bruker hest og liker grønt arbeid, tar luven av Vedum sin retorikk.  Løser klimaspørsmålet.  Om ikke Erna sin månelanding, så i hvert fall et Kinderegg. 

frode57

frode57
07.03.21 16:41
Kistespiker: Det tror jeg også. Å da er man liksom tilbake problemet trådstarter belyser.  Å problemet i seg selv er korrekt å belyse. Så få opp produksjon eller fortsette å vanne ut den etniske befolkningen.

Det handler ikke om rasisme , men å få folk til å bli boende på et sted. Det skal ikke mange flyttinger til før du drar til neste sted og helst varmere sted . Det har jeg selv gjort. Følt på det. 

Politikk handler om å ville . Da må man sette inn virkemidler for å få måloppnåelse. Om man vil ha flere norske barn som forblir hvor de er oppvokst så må tiltakene være slik at folk vil bli boende eller flytte tilbake til sin barndoms sted. 

Som jeg fortalte tidligere så vil en som er født i Sibir se på det stedet som det perfekte stedet i livet. 

Det er viktig å belyse dette . Er det Erna sier sant? Jeg tror vi godt kan ta inn flere barn inn i landet og få de til å pleie eldre og finansiere velferdsstaten. Det er en annen debatt. 

Frp kan godt bli møtt med den påstanden at de driver en politikk som fører til flere innvandrere ... for det er politikken har ført til med 6år i regjering med Frp

(Innlegget ble redigert 07.03.21 16:42)

MagneR

MagneR
07.03.21 17:03
joplina: Det var en storsinnet og raus kommentar må jeg si.

Først trodde jeg du var sarkastisk her.

Men så tarvelige er jo ikke folk ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg