Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AP, SP, MdG, SV - La oss flå dem!!

NYTT TEMA
KongOlav2

KongOlav2
05.03.21 12:40
Benkeslitern: Og FrP er mer enn villig til å vri på dagens avgifter til å senke avgiftene på nødvendig forbruk og øke de på overforbruk og sløsing - Så lenge det totale skatte og avgiftsnivået øker.

Nødvendig forbruk? Inkluderer det avgifter på alkohol og tobakk? Den beste måten å redusere skatter/avgifter for de med lave inntekter ville vært en heving av minstefradraget for inntektsskatt. Jeg kan dog ikke erindre at Frp har foreslått dette noengang.

Benkeslitern

Benkeslitern
05.03.21 12:56
EinarSalbu: oppgaver

Ansvaret for tannhelsetjenesten er overført til kommunene.

Feil, tannhelsetjenesten har alltid vært og er fortsatt fylkenes ansvar.

De største kommunene overtar deler av ansvaret for kollektivtrafikk.

De største kan overta deler av ansvaret for kollektivtrafikken HVIS de ønsker det, og hvorfor i all verden skulle de ønske det hvis de mister finansiering fra staten ?

Flere av barnevernets oppgaver er overført til kommunene fra fylket og stat, selv om det fremdeles er et fellesprosjekt.

Dette stemmer nok, men staten er fortsatt tungt inne på ansvar og finansierings-siden, så jeg kjøper ikke automatisk at kommunene her har kommet dårligere ut økonomisk.    Vi husker vel alle Tolga-saken , hvor det virket som om kommunen ønsket å ærklere flest mulig psykisk utviklingshemmede, for da fikk de store overgøringer fra staten.

Det forventes også høyere kvalitet på eksisterende oppgaver.

Dette blir for tynt som argument om at kommunene er påført nye oppgaver uten medfølgende finansiering.

EinarSalbu

EinarSalbu
05.03.21 13:12

Ja, det er riktig. Regjeringen ville ha tannhelsetjenesten til kommunene, men Stortinget ville det anderledes.

Forøvrig....du har ikke svart på om du stoler eller ikke stoler på politikere som sier kommunene har fått overført flere oppgaver.

Du må slutte med kveruleringen din, selv om du fikk rett angående tannhelsetjenesten.

Jeg foreslår at du heller sender brev til finansminister Sanner som her selv hevder flere oppgaver er overført til kommunene. Du kan lese om konkrete saker her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-oppgaver-til-kommunene/id2548569/

..og du kan åpne boksen under så kan du selv se hva som er under utredning og hva som allerde er overført.

(Innlegget ble redigert 05.03.21 13:17)

Enzino

Enzino
05.03.21 13:22
trondhjem: Her gir du en knusende dom over Ernas regjering og den politikk den har ført og motsier deg selv i samme slengen.  Den Høyreledete regjeringen har i nesten hele denne 10-årsperioden satset på avbyråkratisering og skatte- og avgiftslettelser for å tilrettelegge for privat næringsvirksomhet. Effekten ble ifølge dine tall det stikk motsatte av hensikten.

Hvorfor mener du at jeg motsier meg selv?

Denne høyre-ledede regjeringen har vært en katastrofe. De snakker om avbyråkratisiering, men de har ikke klart å gjennomføre shit. Andel offentlig ansatte har steget, og de offentlige budsjettene har eksplodert.

Det betyr ikke at RG alternativet er noe bedre. Snarere tvert i mot. Det ville (etter aller største sannsynlighet) vært enda mer byråkrati og enda større og dyrere offentlig sektor med RG regjering de samme årene. Og selvsagt høyere skatter.

Det jeg skrev, som jeg tydeligvis bør gjenta siden du ikke kan ha fått det med deg, er at det offentlige byråkratiet i Norge har blitt for stort og enda viktigere for dyrt.

Jeg er ikke så veldig opptatt av høyere eller lavere skatter. For det er tilnærmet irrelevant for Norge så lenge man ikke klarer å kutte i offentlige budsjetter.

Men problemet er jo, at så lenge offentlig sektor bare eser ut og blir dyrere og dyrere, så må skattene på et tidspunkt opp uansett hvem som styrer. Og skatteøkninger, som skyldes meningsløs offentlig sløsing, er ikke medisinen. Men det er det RG preacher.

Så det jeg har et stort problem med, er når noen tror at høyere skatt løser noe som helst i dagens Norge.

Jeg har to spørsmål til deg, hvor jeg er veldig nysgjerrig på svarene:

1. Synes du norsk offentlig sektor er kostnadseffektivt drevet? 

2. Erkjenner du at man trenger solid privat verdiskapning for at økte skatter skal kunne være bærekraftig?

(Innlegget ble redigert 05.03.21 13:24)

Benkeslitern

Benkeslitern
05.03.21 13:41
EinarSalbu: riktig

Forøvrig....du har ikke svart på om du stoler eller ikke stoler på politikere som sier kommunene har fått overført flere oppgaver.

Jo, jeg svarte på det, men jeg ser at du nå skriver at kommunene har blitt påført flere oppgaver, og ikke at kommunene har blitt påført flere oppgaver uten medfølgende finansiering. En viktig forskjell.

Du må slutte med kveruleringen din, selv om du fikk rett angående tannhelsetjenesten.

Hvorfor i all verden skal jeg slutte med "kveruleringen" ?  Jeg forstår at det kan være ubehagelig for deg å bli avslørt, men når du innrømmer at du bare i denne tråden har skrevet 2 usannheter, så forbeholder jeg meg retten til å påpeke dette.

Jeg foreslår at du heller sender brev til finansminister Sanner som her selv hevder flere oppgaver er overført til kommunene. Du kan lese om konkrete saker her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-oppgaver-til-kommunene/id2548569/

Jeg kommer ikke til å skrive noe brev til Sanner, og nok en gang - Vi diskuterer ikke om kommunene har fått flere oppgaver, men om kommunene har fått flere oppgaver uten medfølgende finansiering.

Og faktisk.no sjekket i 2019 hvordan det har stått til med kommuneøkonomien, og ut fra hva jeg kan se ,så har alle grafene forandret seg i positiv retning fra 2014 og fremover :

https://www.faktisk.no/artikler/8AV/hvordan-er-kommuneokonomien

gugler

gugler
05.03.21 14:10
Benkeslitern: Dette er et argument som gjentas til det kjedsommelige.

Det må være ganske frustrerende/kjedelig å måtte se at påstanden din om at rg kommunestyrer ønsker å "flå de rike" må spyles ned i klosettet gang på gang .

Synes litt synd på deg.

Kommuner som innfører eiendomskatt tvinges til å gjøre som en konsekvens av H kommune/fylkes sammenslåinger uten å sørge for finansiering.

Sammenslåingen av fylker er de som reduserer tjenestene , kvaliteten på dem mest.

H regjeringens sammenslåinger forandrer tjeneste fra kvalitet til kvantitet.

Et sykehus blir f. eks ikke vurdert i forhold til kvalitet på behandling men antall behandlinger som utføres (kvalitetsrttningslinjene senkes) når man følger H privatiseringslinje.

(Innlegget ble redigert 05.03.21 14:17)

EinarSalbu

EinarSalbu
05.03.21 14:12
Benkeslitern: Og faktisk.no sjekket i 2019 hvordan det har stått til med kommuneøkonomien, og ut fra hva jeg kan se ,så har alle grafene forandret seg i positiv retning fra 2014 og fremover :    https://www.faktisk.no/artikler/8AV/hvordan-er-kommuneokonomien

Men dette er ikke noe bevis for at rammeoverføringene til kommunene dekker nye oppgaver, men viser at det har kommet mer skatt inn, som i all hovedsak skyldes arbeidsinnvandring. 

Du kverulerer og krever beviser som menig mann stort sett ikke klarer å ta på stående fot. Så jeg henviser deg til Jan Tore Sanner, så får du kverulere videre med ham.

EinarSalbu

EinarSalbu
05.03.21 14:14
EinarSalbu: som i all hovedsak skyldes arbeidsinnvandring.

Og skulle du lure litt på dette så er det også slik at utgifter ved arbeidsinnvandring har steget i takt med økt skatteinngang.

Rainmaker

Rainmaker
05.03.21 15:02
trondhjem: Den Høyreledete regjeringen har i nesten hele denne 10-årsperioden satset på avbyråkratisering og skatte- og avgiftslettelser for å tilrettelegge for privat næringsvirksomhet. Effekten ble ifølge dine tall det stikk motsatte av hensikten.

Kanskje ikke så rart, når deres medisin er å kutte midler og tilføre oppgaver.

Blir lite til overs på budsjettene da. Det som blir nedprioritert på budsjetter og i arbeidshverdagen, er det man er pålagt gjennom lov og regelverk å gjøre.

Å bruke tid og penger på effektiviseringstiltak går ikke når man ikke har frie midler eller ledige ressurser.

MorganBlueKane

MorganBlueKane
05.03.21 15:17

Salbu og Rainmaker,

De gode kommunene klarer seg uten eiendomsskatt, de dårligere (og mange av disse er AP styrte) MÅ HA eiendomsskatt, og høyeste sats.

Dere diskuterer jo på en måte som ikke henger ihop. Når noen butikker drifter dårligere enn andre og må ta høyere priser for å få hjulene til å gå rundt, som i neste omgang betyr enda færre kunder og behov for enda høyere priser, så kommer det av dårlig drift på ett eller flere områder. Det går an å drifte dårlig og godt, det er en forskjell, det er nesten et valg man tar om å være dårlig eller god, og det handler ikke bare om «Regjeringen dumper oppgaver på oss».

Slik mange av de venstreradikale her inne diskuterer, så hadde jeg ikke ville ansatt en eneste, med et slikt syn på hvordan kostnader oppstår og kontrolleres. Håpløs tilnærming.

MbK

EinarSalbu

EinarSalbu
05.03.21 15:45
MorganBlueKane: Dere diskuterer jo på en måte som ikke henger ihop.

Det er du som ikke forstår. Enkelt og greit. Sånne lettvintheter som at "i høyrestyrte kommuner er det liten eiendomsskatt og i AP- kommuer er det mer eiendomsskatt" tyder på at du har ingen samfunnsforståelse som demografi. 

MorganBlueKane

MorganBlueKane
05.03.21 16:05

Salbu,

Hva er det jeg ikke forstår? Leste du undersøkelsen jeg linket inn ovenfor? Det er fakta at Høyre styrte kommuner klarer seg med mindre eiendomsskatt.

MbK

farout05

farout05
05.03.21 17:18
MorganBlueKane: Hva er det jeg ikke forstår? Leste du undersøkelsen jeg linket inn ovenfor? Det er fakta at Høyre styrte kommuner klarer seg med mindre eiendomss

Er de kanskje litt heldig med overføringene fra staten?

MorganBlueKane

MorganBlueKane
05.03.21 17:31

Farout,

Nei - her er det FrP og AP som styrer, etter lang tids Høyre styre, og begge parter drifter godt. De som trenger masse ekstra funds for å drifte er bare slappe i jobben.

MbK

EinarSalbu

EinarSalbu
05.03.21 17:35

..men problemet, Morgan, er at du ikke forstår hvorfor.

MorganBlueKane

MorganBlueKane
05.03.21 18:25

Salbu,

Jeg forstår at med sosialister som deg i styre og stell så kan vi glemme effektiv drift, da er det kun høyere skatter som gjelder. Det er alt du og sosialister kan, økte utgifter.

MbK

Script

Script
05.03.21 19:42

Det norske helsevesenet er i virkeligheten ganske dyrt og  dårlig, sammenlignet med feks. det franske.Luller oss inn i forestilling om at sykehuset gjør det beste, mens folk utafor mureriet får dårlig behandling og skrives ut syke.

Script

Script
05.03.21 19:43

Mureriet er så avskyelig at det finnes ikke ord for det.

Benkeslitern

Benkeslitern
05.03.21 20:11
EinarSalbu: bevis

Men dette er ikke noe bevis for at rammeoverføringene til kommunene dekker nye oppgaver, men viser at det har kommet mer skatt inn, som i all hovedsak skyldes arbeidsinnvandring. 

Du kverulerer og krever beviser som menig mann stort sett ikke klarer å ta på stående fot. Så jeg henviser deg til Jan Tore Sanner, så får du kverulere videre med ham.  

Nei, det beviser ikke at kommunene har fått med statlig finansiering til å utføre nye pålagte oppgaver, men det beviser at kommunene har hatt bedre økonomi under Erna enn de hadde under de rødgrønne.

Det er som du skriver veldig vanskelig, om ikke umulig, å slå fast om kommunene har fått ekstra overføringer tilsvarende de ekstra utgiftene de har blitt pålagt.  Derfor kjøper jeg ikke det lettkjøpte argumentet om at det er lave overføringer fra staten som gjør at de må innføre eiendomsskatt.  Kommunale politikere vet godt at det er umulig å bevise eller motbevise dette, så da er det selvfølgelig naturlig å skylde på staten for økte skatter til kommunens innbyggere.

Hadde jeg vært kommunepolitiker i en kommune som innførte eiendomsskatt, så hadde jeg også sannsynligvis sagt det samme, men det trenger jo ikke være sant selv om "alle" sier det....

EinarSalbu

EinarSalbu
05.03.21 20:37

Morgan skriver til meg: Jeg forstår at med sosialister som deg i styre og stell så kan vi glemme effektiv drift, da er det kun høyere skatter som gjelder. Det er alt du og sosialister kan, økte utgifter.

MbK

Ja, du skulle bare visst....

Er det noe som ikke følger med dagens konkuranseregimer så er det effektivitet. 

MorganBlueKane

MorganBlueKane
05.03.21 21:56

Salbu,

Nå tenker du oppi eget hode igjen, helt alene hjemme...

Ida Pinnerød i Bodø og nå Ole Teigen i Kinn, de konner til å stå igjen som wksempler på AP ordførere som knekker ryggen på egne innbyggere, og som attpåtil synes det er helt greitt. Den stakkars Kinn innbyggere som får boligen sin verdsatt til 11.200.000 NOK og må it med 27.525 NOK netto!! netto!!!! Og så sier AP ordføreren så kjkt, «om du mener noe er feil så kan du jo bare klage»??? Er dette AP??

Nei, denne typen politikere må vi få bort fra maktens tinder. De er ikke opodraget verdig, enkelt og greitt.

MbK

Klikk for å gå tilbake til toppen