Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En tydelig definisjon av kjønn

NYTT TEMA
BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
21.04.21 22:27
HYYYL: Ser du ikke selv hvor urettferdig det blir om en mann som "føler seg som kvinne skal konkurrere sammen med kvinner?

Idrett er ikke basert på rettferdighet. Hadde det vært det så hadde det vært idealtid som man brukte for å kåre vinneren.

Jeg vil nok heller mene at det er blodig urettferdig at man ikke en gang kan konkurrere i klassen man mener man tilhører enn at man ikke alltid vinner den fordi noen er bedre enn deg.

Det er så mye større og prinsipielle spørsmål her knyttet til selvbestemmelse over en\gen person, hvorvidt en tilfeldig frivillig organisasjon skal kunne ta fra deg din egen kjønnsidentitet enn dette ikke-problemet dere forsøker å lage rundt disse svært sårbare menneskene.

Det er også urettferdig at noen tar selvmord basert på at noen betrakter dem som et problem. Selvsagt mye mindre problem enn at noen som det står kvinne i passet til vinner kvinneklassen i en idrett.

HYYYL

HYYYL
21.04.21 22:28
BornOnThe4thOfJuly: Vel da henviser jeg deg til herregarderoben da jeg ikke betrakter deg som kvinne. Det hjelper ikke at du protesterer da du selv var klar til å bestemme hvem som var kvinne og ikke kvinne. Da må du tåle samme behandlingen selv.

Nå er du regelrett tåpelig.

Om en mann "føler seg som en kvinne gir det han ikke rett til å presse seg inn i damegarderober.
Han kan fint bruke herregarderoben, skulle det bli traumatisk for han så bør han søke hjep hos en psykolog.

HYYYL

HYYYL
21.04.21 22:33
BornOnThe4thOfJuly: Idrett er ikke basert på rettferdighet. Hadde det vært det så hadde det vært idealtid som man brukte for å kåre vinneren. Jeg vil nok heller mene at det er blodig urettferdig at man ikke en gang kan konkurrere i klassen man mener man tilhører enn at man ikke alltid vinner den fordi noen er bedre enn deg. Det er så mye større og prinsipielle spørsmål her knyttet til selvbestemmelse over en\gen person, hvorvidt en tilfeldig frivillig organisasjon skal kunne ta fra deg din egen kjønnsidentitet enn dette ikke-problemet dere forsøker å lage rundt disse svært sårbare menneskene. Det er også urettferdig at noen tar selvmord basert på at noen betrakter dem som et problem. Selvsagt mye mindre problem enn at noen som det står kvinne i passet til vinner kvinneklassen i en idrett.

Tror jeg avslutter diskusjonen med deg, har ingen hensikt å fortsette.
Kan bare si til slutt: med disse holdningene så er det ikke rart folk får nok av denne type menn.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
21.04.21 22:35
HYYYL: Nå er du regelrett tåpelig. Om en mann "føler seg som en kvinne gir det han ikke rett til å presse seg inn i damegarderober.
Han kan fint bruke herregarderoben, skulle det bli traumatisk for han så bør han søke hjep hos en psykolog.

Nei det er en kvinne som føler seg som kvinne. Det er du som egenhendig kaller vedkommende mann. Jeg kaller deg egenhendig for mann som føler at du er en kvinne og dermed blir dette likt.

Du får leve etter de samme regler du ønsker å påføre andre.

jeg henviser deg til herregarderoben som den mann jeg emner du er.

Du vi, kanskje vise fram passet ditt og si at det der står kvinne men det kunne jo den personen du bortvise også gjøre. likhet for loven er jo greit her.

Så du kan fint bruke herregarderoben like mye som den andre personen der det står kvinne i passet. Skulle ikke bli mer traumatisk for deg enn for den personen. Du får i tilfelle søke psykolog.

Om psykologen ikke gjør susen så er det jo litt leit men siden du ikke bryr deg om hvordan dette ender for den andre personen så hvorfor skal vi bry oss om hvordan det ender for deg?

Noens følelser er tross alt mye viktigere enn om det ender galt for noen andre man vil bortvise fra "sin" garderobe.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
21.04.21 22:37
HYYYL: Tror jeg avslutter diskusjonen med deg, har ingen hensikt å fortsette.
Kan bare si til slutt: med disse holdningene så er det ikke rart folk får nok av denne type menn.

Har du noe imot folk som skifter kjønn som du vil dele med oss andre?

Ligger det noe under her som forklarer hvorfor du vil diskriminere dem og ikke bryr deg om din diskriminering medfører traumer med mulig uheldig utslag?

joplina

joplina
21.04.21 23:12
BornOnThe4thOfJuly: Ja jeg benytter med av ytringsfriheten min å si i fra til mobbere at de mobber. Det er noe alle burde gjøre overfor mobbere. Det er nemlig et av de få tiltakene vi har overfor mobbere at de forstår at det de driver med er mobbing.

At DU anklager og definerer alle  som mobbere som ikke er enig med deg og det du skriver, er ganske enkelt bare  platte forsøk på hersketeknikk uten fingerspitzgefühl.

På samme måte som du påberoper deg ytringsfrihet når du  anklager og definerer alle meningsmotstandere  som mobbere , så bruker dine meningsmotstandere sin ytringsfrihet til å snakke deg midt i mot.

Du kan bare pelle deg ned fra din høye hest, for du er ikke skikket til å sitte på noe annet enn bakken slik dette fyker av sted!

Tempus

Tempus
21.04.21 23:15

Det er synd at enkelte aldri hører på andres argumenter, men kjører sitt eget løp, og som gjør diskusjonen tom.

Herved er diskusjonen også avsluttet for min del.

granateple

granateple
22.04.21 07:59
BornOnThe4thOfJuly: Det er ikke fair play at jeg skal løpe 100 meter mot Usain Bolt heller.

Om du er biologisk mann og driver med sprint øvelser på høyt nasjonalt nivå, så er det absolutt fair play om du skulle være så heldig (og god) at du får konkurrere mot verdens beste sprintere.

Det er ingen åpenbare genetiske eller fysiske årsaker til at du ikke skal kunne gi han kamp om seieren.

Om du er biologisk mann og driver med langrenn på høyt nasjonalt nivå, så er det absolutt ikke fair play om du heller vil konkurrere mot Johaug og Kalla, enn Klæbo

Du har fysiske forutsetninger kvinner ikke kan matche, ikke fordi du er "heldig" med genene dine, men fordi du er av ett annet biologisk kjønn, forskjeller en kvinne aldri vil kunne kompensere med mer trening!

Etter at puberteten er over er det en merkbar forskjell i både muskelmasse og styrke mellom gutter og jenter. Hos en voksen mann utgjør muskelmassen i snitt ca. 40 % av kroppsvekten, eller ca. 34 kilo, mens det hos kvinner er ca. 34% eller 21 kilo muskler. Naturlig vil en større muskelmasse medføre at menn er sterkere, noe som også synes tydelig i forskning der styrken i overkroppen hos kvinner er 50-70% av den som menn har. Forskjellen i underkroppen er mindre og medfører at kvinner generelt har 60-80% av menns styrke. Naturlig nok siden menn har en større total mengde muskler.

Så sammenligningen din med Usain Bolt er meningsløs! 

granateple

granateple
22.04.21 08:21
BornOnThe4thOfJuly: Oppkonstruerte problemstillinger

Det er da ikke noe oppkonstruert i dette!

Vedkommende utøver er født som mann, verdensmester i vektløfting for mannlige juniorer, men konkurrerer nå altså som kvinne.

Det finnes en rekke andre utøvere som også konkurrerer i dameklasser, og om det får fortsette, så vil menn overta totalt.

Det er for mye penger og prestisje i internasjonal idrett, til at ikke dette fortrinnet vil bli utnyttet

Det sier seg selv at ingen kvinner vil kunne være i nærheten av å kunne slå denne utøveren, og når utøvere forstår at de skal konkurrere mot uslåelige konkurrenter, så slutter de.

Ikke fordi vedkommende er bedre trent, men fordi de har biologiske fortrinn man uansett ikke kan ta igjen.

Det er en grunn til at kvinnelandslagene i håndball og fotball taper mot gutter 15, eller at verdensrekorden på 500M skøyter for kvinner er nesten tre sekunder dårligere enn for menn!

Du virker å ha en så prinsipiell tilnærming til problemet at du ikke evner å se konsekvensene av meningene dine.

Om du er biologisk mann, hvorfor motvilje mot å konkurrere mot andre biologiske menn?

Det er da ingen som bryr seg om du ellers ønsker å være kvinne, eller kan det være at forskjellen er å bli nummer 14 i stedet for nummer 1..?

granateple

granateple
22.04.21 10:31
BornOnThe4thOfJuly: Ja jeg benytter med av ytringsfriheten min å si i fra til mobbere at de mobber

Så alle som er uenige med dine definisjoner er altså mobbere?

Jeg har absolutt ingenting i mot mennesker uavhengig av hvilke kjønn eller kjønnsidentitet de har, og for meg er det revnene likegyldig hvilke kjønn de identifiser seg som.

Det jeg er i mot er at særbehandling av disse skal ramme andre, som ikke kan velge bort, eller shoppe nytt kjønn eller kjønnsidentitet.

Det du kjemper for er å fjerne en urett for ett forsvinnende lite mindretall, ved å ødelegge rettighetene for flertallet.

For er det penger, ære og berømmelse i dette, så vil det bli forsøkt misbrukt, all erfaring innenfor doping ol. viser oss dette.

Er du biologisk en mann, så er det det du bør konkurrere som, ønsker du i tillegg å leve som kvinne i livet ditt så står du fritt til det, men de naturlige fordelene du har ved å ha gjennomgått en mannlig pubertet, skal ikke gi deg fordeler konkurrentene ikke har!

Om du ikke tror at en har fordeler av dette innenfor idretter som krever spenst, styrke og eksplosivitet, hvorfor er det da utelukkende "tidligere menn" som vil konkurrere i kvinneklassen, og aldri motsatt?

Finnes det en eneste "tidligere" kvinne som noen gang har hevdet seg mot menn på like vilkår innen idretter som krever det overnevnte?

Og hvis ikke, hva tror du årsaken til det er? At stigmaet for en mann som blir kvinne er mindre enn for kvinner som ønsker å bli menn?

Mobberen her er deg, som faktisk mener at kvinner skal akseptere at menn også skal konkurrere i kvinneklassene!

Kistespiker

Kistespiker
22.04.21 18:13

Så hva er egentlig kjønn ? Hvilken definisjon skal gjelde som tråden egentlig handler om. 

Vel ingen kan ta fra individets rett til å vurdere hva man ønsker å identifisere seg som, men som samfunn må det likeledes være noen ting som gjelder. 

Du er enten mann eller kvinne. I motsetning til tidligere finnes det mulighet til å fysisk endre på dette, og det er helt OK. Lykke til med transformasjonen. Velger å tro de fleste er enige i det. Det jeg mener er feil er at man skal kunne oppnå fordeler til et annet kjønn bare ved å si man identifiserer seg som det. 

Det blir litt som at hvite Magnus Nordmann på 30 år som ikke får jobb etter å ha fått 500 avslag, bytter navn til Arfan uggubulla og velger å identifisere seg som svart afrikaner. Da kan han hevde at han blir diskriminert i arbeidslivet etter kun 50 avslag. 

De fleste oppgående personer forstår og respekterer dette, og forstår konsekvensene av tankegangen som enkelte forfekter her inne. 

Stracqualursi

Stracqualursi
22.04.21 19:10
BornOnThe4thOfJuly: men det er jo merkelig hvordan de ser på dyr som rollemodeller når de bruker ""det er ikke naturlig-argumentet"

Jeg vil si tvert imot, folk finner fenomener i naturen som som passer inn i sin egen agenda. "det er naturlig-argumentet" brukes flittig gjennom å kun peke på ting som bygger opp på det man selv ønsker (uten å nevne at det motsatte/ting hos andre arter er for oss motbydelige).

Corvus

Corvus
22.04.21 19:24
BornOnThe4thOfJuly: da blir det altså uansett en registret kvinne som vinner kvinneklassen.

Akkurat. De gamle dopede DDR-"kvinnene" blir altså bare barnematen om man skal entre din skrekkverden.

Og alle gamle mannsgriser skal fritt få dusje med småjentene på offentlige steder. De må bare huske å krysse av for "føler meg som dame" først.

Jentene får bare holde kjeft og akseptere det, for de nye "kvinnene" skal få lov til å overkjøre alt og alle i sin egoisme, med støtte fra skakkjørte folk som deg.

For en verden. Det vil aldri skje. Heldigvis.

(Innlegget ble redigert 22.04.21 19:24)

Sulfat

Sulfat
22.04.21 19:35

Får man kjønnspoeng dersom man er juridisk (ikke biologisk) kvinne?

En quick fix å identifisere seg som kvinne når man sender søknaden,  dersom man mangler to poeng på å komme inn på ingeniørstudiet. 

Kistespiker

Kistespiker
24.04.21 11:01
Sulfat: En quick fix å identifisere seg som kvinne når man sender søknaden,  dersom man mangler to poeng på å komme inn på ingeniørstudiet.

Dette er omhandlet ca 10 sider tilbake i tråden. Du må naturligvis juridisk endre ditt kjønn fra mann til kvinne. Men slik jeg har forstått det så stilles det ingen krav utover det. 

Så i praksis skal dette være fullt mulig, men vet ikke om eksempler på dette. 

På samme måte skal man også i teorien kunne utjevne kjønns balansen i skjevfordelte styrer eksempelvis, eller gå fra en middels idrettsutøver til en stjerne i kvinneklassen. 

Konsekvensene av at denne døren med at man er det kjønnet man føler seg som er er åpnet vil jo være at man må akseptere at morgendagens kvinner og menn kanskje ikke vil se ut som dagens kvinner og menn. 

Skal en slik politikk være førende må det ligge 100 % likestilling til grunn, og ingen av kjønnene kan ha noen form for særbehandling eller fordeler til sitt kjønn. 

I det alminnelige samfunnet behøver det ikke ha altfor mange konsekvenser utover ubehag enkelte vil ha. For idretten vil det bety at de sterkeste vil dominere. Å det vil i all hovedsak bety de som er født som menn.  

Gorback

Gorback
24.04.21 11:25
Corvus: Og alle gamle mannsgriser skal fritt få dusje med småjentene på offentlige steder. De må bare huske å krysse av for "føler meg som dame" først.

Skal bli mye rart å se i damegarderobene om dette blir mulig - den skjeggete dama fra gamle dagers sirkus blir ingenting mot dette! Tipper dog at damegarderobene blir relativt tomme, med unntak av noen få modige kvinner med sort belte - småjentene vil uansett ikke kunne bruke garderobene om slike regler innføres.

Esther Pirelli Benestad og lignende "fruentimmer" kommer til å skremme vettet av småjentene på badeland...:-))

(Innlegget ble redigert 24.04.21 11:36)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 13:44
joplina: At DU anklager og definerer alle  som mobbere som ikke er enig med deg og det du skriver, er ganske enkelt bare  platte forsøk på hersketeknikk uten fingerspitzgefühl. På samme måte som du påberoper deg ytringsfrihet når du  anklager og definerer alle meningsmotstandere  som mobbere , så bruker dine meningsmotstandere sin ytringsfrihet til å snakke deg midt i mot. Du kan bare pelle deg ned fra din høye hest, for du er ikke skikket til å sitte på noe annet enn bakken slik dette fyker av sted!

Det har ingenting med at noen er uenige med meg at jeg anklagere dem for å være mobbere.

Jeg anklagere dem for å være mobbere når du med viten og vilje på de mest finurlige måtene forsøker å lage menneskers valg om å bestemme over egen kjønnsidentitet som et oppkonstruert problem etter det andre.

Da forsøker man faktisk å gjøre disse menneskene til et problem i seg selv. Det er å nedverdige disse menneskene og det er egentlig kjernen i mobbing.

At denne mobbingen faktisk fører til selvmord burde være noe som gjorde at mobberne sluttet men når mobbingen av denne gruppen sårbare mennesker ligger i blodet så er det vel vanskelig kan jeg tenke meg.

Jeg ser absolutt ingen grunn til å bedrive fingerspitzgefühl overfor mobbere. Der foretrekker jeg å kalle en spade en spade. Så får mobberne v ære så krenket de bare vil. Mobbere må settes søkelys på uten å ta hensyn til mobbernes følelser. Vi snakker altså om faren for at folk tar livet sitt på grunn av denne mobbingen.

Jeg ser ikke at det er så mange som snakker meg imot. ytringsfriheten de bruker handler mest om å fortelle hvor store problemer det skaper at folk får bestemme sin egen kjønnsidentitet og siden det ser ut til å kun gjelde de som har skiftet kjønn eller har noen "sære" kjønnsidentiteter så er det jo ikke meg de taler imot. Det er de som ikke er representert i denne diskusjonen de taler imot og sier at de er et problem når de selv bestemmer hvilken kjønnsidentitet de mener de har.

Jeg sitter ikke på noen høy hest. Jeg sitter i forsvarsposisjon fra en gjeng mobbere som forsøker år amme en sårbar gruppe mennesker der jeg forsøker å forsvare dem mot denne gruppen mobbere.

Ser du virkelig ikke det problematiske når folk lager det ene problemet etter det andre når en liten sårbar gruppe mennesker skal utøver den friheten vi alle andre tar for gitt. Nemlig at vi selv står fritt til å bestemme hvilken kjønnsidentitet vi har. For du og jeg har bestemt dette i hele vårt liv. Det er denne kampen for at andre skal få den samme friheten som oss selv som er kvalmende og nøyaktig lik den kampen som ble ført og blir ført mot at homofile skal ha de samme frihetene som oss andre.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 13:46
Tempus: Det er synd at enkelte aldri hører på andres argumenter, men kjører sitt eget løp, og som gjør diskusjonen tom. Herved er diskusjonen også avsluttet for min del.

Har du argumentert mot mine argumenter noen gang?

Er ikke du mest opptatt av å oppkonstruere disse menneskene som det ene problemet etter det andre?

joplina

joplina
24.04.21 14:00
BornOnThe4thOfJuly: Det har ingenting med at noen er uenige med meg at jeg anklagere dem for å være mobbere.

Klart det har. Liar, liar - pants on fire.

Det er jo nettopp alle som er uenig med deg som du anklager for å være mobbere. Opp og i mente.  Dah-haa.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 14:02
granateple: Om du er biologisk mann og driver med sprint øvelser på høyt nasjonalt nivå, så er det absolutt fair play om du skulle være så heldig (og god) at du får konkurrere mot verdens beste sprintere. Det er ingen åpenbare genetiske eller fysiske årsaker til at du ikke skal kunne gi han kamp om seieren. Om du er biologisk mann og driver med langrenn på høyt nasjonalt nivå, så er det absolutt ikke fair play om du heller vil konkurrere mot Johaug og Kalla, enn Klæbo Du har fysiske forutsetninger kvinner ikke kan matche, ikke fordi du er "heldig" med genene dine, men fordi du er av ett annet biologisk kjønn, forskjeller en kvinne aldri vil kunne kompensere med mer trening! Etter at puberteten er over er det en merkbar forskjell i både muskelmasse og styrke mellom gutter og jenter. Hos en voksen mann utgjør muskelmassen i snitt ca. 40 % av kroppsvekten, eller ca. 34 kilo, mens det hos kvinner er ca. 34% eller 21 kilo muskler. Naturlig vil en større muskelmasse medføre at menn er sterkere, noe som også synes tydelig i forskning der styrken i overkroppen hos kvinner er 50-70% av den som menn har. Forskjellen i underkroppen er mindre og medfører at kvinner generelt har 60-80% av menns styrke. Naturlig nok siden menn har en større total mengde muskler. Så sammenligningen din med Usain Bolt er meningsløs!

Så dersom jeg har helt spesielle egenskaper så er det fair men har jeg ikke disse egenskapene, som så og si ingen  har så er det vel ikke en fair kamp. Nå har jeg ingen problemer med at det ikke er en fair kamp men den som går rundt å later som idrett er fair har faktisk misforstått hele konseptet med idrett.

"Fair play-priser" er konstruert i idretten fordi det er helt eksepsjonelt at det utøves fair play. Derfor blir det også gjort en stor sak ut når det faktisk utøves fair play. Det var selvsagt aldri en eneste tanke som streifet Ebba Andersson å vente på Frida Karlson og Johaug når de sistnevnte krasjet og falt. faller motstanderne din i fotball så venter man ikke på at vedkommende skal reise opp slik at man får en fair duell.

Idrett omhandler ikke fair play og har aldri gjort det. Idrett handler om å bruke enhver mulighet innenfor regelverket for å få overtaket på motstanderen din.

Jo det finnes en massevis av genetiske årsaker til at jeg ikke vil eller kunne ha blitt en toppidrettsutøver. Tror du selv på at du har de genetiske forutsetningene til å kunne bli en toppidrettsutøver? eller at du hadde den muligheten en gang? det er antageligvis under 1 % av oss som reelt sett har de genetiske grunnsteinene for å kunne bli en toppidrettsutøver og de fleste av disse vil selv om de forsøker komme til kort.

Igjen så later du som at idrett handler om fair play. Det gjør det altså ikke og har aldri gjort det.

Slik sett så er det uinteressant hva man gjør av ufaire ting i den snevre delen av samfunnet som heter idrett der det egentlig ikke betyr noe som helst om den ene eller andre vinner. For hva betyr det egentlig for samfunnet hvem som vinner et langrennsløp?

opp mot dett står altså grunnleggende rettigheter der alle mennesker i samfunnet skal ha rett til å selv bestemme over hva de mener er sin kjønnsidentitet. Brudd på denne rettigheten betyr faktisk noe for samfunnet og har altså og vil altså medføre at folk tar sitt eget liv. Da blir resultatet av idrettskonkurranser ganske så trivielt faktisk.

Massevis av kviner som kan makte mer enn meg.

Sammenligningen er mellom rettighetene til alle mennesker og hvorvidt den ene eller andre som har noen fordeler på sin side vinner en idrettskonkurranse. Det burde egentlig ikke være veldig vanskelig å velge hva som er viktigst.

Solvgutt1

Solvgutt1
24.04.21 14:08
BornOnThe4thOfJuly: Så dersom jeg har helt spesielle egenskaper så er det fair men har jeg ikke disse egenskapene, som så og si ingen  har så er det vel ikke en fair kamp. Nå har jeg ingen problemer med at det ikke er en fair kamp men den som går rundt å later som idrett er fair har faktisk misforstått hele konseptet med idrett. "Fair play-priser" er konstruert i idretten fordi det er helt eksepsjonelt at det utøves fair play. Derfor blir det også gjort en stor sak ut når det faktisk utøves fair play. Det var selvsagt aldri en eneste tanke som streifet Ebba Andersson å vente på Frida Karlson og Johaug når de sistnevnte krasjet og falt. faller motstanderne din i fotball så venter man ikke på at vedkommende skal reise opp slik at man får en fair duell. Idrett omhandler ikke fair play og har aldri gjort det. Idrett handler om å bruke enhver mulighet innenfor regelverket for å få overtaket på motstanderen din. Jo det finnes en massevis av genetiske årsaker til at jeg ikke vil eller kunne ha blitt en toppidrettsutøver. Tror du selv på at du har de genetiske forutsetningene til å kunne bli en toppidrettsutøver? eller at du hadde den muligheten en gang? det er antageligvis under 1 % av oss som reelt sett har de genetiske grunnsteinene for å kunne bli en toppidrettsutøver og de fleste av disse vil selv om de forsøker komme til kort. Igjen så later du som at idrett handler om fair play. Det gjør det altså ikke og har aldri gjort det. Slik sett så er det uinteressant hva man gjør av ufaire ting i den snevre delen av samfunnet som heter idrett der det egentlig ikke betyr noe som helst om den ene eller andre vinner. For hva betyr det egentlig for samfunnet hvem som vinner et langrennsløp? opp mot dett står altså grunnleggende rettigheter der alle mennesker i samfunnet skal ha rett til å selv bestemme over hva de mener er sin kjønnsidentitet. Brudd på denne rettigheten betyr faktisk noe for samfunnet og har altså og vil altså medføre at folk tar sitt eget liv. Da blir resultatet av idrettskonkurranser ganske så trivielt faktisk. Massevis av kviner som kan makte mer enn meg. Sammenligningen er mellom rettighetene til alle mennesker og hvorvidt den ene eller andre som har noen fordeler på sin side vinner en idrettskonkurranse. Det burde egentlig ikke være veldig vanskelig å velge hva som er viktigst.

Så hva er poenget med kjønnsdelt toppidrett? Eller kjønnsdelt idrett generelt? 

Eller kjønnsdelt idrett generelt?

Hvis man hadde fjernet kjønnsskillene i idrett, hvor mange kvinner hadde klart å hevde seg? I hvor mange idretter hadde man hatt kvinner blant de 10, 20 eller 100 beste utøverne?

(Innlegget ble redigert 24.04.21 14:18)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 14:17
Kistespiker: Så hva er egentlig kjønn ? Hvilken definisjon skal gjelde som tråden egentlig handler om.  Vel ingen kan ta fra individets rett til å vurdere hva man ønsker å identifisere seg som, men som samfunn må det likeledes være noen ting som gjelder.  Du er enten mann eller kvinne. I motsetning til tidligere finnes det mulighet til å fysisk endre på dette, og det er helt OK. Lykke til med transformasjonen. Velger å tro de fleste er enige i det. Det jeg mener er feil er at man skal kunne oppnå fordeler til et annet kjønn bare ved å si man identifiserer seg som det.  Det blir litt som at hvite Magnus Nordmann på 30 år som ikke får jobb etter å ha fått 500 avslag, bytter navn til Arfan uggubulla og velger å identifisere seg som svart afrikaner. Da kan han hevde at han blir diskriminert i arbeidslivet etter kun 50 avslag.  De fleste oppgående personer forstår og respekterer dette, og forstår konsekvensene av tankegangen som enkelte forfekter her inne.

Vel trådstarter vil ikke gi alle denne retten til selv å velge. Det er den meningen fra trådstarter som er grunnlag for tråden.

Samfunnet står selvsagt helt fritt til å bestemme flere kjønn enn mann og kvinne. I dag er det det samfunnet har som muligheter for registrering men samfunnet har på samme måte bestemt at det ikke legger seg opp i hva folk selv vil kalle sin kjønnsidentitet og endog til lovregulert at de har rett til det og skal ha et forsvar mot angrep på deres kjønnsidentitet slik de selv definerer den.

Samfunnet kan allerede fra høsten av bestemme at det skal åpnes opp for flere enn to kjønn ved registrering av folk.

Skal man kun få ulempene og ingen av fordelene? Hvorfor i tilfelle skal det gjelde bare disse og ikke alle av oss?

karakteriserer du det som en fordel for afrikaneren Arfan Uggubulla når han har fått 50 avslag kan fastslå det åpenbare at han har opplevd diskriminering? Jeg er ganske sikker på at Arfan gladelig hadde tatt "ulempen" ved å få en jobb enn denne enorme "fordelen der å fastslå det åpenbare at man har blitt diskriminert. Men dersom du ønsker å oppnå denne "fordelen" så står det deg fritt å endre navn. Ingen vil hindre deg i det.

Men skulle man følge din holdning til at man ikke skulle fordeler så hadde du endt opp med bare den åpenbare diskrimineringen men ikke med "fordelen" av å kunne påpeke den.

Samfunnet har tatt et klart i og tydelig standpunkt godt i tråd med vestlige liberale ideer om enkeltmenneskets rett til å bestemme over seg selv. Samfunnet forstår nemlig de enorme konsekvensene for enkeltmennesker dersom man ikke fører en slik politikk med enkeltmenneskets rett til bestemmelse og like rettigheter for folk der folk får både fordeler og ulemper og ikke bare ulempene. Og da snakker vi altså om liv og død for enkelte og ikke trivielle resultater av idrettsarrangementer.

Så er det selvsagt noen som ikke finner seg til rette i liberale vestlige samfunn som reagerer på dette. For dem er liv og død underordnet alle de oppkonstruerte små problemene de kan finne for å gjøre det vanskeligere for folk å bestemme over seg selv og få den samme friheten man selv tar for gitt.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 14:19
Stracqualursi: Jeg vil si tvert imot, folk finner fenomener i naturen som som passer inn i sin egen agenda. "det er naturlig-argumentet" brukes flittig gjennom å kun peke på ting som bygger opp på det man selv ønsker (uten å nevne at det motsatte/ting hos andre arter er for oss motbydelige).

Jeg har nok ikke så stor tro på disse menneskene at de faktisk tar seg bryet med å finne eksempler i naturen en gang.

Jeg tror det er mye mer navlebeskuende der man utpeker seg selv som naturlig og dermed er det man selv står for naturlig

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 14:25
Corvus: Akkurat. De gamle dopede DDR-"kvinnene" blir altså bare barnematen om man skal entre din skrekkverden. Og alle gamle mannsgriser skal fritt få dusje med småjentene på offentlige steder. De må bare huske å krysse av for "føler meg som dame" først. Jentene får bare holde kjeft og akseptere det, for de nye "kvinnene" skal få lov til å overkjøre alt og alle i sin egoisme, med støtte fra skakkjørte folk som deg. For en verden. Det vil aldri skje. Heldigvis.

Hva har de med denne diskusjonen å gjøre?

Grisete tankegang bruker å komme fra egen hjerne.

Jeg visste ikke at du hadde et slikt syn på jenter.

Hva konkret mener du er alternativet og hvilke maktmidler skal NIF kunne få bruke mot enkeltmennesker for å håndheve dette? 

Du bør nok lese deg opp hvordan dette faktisk er i dag i Norge. Jeg har som sagt for mer enn 15 år siden bedrevet idrett der en tidligere mann, etter en kjønnskifteoperasjon, konkurrerte i kvinneklassen. Så Norge og NIF ligger mer enn 20 år foran deg her og dett er altså allerede en realitet.

At det ikke skrives så mye om det handler selvsagt om at dette i praksis er ikke-problemer og som de ikke-problemene det er så er de ikke så veldig interessante.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 14:28
Sulfat: Får man kjønnspoeng dersom man er juridisk (ikke biologisk) kvinne? En quick fix å identifisere seg som kvinne når man sender søknaden,  dersom man mangler to poeng på å komme inn på ingeniørstudiet.

Står det kvinne i passet så følger veø det av at likhet for loven gir ekstrapoeng.

Hvor stor problem tror du dette i tilfelle er? Denne quick fix-løsningen burde jo være veldig utbredt dersom den reelt sett er quick fix. Har du selv vurdert denne quick fix-løsningen?

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 14:32
joplina: Klart det har. Liar, liar - pants on fire. Det er jo nettopp alle som er uenig med deg som du anklager for å være mobbere. Opp og i mente.  Dah-haa.

klarer ikke å se at noen har fokusert på det. De har først og fremst fokusert på å lage denne sårbare gruppen folk til det ene oppkonstruerte problemet etter det andre. fantasien for å ramme disse menneskene har vært overveldende.

Det har til og med dukket opp folk som med liv og lyst har fortalt om sitt engasjement for en urettferdighet i New Zealands kvinnebryting. Sikkert en idrett de har fulgt i mange år men først i dette øyeblikk har følt for å skrive om.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 14:36
Solvgutt1: Så hva er poenget med kjønnsdelt toppidrett? Eller kjønnsdelt idrett generelt?  Eller kjønnsdelt idrett generelt? Hvis man hadde fjernet kjønnsskillene i idrett, hvor mange kvinner hadde klart å hevde seg? I hvor mange idretter hadde man hatt kvinner blant de 10, 20 eller 100 beste utøverne?

Flere konkurranser er vel hovedpoenget.

Dermed også flere som gidder å bruke tid på idrett.

Du skal nok også regne med at det handler om penger i mange sammenhenger som det nesten alltid gjør i idretten.

Men hva konkret er idrettens beveggrunner for sine ulike konkurranseklasser, det være seg for kjønn, vekt eller alder med TS sin trådstart?

Solvgutt1

Solvgutt1
24.04.21 14:37
BornOnThe4thOfJuly: Flere konkurranser er vel hovedpoenget. Dermed også flere som gidder å bruke tid på idrett. Du skal nok også regne med at det handler om penger i mange sammenhenger som det nesten alltid gjør i idretten. Men hva konkret er idrettens beveggrunner for sine ulike konkurranseklasser, det være seg for kjønn, vekt eller alder med TS sin trådstart?

Tror du virkelig på dette selv? At hovedpoenget med kjønnsdelt idrett er "flere konkurranser"? 

Hvis det hadde kommet forslag om å avskaffe denne kjønnsdelingen, tror du hovedprotestene ville gått på at det blir færre konkurranser?

Du ser liksom ingen andre grunner til en kjønnsdelt idrett enn penger og "flere konkurranser"?

(Innlegget ble redigert 24.04.21 14:40)

Sulfat

Sulfat
24.04.21 14:37
BornOnThe4thOfJuly: Hvor stor problem tror du dette i tilfelle er? Denne quick fix-løsningen burde jo være veldig utbredt dersom den reelt sett er quick fix. Har du selv vurdert denne quick fix-løsningen?

Nei, har aldri vurdert ingeniørstudiet.

Noe stort problem er det ikke, og det kommer det heller aldri til å bli. De aller fleste har da moral til å unngå sånne stunt.

Bare lurte på om det var mulig.

Og hvem vet, kanskje er der en luring som vil gjøre et politisk poeng ut av regelverket, eller rett og slett vil ta en snarvei, og plutselig føler seg som kvinne i noen uker.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
24.04.21 14:59
Solvgutt1: Du ser

ikke ut til å ville diskutere det som står i startinnlegget.

Er det noen grunn for at du ikke vil det?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg