Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nav og aktivitetsplikt

NYTT TEMA
fargerik

fargerik
07.04.21 09:18

Torbjørn Røe Isaksen ble i Politisk Kvarter i morges konfrontert med hva regjeringen har påstått om resultater av aktivitetsplikt for sosialklienter under 30 år.

Regjeringen har påstått at tiltaket har virket og fått sosialklienter ut i jobb.

Nå har statistikken slått hardt og nådeløst til, tallene sier at det ikke finnes tegn til hverken økt arbeidsdeltagelse eller at sosialhjelpsmottakere har fått utdanning på grunn av aktivitetsplikten.

Likevel vil regjeringen beholde dette, og i tillegg utvide ordningen til å også gjelde de som er over 30 år.

Torbjørn forsvarte seg med nebb og klør gjennom hele debatten, med avsporinger og utenomsnakk og ordkløveri. Det var først i aller siste sekund av debatten at Torbjørn Røe Isaksen innrømte at "regjeringen har tatt litt for mye Møllers Tran"...

Men da var tiden ute og debatten over.

Hva mener forum om dette? Ikke bra å fortelle folket usannheter.....etter min personlige mening. Noen vil kanskje være litt hardere enn meg, og refse regjeringen for å lyve?

(Innlegget ble redigert 07.04.21 09:22)

DrSchwei

DrSchwei
07.04.21 10:46

Her er jeg fullstendig enig med SV. Det jeg reagerer aller mest på er at Høire er så utrolig opptatt av å snakke om KRAV KRAV og KRAV.

I virkeligheten er det i mange tilfeller snakk om HJELP for å komme over i arbeid. Det må da være poenget.

Det er noe vemmelig med dette ordet KRAV overfor folk som har falt utenfor, har problemer med å få jobb, uforstyldt har dårlig økonomi og ofte mer eller mindre helseproblemer, som diverse psykiske plager.

Hva er galt med ordet HJELP eller støtte? KRAV indikerer at det største problemet med disse folkene er at de ikke blir møtt med krav.

Jeg synes det er en stygg grunleggende holdning. Å innføre foruftige tiltak over for unge, kan være bra, om de virker.

Å begynne å innføre gatefeiing og straffarbeid for folk oppe i 30-årene og langt over fordi problemet synes å være mangel på KRAV, det synes jeg er ustyrtelig vemmelig tankegang.

Det er mye flaks og uflaks i livet. De som havner på sosialhjelp har hatt lite flaks. Det er ikke mangel på krav som gjør at det er så store forskjeller mellom folk i Norge.

GaiusMariusSPQR

GaiusMariusSPQR
07.04.21 11:40

Aktivitetsplikten bør bestå, men når den ikke virker som tenkt må man være villig til endre på den. 

https://forskning.no/ny-arbeid-velferdsstat/flere-kom-i-jobb-da-kravene-for-a-fa-sosialhjelp-ble-strengere/270082

fargerik

fargerik
07.04.21 11:48
GaiusMariusSPQR: Aktivitetsplikten bør bestå, men når den ikke virker som tenkt må man være villig til endre på den. https://forskning.no/ny-arbeid-velferdsstat/flere-kom-i-jobb-da-kravene-for-a-fa-sosialhjelp-ble-strengere/270082

Du linker til en tre år gammel artikkel. Påstandene i artikkelen var ikke riktige.

Tråden handler om debatten som var i radioen i dag, som baserte seg på dagens tall.

(Innlegget ble redigert 07.04.21 11:50)

Farmer

Farmer
07.04.21 13:41

Det er forskjell på folk. Kom ikke med hua på hode og tru du er noe om samfunnet har sviktet deg.

Trenger du hjelp av et samfunn som er medskyldig i dine problemer,  hold hua i handa, bukk erbødig for høyre og gjør som dem sier. Så skal du se at du får til litt smør på brødskiva, i hvertfall i helgene.

Her er et eksempel på en suksehistorie for dagens regjering etter dem vant valget i 2013:

En person blir syk, gjerne psykisk. Personen blir sykemeldt etter mange år i arbeidslivet med god innsats. 

Etter 8 uker slår aktivitetsplikten inn. Personen prøver arbeide men blir dårligere av dette. NAV plasserer ansvaret hos arbeidsgiver, men arbeidsgiver klarer ikke tilrettelegge bedre. Denne personen går videre i redusert arbeid i sykemelding perioden som igjen gjør personen dårligere. 

Etter et år er arbeidsforholdet over da du blir sagt opp. Nå er sikkerhetsnettet borte og personen blir dårligere. 

Personen går over på AAP. De neste 3 årene lever personen på 67 prosent av sin tidligere lønn. 

Etter tre år har ikke NAV klart og utrede ferdig. Dem skjønner ikke sykdomskomplekset til personen og er lite villig til og høre på fastlegen. 

Etter dette mister den syke AAP rettigheter også. Personen blir henvist til sosialhjelp. 

På sosialen får personen beskjed om at huset og alt han ikke trenger må selges først. Selge hus og ta ansvar, så får du hjelp. Dette er jo et passende press for en som er syk, spesielt psykisk. 

Den psykiske helsen til personen er helt nedkjørt. På ett tidspunkt i forløpet har ikke personen mentalt overskudd til og ivareta postgang, regninger og andre viktige papirer. Dette hoper seg opp i innkassogjeld og andre pålegg fra det offentlige.

Hvordan ordne opp i dette, syk og på sosialhjelp? 

Livet er i ruiner. Personen blir baksnakket, stigmatisert, mister relasjoner og kontakterverket. 

Dette er realitet for enkelte i velferds Norge i dag. Ikke tar vi vare på hverandre heller. Vi er individuelister som ikke klarer pleie vennskap med folk som sliter. Dem ser vi ned på. 

Dette har blitt veldig mye verre siden 2013. Men andre tidligere regjeringer har lagt et godt grunnlag til dette. 

(Innlegget ble redigert 07.04.21 13:44)

Farmer

Farmer
07.04.21 17:04

Tommel for trådstart. Jeg liker vinklingen og tema i tråden. Er vel ingen som kan motargumentere mot TS uten og virke egoistisk og usympatisk? 

Makro1

Makro1
07.04.21 21:26
fargerik: Torbjørn Røe Isaksen ble i Politisk Kvarter i morges konfrontert med hva regjeringen har påstått om resultater av aktivitetsplikt for sosialklienter under 30 år. Regjeringen har påstått at tiltaket har virket og fått sosialklienter ut i jobb. Nå har statistikken slått hardt og nådeløst til, tallene sier at det ikke finnes tegn til hverken økt arbeidsdeltagelse eller at sosialhjelpsmottakere har fått utdanning på grunn av aktivitetsplikten. Likevel vil regjeringen beholde dette, og i tillegg utvide ordningen til å også gjelde de som er over 30 år. Torbjørn forsvarte seg med nebb og klør gjennom hele debatten, med avsporinger og utenomsnakk og ordkløveri. Det var først i aller siste sekund av debatten at Torbjørn Røe Isaksen innrømte at "regjeringen har tatt litt for mye Møllers Tran"... Men da var tiden ute og debatten over. Hva mener forum om dette? Ikke bra å fortelle folket usannheter.....etter min personlige mening. Noen vil kanskje være litt hardere enn meg, og refse regjeringen for å lyve?

Jeg synes vi skal fortsette å ha hundretusenvis på trygd, samtidig som vi chartrer fly for å hente vietnamesere for å plukke jordbæra vår.

Det er også et godt tegn at fiskebruk-driftere kjemper med nebb og klør for at utlendinger kan komme til Nord-Norge for å bearbeide fisk, slik at hundretusenvis av nordmenn kan få sitte rolig mens trygda ruller inn.

Kort sagt har vi så mye enkle arbeidsoppgaver som utlendinger kan løse for oss. Det klarer de fint! Derfor er det ikke bra i det hele tatt når noen bråker om at trygda nordmenn skal aktiviseres!

Øk heller skattene og avgiftene, slik at dette kan fortsette! Torbjørn Røe Isaksen er tydeligvis helt på ville veier...

Kongemannen

Kongemannen
07.04.21 21:42

Tenk hvor mye lidelse en kunne unngått med å innføre en generøs  borgerlønn for Norske borgere.

Fått røsket opp i NAV. Fått det til å være en service etat ,ikke se på sine klienter som potensielle svindlere som skal knekkes.

Tenk hvordan Nav kunne blitt slanket og de kunne få noen meningsfulle jobber.

GaiusMariusSPQR

GaiusMariusSPQR
07.04.21 21:54
fargerik: Du linker til en tre år gammel artikkel. Påstandene i artikkelen var ikke riktige. Tråden handler om debatten som var i radioen i dag, som baserte seg på dagens tall.

At tallene er nye gjør de ikke mer riktig av den grunn, tall helt tilbake til tidlig 2000-tallet hvor man innførte aktivitetskrav i enkelte kommuner viste samme resultatet at det fikk flere i jobb.

GaiusMariusSPQR

GaiusMariusSPQR
07.04.21 21:55
Makro1: Øk heller skattene og avgiftene, slik at dette kan fortsette! Torbjørn Røe Isaksen er tydeligvis helt på ville veier...

"penga finnes" hilsen sosialistene.

Farmer

Farmer
07.04.21 22:01

Makro1: I ditt innlegg er da din forutsetningen at syke folk er late om dem får hjelp istede for og ta ansvar selv? 

(Innlegget ble redigert 07.04.21 22:03)

Makro1

Makro1
07.04.21 22:10
Farmer: I ditt innlegg er da din forutsetningen at syke folk er late om dem får hjelp istede for og ta ansvar selv?

Jeg forutsetter at noen, kanskje til og med ganske mange, av de hundretusenvis av trygda folkene i arbeidsfør alder i Norge, er i stand til å plukke jordbær.

Men det er kanskje å forvente for mye...?

Makro1

Makro1
07.04.21 22:13
Kongemannen: Tenk hvor mye lidelse en kunne unngått med å innføre en generøs  borgerlønn for Norske borgere. Fått røsket opp i NAV. Fått det til å være en service etat ,ikke se på sine klienter som potensielle svindlere som skal knekkes. Tenk hvordan Nav kunne blitt slanket og de kunne få noen meningsfulle jobber.

Ja, en generøs borgerlønn bør vi få!

Det er nok av utlendinger som kan jobbe, slik at vi kan få nye boliger og mat på bordet. I tillegg ville dette ha hjulpet reiselivet veldig!

Kort sagt et meget flott forslag!

Farmer

Farmer
07.04.21 22:17

Makro1: Sommeren 2020 var det ikke snakk om personer på AAP eller uføretrygd, men arbeidsløse og permiterte. Jeg er enig i at en del av dem sikkert kunne i større grad tatt andre jobber, såfremt både familiesituasjon og bo kostnader gjorde dem fleksibel nok.

Men du sikter vel ikke til fjor året, heller generelt?

Da blir jeg nyskjerrig på hva du bygger dine antagelser på? 

Makro1

Makro1
07.04.21 22:32
Farmer: Sommeren 2020 var det ikke snakk om personer på AAP eller uføretrygd, men arbeidsløse og permiterte. Jeg er enig i at en del av dem sikkert kunne i større grad tatt andre jobber, såfremt både familiesituasjon og bo kostnader gjorde dem fleksibel nok. Men du sikter vel ikke til fjor året, heller generelt? Da blir jeg nyskjerrig på hva du bygger dine antagelser på?

Ja, ikke rart du blir nysjerrig!

For å mene at en god del av hundretusenvis av trygda nordmenn i arbeidsfør alder skulle være i stand til å plukke jordbær, er jo ganske oppsiktsvekkende! Ikke sant!

Det er tydeligvis såpass få som tror disse trygda folkene er i stand til noe slikt, også hos NAV, så vi chartrer heller fly for å hente arbeidere fra andre siden av kloden. For jordbæra må jo plukkes!!

Farmer

Farmer
07.04.21 22:47

Makro1: Jobb som jordbærplukker er både fysisk og psykisk tungt arbeid.

Jeg mener du må ha belegg for og påstå at en så stor andel trygdede er friske?

Det er alltids noen blind passasjerer, men du viser til, slik jeg oppfatter dette, mistilitt til mange. 

(Innlegget ble redigert 07.04.21 22:49)

gugler

gugler
08.04.21 07:35
Makro1: For jordbæra må jo plukkes!!

Å plukke jordbær gir selvfølgelig god nok inntekt til å dekke de grunnleggende utgiftene for et år ; eller ?

Leietaker ; Kan jeg betale leien med jordbærkurver.

Makro ; Det går helt fint.

Jeg skal finne en leietaker til deg.

fargerik

fargerik
08.04.21 09:02
GaiusMariusSPQR: At tallene er nye gjør de ikke mer riktig av den grunn, tall helt tilbake til tidlig 2000-tallet hvor man innførte aktivitetskrav i enkelte kommuner viste samme resultatet at det fikk flere i jobb.

Trådens tema er ikke 2000- tallet, men at Torbjørn Røe Isaksen inrømte i går morges at regjeringen har snakket usant.

Regjeringen har hevdet at tiltaket de vedtok i 2016 og innførte i 2017 har hatt effekt, og det stemmer altså ikke.

Vet du noe som arbeidsministeren ikke vet?

(Innlegget ble redigert 08.04.21 09:20)

Makro1

Makro1
08.04.21 12:19
Farmer: Jobb som jordbærplukker er både fysisk og psykisk tungt arbeid. Jeg mener du må ha belegg for og påstå at en så stor andel trygdede er friske? Det er alltids noen blind passasjerer, men du viser til, slik jeg oppfatter dette, mistilitt til mange.

Om du vil argumentere for at nordmenn er verdens sykeste folkeslag, slik man kan tolke sykelønnsstatistikken, så må du gjerne gjøre det. Da er det godt at andre folkeslag kan hjelpe oss med jordbærplukkinga. 

For noen få ti-år siden klarte vi å plukke bæra vår selv, men vi blir vel bare sykere og svakere hele tiden, slik at å hente plukkere med charterfly fra andre siden av kloden er nok bare noe vi må innse at er 100% nødvendig, selv med hundretusenvis på trygd.

Problemet er bare at jeg ikke har forstått at det er såpass dårlig stilt med helsa vår, mens du tydeligvis har forstått litt mer...

Makro1

Makro1
08.04.21 12:22
gugler: Å plukke jordbær gir selvfølgelig god nok inntekt til å dekke de grunnleggende utgiftene for et år ; eller ? Leietaker ; Kan jeg betale leien med jordbærkurver. Makro ; Det går helt fint. Jeg skal finne en leietaker til deg.

Jeg sier bare igjen: Det er godt vi kan chartre fly og hente arbeidere fra andre siden av kloden for å plukke jordbæra vår, slik at hundretusenvis av trygda folk kan fortsette å se på TV.

Dette må jo være beviset på at vi har ordnet oss godt, i dette landet...

Farmer

Farmer
08.04.21 12:44

Makro: Norge har vel såvidt jeg vet en ganske høy andel psykiske utfordringer.

Jeg tror vi heller skal se dette i sammenheng med hvordan vi som samfunn utvikler oss utenom trygdesystemet. 

Hvordan møter vi som samfunn dem som sliter og tar vare på dem. 

Om vi reduserer trygdeordninger og sykepenge ordninger, og tvinger alle disse ut i jobb, som f. Eks jordbærplukking. Så vil vi mest sannsynlig få en gruppe som klarer dette over tid, en gruppe som klarer dette en begrenset periode, en gruppe som er ferdig første dagen samt en god del som da havner på gaten. 

Når du leser denne stattestikken, så må du sette det opp mot hvordan levestandard de som ikke klarer jobb har, i de landene som har ferre trygdede. 

Har disse landene flere som har havnet utenfor samfunnet?

Hvor er menneskeverdet i dette? Betyr det ikke noe og etterstrebe et samfunn med minst mulig skjebner? 

(Innlegget ble redigert 08.04.21 12:45)

Makro1

Makro1
08.04.21 13:06
Farmer: Norge har vel såvidt jeg vet en ganske høy andel psykiske utfordringer. Jeg tror vi heller skal se dette i sammenheng med hvordan vi som samfunn utvikler oss utenom trygdesystemet.  Hvordan møter vi som samfunn dem som sliter og tar vare på dem.  Om vi reduserer trygdeordninger og sykepenge ordninger, og tvinger alle disse ut i jobb, som f. Eks jordbærplukking. Så vil vi mest sannsynlig få en gruppe som klarer dette over tid, en gruppe som klarer dette en begrenset periode, en gruppe som er ferdig første dagen samt en god del som da havner på gaten.  Når du leser denne stattestikken, så må du sette det opp mot hvordan levestandard de som ikke klarer jobb har, i de landene som har ferre trygdede.  Har disse landene flere som har havnet utenfor samfunnet? Hvor er menneskeverdet i dette? Betyr det ikke noe og etterstrebe et samfunn med minst mulig skjebner?

Du har mange gode poenger som jeg ikke har noen problemer med.

Men denne manglende evnen til å plukke vår egen jordbær, samtidig som hundretusenvis sitter hjemme og lever på trygd, er slettes ikke bra i det hele tatt! SÅ dårlig er det absolutt ikke med oss! Å hente arbeidere fra andre siden av kloden for å få løst dette problemet, er etter mitt syn et tegn på et SYKT samfunn. Og ikke et tegn på at disse hundretusenvis av trygda folk er totalt evneveike. For det er de slettes ikke!

Det er selve organiseringen av ordningene våre som er helt sykt!

Farmer

Farmer
08.04.21 13:42

Makro1: Undersøkelsene viser jo at for enkelte sykdomsforløp, så er aktivitet en del av medisin. I hvertfall om man trives der man er.

Problemet med aktivitetsplikt en slik jeg ser den, er at dette er et krav for alle. Det er alt for lite rom for individuell tilpasning. 

En annen ting er et velfungerende NAV som ser folk, har kompetanse på mennesker og har som misjon og hjelpe. Et system hvor hjelpen skal for mange ende med et positivt resultat som innbefatte jobb. 

Når NAV ofte ikke evner og se mennesker individuelt, da blir aktivisering plikt er krav som er ødeleggende.

Så til litt tråd tema digresjon igjen. 

Så lenge reservearbeidstyrken er høyere en det tallet som den skal være i modellen for innsatsfaktorer, så må vi bruke av denne først til jordbær og andre jobber. 

Pr nå er reservearbeidstyrken i makro økonomien relativ høy. 

(Innlegget ble redigert 08.04.21 13:43)

Arrcab

Arrcab
08.04.21 15:10
DrSchwei: Det er mye flaks og uflaks i livet. De som havner på sosialhjelp har hatt lite flaks. Det er ikke mangel på krav som gjør at det er så store forskjeller mellom folk i Norge.

På grunn av våre rause sosiale ordninger, er Norge ett av de land i verden, der forskjellene er minst.
Statistisk faller to prosent av den yrkesaktive befolkning "utenfor av naturlige årsaker".
Når andelen øker, kan uflaks være en årsak, psykiske problemer en annen, men krav om innsats for å forsørge seg sjøl, må alltid ligge som et grunnprinsipp, for at samfunnet skal stille opp.
Det må lønne seg bedre å arbeide enn å gå på trygd, vi må stille strengere krav om egeninnsats, og pålegge større mobilitet dit arbeidsplassene faktisk er..   

(Innlegget ble redigert 08.04.21 15:17)

Teddys

Teddys
08.04.21 15:28

Norge har 4 ganger så mye sykefravær som Sverige (2019)

Samtidig reiser vi til utlandet (før corona) på ferie ca 4 ganger så mye som svenskene

Veldig spesielt for å si det mildt! Og dette er selvsagt i forhold til folketall.

Ikke vær så naive da, kjenner dere virkelig ikke til noen snyltere, de finnes.

Ta en tur på en hvilken som helst campingplass,påfallende mange som er sykmeldt i sommerhalvåret

Og er friske og jobber hele vinteren. Dette er ikke tull de innrømmer det jo selv, det er nå så trivelig her på campingen.     

Så er det mange som virkelig trenger ,og fortjener 

en god uføretrygd,og disse skal selvsagt ikke trakasseres eller tvinges til noe.

FrannyLee

FrannyLee
08.04.21 15:38
Teddys: Norge har 4 ganger så mye sykefravær som Sverige (2019) Samtidig reiser vi til utlandet (før corona) på ferie ca 4 ganger så mye som svenskene Veldig spesielt for å si det mildt! Og dette er selvsagt i forhold til folketall. Ikke vær så naive da, kjenner dere virkelig ikke til noen snyltere, de finnes. Ta en tur på en hvilken som helst campingplass,påfallende mange som er sykmeldt i sommerhalvåret Og er friske og jobber hele vinteren. Dette er ikke tull de innrømmer det jo selv, det er nå så trivelig her på campingen. Så er det mange som virkelig trenger ,og fortjener en god uføretrygd,og disse skal selvsagt ikke trakasseres eller tvinges til noe.

Sannheten er veldig enkel. Dette landet flyter over av melk og honning, primært pga oljen.

Vanlige folk som har bare en tredjedel av lønna til de som jobber i oljen og kanskje jobber tre ganger så hardt for ikke å snakke om de som er av spissene i disse oljerelaterte yrkene mener at også de og det med rette mener iallefall jeg også har rett på goder fra denne rikdommen som plutselig vederkvedet oss tar da mye lettere på noe ekstra fritid i form av sykemldinger og andre muligheter for fordeler som dukker opp.

Det er jo at dette overasker den såkalte eliten og andre som er det som er overaskende her.

Arrcab

Arrcab
08.04.21 15:45
Teddys: Ikke vær så naive da, kjenner dere virkelig ikke til noen snyltere, de finnes.

Alle som kan, men ikke orker eller vil yte før de nyter, er per definisjon snyltere.
Blant den millionen nordmenn som går på en eller annen trygd eller har betalt ledighet, er det ganske sikkert snyltere i ulike størrelser og fasonger.
Jeg ser ikke lystelig på kakofonien av røster som "roper på han stat", når økonomien skal tilpasses en oljefri økonomi, drevet av vindmøller og sirkulasjonsøkonomi. 

(Innlegget ble redigert 08.04.21 15:48)

GaiusMariusSPQR

GaiusMariusSPQR
08.04.21 18:22
fargerik: Trådens tema er ikke 2000- tallet, men at Torbjørn Røe Isaksen inrømte i går morges at regjeringen har snakket usant. Regjeringen har hevdet at tiltaket de vedtok i 2016 og innførte i 2017 har hatt effekt, og det stemmer altså ikke.

Det viser at problemet ikke er aktivitetsplikt i seg selv, som fungerte godt tidligere. Problemet er hvordan regjeringen har har innført den.

GreySerpent

GreySerpent
08.04.21 18:33
Arrcab: På grunn av våre rause sosiale ordninger, er Norge ett av de land i verden, der forskjellene er minst.
Statistisk faller to prosent av den yrkesaktive befolkning "utenfor av naturlige årsaker".
Når andelen øker, kan uflaks være en årsak, psykiske problemer en annen, men krav om innsats for å forsørge seg sjøl, må alltid ligge som et grunnprinsipp, for at samfunnet skal stille opp.
Det må lønne seg bedre å arbeide enn å gå på trygd, vi må stille strengere krav om egeninnsats, og pålegge større mobilitet dit arbeidsplassene faktisk er..

Les deg opp på disse støtteordningene. Man blir faen ikke fet av disse RAUSE støtteordningene, som du påstår.

Arrcab

Arrcab
08.04.21 20:08
GreySerpent: Man blir faen ikke fet av disse RAUSE støtteordningene, som du påstår.

Selv om våre sosiale støtteordninger er rause, og langt bedre enn de samme ordningene i mange andre land, kan jeg ikke tenke meg at hensikten er at du skal bli feit.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg