Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Avgiftskåte Ap

NYTT TEMA
nissen26

nissen26
15.04.21 13:15
PerryAndre: Det innebærer at folk som parkerer utenfor sitt arbeidsted i en bydel må regne med å betale parkeringsavgift for å oppfylle Ap,SV og MDG sin klimaplan.

Sykelig...

Bill_Babba

Bill_Babba
15.04.21 18:31
Makro1: Da må man et stykke ned i inntekt. En lønn på kr 600.000,- gir etter mine beregninger ca. 34% skatt. 25% burde ha vært nok. Og med en litt høyere lønn burde 30% ha vært nok. Men 960.000,- gir 41% (tabell 7130). Etter at feriepenger m.m. er beregnet synker skatteprosenten noe, men ikke nok. Men er vi enige om at 25-30% skattetrekk bør holde, så er vi rett og slett enige...

Nå må du ikke regne utfra den tildelte tabell og lese av skatte % som står på skattekortet.

Men regne ut fra din lønn og endelige skatteresultat. Altså endelige skatteoppgjør.

Og der havner jeg med min beskjedene lønn 715 000,- med en skatte % på 24,6%

Altså 0,4% under det du og andre mener er ok.

Så. om du har en lønn på 600 000,- og betaler 34% etter endelige skatteoppgjør, så gjør du noe voldsomt galt som ikke fanges opp.

Eller du unnlater å informere oss om heftige eiendommer og formuer.

dortort

dortort
15.04.21 19:22
Bill_Babba: Enkelt. Høyre Kutter i Velferden for de ansatte. AP Justerer lønn til de ansatte etter bedriftens inntjening. ______________ Høyre velger jubler for å beholde lønnen sin. Selv om dem mister kaffe pause og 45 min lunsj, og andre velferd bedriften hadde. Ap velgere jubler for å beholde den gode velferden og ser verdien i kaffepause, lunsj med møte og beholder 45 min. Og alle de andre velferdsgodene. Resultat, begge løsninger ender med lik fortjeneste. _____________ Men hvem ansatte sitter i praksis med mest av lønnen til eget forbruk?

Dersom man må kutte i velferden for å redde en bedrift, så har jeg ikke noe imot det. Jeg syns det er mer viktig å ha en jobb å gå til enn at bedrfiten skal betale for f.eks trendingsstudio eller julebord.

Lønnen til de ansatte kan man ikke bare justerre uten videre. Det er inngåtte lønnsavtaler å forholde seg til. Du kan jo spørre de ansatte om hva de foretrekker; Vil de gå ned i lønn eller vil de gi ofre julebord eller treningsstudio.

Hva ville du selv foretrukket? Å gå ned 20% i lønn eller å beholde kaffepausen på 45 min?

Ditt spørsmål skjønner jeg ikke. Kan du vennligst forklare hva det er du spør om?

Bill_Babba

Bill_Babba
15.04.21 22:15
dortort: Ditt spørsmål skjønner jeg ikke. Kan du vennligst forklare hva det er du spør om?

.

(Innlegget ble redigert 15.04.21 22:21)

Bill_Babba

Bill_Babba
15.04.21 22:22
dortort: Lønnen til de ansatte kan man ikke bare justerre uten videre. Det er inngåtte lønnsavtaler å forholde seg til.

Det er jo litt artig du nevner. For denne greien du snakker om her, er jo en av AP sine velferdsgoder. Som du er i mot.

Og nå bruker du dem for å "bevise" meg feil. 

Makro1

Makro1
16.04.21 18:48
KongOlav2: Jeg beregner 30 % skatt inkl trygdeavgift for en lønn på 600k.

Det er ikke noe å si på. Jeg beregner etter tabell 7130, og det er ikke engang nok!

Makro1

Makro1
16.04.21 18:55
Rainmaker: En enkelt faktura er ikke svaret på hvor mye man skatter i Norge. Det reelle tallet for "meningmann" er ca 40-45%

Selvfølgelig er ikke et slikt eksempel noen fasit på skattenivået i Norge. Men om du ut fra din egen arbeidsinnsats kan fakturere kr 100,- og tar alt ut som utbytte, så ender litt over 40 kroner hos deg, og omtrent 60 kroner hos staten. (100 x 0.8 (fratrekk for mva) x 0.78 (fratrekk for selskapsskatt) x 0.685 (fratrekk for utbytteskatt). Det synes jeg ikke er en riktig fordeling. Staten tar for mye.

Tydeligvis er selv Støre enig i det, for han vil nå senke skattene, t.o.m. for ganske gode inntekter. 

Makro1

Makro1
16.04.21 19:11
Rainmaker: Ok, så du kan ikke beregne skatt... Det første du må lære deg er å ikke bruke skattekort for å beregne skatt. Her ser du en oversikt over skatteprosenten for gitte inntekter. Man må opp i ca 800k før man bikker 30%. Hvilket er nesten det dobbelte av medianinntekten. Skatten på 960k er ca 35%, ikke 41%. Jeg har sagt i årevis at skatt på inntekt er helt ok i Norge, og det viser internasjonale sammenlikninger også. Personlig bikket jeg for 2020 over 30% for første gang, og det er pga nedbetalt lån.

Ja, om tabellene du viser til er riktige, så er mine skattebetalinger høyere enn de burde være. Jeg betaler etter tabell 7130.

Tabellen du viser til, gir 25% ved årslønn på kr 480.000,- og 30% ved kr 775.000,- Det er ikke alt for ille, om dette stemmer. Men jeg konstaterer i alle fall at selv Støre er enig med meg i at dagens satser bør senkes...

Makro1

Makro1
16.04.21 19:14
Bill_Babba: Vel, sier litt mer om deg, en gjennomsnittet Av Norges skattebetalere. For når jeg sender en faktura på 1000,- til Mine kunder. Så får jeg beholde 200,-. 600,- til mine arbeidere og underleverandører. 100,- i kontorleie. og 100,- til staten. Siden som du tydelig ikke får til, kan jeg trekke fra momsen.

Poenget var fordelingen mellom meg og staten. I praksis skal selvfølgelig andre utgifter også dekkes, men det har ingen betydning i denne sammenhengen.

Makro1

Makro1
16.04.21 19:21
trondhjem: Jeg synes ikke vi skal legge debatten på "stupid-Høyre"-nivå.  Ingen av oss lever som eremitter hvor vi må klare alt på egen hånd uten noe hjelp fra andre. Vi lever i et velorganisert samfunn som legger til rette en rekke tjenster som er nødvendig for oss alle. Uten lov og orden, rettsvesen, helsevesen, utdanningssystemet, infrastruktur  (vann, kloakk, strøm, veier og mye mer) og mange andre tjenester som vi får av samfunnet ville det enkelte individet være sjanseløs til å skaffe seg en jobb og fungere i arbeidslivet og detr ville blitt umulig å drifte en bedrift. Det er derfor ikke slik at privtapersonen sliter og jobber for å generere en inntekt, og så kommer den slemme staten og stjeler en andel av den. Uten den slemme staten ville  det ikke vært noen inntekt å skape. Det er derfor et samspill mellom det offentlige og det private. Begge deler er nødvendige skal det bli en verdikskaping som gir et godt liv - jamfør med kommunistiske samfunn der verdiskapingen råtnet på rot.   Skatt er prisen det enkelte individet/bedriften betaler til samfunnet for å motta dets fellesgoder.

Det er vel ingen som mener at vi ikke skal betale inn til fellesskapet. Faktorene du ramser opp som vi ønsker å betale for, er det nok også svært få som ikke vil at det offentlige skal utføre.

Men den norske staten har est ut alt for mye. Vi må finansiere enorme summer for ting staten burde ha kuttet ut. Vår velferdsstat koster alt for mye, men så lenge vi utbytter våre naturressurser intenst, så går dette bra. Det, i seg selv, er grunn god nok for å starte en kraftig slanking av staten...

Makro1

Makro1
16.04.21 19:24
Bill_Babba: Nå må du ikke regne utfra den tildelte tabell og lese av skatte % som står på skattekortet. Men regne ut fra din lønn og endelige skatteresultat. Altså endelige skatteoppgjør. Og der havner jeg med min beskjedene lønn 715 000,- med en skatte % på 24,6% Altså 0,4% under det du og andre mener er ok. Så. om du har en lønn på 600 000,- og betaler 34% etter endelige skatteoppgjør, så gjør du noe voldsomt galt som ikke fanges opp. Eller du unnlater å informere oss om heftige eiendommer og formuer.

Jeg skal se på saken!

Om det riktige etter dagens regler er 25% på en lønn over 700.000,- og Støre senker det etter valget, så begynner dette å bli bra.

Bill_Babba

Bill_Babba
16.04.21 20:34
Makro1: Støre senker det etter valget, så begynner dette å bli bra.

Neste regjering, må betale tilbake alle utgifter som korona har "tatt"

Så uansett hvem som kommer til makten, så må vi enten fjerne mye av velferden vår (pensjonen er borte omtrent i korona utgiftene) ellers må vi ta inn og betale skatter og avgifter.

Og følger Støre grunnprinsippet til AP Og velferdsønsket til dem's politikk, så må min inntekt skattes høyere. 

Men Støre er ikke helt som tidligere AP Politikkere så det kan gå i vest eller øst.

Når det gjelder velferds kost, ønsker og behov, er vi på veldig forskjellige plasser!

Bill_Babba

Bill_Babba
16.04.21 20:36
Makro1: Poenget var fordelingen mellom meg og staten. I praksis skal selvfølgelig andre utgifter også dekkes, men det har ingen betydning i denne sammenhengen.

Ja, men slik sett. Skulle jeg dermed sagt: 1000 til meg. 100 til staten ;-)

Men som sagt, enkelt tilfeller og faktureringer sier veldig lite om totale gjennomsnitt. Min og din faktura blir bestemt av så veldig mange ulike, som dermed kan gi slike forskjeller.

Makro1

Makro1
16.04.21 21:03
Bill_Babba: Ja, men slik sett. Skulle jeg dermed sagt: 1000 til meg. 100 til staten ;-) Men som sagt, enkelt tilfeller og faktureringer sier veldig lite om totale gjennomsnitt. Min og din faktura blir bestemt av så veldig mange ulike, som dermed kan gi slike forskjeller.

Fordelingen mellom deg/meg og staten er dog temmelig fast!

Selger du en vare med overskudd, og vil ha mest mulig i din egen lomme av dette overskuddet, så vil du ende med litt over 40% om du velger å ta alt ut som utbytte. Jeg synes det er for lite!

dortort

dortort
17.04.21 15:12
Bill_Babba: Det er jo litt artig du nevner. For denne greien du snakker om her, er jo en av AP sine velferdsgoder. Som du er i mot. Og nå bruker du dem for å "bevise" meg feil.

Ja, jeg støtter at man skal forholde seg til de avtaler som er inngått i arbeidslivet. Tøv! Du kan vise hvor jeg har kommet med en slik uttalelse. Derimot har du skrevet at AP vil justere lønn til de ansatte etter bedriftens inntjening. Altså at AP ikke vil respektere avtaler som er inngått i arbeidslivet.

Dersom en bedrift hadde problemer med inntjening; vil du da justere lønnen til de ansatte?

Bill_Babba

Bill_Babba
17.04.21 15:40
dortort: Derimot har du skrevet at AP vil justere lønn til de ansatte etter bedriftens inntjening. Altså at AP ikke vil respektere avtaler som er inngått i arbeidslivet.

Nei, det sa jeg ikke.

Jeg refererte til en fantasibedrift som ikke klarer å holde seg i live.

Og AP politikk er å senke utgifter mens Høyre politikk er å fjerne goder/Velferd med noen eksempler som i ugtgangspunktet ikke koster noe.

du argemnterte mot meg, med AP velferdsgoder.

Bill_Babba

Bill_Babba
17.04.21 15:44
Makro1: så vil du ende med litt over 40% om du velger å ta alt ut som utbytte. Jeg synes det er for lite!

Hvorfor skal du velge en slik dyr måte å styre din inntjening på?

For å få den malen til å fungere, så må du opp i enorm bedrift hvor du er eier av mange ulike bedrifter.

Jeg skisserer en vesentlig mindre bedrift. 

Uansett, denne delen pr i dag er Høyre mal. Og Høyre er for bedrifter og rike. AP vil ikke endre noe på denne siden. AP jobber for velferds system og det kan bli dyrt (Må ikke)

dortort

dortort
17.04.21 17:53
Bill_Babba: Nei, det sa jeg ikke. Jeg refererte til en fantasibedrift som ikke klarer å holde seg i live. Og AP politikk er å senke utgifter mens Høyre politikk er å fjerne goder/Velferd med noen eksempler som i ugtgangspunktet ikke koster noe. du argemnterte mot meg, med AP velferdsgoder.

Jo, det gjorde du. Her er det du skrev:

Enkelt.

Høyre: Kutter i Velferden for de ansatte.

AP: Justerer lønn til de ansatte etter bedriftens inntjening.

Og du nevner da å justere lønn for de ansatte. Noe som man ikke videre kan gjøre. Enkelte velferdsgoder for en bedrift kan koste veldig mye. Jeg ville foretrukket at min bedrift gjorde det, fremfor å begynne med permitteringer eller oppsigelser. Hva ville du ha foretrukket?

(Innlegget ble redigert 17.04.21 17:54)

Bill_Babba

Bill_Babba
17.04.21 19:57
dortort: Og du nevner da å justere lønn for de ansatte. Noe som man ikke videre kan gjøre. Enkelte velferdsgoder for en bedrift kan koste veldig mye. Jeg ville foretrukket at min bedrift gjorde det, fremfor å begynne med permitteringer eller oppsigelser. Hva ville du ha foretrukket?

Hva du foretrekker, er ikke så veldig reelt.

Når vi snakker om en bedrift som ikke har livets rett, så ønsker du å kutte i velferdsgoder, som koster firma veldig lite. men vær enkel ansatt må betale dyrt for å kompensere for fra lønn.

Delen med høyre og AP satt opp, fordi det viser hvor tåpelig sammenligningen er. Siden verken Høyre politikk eller AP politikk gir noen svar på døds dømte firmaer som desperat prøver å holde seg kunstig i live.

Du diskuterer mot, ved å bruke rettigheter vi har takke være AP. Fordi du er i mot AP.

Og du hopper nå over til oppsigelser og permitteringer!!

Det mest virkningsfulle avgjørelsen i en bedrift i den beskrivende situasjonen, er lønnskostnader, uansett om en er AP eller høyre tilhenger.

Og selv med AP sine velferdsgoder innen lønnsavtaler. Så er det ingen problem å holde igjen lønnsøkninger og senke lønn til de med høyest inntekt i bedriften.

Dette vil bli bedre for bedriften, og de ansatte. Siden alle velferdsgoder i bedriften koster mindre en dette. Og de ansatte ville betalt mer for å erstatte velferdsgodene, en hva lønnstapet er.

Mine velferdsgoder koster bedriften mye mindre, en om jeg skulle betalt dem selv etter lønn.

Så, om jeg kunne bestemme mellom kutte velferdsgodene verdi 40 000,- pr år. Eller lønnsnedgang på 40 000,- pr år.

Hadde jeg med glede valgt lønnsnedgangen.

For da hadde jeg slippi å erstatte velferdsgodene med egen avtaler, som da hadde kosta meg over 50 000.- pr år.

(Andre bedrifter kan selvsagt ha andre verdier på sine velferdsgoder)

Makro1

Makro1
17.04.21 22:31
Bill_Babba: Hvorfor skal du velge en slik dyr måte å styre din inntjening på? For å få den malen til å fungere, så må du opp i enorm bedrift hvor du er eier av mange ulike bedrifter. Jeg skisserer en vesentlig mindre bedrift.

Hvordan klarer du at staten stikker av med noe særlig under 60% av det du jobber inn?

PerryAndre

PerryAndre
18.04.21 17:32

Hva er en luksus elbil?
Ap definer elbiler som vil koste over sekshundretusen i 2025, for luksus.
Alt over sekshundretusen blir det innført en luksus moms på 25%

Vi blir oppfordret til å kjøpe el biler i dag, men Ap mener det er luksus å eie elbiler som i 2025 vil koste over sekshundre tusen.

Jeg tviler på at mange familie elbiler med rekkevidde vil koste under sekshundretusen om fire år. 

"Merverdiavgift på luksus-elbiler. Vi ilegger merverdiavgift på elbiler med et fradrag på 600 000 kroner. Du betaler bare moms for beløpet over dette. En bil som i dag koster 700 000 kroner vil altså få ilagt moms for 100 000 kroner, slik at den nye kostnaden på bilen blir 725 000 kroner."

Kilde: partiet for de som liker å betale avgifter
dortort

dortort
19.04.21 07:14
Bill_Babba: Hva du foretrekker, er ikke så veldig reelt. Når vi snakker om en bedrift som ikke har livets rett, så ønsker du å kutte i velferdsgoder, som koster firma veldig lite. men vær enkel ansatt må betale dyrt for å kompensere for fra lønn. Delen med høyre og AP satt opp, fordi det viser hvor tåpelig sammenligningen er. Siden verken Høyre politikk eller AP politikk gir noen svar på døds dømte firmaer som desperat prøver å holde seg kunstig i live. Du diskuterer mot, ved å bruke rettigheter vi har takke være AP. Fordi du er i mot AP. Og du hopper nå over til oppsigelser og permitteringer!! Det mest virkningsfulle avgjørelsen i en bedrift i den beskrivende situasjonen, er lønnskostnader, uansett om en er AP eller høyre tilhenger. Og selv med AP sine velferdsgoder innen lønnsavtaler. Så er det ingen problem å holde igjen lønnsøkninger og senke lønn til de med høyest inntekt i bedriften. Dette vil bli bedre for bedriften, og de ansatte. Siden alle velferdsgoder i bedriften koster mindre en dette. Og de ansatte ville betalt mer for å erstatte velferdsgodene, en hva lønnstapet er. Mine velferdsgoder koster bedriften mye mindre, en om jeg skulle betalt dem selv etter lønn. Så, om jeg kunne bestemme mellom kutte velferdsgodene verdi 40 000,- pr år. Eller lønnsnedgang på 40 000,- pr år. Hadde jeg med glede valgt lønnsnedgangen. For da hadde jeg slippi å erstatte velferdsgodene med egen avtaler, som da hadde kosta meg over 50 000.- pr år. (Andre bedrifter kan selvsagt ha andre verdier på sine velferdsgoder)

Jo, det er reelt. Det er jo slik man gjør det i arbeidslivet. Du har kanskje ikke så mye erfaring med slikt?

Det var din sammenligning. Om du syns den er tåpelig, så gjerne for meg.

Nei, jeg er ikke imot AP. Du kommer med løgnaktige påstander om det jeg har uttalt. Du har en ufin debatteknikk.

Man kan ikke uten videre bare justere på inngåtte lønnsavtaler. Jeg trodde det var allmenn kjent. Om ikke partene i arbeidslivet blir enig om slikt, så kan du bare glemme det.

Hvilke velferdsgoder ville kostet deg 50000,- i året?

Rainmaker

Rainmaker
19.04.21 08:01
Makro1: Selvfølgelig er ikke et slikt eksempel noen fasit på skattenivået i Norge. Men om du ut fra din egen arbeidsinnsats kan fakturere kr 100,- og tar alt ut som utbytte, så ender litt over 40 kroner hos deg, og omtrent 60 kroner hos staten. (100 x 0.8 (fratrekk for mva) x 0.78 (fratrekk for selskapsskatt) x 0.685 (fratrekk for utbytteskatt). Det synes jeg ikke er en riktig fordeling. Staten tar for mye.

Ganske freidig å regne full selskapsskatt på en faktura...

Og hvor får du 31,5% skatt på utbytte fra?

Rainmaker

Rainmaker
19.04.21 08:03
Makro1: Ja, om tabellene du viser til er riktige, så er mine skattebetalinger høyere enn de burde være. Jeg betaler etter tabell 7130. Tabellen du viser til, gir 25% ved årslønn på kr 480.000,- og 30% ved kr 775.000,- Det er ikke alt for ille, om dette stemmer. Men jeg konstaterer i alle fall at selv Støre er enig med meg i at dagens satser bør senkes...

Tallene jeg viser til er riktige.

Men hvis du regner inn skatt på annet enn inntekt i hva du betaler, så er det ikke rart du får høyere skatteprosent enn hva som er rett.

Makro1

Makro1
19.04.21 10:58
Rainmaker: Ganske freidig å regne full selskapsskatt på en faktura... Og hvor får du 31,5% skatt på utbytte fra?

Saken dreier seg om fordeling av et overskudd. Og overskudd beskattes med 22%

Utbytteskatten er omtrent 31,5% (enda mer riktig er vel 31,68%)

(Innlegget ble redigert 19.04.21 11:09)

Makro1

Makro1
19.04.21 11:12
Rainmaker: Ganske freidig å regne full selskapsskatt på en faktura... Og hvor får du 31,5% skatt på utbytte fra?

Hvordan vil du sette opp fordelingen av et overskudd mellom deg og staten, for en vare eller tjeneste du selv har produsert? Kommer du ikke til litt litt under 60% til staten? Og litt over 40% til deg? 

Rainmaker

Rainmaker
19.04.21 12:53
Makro1: Saken dreier seg om fordeling av et overskudd. Og overskudd beskattes med 22% Utbytteskatten er omtrent 31,5% (enda mer riktig er vel 31,68%)

Hvorfor kaller du det da "en faktura på kr..."?

Rainmaker

Rainmaker
19.04.21 12:55
Makro1: Hvordan vil du sette opp fordelingen av et overskudd mellom deg og staten, for en vare eller tjeneste du selv har produsert? Kommer du ikke til litt litt under 60% til staten? Og litt over 40% til deg?

For det første;

Jeg som aksjeeier betaler kun skatt av et utbytte. (Gitt at jeg ikke er ansatt i selskapet)

For det andre:

Selskapsskatten er det bedriften som betaler.

(Innlegget ble redigert 19.04.21 12:56)

Makro1

Makro1
19.04.21 19:59
Rainmaker: Hvorfor kaller du det da "en faktura på kr..."?

Det er for å starte med et grunnlag som er forståelig. Og etterprøvbart. Og reelt.

Hvordan vil du illustrere fordelingen mellom en inntjent sum? Fordelingen mellom deg som tjener summen, og staten? Har du en bedre illustrasjon?

Makro1

Makro1
19.04.21 20:06
Rainmaker: For det første; Jeg som aksjeeier betaler kun skatt av et utbytte. (Gitt at jeg ikke er ansatt i selskapet) For det andre: Selskapsskatten er det bedriften som betaler.

Ja, hvis du er passiv aksjeeier betaler du kapitalskatt på inntekten. Din kapitalinntekt er da et resultat av andres innsats som det er betalt diverse avgifter og skatter til staten.

Ja, selskapene betaler selvfølgelig selskapsskatten!

Men dette forandrer ikke den opprinnelige problemstillingen: Er det greit med dagens fordeling mellom den som tjener inn et beløp, og staten? Jeg mener at den som tjener inn et beløp bør få beholde en god del mer enn lrundt 40%. Staten burde klare seg med mye mindre enn ca. 60%. 

En motsatt fordeling hadde imidlertid vært grei...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg