Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fraflytting fra bygdene.

NYTT TEMA
Torotto

Torotto
21.04.21 23:14
legalize_it: Det er sant, men all den tid statens midler er begrensede bør staten prøve å drive landet så effektivt som mulig.

Spørsmålet da er jo om lokal sentralisering er veien å gå!  

For noen år siden snakket man om luftfart og "hjul eike system". 

Dette skulle altså gi småsteder god intern forbindelse og litt langere flytid til sentrale strøk.   Dette ble fort vraket ved at de ulike stamflyplasser laget direkte rute til sentrale strøk og droppet oppsamling langs rutenetett.  

Så disse nye sentra har som regel oppståtte gjennom skoler og helse for hele distriktet.  Deretter har de sug til seg fra de distriktene de skulle gi service til.

Eksempelvis Alta fikk en sentral plass i skolesystemet og gjennom dette en betydelig befolknings økning. Så begynte kampen om å få NRK fra Vadsø hvor en velfungerende avdeling, ble lagt ned og lokaler/utstyr solgt.  Slik har det vært med mange av det tidligere fylkets aktiva.  Ennå har de ikke klart å  ta Finnmarks ene sykehus fra Hammerfest.  Hvis de hadde fått til det, ville det blitt en katastrofe for Hammerfest og kystbefolkning i Vest Finnmark.  

Det er ikke slik at folk flytter fra andre deler av Finnmark og til Alta i stor utstrekning . Det meste av en svak befolkningsvekst er gjennom fremmedkulturelle og folk fra andre steder i nøkkelposisjoner.  

Demografien for byen er ikke særlig oppmuntrende. I siste kvartal 2020 var befolkning på 20847  i 2050 beregnet til 21640.

Så det virker som disse såkalte kraftsenter stopper opp, når de har fått sugd opp ressurser fra distriktene og det blir et behov for stadig flere offentlige arbeidsplasser for å holde hjulene i gang. 

Altså mangler de den dynamikk, som må til for å få til utvikling og arbeidsplasser som skaper inntekter. 

perchri

perchri
21.04.21 23:29
MagneR: Hørt om hytte? Jeg hadde hytte før. Åresvis. Tenkte og trengte ikke butikk, kro, renovasjon, legevakt.

Har hytte, hatt i 26 år, trenger ingen legevakt, ei heller kro eller renovasjon. men er pålagt renovasjon...samt samme kommunen pålagt oss avgift for feier til hytta. Hytta bygd i 1968 og de før oss og vi, klarer både feieing av pipa og tok med søppel hjem.

Ren og skjære pålagte tulle avgifter. Kommunene for slutte med disse kulturelle utbyggingene sine, så kanskje de kan spare penger. Idrettshaller etc koster.

Hytta ligger for seg sjøl i ville skogen i sørvassfaret på 500 meter, med utedass og brønn. Merkelig hvordan folk  klarte seg uten denne helseaktiviteten, legevakt etc. Kanskje de tok vare på seg sjøl, og ikke  drev risikoaktiviteter??

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
21.04.21 23:44
perchri: Merkelig hvordan folk  klarte seg uten denne helseaktiviteten, legevakt etc. Kanskje de tok vare på seg sjøl, og ikke  drev risikoaktiviteter??

Ingen har noensinne klart seg uten døgnkontinuerlig tilgang til legehjelp. Men dette har vært organisert på ulike vis. I min barndom på bygda så hadde distriktslegen (som var eneste lege) døgnvakt året rundt.

kval

kval
22.04.21 08:19
legalize_it: Hvorfor spør du meg hva man produserer i Oslo og i andre byer? Jeg kan like godt spørre deg om hva man produserer på Haramsøya..

Hvis du ikke vet forskjell på Oslo og en øy i Ålesund kommune med 600 innbyggere da er vi nok i forskjellige verdener.

MagneR

MagneR
22.04.21 14:54
GARDSDATTRA: Vet du hvorfor vi har så vakre bygder?

Jeg kan komme med litt ukvalifiserte spekulasjoner, men tror du vet mer enn meg om det, så da vil jeg overlate til deg å fortelle, eventuelt.

Akkurat som linken i trådstarten. Mulig jeg har sagt for mye og burde latt linken i ts spille hovedrollen.

I alle fall er det mange som ikke vil bo i små bygder lenger. 

Tydeligvis er engasjementet rundt dette stort, og da blir det diskusjon. Og det er bra. Jeg skal ikke si at jeg engang er i nærheten av fasit.

aegi2

aegi2
22.04.21 18:29
fargerik: Folk er folk. Jeg har bodd mesteparen av livet ute i huttiheita og tenkt mitt om bygdedyret. Bygdedyret er som en pest som finner grobunn så fort det blir en viss mengde folk. Bla bla....baksnakkingen bare kommer. Det er en uting, men folk er folk, og folk flest babler i vei. Baksnakker gjerne kompisen sin i ubetenksomme stunder.

Har bodd selv på landet så i storbyen nå 10 minutter fra en vestfoldby , dvs på landet...   og Bygdedyret ? Kan forstå at det vcar et begrep før dataen kom , men etter dens intreden i verden inkl sms på mobil så gravla jeg " bygdedyret " for folk i byene er just likedan.

Se bare på et slikt forum som VGD , er det bare bønder her , en skulle tru det for det er da ganske så mye sleivspark , graving i andres skjebne osv osv...   men sannheten er at folk på landet , Romsås , Holmlia , Bøler , Brundalen i trondheim , Kilen i Tønsberg , Bodø osv osv folk er likedan med å bry seg for mye og for lite og henge seg opp i andres liv

(Innlegget ble redigert 22.04.21 18:31)

aegi2

aegi2
22.04.21 18:35
MagneR: Jeg kan komme med litt ukvalifiserte spekulasjoner, men tror du vet mer enn meg om det, så da vil jeg overlate til deg å fortelle, eventuelt

GARDSDATTRA har jo rett - Naturen er fin , men alt annen som gjør landsbygda vakker er jo de som bor der og det dem har gjort opp gjennom generasjoner

Og mat må vi ha og skal da folk bo der og drive produksjon , så blir det familier , unger og da må de butikk , skole osv til.... 

Men om noen trur det er en redning for norge å få alt folk sentralt og i megablokker så håper jeg dem våkner opp og ser at de drømmer galskap.

PS Landet er helt utmerket , og om du selv bor på f.eks Hitra så tar det 1.5t med hurtigbåt til Trheim/Krsund ... storbyen er nært det er fult mulig å bli boende og leve på bygda og for alle som har sin innkomst fra Nav så burde det vært en befrielse for mange å fått kommet seg på en rolig plass.

MagneR

MagneR
22.04.21 18:44
aegi2: GARDSDATTRA har jo rett - Naturen er fin , men alt annen som gjør landsbygda vakker er jo de som bor der og det dem har gjort opp gjennom generasjoner

Sikkert. vel, det er mange ulike bygder. Kanskje noen er mer liv laga enn  andre. Jeg må igjen bare vise til min link. Her er et lite sitat fra ingressen.

"Eg er glad i bygda mi og vil at ho skal eksistere, men eg greier ikkje tanken på å flytte heim."

Der er dilemmaet.

OldNick

OldNick
22.04.21 19:15
trondhjem: Dette er kanskje en digresjon, men viser at det er ikke nødvendig å ha fastboende bønder som eier jorda for at den skal drives.

Ja.

Industrialisering av norsk landbruk burde vært gjennomført for lengst. Småbønder som ineffektivt steller med hver sin lille jordlapp, er i praksis LARPing finansiert av statskassa.

Vi trenger effektivisering og modernisering av norsk landbruk.

Vi trenger ikke fast bosatte som eier arealet. Store "jordbruksfabrikker" hvor ansatte f.eks jobber turnus, hadde vært en bedre ordning.

Torotto

Torotto
22.04.21 19:33
OldNick: Industrialisering av norsk landbruk burde vært gjennomført for lengst. Småbønder som ineffektivt steller med hver sin lille jordlapp, er i praksis LARPing finansiert av statskassa.

Det dummest jeg noen gang har lest.   

Dagens norske jordbruk er meget effektivisert og den jobben som gjøres, skaper det kulturlandskapet, som har verdier på mange milliarder, som turistprodukt.  Eksempelvis seterdrift som opprettholder gamle tradisjoner og holder gjengroing i sjakk.  Det er nettopp manglende forståelse blant politikere, om hvor viktigheten arbeid som gjøres og betale for det gjennom støtte. 

Nettopp dette med eierforhold og ansvar gjennom generasjoner er og har vært viktige for opprettholdelse av bygde Norge.  De som driver eier jord og ikke et finansselskap i London eller Oslo.  

Faktisk så er det nettopp denne unike verdi, som er i ferd med å gå tapt.  

aegi2

aegi2
22.04.21 20:31
OldNick: Vi trenger effektivisering og modernisering av norsk landbruk.

har du aning om hva du snakker om ? Selv på prærien i Usa og f.eks Saskatchewan i Canada , flatt som bare det men selv de sliter..

Folk vil ha så forbanna billig mat , men bruke penger ellers på alt mulig piss gjør folk glatt

På kanten , men mener det nesten , folk som klager på norsk landbruk bør stå bakers i køen om det blir en krise og vi må overleve 100% av hva de norske bøndene produserer og ikke import.

(Innlegget ble redigert 22.04.21 20:33)

FrannyLee

FrannyLee
22.04.21 20:37
aegi2: har du aning om hva du snakker om ? Selv på prærien i Usa og f.eks Saskatchewan i Canada , flatt som bare det men selv de sliter.. Folk vil ha så forbanna billig mat , men bruke penger ellers på alt mulig piss gjør folk glatt

Dette har jeg aldri skjønt eller kommer til å skjønne heller.

Prioritering og forståelsen og betydnigen av de nødvendige basistingene har kommet helt ut av fokus.

sisyf0s

sisyf0s
22.04.21 20:49
Torotto: Problemet slik jeg ser det, er heller at det offentlig blir den største og dominerende arbeidsgiver. Hvor tidligere industri blir skiftet ut med offentlige arbeidsplasser og skoler og sykehus. Det er dette som er i ferd med å skje ute i distrikts Norge.

Ja, et problem for bygdene er at det meste av småindustrien er borte, og dermed arbeidsplassene - flagget ut til Kina og andre land hvor arbeidskraften er billig. Og det offentlige er nesten eneste arbeidsgiver med enkelte stillinger som krever arbeidskraft med høyere utdannelse.

Tilbake her jeg bor er ellers landbruket - bestykket med billig arbeidskraft fra Øst-Europa, og reiselivsvirksomheter - bestykket med svenske og andre utenlandske ungdommer som jobber billig. Og hytteutbyggere, bestykket med lavtlønte snekkere fra Polen og Baltikum.

Og folktallet går nedover og nedover, ikke så raskt, men stadig nedover.

legalize_it

legalize_it
22.04.21 20:56
kval: Hvis du ikke vet forskjell på Oslo og en øy i Ålesund kommune med 600 innbyggere da er vi nok i forskjellige verdener.

Det var du som dro inn Oslo når vi diskuterte distriktene. Virker som du ikke forstår ordet i det hele tatt.

FjernsynVG

FjernsynVG
22.04.21 20:58
OldNick: Industrialisering av norsk landbruk burde vært gjennomført for lengst

Ikke så lett når du ser på topogrfien og sammenligner med det kontinentale eurpas flate sletteland. En del av levende bygder som vi liker er nettopp at det bor folk der. Uten bønder dør bygdene. Aktiviterten i bygdene er oftest bygget opp som tjenster rundt landbruket.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.04.21 21:49
MagneR: I alle fall er det mange som ikke vil bo i små bygder lenger.  Tydeligvis er engasjementet rundt dette stort, og da blir det diskusjon. Og det er bra. Jeg skal ikke si at jeg engang er i nærheten av fasit.

Jeg tror nok folk helst ville bodd i ei lita bygd, men den massive sentraliseringa Ernas fire regjeringskonstellasjoner har gjort det umulig å bo der de kanskje helst ville bodd.

For det er mest fordeler med å vokse opp og ha barn i ei lita bygd der tryggheten ligger i at alle kjenner hverandre mer eller mindre, i alle fall i den grenda en hører til. Da blir det liksom mange som følger med på alle ungene, noe som gir trygghet.

Leste i dag om at folk flytter ut av Oslo på grunn av coronaen, folk vil ha luft rundt seg i stedet for tettpakket med folk. På landet og da især i små bygder er det mulig å gå turer uten å se andre folk, noe som gir sjelefred. Jeg tenkte å legge til link, men fant ikke artikkelen og har glemt hvor jeg leste det.

pudderalarm

pudderalarm
22.04.21 22:11
OldNick: Store "jordbruksfabrikker"

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Men ja, det er vel dette Høyre går inn for på sikt.

Tempus

Tempus
22.04.21 22:23

Fremtidens Oslo kommer til å bestå av eiendomsbaroner som leier ut knøttsmå rom til studenter og andre som muligens kan bidra noe til kommuneøkonomien. Når etterkrigsgenerasjonen når en viss alder vil de flytte ut til roligere forhold. Muligens vil også sykehuspersonell, lærere og politi også ønske seg til mindre forhold, da det kan være en prøvelse å.jobbe i "nye Oslo".

Det er positivt at det nå snakkes om dette, problemstillingen var  også oppe til debatt i kveld.Viktor Norman mente at menneskene først må bosette seg på bygda og arbeidsplasser komme etterhvert, det er ihverfall ikke jeg enig i. Arbeidsplasser og infrastruktur må komme først for å gjøre det fristende å flytte ut fra trange byer.

xpoolman

xpoolman
22.04.21 22:26
FjernsynVG: Ikke så lett når du ser på topogrfien og sammenligner med det kontinentale eurpas flate sletteland.

Stemmer !

Da vi kjørte gjennom Polen på bobilturen vår i 2016, 600 km dønn flatt med åker, åker og enda mer åker, tenkte jeg "hvorfor i all verden dyrker vi mat i Norge ?"
Greit nok med Jæren, det indre Østlandet og Trøndelag, men på Vestlandskysten og i Nord-Norge ? 
Ikke rart vi har dyr mat i Norge i forhold til Europa.

Tiden for landbruk i alle krinker og kroker i Norge er nok over, med god grunn.

farout05

farout05
22.04.21 23:08
xpoolman: Ikke rart vi har dyr mat i Norge i forhold til Europa.

Det har mye å gjøre med kostnadsnivå, som er mye høyere i Norge enn i de fleste landene i Europa.

I Norge bruker vi en mindre andel av inntekten på mat sammelignet med gjennomsnittet av europeiske land.

Tempus

Tempus
22.04.21 23:16

De første entusiastene som ville ha glede av bygda er Mdg,ere som kan dyrke frukt og grønnsaker, og kanskje litt cannabis:)

Hva de gjør i storbyen er gåtefullt- men kanskje ikke, når det de har glede av er å gjøre livet surt for seriøse folk som skal få hverdagen til å gå opp. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.04.21 23:43
xpoolman: Tiden for landbruk i alle krinker og kroker i Norge er nok over, med god grunn.

Så det mener du i fullt alvor. Har det falt deg inn at mat er noe vi må ha flere ganger om dagen, og at det kun er bønder og fiskere som kan produsere denne maten? Vi kan ikke spise bare fisk uten jordbruksprodukter heller.

Tenk beredskap, dersom en krise sørger for mangel på import og folk i andre land derfor vil ha maten sin selv. Vi blir sårbare dersom vi satser på mest mulig import.

Under annen verdenskrig var England få dager unna kapitualisjon på grunn av matmangel. Dersom de ikke hadde fått mat ved hjelp av den norske skipsflåten så ville europa vært under nazistisk styre.

Vi har langt mindre enn tre prosent dyrkbar jord i Norge. Og stadig mer bygges ned. Dette er en farlig utvikling med tanke på matberedskap. Derfor må hver eneste lappe det kan dyrkes mat på brukes. Og det betyr folk og ulike næringer i alle små og store bygder.

(Innlegget ble redigert 22.04.21 23:44)

Everenga

Everenga
22.04.21 23:57
GARDSDATTRA: Jeg tror nok folk helst ville bodd i ei lita bygd,

Hvorfor i all verden tror du det? Prosentandelen nordmenn som bodde i en liten bygd var ensifret lenge før Erna fikk makten. 

nemezida

nemezida
23.04.21 11:54
Torotto: Det dummest jeg noen gang har lest.
Dagens norske jordbruk er meget effektivisert og den jobben som gjøres, skaper det kulturlandskapet, som har verdier på mange milliarder, som turistprodukt. Eksempelvis seterdrift som opprettholder gamle tradisjoner og holder gjengroing i sjakk. Det er nettopp manglende forståelse blant politikere, om hvor viktigheten arbeid som gjøres og betale for det gjennom støtte.
Nettopp dette med eierforhold og ansvar gjennom generasjoner er og har vært viktige for opprettholdelse av bygde Norge. De som driver eier jord og ikke et finansselskap i London eller Oslo.
Faktisk så er det nettopp denne unike verdi, som er i ferd med å gå tapt.

Skjebnen til norsk landbruk  på de virkelige små stedene er egentlig  gitt. Bygdene avfolkes langsomt men sikkert, spesielt innlandsbygder som ikke får ta del i verdiskapningen langs kysten i maritime næringer.

Dette betyr ikke at det er en riktig utvikling at alt og alle skal inn til Oslo og de største byene. Desentralisert sentralisering, eller vekst i lokale småbyer og tettsteder er et bedre alternativ. Fremtiden til disse småbrukene med 100 vinterforede sauer eller 10-12 melkekyr er museum. Hva er poenget med hobbydrift ved siden av trygd eller annen inntekt utenfor garden ? Statssubsidiert tull, som ikke har livets rett. Svenskene, sosialdemokratene og Tage Elander/Olof Palme forstod dette på 50 og 60-tallet.

Skal jord holdes i hevd i disse små bygdesamfunnene, er det en langt bedre ide at småbruk slår seg sammen til større enheter for å drive mer effektivt. Norge må i fremtiden i kraft av færre arbeidsføre som betaler skatt, mindre oljeinntekter osv innstille seg på at de offentlige budsjettene må ned. Vi må da tenke nytt, og ikke gro fast i en 1950-talls tankegang som Senterpartiet synes å dyrke. 80 % av de som driver med sau i dag i Norge er hobbybønder. De har inntekt utenfor gården. Jeg kan ikke fatte hvorfor storsamfunnet skal sponse dette i fremtiden, endog for å produsere noe som vi har for mye av (sau- og lammekjøtt), selv om lagrene gikk ned i 2020 pga mindre grensehandel som en følge av covid 19 tiltakene.

(Innlegget ble redigert 23.04.21 11:55)

farout05

farout05
23.04.21 12:14
nemezida: Skal jord holdes i hevd i disse små bygdesamfunnene, er det en langt bedre ide at småbruk slår seg sammen til større enheter for å drive mer effektivt. Norge må i fremtiden i kraft av færre arbeidsføre som betaler skatt, mindre oljeinntekter osv innstille seg på at de offentlige budsjettene må ned. Vi må da tenke nytt, og ikke gro fast i en 1950-talls tankegang som Senterpartiet synes å dyrke. 80 % av de som driver med sau i dag i Norge er hobbybønder. De har inntekt utenfor gården. Jeg kan ikke fatte hvorfor storsamfunnet skal sponse dette i fremtiden, endog for å produsere noe som vi har for mye av (sau- og lammekjøtt), selv om lagrene gikk ned i 2020 pga mindre grensehandel som en følge av covid 19 tiltakene.

Prosessen med at bruk slås sammen til større enheter har vart i mange år.

Hvis vi skal velge bort noe staten bruker penger på, vil jeg velge bort mafiaen i arbeids- og næringslivet, som koster mange ganger hva hele norsk landbruk koster.

Landbruket bidrar til bosetting ute i distriktene og matsikkerhet.

Vi får for mye av egne landbruksprodukter fordi EU presser Norge til stadig mere import fra EU....gjennom artikkel 19 i EØS-avtalen, hvis jeg husker rett.

(Innlegget ble redigert 23.04.21 12:16)

Bantor

Bantor
23.04.21 12:29

Er for større bruk og driftsenheter. Mange bruk som opprinnelig var større, ble delt opp i mindre enheter på 1700 og 1800 tallet, når dødeligheten gikk ned.

En storgård som på 1600- tallet måtte drives av 200 personer, kan i dag drives av en håndfull mennesker med maskiner. 

Det vil bo folk i distriktene i fremtiden også, men helst bør folk flest bo i byen. Japan er et godt eksempel.

EinarSalbu

EinarSalbu
23.04.21 12:59

Det første innslaget handlet om to unge kvinner i Hyllestad kommune. Den ene valgte, som eneste jente i hennes årskull, å slå seg ned i kommunen, mens den andree hadde flyttet til Nittedal.

Viktor Normann gjorde et poeng at man måtte få opp kosefaktoren i bygda, så ville folk flytte dit og så ville det bli arbeidsplasser - og i den rekkefølgen.

Jeg har mer tro på jobbskaping først og så tilflytting etter hvert som behovet øker. Jobbene kan også være kommunale og statlige. 

Hyllestad kommune har faktisk en hjørnesteinsbedrift, men den sysselsetter i stor grad arbeidsinnvandrere fra EU- området. Det man forbandt tidligere med en hjørnesteinsbedrift var at den sysselsatte lokalsamfunnet og skapte på den måten et miljø som kunne avføde flere bedrifter. 

Man kan også tilby årlig sletting av deler av studielån, billige boligtomter og gunstige lån fra f.eks. husbanken. Å gjøre slik Bø kommune gjorde med reduksjon av formuesskatten er totalt meningsløst. 

Tiltak som settes inn for å gi økt tilflytting må være målrettet og knyttet opp mot betingelser. Eiere av hjørnesteinsbedrifter må bevisst satse på lokal arbeidskraft. Det er bærekraftig på sikt.

Torotto

Torotto
23.04.21 14:26
nemezida: Skjebnen til norsk landbruk  på de virkelige små stedene er egentlig  gitt. Bygdene avfolkes langsomt men sikkert, spesielt innlandsbygder som ikke får ta del i verdiskapningen langs kysten i maritime næringer. Dette betyr ikke at det er en riktig utvikling at alt og alle skal inn til Oslo og de største byene. Desentralisert sentralisering, eller vekst i lokale småbyer og tettsteder er et bedre alternativ. Fremtiden til disse småbrukene med 100 vinterforede sauer eller 10-12 melkekyr er museum. Hva er poenget med hobbydrift ved siden av trygd eller annen inntekt utenfor garden ? Statssubsidiert tull, som ikke har livets rett. Svenskene, sosialdemokratene og Tage Elander/Olof Palme forstod dette på 50 og 60-tallet.

Jeg er enig med deg i problemstillingen.  Problemet er jo blant annet at bygder blir styrt fra sentralt hold og slik sett opprettholdes som museums gjenstander.  Hvor hyttebyer blir fordømt selv om disse gir viktig arbeidsplasser og inntekter for disse stredene.  

Så til mindre steder og gjengroing. Derfor trenger vi diskusjoner om verdien av kulturlandskap og hvordan dette kan brukes til akkumulere inntekter.  Jeg husker fra min barndom 1940 og 1950 tallet, hvor det var mye åpne landskap og reise med tog og gå langs toglinjer i seg selv var et eventyr. Bringbærkjærr og blomster og hvor det lang linjene ble fjernet trær.   I dag på de samme strekninger, så er mye grodd igjen og man kjører i en tett bladjungel og uten kontakt med landskapet rundt.   

Jeg tror veldig mange ser på kulturlandskapet som noe naturen har skapt.  Da foreslår jeg å ta en tur inn i natur som ikke blir røktet, da er det lur med machetes. 

Den samme problemstilling er  idag i Sverige, ungdom drar bort og tyngdepunktet blir Stockholm, Gøteborg, Malmø.  

Hvor tidligere lokalsamfunn forvitrer og gror igjen, bygninger vedlikeholdes ikke.  Imidlertid så er de som bor i byene, i den tro at idyllen fra bøkene til Astrid Lindgren består. 

Stadig flere steder opplever jo problemer med utbygging av bredbånd.  Slik at mye kan desentraliseres.  Turistnæring  eller Eksport, hvor infrastruktur stadig faller sammen.  

farout05

farout05
23.04.21 14:56
EinarSalbu: Jeg har mer tro på jobbskaping først og så tilflytting etter hvert som behovet øker. Jobbene kan også være kommunale og statlige.  Hyllestad kommune har faktisk en hjørnesteinsbedrift, men den sysselsetter i stor grad arbeidsinnvandrere fra EU- området. Det man forbandt tidligere med en hjørnesteinsbedrift var at den sysselsatte lokalsamfunnet og skapte på den måten et miljø som kunne avføde flere bedrifter.  Man kan også tilby årlig sletting av deler av studielån, billige boligtomter og gunstige lån fra f.eks. husbanken. Å gjøre slik Bø kommune gjorde med reduksjon av formuesskatten er totalt meningsløst.  Tiltak som settes inn for å gi økt tilflytting må være målrettet og knyttet opp mot betingelser. Eiere av hjørnesteinsbedrifter må bevisst satse på lokal arbeidskraft. Det er bærekraftig på sikt.

Er jo litt pussig at et verft hente arbeidskraft fra utlandet, mens vi har mange arbeidsledige i Norge. Vi må da kunne utdanne fagfolk til å jobbe på et verft....hvis vi vil?

Har mistanke om at slike arbeidsgivere liker bemanningsbyråer og ansettelseforhold, lønn m.v. som de kan tilby. 

Ellers har du gode forslag til offentlig støtte for å opprettholde bosettingen utover i distriktene. Alle må forstå at dersom markedskreftene skal få herske fritt, kan det bli stusselig å leve selv i de største byene.

Vi får stemme på partier som ikke driver en politikk hvor hver enkelt "enhet" må gå med økonomisk overskudd, for å ha livets rett. En slik enhet kan likevel være et viktig bidrag til levende og gode lokalsamfunn.

(Innlegget ble redigert 23.04.21 14:57)

Bantor

Bantor
23.04.21 15:03

Hyttebygging kan med fordel strupes. Snakk om uheldig allokering av ressurser. Dessuten kan vi ikke bygge ned attraktive, men sårbare områder. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg