Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tillbudet til bøndene i dag...

NYTT TEMA
Benkeslitern

Benkeslitern
09.05.21 16:32
sisyf0s: merke

Nei, jeg mente å skrive akkurat det jeg skrev. Det er mulig at du ikke la merke til at jeg skrev ordet til to ganger etter hverandre.

Beklager, det gikk meg hus forbi...

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
09.05.21 16:36
Benkeslitern: Jeg har selvfølgelig forståelse for at denne karen og alle andre bønder ønsker seg mer penger, men du kan da ikke trekke frem en mann og konkludere med at sånn er det for alle.  Hvis vi kunne ha gått gjennom regnskapet til alle bønder her i landet, så er jeg helt sikker på at vi hadde funnet mange som hadde en meget god inntekt i 2019.  Og jeg har ikke lest regnskapet til denne bonden, så vanskelig å sette fingeren på hva som er hovedproblemet. Selvfølgelig mener han at det er at melkeprisen er for lav, men det kan like gjerne være det at han har overinvestert og/eller fordi han har valgt å drive økologisk.  Ser du ikke noe problem i at en melkebonde som han knapt klarer å tjene en lønn til å leve av selv om han får 1,6 millioner i støtte fra staten ?   Din løsning er å gi han mer støtte, men jeg mener det er lurere å se på hvordan vi organiserer landbruket vårt og prøve å gjøre det mulig å ha et fungerende landbruk uten at det må koste oss så mye som 25 milliarder årlig.  Og selvfølgelig skjærer det litt i hjertet at unge bønder som satser ikke lykkes helt, men sånn er det når man er selvstendig næringsdrivende. I andre bransjer kryr det av folk som har mistet alt de eide fordi de satset på noe som ikke lyktes.

Nå har jeg lest og hørt mer enn nok til å vite at den situasjonen denne bonden står i ikke er unik.

Danmark har ført en tilsvarende landbrukspolitikk i mange år før Sylvi Listhaug innførte dette med stort og rubust og effektivt. I Danmark har denne politikken ført til et ras av konkurser.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
09.05.21 16:58

Les også denne artikkelen som sier noe om grenser for effektivitet og lønnsomhet i landbruket. Vi snakker her om dyr, husdyr.

Norsk debatt, Jordbruk | Holder det ikke at kyllingene øker vekten sin 50 ganger i løpet av den korte tiden de lever? (nettavisen.no)

Makro1

Makro1
09.05.21 17:04
GARDSDATTRA: Det blir mer og mer tydelig at du ikke forstår noe av det du med stor iver debatterer. Du klarer jo ikke engang å forstå en lettfattelig artikkel som et barn ville forstått.

Vel.

Poenget er at jeg ikke synes næringsdrivende bør få milliarder av kroner fra vanlige folk, hvert eneste år. Dette gjelder uansett hvilken næring disse næringsdrivende måtte velge å holde på med.

Jeg synes det er bedre om folk får billigere mat, at folk får et bedre utvalg i matvarebutikkene, og at disse milliardene av kroner heller skal brukes til helse, utdanning, samferdsel, bare for å ta noe.

Derfor hjelper det selvfølgelig ikke å lese artikler fra disse næringsdrivende som (selvfølgelig) mener at de skal fortsette å bli fóret med penger fra vanlige arbeidsfolk, og at de på toppen av det vil ha ytterligere noen milliarder.

De får leve av næringsvirksomheten sin, akkurat som alle andre. Verre er det ikke...

farout05

farout05
09.05.21 19:00
Makro1: Vi er tydeligvis uenige om vi skal bekjempe massiv organisert kriminalitet ved å sjekke passene til folk som skal passerer grensa, eller om slike kriminelle bør settes bak lås og slå LENGE. Det lever jeg godt med...

Som jeg har vært inne på kreves det flere tiltak for å bli kvitt mafiaen i arbeids- og næringslivet.

Første tiltak er å si opp EØS- og Schengen-avtalene, slik at vi kan legge om politikken og få inn regelverk som gjør det vanskelig å etablere seg med kriminell virksomhet og å drive med kriminalitet.

Samtidig må det innføres personkontroll på grensene for å hindre flest mulig kriminelle å komme inn i landet.

Deretter må man stable på bena store nok politi- og etterforskningsressurser for å rydde opp i det som gjenstår av bandene i arbeids- og næringslivet.

Ingen grunn til å være redd for å vise fram passet, det er faktisk det som er hensikten med pass.

aicat

aicat
09.05.21 19:01
Makro1: Poenget er at jeg ikke synes næringsdrivende bør få milliarder av kroner fra vanlige folk, hvert eneste år. Dette gjelder uansett hvilken næring disse næringsdrivende måtte velge å holde på med.

Jeg ser på matproduksjon og opprettholdelse av kulturlandskapet og bosetning som ledd i selvforsyningsgraden i tider hvor evt. grenser skulle bli stengt - i eget land som en del av landets totalforsvar - som ved siden av vårt militære forsvar er et viktig element i vår egen sikkerhetspolitikk.

Siden de summene vi bruker på jordbruket for å opprettholde et minimumsnivå av selvforsyning og spredet regional bosetning er for peanuts å regne - når vi sammelikner det med de summene vi bruker på det militære forsvaret - så synes jeg det er vel verd prisen.
Hvorfor brukker vi milliarder på å bombe Libya, drive en fullstendig håpløs krig i Afghanistan ..etc, mens vi skriker over oss når det gjelder relativt små summer til egen nasjonal sikkerhet via å opprettholde et visst nivå av selvforsyning på mat? Vi kan ikke spise olje - men vi trenger mat.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 19:02)

monterosa

monterosa
09.05.21 19:32
Makro1: Vel. Poenget er at jeg ikke synes næringsdrivende bør få milliarder av kroner fra vanlige folk, hvert eneste år. Dette gjelder uansett hvilken næring disse næringsdrivende måtte velge å holde på med. Jeg synes det er bedre om folk får billigere mat, at folk får et bedre utvalg i matvarebutikkene, og at disse milliardene av kroner heller skal brukes til helse, utdanning, samferdsel, bare for å ta noe. Derfor hjelper det selvfølgelig ikke å lese artikler fra disse næringsdrivende som (selvfølgelig) mener at de skal fortsette å bli fóret med penger fra vanlige arbeidsfolk, og at de på toppen av det vil ha ytterligere noen milliarder. De får leve av næringsvirksomheten sin, akkurat som alle andre. Verre er det ikke...

Og du tror virkelig det hadde vert et landbruk i Norge uten statlig støtte? Kostnadsnivået i Norge er så høyt at det ikke er mulig å leve av prisen en bonde  får for jordbruksproduktene man leverer uten statlig støtte. En handverker f.eks kan bare øke timesprisene i takt med kostnadsnivået og ingen mukker på det. Noen har det for seg at alle andre tjenester anten det er nødvendige tjenester eller morro-saker betaler man gladelig for, men maten skal vere nærmest gratis. Det er faktisk mennesker som produserer maten også, ikke kakkerlakker.

ulefos

ulefos
09.05.21 20:43
Makro1: De får leve av næringsvirksomheten sin, akkurat som alle andre. Verre er det ikke...

vi skjønner alle at du vil importere maten, den er billigere, så enkelt som det, billigere

farout05

farout05
09.05.21 20:59
monterosa: e. En handverker f.eks kan bare øke timesprisene i takt med kostnadsnivået og ingen mukker på det. Noen har det for seg at alle andre tjenester anten det er nødvendige tjenester eller morro-saker betaler man gladelig for, men maten skal vere nærmest gratis. Det er faktisk mennesker som produserer maten også, ikke kakkerlakker.

Ja, det er jo politikerne som har bestemt at staten skal engasjere seg i landbruksproduksjonen på den måten det skjer. Staten har full kontroll på landbruket, og bøndene er nødt til å følge regelverket staten har satt.

Politikerne har sett nødvendigheten av at det er slik, for å sikre landbruksprodukter til egen befolkning fordi dette er viktig. 

I andre land er det på samme måten, man ser det som helt nødvendig med egen matproduksjon, og det brukes subsidier og tollvern mot andre land.

Bøndene har vært underbetalt, tross i stortingsvedtak om et høyere nivå.

esoxlusius

esoxlusius
09.05.21 20:59

Nå er hundrevis av bønder på vei til Oslo i en traktorkolonne . Hvordan kan de ha tid til det, så mye som det er å gjøre på gårdene? 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
09.05.21 21:31
esoxlusius: Nå er hundrevis av bønder på vei til Oslo i en traktorkolonne . Hvordan kan de ha tid til det, så mye som det er å gjøre på gårdene?

Jeg er rimelig sikker på at gårdsdrifta taes hånd om av resten av familien og evt ansatte.

Makro1

Makro1
09.05.21 21:35
farout05: Som jeg har vært inne på kreves det flere tiltak for å bli kvitt mafiaen i arbeids- og næringslivet. Første tiltak er å si opp EØS- og Schengen-avtalene, slik at vi kan legge om politikken og få inn regelverk som gjør det vanskelig å etablere seg med kriminell virksomhet og å drive med kriminalitet. Samtidig må det innføres personkontroll på grensene for å hindre flest mulig kriminelle å komme inn i landet. Deretter må man stable på bena store nok politi- og etterforskningsressurser for å rydde opp i det som gjenstår av bandene i arbeids- og næringslivet. Ingen grunn til å være redd for å vise fram passet, det er faktisk det som er hensikten med pass.

Jeg tror vi bare kan konstatere at vi er begge enige om at organisert kriminalitet bør bekjempes. og at vi er totalt uenige om internasjonalt samarbeid.

Det er også greit å vise frem passet, men at det skal skremme organiserte kriminelle, er vi nok også uenige om...

Makro1

Makro1
09.05.21 21:37
aicat: Jeg ser på matproduksjon og opprettholdelse av kulturlandskapet og bosetning som ledd i selvforsyningsgraden i tider hvor evt. grenser skulle bli stengt - i eget land som en del av landets totalforsvar - som ved siden av vårt militære forsvar er et viktig element i vår egen sikkerhetspolitikk. Siden de summene vi bruker på jordbruket for å opprettholde et minimumsnivå av selvforsyning og spredet regional bosetning er for peanuts å regne - når vi sammelikner det med de summene vi bruker på det militære forsvaret - så synes jeg det er vel verd prisen.
Hvorfor brukker vi milliarder på å bombe Libya, drive en fullstendig håpløs krig i Afghanistan ..etc, mens vi skriker over oss når det gjelder relativt små summer til egen nasjonal sikkerhet via å opprettholde et visst nivå av selvforsyning på mat? Vi kan ikke spise olje - men vi trenger mat.

Vi bruker IKKE småpenger på landbrukspolitikken!

Når denne politikken i tillegg gir oss dyrere mat, og et mye mer begrenset utvalg i butikkene enn i sammenlignbare land, så blir dette opplegget for dumt for meg. Beklager...

Makro1

Makro1
09.05.21 21:41
monterosa: Og du tror virkelig det hadde vert et landbruk i Norge uten statlig støtte? Kostnadsnivået i Norge er så høyt at det ikke er mulig å leve av prisen en bonde  får for jordbruksproduktene man leverer uten statlig støtte. En handverker f.eks kan bare øke timesprisene i takt med kostnadsnivået og ingen mukker på det. Noen har det for seg at alle andre tjenester anten det er nødvendige tjenester eller morro-saker betaler man gladelig for, men maten skal vere nærmest gratis. Det er faktisk mennesker som produserer maten også, ikke kakkerlakker.

Det at vi i Norge bruker slike enorme summer på bl.a. landbrukssektoren, gjør at vi får et av verdens høyeste kostnadsnivåer. Vi bør rett og slett slutte å bruke slike summer på ulønnsomme aktiviteter.

Når det er sagt, så har vi visstnok verdens beste og reneste mat. Så da tenker jeg at kundene også er villige til å betale kostnadene for å få tak i denne enestående maten!

Makro1

Makro1
09.05.21 21:43
ulefos: vi skjønner alle at du vil importere maten, den er billigere, så enkelt som det, billigere

Jeg tror IKKE at norsk matvareproduksjon blir borte om subsidiene blir borte. Forandret; ja, redusert; kanskje, men borte; nei!

ulefos

ulefos
09.05.21 21:58
Makro1: Jeg tror IKKE at norsk matvareproduksjon blir borte om subsidiene blir borte

du har tidligere sagt at du vet at alle sammenlignbare land subsidierer landbruket, likevel tror du at Norge kan opprettholde landbruk uten subsider

det høres litt naivt ut, og det tror jeg du må være enig i

farout05

farout05
09.05.21 22:00
Makro1: Jeg tror vi bare kan konstatere at vi er begge enige om at organisert kriminalitet bør bekjempes. og at vi er totalt uenige om internasjonalt samarbeid. Det er også greit å vise frem passet, men at det skal skremme organiserte kriminelle, er vi nok også uenige om...

Jeg har ikke nevnt at Norge skal avslutte internasjonalt samarbeid.

Nå har vi hatt grensekontroll i lange tider pga. pandemien, og samarbeidet går mer eller mindre som normalt.

Både vi og andre kan ikke la seg bli styrt av mafia. Personkontroll, sammen med strengt regelverk for arbeids- og næringslivet, skal gjøre det meget vanskelig for kriminelle nettverk å drive virksomhet.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 22:02)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
09.05.21 22:04
Makro1: Jeg tror IKKE at norsk matvareproduksjon blir borte om subsidiene blir borte. Forandret; ja, redusert; kanskje, men borte; nei!

Selvfølgelig vil norsk landbruk bli borte dersom de fleste bønder legger ned, da må de resterende også legge ned.

For hvor skal de levere varene dersom også grossistene også legger ned på grunn av for liten lønnsomhet med så få bønder?

Så kommer alle de yrkesgruppene som landbruket er direkte avhengige av, uten stor nok inntekt kan de ikke fortsette.

Uten landbruket som holder kulturlandskapet åpent og sørger for at det er framkommelig i fjell og li, så stopper turismen til bygdene, og alle hyttene blir uattraktive.

Bøndene er ikke frittstående, men del av en lang kjede som også er leverandører til Norges største fastlandsindustri, nemlig næringsmiddelindustrien.

Jeg har fortsatt ikke nevnt det kollegiale som også bønder er avhengige av, slik som samarbeid og rådslaging sammen med andre bønder.

Makro1

Makro1
09.05.21 22:44
ulefos: du har tidligere sagt at du vet at alle sammenlignbare land subsidierer landbruket, likevel tror du at Norge kan opprettholde landbruk uten subsider det høres litt naivt ut, og det tror jeg du må være enig i

Ja, du har et poeng, der!

Men mitt ønske om et landbruk uten subsidier gjelder egentlig ikke bare i Norge. En subsidiert næring blir lite innovativ og for lite tilpasset forbrukeren. Om alle subsidier hadde blitt borte, alle steder, samtidig, ville matvareprisene ha økt. Sett i lys av dagens miljøproblemer, matsvinn, overvekt m.m., synes jeg ikke det heller er uønsket. 

Det vil heller ikke, uavhengig av mine ønsker, bli subsidiefritt i Norge over natta heller. Selv om et flertall plutselig skulle ønske å fjerne all landbruksstøtte. Så her kan både du og jeg ta det helt med ro! Mine innspill er et ønske om hvordan utviklingen skal bli. P.g.a. at dagens politikk ikke setter inn midlene der de har best nytte for samfunnet.

Makro1

Makro1
09.05.21 22:45
farout05: Jeg har ikke nevnt at Norge skal avslutte internasjonalt samarbeid. Nå har vi hatt grensekontroll i lange tider pga. pandemien, og samarbeidet går mer eller mindre som normalt. Både vi og andre kan ikke la seg bli styrt av mafia. Personkontroll, sammen med strengt regelverk for arbeids- og næringslivet, skal gjøre det meget vanskelig for kriminelle nettverk å drive virksomhet.

Vi har samme ønske om bekjempelse av organisert kriminalitet. Poenget mitt er at det bør vi gjøre noe med, helt uavhengig av EØS-avtalen. Og det vil være fullt mulig!

Makro1

Makro1
09.05.21 23:00
GARDSDATTRA: Selvfølgelig vil norsk landbruk bli borte dersom de fleste bønder legger ned, da må de resterende også legge ned. For hvor skal de levere varene dersom også grossistene også legger ned på grunn av for liten lønnsomhet med så få bønder? Så kommer alle de yrkesgruppene som landbruket er direkte avhengige av, uten stor nok inntekt kan de ikke fortsette. Uten landbruket som holder kulturlandskapet åpent og sørger for at det er framkommelig i fjell og li, så stopper turismen til bygdene, og alle hyttene blir uattraktive. Bøndene er ikke frittstående, men del av en lang kjede som også er leverandører til Norges største fastlandsindustri, nemlig næringsmiddelindustrien. Jeg har fortsatt ikke nevnt det kollegiale som også bønder er avhengige av, slik som samarbeid og rådslaging sammen med andre bønder.

Jeg skjønner at det er skremmende å tenke på en fremtid uten "trygd" fra staten. Da blir det helt sikkert lett å ty til all verdens skremsel mht fremtiden.

Men om det skulle bli politisk vilje til å bruke disse enorme summene til noe annet enn i landbrukssektoren, så vil helt sikkert dette foregå over litt tid, med myke overganger. De beste gårdene ville garantert heller ikke ha blitt lagt ned. Mange mindre gårder i dårlig egnede områder for landbruksdrift ville helt sikkert ha blitt lagt ned, men det vil de nok uansett. Utviklingen ville bare ha gått litt fortere.

Turismen ville ikke ha stoppet, og hyttene ville heller ikke ha blitt uattraktive, selv uten milliarder til bøndene. 

Men alle potensielle forandringer vil alltid bli sett på som skremmende, selvfølgelig også innen landbrukssektoren. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
09.05.21 23:07
Makro1: Men om det skulle bli politisk vilje til å bruke disse enorme summene til noe annet enn i landbrukssektoren, så vil helt sikkert dette foregå over litt tid, med myke overganger. De beste gårdene ville garantert heller ikke ha blitt lagt ned. Mange mindre gårder i dårlig egnede områder for landbruksdrift ville helt sikkert ha blitt lagt ned, men det vil de nok uansett. Utviklingen ville bare ha gått litt fortere. Turismen ville ikke ha stoppet, og hyttene ville heller ikke ha blitt uattraktive, selv uten milliarder til bøndene.  Men alle potensielle forandringer vil alltid bli sett på som skremmende, selvfølgelig også innen landbrukssektoren.

Du skjønner ikke at det er de største gårdene som sliter mest, og jeg tipper med stor sikkerhet at noen av disse går mot konkurs i år eller neste år.

Ingen turister ønsker å gå der det er grodd igjen med ugjennomtrengelig kratt. Noe som bil skje uten husdyrbeiting.

Jeg vet ikke helt om hytteeiere vil nyte utsikten rett inn i ett orekratt, hva tror du? Eller ikke å få veien til hytta brøyta av bønder, eller uten å få kjøpt peisved av bønder.

farout05

farout05
09.05.21 23:47
Makro1: Vi har samme ønske om bekjempelse av organisert kriminalitet. Poenget mitt er at det bør vi gjøre noe med, helt uavhengig av EØS-avtalen. Og det vil være fullt mulig!

Nå er det EØS- og Schengen-avtalene som skapte fri flyt over ukontrollerte grenser, sammen med liberalt lovverk for arbeids- og næringslivet som er årsaken til at mafia-nettverk kom til Norge og etablerte seg her.

Da er det nærliggende å tro at man fjerner det som er årsaken?

Man må enkelt og greit gjøre det mest mulig vanskelig for mafiaen å komme inn i Norge, samt å drive med kriminalitet i arbeids- og næringslivet.

Da må man bl.a utarbeide et regelverk som tvinger næringsdrivende til hyppige kontakter med kontrollerende myndigheter. Mafiaen må tvinges fram i myndighetenes lys, som er en uvant tilværelse for dem.

Jeg ser ikke at det er mulig å gjennomføre tiltakene som kan få slutt på mafiaens infiltrering i Norge, så lenge EØS-avtalen eksisterer. Når det gjelder samarbeid med EU har Norge et syttitalls avtaler utenom EØS-avtalen. Hele verden bruker bilaterale handelsavtaler for å handle med hverandre, nesten 100 % av EUs skjer basert på handelsavtaler.

aicat

aicat
10.05.21 09:17
Makro1: Vi bruker IKKE småpenger på landbrukspolitikken!

Jo, sammenliknet med de summene vi bruker på andre områder som i langt mindre grad er en del av vår egen sikkerhet - er beløpene vi bevilger til å opprettholde en spredt bosetning her i landet svært beskjedene.

JonIB

JonIB
10.05.21 09:43
Makro1: Mange mindre gårder i dårlig egnede områder for landbruksdrift ville helt sikkert ha blitt lagt ned, men det vil de nok uansett. Utviklingen ville bare ha gått litt fortere.

Hvis økonomien i drifta ble negativ, er det åpenbart at det ville vært de største gårdene som ble nedlagt først. De som er avhengige av inntekta. Det vi ville sitte igjen med er de som driver med landbruk som ren hobby, noen sauer og noen høner og kanskje en hest. 

Benkeslitern

Benkeslitern
10.05.21 10:19
aicat: peanuts

Siden de summene vi bruker på jordbruket for å opprettholde et minimumsnivå av selvforsyning og spredet regional bosetning er for peanuts å regne - når vi sammelikner det med de summene vi bruker på det militære forsvaret - så synes jeg det er vel verd prisen.

Det blir litt spesielt å kalle de ca 25 milliardene vi bruker på landbruket årlig for peanøtter når man samtidig synes ca 60 milliarder på Forsvaret er veldig mye.

Jeg føler meg rimelig sikker på at samtlige økonomer og språkeksperter her i landet ville funnet frem den røde tusjen....

Makro1

Makro1
10.05.21 10:51
GARDSDATTRA: Du skjønner ikke at det er de største gårdene som sliter mest, og jeg tipper med stor sikkerhet at noen av disse går mot konkurs i år eller neste år. Ingen turister ønsker å gå der det er grodd igjen med ugjennomtrengelig kratt. Noe som bil skje uten husdyrbeiting. Jeg vet ikke helt om hytteeiere vil nyte utsikten rett inn i ett orekratt, hva tror du? Eller ikke å få veien til hytta brøyta av bønder, eller uten å få kjøpt peisved av bønder.

Hvis de største gårdene i Norge går konkurs med dagens enorme overføringer til denne næringen, så er det mye verre enn selv jeg trodde! 

Da er det bare å pakke sammen, og importere alt vi trenger. Så får vi heller klare oss med et mye bredere utvalg i butikkene, mye billigere mat, og enorme summer som kan brukes til gode formål som helse, utdanning og samferdsel.

Høres ikke akkurat som noen katastrofe, spør du meg...

Makro1

Makro1
10.05.21 10:54
farout05: Nå er det EØS- og Schengen-avtalene som skapte fri flyt over ukontrollerte grenser, sammen med liberalt lovverk for arbeids- og næringslivet som er årsaken til at mafia-nettverk kom til Norge og etablerte seg her. Da er det nærliggende å tro at man fjerner det som er årsaken? Man må enkelt og greit gjøre det mest mulig vanskelig for mafiaen å komme inn i Norge, samt å drive med kriminalitet i arbeids- og næringslivet. Da må man bl.a utarbeide et regelverk som tvinger næringsdrivende til hyppige kontakter med kontrollerende myndigheter. Mafiaen må tvinges fram i myndighetenes lys, som er en uvant tilværelse for dem. Jeg ser ikke at det er mulig å gjennomføre tiltakene som kan få slutt på mafiaens infiltrering i Norge, så lenge EØS-avtalen eksisterer. Når det gjelder samarbeid med EU har Norge et syttitalls avtaler utenom EØS-avtalen. Hele verden bruker bilaterale handelsavtaler for å handle med hverandre, nesten 100 % av EUs skjer basert på handelsavtaler.

Årsaken til at organiserte ser på Norge som en honningkrukke, er nok heller vårt høye skatte- og avgiftsnivå, sammen med svært lave straffer for organisert vinningskriminalitet.

Men om du tror disse hardbarka kriminelle holder seg unna bare vi sier opp EØS-avtalen, så må du gjerne tro det...

aicat

aicat
10.05.21 10:55
Makro1: Vi bruker IKKE småpenger på landbrukspolitikken!

Synes du det er mer fornuftig å bruke milliarder på å bombe fattige mennesker i Afghanistan og Libya? Tror du disse milliardene egentlig tjener VÅR norske sikkerhet - eller er dette penger som faktisk utsetter oss selv for økt risiko for terror?

Makro1

Makro1
10.05.21 10:55
aicat: Jo, sammenliknet med de summene vi bruker på andre områder som i langt mindre grad er en del av vår egen sikkerhet - er beløpene vi bevilger til å opprettholde en spredt bosetning her i landet svært beskjedene.

Det er det lov å mene!

Vi er rett og slett uenige...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg