Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg gleder meg . . . . . .

NYTT TEMA
erdetslik

erdetslik
05.05.21 10:33

Jeg ser på spørretimen nå  -  mens jeg jobber . . . . . .

Og når jeg hører på Jonas Gahr Støre vil få et nytt og bedre samfunn med den nye RG-regjering  -  og jeg gleder meg til det:
 -   bedre skoleforhold  =  ingen lærere vil noen gang forlate skolene
                                       flere lærere i timene  -  så de slipper å være alene i timene

I går hørte jeg Støre si (noe han har stjålet fra en i familien = Slagsvold Vedum)
= ta hele landet i bruk . . . . . .
Joda, etter å ha hørt på Vedum sine løfter hans kritikk av nedleggelser av politistasjoner, sykehus og f.eks. kritikken av økte avgifter og deriblant økningen av bompenger . . . . . . .
Og etter å ha hørt kritikken fra Støre om skoler, barnehager, at forskjellene øker, ingen økning av avgiftsnivå, enda flere tusen i skattelette for "vanlige" folk osv, osv, osv . . . . . .

Da gleder jeg meg til den nye RG-regjeringen  -  der Sp ikke vil ha med SV - for da kan vi se fram til et langt bedre samfunn  -  der det blir gjenåpnet politistasjoner, lavere avgifter, reduserte skatter, reduserte bomavgifter, gratis ferjer (eller ble det halv pris),  flere lærere, osv osv osv.

Jeg gleder meg . . . . . .
Eller gjør jeg egentlig det  -  nei, ikke i det hele tatt  -  for dette tror ikke noe på . . . . .
Ny regjering med nye løfter  -  og alt blir som før . . . . . .
Lærerne vil være minst like misfornøyde . . . . .
Antall lærere kommer ikke til å øke 
Åpning av politistasjoner vil ikke gi bedre trygghet
Avgifter blir ikke lavere
Skatteløfte blir borte 
Bompenger vil fortsatt øke 
osv osv osv
Og ingenting blir bedre . . . . . .

ulefos

ulefos
05.05.21 10:53
erdetslik: Og ingenting blir bedre . . . . . .

er det din egen pessimisme som skal diskuteres?

KongBob

KongBob
05.05.21 11:05

Ingenting vil noengang bli bedre med andre ord...  Vi kan like gjerne legge ned demokratiet og la Erna styre på livstid...

farout05

farout05
05.05.21 12:07
erdetslik: Jeg gleder meg

Mange gleder seg når det er utsikt til nytt flertall på stortinget og ny regjering.

Jeg gledet med ved valget i 2013, for da ville ei ny regjering skaffe oss skikkelig god beredskap.....

joplina

joplina
05.05.21 13:04
erdetslik: Jeg gleder meg . . . . . .
Eller gjør jeg egentlig det  -  nei, ikke i det hele tatt  -  for dette tror ikke noe på . . . . .
Ny regjering med nye løfter  -  og alt blir som før . . . . .

Spiller strengt tatt liten rolle hvilke av våre største partier som styrer velferdsstaten vår.

Flertall i Stortinget vil allikevel være nødvendig fra sak til sak.

Valgflesk er valgflesk uansett fra hvilken kant det kommer....og det alle partier lover å kjempe for (fanesaker) er faktisk bare partipolitiske drømmer og ønsker som ingen av oss kan være så naive at vi faktisk tror vil bli gjennomført.

Sånn er det og sånn fortsetter det.

ulefos

ulefos
05.05.21 13:50
joplina: Flertall i Stortinget vil allikevel være nødvendig fra sak til sak.

det er langt fra alle regjeringens saker som sendes Stortinget

helgekarl

helgekarl
05.05.21 15:44
erdetslik: mens jeg jobber . . . . . .

:-))

EinarSalbu

EinarSalbu
05.05.21 15:54

"mens jeg jobber"....jada....

EinarSalbu

EinarSalbu
05.05.21 15:55

Hehehehe.......

joplina

joplina
05.05.21 16:39
ulefos: det er langt fra alle regjeringens saker som sendes Stortinget

..men alle saker av større betydning havner der.

At saker uten større betydning ikke havner der  bekrefter bare det jeg skriver; at sittende regjeringer aldri oppnår gjennomslag for  valgflesket som virkelig lokker velgere.

Så det spiller knapt noen rolle hvilke av vår større partier som sitter i regjering.

pfrog567

pfrog567
05.05.21 16:39
joplina: Valgflesk er valgflesk uansett fra hvilken kant det kommer....og det alle partier lover å kjempe for (fanesaker) er faktisk bare partipolitiske drømmer og ønsker som ingen av oss kan være så naive at vi faktisk tror vil bli gjennomført.

Ikke alle som har skjønt det enda :)

(Innlegget ble redigert 05.05.21 16:39)

joplina

joplina
05.05.21 16:40
pfrog567: Ikke alle som har skjønt det enda :)

Nei...er en hel del rosa briller i Norge :)

pfrog567

pfrog567
05.05.21 16:41
erdetslik: Da gleder jeg meg til den nye RG-regjeringen

Det forstår jeg godt at du gleder deg til. For da kan du opprette enda flere negative tråder om Støre & co. Mens du "jobber"..

(Innlegget ble redigert 05.05.21 16:42)

pfrog567

pfrog567
05.05.21 16:41
joplina: Nei...er en hel del rosa briller i Norge :)

Hehehe

Torotto

Torotto
05.05.21 17:44
joplina: Så det spiller knapt noen rolle hvilke av vår større partier som sitter i regjering.

Det er en konkurranse i å administrere landet.  Valgflesk er vel det produktet, som ikke ligner grisen. ;-)

neondian

neondian
05.05.21 22:12
erdetslik: Og ingenting blir bedre . . . . . .

Noko vert betre, andre ting verre. Totalen er det som bestemmer kva parti ein stemmer på. 

Samfunnsutviklinga i Norge kan best samanliknast med ei storslalomløype. Langt framme ligg målet, men for å kome der vil det vere svingar til høgre og venstre.

I 2013 hadde ei sliten raud-grøn-regjering ikkje greid den viktige svingen medan dei 4 samarbeidspartiene fann eit idealspor (ein godt gjennomført høgresving) som gjorde at dei då gjekk opp i leiinga. Og mange såg fram til nye friske fjes i regjering.

Ved neste valg i 2017 fortalte veljarane dei 4 samarbeidspartia at dei ikkje var nøgde med jobben dei gjorde (minus 8 representantar på Stortinget), men sidan ein på motstandarlaget køyrde ut og forsvant i nettet, så gjekk høgresvingen allikevel så bra at dei fortsatte leiinga.

No ser vi ei sliten regjering som ikkje greier å få opp entusiasmen blant veljarane, og ein av dei 4 samarbeidspartia driv og pirker i 2 av dei andre samarbeidspartia. Det ser ut som at vi no får ein venstresving til hausten og i løpet av ei viss tid er vi igjen tilbake på idealsporet.

Dei norske veljarane vil tydelegvis ikkje ha ein politikk som går for langt til høgre eller venstre.

Og mange av veljarane er frustrert over blant anna Høgre som er uvanleg oppteken av å fjerne "goder" frå folk som ikkje har altfor mykje å rutte med medan dei som har meir enn nok, vert sytt godt for.

For meg vert smålegheita rundt støtta til cøliakarar typisk for Høgre anno 2020. Glutenfri mat kostar meir og difor fekk dei med cøliaki vel 2000 kroner månaden i støtte. Dette var visst heilt utåleleg for partiet Høgre som fekk igjennom at denne støtta måtte sjåast på og resultatet var godt over 1000 kroner mindre å rutte for i månaden. 

Og denne støtta kjem nok ikkje til å verte auka med ei eventuell ny regjering.

(Innlegget ble redigert 05.05.21 22:14)

Farmer

Farmer
05.05.21 22:34

Neondian: Det er vel politisk orientering og retningen man ønsker, som bestemmer hva de fleste av oss stemmer.

Om mann for eksempel ønsker bedre omfordeling politikk fremfor høyere skatter, så stemmer man mot venstre, uansett om mann er enig i enkeltsaker eller ikke. 

Med andre ord, man ønsker en politisk retning i samfunnet. 

Investor

Investor
05.05.21 23:34

Forskjellen mellom liv og lære begynner å vise seg. Vedum har ikke sjans til å love "tjenester nært folk" hvis han kommer i regjering.

Denne er til alt overmål SP-styrt, men økonomi tvinger kommunen til å legge ned: https://www.tv2.no/nyheter/13984799/

Farmer

Farmer
05.05.21 23:53

Investor: Hvorfor er vi så opptatt av og diskutere enkelt saker på detaljnivå. Er det ikke den overordnede retningen som er viktig?

Om en del mennesker er generelt opptatt av profilen på distriktspolitikken til SP, er det ikke da naturlig og stemme på dem? 

(Innlegget ble redigert 05.05.21 23:54)

neondian

neondian
06.05.21 20:35
Farmer: Neondian: Det er vel politisk orientering og retningen man ønsker, som bestemmer hva de fleste av oss stemmer. Om mann for eksempel ønsker bedre omfordeling politikk fremfor høyere skatter, så stemmer man mot venstre, uansett om mann er enig i enkeltsaker eller ikke.  Med andre ord, man ønsker en politisk retning i samfunnet.

Nettopp. Men den politiske retninga vert ofte hengt på enkeltsaker. Som eg prøvde å vise med cøliaki-dømet.

Farmer

Farmer
06.05.21 20:52

Neondian: Jeg er både medlem og stemmer AP. Jeg har i perioder tvilt, men lander på det samme uansett.

Jeg er rykende uenig i en del av sakene dem fronter, enkelte maktsyke selvdigger av politikere jeg ikke tåle oppsynet på, og har ingen problemer med og kritisere dem, også på VG debatt. Det er ingenting som er mere relevant irriterende innenfor politikk, en at dine egne gjør ting mann er uenige i. 

Men til syvende og sist handler det om politisk retning, omfordeling og rettferdighet samt styringsdyktighet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg