Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Listhaug og Frp - HOT OR NOT?

NYTT TEMA
kval

kval
06.05.21 07:50
dortort: Så da kan du svare på det jeg spør om: Hva er det du mener Jon Helgheim har kommet med som er fremmedfiendtlig, fremmedfrykt og fordomsfullt?

Det svarte jeg på kl 20:24.

EinarSalbu

EinarSalbu
06.05.21 08:20

Farmer: Nei, jeg skiller ikke mellom Listhaug og Frp her. Snart er Lisrhsug leder for Frp og Frp er et parti der lederne betyr mer enn i noen annet parti.

Folkflesk

Folkflesk
06.05.21 09:52
GiPazzini_85: Det er påfallende hvor mye penger en del av partiene har. Og hvor har det egentlig blitt av et tradisjonelt konservativt "spareparti"? Bondepartiet var jo lenge et parti som var noe moderate i pengebruken

Litt usikker på hvor gammel du er, men Bondepartiet skiftet altså navn til Senterpartiet i 1959.

dortort

dortort
06.05.21 10:29
kval: Det svarte jeg på kl 20:24.

Du mener det innlegget ditt som var bygget på dine fordommer? Du har ikke klart å komme med et enste eksempel. I stedet har du bedt meg om å hjelpe deg med å google.

Hva er det du mener Jon Helgheim har kommet med som er fremmedfiendtlig, fremmedfrykt og fordomsfullt?

Folkflesk

Folkflesk
06.05.21 11:37

Den eneste som FrP kunne valgt som leder som er verre enn Listhaug er vel nettopp Helgheim. Tviler på om vi får se ham på Stortinget fra september, da FrP ikke ligger an til mer enn 1 mandat fra Oslo.

(Innlegget ble redigert 06.05.21 11:37)

Folkflesk

Folkflesk
06.05.21 11:47

Hele lokallaget i Halden er nå utmeldt av FrP. Bartender Sandberg er klar til å overta dem:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lEGl3A/per-sandbergs-invitasjon-til-utmeldte-frp-ere-lag-lokallag-med-meg

Dette er jo ikke akkurat det største lokallaget, men det følger jo et slags mønster etter kollapsene i Oslo og Bergen tidligere.

Et svakt valgresultat i høst kan være farlig for et parti der mange internt murrer over at de har satset på feil leder. Spørsmålet er om FrP etterhvert vil rakne også nasjonalt?

(Innlegget ble redigert 06.05.21 11:51)

EinarSalbu

EinarSalbu
06.05.21 14:01

For meg kan set se ut som om Frp går mot en splittelse mellom dem som er nasjonalkonservative og de som kaller seg liberalister.

titan_sable

titan_sable
06.05.21 16:15
Folkflesk: Hele lokallaget i Halden er nå utmeldt av FrP.

Kommunestyregruppen, ikke lokallaget.

Folkflesk

Folkflesk
06.05.21 16:36
titan_sable: Kommunestyregruppen, ikke lokallaget.

Ja, det stemmer nok.

frode57

frode57
06.05.21 17:31

Hot! Erna kan fortsatt vinne og vi får igjen en Frp/høyre regjering.  Ikke undervurder falskspillet på borgerlig side.

legalize_it

legalize_it
06.05.21 20:04

Not. Føler jeg får min daglige dose Listhaug av å lese diverse kommentarfelt.

Synd de 3 dumme støttepartiene til Erna klarte å ødelegge så mye for seg selv. 

(Innlegget ble redigert 06.05.21 20:09)

aIseboy

aIseboy
06.05.21 22:05

Jeg hørte på radioen om 3 godt innrøykte kommunestyrerepresentanter for FrP i Halden som hadde meldt seg ut av partiet fordi...partiet ikke var til å kjenne igjen..liberalismen var vanskelig å se..og så mente de Carl I. Hagen ble dårlig behandlet.

Åpenbart en gjeng som mente partiet var for "stuereint". 

Og fullstendig politisk døvstumme. Det var Carl I. Hagen og hans nasjonalistgjeng som kastet ut de siste liberalistene fra partiet. 

Ljot

Ljot
06.05.21 22:14
aIseboy: Jeg hørte på radioen om 3 godt innrøykte kommunestyrerepresentanter for FrP i Halden som hadde meldt seg ut av partiet fordi...partiet ikke var til å kjenne igjen..liberalismen var vanskelig å se..og så mente de Carl I. Hagen ble dårlig behandlet. Åpenbart en gjeng som mente partiet var for "stuereint".  Og fullstendig politisk døvstumme. Det var Carl I. Hagen og hans nasjonalistgjeng som kastet ut de siste liberalistene fra partiet.

Det er visst ulike grunner til lokal utmeldelse. Disse tre samt tidligere leder av Tvedestrand FrP melder seg ut fordi partiet dras bort fra liberale tanker og inn mot nasjonalkonservatisme.

Andre personer/grupper vurderer å melde seg ut fordi partiet har vært kjip med CIH og det de generelt oppfatter som for liberale retningsvalg. 

Men rett skal være rett, man får håpe dette ikke var VG-journalistens fineste øyeblikk hva gjelder presisjon og tydelighet. Jeg måtte lese selv to ganger før jeg forstod hvordan det hang sammen.

broren_til_noen

broren_til_noen
06.05.21 22:22
EinarSalbu: Frp ser ut til å ha falt av lasset, fullstendig. Uansett hva Listhaug og Helgheim klarer å presse ut av seg med fremmedfiendtlighet, fremmedfrykt og fordommer ser det ut til at folk flest opplever Frp som avleggs. Så derfor spør jeg - Frp: HOT OR NOT?

1. 
FrP har aldri vært på noe lass. 

2. 
Folk flest har vel forlengst gått lei av Listhaugs, Helgheims og FrP generelts fordommer og fordummelse. 

3. 
Verken Listhaug eller FrP har noengang vært HOT, så spørsmålet er egentlig overflødig. 

kval

kval
07.05.21 07:08
Folkflesk: Den eneste som FrP kunne valgt som leder som er verre enn Listhaug er vel nettopp Helgheim. Tviler på om vi får se ham på Stortinget fra september, da FrP ikke ligger an til mer enn 1 mandat fra Oslo.

Han ble jo kastet ut av valglista i Buskerud. De har skjønt det. Han er ingen velgermagnet. Nå skal Oslo streve med ham; i og for seg bra siden han støter velgere bort fra Frp.

Folkflesk

Folkflesk
07.05.21 08:45
kval: Han ble jo kastet ut av valglista i Buskerud. De har skjønt det. Han er ingen velgermagnet. Nå skal Oslo streve med ham; i og for seg bra siden han støter velgere bort fra Frp.

Jeg skjønner ikke hvorfor FrP driver og flytter ham rundt på denne måten. Er han så verdifull? Men det er vel litt symptomatisk for et parti som styrer strake veien mot et svakt valgresultat. Plutselig blir antallet sikre mandater kraftig redusert og til og med 2. plass i Oslo fremstår som en dårlig plassering. Listhaug har vel selv kontroll på sin stortingsplass i Møre og Romsdal, men frustrasjonen fra de mange som antakeligvis ikke når opp i andre deler av landet vil det være hun som må håndtere etter 13.9. 

(Innlegget ble redigert 07.05.21 08:47)

kval

kval
07.05.21 08:50
Folkflesk: Jeg skjønner ikke hvorfor FrP driver og flytter ham rundt på denne måten. Er han så verdifull? Men det er vel litt symptomatisk for et parti som styrer strake veien mot et svakt valgresultat. Plutselig blir antallet sikre mandater kraftig redusert og til og med 2. plass i Oslo fremstår som en dårlig plassering. Listhaug har vel selv kontroll på sin stortingsplass i Møre og Romsdal, men frustrasjonen fra de mange som antakeligvis ikke når opp i andre deler av landet vil det være hun som må håndtere etter 13.9.

Hagen på valglista i Oppland blir visst heller ingen suksess, verken på gallupen eller i valget. Ikke for ham - ikke for partiet.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
07.05.21 08:52
Ljot: Det er visst ulike grunner til lokal utmeldelse. Disse tre samt tidligere leder av Tvedestrand FrP melder seg ut fordi partiet dras bort fra liberale tanker og inn mot nasjonalkonservatisme.

Det har nå blitt fire utmeldelser i Halden, hele kommunestyregruppen. De to som er og har vært fremtredende der er løsningsorienterte politikere som har samarbeidet godt med andre partier i Halden.

Uten tvil et stort tap for Frp i Halden

perchri

perchri
07.05.21 09:05
fargerik: Ikke spesielt hot for meg personlig, men det har de jo aldri vært, siden jeg er et stykke ute på venstresiden. Jeg overlater til de som har vært FrP- folk å svare. Det blir mer riktig. Dersom de fremdeles er her i VGD, da. Det har stilnet en del på noen som før var høyt på banen.

FRP er i allefall ikke som det var....men det gjelder vel det meste av politikken, om den er fra venstre eller høyere. 

I allefall var jeg ihyga FRP i mime yngre dager.....men det var i forrige århundre med en leder som CIH. Da var det faktisk i poletikken en snert over alle partiene, og ganske fargerike politikere. I dag, fargeløst og snerten....hvor er den?  Krangel uvitenhet,snobberi osv. Med åra kan det ene være like bra som det andre, skuta slingrer i vei den, uansett hvilken kaptein som står ved roret....virker det som. Forandringer i det daglige er hipp som happ, og de virkelige problemene blir det ikke tatt tak i. Nå...lar jeg skuta bare gå som den vil i sjøen...og prøver å holde meg så lavt i maskinrommet som mulig, eller blir rett og slett "sjøsyk" av politikken.  Smårollinger i en sandkasse, som lager sandkaker med ispedd kattebæsj........

fargerik

fargerik
07.05.21 09:23

Siv og Sylvi ble rufsa litt i av Myklebust i Politisk Kvarter i morges.

Merket meg at Siv måtte ta frem den mørke stemmen.

Myklebust  henger på dem som en klegg ;-)

(Innlegget ble redigert 07.05.21 09:24)

kval

kval
07.05.21 09:46
fargerik: Merket meg at Siv måtte ta frem den mørke stemmen.

Med sakte tempo hele veien og dvelende trykk på siste stavelse?

IndocteCollectio

IndocteCollectio
07.05.21 09:50
fargerik: Siv og Sylvi ble rufsa litt i av Myklebust i Politisk Kvarter i morges. Merket meg at Siv måtte ta frem den mørke stemmen. Myklebust  henger på dem som en klegg ;-)

Var faktisk litt mer enn rufsa i, Myklebust er en dyktig journalist som hadde gjort hjemmeleksa si. Det ble særdeles vanskelig  å svare til tider for både Sylvi og Siv.

Artigst var det vel da Sylvi skulle forklare at hun ikke hadde sagt nazist men nasjonalsosialist.

Solvgutt1

Solvgutt1
07.05.21 09:53

Håper folket snart når et metningspunkt når det kommer til populisme. Det er jo populisme i alle ledd. Selv AP har hevet seg på bølgen. Senterpartiet har jo på mange måter overgått FrP.

Når lufta går ut av populismeboblen har ikke Listhaug mye å stille opp med. Hun er, som jeg har sagt før, en av de svakeste ledende politikerne i Norge.(kanskje bare slått av Vedum og en av FrPs andre justisministere). I sine mange ministerroller fikk hun vel ikke til noen verdens ting. Eneste hun har å by på er overfladiske populistutspill som "Helse foran innvandring".

(Innlegget ble redigert 07.05.21 09:53)

kval

kval
07.05.21 09:56
Solvgutt1: Når lufta går ut av populismeboblen har ikke Listhaug mye å stille opp med. Hun er, som jeg har sagt før, en av de svakeste ledende politikerne i Norge.

Det tar gjerne litt tid før manipulasjoner blir avslørt. Nordmenn er et raust og tålmodig folkeferd.

fargerik

fargerik
07.05.21 10:03
Solvgutt1: Eneste hun har å by på er overfladiske populistutspill som "Helse foran innvandring".

sukk. Hva sier sykepleierne til slikt, da?

jonas

jonas
07.05.21 10:08
broren_til_noen: 1. 
FrP har aldri vært på noe lass.

6 år i regjering? Telles ikke som å være med?

TheBracket

TheBracket
07.05.21 11:02
GiPazzini_85: Det er påfallende hvor mye penger en del av partiene har. Og hvor har det egentlig blitt av et tradisjonelt konservativt "spareparti"?

Når den norske gjennomsnittsvelgeren ønsker seg politikere som lover å bruke opp mest mulig penger på kortest mulig tid, får vi nødvendigvis partier som gjenspeiler dette.

Her til lands vinner man valg gjennom å være dyrest i drift. Jo mer gjeld vi kan påføre barnebarna våre, jo bedre. Nødvendige kutt og upopulære prioriteringer er sikreste vei mot sperregrensen. Ansvarlighet har blitt synonymt med kynisme og hjerteløshet.

Blant årsakene til dette er at mange, veldig mange, i dette landet går rundt og tror at staten har egne penger som innbyggerne konkurrerer om. Det hjelper heller ikke at like mange aldri har hørt ordene 'oljekorrigert' og 'underskudd' presentert i samme setning.

fargerik

fargerik
07.05.21 11:09
TheBracket: Det hjelper heller ikke at like mange aldri har hørt ordene 'oljekorrigert' og 'underskudd' presentert i samme setning.

Hva er mystisk med det? Norge SKAL bruke av avkastningen fra oljefondet. Derfor lager man et statsbudsjett som har underskudd som er i tråd med det som kan brukes av oljefondet i samsvar med handlingsregelen.

Nå er dog fondet blitt så stort at vi sjeldent bruker så mye som handlingsregelen tillater i normalår. Jeg vet ikke, men tror ikke engang det dyre året 2020 sprengte handlingsregelen. eller?

(Innlegget ble redigert 07.05.21 11:12)

Folkflesk

Folkflesk
07.05.21 11:35
IndocteCollectio: Artigst var det vel da Sylvi skulle forklare at hun ikke hadde sagt nazist men nasjonalsosialist.

Men strengt tatt sa hun vel ikke noen av delene, men snarere "nasjonalkonservativ" (det gikk kaldt nedover ryggen hennes når hun hørte dette, visstnok). 

Lurer på om en oppmelding som privatist i VGS-emnet Politisk Idehistorie kunne ha vært løsningen her.

(Innlegget ble redigert 07.05.21 11:35)

Ljot

Ljot
07.05.21 11:35
fargerik: Hva er mystisk med det? Norge SKAL bruke av avkastningen fra oljefondet. Derfor lager man et statsbudsjett som har underskudd som er i tråd med det som kan brukes av oljefondet i samsvar med handlingsregelen. Nå er dog fondet blitt så stort at vi sjeldent bruker så mye som handlingsregelen tillater i normalår. Jeg vet ikke, men tror ikke engang det dyre året 2020 sprengte handlingsregelen. eller?

Samtidig er det et ubestridelig faktum at det i fremtiden vil bli færre personer som jobber og sørger for pengestrøm inn til statskassen. Det vil bli flere trygdemottagere. Og mange av de partiene som ser for seg dem mest ekspansive statlige pengebruken foreslår samtidig å strupe pengeflyten fra petroleumssektoren inn til Statens Pensjonsfond Utland. Det er en fremtidig ubalanse her som svært få politikere ønsker å adressere.

Klikk for å gå tilbake til toppen