Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AP-topp vil kurse kommunalt ansatte

NYTT TEMA
dortort

dortort
12.05.21 07:27
IndocteCollectio: Solberg og LDO er ikke Antirasistisk senter, det skjønner du eller er det bare slik at du bare fornekter klare fakta samme hva hvis det ikke passer inn i din "virkelighet"?

Det har jeg ikke hevdet heller. Men fint at jeg slipper å forklare deg at Erna Solberg og LDO ikke er Antirasistisk Senter.

Beate Gangås sin "sannhet" vil jeg også være forsiktig med. Hun er vel ikke akkurat så troverdig hun heller.

Hva legger Erna Solberg til grunn for sin påstand?

(Innlegget ble redigert 12.05.21 07:28)

dortort

dortort
12.05.21 07:48
EinarSalbu: Nei, huff, slike moderne antirasistforslag må vi ha oss frabedt. Man må da få lov å oppføre seg rasistisk uten at man skal bli utsatt for slikt. Kursing i strukturell rasisme, for øvrig et uttrykk hentet fra Listhaugs kjæreste land USA, er et bra uttrykk. Det er nemlig ikke individbasert, med mindre noen blir spesielt ivrig i tjenesten som f.eks. Derek Chauvin, men ligger på et mer organisatoriske plan.

Moderne tøvete forslag. Så du mener at alle kommuneansatte oppfører seg rasistisk?

Veldig interessant det du skriver om såkalt strukturell rasisme organisatorisk plan. Du er jo selv nestleder i en forening. Du kan jo forklare oss om den strukturelle rasismen som foregår på et organisatorisk plan i ditt forbund. I og med at du ikke bare er medlem, men faktisk sitter i styret, så er du delaktig i dette. Hva har dere tenkt å gjøre med slikt som foregår i ditt forbund?

dortort

dortort
12.05.21 07:52
inspector: Rasismekortet blir misbrukt altfor ofte. Rasisme er å «se ned på» bare fordi man ser annerledes ut. Rasisme er ikke det samme som berettiget kritikk av holdning, kultur og religion, eller påtale av kriminalitet, mistillit og mangelfull integrering. Da må man heller bruke uttrykk som avvik fra gjeldende norske normer og regler. Ukritisk åpning av grensene for kulturer som sterkt avviker fra de norske, har fått mye større konsekvenser enn noen kunne forestille seg. Nå må man bruke penger, tid og energi på defensiv brannslukking. Enfoldige politikere som godkjente den planen, er det ingen som snakker om.....

Jeg har vært noen turer i USA jobbsammenheng. Da ble jeg fortalt at mange amerikanske bedrifter vegrer seg å ansette folk med mørk hudfarge. Ikke fordi de hadde noe imot de. Og ikke fordi de hadde noe dårligere bakgrunn eller CV enn andre.

Men fordi de var redd for hva som kunne skje dersom det skulle oppstå en konflikt på arbeidsplassen og bedriften ble beskyldt for å drive med rasisme. Konsekvensene av det kunne bli katatstrofale både for bedriften og bedriftens ledelse.

Konflikter på arbeidsplassen som kunne være relle nok, kunne utvikle seg til beskyldninger og anmeldelse for rasisme. Mange bedrifter tok ikke sjansen på den belastningen det kunne få.

(Innlegget ble redigert 12.05.21 07:58)

EinarSalbu

EinarSalbu
12.05.21 08:01
dortort: . Så du mener at alle kommuneansatte oppfører seg rasistisk?

Hvordan i all verden klarer du å komme fram til en slik konklusjon? Har du kortslutning?

Pernillel

Pernillel
12.05.21 08:01
SlimWhitman: Det som burde forbause folk er at de som til stadighet forsvarer og/eller snakker så varmt om multikultur aldri fremlegger noen beviser for at det er en god idé. Bevis blir heller ikke etterspurt av noen, på tross av at det er de som sitter med bevisbyrden. Når det begynner å bli opplagt at det ikke fungerer slik de hadde tenkt, så er det alltid noen andre sin feil. Det vi trenger er dermed med av det samme, så vil det nok ordne seg til slutt. Sikkert.

Du har helt rett i det, men jeg tror dilemmaet her er at innvandringen er irreversibel. En ting er å kritisere en politikk som uansett ikke lar seg reversere, men problemet med innvandring er at straks et land har akseptert å ta i mot innvandrere så blir de en del av landets befolkning både på godt og vondt, og på grunn av multikulturalismen så vil mange ha status som innvandrere i opptil flere generasjoner fordi de tar oppfordringen om å ta vare på gamlelandets kultur og relgion alt for alvorlig. 

Dermed vil kritikk mot innvandring også ha en tendens til å bli tolket som kritikk av innvandrere og da er det kort vei til å tro at det har noe med rasisme å gjøre, som i manges øyne er uendelig mye verre enn å ødelegge landet med innvandring, spesielt siden de virkelige konsekvensene gjerne ikke oppstår før etter flere tiår frem i tid. Det er alltid lett å argumentere for en politikk som du selv slipper å ta konsekvensen av. I tillegg har det etterhvert blitt veldig mange innvandrer-stemmer som også lar seg bli provosert av politikere og andre som ikke ønsker mer innvandring.

Dermed ender vi opp i en tilstand hvor man ikke kan kritisere innvandringen fordi frykten for rasiststempelet blir altoverskyggende, selv om de fleste innerst inne vet hvor skadelig og ødeleggende masseinnvandringen har vært, er og alltid vil være. Bordet fanger og slik bare baller det på seg. I Frankrike advares det nå mot borgerkrig av den tidligere forsvarsministeren, flere generaler og tusenvis av soldater -- likevel er det helt umulig for Macron å akseptere disse advarslene av frykt for å bli stemplet som rasist, Le Pen-overløper og for nye opprør i innvandrerbydelene.

(Innlegget ble redigert 12.05.21 08:06)

EinarSalbu

EinarSalbu
12.05.21 08:04
dortort: Du er jo selv nestleder i en forening. Du kan jo forklare oss om den strukturelle rasismen som foregår på et organisatorisk plan i ditt forbund. I og med at du ikke bare er medlem, men faktisk sitter i styret, så er du delaktig i dette. Hva har dere tenkt å gjøre med slikt som foregår i ditt forbund?

Enda mer vissvass. Nei, jeg er ikke nestleder i noen forening og nei, ikke alle organisasjoner har noe med strukturell rasisme å gjøre. Jeg tror rett og slett ikke du forstår hva dette betyr.

dortort

dortort
12.05.21 08:08
EinarSalbu: Enda mer vissvass. Nei, jeg er ikke nestleder i noen forening og nei, ikke alle organisasjoner har noe med strukturell rasisme å gjøre. Jeg tror rett og slett ikke du forstår hva dette betyr.

Du står da oppført som det.

https://www.proff.no/roller/t%C3%B8mrernes-fagforening-bergen/bergen/arbeidstakerorganisasjoner/IG2FXJ310LV/

Hvorfor mener du at det ikke er strukturell rasisme i din forening? Har det vært undersøkelser om det? Eller det slik som det alltid er med AP; det gjelder alle andre men ikke dem selv?

(Innlegget ble redigert 12.05.21 08:13)

kval

kval
12.05.21 08:11
dortort: Jeg har vært noen turer i USA jobbsammenheng. Da ble jeg fortalt at mange amerikanske bedrifter vegrer seg å ansette folk med mørk hudfarge. Ikke fordi de hadde noe imot de. Og ikke fordi de hadde noe dårligere bakgrunn eller CV enn andre. Men fordi de var redd for hva som kunne skje dersom det skulle oppstå en konflikt på arbeidsplassen og bedriften ble beskyldt for å drive med rasisme. Konsekvensene av det kunne bli katatstrofale både for bedriften og bedriftens ledelse. Konflikter på arbeidsplassen som kunne være relle nok, kunne utvikle seg til beskyldninger og anmeldelse for rasisme. Mange bedrifter tok ikke sjansen på den belastningen det kunne få.

Og disse vikarierende argumentene greide du ikke å gjennomskue? Like dumt som å hevde at man ikke at man ikke ansetter kvinner fordi man er redd for Me Too.

dortort

dortort
12.05.21 08:12
EinarSalbu: Hvordan i all verden klarer du å komme fram til en slik konklusjon? Har du kortslutning?

Så hvorfor i all verden vil du sende folk som ikke har vært delaktig i noe som helst rasistisk på kurs? Du skriver at strukturell rasisme ikke er individbasert. Det må jo bety at det er hele organisasjonens struktur som er rasistisk?

kval

kval
12.05.21 08:23
dortort: Så hvorfor i all verden vil du sende folk som ikke har vært delaktig i noe som helst rasistisk på kurs?

Det dreier seg ikke om kinesisk omskolering a la Mao. Det dreier seg om å lære hva strukturell rasisme er for noe for å forbygge at det skjer.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
12.05.21 08:27
dortort: Det har jeg ikke hevdet heller. Men fint at jeg slipper å forklare deg at Erna Solberg og LDO ikke er Antirasistisk Senter. Beate Gangås sin "sannhet" vil jeg også være forsiktig med. Hun er vel ikke akkurat så troverdig hun heller. Hva legger Erna Solberg til grunn for sin påstand?

Så du skjønte at det var LDO og statsministeren som uttalte seg, men like vel var det kun Antirasistisk senter du trakk fram. Hvorfor i all verden skal ikke LDO være troverdige mener du?

Og statsministeren legger nok til grunn sin innsikt gjennom regjeringen arbeid og handlingsplan mot nettopp rasisme. Tror du hun ikke har kunnskap på området?

IndocteCollectio

IndocteCollectio
12.05.21 08:31
dortort: Det har vært skrevet om denne saken i flere aviser.

Men DU lenket til nutcase Rustad og samtidig kritiserte du Antirasistisk senter i forhold til troverdighet. Det var dette som er skikkelig god humor. Saken i selv har null relevans  i forhold til det som diskuteres.

dortort

dortort
12.05.21 08:34
IndocteCollectio: Så du skjønte at det var LDO og statsministeren som uttalte seg, men like vel var det kun Antirasistisk senter du trakk fram. Hvorfor i all verden skal ikke LDO være troverdige mener du? Og statsministeren legger nok til grunn sin innsikt gjennom regjeringen arbeid og handlingsplan mot nettopp rasisme. Tror du hun ikke har kunnskap på området?

Det var du som kom trekkende med Antirasistisk Senter. Ikke jeg.

I ditt innlegg så refererer LDO til uttalelser fra Beate Gangsås. Beate Gangsås er en person som selv er blitt trukket i tvil av andre. Da stiller jeg spørsmål ved LDO. Men det gjør ikke du?

Da skulle det ikke være noe problem for deg å svare på spørsmålet jeg stilte:

dortort

dortort
12.05.21 08:36
IndocteCollectio: Men DU lenket til nutcase Rustad og samtidig kritiserte du Antirasistisk senter i forhold til troverdighet. Det var dette som er skikkelig god humor. Saken i selv har null relevans i forhold til det som diskuteres.

Når saken er omtalt i andre aviser, så har det vel en troverdighet i Document også?

Du har jo selv kommet med lenker til Resett som du ser på som lite troverdig. Du møter deg selv i døren.

Topp humor. :o))))))

IndocteCollectio

IndocteCollectio
12.05.21 08:37
dortort: Når saken er omtalt i andre aviser, så har det vel en troverdighet i Document også? Du har jo selv kommet med lenker til Resett som du ser på som lite troverdig. Du møter deg selv i døren.

Du skjønte ikke at det er humor å kritisere noen for lite troverdighet og samtidig linke til Rustad og co, ja ja.

dortort

dortort
12.05.21 08:38
kval: Det dreier seg ikke om kinesisk omskolering a la Mao. Det dreier seg om å lære hva strukturell rasisme er for noe for å forbygge at det skjer.

Din meningsfelle Einar Salbu skriver at strukturell rasisme ikke er individbasert. Men at det ligger på organisatorisk plan. Hvorfor skal man sende alle kommuneansatte på kurs dersom det er organisasjonen som innehar strukturell rasisme?

dortort

dortort
12.05.21 08:40
IndocteCollectio: Du skjønte ikke at det er humor å kritisere noen for lite troverdighet og samtidig linke til Rustad og co, ja ja.

Og du skjønte ikke at det er humor at du ser på Resett som lite troverdig, men likevel linker du til siden for å underbygge din påstand.

:o)))))))

IndocteCollectio

IndocteCollectio
12.05.21 08:41
dortort: Det var du som kom trekkende med Antirasistisk Senter. Ikke jeg. I ditt innlegg så refererer LDO til uttalelser fra Beate Gangsås. Beate Gangsås er en person som selv er blitt trukket i tvil av andre. Da stiller jeg spørsmål ved LDO. Men det gjør ikke du? Da skulle det ikke være noe problem for deg å svare på spørsmålet jeg stilte: Hva legger Erna Solberg til grunn for sin påstand?

Du troller nå? 

Her er de du trekker troverdigheten i tvil til

https://www.ldo.no/

Og så linker du til Rustad, forstå det den som kan

Solberg har du fått svar på, der var det et lite spørsmål også, ser ut som du glemte dette

Tror du hun ikke har kunnskap på området?

kval

kval
12.05.21 08:43
dortort: Hvorfor skal man sende alle kommuneansatte på kurs dersom det er organisasjonen som innehar strukturell rasisme?

Vet du ikke hvem som utgjør den kommunale organisasjonen?

Å komme med alle disse innvendingene er ikke troverdig. De som gjør det fornekter at det finnes strukturell rasisme. Da er det bedre å holde seg til det i stedet for å komme med alle slags utflukter.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
12.05.21 08:45
dortort: Og du skjønte ikke at det er humor at du ser på Resett som lite troverdig, men likevel linker du til siden for å underbygge din påstand. :o)))))))

Ha ha ha, jeg la ut en lenke til resett for å vise at SELV DE hadde fått med seg en sak vi diskuterte.  Så poenget var at selv en useriøs blogg som resett skrev om denne saken. Artig at du trekker det frem.

EinarSalbu

EinarSalbu
12.05.21 09:15
dortort: Du står da oppført som det.

Den foreningen ble sammenslått med en annen forening i 2012.

dortort

dortort
12.05.21 09:22
IndocteCollectio: Du troller nå? Her er de du trekker troverdigheten i tvil til https://www.ldo.no/ Og så linker du til Rustad, forstå det den som kan Solberg har du fått svar på, der var det et lite spørsmål også, ser ut som du glemte dette Tror du hun ikke har kunnskap på området?

Nei. Troller du nå?

Jeg trekker frem at LDO viser til uttalelser fra Beate Gangsås. Men det fikk du ikke med deg.

Og du linker til Resett i annen tråd, som du mener er lite troverdig.

Nei, det har jeg ikke. Vennligst svar på mitt spørsmål:

dortort

dortort
12.05.21 09:23
kval: Å komme med alle disse innvendingene er ikke troverdig. De som gjør det fornekter at det finnes strukturell rasisme. Da er det bedre å holde seg til det i stedet for å komme med alle slags utflukter.

Da kan du komme med dokumentasjon på at det forekommer strukturell rasisme i f.eks Oslo eller annen norsk kommune.

dortort

dortort
12.05.21 09:24
IndocteCollectio: Ha ha ha, jeg la ut en lenke til resett for å vise at SELV DE hadde fått med seg en sak vi diskuterte. Så poenget var at selv en useriøs blogg som resett skrev om denne saken. Artig at du trekker det frem.

At selv de hadde fått det med seg? Det var jo eneste linken du kom med. Ja, det er skikkelig artig at jeg viser at du møter deg selv i døren. Enig i det.

:o)))))

(Innlegget ble redigert 12.05.21 09:26)

dortort

dortort
12.05.21 09:25
EinarSalbu: Den foreningen ble sammenslått med en annen forening i 2012.

Og i den organisasjonen var det strukturell rasisme? Eller er det mye strukturell rasisme i organisasjonene som er sammenslått?

EinarSalbu

EinarSalbu
12.05.21 09:28
dortort: Hvorfor mener du at det ikke er strukturell rasisme i din forening? Har det vært undersøkelser om det? Eller det slik som det alltid er med AP; det gjelder alle andre men ikke dem selv?

Fagforeningene i Fellesforbundet som de andre forbundene under LO arbeider for at alle som arbeider i Norge skal ha like gode arbeids- og lønnsvilkår, og at det ikke forekommer diskriminering på arbeidsplasser og at likhetsprinsipper følges. 

At det skulle forekommer strukturell rasisme når dette er hovedoppgaver for en forening ville være noe underlig.

dortort

dortort
12.05.21 09:35
EinarSalbu: Fagforeningene i Fellesforbundet som de andre forbundene under LO arbeider for at alle som arbeider i Norge skal ha like gode arbeids- og lønnsvilkår, og at det ikke forekommer diskriminering på arbeidsplasser og at likhetsprinsipper følges. At det skulle forekommer strukturell rasisme når dette er hovedoppgaver for en forening ville være noe underlig.

Ja, klart det. Strukturell rasime gjelder alle andre bortsett fra dem selv.

Vi så det samme mtp metoo og sexistiske holdninger i LO.

https://www.dagbladet.no/nyheter/metoo-oppgjor-med-gubbeveldet-i-lo/70447043

Hvorfor i all verden gjelder ikke den samme strukturell rasisme holdningen som i andre organisasjoner?

Som nestleder i en organisasjon ville jo du ha vært medansvarlig for evnt strukturell rasisme innad i organisasjonen. Er du ikke enig i det?

(Innlegget ble redigert 12.05.21 09:45)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
12.05.21 10:20
dortort: Hva legger Erna Solberg til grunn for sin påstand?

Var det dette du ikke skjønte

Og statsministeren legger nok til grunn sin innsikt gjennom regjeringen arbeid og handlingsplan mot nettopp rasisme. Tror du hun ikke har kunnskap på området?

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
12.05.21 10:51

Vi ber om at nivået heves her inne og at retorikken dempes. Dette begynner å skli ut i personfokus og krangling. 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden, spørsmål og klage kan rettes til diskusjon@vg.no

/VGD MOD

Klikk for å gå tilbake til toppen