Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nynorsk , når er du gått ut på dato?

NYTT TEMA
frode57

frode57
06.05.21 16:42

Dette er litt morsomt tema som omtales i et debattinnlegg i dag. Av ei finsk kvinne. Jeg har vært på Aasen tunet hvor nynorskens far blir hedret. Og jeg ble skuffet over det jeg så. 

Jeg har hatt 9 år på barne og ungdomsskolen med nynorsk. Det ble prediket at radikalt nynorsk og bokmål var så nære hverandre at det ikke var noe problem å være nynorsk bruker. Dette er nå 46 år siden nå. Det går sakte men sikkert nedover med skriftspråket nynorsk. Det skyldes at norske dialekter nærmer seg hverandre og således også skriftspråket. TV2 skal ha mye av æren for avslipningen som skjer i Norge. Spørsmålet er når vil det gå opp for folk flest at vi ikke trenger to skriftspråk som er så nære hverandre og som skaper så mye angst for å bruke det . Mange går over til dialektskriving og da er det en liten krets man snakker til . 

Vi har blant verdens beste forfattere når en ser utbredelsen av forfatterskap pr. 1000 innbyggere. 

Men jeg som bor i Danmark vil heller lese nynorsk forfattere på dansk enn å lese de på norsk. Og jeg leser en god del. Edward Hoem er jo en god forfatter men er lite tilgjengelig med sin nynorsk.  

Hovedmålet med å skrive er jo å bli forstått. Å komme med et budskap. Å fortelle ei god historie. Som fenger. De to språkene nynorsk og bokmål vil en dag gå sammen i ett skriftspråk . Spørsmålet er om lærere og fanatikere på begge sider av språkkrigen vil innse det. 

Språk har vi for å bli forstått. Jeg ler når jeg snakker min opprinnelige dialekt for den er utgått på dato i dag. Du kan lese Knut Hamsun(riksmål)  men Olav Duun (nynorsk)er total utilgjengelig for de fleste. Det forteller om hvor hardt rammet nynorsken er av den tillatte dialekt bruken i media. 

Man skal gjerne bo ett par generasjoner i ei bygd for å bli akseptert i Norge. Og språk er en slik markør av tilhørighet. Så kan den siste sladder kjerringa eller bonde , slå av strømmen før han /hun lukker ned bygden .

Torotto

Torotto
06.05.21 20:23
frode57: Hovedmålet med å skrive er jo å bli forstått. Å komme med et budskap. Å fortelle ei god historie. Som fenger. De to språkene nynorsk og bokmål vil en dag gå sammen i ett skriftspråk . Spørsmålet er om lærere og fanatikere på begge sider av språkkrigen vil innse det.

Språk er makt. Ikke minst historie mellom undertrykkere og undertrykte.  

Du skal ikke gå mange år tilbake i tid, hvor dialekt ble koplet opp mot enfoldighet og stygt språk. 

Slik som i Oslo og strøket rundt Lakkegata noen år tilbake. 

Lakkegatas Rose til sin bror. -Skli a tabretten Lorange, morri ska sitta. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg