Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tre dårligste Sylvi-forslag?

NYTT TEMA
nostalgikern

nostalgikern
08.05.21 21:08

Så en slags "gallup" forleden der det stod at det var bare 4% av de spurte kvinner som kunne tenke seg å stemme på FrP  fremover nå (dette var før lederskiftet selvfølgelig).  Det er vel sikkert noen kvinner her på forumet som kan fortelle om hvilke f.eks.  3 forslag som det den nye partilederen har fremmet på partiets vegne nå siste året og som da i første rekke medvirker til at det er helt uaktuelt å stemme på det partiet, og ihvertfall nå under den nye lederen osv.  I coronaåret som har gått har hun, på vegne av partiet, visstnok hatt forslag/skaffet flertall for å få flyttet/tilført 18 milliarder.  Hvis beløpet stemmer, er det altså snakk om svært betydelig innflytelse.  

"Såpass" som tre punkter skulle vel være kurant å "foreslå" som dårlige/uakseptable, og skulle det samtidig fra samme hold  tross alt være  et par punkter som kunne tas med på den positive siden, så ta gjerne med det.

Og skulle det være noen mannlige debattanter her som vil bidra med en god forklaring på hvorfor så relativt få kvinner vil stemme på Sylvi utfra hva hun har presentert som finanspolitisk talsperson for FrP siste året, (eller andre forhold), så er jo det selvfølgelig helt greit.  Kanskje tråden blir veldig kort? ;)

(Innlegget ble redigert 08.05.21 21:12)

aIseboy

aIseboy
08.05.21 22:41
nostalgikern: "Såpass" som tre punkter skulle vel være kurant å "foreslå" som dårlige/uakseptable, og skulle det samtidig fra samme hold  tross alt være  et par punkter som kunne tas med på den positive siden, så ta gjerne med det.

Jeg foreslår at du starter med å nevne 3 punkter du mener Sylvi har foreslått på vegne av partiet, som er så rørende bra at du blir så annengradskrenket av å lese at få kvinner har såpass tillit til henne at de kommer til å stemme på henne eller partiet hun representerer?

(Du gjør forøvrig et poeng ut av at det gjaldt stemmer til FrP før Listhaug ble leder, men krever likefullt at de må forholde seg til forslag (punkter...) som Listhaug har kommet med. Pussig) 

nostalgikern

nostalgikern
09.05.21 12:49
aIseboy: Jeg foreslår at du starter med å nevne 3 punkter du mener Sylvi har foreslått på vegne av partiet, som er så rørende bra at du blir så annengradskrenket av å lese at få kvinner har såpass tillit til henne at de kommer til å stemme på henne eller partiet hun representerer? (Du gjør forøvrig et poeng ut av at det gjaldt stemmer til FrP før Listhaug ble leder, men krever likefullt at de må forholde seg til forslag (punkter...) som Listhaug har kommet med. Pussig)

Det kan jeg gjerne komme med ja.  Hun har på vegne av partiet foreslått at de pleietrengende gamle skal få en automatisk rett til sykehjemsplass hvis disse utgamle og skrøpelige selv ønsker det og har legeattester som understøtter behovet.  Etter partiets syn bør det i slike tilfeller  være nærmest en lovmessig rett, på samme måte som rett til å få grunnskoleplass rundt om i kommunene.

Disse pårørende til slike gamle er nå stadig oftere fremme i media og klager sin nød over at syke, gamle foreldre, det være seg enslige  etterlatte etter ektefelle, eller foreldrepar, det er visstnok en kamp om selv avlastningsplasser en kortere periode, og fast plass kan de fleste bare drømme om.

Det finnes flusst av kommuner som f.eks. pga. den Ap-innførte (ved en Bjarne Håkon som helseminister,  og støttet av resten av de rødgrønne partiene  fra den gangen)  såkalte samhandlingsreformen (ofte gjeldstyngede kommuner må ta imot pasienter som egentlig så absolutt burde fått vært lengre på et sykehus, slik de jo kunne være for bare et par-tre tiår siden).

Gamle ligger nå hjemme og vansmekter, de får besøk av omreisende høyst forskjellige behandlere som, i følge fortellinger fra pårørende, nærmest stormer inn i rommet og sørger for noe pilleutdeling og en rask vaskeklutvask "oppunder armene", før de stormer ut igjen.  Noen av dem kan visst knapt norsk heller, - ikke mye trivelig for disse gamle. 

Før i tida kunne disse som kom fra kommunen for å ordne for gamle og skrøpelige, de kunne sette over kaffen og ta en hyggelig liten prat med pasientene.  "Mye var bedre før", kan man nok engang si (merk, jeg sa ikke "alt"...).

Alle disse kvinnene som sutrer over manglende institusjonsplass for sine gamle foreldre, de får hermed en påmminnelse om den meget gode løsningen som Sylvi & Co. har på dette feltet, og som noen få kommuner har takket ja til for å prøve ut (statlig støtte til kommunene for å få til ordningen). Og med tilfredse både pasient, pårørende og kommune.

Disse kvinnne stemmer feil, hvis dette er et altoverskyggende problem for dem for tida... (slik man ofte får inntrykk av).

Det blir for langt å komme med ett annet punkt, som du etterlyste (eller to).  Avventer din kommentar her, før jeg finner et nytt punkt.

Utfra hva jeg skrev i ts, hvordan kan du forresten slutte at jeg skal være så "annengradskrenket"?  Jeg bare lurte på hva som da kunne virke så "frastøtende" (3 punkter) jeg...  For å få tips eller bedre innsikt altså.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 12:55)

nostalgikern

nostalgikern
09.05.21 13:08
aIseboy: (Du gjør forøvrig et poeng ut av at det gjaldt stemmer til FrP før Listhaug ble leder, men krever likefullt at de må forholde seg til forslag (punkter...) som Listhaug har kommet med. Pussig)

PS. - Så du tror altså at Listhaug kommer opp med forslag (punkter, som du kaller det) som ikke er hjemlet i partiets program, du da, - noe hun har funnet på selv osv.?  Hm.  Den gallupen jeg refererte til måtte vel nødvendigvis riktignok gjelde  for perioden under forrige leder, som jo gikk av såvidt maks nylig som i går...

Men programpostene fremover blir partiprogrammet sine, dog med en annen leder. 

Og det programmet blir det forresten ganske sikkert opptil  flere punkter jeg blir misfornøyd med, for å si det slik...  Til din info (vedr. grunn til å bli "krenket" og denslags tankespinn/vås du liret av deg i svarinnlegget ditt over her).

aIseboy

aIseboy
09.05.21 15:09
nostalgikern: Det finnes flusst av kommuner som f.eks. pga. den Ap-innførte (ved en Bjarne Håkon som helseminister,  og støttet av resten av de rødgrønne partiene  fra den gangen)  såkalte samhandlingsreformen (ofte gjeldstyngede kommuner må ta imot pasienter som egentlig så absolutt burde fått vært lengre på et sykehus, slik de jo kunne være for bare et par-tre tiår siden).

Jada, det ble stil om en enkel sak. "Automatisk rett til sykehjemsplass"..ja nærmest en lovmessig rett (hva er alternativet egentlig?

Sylvi var foran forrige valg på Norgesturne, og "tilfeldigvis" besøkte hun noen FrP-kommuner hvor de var strålende fornøyd med middagen på sykehjemmet, og så besøkte hun en nabokommune hvor middagen var fæl, og Sylvi ble kvalm. At middagen kom fra nøyaktig samme leverandør, og levert på nøyaktig samme måte ble aldri nevnt. Det viktigeste å formidle var at den ene kommunen hadde FrP-ordfører, mens den andre hadde AP-ordfører.

Forøvrig, hvilke grep gjorde Sylvi Listhaug da hun var eldreminister i regjeringen? Dette burde jo vært en skreddersydd posisjon for Listhaugs eldreambisjoner? 

Det synes jeg er LANGT mer interessant, enn å bruke eldre for å rakke ned på politiske motstandere. 

ulefos

ulefos
09.05.21 20:59
nostalgikern: Så du tror altså at Listhaug kommer opp med forslag (punkter, som du kaller det) som ikke er hjemlet i partiets program, du da, - noe hun har funnet på selv osv.?

står det ikke i programmet så krever Listhaug ny avstemming

Listhaug tapte: Presset fram ny votering

ulefos

ulefos
09.05.21 21:04
aIseboy: Sylvi var foran forrige valg på Norgesturne, og "tilfeldigvis" besøkte hun noen FrP-kommuner hvor de var strålende fornøyd med middagen på sykehjemmet, og så besøkte hun en nabokommune hvor middagen var fæl, og Sylvi ble kvalm. At middagen kom fra nøyaktig samme leverandør, og levert på nøyaktig samme måte ble aldri nevnt.

hun visste det ikke, men hun visste på forhånd at hun skulle rose maten i en FRP-kommune og motsatt i en AP-kommune

hun går med kors på halsen, men er ellers ikke så nøye med om det hun sier er sant. Norge har fått en Trump og de enkleste sjelene jubler

Solvgutt1

Solvgutt1
09.05.21 21:07
aIseboy: Sylvi var foran forrige valg på Norgesturne, og "tilfeldigvis" besøkte hun noen FrP-kommuner hvor de var strålende fornøyd med middagen på sykehjemmet, og så besøkte hun en nabokommune hvor middagen var fæl, og Sylvi ble kvalm. At middagen kom fra nøyaktig samme leverandør, og levert på nøyaktig samme måte ble aldri nevnt. Det viktigeste å formidle var at den ene kommunen hadde FrP-ordfører, mens den andre hadde AP-ordfører.

Det var vel Os og Bergen hun besøkte. Der Os-maten til Søviknes var fantastisk. Jeg er litt usikker på om det faktisk var akkurat likt, selv om det var samme leverandør, men noe sier meg at hun ikke vil være like fornøyd med Os-maten hvis hun drar på samme turné foran årets valg.

Jeg mener at dette var to forskjellige saker. 

Det vanlige med disse "fjernkjøkken-måltidene" er forresten at de sendes til sykehjemmene i plastbegre, der eventuell saus osv. er i egne beholdere. Så varmes de opp der, og legges på tallerkener og skåler, før det serveres til beboerne. Et vanlig grep når populister skal slakte maten er at de tar bilde av den i beholderne, før det er varmet opp. Skal man sammenligne med noen man syns er bra, så tar man bilde når alt er oppvarmet og lagt på tallerkener.

Jeg har sett denne taktikken bli brukt i lokalpolitikk hvor bygdepolitikere klager på at maten eldre får ute i bygdene er verre enn den i får i "byen"(administrasjonssenteret). Selv om det er samme mat. Det er effektivt, for maten ser ikke spesielt bra ut i disse plastbeholderne.

Et siste apropos: Lapskaus ser gjerne ut som oppkast.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 21:13)

ulefos

ulefos
09.05.21 21:56
Solvgutt1: noe sier meg at hun ikke vil være like fornøyd med Os-maten hvis hun drar på samme turné foran årets valg.

nå vet hun bedre enn å gå på en slik blemme en gang til

Solvgutt1

Solvgutt1
09.05.21 22:12
ulefos: nå vet hun bedre enn å gå på en slik blemme en gang til

Og Os (eller Bjørnafjorden) har fått seg AP-ordfører.

nostalgikern

nostalgikern
09.05.21 22:55
aIseboy: Jada, det ble stil om en enkel sak. "Automatisk rett til sykehjemsplass"..ja nærmest en lovmessig rett (hva er alternativet egentlig?

Alternativet ja, det kan jeg forklare deg, - det går ut på at den stakkaren som ønsker seg sykehjemsplass, vedkommende får ikke plass pga. "kommunens økonomi", altså ikke nok plasser tilgjengelig. Det er lett å spå at dette blir et økende problem fremover nå, alternativet blir å ligge og vansmekte i sitt hjem, og f.eks. gjøre fra seg i bleia hvis den gamle er så skrøpelig at vedkommende ikke kommer seg på do selv.  Da hadde tilværelsen på et bemannet sykehjem selvfølgelig vært som natt og dag på flere områder, kanskje sosialt samvær i en dagligstue m.m.  I stedet for å ligge isolert alene hjemme.

Norge tar seg råd til å pøse ut over 100 millioner hver eneste dag i bistand til Langtvekkistan, klart staten burde ta seg råd til å øremerke midler til bygging av og driftstilskudd  til flere sykehjem nå.

Et punkt nr. 2 som du "utfordret" meg til å trekke fram sånn innledningsvis i tråden her, altså noe positivt som så vidt jeg vet Listhaug har engasjert seg spesielt i, er dette med den alvorlige sykdommen ALS.  At  Norge bør ta seg råd til å hjelpe disse uheldige med medisiner, selv om de er relativt  kostbare.  Hun er den eneste topp-politikeren, såvidt jeg kjenner til ihvertfall, som har satt dette på dagsordenen sin.  Omtenksomt gjort, eller?

(Innlegget ble redigert 09.05.21 23:01)

aIseboy

aIseboy
09.05.21 23:00
Solvgutt1: Det vanlige med disse "fjernkjøkken-måltidene" er forresten at de sendes til sykehjemmene i plastbegre, der eventuell saus osv. er i egne beholdere.

Hvordan det leveres kommer an på hva slags utstyr det er på den enkelte avdeling som mottar maten.

Jeg har erfaring både med sous vide som er vakuumpakket og som varmes opp i dampovn på avdelingen, samt varm mat som leveres i varmeskap, hvor de ulike bestanddelene er i ulike metallbeholdere. 

Jeg husker jeg diskuterte med en illsint figur en gang, som levde i den tro at varm mat ble fraktet på kryss og tvers i Norge, og følgelig var både kald og bedervet da den nådde frem til sykehjemmet det skulle spises...Dunning Kruger all the way.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
09.05.21 23:00
nostalgikern: Så en slags "gallup" forleden der det stod at det var bare 4% av de spurte kvinner som kunne tenke seg å stemme på FrP  fremover nå (dette var før lederskiftet selvfølgelig).  Det er vel sikkert noen kvinner her på forumet som kan fortelle om hvilke f.eks.  3 forslag som det den nye partilederen har fremmet på partiets vegne nå siste året og som da i første rekke medvirker til at det er helt uaktuelt å stemme på det partiet,

For meg har det alltid vært uaktuelt å stemme på FRP. Det er mer enn tre forslag jeg misliker, jeg misliker alt ved FRP, og den nye lederen må være den verste politikeren Norge noensinne har hatt. (Okkupasjonen 1940/ -45 er unntatt.). Det er med nød og neppe jeg klarer å se bilder av Sylvi Listhaug, så kvalm blir jeg av henne.

aIseboy

aIseboy
09.05.21 23:02
nostalgikern: Alternativet ja, det kan jeg forklare deg, - det går ut på at den stakkaren som ønsker seg sykehjemsplass, vedkommende får ikke plass pga. "kommunens økonomi"

Hør nå her:

Du snakket om en "automatisk rett" og at det burde vært en lovmessig rett.

Jeg spør igjen - hvis det skal være en automatisk rett - hva er alternativet til at det er en lovmessig rett - altså nedfelt i loven?

Ser du ikke selv at du skriver svadaen din smør på flesk? 

Forøvrig, din omtale av ALS-pasienter som uheldige er direkte kvalmende. Det er forøvrig eksperimentell behandling Listhaug har bedt Høie bevilge penger til. Det finnes ennå ingen dokumentasjon på at det virker. 

(Innlegget ble redigert 09.05.21 23:08)

nostalgikern

nostalgikern
09.05.21 23:07
aIseboy: Forøvrig, din omtale av ALS-pasienter som uheldige er direkte kvalmende.

Skulle jeg skrevet at de er heldige da, mener du, eller hvilket forslag har du å bringe til torgs?  

Hadde jeg selv fått ALS, så ville jeg nok ansett meg som ikke bare uheldig med min helsesituasjon, men sågar svært uheldig...

(Innlegget ble redigert 09.05.21 23:08)

aIseboy

aIseboy
09.05.21 23:12
nostalgikern: Hadde jeg selv fått ALS, så ville jeg nok ansett meg som ikke bare uhelig med min helsesituasjon, men sågar svært uheldig...

Man omtaler ikke folk som har en sykdom hvor man dør en grusom død i løpet av få år, som uheldige. Man omtaler heller ikke foreldre som mister sin 3 år gamle datter i kreft som uheldige.

Uheldi er man når man faller på glatta eller skosnøringen ryker når du skal knytte skoene. g

nostalgikern

nostalgikern
09.05.21 23:18

Jeg tror nok at vedkommende kvinne "muligens" kan ha sansen for FrPs forslag om langt strengere straffer for denslags handlinger og miljøer.  Men det er vel upopulært hos mange da sikkert å forelå denslags, - tror disse faktisk føler større ektefølt avsky og irritasjon overfor Listhaug enn de gjør overfor for slike som nevnt i linken.  Kan virke slik ihvertfall, slike forhold og hendelser er etter hvert ganske vanlige i hovedstaden "i vår tid", men de politikerne som ønsker å slå hardt ned på denslags "fritidssysler", de blir slett ikke populære der i byen, ser det iallfall ut til...

https://www.dagbladet.no/nyheter/oslo-bydel-rammet---ikke-forste-gang/73745164

ballee

ballee
09.05.21 23:38
GARDSDATTRA: For meg har det alltid vært uaktuelt å stemme på FRP. Det er mer enn tre forslag jeg misliker, jeg misliker alt ved FRP, og den nye lederen må være den verste politikeren Norge noensinne har hatt. (Okkupasjonen 1940/ -45 er unntatt.). Det er med nød og neppe jeg klarer å se bilder av Sylvi Listhaug, så kvalm blir jeg av henne.

Du... legekontoret åpner i morgen tidlig igjen

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
09.05.21 23:43
ballee: legekontoret åpner i morgen tidlig igjen

Ja det gjør det hver morgen unntatt helg og høytid, hva var poenget?

Torotto

Torotto
09.05.21 23:54
GARDSDATTRA: . Det er med nød og neppe jeg klarer å se bilder av Sylvi Listhaug,

Jeg blir i kjempehumør!   Hun er sin egen verste fiende.

Må si at Siv fikk jeg mer respekt for, når hun med sankte skulder, var smart nok til å prioritere seg selv og sluttet å være opprydningshjelp for Sylvi.

Blant annet har hun ikke skjønt at diesel og bensinbiler ikke sluttes å lages på grunn av MDG, faktisk grunnet at bilene med de nyeste rensekrav Euro7, blir ganske enkelt for dyre.

Dessuten at FrP satt i regjering og derved er ansvarlig for å innfri Paris avtalen.  Alternativet er at hun tar en Trump og velger å stiille til valg med å trekke seg fra en rekke internasjonale avtaler. 

;-) 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
09.05.21 23:59
Torotto: Dessuten at FrP satt i regjering og derved er ansvarlig for å innfri Paris avtalen.  Alternativet er at hun tar en Trump og velger å stiille til valg med å trekke seg fra en rekke internasjonale avtaler.

Jeg kan ikke huske at FRP tok dissens, gjorde de det?

nostalgikern

nostalgikern
09.05.21 23:59
aIseboy: Man omtaler heller ikke foreldre som mister sin 3 år gamle datter i kreft som uheldige.

- Og dét har jeg da heller ikke gjort.  Jeg kan ikke stå inne for vilkårlige eksempler du grubler deg fram til.  Jeg vil fortsatt hevde at man sikkert kan føle det som at man har vært uheldig med sin helsesituasjon hvis man blir rammet av alvorlig sykdom.

Man hører intervjuer med f.eks. 100-åringer som uttaler; "jeg har vært heldig med helsa mi, får en si, i og med at jeg er blitt så gammel".  

Du etterspurte eksempel på 3 gode Sylvi-forslag, 2 har du fått, her kommer det tredje, nemlig at staten bør ta seg råd til de dyre medisinene  for å redde synet til disse som har denne sykdommen som fører til blindhet... 

Torotto

Torotto
10.05.21 11:21
GARDSDATTRA: Jeg kan ikke huske at FRP tok dissens, gjorde de det?

Nei!  De var vel bare uenig i tempo sammen med Høyre, som kalte sin stemmegivning på å fremskynde tempo i forholde til 2030, som arbeidsuhell. 

Her

(Innlegget ble redigert 10.05.21 11:21)

Torotto

Torotto
10.05.21 11:31
nostalgikern: Du etterspurte eksempel på 3 gode Sylvi-forslag, 2 har du fått, her kommer det tredje, nemlig at staten bør ta seg råd til de dyre medisinene  for å redde synet til disse som har denne sykdommen som fører til blindhet...

Her trekker du frem forslag, hvor hun bruker Carl. I. Hagen retorikk.  

Ingen er imot dette, problemet er jo at FrP i regjering har prioritert ned helseforetakenes behandlingskapasitet og økonomi. Det betyr at å trekke frem noen grupper, går utover andre.  Mediastyrt helsevesen , hvor de som får omtale hjelpes og andre havner lengre bak i køen. 

Det er en klar sammenheng mellom viljen vi har kollektiv til å betale mer i skatter, for å få dyre medisiner og behandling.  Her har FrP stått på motsatt side og krevd mindre skatt og ikke minst deltatt i å sørget for beslutningsforum og at politikkere delegerte bort sitt ansvar.

(Innlegget ble redigert 10.05.21 11:32)

ulefos

ulefos
10.05.21 11:37

det er vel sannsynlig at man i større grad kunne brukt avanserte medisiner, om det ikke var for at for store deler av budsjettene er satt av til økonomer, rapportører og oppfølging av avtaler med private institusjoner

men FRP vil jo at sykehusene skal drives som omde var private bedrifter og da er de også ansvarlige for konsekvensene

aIseboy

aIseboy
10.05.21 11:49
nostalgikern: - Og dét har jeg da heller ikke gjort.  Jeg kan ikke stå inne for vilkårlige eksempler du grubler deg fram til.  Jeg vil fortsatt hevde at man sikkert kan føle det som at man har vært uheldig med sin helsesituasjon hvis man blir rammet av alvorlig sykdom.

Du omtaler mennesker som kveles sakte når deres indre organer kollapser som uheldige. 

Det er faen så taktløst. Men du vet muligens ikke bedre. Eller eventuelt lider du av manglende norskkunnskaper. 

Torotto

Torotto
10.05.21 12:35
aIseboy: Det er faen så taktløst. Men du vet muligens ikke bedre. Eller eventuelt lider du av manglende norskkunnskaper.

Nå må du besinne deg.  Spørsmålet er jo hva du legger i ordet.  Min kone døde av beinmargskreft.    

Faktisk så er utrykket «uheldig» eller «uflaks» faktisk helt på sin plass.  Det vil si uheldige med gener.  Uheldig med forløpet av sykdommen. Osv.

Folk som spiser Sundt - trimmer og holder kroppen i form osv får kreft og dør.  Andre røyker i 30 40 år og blir 90.  Andre har jobbet på et bilverksted bremser som sommerjobb og får kreft 20 år etter. 

Legene på sykehuset som behandlet kona sin kreft. Brukte faktisk ordet «uflaks» som et parameter, for det som utløser sykdom. 

(Innlegget ble redigert 10.05.21 12:37)

nostalgikern

nostalgikern
10.05.21 21:23
GARDSDATTRA: Det er mer enn tre forslag jeg misliker, jeg misliker alt ved FRP, og

Det blir for enkelt å komme med at du misliker "alt" det partiet står for. Litt for enkelt og i tillegg et typisk barnslig argument.  Det inkluderer vel f.eks. dette at staten skal sørge for at de utgamle får komme på "heimen" hvis de selv ønsker og behovet er bekreftet av fastlegen også da?  Altså statlig medfinansiering (eller var det fullfinansiering?) som er tilstrekkelig til at kommunen ikke lenger nekter å ta inn den og den fordi de ikke har hatt råd til å bygge ut nok plasser osv. Dette er et punkt jeg synes er egentlig på sin plass for gamle skrøpelige, altså at de får en rett til sykehjemsplass ved behov.  At du går imot f.eks. slikt, sier jo sitt.

Men du som antatt kvinne er jo en slik jeg "etterlyste" konkrete synspunkter fra i ts.  Så da har du vel flusst av punkter å gripe tak i og derfor ventelig null problemer med å ramse opp 3 punkter du er spesielt misfornøyd med.  Så la oss få høre.

(Innlegget ble redigert 10.05.21 21:26)

nostalgikern

nostalgikern
10.05.21 21:30
Torotto: sankte skulder,

Kan jeg spørre,  hvor gammel ca. er du?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.05.21 22:36
nostalgikern: Det blir for enkelt å komme med at du misliker "alt" det partiet står for. Litt for enkelt og i tillegg et typisk barnslig argument.  Det inkluderer vel f.eks. dette at staten skal sørge for at de utgamle får komme på "heimen" hvis de selv ønsker og behovet er bekreftet av fastlegen også da?  Altså statlig medfinansiering (eller var det fullfinansiering?) som er tilstrekkelig til at kommunen ikke lenger nekter å ta inn den og den fordi de ikke har hatt råd til å bygge ut nok plasser osv. Dette er et punkt jeg synes er egentlig på sin plass for gamle skrøpelige, altså at de får en rett til sykehjemsplass ved behov.  At du går imot f.eks. slikt, sier jo sitt.

Jeg er selvfølgelig imot statlig styring av eldreomsorgen. Staten vil alltid prøve å gjøre ting billigst mulig og innen eldreomsorgen vil det føre til at eldre bare må flytte inn på et privat sykehjem i en by langt vekke fra bygda der de har bodd hele liver, der de har ektefelle og barn, barnebarn og oldebarn. Og i sammenslåtte kommuner kan vi se konturene av noe sånt, da beboere på lokale sykehjem blir flyttet til sykehjem i kommunesentret, så langt hjemmefra at ektefelle ikke har mulighet til å komme på besøk oftere enn noen kan stille med skyss og kjøre flere mil og tilbake igjen. Kanskje ikke mer enn en gang i uka.

Statens oppgave er å gjøre det som er best for innbyggerne, og for de eldre er det selvfølgelig best å være nær sine kjære. Da slår man ikke sammen kommuner med tvang, man sørger for at kommunene, også de små har midler mok til en god eldreomsorg nær sine kjære.

(Innlegget ble redigert 10.05.21 22:37)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg