Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøttkakestriden i Oslo

NYTT TEMA
Columbus_3

Columbus_3
10.05.21 17:15
ulefos: «Som et ledd i utviklingen mot økt bærekraft i vid forstand, testet etaten mot slutten av året å erstatte deler av kjøttdeig med linser i kjøttkaker, slik at om lag 25 prosent av kjøttkaker inneholder linser», skriver etaten i sin årsmelding for 2020. de eneste politikerne som har frontet denne saken er noen rødsprengte illsinte FRPere

De fleste bryr seg lite om de gamle.
Å tvinge på dem nye matvarer ved livets ende er ikke god eldrepolitikk.

La dem nå få mat de liker og er vant med!

Torotto

Torotto
10.05.21 17:21
Benkeslitern: Så mulig butikkene må ha høyere avanse på disse produktene for å kompansere for det ?

Det er nok ulike årsaker. ;-) Imidlertid er jo dette også blitt en mote sak. Sammen med såkalt supermat. Hvor man utnytter en kjøpekraftig gruppe.  

Det Oslo etterhvert må tenke på er nok vertikal farming og økning av planteføde.  

For problemstillingen til MDG er høyst relevant, men la nå de eldre få slippe.  Våre «forbrytelse» ligger i det vi la opp til i tiden etter 2. verdenskrig.   Hvor ingen av disse problemstillinger, var i vår bevissthet.  

Arrcab

Arrcab
10.05.21 17:23
Columbus_3: De fleste bryr seg lite om de gamle.
Å tvinge på dem nye matvarer ved livets ende er ikke god eldrepolitikk.

De gamle pleietrengende er "sitting ducks", og ganske så ubeskyttet mot symbolske innfall. De kunne jo ha forsøkt seg på menyen i ordentlige fengsler først, der hadde de i alle fall fått et kontant svar. 

(Innlegget ble redigert 10.05.21 17:24)

fargerik

fargerik
10.05.21 17:24

Egentlig er de ganske sent ute i Verdens Navle Oslo.

Fredrikstad Kommune startet med dette for mange år siden.

Og tenk...det var ikke en jævvla tråd i VGD. Og FrP gikk ikke amok her.

(Innlegget ble redigert 10.05.21 17:26)

Arrcab

Arrcab
10.05.21 17:29
fargerik: Og tenk...det var ikke en jævvla tråd i VGD.

Der ser du, det dukker nok opp flere steder og politikere etter hvert, som mener mye om hva de gamle trenger av mat for å redde verden..

Benkeslitern

Benkeslitern
10.05.21 17:29
Arrcab: fengsler

De gamle pleietrengende er "sitting ducks", og ganske så ubeskyttet mot symbolske innfall. De kunne jo ha forsøkt seg på menyen i ordentlige fengsler først, der hadde de i alle fall fått et kontant svar. 

Hvis ingen fortalte de innsatte at det fremover ble kjøttkaker innblandet litt linser og bønner, så tipper jeg at ingen av de innsatte hadde oppdaget forandringen.

Columbus_3

Columbus_3
10.05.21 17:33
Benkeslitern: Hvis ingen fortalte de innsatte at det fremover ble kjøttkaker innblandet litt linser og bønner, så tipper jeg at ingen av de innsatte hadde oppdaget forandringen.

Da er det greit mener du? Bare de ikke oppdager noe så går alt fint.
Vet ikke om jeg liker den innstillingen overfor eldre, forsvarsløse mennesker.

DrSchwei

DrSchwei
10.05.21 17:40
Ljot: Hvis dette du skriver stemmer så er opplegget helt håpløst fra begge sider. FrP klikker i vinkel og fremstiller det som at stakkars eldre tvangsfores vegetarkjøttkaker som om de var foie gras-gjess. MdG fremstiller det å unngå kjøttfråtsing (!) blant eldre på institusjoner som et viktig bidrag i Kampen for Barna og Fremtiden. Går det ikke an å roe ned littegranne bare? Det er jo egentlig en ikkesak. Jeg kan lett finne på å drøye mine egne hjortekjøttkaker og rådyrkarbonader på akkurat samme vis. Resultatet blir fort bedre enn originaloppskriften. De serveres ofte til mennesker som får utslett hvis de hører ordene 'vegansk kosthold'. Helt uproblematisk. Og det smaker endelig kjøtt nok!

Sitatet er hentet fra en uttalelse til NRK i dag. Enig i at begge parter kan roe seg.

Men likevel - jeg forstår at folk (og Frp) reagerer med denne moraliseringen og detaljstyringen. Blandingen av linser/bønnner kommer etter direktiver fra byrådet om kutt av kjøttforbruk, så vidt jeg forstår. Her synes jeg eldre og syke bør være unntatt, og at det må være helt opp til kjøkkenet hva de serverer.

I kantiner og for voksne synes jeg det er fint at man passer på å ha noe vegetarisk mat. Men på sykehus og for de som er så gamle/syke at de er havnet på insitusjon, synes jeg smak og matglede skal være det eneste gjeldende.

Irritasjonen kommer jo på toppen av at man har lagt ned mange kjøkken - altså nedprioritert de eldres mat, noe som har skjedd mange steder. Det gir som regel drårligere mat, dårligere kost og mindre apetitt. Og så kommer altså utblandede kjøttkaker på toppen. Det er ikke bra.

I alle fall er det en lissepassing til den andre grøfta.

Arrcab

Arrcab
10.05.21 17:40
Benkeslitern: Hvis ingen fortalte de innsatte at det fremover ble kjøttkaker innblandet litt linser og bønner, så tipper jeg at ingen av de innsatte hadde oppdaget forandringen.

Det kan nok være både riktig, fornuftig, og veldig smart!

(Innlegget ble redigert 10.05.21 17:41)

DrSchwei

DrSchwei
10.05.21 17:42
fargerik: Egentlig er de ganske sent ute i Verdens Navle Oslo. Fredrikstad Kommune startet med dette for mange år siden. Og tenk...det var ikke en jævvla tråd i VGD. Og FrP gikk ikke amok her.

Du trenger nye briller eller noe... Det står jo at dette er i kantiner og for ansatte, og at MDG og Noah ønsker det samme for institusjoner.

Benkeslitern

Benkeslitern
10.05.21 17:54
Columbus_3: forsvarsløse

Da er det greit mener du? Bare de ikke oppdager noe så går alt fint.

Vet ikke om jeg liker den innstillingen overfor eldre, forsvarsløse mennesker.

Nå svarte jeg jo på å servere dette til de innsatte i fengslene, så eldre og forsvarsløse blir vel feil adjektiver her.

Men jeg ser ikke noe prinsipielt galt i å erstatte 25 % av kjøttet i kjøttkaker med bønner og linser på sykehjemmene uten å informere beboerne om det.

Men hvis de reagerer negativt på forandringen må den selvfølgelig reverseres.

fargerik

fargerik
10.05.21 17:55
DrSchwei: Du trenger nye briller eller noe... Det står jo at dette er i kantiner og for ansatte, og at MDG og Noah ønsker det samme for institusjoner.

Nei, da. Før min mor rusla, vet jeg ganske godt hva de fikk servert av middag på sykehjemmet hvor hun tilbrakte sine siste år.

Flott mat. Variert mat, og mye grønt. Saken er at det aldri har vært noen politisk kamp om kjepphester, og at beboerne roste maten.

Men som sagt er det noen år siden.

Og alt dette gikk VGD hus forbi. Det er det mest interessante.

Hadde de innført "kjøttfri mandag" i barnehager i vepsebolet Oslo, ville det blitt slått riksalarm. Resten av landet består av sindige, normale mennesker.

(Innlegget ble redigert 10.05.21 17:58)

DrSchwei

DrSchwei
10.05.21 18:19
fargerik: Nei, da. Før min mor rusla, vet jeg ganske godt hva de fikk servert av middag på sykehjemmet hvor hun tilbrakte sine siste år. Flott mat. Variert mat, og mye grønt. Saken er at det aldri har vært noen politisk kamp om kjepphester, og at beboerne roste maten. Men som sagt er det noen år siden. Og alt dette gikk VGD hus forbi. Det er det mest interessante. Hadde de innført "kjøttfri mandag" i barnehager i vepsebolet Oslo, ville det blitt slått riksalarm. Resten av landet består av sindige, normale mennesker.

Det er altså vegetarmat på sykehjemmene i Fredrikstad hver mandag? Og ikke noe alternativ?

I et dokument fra 2017 står følgende: "

Sykehjem og hjemmeboende som mottar mat fra kommunen omfattes ikke av kjøttfri dag og har selv anledning til å velge om de vil ha et kjøttfritt alternativ."

Hvis det ikke var noen debatt rundt det, så blir jo det neppe noen sak for VGD. Men jeg har faktisk aldri hørt om at noen sykehjem i det hele tatt har innført vegetardag som fast prosedyre.

Byrådet har som mål å innføre ett gratis skolemåltid i uken, og dette skal være kjøttfritt.

Det er vel neppe noe sted der det spises mer vegetarmat i Oslo her til lands.

(Innlegget ble redigert 10.05.21 18:21)

fargerik

fargerik
10.05.21 18:35
DrSchwei: Sykehjem og hjemmeboende som mottar mat fra kommunen omfattes ikke av kjøttfri dag og har selv anledning til å velge om de vil ha et kjøttfritt alternativ."

Jøss. Frihet. Kan selv velge. For meg minner det om det de surrer med i vepsebolet  "Verdens Navle".

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
10.05.21 18:37
DrSchwei: kunne leve i en trygg verden uten klimaendringer, uten sult og uten farlige hendelser og mange flyktninger,

Hehe, Lan beviser jo med en slik uttalelse at hun lever i en rosa eventyrverden.

Danset det feer og engler med roseblader rundt henne da hun uttalte dette? Det minner mest om en klisjéfest hentet fra en random Miss Universe kåring.

1) Klimaendringer skjer helt uavhengig av hvor mange kuer som promper, hvor mange flyturer vi tar, og ikke minst hvor gode kjøttkaker vi steker.

2) Det kommer alltid til å være sult her i verden.

3) Hva er farlige hendelser? Er det slik at hvis vi kutter ned på kjøttforbruket, så blir det tryggere å hoppe i fallskjerm? Eller tenker hun at det med færre kuer blir tryggere å kjøre bil fordi bilister har mindre å se på langs veiene?

4) Det kommer alltid til å være krig og djevelskap i verden. Selv om kjøttkakene til slutt bare består av solsikker, linser og flere bønner enn det står i bibelen, vil det altså fortsatt være mange flyktninger som ferdes mellom skog og land.

Kanskje det til og med kommer flyktninger fra Norge? Dvs eldre på gamlehjem som flykter til land hvor kjøttkaker fortsatt lages og består av kjøtt..

Den som spiser får se.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.05.21 18:39
Mister_Bister: Streng tatt burde FrP fokusere på at den svært homogene gruppen "eldre" ikke får kjøttkaker mer enn en (1) gang måneden [sic]. Alle vet at eldre er vokst opp med snevert utvalg av mat, som ble rullert på ukebasis. Det viktig at dette ikke endres, slik at de føler seg trygge og godt ivaretatt.  Mitt forslag er fast rullering på østlandsområdet av karbonader, kjøttkaker, kokt torsk, pannekaker, medisterkaker, stekt flesk og skinkestek. Grønnsaker bør være valgfritt og kan evt. erstattes med makaronistuing. På drikkefronten bør man kunne velge mellom helmelk og springvann.

Helt enig. Mat for eldre handler om mer enn bare å bli mett av mat som smaker godt. Det handler også om å sørge for de eldres kognitive evner. Derfor bør maten være god tradisjonskost, laget slik de eldre er vant med. Tror neppe det er mange eldre som er vant med linser. Dette er en matvare som ikke inngår i norsk tradisjonsmat.

fargerik

fargerik
10.05.21 18:45
GARDSDATTRA: Tror neppe det er mange eldre som er vant med linser. Dette er en matvare som ikke inngår i norsk tradisjonsmat

Det har da etterhvert kommet frem i tråden at linsene er erstattet med norskproduserte fababønner.

Hva sier en bonde til det? Er importert kjøtt mer edelt enn norske grønnsaker?

Jeg har lurt på grunnen til at en bonde nær meg har begynt å dyrke bønner på et par jorder.....kanskje det er etterspørsel? Jeg vet ikke, men kanskje det er mer lønnsomt å dyrke bønner enn å så korn som kun er egnet til dyrefor?

(Innlegget ble redigert 10.05.21 18:50)

Farmer

Farmer
10.05.21 18:48

Fargerik: Var sykehjemserfaringen din, fra før lokale kjøkken ble avviklet på sykehjemmene? Er klar over at noen få har eget kjøkken fortsatt) 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.05.21 18:51
busemannen: Min gamle mor krydra dem også . . . Blei jævlig gode . . .

Og jeg bruker å krydre kjøttet også.

fargerik

fargerik
10.05.21 18:53
Farmer: Fargerik: Var sykehjemserfaringen din, fra før lokale kjøkken ble avviklet på sykehjemmene? Er klar over at noen få har eget kjøkken fortsatt)

Jeg er ikke sikker på det. Tør ikke å si akkurat det, siden jeg ikke vet. Det er en stund siden jeg frekventerte sykehjemmet.

Og nå vet jeg slett ikke hvem som lager maten. Jeg tror det er et kommunalt storkjøkken som står for det meste og at det blir anrettet på de forskjellige avdelingene. Men sikker er jeg ikke. Jeg antar at de som trenger det får fårikålen eller kjøttkakene moset i blenderen på avdelingen dersom de ikke klarer å tygge det.

Brødmat og pålegg hadde de i kjøleskapet, og personalet var flinke til å skjære bort brødskorpa for de som slet med gebisset.

(Innlegget ble redigert 10.05.21 19:00)

F.R.O.G

F.R.O.G
10.05.21 19:20

MDG er ekstremister på lik linje som alle andre ekstremister. At noen mennesker stemmer på et slikt parti fatter ikke jeg. La de eldre få velge hva de vil ha. De må få i seg de næringsstoffene de trenger, og en variert kost er viktig. Det skal smake godt og være innbydende. Mange som er syke mister litt matlysten, og da komme med kost de ikke er vant til, eller ikke liker er oppskriften på at ting går galt.

Tro at redusert kjøttforbruk i Norge vil redde en verden der store makter som Kina, India, Russland og til dels USA gir blanke blaffen er ekstremisme og ikke noe annet. MDG har ikke tilført Oslo eller Norge annet en problemer og et enormt pengesluk. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.05.21 21:22
F.R.O.G: Tro at redusert kjøttforbruk i

......i det hele tatt betyr noe fra eller til for klimaet er bare tull. Utslipp fra drøvtyggere er i sum nullsum. Vi har hatt drøvtyggere på jorden i all den tid vi mennesker har eksistert, og fortsatt har de betydd null for å økt temperatur på jorden. Det er muligens ikke så sexy med fotosyntesen, men den virker nå uansett.

De menneskeskapte klimaendringene kommer av fossilt karbon og kun det. Hvor mye enn ei ku fiser og raper har ingen innvirkning fordi utslipp fra kua går tilbake til jord.

Derimot kan kua og sauen være en løsning for å holde temperaturen på jorda nede. Dyra beiter slike at store flater blir snaue og snaue flater fører til albido-effekt når det kommer snø.

Så spis mye kjøtt slik at vi kan få flere beitedyr ut på beite - for klimaets skyld. Og la bilen stå dersom du kan gå eller sykle, eller kan holde deg hjemme. Ikke dra på unødvendige flyreiser og la cruisebåtene gå konk - for klimaets skyld.

jonas

jonas
10.05.21 22:56
GARDSDATTRA: De menneskeskapte klimaendringene kommer av fossilt karbon og kun det. Hvor mye enn ei ku fiser og raper har ingen innvirkning fordi utslipp fra kua går tilbake til jord.

Denne artikkelen er uenig med deg. Ganske mye å lese så kanskje blir slitsomt for en gammel bondekjerring, men kort oppsummert: "Storfe står alene for rundt 10 prosent av all menneskeskapt global oppvarming."

Men for all del, dette er bare hva noen forskere hevder. De har neppe like mye peiling som ei ekte gardskjerring. Så dem hører vi ikke på.

Torotto

Torotto
10.05.21 23:04
GARDSDATTRA: Vi har hatt drøvtyggere på jorden i all den tid vi mennesker har eksistert, og fortsatt har de betydd null for å økt temperatur på jorden.

Men ikke i det antall vi har idag og antall mennesker som etter hvert har fått bedre økonomi og derved kan bruke mer penger på mat.

Dette har også slått ut i Norge hvor bønder tvinges over på kraftfor isteden for beite. Stølsdrift blir borte og stadig mer gror igjen. 

Så da trenger vi i hvert fall omlegging til produksjon som tar vare på kulturlandskapet. 

Men vil jo da påpeke at den norske bonden er effektiv og viktig for utviklingen av landet i en mer miljøvennlig retning. 

ulefos

ulefos
10.05.21 23:45
Torotto: Dette har også slått ut i Norge hvor bønder tvinges over på kraftfor isteden for beite.

det er denne landbruksavtalen da vettu som gjør det mer lønnsomt å dyrke gras på flatjordene og avle opp oksekalvene der enn å la de gresse i bratten enger i Vågå og Vang

ulefos

ulefos
10.05.21 23:48
SirOwen*MOD*: Klimaendringer skjer helt uavhengig av hvor mange kuer som promper, hvor mange flyturer vi tar, og ikke minst hvor gode kjøttkaker vi steker.

har du blitt "klimaforsker"?

ulefos

ulefos
10.05.21 23:53
Columbus_3: Å tvinge på dem nye matvarer ved livets ende er ikke god eldrepolitikk.

alle får nye matvaner på et sykehjem,hverken suppen eller pannekakene smaker det samme som det hver enkelt av sykehjemsbeboerne laget selv på sitt eget kjøkken, grønnsaker skal være sunt sier de

selv om du spiser på kafe eller restaurant er maten forskjellig fra den man lager hjemme

men er det virkelig et problem?

Justice 96

Justice 96
10.05.21 23:57

Mr Obvious jobber hard i kveld. Maten man spiser ute er altså ikke den samme som hjemme.

Godt å vite 

ulefos

ulefos
11.05.21 10:10
Justice 96: Godt å vite

pussig at du reagerer på det jeg skrev, og ikke det jeg svarte på som altså var denne tåredryppende historien

Columbus_3: Å tvinge på dem nye matvarer ved livets ende er ikke god eldrepolitikk.

Torotto

Torotto
11.05.21 11:01
ulefos: bratten enger i Vågå

Der har faktisk jeg klatret, dog ikke beitet.  Det ble heller øret. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg