Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det blir en høy regning

NYTT TEMA
EinarSalbu

EinarSalbu
11.05.21 11:02

Allerede nå kan man begynne å tenke på regningene disse Høyreregjeringene vil overlate til den neste regjeringen. Milliarder i tapte skatteinntekter fordi de såkalte dynamiske skattelettelsene ikke virker etter deres økonomiske teorier - på toppen av en pandemi som krever ekstra. Akkurat nå skal det pøses ut enda flere milliarder på milliarder i revidert statsbudsjett.

https://agendamagasin.no/debatt/hoyres-ubetalte-regninger/

fargerik

fargerik
11.05.21 13:38

De fleste vet nok innerst inne at den neste regjeringen må gjøre en del innstramminger.

Det kommer til å bli gråt og tenners gnidsel. Folk som f. eks. Sissener (som betaler 150% skatt etter åtte år med Erna) gråter allerede.

(Innlegget ble redigert 11.05.21 13:41)

farout05

farout05
11.05.21 13:48
fargerik: Det kommer til å bli gråt og tenners gnidsel. Folk som f. eks. Sissener (som betaler 150% skatt etter åtte år med Erna) gråter allerede.

Virker som om det kan bli mange nye arbeidsplasser i krise-psykiatrien når milliardærene knekker sammen pga. skattebyrden;)

Columbus_3

Columbus_3
11.05.21 13:59
fargerik: Det kommer til å bli gråt og tenners gnidsel. Folk som f. eks. Sissener (som betaler 150% skatt etter åtte år med Erna) gråter allerede.

Dersom du viser til TV-opptredenen hans driter du skikkelig på draget.

Han forklarte saklig og greit hva som vil skje med disse skatteskjerpelsene.

Og det var ikke på egne vegne.

fargerik

fargerik
11.05.21 14:11
Columbus_3: Dersom du viser til TV-opptredenen hans driter du skikkelig på draget.

Jeg viser til det, ja. Det er intet mindre enn fantastiek at en som betaler 150% skatt ikke forlengst har forlatt landet.

Med et slikt skattetrykk hadde jeg vært konk i løpet av et år.

Jeg fikk ikke med meg hva han frykter, da. 160% skatt?

(Innlegget ble redigert 11.05.21 14:12)

frode57

frode57
11.05.21 14:56

Det er ikke enkelt å komme seg unna beskatning når man har inntektene i Norge. Og andre land har faktisk hardere beskatning enn Norge. Som i Sveits hvor Sveitsere betaler høy formueskatt i motsetning til de som bosetter seg der fra andre land. Så jeg hadde gjerne sett Stein Ivar Hagen blitt kastet ut av landet. Staten bør kjøpe opp Orkla og selge bedriften til helnorske mennesker som ikke undergraver den norske stat. 

frode57

frode57
11.05.21 14:59

Det som kjennetegner og hva som faktisk er forskjellen på norske regjeringer er at sosialdemokratiske regjeringer bruker opp pengene på reformer og på folk flest. Men borgerlige partier gir masser av penger til næringslivet i form av skattelettelser så det blir litt bonanza og der må strammes til. 

Lest og dansk historie og samme skjer der. 

Og som Sanner sa i dag. Det kommer alltid ei krise med jevne og ujevne mellomrom . Jeg vet jo at det går ikke an å vite helt hvilke tider vi er inne i. Og hva som utløser kriser. 

Columbus_3

Columbus_3
11.05.21 17:24
fargerik: Jeg fikk ikke med meg hva han frykter, da. 160% skatt?

Han fryktet først og fremst for fremtiden for deler av norsk næringsliv.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
11.05.21 18:50
EinarSalbu: Allerede nå kan man begynne å tenke på regningene disse Høyreregjeringene vil overlate til den neste regjeringen. Milliarder i tapte skatteinntekter fordi de såkalte dynamiske skattelettelsene ikke virker etter deres økonomiske teorier - på toppen av en pandemi som krever ekstra. Akkurat nå skal det pøses ut enda flere milliarder på milliarder i revidert statsbudsjett. https://agendamagasin.no/debatt/hoyres-ubetalte-regninger/

Det er ikke neste regjering som må ta denne regningen. Det er de neste generasjonene som må ta denne regningen.

Men den neste regjeringen kan selvsagt ta grep å la dagens voksne befolkning starte tilbakebetalingen allerede neste år.

Dessverre er jeg ganske sikker på at neste regjering, uansett hvem som vinner valget til høsten, nok en gang vil satse på at de kommende generasjonene tar regningen for dagens befolknings overforbruk. Antageligvis vil den neste regjeringen bare øke regningen som skal betales.

Det er uansett greit å ha det krystallklart for seg at det ikke er verken denne, den kommende eller noen som helst regjering som betaler regningen. Den regningen er det borgere av dette landet som må betale. Spørsmålet blir om det er bare de som er under 50, under 40, under 30 eller under 20 som får "æren" med å betale mens de resterende eldre generasjonene slipper billig unna.

perchri

perchri
12.05.21 09:04
EinarSalbu: Allerede nå kan man begynne å tenke på regningene disse Høyreregjeringene vil overlate til den neste regjeringen. Milliarder i tapte skatteinntekter fordi de såkalte dynamiske skattelettelsene ikke virker etter deres økonomiske teorier - på toppen av en pandemi som krever ekstra. Akkurat nå skal det pøses ut enda flere milliarder på milliarder i revidert statsbudsjett.

Håper MDG følger med. Deres grønne visjoner med nedleggelse av petroliumsindustrien etc...hadde dette vært et senario fra deres ønske om styre...hadde norge vært konkt 20 ganger allerede...

fargerik

fargerik
12.05.21 09:42
perchri: Håper MDG følger med. Deres grønne visjoner med nedleggelse av petroliumsindustrien etc...hadde dette vært et senario fra deres ønske om styre...hadde norge vært konkt 20 ganger allerede...

Heldigvis skjer det mye rundt i verden, til tross for at mange fremdeles kjemper for å tviholde på fossilalderen og fortsette å berike atmosfæren med klimagasser.

Det er bra for verden at Trump fikk sparken, nå har Biden snudd Trumps galskap og meldt USA inn i verden igjen.

Dog er det jo allerede for sent, det er jo de fleste etterhvert blitt klar over. Det er synd, men det er for sent å forhindre en masse problemer. Trist for våre etterkommere. De vil felle en hard dom over oss. Det kommer til å bli et helvetes logistikkproblem å flytte millioner av mennesker.

(Innlegget ble redigert 12.05.21 09:44)

ventil

ventil
13.05.21 13:10
fargerik: Heldigvis skjer det mye rundt i verden, til tross for at mange fremdeles kjemper for å tviholde på fossilalderen og fortsette å berike atmosfæren med klimagasser. Det er bra for verden at Trump fikk sparken, nå har Biden snudd Trumps galskap og meldt USA inn i verden igjen.

Jeg får si som Rasmus Hansson: - Skal kjøre min gamle dieselbil til den detter fra hverandre!

Kroner 13,6 pr/l for dieselen i dag.

Og når Trump er borte er hamas mer aktiv og det trigger også Petter Eide(sv)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg