Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bloomberg !! Se til Norge. !!

NYTT TEMA
frode57

frode57
11.05.21 15:48

Regjeringen kan idag takke Ap og Jens Stoltenberg for Oljefondet. Akkurat som Ap sørget for oljeinntektene kom Norge til gode når vi satte i gang blokkinndelingen og blokkutlysningen i Nordsjøen. Tenk på hvordan det hadde gått med Høyre ved makta. Så naiv og idiotisk holdning som de har til næringslivet med å kaste penger etter de og ikke ivareta statens interesser så ville det gått galt. 

Men nå altså ; et land som kan hovere og andre  land ser at det lønner seg å ha penger i bankene. Men det kan provosere. Det er hva som skjer med Kina og Russland som nå har blitt rike nok. Og USA og Storbritania og EU sliter. For å si det mildt. Danmark har brukt opp sine olje og gasspenger. De vil ha et underskudd på 3 % av Bnp i år iflg Berlingske mens vi har 9 % underskudd på BNP mens så henter vi det ut av oljefondet.  

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-11/norway-to-spend-record-50-billion-of-oil-wealth-on-recovery?srnd=premium-europe

malvolio

malvolio
11.05.21 15:58
frode57: Regjeringen kan idag takke Ap og Jens Stoltenberg for Oljefondet. Akkurat som Ap sørget for oljeinntektene kom Norge til gode når vi satte i gang blokkinndelingen og blokkutlysningen i Nordsjøen. Tenk på hvordan det hadde gått med Høyre ved makta

Fra faktisk.no:
"Det var den Høyre-ledede Syse-regjeringen som kom med forslaget da Stortinget vedtok å opprette oljefondet i 1990. Etter flere år med motstand i embetsverket i Finansdepartementet, drev Høyres finansminister Arne Skauge gjennom et lovforslag som ble vedtatt med Aps støtte i Stortinget."

Se også https://snl.no/Statens_pensjonsfond_utland

Forslaget kom fra et utvalg som var nedsatt i 1983 under ledelse av sentralbanksjef Hermod Skånland.
Slik står det beskrevet på Norges Banks side om oljefondets historie:
"Tempoutvalget under ledelse av Hermod Skånland foreslår i en norsk offentlig utredning (NOU 1983:27) å etablere et fond hvor staten kan spare de temporært store inntektene fra petroleumssektoren og begrense seg til å bruke realavkastningen."

En del år før Jens Stoltenberg kom til makten, dette.

(Innlegget ble redigert 11.05.21 16:00)

frode57

frode57
11.05.21 16:35

Nei, Høyre var ikke imot hele oljefondet eller innføringen av etiske retningslinjer · Faktisk

Men det varet felles prosjekt hvor Jens Stoltenberg var idemaker . 

(Innlegget ble redigert 11.05.21 16:37)

Spunvika

Spunvika
11.05.21 17:33
frode57: Nei, Høyre var ikke imot hele oljefondet eller innføringen av etiske retningslinjer · Faktisk Men det varet felles prosjekt hvor Jens Stoltenberg var idemaker .

Du innrømmer altså løgn i din egen TS. Klasse.

malvolio

malvolio
11.05.21 17:34
frode57: Nei, Høyre var ikke imot hele oljefondet eller innføringen av etiske retningslinjer · Faktisk Men det varet felles prosjekt hvor Jens Stoltenberg var idemaker .

Jeg kan godt se stort på dette. Vi kan gjerne gi Jens Stoltenberg en prosent eller to av æren for Oljefondet, det har mange fedre og mødre. Bare fra beskrivelsen på faktisk.no, kan vi nevne:

Hermod Skånland (byråkrat, men tilknyttet Ap), som ledet utvalget som kom med forslaget
Tora Aasland (SV) som foreslo det først i Stortinget
Kåre Willoch (H) og Gro Harlem Brundtland (Ap); ja, jeg måtte nevne dem på felles linje - som ledet regjeringer som jobbet videre med forslaget uten å komme helt i mål
Arne Skauge (H), finansminister som fremmet det faktiske forslaget som ble vedtatt
Sigbjørn Johnsen (Ap), opposisjonens ledende finanspolitiker som ga Skauge ryggdekning

Det vi kan være stoltest over og gladest over, er hvor tverrpolitisk oppslutningen om dette har vært, og hvordan finansministre med såpass forskjellig ståsted som Kristin Halvorsen og Siv Jensen også har fulgt opp bruken.

Og så synes jeg ikke vi trenger å late som Oljefondet er noe Ap har æren for og Høyre var imot. For det stemmer bare ikke.

neondian

neondian
11.05.21 20:31
malvolio: Vi kan gjerne gi Jens Stoltenberg en prosent eller to av æren for Oljefondet
Springer1

Springer1
11.05.21 20:37

Oljefondet har doblet seg mens Erna har vært Statsminister.

Årlig bruk av oljepenger har også blitt redusert fra 4 til 3 prosent av  fondet.

Norge og staten går så det griner med Erna.

ulefos

ulefos
11.05.21 20:44
malvolio: Forslaget kom fra et utvalg som var nedsatt i 1983 under ledelse av sentralbanksjef Hermod Skånland.
Slik står det beskrevet på Norges Banks side om oljefondets historie:

du syns ikke det passet å sitere den teksten som først kommer opp i den linken du vedla, der står det

"Ideen om et norsk oljefond oppstår da statsminister Gerhardsen med regjering erklærer suverenitet over den norske kontinentalsokkelen. Dette ga grunnlaget for oljepolitikken, basert på en sterk statlig styring der Stortinget trakk opp retningslinjene for å sikre en ansvarlig og langsiktig forvaltning av olje- og gassressursene våre."

(Innlegget ble redigert 11.05.21 20:44)

Torotto

Torotto
11.05.21 23:26
ulefos: "Ideen om et norsk oljefond oppstår da statsminister Gerhardsen med regjering erklærer suverenitet over den norske kontinentalsokkelen. Dette ga grunnlaget for oljepolitikken, basert på en sterk statlig styring der Stortinget trakk opp retningslinjene for å sikre en ansvarlig og langsiktig forvaltning av olje- og gassressursene våre."

Men den gangen viste man ikke omfanget av dette eventyret.  

Så her har det vært mange inne i bildet ikke minst AP Energiminister  Arve Johnsen og en irakisk innvandrer som banket på døren i starten av vårt oljeeventyr  og som ble viktig for lønnsomheten. Al-Kasim. 

Arve Johnsen ble i følge Willoch mektigere enn regjeringen, som gjerne ville vingeklippe "gjøkungen" de kalte. 

Så var jo også Reagan og USA inne og presset Norge til å fremskynde virksomheten, som ett ledd i å ødelegge Sovjetunionens inntekter fra Olje.

Så var vel SF og SV hele tiden motstandere av oljeleting, men dog flinke til å bruke de samme pengene det skapte. ;-) 

malvolio

malvolio
12.05.21 08:07
ulefos: du syns ikke det passet å sitere den teksten som først kommer opp i den linken du vedla, der står det "Ideen om et norsk oljefond oppstår da statsminister Gerhardsen med regjering erklærer suverenitet over den norske kontinentalsokkelen.

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, ser jeg gjerne stort på dette. Men jeg ville endret formuleringen til "Grunnlaget for at det senere kunne bli mulig å opprette et norsk oljefond, ble lagt da ...".
At Gerhardsen personlig hadde så mye med selve opprettelsen av oljefondet å gjøre, betviler jeg. Han gikk av som statsminister fire år før det i det hele tatt ble funnet drivverdige oljeforekomster på norsk sokkel.
Men at eierskapsforholdet er avhengig av suverenitet over kontinentalsokkelen, anerkjenner jeg gjerne.

malvolio

malvolio
12.05.21 08:13
neondian: Grunnen til at Stoltenberg fortener særleg takk er kort og godt handlingsregelen! Fondet hadde nok ikkje vore det fondet vi kjenner i dag utan handlingsregelen, og den vart innført då Stoltenberg var statsminister.

Jeg tipper det er dette TS har kommet i skade for å forveksle med æren for opprettelsen av selve oljefondet. Underskriver for min del gjerne Aftenpostens artikkel det lenkes til.

PerryAndre

PerryAndre
12.05.21 08:19
frode57: Regjeringen kan idag takke Ap og Jens Stoltenberg for Oljefondet.

Det er Erna som bør hedres. Det var 5 tusen milliarder på Oljefondet da hun overtok makta. Nå har fondet fordoblet seg. Og er på 11 tusen milliarder. 

ulefos

ulefos
12.05.21 11:47
PerryAndre: Det er Erna som bør hedres

ikke de som styrer oljefondet?

ulefos

ulefos
12.05.21 11:50
Torotto: Men den gangen viste man ikke omfanget av dette eventyret.

det er riktig, men det viste at Gerhardsen var forutseede, og det var nødvendig når man plutselig fant olje og det ble klondykestemning både her og der

historien er full av eksempler på at et oljeeventyr ble et eventyr for Exoon, BP og de der, men ikke for landet og befolkingen

frode57

frode57
13.05.21 14:28

Jeg må innrømme at jeg var for kjapp i tastingen . Det var selvsagt handlingsregelen Jens Stoltenberg stod for . Willoch har jo æren for å ha delt opp Statoil og sørget for at Statens direkte engasjement kom i et eget selskap .SDØE.  

Men vi skal være glad for at vi ikke tok den danske metoden med å gi lisens til bare et selskap med 5 % skatt til staten.  

Høyre prøvde seg med så starte et konkurrerende selskap men det gikk det ikke bra med. Svingningene er for store i oljemarkedet. Det visste 1973 og 1986 da oljeprisen gikk til himmels i 1973 for å styrte i 1986. 

Jeg beklager at jeg la frem trådstarteren så feil.  Men hovedpoenget mitt er at vi har dårlig erfaring med private investorer. Vi ser det når Røkke lovte Jens Stoltenberg fiskevidereforedling i Finnmark og ikke holdt det.  Slik skal ikke gå i glemmeboken. 

Det samme gjelder Jens Stoltenbergs svik overfor pensjonister og nyliberalistiske styring av landet og den syke sykehusdriften han drev. Lean og new public management politikken. 

Men det er noe med å følge med i tiden. 

Nå får vi håpe at vi benytter coronaen til å restarte vestlige økonomier. 

Jeg ser jo helst at de rike i Norge får seg en nesestyver  og slutter å bruke pengene sine på luksus prosjekter.  

Hver nordmann kunne fått 18000 kr i rene penger med de ekstra pengene Erna vil bruke i revidert nasjonal budsjett. 90 mrd.kr.  

I stedet så skal de fattige forsett å gå på nav og de rike skal bekomme seg enda mer monopol i det norske. 

Per Kleppe kjenner seg trolig igjen fra midten av 1970 med motkonjunkturpolitikken han drev på med den gang da , da etterkrigstiden og gjenoppbyggingen var over.. 

Uttrykket "å bruke penger som en full høyremann " i stedet for en full sjømann bør kanskje korrigeres til " å bruke penger som høyreregjering på jakt etter middelklassen"? 

Klikk for å gå tilbake til toppen