Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ser lovende ut for VY.

NYTT TEMA
cowboyterje

cowboyterje
09.06.21 09:38

De rødgrønnes jernbanestrategi

Ingen tvil om at de rødgrønne vil verne om VY(NSB). Vinner de valget vil VY vinne anbudet om de gjenværende jernbanestrekningene. 

De vil også se på muligheten for å kjøpe Go Ahead og SJ ut av sine kontrakter. 

Det neste steget blir selvsagt å si opp jernbanepakke 4 og selvsagt gjøre NSB om til færre selskapet igjen. 

Arrcab

Arrcab
09.06.21 09:56
cowboyterje: Ingen tvil om at de rødgrønne vil verne om VY(NSB). Vinner de valget vil VY vinne anbudet om de gjenværende jernbanestrekningene.

Du kan ikke vinne et anbud som som ikke blir utlyst av sosialistene, som drømmer seg tilbake til et subsidiert NSB, der passasjerene var et nødvendig onde, mens de ansatte hadde en koselig og trygg arbeidsplass. 

(Innlegget ble redigert 09.06.21 09:58)

fargerik

fargerik
09.06.21 10:07

Det er skvist så mye tannkrem ut av tuben at den ikke kan trykkes tilbake.

cowboyterje

cowboyterje
09.06.21 11:16
fargerik: Det er skvist så mye tannkrem ut av tuben at den ikke kan trykkes tilbake.

Man må forsøke.

cowboyterje

cowboyterje
09.06.21 11:18
Arrcab: Du kan ikke vinne et anbud som som ikke blir utlyst av sosialistene, som drømmer seg tilbake til et subsidiert NSB, der passasjerene var et nødvendig onde, mens de ansatte hadde en koselig og trygg arbeidsplass.

Er vel ikke så lenge siden usubsidierte Go - Ahead ba  om mer penger fra staten fordi butikken ikke gikk så godt de hadde tenkt.

Det er meningsløst at ikke staten selv skal bruke sitt togselskap, når skinnene,materiellet,stasjonene eies av staten.

Arrcab

Arrcab
09.06.21 11:44
cowboyterje: Det er meningsløst at ikke staten selv skal bruke sitt togselskap, når skinnene,materiellet,stasjonene eies av staten.

Som med flyplasser, skinner og veier, det offentlige sørger for ny infrastruktur, vedlikehold og trafikkavvikling. Hva og hvem som er brukere, reguleres av det offentlige med lover og regler.
Staten bør ikke eie tog og flyselskaper, buss og transportselskaper, eller bilen din. Det gjør private selskap med kunnskap, eller du selv best. 

(Innlegget ble redigert 09.06.21 11:48)

Mrsa2

Mrsa2
09.06.21 12:35
Arrcab: Som med flyplasser, skinner og veier, det offentlige sørger for ny infrastruktur, vedlikehold og trafikkavvikling. Hva og hvem som er brukere, reguleres av det offentlige med lover og regler.
Staten bør ikke eie tog og flyselskaper, buss og transportselskaper, eller bilen din. Det gjør private selskap med kunnskap, eller du selv best.

Det er ein stor forskjell mellom luftfart, vegnettet og jernbane. Jernbanen der eig staten alt, dei eig infrastrukturen og dei eig togsetta. Kvifor skal private selskap gjere seg rike på staten sin eigendom? 

cowboyterje

cowboyterje
09.06.21 12:38
Mrsa2: Det er ein stor forskjell mellom luftfart, vegnettet og jernbane. Jernbanen der eig staten alt, dei eig infrastrukturen og dei eig togsetta. Kvifor skal private selskap gjere seg rike på staten sin eigendom?

Ikke sant.

Jernbanen bør bli et satsingsområde fordi dette er et verktøy som kan frakte mye folk til og fra på en miljømessig bra måte. Dessuten bør staten legge til rette for at det faktisk blir billig for folk å kjøre tog.

Arrcab

Arrcab
09.06.21 13:43
Mrsa2: Kvifor skal private selskap gjere seg rike på staten sin eigendom?

Hvorfor skal staten drifte noe det private kan gjøre bedre og billigere?
Staten bør eie og drifte så lite som mulig, men sørge for lovregulering og kontroll, samt gode rammer for driften.
Det klinger vel dårlig i ørene på de som mener, at staten bør eie og drifte så mye som mulig, uansett hva det vil koste skattebetalere.

TheBracket

TheBracket
09.06.21 13:51

Senterpartiets store visjon for Norge synes å være å ta offentlig sektor tilbake til 70-tallet. Det blir liksom aldri slutt på pengene når det kommer til populistiske reverseringer eller opprettholdelse av utdatert og ineffektiv forvaltning. Slagordet til Senterpartiet burde være "Med stillstand går vi inn i fremtiden".

Det er på tide at landets udugelige journalister begynner å stille kritiske spørsmål til denne politikken og Trygve Slagsvold Stutum. Han har fått sno seg unna lenge nok med pipete latter og banal slagordsretorikk.

Det hadde forhåpentligvis ført til litt lavere oppslutning om Trygve måtte gått bort fra å oppføre seg som et platt innslag i en perifer bygderevy. Jeg tror tross alt at flertallet ikke ønsker seg en politisk narr som statsminister. 

Bantor

Bantor
09.06.21 15:08

Folk never passasjerertrafikk når det gjelder norsk jernbane. Men det er vel godstransport som er det viktigste? 

Uansett så har vi miljøvennlig transport på sjøen langs kysten. 

Jernbane kan ikke konkurrere med lastebil, før eventuelt drivstoff blir mye dyrere. 

Jeg synes jernbane er bra. Men uansett om det drives offentlig eller privat, så må passasjerer subsidieres inntil videre. 

cowboyterje

cowboyterje
09.06.21 15:58

Det er ikke sant at det private utfører jernbane bedre og billigere. 

Arrcab

Arrcab
09.06.21 16:03
Mrsa2: Det er ein stor forskjell mellom luftfart, vegnettet og jernbane. Jernbanen der eig staten alt, dei eig infrastrukturen og dei eig togsetta.

Nja. Det blir sjølsagt litt flisespikkeri, men på grunn av automatikk, strømføring, dimensjon, kurvatur og stigning på skinnegangen, henger nok tog mer sammen med skinnegangen, enn fly og rullebane, vei og bil. 

fargerik

fargerik
09.06.21 16:07
cowboyterje: Det er ikke sant at det private utfører jernbane bedre og billigere.

Det stemmer. Dette er dokumentert i lignende tråder mange ganger.

Når de private får klørne ned i statskassa, blir det dyrere og det blir dårligere tilbud for de reisende.

Regjeringen har gjort en FEIL, og dette har de gjort av ideologiske grunner.

I stedet for å bruke pengeme på å bygge skinner, har milliardene flakset ut og vi opplever nå at den ene utbyggingen etter den andre er blitt skjøvet årevis inn i fremtiden.

Slik går det når ideologien overstyrer fornuften.

Justice 96

Justice 96
09.06.21 16:14
fargerik: blir det dyrere og det blir dårligere tilbud for de reisende.

Jepp. Pr i dag er faktisk flyreise fra Midt-Norge til Sør-Norge billigere enn togreise. Sist jeg reiste, prøvde jeg tog ene veien og fly andre. Fly var ca 200 kroner billigere. Jeg opplevde halvfulle togsett, mens det var trangt om plassen på fly. 

fargerik

fargerik
09.06.21 16:52
Justice 96: Jepp. Pr i dag er faktisk flyreise fra Midt-Norge til Sør-Norge billigere enn togreise. Sist jeg reiste, prøvde jeg tog ene veien og fly andre. Fly var ca 200 kroner billigere. Jeg opplevde halvfulle togsett, mens det var trangt om plassen på fly.

Det er vel ikke spesielt mystisk. Det er ingen konkurranse på jernbanen, man er prisgitt det ene selskapet som har levert det laveste anbudet på å ha en togfører og konduktør i toget. Og man kan ikke bruke et annet selskap når prisen ikke blir lav nok.

I lufta er det plass til alle, og dermed er det en reell konkurranse som gjør reisen billigere for den reisende.

Luftrommet trenger inngen utbygging. Der er det plass til alle. På skinnene er det ikke plass til flere tog, uansett hvem som leverer det laveste anbudet.

De reisende kan ikke velge bort et togselskap og velge et annet. NULL konkurranse.

(Innlegget ble redigert 09.06.21 16:55)

Mrsa2

Mrsa2
09.06.21 17:56
Arrcab: Hvorfor skal staten drifte noe det private kan gjøre bedre og billigere?

Det er i fleire land der dei har privatisert jernbane vist seg at private driv dårlegare enn staten. Det blir dyrare og mindre effektivt. Det er ei myte som høgresida elskar det at privat drift er betre enn offentleg. 

vif_support

vif_support
09.06.21 18:51

"Jernbanesatsingen Sveits har gjennomført, ville ikke vært mulig dersom den sveitsiske jernbanen hadde vært oppdelt, slik den er i Norge, mener Benedikt Weibel, som var sjef for SBB mellom 1993 og 2006"

"Dette er en fiks idé noen EU-byråkrater i Brüssel har kommet på. Ingenting annet. En fiks idé om at konkurranse vil styrke effektiviteten"

Manifest - Sveitsisk jernbanesuksess

Arrcab

Arrcab
09.06.21 22:30
vif_support: Jernbanesatsingen Sveits har gjennomført, ville ikke vært mulig dersom den sveitsiske jernbanen hadde vært oppdelt, slik den er i Norge,

Det er nesten litt naivt, og sammenlikne jernbane i Sveits, med norske forhold. Med den litt omtrentlige skippertaksmentaliteten som vi besitter, vil vi framstå som amatører, sammenliknet med det møysommelige, nøyaktige og grundige.   

Arrcab

Arrcab
09.06.21 22:31
Mrsa2: Det er i fleire land der dei har privatisert jernbane vist seg at private driv dårlegare enn staten.

Jeg vet det er et selskap i Engeland som har hatt problemer som er rettet, har du flere eksempler?

Arrcab

Arrcab
09.06.21 22:36
fargerik: De reisende kan ikke velge bort et togselskap og velge et annet. NULL konkurranse.

Vi kan velge bilen, bussen, eller fly. Det er sterk konkurranse, og de som drifter tilbudet til publikum, har også sin egen og statens krav om måloppnåelse.

fargerik

fargerik
10.06.21 06:29
Arrcab: Vi kan velge bilen, bussen, eller fly. Det er sterk konkurranse, og de som drifter tilbudet til publikum, har også sin egen og statens krav om måloppnåelse.

Morroklumpen. Du vet nok hva jeg mente. Men jeg kan bruke teskje :

Jeg vil ta toget fra Stavanger til Oslo. Hvilket togselskap er billigst på strekningen? Hvilket togselskap har best service og comfort?

(Innlegget ble redigert 10.06.21 06:30)

Arrcab

Arrcab
10.06.21 08:56
fargerik: Jeg vil ta toget fra Stavanger til Oslo. Hvilket togselskap er billigst på strekningen? Hvilket togselskap har best service og comfort?

Her nytter det ikke å snakke om prinsipper, eller om teoretisk konkurranse, her er det de faktiske, praktiske og økonomiske forhold som styrer.
Det er ikke konkurranse i luften for alle dem som flyr, og må fly, til og fra alle våre Kyllingmarker. Eller på vei, for dem som skal med buss til alle de plassene i landet, som ikke har tog eller flyforbindelse.
Som på bane konkurrerer alle på grunnlag av tidsbegrensete kontrakter, og jobber for å få flest mulig passasjerer på sin plattform. 

fargerik

fargerik
10.06.21 09:00
Arrcab: Her nytter det ikke å snakke om prinsipper, eller om teoretisk konkurranse, her er det de faktiske, praktiske og økonomiske forhold som styrer.
Det er ikke konkurranse i luften for alle dem som flyr, og må fly, til og fra alle våre Kyllingmarker. Eller på vei, for dem som skal med buss til alle de plassene i landet, som ikke har tog eller flyforbindelse.
Som på bane konkurrerer alle på grunnlag av tidsbegrensete kontrakter, og jobber for å få flest mulig passasjerer på sin plattform.

Hva med å innføre konkurranse f. eks på å fly Oslo- Bergen? ETT flyselskap leverer lavest anbud på strekningen, og flyr alle flyene i ti år.

Tror du det ville gjøre flyreisene bedre og billigere for kundene?

(Innlegget ble redigert 10.06.21 09:02)

Arrcab

Arrcab
10.06.21 11:56
fargerik: Hva med å innføre konkurranse f. eks på å fly Oslo- Bergen? ETT flyselskap leverer lavest anbud på strekningen, og flyr alle flyene i ti år. Tror du det ville gjøre flyreisene bedre og billigere for kundene?

Med statseide og subsidierte fly, drivstoff og flyplasser, er jeg ikke i tvil om at billettene kan bli billigere dersom det er politisk vilje. Problemet blir den politiske styringen av flyprisene, for å redusere flytrafikken. Pris er et politisk, og ikke et forretningsmessig spørsmål, men private kan drive lønnsomt innenfor noen snevre rammer, og det tjener alle.   

cowboyterje

cowboyterje
10.06.21 12:37
Arrcab: Her nytter det ikke å snakke om prinsipper, eller om teoretisk konkurranse, her er det de faktiske, praktiske og økonomiske forhold som styrer.

Jeg foreslår at hvis de private føler for å drifte en jernbane, så kan de bygge den selv. Er drøssevis med større steder i Norge som ikke har jernbane.

Eller er det slik at staten skal stå for kostnadene mens de private tar seg av inntektene ?

Togtilbudet har blitt både dårligere og dyrere her jeg bor etter at svenskene fikk tilranet seg et anbud de ikke fortjente.

Så konkuranse gjør ikke nødvendigvis tilbud bedre og billigere.

fargerik

fargerik
10.06.21 13:40
cowboyterje: Jeg foreslår at hvis de private føler for å drifte en jernbane, så kan de bygge den selv.

Noen har faktisk tegnet en nesten rett strek mellom Oslo-ish og Sverige, og har planer om å finansiere og bygge en privat jernbane.

'Oslo- Stockholm på 3 timer

(Innlegget ble redigert 10.06.21 13:43)

ulefos

ulefos
10.06.21 21:05
Arrcab: Du kan ikke vinne et anbud som som ikke blir utlyst av sosialistene, som drømmer seg tilbake til et subsidiert NSB, der passasjerene var et nødvendig onde, mens de ansatte hadde en koselig og trygg arbeidsplass.

bla bla bla

Makro1

Makro1
11.06.21 01:16
cowboyterje: De rødgrønnes jernbanestrategi Ingen tvil om at de rødgrønne vil verne om VY(NSB). Vinner de valget vil VY vinne anbudet om de gjenværende jernbanestrekningene.  De vil også se på muligheten for å kjøpe Go Ahead og SJ ut av sine kontrakter.  Det neste steget blir selvsagt å si opp jernbanepakke 4 og selvsagt gjøre NSB om til færre selskapet igjen.

....mens skattebetalerne som skal betale for opplegget til de rødgrønne bør begynne å sette av penger. Slik at de er klare når regningen kommer.

For komme, det gjør den...!

cowboyterje

cowboyterje
11.06.21 06:40
Makro1: ....mens skattebetalerne som skal betale for opplegget til de rødgrønne bør begynne å sette av penger. Slik at de er klare når regningen kommer. For komme, det gjør den...!

Jeg synes vi bør betale mer skatt, og da i særdeleshet de som tjener og har mye.

Klikk for å gå tilbake til toppen