Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva skal jeg gjøre for å bli frelst?

NYTT TEMA
KJELL_7_5
KJELL_7_5Innlegg: 16040
27.04.07 09:52

Ikke mer en si ja til det Gud tilbyr deg.

Joel 3,5 For det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst*. For på Sions berg og i Jerusalem skal det være utfrielse, slik Herren har sagt, blant de overlevende, dem Herren kaller.

her ser vi at alle absolut alle som påkaller gud/Jesus skal bli frelst.
Det er veldig oppmutring for oss kristne hva vi har i vente etter vi har fått våre herligjorte legemer.

kjell Vela-nd

kjellvelander@hotmail.com
tåttenhæmm
tåttenhæmmInnlegg: 1306
27.04.07 09:59
Det beste med det hele er at dere ikke vil bli skuffet...for når døden til slutt kommer så "er" man ikke mere.

Det hele går på det med å tro på konseptet og å finne seg selv i dette konseptet. Religion er ikke for alle. Takk for forskjellene :)
KJELL_7_5
27.04.07 10:30
Det er bare en sannhet, Jesus Kristus!
neonsun
neonsunInnlegg: 9074
27.04.07 10:42
KJELL_7_5 skrev:

Nei, dette er ikke sannheten. Jesus var en lærer, en som pekte mot riket som finnes i deg, i meg og i alle. Frigjøring gjennom opphør av tilbedelse. Hvorfor slikke Jesus føtter i all evighet? Tror du ikke menneskets sjel har potensial til å beherske seg på noe som helst måte?

Det er bare det betingede, magnetiserte mennesket som er korrupt. Frigjøring, fremfor resirkulering, skjer bare gjennom selvinnsikt og det å erfare opphavet man kommer fra.
tåttenhæmm
tåttenhæmmInnlegg: 1306
27.04.07 11:32
KJELL_7_5 skrev:
--------------------
tått:

Det er ikke en sannhet for de som ikke følger dette konseptet.
rekitsonga
rekitsongaInnlegg: 543
27.04.07 12:55
Jeg blir så fryktelig skeptisk når noen påberoper seg en ene gudommelige sannhet, og de mener det bare er et spørsmål om å tro.... Kanskje det finnes flere "sannheter"? Kanskje det ikke finnes noen "sannhet"? Etter døden er det bare slutt? Skjermen går i svart, liksom...
Kan noen vennligst BEVISE at de har rett?
Som Thomas i Bibelen, så har jeg behov for håndfaste, konkrete bevis for å tro på dette.
joplina
joplinaInnlegg: 61100
27.04.07 13:47
Herliggjorte legemer???

*ser det for meg*
Narad
NaradInnlegg: 17657
27.04.07 14:00
rekitsonga skrev:
Jeg blir så fryktelig skeptisk når noen påberoper seg en ene gudommelige sannhet, og de mener det bare er et spørsmål om å tro.... Kanskje det finnes flere "sannheter"? Kanskje det ikke finnes noen "sannhet"? Etter døden er det bare slutt? Skjermen går i svart, liksom...

Narad:
Hva som kalles "Sannheten" er noe helt annet enn de relative sannhetene som har løgn og galt som sitt motsykke.

Denne Sannheten er hva den er..men er ingen ting som kan vites eller læres.
Den er mere å ligne et Lys som gjør at du kan vite alt som den belyser..
Den er hva som vet i oss og ikke hva som vites.
Den er hva som ser, og ikke hva som sees...den som hører og ikke hva som høres.
Den er hva som føler i oss og ikke hva som føles rundt oss.

Men det finnes en kunnskap om hvordan se hva som ser i oss..
Hvordan høre det som hører i oss..og hvordan føle det som føler.

Og metoden er akkurat etter samme prinsipp som du bruker for å kunne se dine egne levende øyne..og ingen annen metode duger til det enn bruk av et speil.
For å se hva som ser ut av dine øyne, så må et speil også brukes..men da et meget finere speil i deg selv.
Dette speielt til innsikt er vi født med, men vi har glemt hvor det er og hvor finne det..
Og derfor må det igjen påvises og læres brukes rett..
Til denne funksjonen å vise hva som finnes, er hva som kalles mesteren..den samme funksjonen Jesus hadde for sine disipler på sin tid..etter hva som kalles "På Melkisedeks vis" på de traktene i mellomøsten.

Det finnes en annen metode for å se dine egne øyne, men da ikke de levende i nuet.
Da bruker du et fotoapparat eller video..og dette er den tilnærmelsen via fortiden som kalles religion...en religion kan lignes med et venteværelse eller forgården.
Der ligger magasiner hvor man kan lese om sannheten..
Men sannheten "om" Sannheten er en sannhet for mye da den virkelige Sannhet er En.
Og den finnes som et Lys på den andre siden av døren eller forhenget inne i det rommet som kalles det aller helligste i oss..(vårt lønnkammer)
Der er et rom uten ende fordi det er rett og oppløftende og ikke krumt av fysikkens tyngde.

rekitsonga skrev:
Som Thomas i Bibelen, så har jeg behov for håndfaste, konkrete bevis for å tro på dette.

Narad:
Kjærligheten, Freden og Visdommen er ikke håndfast i seg selv..for de er hva som er bak skapelsen og følesen i din hånd og er ikke hva som kan holdes.
Men deres vesens virkninger i oss er påtagelige rundt oss når de får komme fram fra sitt skjul.
Ingen kan bevise hvordan jordbær smaker heler..untatt ved å gi deg en å spise selv.. da vet du hva den smaker..og ingen annen måte finnes å bevise det på for deg eller andre.
neonsun
neonsunInnlegg: 9074
27.04.07 14:09
rekitsonga skrev:

De håndfaste, konkrete bevisene er vel at hos hver og en av oss finnes sannheten. Finnes det noe annen sannhet da kjøttet vi drasser rundt på gjør at vi står relativt og sentralt til alt som skjer rundt oss. Vi skaper alle virkeligheten fra vårt eget unike ståsted.
KJELL_7_5
27.04.07 14:12
rekitsonga skrev:

------------------------------------------------

Matt 12,39 Men Han svarte med å si til dem: "En ond og utro slekt søker etter tegn. Men ikke noe tegn skal gis den, bortsett fra profeten Jonas tegn.

Her gir Jesus et svar til dem som er ute etter tegn, og hvis du kommer med den samme innstiling som disse gjorde så kommer du ikke til å bli frelst i det hele tatt!
Mayas
MayasInnlegg: 4954
27.04.07 18:14
tenk om..denne frelsen ikke er vesensforskjellig fra svartebørshaier som har dekket over skiltene utenfor fotballbanene.. der det står fri entre.. Og de selger billetter til den store gullmedaljen. Folk kjøper . De vil så gjerne inn.
rekitsonga
27.04.07 18:40
Jeg blir så skuffet av alle gamle slitte anekdoter og floskler som blir brukt i Guds navn. Hvis dere hadde hatt respekt for den Guden dere tydeligvis forfekter, så hadde dere sluttet med skråsikkerheten deres. Da burde dere ha tatt forbehold, og sagt at det er sånn dere ser på det akkurat nå, men kanskje dere vil endre synspunkt senere. Det er dette dere mener er den absolutte sannhet akkurat nå, men dere er ikke helt sikre. Jeg tror at fallet kan bli for stort den dagen dere er i tvilens halvmørke.
For Bibelen kan, i likhet med det meste annet her i verden, vris og tolkes i den retning en selv ønsker. Derfor er det viktig å poengtere at dette er ens personlige overbevisning, og ikke gjøre krav på den ene, rene og guddommelige sannhet. Det er veldig mange divergerende retninger som gjør krav på det samme, og det blir til slutt bare et kor av "selgere" som skal selge sin ideologi.
KJELL_7_5
27.04.07 19:39
Det er riktig at mange tolker Bibelen etter som det passer dem selv og det er vel akkurat det dere gjør og.
Men hva nytter det når Bibelen sier at det er bare en veg til Gud, hva nytter det om noen mennesker sier at det er mange veger til Gud da.
Husk det skjer ingen forandring ved Bibelen Guds ord, de ord som er skrevet der er evig faste.
Det er ikke jeg som har funnet på dette med Bibelen og det som står skrevet der, men jeg har forstått at det er bare en veg til Gud og at det er bare en Gud og at det er bare en absolutte sannhet, hvor mye en kunne ønske at det var mange veger!
rekitsonga
27.04.07 19:48
KJELL_7_5 skrev:
Det er riktig at mange tolker Bibelen etter som det passer dem selv og det er vel akkurat det dere gjør og.
Men hva nytter det når Bibelen sier at det er bare en veg til Gud, hva nytter det om noen mennesker sier at det er mange veger til Gud da.
Husk det skjer ingen forandring ved Bibelen Guds ord, de ord som er skrevet der er evig faste.
Det er ikke jeg som har funnet på dette med Bibelen og det som står skrevet der, men jeg har forstått at det er bare en veg til Gud og at det er bare en Gud og at det er bare en absolutte sannhet, hvor mye en kunne ønske at det var mange veger!

Jeg aner allerede en snev av tvil, min venn....Fikk du noe å tenke på?
Mayas
27.04.07 19:52
det samme hvisker en sann muslim i ørene til en nyfødt verdensborger. " Det finnes kun en Gud og hans navn er Allah. Muhammed er hans sendebud..

Debattantius
DebattantiusInnlegg: 8418
27.04.07 19:58
KJELL_7_5 skrev:
Hva skal jeg gjøre for å bli frelst? Ikke mer en si ja til det Gud tilbyr deg.

-------------
Christoffer von Hamilton sa det slik:
"De skapte seg en frelser, og frykter en dom!"

Debattantius
rekitsonga
27.04.07 20:08
Mayas skrev:
det samme hvisker en sann muslim i ørene til en nyfødt verdensborger. " Det finnes kun en Gud og hans navn er Allah. Muhammed er hans sendebud..

KAN det være, hvis en skal følge linjen om at det finnes en Gud, at det er EN Gud som har blitt til mange religioner på grunn av mange muntlige overleveringer, lokale tradisjoner og sterke politiske føringer?
For det kan jo umulig finnes flere guder som alle har skapt verden og råder over liv og død.... Da ville det vel vært store interessekonflikter gudene imellom, og det kunne jo faktisk endet opp i en gudekrig...
Mayas
27.04.07 20:17
Helt klart. Dersom et er slik at Det som Er på noe som helst vis har noe med de beskrivelsene som mennesket har gitt, i form av Gude-betegnelser etc.. må man ihvertfall anta at Det som er åpenbart har grenseløse kreative ferdigheter, samtidig som Det besitter vesentlig lavere emosjonell intelligens enn de små skapte brikkene på to ben.
rekitsonga
27.04.07 20:29
Ja, sånn kan det nok absolutt også kanskje sies...
SiberianHusky
SiberianHuskyInnlegg: 3092
27.04.07 21:17
Bra noen har forstått det:)
Asklepios
AsklepiosInnlegg: 1596
27.04.07 21:39

Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

Et svar fra Matteus 10,22

Asklepios
rekitsonga
27.04.07 22:18
Asklepios skrev:
Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

Hvis den uttalelsen som Jesus Nasareeren her kom med er reell, jeg tenker da på Bibelens generelle integretet, er du da ikke et par tusen år for sent ute? Ifølge historien var de kristne i Jesus samtid og i en periode etterpå sterkt forfulgt av romerne. De var populære som løvemat, og romerne la for dagen en godt utviklet fantasi i etterbruken av de kristne.
Men når du, Asklepios, drar dette direkte over i dagens situasjon, så tror jeg at du får et forklaringsproblem.
For det første: På hvilke av samfunnets felter er dagens kristne forfulgt, egentlig? Kan du vise meg ETT eneste tilfelle der kristne som gruppe har blitt forfulgt for sin tros skyld? Og da tenker jeg IKKE på enkelte ytterliggående muslimske grupper som angriper ALLE annerledestenkende.
For det andre: Det snakkes mye om endetiden, at enden er nær, at Messias skal komme igjen, tusenårsriket osv.
Vet du at Peter, den nærmeste og kanskje den mest opplyste av Jesu disipler, og stifteren av den kristne kirke, var overbevist om at alt dette skulle skje i løpet av hans levetid? Hans tidsbegrep har levd videre i alle senere kristne, slik at mer eller mindre alle sammen tror at endetiden kommer i deres levetid...
Så akkurat det med å holde ut til enden, tja der skal du vel slite litt... Og holde ut hva da, forresten? Lider du noen overlast som kristen? Får du ikke mat, drikke, jobb og sex som alle andre hedninger får?
Bakkekontakt
BakkekontaktInnlegg: 24045
27.04.07 22:58
KJELL_7_5 skrev:

Joel 3,5 For det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst*. For på Sions berg og i Jerusalem skal det være utfrielse, slik Herren har sagt, blant de overlevende, dem Herren kaller.

Det er veldig oppmutring for oss kristne hva vi har i vente etter vi har fått våre herligjorte legemer.

kjell Vela-nd

En annen ting.
Er temmelig sikker på at du har et helt VANLIG legeme av kjøtt og blod som ALLE oss andre.
lazzizz
lazzizzInnlegg: 601
28.04.07 01:05
KJELL_7_5 skrev:

Da skal du følge de bibelske familieverdiene som beskrives i 1 Samuels 15-3:

3 Gå nå avsted og slå Amalek, og slå med bann alt hva hans er; spar ham ikke, men drep både mann og kvinne, både barn og diebarn, både okse og får, både kamel og asen.

Da får du frelse.

Narad
NaradInnlegg: 17657
28.04.07 02:16
Bakkekontakt skrev:
KJELL_7_5 skrev:

kjell Vela-nd

Narad:
Har du funnet ut hva å påkalle Jehovas Navn betyr ?
Hva er Jehovas Navn, og hva betyr det ?

Hva er Kjærlighetens Navn ?
Hva er Fredens Navn ?
Hva er Visdommens Navn ?

Hva var er og vil bli Kjells virkelige navn før han fikk merkelappen Kjell påhengt av andre ?

Se nærmere på hva bokstavene JHWE betyr..for Guds Navn er hva Gud Er, og ikke noe denne heter...og vær sikker på at Guds barn har samme etternavn som Gud ..de Er hva de Er..i stedet for å skape seg til noen annen merkelapp i sinnet.
Noe kun de aller minste barna er, før de lærer av andre pretendere å heller bli som dem for å bli mottatt i deres samfunn kalt verdens i mørket.
De får et navn av bokstaver, og bygger så sin person rundt det..i stedet for bli bygget på den grunnsteinen som er Guds Navn..det som Er å være den man Er i sitt innerste vesen og ikke naturen i legemets sitt vesen, det vi har arvet fra dyreriket.

Bakkekontakt skrev:
En annen ting.
Er temmelig sikker på at du har et helt VANLIG legeme av kjøtt og blod som ALLE oss andre.

Narad:
Paulus kalte sitt legme et telt som skulle legges ned..hva kaller du ditt legeme .. deg selv ?
KJELL_7_5
28.04.07 07:51
Bakkekontakt skrev:
KJELL_7_5 skrev:

kjell Vela-nd

En annen ting.
---------------------------------------
Apg 16,31 De svarte: "Tro på Herren Jesus Kristus, og du skal bli frelst, du og ditt husfolk."
Rom 5,9-10 Hvor mye mer skal vi da, når vi nå er blitt rettferdiggjort ved Hans blod, ved Ham bli frelst fra vreden!

10 For om vi ble forlikt med Gud ved Hans Sønns død da vi var fiender, skal vi så mye mer bli frelst ved Hans liv etter at vi er blitt forlikt.

Bakkekontakt
BakkekontaktInnlegg: 24045
28.04.07 11:06
KJELL_7_5 skrev:
Bakkekontakt skrev:
KJELL_7_5 skrev:

kjell Vela-nd

En annen ting.
---------------------------------------
Apg 16,31 De svarte: "Tro på Herren Jesus Kristus, og du skal bli frelst, du og ditt husfolk."
Rom 5,9-10 Hvor mye mer skal vi da, når vi nå er blitt rettferdiggjort ved Hans blod, ved Ham bli frelst fra vreden!

10 For om vi ble forlikt med Gud ved Hans Sønns død da vi var fiender, skal vi så mye mer bli frelst ved Hans liv etter at vi er blitt forlikt.
28.04.07 11:14
Hei dere!

"rekitsonga skrev:
Som Thomas i Bibelen, så har jeg behov for håndfaste, konkrete bevis for å tro på dette."

Er ikke dette da et bevis? At Thomas faktisk fikk ta på Jesu hender og fikk bokstavelig talt håndfaste bevis på at han levde etter oppstandelsen?

Et bevis er jo godt nok selv om det ikke er JEG som opplever det. Hvis det var slik at JEG måtte oppleve det, da ville jo all historiekunnskap være nytteløs.

Fred.
Georgh42
Georgh42Innlegg: 16921
28.04.07 13:13
Det kan ikke stemme at hver den som påkaller Guds navn blir frelst, for se her:

Matt 7.21
Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

Her sier jo Jesus at man ikke kan bli frelst bare ved å si ja med munnen?
KJELL_7_5
28.04.07 13:59
Rom 10,10 For med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg