Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er mormonere?

NYTT TEMA
lillethia
lillethiaInnlegg: 123
05.02.10 15:16
GerrardSupermann: Jeg skal gå på skole i USA det neste året, og vertsfamilien min er mormonere. Lest litt på wikipedia om de, men var ikke så lett å bli klok. Hva er egentlig mormonere? Hvordan lever de?

Hei, jeg var utvekslingselev og bodde hos en mormonerfamilie for noen år siden. (Også kjent som Jesu Kristi kirke av de siste dagers hellige, eller Latter Day saints som de selv foretrekker.)

De tror på bibelen, men er også det de kaller mormons bok som forteller om profeter som valfartet fra midtøsten over til Amerika hvor de etterhvert skrev ned guds ord og tekster på noen gulltavler. Disse tavlene ble gitt av gud til grunnleggeren av sekten, men da han hadde oversatt gulltavlene til moderne engelsk, forsvant de mirakuløst og veldig beleilig nok opp i himmelen igjen;-P 

Stort sett er de veeeldig familieorienterte og har ofte mange barn. De er også kjent for å spore opp avdøde slektninger og "frelse" dem så de skal få sjansen på evig liv. Ellers er de ofte totalavholds, i hvertfall om du ikke ender hos noen særs liberale mormonere, så ikke vent deg at de vil tolerere festing røyk eller alkohol (eller kaffe) i det hele tatt. Kroppen skal være et tempel og må derfor holdes rent. Sex før ekteskapet er vederstyggelig, og kanskje du som jeg vil få servert datingboka deres, kalt "på date med den hellige ånd" e.l. (Som skal frelse deg fra syndige tanker om det motsatte kjønn.)

En annen ting jeg raskt kom i opposisjon til var godstjenestene deres. De varer i over 3 timer hver søndag, og er delt opp i flere seminardeler. Det er heller ikke uvanlig at man blir i kirken opptil en time eller mer også etter at gudstjenesten er ferdig. I tillegg vil de fleste ungdommene i familien følge seminarer i kirken før skolen begynner et par ganger i uka. (Hos oss begynte de kl 7.) Selv om misjonering er ulovlig i følge utvekslingselev-vedtektene, vil de nok be deg med i kirken. Selv følte jeg veldig at de prøvde å omvente meg, og etter at jeg 3 måneder ut i oppholdet ikke lenger orket å delta, surnet forholdet mellom familien og meg veldig raskt. Råder deg derfor til å være klar på om du virkelig ønsker å delta fra dag en. En ting er å være med en gang eller to av høflighetsgrunner, noe annet at du jevnlig skal delta.

De driver forøvrig med utstrakt misjonering, og guttene er pålagt å være misjonærer i to år fra de er 18. Jenter kan velge det samme, men må vente til de er 20. Du har nok sett dem også i Norge, med sine hvite skjorter, slips og navneskilt...

Ønsker ikke å skremme deg. Kanskje får du et fantastisk år, men mitt var i grunnen ikke verdt verke ntid eller penger. Jeg har ingen kontakt med familien idag, og er sjeleglad for det. Vær klar på hvem du er fra dag en, sånn sett har dere en bedre sjanse for å forstå å godta hverandre særegenheter.

God tur!

GerrardSupermann
GerrardSupermannInnlegg: 2823
06.02.10 01:55
lillethia: Hei, jeg var utvekslingselev og bodde hos en mormonerfamilie for noen år siden. (Også kjent som Jesu Kristi kirke av de siste dagers hellige, eller Latter Day saints som de selv foretrekker.) De tror på bibelen, men er også det de kaller mormons bok som forteller om profeter som valfartet fra midtøsten over til Amerika hvor de etterhvert skrev ned guds ord og tekster på noen gulltavler. Disse tavlene ble gitt av gud til grunnleggeren av sekten, men da han hadde oversatt gulltavlene til moderne engelsk, forsvant de mirakuløst og veldig beleilig nok opp i himmelen igjen;-P  Stort sett er de veeeldig familieorienterte og har ofte mange barn. De er også kjent for å spore opp avdøde slektninger og "frelse" dem så de skal få sjansen på evig liv. Ellers er de ofte totalavholds, i hvertfall om du ikke ender hos noen særs liberale mormonere, så ikke vent deg at de vil tolerere festing røyk eller alkohol (eller kaffe) i det hele tatt. Kroppen skal være et tempel og må derfor holdes rent. Sex før ekteskapet er vederstyggelig, og kanskje du som jeg vil få servert datingboka deres, kalt "på date med den hellige ånd" e.l. (Som skal frelse deg fra syndige tanker om det motsatte kjønn.) En annen ting jeg raskt kom i opposisjon til var godstjenestene deres. De varer i over 3 timer hver søndag, og er delt opp i flere seminardeler. Det er heller ikke uvanlig at man blir i kirken opptil en time eller mer også etter at gudstjenesten er ferdig. I tillegg vil de fleste ungdommene i familien følge seminarer i kirken før skolen begynner et par ganger i uka. (Hos oss begynte de kl 7.) Selv om misjonering er ulovlig i følge utvekslingselev-vedtektene, vil de nok be deg med i kirken. Selv følte jeg veldig at de prøvde å omvente meg, og etter at jeg 3 måneder ut i oppholdet ikke lenger orket å delta, surnet forholdet mellom familien og meg veldig raskt. Råder deg derfor til å være klar på om du virkelig ønsker å delta fra dag en. En ting er å være med en gang eller to av høflighetsgrunner, noe annet at du jevnlig skal delta. De driver forøvrig med utstrakt misjonering, og guttene er pålagt å være misjonærer i to år fra de er 18. Jenter kan velge det samme, men må vente til de er 20. Du har nok sett dem også i Norge, med sine hvite skjorter, slips og navneskilt... Ønsker ikke å skremme deg. Kanskje får du et fantastisk år, men mitt var i grunnen ikke verdt verke ntid eller penger. Jeg har ingen kontakt med familien idag, og er sjeleglad for det. Vær klar på hvem du er fra dag en, sånn sett har dere en bedre sjanse for å forstå å godta hverandre særegenheter. God tur!

Hehe. Jeg kjenner meg igjen i alt du sier. Kirken i tre timer hver søndag. Fytti helvete så kjedelig!

Nå skal det sies at familien min er veldig snill. Og de har hele tiden sagt at de ikke presser meg til noe som helst. Selvom jeg har følt at jeg må være med på ting som har med religionen å gjøre. Men for en måned siden sa det stopp. Jeg sa at jeg ikke ville gå i kirken mer. Jeg sa det fikk meg til å føle meg ukomfortabel og det var greit for dem. Utviklet seg enda mer, så nå er jeg igang med å skifte familie.Er litt småtrist fordi jeg har et godt forhold til de, men som du vet så er familie veldig viktig og jeg har en kjempe familie hjemme i Norge og har null "familiefølelser" for familien her. Prøver å komme meg ut blant folk mest mulig, mens de helst vil at jeg skal tilbringe tid med de. Men vi er så forskjellige i levemåten at det går ikke lenger. Så får vi håpe de kan forstå hvor idiotisk religionen deres er.. Så hittil har det ikke vært verdt tiden og pengene.

lillethia
06.02.10 17:18
GerrardSupermann: Hehe. Jeg kjenner meg igjen i alt du sier. Kirken i tre timer hver søndag. Fytti helvete så kjedelig!

Herregud, ja. Det begynte med at jeg snek meg ut mellom seminarene for i hvertfall å slippe unna en time eller to, men da etterlyste de meg selvfølgelig... Følte meg totalt fanget! Dessuten elsker jeg å sove lenge i helgene, så da passet det i  grunn dårlig å stå opp kl 8 for å høre Mormons (løgnhistorie) ord.

Skulle gjerne byttet selv også, men områderepresentanten var selvsagt også mormoner, så der var det ingen hjelp å få. Eneste valget hun ga meg (som ikke var noe reelt valg) var å sove på sofaen i huset hennes sammen med en baby hun var pleiemor for. (Hun levde av å ta inn barn i alle aldre, 4,5 stk på hvert rom i huset.) Da ble tross alt min gamle familie det minste ondet. Men jeg følte hele tiden at hun, som skulle stille opp ved kriser, valgte å redde kirkens og sin egen stolthet før min.

Det rådet jeg pleier å gi utvekslingselever er å sette krav allerede i søknaden de sender over til statene. Si nei til religion om du ikke er religiøs selv. Be om å komme til en by dersom du ikke er glad i landet. Si du elsker å bade, dersom du ikke vil ende opp langt mot nord osv... Riktignok tar det lenger tid å plassere folk med krav og ønsker, men resultatet er også mindre misnøye når man først har fått familien sin. Og ikke minst: Føler man noe skurrer med familien før man reiser over: Be om å få bytte. Bedre å ta det da enn senere.

GerrardSupermann
06.02.10 19:12
lillethia: Herregud, ja. Det begynte med at jeg snek meg ut mellom seminarene for i hvertfall å slippe unna en time eller to, men da etterlyste de meg selvfølgelig... Følte meg totalt fanget! Dessuten elsker jeg å sove lenge i helgene, så da passet det i  grunn dårlig å stå opp kl 8 for å høre Mormons (løgnhistorie) ord. Skulle gjerne byttet selv også, men områderepresentanten var selvsagt også mormoner, så der var det ingen hjelp å få. Eneste valget hun ga meg (som ikke var noe reelt valg) var å sove på sofaen i huset hennes sammen med en baby hun var pleiemor for. (Hun levde av å ta inn barn i alle aldre, 4,5 stk på hvert rom i huset.) Da ble tross alt min gamle familie det minste ondet. Men jeg følte hele tiden at hun, som skulle stille opp ved kriser, valgte å redde kirkens og sin egen stolthet før min. Det rådet jeg pleier å gi utvekslingselever er å sette krav allerede i søknaden de sender over til statene. Si nei til religion om du ikke er religiøs selv. Be om å komme til en by dersom du ikke er glad i landet. Si du elsker å bade, dersom du ikke vil ende opp langt mot nord osv... Riktignok tar det lenger tid å plassere folk med krav og ønsker, men resultatet er også mindre misnøye når man først har fått familien sin. Og ikke minst: Føler man noe skurrer med familien før man reiser over: Be om å få bytte. Bedre å ta det da enn senere.

Ja, jeg angrer på at jeg sa at jeg ikke hadde noe imot å bo med en religiøs familie. Så skal det også sies at jeg aldri hadde hørt om mormonere før.. Hehe. Områderepresanten min er veldig grei og jeg hadde en fin samtale med hun for to uker siden. Så nå jobber hun med å ordne familebytte. Så får jeg kanskje en fin opplevelse de neste fire månedene..

rt0
rt0Innlegg: 3268
07.02.10 18:22

De tror ikke på at maria fødte en sønn Jesus

lillethia
07.02.10 19:05
DOeS: Mormonene håper at kunne utvikle sig til guder ved at følge mormonismens bud og ved at utføre tempelritualer for sig selv og deres avdøde slektninger. De mormoner, som er blitt beseglet til deres ektefeller "for tid og evighet" i templet, forventer med tiden at blive polygame guder i det Celestiale Rike, hvor de i evighet vil avle åndevesener. 

Ja, det stemmer. I min vertsfamilie giftet nest eldste datteren i familien seg i Oregontempelet. Kun foreldrene fikk være vitne til seremonien mens de andre måttte vente i en ventesal. Jeg som ikke-mormoner fikk ikke en gang være med inn i tempelet. For å få gifte seg i tempelet må forøvrig begge være mormonere, det er kun da man får gifte seg for "time and all eternity" og bli gud;-P

Dette var en stor sorg for eldstedatteren, som hadde forelsket seg, og skulle gifte seg med en simpel protestant i en vanlig mormonerkirke...

Huff GerrardSupermann: Vær glad du kommer deg bort, du. Skulle ønske jeg hadde fått den sjansen!

Bedgibie
BedgibieInnlegg: 28
08.02.10 14:12

Husk på at alle Mormoner familier har en skjult agenda, de er sikkert imøtekommende hjelpsom og kjempe hyggelige, men de vil at du skal se hvor lykkelige og fantastisk familie de har og kanskje derfor vekke en interesse i deg om kirken. Mormonene er aktivt ute på jakt etter nye medlemmer. Enhver mormon er faktisk pliktet til å være aktive forkynnere i alle sammenhenger på jobb, skole blant naboer osv.

Sa de til dere begge at du må respektere min familie og derfor må du være med i kirken?

lillethia
08.02.10 16:53
Bedgibie: Sa de til dere begge at du må respektere min familie og derfor må du være med i kirken?

For min del var det veldig implisitt fra dag en at jeg som utvekslingselev skulle lære om kulturen deres, for dem var religionen veldig sentral. Og når man er veldig ny vil man jo gjerne gjøre folk til lags. Etterhvert (dvs veldig tidlig) sluttet de å spørre om jeg ville være med, og de tok det som en selvfølge. Jeg var aldri med på morgenseminarene deres for ungdom (7-8 mandag onsdag og fredag.) siden jeg jo faktisk ikke var mormoner. Synes det er en uting å be med en ikketroende på de seminarene også. Det er tross alt langt over grensen for å lære om kulturen, det blir ren ungdomsforkynnelse, som for de som er medlemmer.

Siden de sluttet å spørre om jeg ville være med hver søndag, men bare ropte høyt til meg grytidlig hver søndag at nå måtte jeg stå opp, ga deg meg aldri et forum hvor jeg kunne uttrykke betenkelighetene mine, og jeg merket at den holdningen deres etterhvert gjorde meg både fortvilet og veldig aggressiv. Så jeg begynte å skulke time nr 2 og 3 i kirken, men da ble selvsagt da et samtaleemne også. "We missed you today..." bla bla bla... Snakk om å gi dårlig samvittighet. Kan godt tenke meg de andre i menigheten også merket jeg var borte, og gud vet om vertsfamilien fikk høre det fra de andre igjen også...

Men man skulle jo tro de hadde tatt tegnene på uvilje, spurt om det føltes galt for meg å være med, om jeg ville slutte, men det gjorde de aldri. De ble bare sure da jeg endelig våget å si stopp. Da endte det jo selvfølgelig med en temmelig ubehagelig seanse hvor områderepresentante min skulle støttet meg, men som medlem av mormonerkirken var hun selvsagt på deres side. Har aldri følt meg så rettsløs som det året. Måtte "krype" og unnskylde meg for å forklare meg, mens jeg til denne dag bare uttrykte det man kan forvente av et voksent, myndig menneske som faktisk har rett til å si nei til å ta del i forkynnelsen i familien uten å dømmes for egne meninger. De visste like godt som meg at religiøs forkynnelse overfor utvekslingssudenten ikke er lov og det burde de tatt med i betraktning.

Andre aspekter jeg hadde problemer med var bordbønnen. Alle skulle sitte der med lukkede øyne og be. Men stadig vekk knep jeg faren i å spise mat mens de andre ba, jeg følte ikke for å hykle ved å lukke øynene og be til en gud jeg ikke tror på og da knep jeg han selvfølgelig, selv om jeg aldri sa det til noen. Tror denne oppdagelsen førte til at spesielt faren og jeg fikk et dårlig forhold. Sammen med det faktum at jentene skulle være guttenes tjenere og smøre maten deres for dem mens de så på tv. Godstolen var også forbeholdt pater familias (A.K.A: hustyrannen.)

Hellhound87
Hellhound87Innlegg: 123
08.02.10 22:41
lillethia: Sammen med det faktum at jentene skulle være guttenes tjenere og smøre maten deres for dem mens de så på tv.

Nå kom jeg pluselig på hva som var sjarmen med denne religionen; kvinderne..ahh, alle de fromme og medgjørlige kvinderne..!

lillethia
09.02.10 09:32

Nok til å ville konvertere, kanskje? Bare så synd det er så få dugelige mormonerkvinnfolk i Norge, da ;-P

Nenada
NenadaInnlegg: 10
22.01.11 18:33
GerrardSupermann: Jeg skal gå på skole i USA det neste året, og vertsfamilien min er mormonere. Lest litt på wikipedia om de, men var ikke så lett å bli klok. Hva er egentlig mormonere? Hvordan lever de?

Mormonene = LDS (SDH) er oftest meget greie mennesker. De lever som kristne flest. Hvor optatte de er om kirken demmes beror på familien, noen er mere noen er mindre optatte av den. Du kan vente deg et trygt godt USA oplevelse og om familien er religiøse det er lurt å høre på rådene demmes så er det trygt. De har ikke noen skumle eller sonna greier i religionen. Om en ikke tenker det skummelt at hever Søndag de skulle helst se hele famileien i kirken. Studenter som kommer i familien er ikke presset å være med, men det er helt greit, om de vil oppleve det også. Kirken har mage ungsoms fester og studier. I festene bruker en ikke alkohol eller dåp eller kaffe eller te. Antrekket spesielt for jentene er ikke for førførende. Bruk av alkohol, det å komme hjem beruset ses ikke som et godt ting, ikke røyking heller.

Om du venter en kjent TV serie problematikk tar du meget feil om LDS. Den serien er ikke om LDS men noen fundamentalist greia og har ikke så veldig mye sant i den. Flerekoneri var slutt med i 1880 luvulla og plpassen der ennå på 1889 blev viget et par til flerekoneri blev brent ned av kirkens ledelse siden der hadde blit gjort et ulovlig handling. Jeesu Kristi Kirkke av Siste Dagers Hellige erkjenner ikke de flerekoneri praktiserende sekter som mormonere.

Gå helst og les om mormonene på : http://lds.org/languages/mainmenu/0,5362,88-20,00.html

Nenada
22.01.11 18:47
GerrardSupermann: Men vi er så forskjellige i levemåten at det går ikke lenger. Så får vi håpe de kan forstå hvor idiotisk religionen deres er.. Så hittil har det ikke vært verdt tiden og pengene.

Ja det kan skjere seg lett da en har helt andre livsstiler. Da de norske oftest synes stor om å drikke og herje og tulle er det ikke lett da en kommer i en familie der en skulel ikke gjøre det. Om de møtene ... der er jo alle 3 møter som ingår i de der 3 timer helt ulike og alle kan finne noen for seg .Barna og unge 12-18 i sine egen møter i 2 timer i klass og  en sammen og voksne i sine egne møter før alle møter i kirkesal for gudstjenesten.

Religionen er ikke idiotiskt, den er meget interessant. Men det kan kun førstå de som har opplevt mere.

Det største vanskelighet er at alle skulle væare gode exempler og da et av ungene ikke vil gå i kirken, så det blir lett problemer med andre barn også.

Nenada
22.01.11 18:49
lillethia: Det rådet jeg pleier å gi utvekslingselever er å sette krav allerede i søknaden de sender over til statene. Si nei til religion om du ikke er religiøs selv. Be om å komme til en by dersom du ikke er glad i landet. Si du elsker å bade, dersom du ikke vil ende opp langt mot nord osv... Riktignok tar det lenger tid å plassere folk med krav og ønsker, men resultatet er også mindre misnøye når man først har fått familien sin. Og ikke minst: Føler man noe skurrer med familien før man reiser over: Be om å få bytte. Bedre å ta det da enn senere.

Veldig bara! Sparer oss for mye tull og tøys!

Nenada
22.01.11 18:50
rt0: De tror ikke på at maria fødte en sønn Jesus

OO er du serious? Det var helt nytt for meg. Forresten helt feil også!

Nenada
22.01.11 18:56
Bedgibie: Husk på at alle Mormoner familier har en skjult agenda, de er sikkert imøtekommende hjelpsom og kjempe hyggelige, men de vil at du skal se hvor lykkelige og fantastisk familie de har og kanskje derfor vekke en interesse i deg om kirken. Mormonene er aktivt ute på jakt etter nye medlemmer. Enhver mormon er faktisk pliktet til å være aktive forkynnere i alle sammenhenger på jobb, skole blant naboer osv.

Ikke stemmer... men er ditt feilgerp om mormonere. Men mormonene tar imot alle som vil komme og leter, for å finne disse må de søke lit runb også... selvom noen riktig interesserte finner idag kirken selv også og ikke tror på alt som antiene og negativene sier på nettet.!

GerrardSupermann
23.01.11 16:34
Nenada: Du kan vente deg et trygt godt USA oplevelse og om familien er religiøse det er lurt å høre på rådene demmes så er det trygt.

Regner med det ser at dette er en gammel tråd og jeg har allerede bodd der borte et år, og vært hjemme i et halvt år nå? :)

Zen0n
Zen0nInnlegg: 45934
23.01.11 18:47
GerrardSupermann: Hvordan lever de?

Ganske streng moral.

De har ikke lov å drikke alkohol eller kaffe og te overhodet. Nå håper og tror jeg vertsfamilien din kanskje er litt mer liberal enn som så... det bør man iallefall være hvis man skal være vertsfamilie for en tilfeldig valgt student.
Teologisk står de langt unna alle andre kristne, men i levemåte tror jeg vel (bortsett fra de ovenfornevnte punkter) ikke er så veldig store forskjeller.

Ellers er alle mormonere jeg kjenner veldig hyggelige mennesker.

Edit: Ser rådet mitt var litt sent ute, ettersom hovedinnlegget er ca halvannet år gammelt :S

(Innlegget ble redigert 23.01.11 18:48)

Landmina
LandminaInnlegg: 10238
23.01.11 19:36
Nenada: søke lit runb også... selvom noen riktig interesserte finner idag kirken selv også og ikke tror på alt som antiene og negativene sier på nettet.!

Spiritistisk kirke... i alle fall påstår de å ha kontakt med døde mennesker på andre planeter..

Landmina

GerrardSupermann
24.01.11 10:24
Zen0n: Edit: Ser rådet mitt var litt sent ute, ettersom hovedinnlegget er ca halvannet år gammelt :S

Hehe, joda :) Men du skal ha for at rådene hadde vært veldig gode ;)

VonManstein
VonMansteinInnlegg: 151
24.01.11 10:30
liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 20363
24.01.11 11:07

Se en episode med southpark med dem for å løse opp stemningen når du kommer. Se gjerne All About The Mormons da den er koselig tv-morro for hele familien.

GerrardSupermann
25.01.11 08:21
liverpo__ole: Se en episode med southpark med dem for å løse opp stemningen når du kommer. Se gjerne All About The Mormons da den er koselig tv-morro for hele familien.

Fælt så slapp folk er da. Gidder ikke se når denne tråden ble opprettet :)

Men den episoden er døds vittig. Spesielt etter du har bodd med mormonere en stund..

Bedgibie
22.03.11 02:00
Nenada: Ikke stemmer... men er ditt feilgerp om mormonere. Men mormonene tar imot alle som vil komme og leter, for å finne disse må de søke lit runb også... selvom noen riktig interesserte finner idag kirken selv også og ikke tror på alt som antiene og negativene sier på nettet.!

Jeg har selv vært mormoner, og vet godt hva som er blitt sagt fra talerstolene opp gjennom tidene. Mormonerene er veldig aktive og vil misjonære så ofte de får anledning, ellers får de dårlig samvittiget siden profetene taler om det hele tiden. Så å få en ungdom på besøk som utviklingsstudent er nok jackpot, og en god anledning til å vise seg frem, men heldigvis så kan folk google litt og finne ut falskheten og alt det rasistiske, kvinneundertrykkende og homfobiske mormonerkirken egentlig er. Heldigvis for det. At Joseph Smith ikke var mer enn en bedrager som likte små jenter, mange små jenter, han var tross alt gift med gidder ikke telle men minst 20? ----> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_wives_of_Joseph_Smith,_Jr.

GerrardSupermann
22.03.11 08:45
Bedgibie: å få en ungdom på besøk som utviklingsstudent er nok jackpot

Det stemmer nok ja. Ganske normalt at mormonere er utvekslingsstudenter. For meg ble det rett og slett bare tull. Så jeg ble mer en anti-misjonær, der jeg fortalte de fleste om hvor idiotisk hele denne hjernevaskingen deres er..

DauSau
DauSauInnlegg: 1469
22.03.11 10:07
lillethia: "på date med den hellige ånd"

Høres helt for jævlig kjipt ut

hva slags idioter lager ei bok om å ikke pule, og tror den skal appelere til ungdom

Stormaizter
StormaizterInnlegg: 26
22.03.11 12:58

Lykke til! god tur :)

Bedgibie
22.03.11 14:16

Hjernevasking, kjenner meg igjen der. Dessverre.¨

Er selv flau over hvor lett det er å gli inn en slik verden. Jeg tok feil, men finner litt trøst i at hjernen er programmert til å fortrenge logiske resonnement hvis den må prioritere å overleve. Det er slik vi bearbeider traumatiske oppleveleser i livet. Kall det gjerne hjernevasking.

Jeg skiller det å være troende med det og være religiøs.

Det å være religiøs er en form for ”traume.” Ente bevist ved at du omvender deg og finner lyset, eller du er født inn i en familie. Uansett så må du forsvare din tro i en verden som ikke passer med din religiøse overbevisning. Siden hjernen helst vil overleve, blir ikke logiske resonnement prioritert. Du lytter ikke til andre som på peker feil eller fakta i din religion. Historiske fakta som er dysset ned, for å gjøre religionen mer mainstream. Ta for eksempel bønn, det å snakke høyt med seg selv er ikke normalt, men snakker en med Jesus i bønn er det helt ok. For noen.

Dette blir kombinerer med at all sannhet blir validert gjennom følelser uten evne til å bruke empiriske erfaringer. Hva føler du nå? Det er den Hellige Ånd, han gir deg svar på alt. Bare lytt til hjertet ditt.

Følelser er vel noe av det mest usikre en kan stole på. Er nesten som vi som mennesker skal gro på oss gjeller og gå baklengs tilbake til havet.

På toppen av dette kommer skyldfølelsen. Ser du på porno? Har du onanert? Fy skamme seg, det kan lede til homofili.

Så det å være religiøs er slitsomt, ikke kan du bruke dine logiske evner, du styrer livet ditt ved hjelp av følelser og får skyldfølelse fordi du ikke klarer å være som Jesus.

Men det finnes medikamenter. Prozac. Utah bruker dobbelt så mye antidepressive medikamenter som andre stater i USA. I tillegg ser de mest på porno. I Utah er 70% mormonene.

Misjonærene sier de har et budskap som vil gjøre deg lykkelig. Paradoks det der....

http://abcnews.go.com/Health/story?id=4403731&page=1

http://www.pcworld.com/article/160566/utah_online_porn_capital_of_america.html

Har ingen forklaring på porno biten, men er åpen for forslag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg